Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat

Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Frågelåda - MinMat

100 gram= 1 deciliter????

2008-07-23 11:37 #0 av: millus

Hejsan

Detta är mitt första inlägg på denna eminenta sida!

Jag började med LCHF för en vecka sedan och jag hade min första helt strikta dag igår!

Jag undrar, när jag lägger in mat på minmat.net så står mängden angiven i gram. Men eftersom jag är ett matte"not" geni så vet inte jag hur jag omvandlar gram till deciliter. Jag äter tex en skål fil till frukost, hur mkt är då 3 dl fil omvandlat till gram?

"Här för att stanna" millus

Anmäl
2008-07-23 11:39 #1 av: parsley

En deciliter är ungefär 100 g när det gäller vätska. Vill du veta exakt så kan du väga maten på en digitalvåg.

Anmäl
2008-07-23 11:47 #2 av: Maia

Det är en väldigt bra investering att skaffa en liten digitalvåg, faktiskt. Håller med Parsley om detta. För en dl hallon t.ex. är inte 100 g...

Anmäl
2008-07-23 11:54 #3 av: millus

Okej, jag får nog göra det!!!

Kan ni rekommendera någon som är lätt att knappa på?

Anmäl
2008-07-23 12:34 #4 av: Hanveden

Lidel har haft en bra för c:a 129:00.

m lchf h  ;-).

Anmäl
2008-07-23 12:35 #5 av: Maia

#3 Min digitala våg är typ 15 år gammal och vi har inte bytt batteri en enda gång så mitt tips är nog förlegat. Men jag skulle säga att du ska välja en som har batterier som är lätta att få tag på. För det är nog inte normalt att batterierna håller så länge :-).

Anmäl
2008-07-23 12:38 #6 av: Raring

Clas Ohlson har några bra, både digitala och analoga. Jag köpte en där för ett par hundralappar och använder den mycket mer än jag kunde föreställa mig när jag bestämde mig för att plocka ned den i korgen. Fast jag är lite väga&mäta-nörd också...

T ex en sånhär tror jag är lätt att hantera: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=40443505 

Man behöver ju bara kunna tarera på en hushållsvåg. (Tarera = ställa in ny nollpunkt på vågen, t ex inte räkna med skålens vikt när man väger upp hallon).

Anmäl
2008-07-23 12:53 #7 av: Aniara4

1dl=100g gäller på ett ungefär för alla vätskor, jag bryr mig i alla fall inte om att mäta mer noga än så. Fasta livsmedel är förstås nåt helt annat. Häller man t.ex. hallon i ett decilitermått blir det ju massor av luft emellan!

Anmäl
2008-07-25 10:56 #8 av: millus

Nu har jag köpt en våg! Det blev en sån här http://www.tretti.se/obh-9851 Fast i borstat stål!

När jag vägde min dagliga finncrisp med smör så visade det sig att jag räknat den som 10 g crisp och 20 g smör, när det i verkligheten, efter vägning var 5 g crisp och 6 g smör!

Så nu är det jag som väger allt ett tag...

Anmäl
2008-07-25 12:00 #9 av: Maia

#8 Fin! Det gör ju inget om den är snygg också. Då står den framme och blir använd.

Anmäl
2008-07-27 01:45 #10 av: molana

Välkommen hit!  Skrattande

Anmäl
2008-07-28 03:28 #11 av: Caena

på vilka ställen hittar man OBH nordicas version? den var verkligen skitsnygg!.. vill ha en digitalvåg iom att jag har skitcrappigt ögonmått i samband med vikt.. 
och någorlunda borde man ju försöka hålla koll om man ska föra in  i MinMat.. =/

Anmäl
2008-07-28 03:41 #12 av: andreas0
El-giganten har en hel del produkter från OBH Nordica, kolla där.
Anmäl
2008-07-28 11:01 #13 av: millus

Jag köpte min på en ELONbutik. Den är helt suverän, igår var vi ute och grillade. Jag bar med mig min lilla våg ut, för tack vare att den har "tre ben" så är den så lätt att bära med sig och den väger ingenting!

Anmäl
2014-08-26 00:33 #14 av: [MikaelaR]

Hur funkar matvågar?? om man lägger upp tillexempel fryst broccoli visar den exakt hur många gram det väger? tillexempel om det är 100 gram.. osv

Anmäl
2014-08-26 01:02 #15 av: Zepp

Digitala visar siffror och analoga har en skala.

Köksvåg Kitchen

Köksvåg

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=k%C3%B6ksv%C3%A5g&Nty=1&D=k%C3%B6ksv%C3%A5g&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.