Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

LCHF utan mjölkprodkter

2008-06-19 22:30 #0 av: cjy76

Har någon tips på LCHF utan mjölkprodukter?!?! Jag har IBS och änså länge har inte LCHF (4 veckor) fått bukt på alla magproblem. Så nu funderar jag på om mjölkproduktrna också är en bov i detta drama. Jag har svårt att det begränsa mig ännu mer. Så tips på LCHF mat utan mjölkprodukter vore toppen!

Anmäl
2008-06-19 23:39 #1 av: Johanna-Soderlund

Du kan göra ghi (rent mjölkfett) det går bra även om du har IBS. Sedan kan du använda kokosmjölk, gärna santa marias i lila förpackning, den har inga tillsatser. 

Om ghi:

http://johannaskost.blogspot.com/2007/05/ghi.html

Anmäl
2008-06-20 09:41 #2 av: MimLan

Bearnaise/hollandaise-såser istället. Som Johanna nämner är kokosmjölk användbart. Gör thai-kryddade grytor med strimlat kött t.ex.

Föreslår att du tittar bland recepten och trådarna där man skriver in vad man ätit under dagen för tips.  

Anmäl
2008-08-14 15:29 #3 av: miffo

Nån som vet om getmjölk har samma sort laktos och protein som komjölk?

Anmäl
2008-08-14 15:47 #4 av: Wildrat

Jag använder Oatly iMat istället för grädde. Mer kolisar och mindre fett och en del tillsatser men utan det skulle jag inte klara av LCHF.

Anmäl
2008-08-14 16:11 #5 av: miffo

jag använder mest buljong och kokosmjölk i min matlagning som mjölkersättare. Men när det kommer till ost vet jag inte hur jag ska göra. Älskar ost.

Lagrad ost fungerar ibland när magen är på humör.

Anmäl
2008-08-14 18:16 #6 av: Wildrat

#5 Ost är bara att glömma. Det finns ingen vettig mjölkfri ersättning för det. Men om du har tur kanske du kan börja med det igen efter ett uppehåll...

Jag är mjölkproteinallergiker men om jag inte överdriver kan jag använda lite mjölkprodukter nu (vad jag märker iaf). Men då har jag ätit LCHF i 10 månader också...

Anmäl
2008-08-14 18:20 #7 av: Jennix

Är du allergisk mot mjölk eller laktosintolerant? Eller tror du bara att mjölkprodukterna stoppar din viktnedgång? Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-08-14 23:38 #8 av: miffo

Jag är överkänslig mot mjölk, både laktosen och proteinet.

Jag har problem åt andra hållet med min vikt, behöver gå upp lite.

Anmäl
2008-08-15 00:07 #9 av: miffo

#6 Härligt att höra. Då hoppas jag att min mage kommer att klara lite ost i framtiden

Anmäl
2008-11-04 11:51 #10 av: Tullanh

Hej, jag är också känslig mot både laktosen och proteinet. Jag har tidigare använt soya och oatley. Funkar det tillsammans med denna diet?

Anmäl
2008-11-04 11:54 #11 av: mikaelj

Det funkar, men är inte nyttigt.  Ät hellre ägg, kött, fisk och annat. Vegetabiliskt fett i form av havre och soja är direkt onyttigt pga omega 6-innehållet. Dessutom innehåller soja mycket fytoöstrogen, som möjligtvis kan vara bra att få i dig om du är i klimakteriet och behöver (?) östrogentillskott. För att inte tala om all regnskog som skövlas.

Men visst, creme fraiche-liknande produkter förstår jag ju. Se bara till att inte få dig för mycket socker, bara!

Anmäl
2008-11-04 13:25 #12 av: Lisabet

En annan nackdel med soja när man är allergisk mot mjölk är att det är vanligt att man blir allergisk mot soja också om man använder mycket, eftersom det tydligen är ganska lika.

Jag tål nu inget mjölkprotein, använder havregrädde i sås t ex, och till hallon ibland.

Getost kan jag äta lite och sällan av utan att få ont.

Anmäl
2008-11-04 13:40 #13 av: korseett

get och fårmjölk kontra komjölk är olika så det är bara att testa. Många klarar av get eller fårmjölk mycket bättre än komjölken.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.