Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Homogeniserat fett

2008-06-26 08:40 #0 av: Nipp

Mjölk t.ex processas på något sätt så att fettet blir finfördelat tack vare homogenisering dvs att fetter blir pyttesmå partiklar.

Det gör att fettet blir jämnt fördelat i vätskan.

På 60-70-talet någon gång var det forskningsrapporter som visade på att dessa små fettpartiklar var så små att de inte hanterades av tarmarna utan det gick rätt ut i blodet.

När jag såg någon som rekommenderade helmjölk så funderade jag över hur detta stämmer med hälsoaspekterna på maten.

Gammal helmjölk där fettet kunde ligga som grädde överst i paketet var att föredra, menade man. Det kan kroppen hantera som naturligt fett.

Är detta forskningsresultat som sedan dementerats, eller är det på det sättet att homogeniseringsprocessen förändrats så denna risk inte finns längre?

Anmäl
2008-06-26 10:23 #1 av: athell

Inte svar på din fråga men Åsens lantmjölk är icke-homogeniserad

Anmäl
2008-06-26 10:50 #2 av: Pasi

Problemet med de små fettkulorna är att de kan ta med sig artfrämmande protein in i kroppen.....normalt spjälkas dessa upp i enskilda aminosyror innan de får träda in.
Ett annat problem är det som Ursula Jonsson tar upp i boken Nu räcker det.....

Homogenisering består i att man under högt tryck slår isär fettet i mjölken så att inte fettet ska klumpa sig. Härigenom ökar fettets sammanlagda yta, dvs membranen runt fettkulorna. I detta membran samlas ett enzym som heter xantinoxidas. Då fettkulorma blir mindre ökar också den biologiska tillgängligheten av xantinoxidas. Dessa partiklar är nu så små att de kan slippa genom tarmväggens naturliga barriär och hamnar på så sätt obearbetade i lymf- och blodbanor. Fettkulorna transporterar med sig xantinoxidaset som sedan avlagras i hjärta och kärlvägg.

Hur mycket dessa saker påverkar hälsan hr jag inte sett någon vettig forskning om. Kanske någon annan vet? 

Anmäl
2008-06-26 11:08 #3 av: Mervi

Jag skall tipsa dottern, så barnen får Åsens mjölk i fortsättningen.

Anmäl
2008-06-26 11:26 #4 av: Bengt-Olov

Åhå, så i den mån mjölkprodukter ändå skulle kunna bidra till autoimmuna sjukdomar och förslagsvis även bidra vid problem med candidaöverväxt (och kanske även mjölkproteinallergi? - det kanske inte är själva MJÖLKproteinet, utan annat protein mjölkproteinallergiker känner av?), så är det inte osannolikt att orsaken står att finna just HÄR: De finfördelade mjölkfettskulorna drar med sig ämnen in i kroppen som under normala omständigheter bara passerar rakt igenom!? Ja, och att alla nämnda sjukdomar lätt skulle kunna elimineras, om man bara skulle kunda byta ut homogeniserade mjölkprodukter mot icke homogeniserade!?

Anmäl
2008-06-26 12:01 #5 av: Kvinnlig40talist

Mjölk berör oss alla och de allra flesta har väl druckit mjölk under hela sitt liv, mer eller mindre.

När jag var barn fanns något som hette V-mjölk. Gissar att det motsvarar dagens Gammeldags mjölk. Inte homogeniserad. Då - köpte man mjölk på flaska alt i mjölkkanna (i mjölkaffärer, 50-talets Stockholm). Bruna flaskor för V-mjölk och genomskinliga flaskor för standardmjölk. Man köpte ju mjölk dagligdags, då de flesta saknade kylskåp och inte kunde förvara mjölk mer än något dygn.

Sedan kom trekantiga tetrapack, fortfarande bara två varianter, vad jag minns.

Nu funderar jag på när man började tillsätta syntetiska vitaminer i mjölk? Någon som vet?

Anmäl
2008-06-26 12:20 #6 av: missaz

Min bror som har crohns tål inte "köpmjölken" alls, blir jättedålig och får ont av den. Sedan de började köpa mjölk direkt av en bonde fungerar mjölken jättebra för honom. Kanske beror det på homogeniseringen..?

Anmäl
2008-06-26 12:51 #7 av: Ulf-S

#6: Jag tror det är en kombination av homogeniseringen/pastöriseringen.

När jag var i Kalifornien för några veckor sedan drack jag massvis med helt naturlig, opastöriserad mjölk från gräsbetande kor. Den hade en väldigt frisk och god smak och jag mådde som en prins av den! Jag passade självklart även på att köpa kolostrum och grädde som också var mycket godare än Arlas.

Det är inte ett dugg konstigt att Arlas produkter smakar sämre och är onyttigare, de är ju faktiskt kokta... Bortsett från att fettet är krossat.

Anmäl
2008-06-26 13:22 #8 av: Gronstedt

#4: Om inte annat kan candidan skada tarmen så att mer och fler artfrämmande proteiner kommer lösa i kroppen.

Anmäl
2008-06-26 14:06 #9 av: Cowboy

Jag tror att Arla har Ekologisk mjölk och youghurt som inte är homgeniserad. Dom har även youghurten i små portionsförpackningar UTAN sylt som jag gillar. Milko klarar inte att förpacka youghurten utan söt sylt.

Anmäl
2008-06-26 14:36 #10 av: andreas0

Arlas "Gammaldags Ekologisk Mjölk" som finns i en del affärer är inte homogensierad.

Anmäl
2008-06-26 15:16 #11 av: Bengt-Olov

Hur mycket tror ni att homogeniseringen och pastöriseringen även kan bidra till att göra mjölkprodukter såpass insulinutsöndrande som de är!? Vissa masajstammar kan ju dricka flera lite mjölk om dan, utan att de verkar lägga på hullet särskilt mycket för det!? Nog för att många andra delorsaker kan finns för detta, fast hur mycket skulle inte främmande proteiner som slinker in i systemet på det här viset för oss, kunna gör även på den här punkten!? De artfrämmande ämnena utsöndrar förstås kortisol, och kortisolet utlöser i sin tur en frisk skur av insulin... Vad tror ni!?

Anmäl
2008-06-26 17:36 #12 av: Ulf-S
#11: Jag tror att naturlig mjölk kan vara mer neutral för kroppen vad gäller insulinutsöndring och annat. Den är helt klart mer lättsmält i alla fall. För att inte nämna godare!
Anmäl
2008-06-26 20:34 #13 av: Nipp

Tror det var när man började med lättmjölken man började tillsätta vitaminer, eftersom man tagit bort så mycket fett och därmed de naturligt närvarande vitaminerna i samma omfattning.

Det var väl tänkt att bli folk-mjölken då i tänkesättet att allt fett är av ondo osv.

Riktigt bra tips ni kommer med. Har aldrig gått i ekologiskdiskarna förut men nu började jag med det när jag började med ekologiska ägg iom lchf-kosten, och det blir mer och mer att läsa på allt innehåll i maten för att undvika E-tillsatser osv.

Märkligt att det finns dessa rön om homogeniserat fett och man bara fortsätter som inget hänt i Arla?

Anmäl
2008-06-26 20:44 #14 av: Bengt-Olov

Enligt rykten jag hört, så var orsaken till att man började att homogenisera mjölken, övergången till tetra pack. Ja, att mjölkens ansamling av fett i toppen av mjölkbehållarna, inte lämpade sig så bra när Rausing fick mejerierna att övergå till de billigare tetrapacken, istället för glasflaskor. Rätta mig gärna om dessa uppgifter är felaktiga.

Anmäl
2008-06-26 23:05 #15 av: Torparmor

Köpte ej homogeniserad mjölk och fick en smörklimp i - var inte helt fel. Upptäckte att man tydligen måste läsa ordentligt på mejeriprodukterna också. Köper alltid grädde i halvlitersförpackning, Arla och COOP´s halvlitersförp är av plast och innehåller stabiliseringsämnen - beror det på förpackningen?

finns det portionsförpackningar av yoghurt utan sylt hos Arla? Jag har aldrig hittat några, köper när så behövs Milkos för där är sylten i botten och då kan man hoppa över den. 

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2008-06-26 23:08 #16 av: Effie

#13 Ja, det var lättmjölken som man började tillsätta vitaminer i. Men det fanns skummjölk innan, så det kan knappast ha haft med bristen på fett att göra.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2008-06-27 01:23 #17 av: Wildrat

#15 Arla har ingen portionsförpackning med yoghurt om man inte tar burken med matyoghurt. Den går ochså att äta men den har bara 8% fett. Lite sträv i konsistensen också. Det finns laktosfri matyoghurt som har 9% fett, Valio tror jag, helt ok smak. Det börjar komma, men tillgången är osäker, en turkisk yoghurt på små förpackningar nu också, tror den har 10% fett.

Anmäl
2008-06-27 03:15 #18 av: Cowboy

Jo ARLA har en ekologisk youghurt med naturlig fetthalt. Den finns också i portionsförpackningar men inte alla butiker har den.

Jag har köpt den på ICA i Hedemora. DEt är den ICA-butik som ligger närmast Milkos mejeri i Grådö. 

Anmäl
2008-06-27 08:05 #19 av: Nipp

#3 Vanlig lättmjölk med lite grädde i är nog bättre alternativ än helmjölken i alla fall. Det blir rätt nära bondemjölk.

Bäst förståss med ekologisk.

Anmäl
2008-06-27 11:21 #20 av: Wildrat

#19 Varför skulle lättmjölk med lite grädde vara ett bättre alternativ än det naturliga? För att det är konstgjorda vitaminer i lättmjölken?

Anmäl
2008-06-27 11:26 #21 av: Pasi

#20 Minimalt med homogeniserat fett.Glad

Anmäl
2008-06-27 11:48 #22 av: Wildrat

#21 Jo men den han ger tips till pratar ju om ohomogeniserad mjölk så argumentet faller...

Anmäl
2008-06-27 12:30 #23 av: elocinave

Vi dricker också bara Åsens men jag skulle helst vilja hitta en bonde som kan sälja "riktig", dvs även opastöriserad mjölk till oss.

Någon som vet var man hittar en mjölkbonde som vågar sälja mjölk i Skåne?

Anmäl
2008-06-27 21:16 #24 av: Nipp

#22 Jag såg en som skrev att hon skulle rekommendera helmjölk istället för fettsnål mjölk för barnbarnen(i annan tråd).

Hon fick tips om ekologisk mjölk här och skulle ta vara på det tipset.

Och jag ville bara fylla i att lättmjölk + grädde vore bättre än helmjölk, och menade ifall ekologisk inte fanns att tillgå. Det blir då 0.5% homogeniserat fett + x% naturligt fett från grädde - kontra helmjölkens 3% homogeniserat.

Och skrev också att ekologisk absolut är bäst. Men själv hittar jag inte alltid ekologisk mjölk beroende på butik jag handlar i.

Ett alternativ att luta sig mot om inte ekologiskt fanns alltså.

Anmäl
2008-06-27 21:24 #25 av: lkn02001

är inte grädde homogeniserad? (förlåt om det är en dum fråga)

Anmäl
2008-06-27 21:26 #26 av: Ulf-S

#25: Nä! Homogeniserar man den så går den inte att vispa...

Anmäl
2008-06-27 21:36 #27 av: lkn02001

ok, tänkte på att det inte är fettklumpar i den...

Anmäl
2008-06-27 21:47 #28 av: Nipp

Det är ju 40% fett, så om det är jämnt fördelat eller inte bryr sig nog ingen om tror jag. Så det är så där klumpigt och gott som det är naturligt.

Anmäl
2008-06-28 06:40 #29 av: andreas0

#27, Låt grädden stå ett par dagar efter utgångsdatum så kommer fettklumparna. Någon enstaka gång redan innan, vilket är lite irriterade eftersom man måste klippa upp förpackningen för att få ut en del av innehållet då.

Anmäl
2008-06-28 12:16 #30 av: frodig
Gå järna, *fniss*,
Där kan du läsa om hela processen och hur dom gör, och där finns även återförsäljningsställen, för den som har turen att bo nära en sådan.
Själv brukar jag köpa deras mjölk på Hälsokosten vid Skanstull när jag är i "stan".. annars Arlas gammeldagsa ekologiska. 
Anmäl
2008-06-28 13:28 #31 av: Bengt-Olov

30: Tack för tipset! Lät ju rätt bra det där... Frågan är om de t.o.m. låter djuren slippa spannmål, och om det endast är LÅG pastörisering de använder sig av. Skickade precis en förfrågan till dem... Kanske någon av er som vet annars!?

Anmäl
2008-06-28 14:11 #32 av: Wildrat

#27 Ekologisk grädde har större benägenhet att bilda fettklumpar, tycker jag iaf...

Anmäl
2008-06-28 14:32 #33 av: frodig
#31 med "minsta möjliga tekniska behandling" har jag antagit att dom menar LÅGpastöriserad, men du får säkert snart svar från dem. Du får förmedla det vidare hit sen.
Dom har även skrivit om "Mjölkfett mot hjärtinfarkt"..." Personer med hög konsumtion av mjölkfett löper lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt".
En intressant hemsida hel enkelt!  
Anmäl
2008-06-29 20:27 #34 av: Bengt-Olov

Hur är det med SMÖRET då - är även KRAV-smör HOMOGENISERAT!? Om det är det, så är väl det i så fall för de flesta av oss, den klart största källan vad gäller intag av homogeniserat fett!? Själv förbrukar jag väl nästan 100 gram smör per dag. Det blir c:a 80 gram homogeniserat fett per dag det, i så fall... Säg att det inte är homogeniserat någon!? Ja, eller gör man kanske bäst i att välja grädde till maten i större utsträckning, och minska på smöret!

Anmäl
2008-06-29 20:29 #35 av: Pasi

B-O - Smöret är inte homogeniserat.Glad

Anmäl
2008-06-29 21:40 #36 av: Bengt-Olov

Skönt! Tack!

Anmäl
2008-06-30 00:57 #37 av: Dora

Järnas mjölk finns hos ICA Kringlan i Södertälje. Dem har även fil och yoghurt samt "kesella" liknande produkt och ost. Dem är inte billiga men om man vill dricka ej homogeniserat mjölkprodukt då får man betala extra för det.Flört När man öppnar mjölk förpackningen doftar mjölk och natur.

Anmäl
2008-06-30 14:38 #38 av: Bengt-Olov

Vad TROR ni - Pasi, Ulf_S, Andreas0 och andra:

Den bubblighet och i viss mån även uppsvälldhet i magen som många som annars egentligen upplever att de tål mjölkprodukter, kan man nästan RÄKNA med att den FÖRSVINNER om man hade förmånen att få tag på mjölkprodukter som inte bara är ohomogeniserade, utan även opastöriserade!?

Skulle vi nordbor (som har tillräckligt med laktas i tarmarna)klara sådana mjölkprodukter precis HELT utan besvär!? Ja, och skulle vi heller inte ens vara så känsliga vad gäller insulinutsöndring, om dessa naturliga mjölkprodukter dessutom alla var mjölksyrade!?

Vad TROR ni - spekulera här nu! :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.