Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7172 ggr
kaifas
2008-08-20 01:03

Crearome vs Cocosa

Hmm … jag äter ju en del kokosfett och har nu inhandlat en 5 kilos hink från Crearome. Den utan smak (Kokos eko) . Tidigare har jag använt Cocosas utan smak (Cocosa Pure).

Jag måste säga att jag upplever en skillnad. Tycker att Crearomes känns vattnigare på något sätt när den blir flytande. Tycker heller inte att jag "står mig" lika länge på Crearomes kokosfett - måste fylla på reserverna tidigare på dagen.

Inbillar jag mig eller kan olika fabrikat av kokosfett ge dessa skillnader? Någon som har upplevt något liknande? Finns det någon här som använder just Crearome Kokos Eko och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Någon som vet hur mycket laurinsyra som finns i Crearomes fett? I Cocosas finns angivet 48%.

Annons:
Matmamma
2008-08-21 09:48
#1

Är det någon som provat båda dessa sorter eller andra sorter och märker skillnader?

frejahelena
2008-08-21 09:52
#2

hej, Ja jag köpte Cocosa häromdagen och kan jämföra den med en annan kokosolja som jag tror hette "living nature" eller något i den stilen. Jag tycker att cocosan är mycket oljigare och liksom mer rund i smaken.

har inte testat crearomes kokosfett

Wildrat
2008-08-21 11:13
#3

Det borde vara nånstans mellan 39 och 60% laurinsyra…

kaifas
2008-08-21 12:58
#4

Tack för svar Glad. Funderar på att gå tillbaka till Cocosa trots att det blir dubbelt så dyrt … undrar om man kan ringa dit och försöka köpa storpack … undrar om de packar produkten själva här i Sverige?? Får ringa och fråga…

MimLan
2008-08-21 13:20
#5

Jag köper Biofoods ekologiska för 40:-/400 gram.

Dora
2008-08-21 13:32
#6

Jag köper också Biofoods utan smak, men då köper jag 25kg, eftersom vi lagar all mat i kokosfett.

Om ni behöver kokosfett hör av er till mig, jag har kvar några burkar efter vår båtresa i våras.

Annons:
kaifas
2008-08-21 13:37
#7

#5-6 Har ni testat något annat fabrikat än Biofood och märkt några skillnader??

Dora
2008-08-21 13:56
#8

tyvärr inte

MimLan
2008-08-21 13:58
#9

#7 Tog en Cocosa-burk första gången, kan inte påstå att jag minns några större skillnader annat än priset.

[Anega]
2008-08-22 09:48
#10

Jag har bara smakat "silverpaketet" och Crearomes med smak. Crearomes med smak är jättegott, om man gillar kokossmak.

Jag har också funderat på det här med olika konsistens på kokosfett. Man kan ju köpa kokosolja också som är flytande även om det är under 25 grader. Det borde vara olika mycket mättat fett i, av nån anledning.

På Crearome kan man ju köpa Sheasmör eller sheasmörolja. I sheasmöroljan har de tagit bort en del mättade fettsyror för att dt ska bli flytande. Jag funderar på om det kan bli så med kokosfettet. Man behandlar det ju på olika sätt för att få bort smak och för att det inte ska härskna så lätt.

Ha, jag får kokoslukt i näsan när jag skriver detta :).

kaifas
2008-08-26 12:24
#11

# 10 Intressant att man kan göra det "permanent" flytande.

Jag har nu talat med det företag som levererar Cocosa. De har inte större förpackningar än de där halvkilos glasburkarna. 

De packas tydligen i Norge och en av anledningarna till att de inte har större förpackningar är logistiken (de är ett litet företag) och ett annat är själva förpackningen.

De vill inte leverera i plastburkar/hink för själva fettet löser tydligen upp olika ämnen plastförpackningen och det gör att det dels kommer in onyttiga ämnen i fettet + att det kan bli annan bismak.

Har inte tänkt på det men det är ju faktiskt så att i princip all olja sälj i glasförpackningar så detta borde ju vara en relevant issue. Crearome levererar ju dock i plasthink/burk - kanske det är en av anledningarna till att jag känner skillnad på fettet??

Aniara4
2008-08-26 12:35
#12

Jag var på Kusin Vitamin i Söderhallarna häromdagen och köpte en burk på 500ml av ekologiskt virgin kokosfett från Omega&More för 129:- Det står på franska och holländska på burken, men den har en (lite knackig) svensk etikett på locket. I butiken var det flytande liksom Cocosan som stod bredvid och kostade mer, men efter att jag haft det i kylskåpet och sen tagit ut det är det fast men mjukt, så jag antar att det var varmt i butiken! Det står att "detta inte hydrerade fett innehåller nästan 50% laurinsyra" vilket enligt #3 borde vara ok.

Och det är gott! Nu när jag tog fram burken för att kolla vad det stod fick jag ett plötsligt sug, så jag blev tvungen att ta fram en tesked och äta lite! Helt galet att sitta och käka fett rakt av bara…

Aniara4
2008-08-26 12:36
#13

Kanske ska tillägga att jag inte provat något av de andra märkena, förutom silverpaketet men det går ju inte att nämna i samma mening. Jo titta, det gick! Skrattande Hursomhelst kan jag inte ge någon smakjämförelse med Cocosa eller Crearome, bara konstatera att jag tyckte det här var gott!

Annons:
kaifas
2008-08-27 20:04
#14

#13 Åh nej Förvånad…du nämnde silverpaketet Förvånad. Ajabaja …Skrattande.

Åh Söderhallarna … nu blev jag lite Stockholmsnostalgisk Glad

Jennix
2008-08-27 20:25
#15

Jag har provat silverpaket, Crearome och Cocosa och tycker att Cocosa Extra Virgin (eller vad det heter exakt) är det som smakar bäst och har trevligast konsistens.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaifas
2008-08-27 20:31
#16

#15 Jag gillar ju inte själva kokossmaken så för mig blir det Cocosa Pure Glad.

MimLan
2008-09-01 17:53
#17

Biofoods ekologiska innehåller 45,1-50,3% laurinsyra.

Jerker63
2010-03-09 11:41
#18

Nu har jag bestämt mig för att testa att öka förbränningen med hjälp av kokosfett. Jag har läst fram och tillbaka här på sajten för att försöka få ledning.

Cocosa som bl.a. säljs i Life-butikerna verkar vara det som folk i allmänhet gillar bäst. Så jag gick glatt in på en butik här hemma och ville köpa. Höll dock på att få slag! 214:- för 500g!!! Nix…

Crearomes kokosfett är ju billigast, särskilt i storpack, men lite svårt att få tag på i närheten. Vill inte gärna köpa så mycket utan att veta att jag trivs med det och tycker om det och att skicka efter en liten burk blir dyrt.

Så nu hart jag efter en del letande hittat en återförsäljare här i närheten för biofoods kokosfett och deras extra virgin kostar 89 för 400 g och det ska jag testa nu!

lizaohman
2010-03-09 11:51
#19

Jag har aldrig hört annat än att Crearome Natur (med smak/doft) är jättegott och alltid trivts själv med det. MEN sista hinken har räckt väldigt länge, det blev liksom ett uppehåll i kokos-ätandet när vi gjorde om i köket och hinken inte längre finns där vi är vana att se den. Det var bara bottenskylan kvar. Kokosolja håller ju bra i rumstemperatur så den är inte förstörd MEN den har tagit lite smak av plasten, tycker vi. Nu tror jag faktiskt INTE att denna plasten är giftig, det är ju stränga regler för matförpackningar, men det smakar inte lika gott som vanligt. Jag brukar ju äta kokosen som den är, nu sätter jag den i kaffe/the i stället.

Summa summarum: Det är gott och mycket prisvärt, men det kan vara värt omaket att fylla över i glasburkar ifall man inte vet att hinken kommer att gå åt snabbt!!

Upp till toppen
Annons: