Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

baka lchf bröd?

2008-07-12 18:00 #0 av: Cilla89a

jag saknar bröd så galet mycket är jag äter frukost..
finns det inget lchf bröd man kan baka?

det behöver inte vara helt utan kolhydrater, jag är inte så super noga.. men jag tycker vanligt bröd innehåller för mycket kolhydrater..

Anmäl
2008-07-12 18:26 #1 av: MissGaladriel

Sök på nötbröd och fiberhusk.

Anmäl
2008-07-13 09:59 #2 av: bluesea

Om du köper boken "Smörstekt" så finns där ett gott recept på bröd!

Anmäl
2008-07-13 10:09 #3 av: birma

Jag äter ett flatbröd eller ett finncrisp till frukostkaffet, och oftast även till de andra kaffetillfällena på dagen. Det förra brödet innehåller 3,5 g kolhydrater per skiva, det senare 4 g kolhydrater per skiva. Hänt att jag bakat "nötbröd på 5 minuter". Tycker dock att det är godare bakat på mandel, vilket går lika bra. Minns ej hur mycket kh per skiva det ger. Inte mycket iaf.

Ja, jag förstår det med att sakna bröd galet mycket. Många saknar det inte, de säger att det går att vänja sig av helt. Själv har jag inte provat någon avvänjningskur ännu, däremot minskat brödätande till detta minimum jämfört med före lchf-tiden.

Hoppas du hittar något som passar dig, såvida du inte väljer vägen att avvänja dig helt.

Anmäl
2008-07-13 10:17 #4 av: birma

Förresten...

Du kan även leta upp forumsgruppen "Mat - Recept på bröd eller brödbaserade rätter" i vänsterkolumnen här bredvid. Eller göra en sökning på "bröd" i samma kolumn högst upp på fliken "Sök".

Lycka till!

Anmäl
2008-07-13 11:37 #5 av: Dicken

Du behöver inte leta. Här kommer ett direkt: 

Vispa två ägg så hårt det går. Ha i ett kryddmått salt för att få det riktigt tjockt och fluffigt.

Smält 25g smör i micron.

Blanda:

3,5 msk FiberHusk
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk brödkryddor (anis, fänkål och kummin)

Vänd ner smöret och dom torra ingredienserna i det vispade ägget. Vänd ner det FÖRSIKTIGT. Vispa inte för då blir det en KLUMP. Låt heller inte äggvispet stå för länge innan du blandar i resten.

Häll smeten/degen i en lämplig fyrkantig skål eller burk. Micra på full effekt i 3 minuter.

Variant: Vänd ner 1/2 - 1 dl finriven ost i smetan. Brödet verkar bli hållbarare av det. 

Skickar med en bild av mina hamburgerbröd jag gjorde i går. 

Anmäl
2008-07-13 16:01 #6 av: MissGaladriel

Dicken: Ett kryddmått salt!?!?!!! Jag brukar ha i bara en liten nypa. Första gången jag bakade detta bröd gjorde jag med ett kryddmått, och då blev det så salt att det knappt gick att äta. Är det mina smaklökar som är känsliga, eller dina som inte är det? :)

Edit: Dessutom 'klättrar' mitt bröd alltid uppför skålens väggar medan det är i micron. Varför gör inte ditt det?

Anmäl
2008-07-13 19:28 #7 av: Dicken

Hoppsan, det kanske var till dubbla satsen jag använde ett kryddmått. Det är i och för sig sällan jag mäter när jag lagar nåt åt mig själv, bara när jag skall berätta för någon vad jag gjort.

Och mitt bröd brukar titta upp ovanför kanten på skålen innan det sjunker något och blir klart. Det kan ju bero på micron också, hur den värmer... 

Anmäl
2008-07-13 21:33 #8 av: Cilla89a

#5 det såg gott ut :) smarkar det som vanligt bröd?
ska man bara värma det i mikron, inte ugn?

Anmäl
2008-07-13 22:25 #9 av: Dicken

Ingen ugn! Men FULL EFFEKT i micron i 3 minuter.

Brödkryddorna gör att der smakar som vanligt bröd. Hmm, ja, påminner i alla fall om bröd. Det gör sig bäst med ett jättlass med gott (och fett) pålägg. Prova med mycket smör, några skivor salami + majonnäs + ost. Eller smör, kokt ägg och majonnäs.

Ett litet varningens ord kanske... Tänk på att Fiberhusk är fullt av, ja, just det. Fibrer! Är man lite känslig och äter för mycket så kanske man får lite trassel med kistan. 

Anmäl
2008-07-14 20:50 #10 av: Medlem

Jag brukar baka mandelbröd. 100 gr mandelmjöl + ett ägg + lite salt och vispgrädde så det blir en kladdig deg. Sen smeter jag den på ugnspapper och gräddar på högsta värmen. Jätte gott att äta smör och och ost på.

Anmäl
2008-09-10 16:13 #11 av: Alie

Här kommer ett brödrecept som jag kokade ihop i dag!

26 g (0,5 dl) krossat linfrö

23 g (0,5 dl) sötmandel mjöl

1 ägg

10 g (1 msk) vispgrädde

5 g havrekli

2 min i micro

det blev jättegott kanske en gnutta salt skulle passa fint innehåller 6 % kolhydrater enligt min mat

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.