Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 15537 ggr
Cilla89a
7/12/08, 6:00 PM

baka lchf bröd?

jag saknar bröd så galet mycket är jag äter frukost..
finns det inget lchf bröd man kan baka?

det behöver inte vara helt utan kolhydrater, jag är inte så super noga.. men jag tycker vanligt bröd innehåller för mycket kolhydrater..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
MissGaladriel
7/12/08, 6:26 PM
#1

Sök på nötbröd och fiberhusk.

bluesea
7/13/08, 9:59 AM
#2

Om du köper boken "Smörstekt" så finns där ett gott recept på bröd!

birma
7/13/08, 10:09 AM
#3

Jag äter ett flatbröd eller ett finncrisp till frukostkaffet, och oftast även till de andra kaffetillfällena på dagen. Det förra brödet innehåller 3,5 g kolhydrater per skiva, det senare 4 g kolhydrater per skiva. Hänt att jag bakat "nötbröd på 5 minuter". Tycker dock att det är godare bakat på mandel, vilket går lika bra. Minns ej hur mycket kh per skiva det ger. Inte mycket iaf.

Ja, jag förstår det med att sakna bröd galet mycket. Många saknar det inte, de säger att det går att vänja sig av helt. Själv har jag inte provat någon avvänjningskur ännu, däremot minskat brödätande till detta minimum jämfört med före lchf-tiden.

Hoppas du hittar något som passar dig, såvida du inte väljer vägen att avvänja dig helt.

birma
7/13/08, 10:17 AM
#4

Förresten…

Du kan även leta upp forumsgruppen "Mat - Recept på bröd eller brödbaserade rätter" i vänsterkolumnen här bredvid. Eller göra en sökning på "bröd" i samma kolumn högst upp på fliken "Sök".

Lycka till!

Dicken
7/13/08, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Du behöver inte leta. Här kommer ett direkt: 

Vispa två ägg så hårt det går. Ha i ett kryddmått salt för att få det riktigt tjockt och fluffigt.

Smält 25g smör i micron.

Blanda:

3,5 msk FiberHusk
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk brödkryddor (anis, fänkål och kummin)

Vänd ner smöret och dom torra ingredienserna i det vispade ägget. Vänd ner det FÖRSIKTIGT. Vispa inte för då blir det en KLUMP. Låt heller inte äggvispet stå för länge innan du blandar i resten.

Häll smeten/degen i en lämplig fyrkantig skål eller burk. Micra på full effekt i 3 minuter.

Variant: Vänd ner 1/2 - 1 dl finriven ost i smetan. Brödet verkar bli hållbarare av det. 

Skickar med en bild av mina hamburgerbröd jag gjorde i går.

MissGaladriel
7/13/08, 4:01 PM
#6

Dicken: Ett kryddmått salt!?!?!!! Jag brukar ha i bara en liten nypa. Första gången jag bakade detta bröd gjorde jag med ett kryddmått, och då blev det så salt att det knappt gick att äta. Är det mina smaklökar som är känsliga, eller dina som inte är det? :)

Edit: Dessutom 'klättrar' mitt bröd alltid uppför skålens väggar medan det är i micron. Varför gör inte ditt det?

Annons:
Dicken
7/13/08, 7:28 PM
#7

Hoppsan, det kanske var till dubbla satsen jag använde ett kryddmått. Det är i och för sig sällan jag mäter när jag lagar nåt åt mig själv, bara när jag skall berätta för någon vad jag gjort.

Och mitt bröd brukar titta upp ovanför kanten på skålen innan det sjunker något och blir klart. Det kan ju bero på micron också, hur den värmer…

Cilla89a
7/13/08, 9:33 PM
#8

#5 det såg gott ut :) smarkar det som vanligt bröd?
ska man bara värma det i mikron, inte ugn?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dicken
7/13/08, 10:25 PM
#9

Ingen ugn! Men FULL EFFEKT i micron i 3 minuter.

Brödkryddorna gör att der smakar som vanligt bröd. Hmm, ja, påminner i alla fall om bröd. Det gör sig bäst med ett jättlass med gott (och fett) pålägg. Prova med mycket smör, några skivor salami + majonnäs + ost. Eller smör, kokt ägg och majonnäs.

Ett litet varningens ord kanske… Tänk på att Fiberhusk är fullt av, ja, just det. Fibrer! Är man lite känslig och äter för mycket så kanske man får lite trassel med kistan.

Medlem
7/14/08, 8:50 PM
#10

Jag brukar baka mandelbröd. 100 gr mandelmjöl + ett ägg + lite salt och vispgrädde så det blir en kladdig deg. Sen smeter jag den på ugnspapper och gräddar på högsta värmen. Jätte gott att äta smör och och ost på.

Alie
9/10/08, 4:13 PM
#11

Här kommer ett brödrecept som jag kokade ihop i dag!

26 g (0,5 dl) krossat linfrö

23 g (0,5 dl) sötmandel mjöl

1 ägg

10 g (1 msk) vispgrädde

5 g havrekli

2 min i micro

det blev jättegott kanske en gnutta salt skulle passa fint innehåller 6 % kolhydrater enligt min mat

[Pennylane1]
10/4/08, 4:39 PM
#12

det här är väl tekniskt sett inte ett bröd, mer en omelett men man kan göra trevliga mackor av det iallafall och det är jättegott som det är eller med lite tsatsiki, den iranska varianten mast´å chiar (betyder yoghurt och gurka) har lite mynta i.

Koko Sabzi

Torkade "grönsaker" heter Gormeh Sabzi eller Sabzi gorme eller något sådant (båda dessa namn står på den förpackning jag har hemma för närvarande,) finns massa olika märken och innehåller persilja, fänkål, purjolök och koriander och kanske nåt mer.

valfritt antal ägg, ca 8 till en hel förpackning Gormeh Sabzi (à 70 gram) kan vara ett riktmärke. Vispa upp dem lätt och blanda i det gröna och låt stå ett tag så de blöter upp sig. 5-10 minuter räcker. Man kan blötlägga men det tycker inte jag behövs. Krydda med salt och peppar och vitlök efter smak. Lite pinjenötter eller hackade valnötter om du vill ha lite kolhydrater, eller rättare sagt om du har utrymme för några.

Hetta upp en stekpanna och lägg rejält av något stekfett, ghee tycker jag är bäst, eller olja, smör blir kanske bränt, häll i smeten och sänk till medelvärme , låt steka tills allt stannat, vänd med hjälp av ett lock eller dela i några tårbitar och vänd var för sig. Det ska vara "torrt" och ha lite brun färg.

Äts varm eller kall, lägg på vad du vill, du kan bre det som en macka.

Upp till toppen
Annons: