Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

lagkolhydrat och autism

2008-08-28 19:51 #0 av: Karen

Hej,

Jag har JUST gatt med!! SA hej pa er allihop, det har blir sakert ett intressant aventyr.

Har bara undvikit kolhydrater i tva veckor, sa valdigt nyborjare. Dessforinnan forsokte vi ata enlig GI. Nu ar min alste son autistisk, sa jag hoppas pa att det ska bli en positiv grej for honom att ata sa har. Man far ju ta det gradvis, smyga in nya grejor for annars blir han valdigt misstanksam!!

Nagon annan som har erfarenhet av detta? Ser fram emot att hora om det.

Basta halsingar

Anmäl
2008-08-28 19:57 #1 av: Wildrat

Ingen erfarenhet men väldigt intressant. De som har ADHD och liknande får ju positiva effekter (lugnare, lättare att koncentrera sig osv) så det är ju intressant att få reda på hur det påverkar andra problem. Kom just på att det vore intressant att veta hur det påverkar dyslektiker också.

Välkommen hit och berätta gärna om det märks några förändringar.

Anmäl
2008-08-28 20:18 #2 av: sunface

Välkommen hit. Har en son på 10 år och innan vi började med lchf var han upp och ner och väldigt speedad. Efter 2 mån av lchf är han mycket mer stabil och harmonisk. Han mår som en prins. Han får lördagsgodis och då märker man vilken effekt sockret har, men han är inte lika angelägen när det gäller godis och godissug längre så det är väldigt skönt att slippa godistjatet.

Anmäl
2008-08-28 20:20 #3 av: Maia

Inga erfarenheter. Vill bara passa på att säga välkommen! Det ska bli intressant att höra hur det går. Lycka till!

Anmäl
2008-08-30 00:19 #4 av: magma

#2: Sunface, hur fungerar det ihop med skolmaten? Äter han "vanligt" där och LCHF hemma? Vad brukar han äta till frukost? Jag är inne på att börja dra ner mer på kolhydraterna för mina barns räkning och behöver lite tips:)

Anmäl
2008-08-31 21:22 #5 av: Karen

Ja, jag undrar ocksa hur det ska ga nu i veckan nar de borjar i skolan igen ( i England) De borjade just med lunchlador innan sommarlovet, sa jag antar att det borde vara en fordel. Sedan ar det ju alltid en fraga om vad De Vill ata!! Ladan kommer hem orord!! Jag tankte prova pa olika roror , en hel del kottfars tror jag.  garna indisk Keema ,kan val trycka i lite extra gradde i den och och rulla in i wrap/eller warm termos.

Mackor ar de less pa iallafall, sa det ar ju en bra borjan.

Anmäl
2008-10-01 02:21 #6 av: Puhlo

Nu var det ju ett tag sedan det var aktivitet i den här tråden, men jag rekommenderar GF/CF-kost om man bor i engelskspråkiga länder. Kort översatt är det "Gluten free casein Free"-diet, och det har visat sig fungera för en hel del autister och andra som är känsliga för sockerkedjor.

I Sverige är det rätt svårt att få tag i produkter (de säljer såklart speciella sådana) men deras kokböcker är rätt bra att översätta till LCHF, om man tillsätter bra fett helt enkelt.

http://www.gfcfdiet.com/

Annars undrar jag hur det går för dig, Karen, såhär efter skolstarten!

Anmäl
2008-10-11 18:03 #7 av: Karen

Ursakta, varit helt ''busy'' har sedan skolstarten. Forr hade man ju tida att ga hemma och ''baka kakor'' helt slut med det nu, av flera orsaker!!

Vi ater mer och mer LCHF har i familjen ,aven sa pojkarna. FAst skolmaten ar forfarande ett dilemma, eftersom de vill ha mackor. Jag forsoker gora pa en skiva, och massor emellan. Kyckling med massor med majo gick bra haromdagen t ex.

Funderade ett tag for nagot ar sedan pa glutencassein fri kost, laste bockerna mm fast med en kille som ar tokig i mjolk och numera gradde tror jag vi avvaktar. Brodprodukterna ar avsevart farre an forrut.

Humoret har varit riktigt horribelt denna veckan!!!! Somnbrist och hormoner tror jag, fast som jag skriver pa traden om Dvitamin brist, sa provar vi ju det ocksa nu, och kanske hjalper det honom med hans somn problem. Vi hoppas!

Tack for tipset om oversattningen av recepten, jag ska ga och grava fram boken, jag har en glut/cassein fri kokbok nagonstans. Very good!

Anmäl
2008-12-14 11:50 #8 av: Bone

Många känner kanske till att man har som metod att försätta autistiska barn i KETOS. Är intresserad av att veta VAD detta neurologiskt/fysiologiskt handlar om.

Skicka gärna länkar eller vad som helst.

Anmäl
2008-12-14 14:51 #9 av: Karen

hej 'Bone'',

forstar inte riktigt vilket du menar, har inte hort exakt det uttrycket forrut, att jsut forsatta barn med ASD i ketos? ar det bara rent LCHF/ or what?

Anmäl
2008-12-14 15:04 #10 av: MimLan

#9 LCHF är en ketogen diet, äter man tillräcklig tlite kolhydrater är man i ketos. Dvs, förbränningen kommer främst från ketonkroppar. Så ja, det är LCHF.

#8 Ett tips kan vara att googla på epilepsi och ketogen kost, jag har tidigare hittat forskning där man försöker dra slutsatser om vad som händer hjärnan.

Anmäl
2008-12-14 15:08 #11 av: Bone

"epilepsi och ketogen kost"

Jaha, jag blandade ihop det..

Anmäl
2011-03-03 14:13 #12 av: mariech

Har både adhd i familjen och autism och önskar att det gick att få alla äta lchf, men det är inte enkelt alls då den äldsta är 15 snart 16 o tycker sött är livet och cola är hälsa;)

Anmäl
2011-03-04 09:14 #13 av: mezza

Mariech

Jag skulle också vilja ha lite smyga in till ungdomar tips...

En Asberger en Add

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.