Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 15624 ggr
Marylojs
8/6/08, 5:27 PM

Köpa glassmaskin

Jag letar efter en glassmaskin men alla är ju så fruktansvärt dyra! Att betala 700 kr för en glassmaskin känns sådär… Några tips?

Annons:
djurgardare
8/6/08, 5:35 PM
#1

Jag har en Philips-glassmaskin som är jättebra. Den har fått bäst i test i ett av Allt om Mat's sommarnummer :) Står att den kostar runt sjuhundra där, men den finns på Clas Ohlson för ungefär 500 kronor! Länk här.

[slamslams]
8/6/08, 6:05 PM
#2

Hej!

Jag gör glass ganska ofta utan någon glassmaskin, det finns en del recept  här under, Mat- Recept på efterrätter och sötsaker.

Där kan du hitta en del olika förslag prova dej sedan fram med olika smaksättningar, bär / vanilj / mörkchoklad mm, fantasin kan vara oändlig.

När du vispat ihop glassmeten sätt då skålen i frysen ett par timmar rör i den en gång i timmen, när smeten börja stelna skeda då upp den i den förpackning du vill ha den, låt den sedan frysa färdigt.

 På detta sätt sparar du 700 kr samt slipper ha en maskin till stående och ta plats.

Lycka till.

Marylojs
8/6/08, 6:05 PM
#3

Det är ju lite billigare i alla fall… :-) Tycker du att det är värt pengarna? Jag är sjukt sugen, men vet inte om jag kommer använda den så mycket när det väl kommer till kritan.

RexPect
8/6/08, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har funderat på att köpa en glassboll som finns på www.coolstuff.se för 349:-, har hört att den ska vara så himla bra, man bara slänger ner ingredienderna och skakar.

Nån som provat?

ebet
8/6/08, 6:38 PM
#5

Fortast går det om man kör i matberedaren frysna hallon med creme fraiche, eller grädde. Mums

Inke
8/6/08, 7:00 PM
#6

Efter ett tag står glassmaskinen och tar plats. Onödig utgift.Gör som #2.

Annons:
Tilda-T
8/6/08, 7:15 PM
#7

Precis som ebet säger: kör ihop frusna bär +grädde och vips så har du en färdig glass som bara är att skeda in , behöver inte ens frysas!

Jag kör mina med en vanlig visp och det går också bra!

Åsså slipper du utgiftenFlört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

birma
8/6/08, 7:33 PM
#8

Ännu ej provat göra glass, inte med ägg i. Antar att det är då det smakar närmast "riktig glass". Däremot bär, eller vaniljpulver med grädde eller creme fraiche flera gånger. Det är gott, men ger inte rätta glass-känslan. Vilket inte gör så mycket, men vill testa med ägg en gång ändå.

Beträffande maskiner var jag rätt glad för sådana tidigare. Man var så "nellad" på allt sånt förr. Hushållsmaskiner av olika slag skulle det vara till allt i köket. Senare åren har jag varit urtrött på allt vad köksmaskiner heter. Numera är stavmixern det enda. En bra, enkel och behändig liten sak. Står inte och tar plats heller, men vrålar gör den ju när man använder den. Oangenäm men kortvarig upplevelse, tycker jag och mina sambos (katterna).  

Kaffebryggare finns här också, men det räknas nog inte som maskin i den bemärkelsen antar jag. Ett långt tag körde jag utan bryggare också. Kokte vatten på spisen och bryggde "för hand" istället. Ungefär lika enkelt, så det är lite knasigt egentligen med en bryggare.

Vill prova göra glass, sådan med ägg -  en dag.

[slamslams]
8/6/08, 7:45 PM
#9

Hej igen.

 Nej  en glassmaskin  är inte värd pengarna, den är dyr, fullständigt onödig och  kommer precis som bakmaskinen bara stå och skräpa.

Detta om du frågar mej, ta mitt råd och prova mitt förslag först och gör glass några gånger, sen kan du köpa en glassmaskin om du tror att det blir bättre.                                     

 Själv gör jag glass så här.

5 hela ägg vispas med sötn medel efter smak 

smaksätt med ex 1-2 tsk vaniljsocker,

                           2rutor 85% choklad

                          eller krossade bär 

               blanda sedan i 5 dl vispad grädde

att jag anv sötningsmedel beror på att jag är diabetiker och även sockerberoende.

Detta blir god glass, jag heller smeten i 1 dl muggar, lagom stora tycker jag, köper muggar på city gross sådana som användes till pizzasallad ( mindre storlek)                           

  Bästa råd jag kan ge dej ,jag tycker pengar kan användas bättre kanske till en ny tröja ex.  

Jag är kommen i en ålder av 70+ med erfarenhet av att samla på sej saker, onödiga saker som bara står på hyllorna, saker som man nu bara lämnar bort i bästa fall på loppis  ( kastar)   dock  ingen glassmaskin.

 Detta var min synpunkt, lycka till.

Pasi
8/6/08, 10:25 PM
#10

Jag anser att en glassmaskin är helt onödig om man utgår från grädde.
Jag brukar själv vispa grädden, blanda i äggulor (vitorna slänger man eftersom man undviker överskott på avidin och vitorna ändå inte tillför något) och smaksättning…vispa nån sekund, och sedan åker den in i frysen. Totaltid ca 3 min, om man räknar in att separera äggen.

Det gör ingen skillnad om man rör emellanåt eller låter bli….det blir lika bra vilket som….förutom om man gör flera olika smaker och fryser dessa snyggt i samma form…blir inte så fint om man rör runt då.Flört

[slamslams]
8/6/08, 11:30 PM
#11

Det blir skillnad om man rör om eller inte, men jag kan hålla med om att lägger man i bär så bör man kanske inte röra om.

Men fryser man glassen direkt i burk/ skål så sjungker smeten ex chokladen till botten, men det gör det inte om man rör om ett par gånger.

Men tycker man inte att det gör något så visst kan man tycka det är onödigt.

Jag har gjort denna glass så många gånger, detta är min erfarenhet, skall vi äta den själv spelar det kanske ingen roll men skall jag ha den att bjuda på är det inte så roligt om ägg o choklad ligger i botten.

sarwen
8/6/08, 11:39 PM
#12

Vi gör mycket glasspinnar hemma och använder inte glassmaskinen särskilt mycket.

Enklaste:
ett par dl grädde vispas o blandas med en rejäl slev turkisk youghurt, lite vaniljpulver och nån dl bär.
Ner i glasspinneformen ( de finns lite var stans för ett par tre tior) och frys

Ungarna älskar dem och vi vuxna funderar på att göra med kakao o krossad choklad… kanske lite rom?

birma
8/7/08, 2:35 AM
#13

Testat den hemmagjorda glassen nu för första gången, den "riktiga" med ägg o grädde i. Mycket med första gången denna veckan. För några dagar sedan blev det hemmagjord leverpastej (mousse).

Det dröjde inte länge efter att du presenterat receptet slamslams förrän jag beslöt att prova, ingredienserna fanns ju hemma. Min smaksättning blev vanilj. Gjorde testet på 1 ägg och 1 dl vispgrädde. Det blev bara  bra!

Ok Pasi, tar endast äggulor nästa gång.

Tack slamslams för receptet. Urenkelt ju, visste inte att det var så lätt, och utan glassmaskin och allt. Sagolikt (farligt) god glass!

sarwen, det där var en lysande idé att använda sig av när barnbarnen kommer, lite extra kul att göra tillsammans med dem, mot att köpa färdigt.

Annons:
Flottbuken
6/25/09, 2:54 PM
#14

Hej

Jag har också haft tankar på att köpa en glass maskin.

Men som slamslam säger så är det nog billigast att göra så här:

5 hela ägg vispas med sötn medel efter smak 

smaksätt med ex 1-2 tsk vaniljsocker,

                           2rutor 85% choklad

                          eller krossade bär 

               blanda sedan i 5 dl vispad grädde

Men hur hårt ska grädden vispas? Hur lång tid ska glassen vara i frysen innan man kan sleva i sig? Hur länge tror ni glassen står sig i frysen?

/F

lil-sis
6/25/09, 3:01 PM
#15

Har maskin, tycker den är värd pengarna, tycker konsistensen blir bättre.

:-)

Men å andra sidan har jag inga andra maskiner eller jo en mixerstav och en elvisp.

Sheena
6/25/09, 6:13 PM
#16

Angående hemmagjordglass utan maskin..

Har precis gjort iordning jox här nu, både bärglass och chokladglass med äggulor i. Verkar bli gott Skrattande men hur funkar det om man ska äta glassen imorgon (inte troligt att vi väntar så länge iofs men) ? Bör men göra som när man fryst bara grädde, ta ut den 20 min innan servering eller har äggulorna något att göra med att det skulle vara lättare att servera den direkt ifrån frysen precis som "vanlig" glass? Eller är det bara kemikalier som kan åstadkomma det? Obestämd

[Pennylane1]
6/25/09, 6:25 PM
#17

här står också en laddning rom och chokladglass enligt slamslams recept i frysen!

konichiwa
6/25/09, 8:49 PM
#18

Jag har just testat ett recept från 'Annas mat'.

3 hårdvispade äggvitor

3 dl vispad grädde

3 äggulor vispade med ev sötningsmedel och smaktillsats.

Var sak för sej i en egen bunke.

Vänd ihop alltihop.

In i frysen och rör ev. nån gång i timmen ett par gånger.

Jag tycker den här glassen blev luftigare tack vare de vispade äggvitorna. Och goood förstås :-)

spindelfot
6/25/09, 9:00 PM
#19

Jag har en glassmaskin, köpte den på tradera. Tror man kan köpa rätt billigt begagnat.. Det är väl en typisk sån grej som folk knappt använder och sedan gärna säljer vidare. Den jag köpte var helt ny.. För kanske 200 kr(inkl frakten då)

Kolla på blocket och tradera, annars är det lite svårt att hitta billiga, fast visst är bollen från coolstuff cool, har också kollat in den, men tror inte jag skulle palla stå och bolla runt med den, haha.

Min glassmaskin var en jättebra investering och vi använder den rätt ofta. Min son tycker den är skitrolig, vi brukar göra glass tillsammans, blanda och greja. Jag gör ofta glass på turkisk yogurt, grädde och bär, blir jättebra tycker jag. Jag har gjort glass på äggulor och sådant förut också och det blir ju vansinnigt gott, men yogurt-bär varianten är enklast och billigast. Göra glass i frysen har jag aldrig lyckats med, jag brukar glömma bort den i samma sekund som jag stoppat in den i frysen och så blir det bara ett stenhårt isblock av alltihop.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Pennylane1]
6/25/09, 9:08 PM
#20

sitter just och smaskar rom/chokladglassen, det har bara hunnit bli mjukglass än och det är så sabla varmt att den smälter fort, men jättegod och inte alls kompakt utan riktigt bra i konsistensen. Med hela ägg vispade med smaksättningen och vispad grädde nervänd.

Annons:
[Pennylane1]
6/25/09, 9:09 PM
#21

hehe fanns ingen chans att jag skulle glömma den!! Har väntat lystet tills den var tillräckligt fryst för att gå att skeda upp!

Monky
6/25/09, 9:17 PM
#22

Hej,

Har precis blivit med glassmaskin men jag återkommer om några dagar när jag hunnit testa ordentligt.

Glad

kamikaze
6/25/09, 9:50 PM
#23

Vi köpte en billig (199:-) på Jula igår, tror de har erbjudandet denna veckan. Enda nackdelen jag märkte med den var att det var ett väldigt litet hål som glasssmeten skulle ner i, men det gick. Så om man vill testa kanske det kan vara ett alternativ.

[Pennylane1]
6/25/09, 9:52 PM
#24

Vilket medför att det är ett väldigt litet hål den färdiga glassen ska upp genom?

kamikaze
6/25/09, 10:00 PM
#25

Nej, glassen skall inte upp genom de lilla hålet, då tas locket av och man har hela bunken att ösa ur. Anledningen att det skall ner genom hålet är för att motorn och vispen sitter i locket och den skall vara på när smeten hälls i.

[Pennylane1]
6/25/09, 10:03 PM
#26

aha!!  Lät liite krångligt annars Kyss

SirfalasEmy
6/25/09, 10:05 PM
#27

Vi köpte en Philips för 500 spänn på Clas Ohlson och är mycket nöjda. Tycker det är stor skillnad på den glassen och den vi "själva" gjorde tidigare. Här samlade den iaf. inte damm. Skrattande Sen tycker dotten på snart sex år att det är superkul med denna maskin och gör gärna egen glass tillsammans med oss.

Vi brukar göra glass en gång i veckan.

Annons:
lillbobo68
6/25/09, 10:17 PM
#28

Jag har också köpt en glassmaskin. Köpte min på ÖB för 299:-.

Jag hade en glassmaskin för flera år sedan och det blev god glass av den då. Nackdelen med den jag köpt nu är att delen som ska stå i frysen är ganska stor och det är just nu knökfullt i frysen så jag måste äta ur frysen lite innan jag provar den.

Monky
6/29/09, 11:04 PM
#29

Köpte min glassmaskin på Clas Ohlson, ett av årets bästa inköp!! Fantastiskt gott!!

Tungan ute

vickiskrylbo
7/2/09, 8:51 PM
#30

Jag har just köpt en ny glassmaskin och har skålen på infrysning i 24 timmar. I min beskrivning finns det bara recept där man ska koka ingredienserna, men  jag undrar om man inte kan ha dem okokta. Ni som vet, hur gör man? Måste det kokas och sen kylas eller kan man blanda grädde, äggulor, lite socker och t.ex. jordgubbar och ha ner i maskinen?

JAUS
7/2/09, 9:21 PM
#31

Här är en lite lyxigare glassmaskin för det nätta priset 12 000kr. Flört

julia61
7/2/09, 9:25 PM
#32

köpte Claes Olsons glassmaskin, helt perfekt glass!! Men det blir bara till helgerna för det blir ju lite mer omständigt ändåObestämd

lil-sis
7/2/09, 11:05 PM
#33

#30

Jag vispar äggvitorna hårda för sig. Blandar smaken i gulorna och vispar det. Vispar grädde fluffigt, vänder ner gulorna i grädden, vispar lite till så det blir blandat. Vänder sen ner vitorna i gräddsmeten. Och sen ner med allt i igångsatt maskin.

Marylojs
7/3/09, 12:19 AM
#34

Vi köpte till slut en jättebillig glassmaskin för ca 150 kr på Jula. Vår favoritglass är helt enkelt vispad grädde + turkisk yoghurt, sötning och lite bär. Dundergott!!

Annons:
Marylojs
7/3/09, 12:19 AM
#35

Vi köpte till slut en jättebillig glassmaskin för ca 150 kr på Jula. Vår favoritglass är helt enkelt vispad grädde + turkisk yoghurt, sötning och lite bär. Dundergott!!

vickiskrylbo
7/3/09, 12:15 PM
#36

#33 I beskrivningen till maskinen står det att man inte ska ha i vispad grädde utan allt ska vara flytande, men det går alltså bra att vispa äggen och grädden och blanda och sedan ha i maskinen i alla fall? Tycker ju att det borde vispas, men blir ju lite skraj när det står så…

[Pennylane1]
7/3/09, 1:31 PM
#37

skraj?  Vad kan hända!? Absolut ingenting! Flört Inget farligt iallafall.

Blir det  lika bra utan att man vispar så är det ju himla bra, men klart att det går att vispa…

lil-sis
7/3/09, 2:06 PM
#38

#36 så gör jag varje gång, olika smak, bli alltid bra :-) Flyter gör det ju ändå, man ska inte vispa så det blir smör :p

vickiskrylbo
7/3/09, 3:37 PM
#39

#37 Eftersom jag aldrig gjort egen glass förut och aldrig tidigare haft en glassmaskin, så vet jag inte vad som kan hända… Därför blev jag lite "skraj" när jag läste i bruksanvisningen…

Tack snälla för råden #38!!!! Ska testa ikväll!

spindelfot
7/10/09, 2:06 AM
#40

jag har vispat grädden innan och det har gått bra!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mysan59
7/10/09, 5:12 PM
#41

Provade precis att göra glass med bara frusna bär (hallon) och grädde, och gud vad gott det är.

Äter det just nu… Mums Glad

Annons:
kaisakavat
7/21/13, 1:25 PM
#42

Söker i gamla glassmaskinstrådar efter tips, då jag funderar på att köpa en.

Ngn som provat OBH Nordica?? Den har ett par fördelar. Den är liten -  jag bor solo och det är ju bra om den inte tar jättemkt plats.. och så är den snygg, designad så glassen kan serveras i maskinskålen. 

Verkar kunna gå att få lös för 300 spänn + lite frakt.. enligt pricerunner.

Lisabet
7/21/13, 2:11 PM
#43

Den köpte jag för ett bra tag sen, när den kostade betydligt mer. Tyckte inte att den fungerade alls - locket sätts inte fast, utan ska hållas nere av tyngden antar jag. Eller så gjorde jag fel, för dottern provade den häromveckan när vi var borta och hon var kattvakt, och hon tyckte den fungerade bra och att det blev bra glass, sa hon.

Hoppas du får flera svar, för mitt är väl sisådär.

kaisakavat
7/21/13, 2:33 PM
#44

Tack hursom.. Avvaktar. 🙂

Sammet1
7/21/13, 4:56 PM
#45

Jag valde bort OBH Nordica när jag köpte glassmaskin i julklapp till maken, dels för att jag tyckte den var för liten (när vi väl gör glass går det åt en del), men också för att expediten rekommenderade ett annat märke. Jag köpte en Krups istället, och den fungerar utmärkt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Stephanie
7/21/13, 5:10 PM
#46

Jag fick en OBH nordica i present förut. Den funkar, men nätt och jämt… Det är rätt svårt att få en bra konsistens på glassen och smeten hinner stelna innan man hinner få på locket och vispen, vilket innbär helt frusen glass på kanterna och flytande i mitten. Dessutom har två skålar gått sönder för mig i frysen. De typ spricker av kylan!? 🤔

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kaisakavat
7/21/13, 5:19 PM
#47

#45 Lite dyrare men tack för tips om att den funkar bra. Relevant i högsta grad. 🙂

Sant att den från OBH Nordica är väl så liten - har inte hittat nåt intressant mellanting dock. De flesta tycker jag är onödigt stora. Jag har pyttelitet kök i pytteliten lägenhet.. 

Å andra sidan: Det följer med två skålar till OBH Nordicas maskin, och varje skål gör mln 3 o 4 dl glass. När jag är ensam är ju 3-4 dl alldeles för mycket glass för mig att äta upp - och är man flera så kan man göra i omgångar. Eftersom den är liten går det fort - 10-12 minuter enligt produktinfon. 

Men jag har inte bestämt mig.. Funderar.

kaisakavat
7/21/13, 5:21 PM
#48

#46 Å, tack! Väldigt bra att veta. Då kanske det inte blir den då.. 🤦‍♂️

Annons:
Stephanie
7/21/13, 5:25 PM
#49

Nä, jag hade aldrig köpt en sån.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lchfman
7/21/13, 5:40 PM
#50

Jag köpte menuette, eller nåt sånt på jula. Verkade funka ok första gången jag använde den. Men andra gången frös allt fast och den orkade inte sleva runt. Fryst på kanter och rinnande i mitten. Men det kanske är skit bakom styret med, vad vet jag :)

dufva
7/21/13, 9:50 PM
#51

En del (billiga) glassmaskiner ska rotera åt ett bestämt håll för att locket inte ska flyga av

Kanske det är problemet med OBH:n?

Man får isf slå på/av några gånger för att få den att gå i rätt riktning 😡

Jag har en sån "skräpmaskin" men glassen blir bra bara man kommer ihåg den detaljen 😃

kaisakavat
7/21/13, 10:52 PM
#52

Vilka bra tips. Handledning i hur man handskas med skräpmaskiner. 🙂

Jag stack iväg och handlade käk på Coop tidigare i afton. De hade en sån OBH på nån sorts kampanj inte särskilt billigt, men.. Fick i alla fall tillfälle att kolla in den och fick lite blandad uppfattning. Kändes delvis gedigen, delvis inte alls.. 

Just nu känns det som om jag lägger maskininköpsplanerna lite på hyllan, men sätter upp det här i minnet inför ett framtida beslut.

ThomasX
7/23/13, 11:31 AM
#53

Ser att tråden har några år på nacken, men verkar aktivt fortfarande. Ser också att det är många som anser att glassmaskiner bara samlar damm, det beror i så fall på att man inte använder dem, det är ju inte maskinens fel, liksom…  😉

Jag fick en Philips glassmaskin i present för 5+ år sedan, och den har blivit mycket använd. Den funkar bra och är jämfört med många andra maskiner helt klart värd 700:- för den som tycker om glass och vill göra sin egen glass. Vill man frysa in hallon och grädde kan man så klart göra det, men det är inte glass man gör då. Frysblocket till philipsmaskinen är inte så stort och man förvarar det i frysen för jämnan, så är det alltid klart att bara göra en glass när man känner för det.

Jag kör sedan ett år tillbaka med en "riktig" glassmaskin, dvs en maskin med inbyggd kompressor, fick tag på en till riktigt bra pris ungefär halva mot vad de kostar här i sverige. PÅ pixmania om jag minns rätt, ett ställe jag helst inte handlar på, men denna gång var det stor prisskillnad och det gick ju bra, De' Longhi heter maskinen.

Vill man göra riktigt bra glass kokar man upp en creme anglais som bas och tillsätter det man villsmaksätta med, eventuellt får man anpassa sockermängden efter vad man tillsätter för smak, det är bara fantasin som sätter gränser, sen kör man i glassmaskinen och det blir guda-gott. Allra bäst blir det om basen får stå i kylen 1-2 dagar innan man kör i glassmaskinen, då sväller proteinerna och man får en riktigt krämig och fin glass. Här är en bra beskrivning med recept, fast jag tycker man ska äta glassen direkt ur maskinen, då är den som allra bäst med perfekt konsistens.

http://www.glasskoll.se/2009/05/11/hemmagjord-graddglass/

Man skall dock till detta receptet också lägga 25gram glukos (honung går precis lika bra, ta gärna en vanlig enkel utan så mycket smak. Detta knep lärde jag mig av mästaren Jan Hedh när jag gick en glasskurs med honom)

Stephanie
7/23/13, 11:36 AM
#54

"Ser också att det är många som anser att glassmaskiner bara samlar damm, det beror i så fall på att man inte använder dem, det är ju inte maskinens fel, liksom… "

Fast oftast beror ju det på att maskinen inte funkar som man hoppats, så då är det ju "maskinens fel" 🙂 Det lockar ju helt klart mer när man får ett bra resultat, än när man varje gång får en ojämnt frusen glass som sitter fastfrusen i kanterna och är rinnande i mitten. Jag var på g att köpa en "riktig" glassmaskin förut, men fick en obh nordica i present. Den suger och då är det inte roligt att göra glass.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

redets
7/23/13, 11:51 AM
#55

Jag har en Philips från stenåldern 😉ungefär, nja inte riktigt men den köptes av mina föräldrar när jag bodde hemma så den är över 25 år gammal.

När jag skulle göra glass igår så har isblocket inte frusit trots flera dagar i frysen så man får väl klaga hos Philips att den inte håller längre 😉

Den har under åren använts en hel del så den var helt klart värd pengarna.

Köpte en begagnad lika da'n, hos Röda korset, för 60:- så får se nu om det isblocket funkar bättre.

Annons:
ThomasX
7/23/13, 11:54 AM
#56

Kvalité lönar sig 😉 Det är ju mycket mer värt med 700:- för en glassmaskin som funkar och används, än en för halva priset som inte funkar. Å funkar den inte är det ju inte heller lönt att låta den stå och samla damm, då är det ju bara att slänga skiten, ärligt talat 😉

Om din obh som du fått inte funkar, och du ändå var på väg att köpa en riktigt glassmaskin, varför har du då inte gjort det? Kan verkligen rekommendera De'Longhin. Enda är att den låter lite mer än vad den skulle behöva tycker jag. Åsså skulle skålen kunna vara lite större också, rymmer ca 700ml. jag gör ofta flera stora satser. Men den funkar väldigt bra, liksom philipsen.

ThomasX
7/23/13, 11:56 AM
#57

redets, kan det vara så att vätskan i isblocket runnit ut. Jag menar, det mesta fryser ändå vid -18 grader. Kanske det avdunstat däri så att saltet är kvar men inte vattnet, vilket sänkt fryspunkten på blocket. Kolla hur mycket vätska som är kvar och prova att fyll på med vatten. Om det ändå inte funkar skadar det ju inte att testa ;)
Det är en saltlösning i blocket för att den ska lagra kyla på bästa sätt.

[Petronella Pip]
7/23/13, 12:20 PM
#58

# 53 man "fryser inte in hallon och och grädde", man tar frysta hallon och mixar med grädde. Och det blir glass. En sorts glass, jättegod, i mångas tycke godaste glassen!

redets
7/23/13, 12:41 PM
#59

ThomasX, det skvalpar om den som vanligt och det gör det nu fortfarande efter nästan en vecka i frysen, den funkade att frysa in gången innan.

Jag tycker själv det verkar konstigt men tänkte inte så mycket mer på det då det är gammalt och jag ju har ett annat att försöka med.

Stephanie
7/23/13, 1:30 PM
#60

#56 Kvalitet lönar sig absolut 🙂 Anledningen till att jag inte köpt någon annan är för att jag väl inte haft den bästa ekonomin, student som jag är, så när jag fick en så var det liksom inte riktigt försvarsbart att köpa en annan. Men nån gång kommer det absolut att bli av!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kaisakavat
8/4/13, 10:05 PM
#61

Flyt. Nämnde förut för min dotter som är kock att jag funderar på glassmaskin. Och så råkar jag fylla år i dagarna, märkligt sammanträffande. Så ungarna mina dök upp med en glassmaskin helt sonika, på 'min dag'.

Blev en Philips - då hon frågat runt på kocksajt efter 'en bra för hemmabruk' och den rekommenderas varmt av flera. 

Jag = glad! 😃

[Petronella Pip]
8/4/13, 10:12 PM
#62

Härligt!! Och Grattis!!

Annons:
Stephanie
8/4/13, 10:16 PM
#63

#61 Det var nån sån där jag också funderade på. Berätta gärna hur den är sen när du hunnit testa den några gånger! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

kaisakavat
8/4/13, 10:29 PM
#64

#62 Tack! 

#63 Det gör jag gärna. 

Enligt flera tillfrågade på kocksajten så är den pålitlig även över tid. Man fryser ett frysblock, inte hel skål, så det ska ta relativt lite plats i frysen (viktigt för mig med riktigt liten frys). Allmänt praktisk/vettig att använda i jämförelse. Med mera. Jo, lägre ljudnivå än flera andra som också anses 'bra'.

Återstår att se hur JAG går iland med saken. Har aldrig haft en sån maskin i mitt våld nånsin. 🤔

Lchfman
8/5/13, 12:51 PM
#65

Jag blev vansinnig på min från jula tillslut.
Först frös allt fast och motorn stannade. Sen skulle jag försöka få loss glassen för att spara den Ändå, då bucklade jag hela behållaren som verkar vara gjord i mjukmetall (bly? :) )

Den kommer reklameras.

Effie
8/5/13, 1:45 PM
#66

Jag fick också en glassmaskin av barnen häromåret, med frysblock som alltid ligger i frysen. I början fick jag inte till det, då fastnade allt bara, men sedan lärde jag mig att jag måste sätta dit visp och lock först, och sedan hälla i smeten genom hålet i locket ("om inget annat fungerar, läs manualen!"). Har mest gjort glass på kokosgrädde hittills, fast inte särskilt ofta det heller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
8/5/13, 2:21 PM
#67

Glass på kokosgrädde lät ju intressant.. Är inte överdrivet förtjust i kokos, men kan tänka mig att för dem som gillar det så kan kokosglass vara en höjdare.

Lchfman
8/5/13, 2:58 PM
#68

#66

Ja det är nog en blandning av skit bakom styret och dålig kvalitet.

Men det om att hälla i smeten efter att motorn är igång kunde jag.
Jag är en man av den konstiga sorten som läser manualer. :)

Emma Li
8/6/13, 2:25 AM
#69

Jag har inte råkoll på den principiella skillnaden, men jag tror att de recept som förekommit ovan, utan vispning, snarare är parfait än glass. Den blir lite mer kompakt och krämig. För glass är den under infrysningen invispade luften en viktig komponent (kan bestå av upp till 60% luft läste jag någonstans), så där blir konsistensen luftigare. I parfaiten har man bara den luft som finns i och med att man vispade grädden innan man rörde ihop allt. Till parfait använder man bara grädde, till glass har man ofta en blandning av mjölk och grädde (dvs större andel vatten, större risk för kristallbildning). Det är iaf såvitt jag kan se några av skillnaderna. Man kan göra glass utan glassmaskin, men som någon skrev ovan så får man plocka fram infrysningsbunken och vispa då och då, för att undvika iskristaller. En parfait häller man bara upp i en form och låter vara. Sedan låter man den stå i kylen 15-30 min innan servering, så att den blir enklare att skära i skivor och servera. 

Det finns två sorters glassrecept - sådana där man sjuder glassmeten och sådana där man inte gör det. De senare är per definition enklare, men de första ger ett bättre resultat.

Annons:
kaisakavat
8/9/13, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Har just gjort min första laddning glass, i min nya glassmaskin. Och det BLEV glass! 😮😃

Körde smaksättning lime + krossad choklad.

Kuskfel: Jag hackade inte all choklad lika fint. Slarvmaja. Och de lite större bitarna blev 'tunga' nog att sjunka ner, vilket när de landat gjorde att svängarmen med 'slickepottfunktion' inte gick mot botten riktigt, och ett litet lager glass därför frös fast. Men ingen katastrof - det var inte mkt. Och nu vet jag ju det.. 

Det var lite tricky att hälla smeten genom det avsedda hålet. Eftersom jag ju gjorde glassmet utan mjölk med vispad grädde, så var den rätt trögflytande och därmed klart tjockare stråle ner och hålet inte avsett för det. Ett lite meckigare bekymmer inför nästa gång. Vill ju inte gärna späda ut smeten.. eller? Tips? Köra hälften vispad och hälften ovispad grädde?

Summering: Det blev ju jättebra, trots allt. Roligt - och riktigt lyxigt, gott. 🥳

P.S Endel disk och efterarbete. Men det gör inget, känns det som. Man gör ju inte glass varje dag. Tror jag..

Mozzarellan
8/9/13, 9:56 PM
#71

Låter super smarrigt

Orakletidelfi
8/9/13, 10:21 PM
#72

Ska man egentligen vispa grädden alls? Jag tror att jag hört att den åtminstone bara ska vara lättvispad?

kaisakavat
8/9/13, 10:33 PM
#73

Jag gick efter det grundrecept på gräddglass som finns i medföljande receptbok, med undantag av sötningen och mjölken. Där stod att grädden skulle vispas ganska hårt. Men det finns andra recept där grädden inte ska vispas alls, eller där gräddandelen är mkt mindre (istället youghurt, mjölk, sorbetvarianter, mm) då smeten ju blir mer lättrinnande. Troligen kan man göra vilket som.

Det är nog viktigt att smeten kommer ner snabbt, pyttelite glass i taget gör ju att den kan fastna. Nästa gång tänkte jag vispa hälften, så kan jag jämföra resultaten. 

Observera att jag tycker maskinen verkar mycket bra. Det är mina små klumpigheter som nybörjare, samt receptmodifieringen, som joxade till det. Ändå blev glassen ju prima! Jämn och fin och rätt fluffig glasskonsistens.

redets
8/10/13, 7:37 AM
#74

#70. Jag smältar chokladen och häller sakta ner i maskinen när det gått en liten stund, tycker det brukar bli väldigt bra.

Lusthan
8/10/13, 9:22 AM
#75

När jag gjort glass i min maskin har jag inte behövt vispa grädden men det kan nog vara olika. Fick en bok med olika glassrecept i födelsedagspresent också. Jättebra tips och recept. I min maskin fastnar glassen också på sidorna och i botten. Har funderat lite över det… Om det ska vara så men det är nog jag som gjort fel misstänker jag.

dufva
8/10/13, 10:16 AM
#76

Jag "mecklar inte till det" på nåt sätt och det blir lika bra för det 😃

Ingen vispning

Ingen upphettning

Bara rör ihop i en skål & rätt ner i maskinen

Det blir perfekt varje gång 😎

Viktigt för ett bra resultat är dock att kylelementet blivit riktigt kallt

Därför lägger jag det långt ner i frysen

Annons:
kaisakavat
12/27/13, 6:34 PM
#77

Insåg i morse att jag köpt på mig väl mycket av 'mejeri'. T ex så hade Coop en hel pall med Norrmejeriers grädde utan tillsatser till salu igår för 5 kr per 3-dl-paket. Stödköpte ett gäng förpackningar och slängde några i frysen till framtida såskok.

Men fortfarande endel cf, grädde och rysk youghurt i kylen. Och kom att tänka på glassmaskinen min. Har just kört klart och jag paketerat ner i frysen tre pytsar med apelsinpepparkaksglass (alltså inte med kakor utan bara med pepparkakskryddor). 

Samtidigt har jag gjort upptäckten att vid användning av naturell grädde i smeten istället för laktosfri som jag egentligen bör ha för min mages skull, så frös smeten inte alls fast. Det borde handla om karagenanet som finns i den laktosfria. Skrutt åxå.

lil-sis
12/30/13, 6:11 PM
#78

Jag använder fortfarande min Philips mer än fyra år senare. Klart värt pengarna!

hemul
12/30/13, 8:07 PM
#79

Jag har också en Philips. Köpte den också för att den fick bäst i test, ett annat test. Är inte lika lyrisk dock, den är lite klen. Känns att det är en "hobbymaskin".  Plus att den inte alls kan göra mjukglass som det står att den kan.

Dock, det blir mycket bättre än att bara frysa rubbet i en burk. Håller inte alls med om att det blir lika gott. Det blir mer kompakt, ingen tvekan. Och då brukar jag ändå röra några gånger.

Upp till toppen
Annons: