Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Före och efter träning

2008-07-25 19:09 #0 av: Benedictus

Hej.

Jag upprepar säkert en frågeställning som behandlats i någon av trådarna. Men är man nybörjare så tar jag mig friheten att ändå ställa den fråga jag klurar på.

Jag har för vana att börja ett träningspass inkluderande kondition- och styrketräning kl. 06 på morgonen. Totalt ca 1 1/2 tim. Innan LCHF åt jag en blandning av proteinpulver och en påse Naturdiet. Efteråt blev det en stadig frukost med makrillfilé, rågkusar, havregrynsgröt och ägg. Men det var då det. Nu har jag inte tränat på en månad men vill sätta igång nu snart men får inte riktigt kläm på vad jag ska äta.

Har du något tips/råd på vad jag kan äta, säg en halvtimma före och efter morgonpasset?

Anmäl
2008-07-25 20:18 #1 av: Zepp

Tips 1;

"Fettladda inför långloppet"

http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=143

Tips2

"Fördelar med fettdrift"

http://www.livlinan.eu/html/fettdrift.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2008-07-25 21:39 #2 av: Benedictus

Tackar!

Anmäl
2008-07-25 21:50 #3 av: Zepp

Här har du lite inspiration;

http://callerobertsson.blogspot.com/

http://www.hormonalfitness.com/pdfs/NHE-Chapter-21.pdf

Anmäl
2008-07-25 21:54 #4 av: Zepp

Glömde ;

http://www.thefatlossbible.net/blog/

Om man bara bortser från Colpos alla utbrott mot allt o alla så kan han mycket om träning och lowcarb!

Denna är oxå bra att känna till när träningskompisarna tjatar om kolhydratladdning och sån skit;

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635

Anmäl
2008-07-26 10:28 #5 av: eldslandet

Zepp:

Läste dina inlägg och blev nyfiken när du länkar till R. Faigin och Colpo.

Jag har läst bägge. Faigin träningsmetod tilltalar mer än Colpos. Gemensamt för dessa herrar är att de laddar med kolhydrater vid vissa tillfälle annars är det främst protein och fett som gäller. Fast det är lite skillnad på deras rekommendationer.

Jag är ganska kluven så att säga. Vill gärna följa Faigins träningsprogram, vilket jag gör men när det gäller kosten så ska man ladda två ggr per vecka (2 måltider i veckan) med "bara" kolhydrater. Du kanske har läst om detta.

Sedan har vi Livlinan, för ex, som påstår att man kan prestera lika bra på bara fett och protein.

Jag kör LCHF nuförtiden men funderar på att prova Faigin kostprogram. Jag vet att man kommer och lägga på sig några kilo vatten direkt efter kolhydratladdningen. Undar om man kan förbränna mer fett vid styrketräning kombinerat med kondition, jämfört med bara LCHF.

Har du åsikter om detta?

MVH

Anmäl
2008-07-27 02:57 #6 av: Pasi

#5 Menar du att man skulle bränna mer fett om man äter kollisar.....eller syftar du på kombinationen av styrketräning och kondition!?

Hur mycket fett man förbränner är helt oväsentligt om ens mål är att gå ner i vikt (fett)......då handlar det om att övertala kroppen att ta av fettdepåerna (inte tvinga) vilket man gör genom hormonpåverkan, inte fettförbränning.
Konditionsträning är betydligt sämre än styrketräning på att ge viktnedgång eftersom det stimulerar mer kortisol och mndre GH, och förstör en del av den muskeluppbyggande effekten av styrketräningen.

Kolhydratladdning stimulerar inte heller rätt hormoner (för viktnedgång) utan är uppbyggt på vetenskap om hur man skall prestera så bra som möjligt. I brist på vetenskap om hur kroppen fungerar på ren LCHF efter längre tids omställning så tar man till det som det finns studier på och har visat sig ge bättre prestationsförmåga i kortare studier när säkerligen inte kroppen är fullt omställd till fettdrift....dvs kolhydratladdning.
Jag tror som Frank att man kan prestera lika bra på ren LCHF!

Anmäl
2008-07-27 10:53 #7 av: eldslandet

Pasi:

Utifrån ditt inlägg drar jag slutsatsen att du inte alls har läst Rob Faigins arbete.

Jag har läst två av hans böcker, som förresten SSS rekommenderade.

Eftersom Zepp länkar till kapitel 21 av Faigins bok, HIE, ställde jag en fråga till Zepp angående vattenmängden man kunde binda vid K-laddning samt mängd fettförbränning.

Angående ditt inlägg:

Att man laddar med kolhydrater har ingen direkt koppling till fettförbränning. Men indirekt. Kolhydratladdning rekommenderas av Faigin eftersom det stimulerar sköldkörteln och därmed metabolismen, dessutom man vill utnyttja insulinets anaboliska funktioner, till sist så vill man utnyttja glykogenets explosivitet i resistantträning.

När du påstår att fettförbränning styrs hormonellt är ett faktum som i detta forumet har nämnts flertal gånger, vilket inte behöver diskuteras.

Däremot kan jag tillägga att du har fel. Kolhydratladdningen funktion skulle vara att stimulera insulinhormonets anabola funktioner samt andra fördelar.

Du skriver flera gånger ordet viktnedgång. Det handlar inte alls om viktnedgång. Det handlar om fettförbränning, vilket medför en stor skillnad. När man tränar och äter rätt (läs LCHF m.fl) kan vågen stå stilla eller vissa ökad vikt genom ökad muskelmassa. Däremot kan midjan och även andra delar av kroppen minska radikalt i fett.

Till sist, att resistantträning (styrketräning) förbränner mer fett är självklart. Men, det finns stor skillnad på konditionsträning och konditionsträning. Den kan mycket väl vara en komplement till styrketräningen när det gäller fettförbränning. Detta styrs hormonellt, som Faigin bevisar i sina böcker.

Konditionsträning behöver inte alls trigga kortisol om det utförs på rätt sätt. Däremot kan stimulera tillväxthormonet, testosteron, IGF-1, osv. Det handlar om mängd och sätt att utföra träningen.

Eftesom det finns inget dokumenterat om seriösa kroppsbyggare eller andra idrottsutövare som går enbart på LCHF under lång tid uppstår en del frågor att diskutera när man är intresserad av träning.

MVH

Anmäl
2008-07-27 12:41 #8 av: Pasi

eldslandet - Jag har läst Faigins böcker.

Om Faigin ville ha den anabola fördelen av insulin så skulle han väl inte rekommendera att äta socker så sällan!?
Han menar att man kan prestera bättre med fulla glykogenlager....vilket man säkert kan när det handlar om högintensiv träning som fortfarande är aerobisk....då en stor del av förbränningen tillgodoses av socker.... även om man är fettförbrännare.
Det han missat, eftersom det (kanske) inte finns nån studie om det, är om LCHF-ätaren som ätit längre tid verkligen har mindre glykogenlager.
Insulinets anabola funktion är klart överdriven och det räcker med den  insulin som utsöndras av protein. Jag har aldrig hittat någon studie som tyder på nåt annat. Jag sitter inte vid egen min dator, annars kunde du fått se studier på detta.

Om jag sitter still så bränner jag betydligt mindre fett än om jag jobbar hårt en hel dag. Det senare fallet betyder inte att jag minskar mitt fettförråd på kroppen mer än det föregående, trots att fettförbränningen är mycket större.  

All träning/stress stimulerar kortisol i mer eller mindre mängd....mest beroende av träningsvolym.
IGF-1 stimuleras främst av ätandet, vad jag vet.

King Grub om insulinet, klippt från annat forum:
Att insulin skulle vara anabolt är teorier som bygger på gamla djurförsök, men det stämmer inte på människa, bara på gnagare och grisar. Det räcker med fastenivåer av insulin för att uppnå maximalt anabolt gensvar hos människa i närvaro av aminosyror.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Anti-katabolt är det däremot, och minskar muskelnedbrytning efter träning och bidrar därigenom till en bättre proteinbalans. Men insulin är inte anti-katabolt och minskar inte
muskelnedbrytningen i vila - inte heller där tjänar man på gainermåltider.

"Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states. 

Anmäl
2008-07-27 14:33 #9 av: eldslandet

Pasi:

"Om Faigin ville ha den anabola fördelen av insulin så skulle han väl inte rekommendera att äta socker så sällan!?...."

Jag vill förvånad över din inledning. Du har missat budskapet eller läs boken för fort.

Du är för LCHF. Det är Rob Faigin också. Det är därför du laddar "så sällan". Du bara tar hjälp av glykogen vid de stora kraftansträngningar. Hans tanke (tillämpad) är att du ska gå på fett hela tiden. Det är därför du ska äta enbart kolhydrater vid två måltider i veckan.

Jag tror inte att han "missar" något. Utan som du säger, det finns inga seriösa, långsiktiga studier som visar att du kan vara riktigt vältränad med enbart LCHF.

Däremot finns det flera av "hans" elever som tävlar i dopingtestade bodybildning, elever som är långt uppe i åren. Vilka kroppar de där 60-åriga "gubbar" har! Precis lagom med muskler och mycket vältränade. De går hela tiden på fett men laddar "sällan"!

Både insulinet och IGF-1  stimuleras av kosten. Rob är full medveten av detta. Men du drar nyttan av att stimulera hormonet/prohormon vid ett par tillfälle varje vecka vid kraftfull träning.

Du nämner king crub. Jag har läst en del av hans inlägg på olika sajter. Han är stark motståndare till LCHF. Men ! har han aldrig tillämpat LCHF själv.

Som F Paulún för ex. Det enda han är duktig på är att läsa olika studier och plocka det som passar det han tror på men kolla hans fysik! Han tillämpar inget själv, vilket Rob Faigin har gjort.

Det är den stora skillnaden för mig!

Att vara konsekvent och leva som man lär. Alltså äta som du förespråkar och träna så att du bevisar vad man skriver om.

Vilken vältränad fysik Faigin har! Man kan tillägga att han är stark motståndare till all typ av doping.

"Det han missat, eftersom det (kanske) inte finns nån studie om det, är om LCHF-ätaren som ätit längre tid verkligen har mindre glykogenlager..."

Kroppen kan lagra bara några hundra gram glykogen som försvinner väldigt fort. Går du på LCHF eller NHE-kost då försvinner glykogendepåerna ganska fort tack vare träningen och kosten.

Jag vet inte hur vältränad du är. Men du kanske är mer vältränad är Faigin och har bevisat att kolhydratladdning är nonsens....kanske...

Men jag litar mer på Faigin och tror att insulinet (och IGF-1) kan ha en anbolt effekt som man kan dra nytta av, under kontrollerade former.

Snart ska jag börja ladda med kolhydrater som Faigin säger efter att ha gått på LCHF ett tag och tränat.

Upp till bevis säger jag!

Anmäl
2008-07-27 14:39 #10 av: eldslandet

En sak jag glömde tillägga i förra inlägget:

Jag har börjat strunta i allt vad studier heter. Trots att jag är teknolog. Citera studier hit och dit....det är vad kolhydratfundamentalisterna hela tiden gör!

Upp till bevis! Bevisa saker och ting själv !

En sak till. Högintensiv träning är inte aerobisk. Läs det som Zepp länkade, alltså kapitel 21 på Faigins HIE-bok !

Anmäl
2008-07-27 15:13 #11 av: Zepp

Ehh.. jag missade nog att svara på frågan.

För det första tränar jag på en nivå som de flesta skulle kalla för uppvärmning, och jag inser därmed att delen med kolhydratladdning inte har någon som helst funktion för mig.. lär alldrig träna såpass att mina glykogendepåer minskar i någon omfattning!

Vad som däremot händer när man är elit och om cyclic ketogen diet skulle kunna fungera övergår min horisont!

Vet att Colting vräker i sig en massa kolisar när han tävlar i sina 3-4 dagars Ironmantävlingar och kanske det är som så att han på den nivån faktis måste tanka kolisar för att fylla på glykogen annars så menar han oxå att fettet är det främsta bränslet!

Som teknolog vill jag gärna ha en teoretisk förklaringsmodell att utgå ifrån, samtidigt som jag vet att saker fungerar olika på ett individuellt plan, man får ta till sig det som verkar fungera och vad jag främst fastnade för var detta med hormoniell balans för träningen skall nå det uppsatta målet!

Frank Nilsson (livlinan) lär sitta och skriva på en bok i ämnet, vi får se vad han kommer fram till.

Testa själv är en bra ide.. när man har en teori som man vill undersöka.. tänker på Jeff., som gjorde ett otroligt experiment!

http://magicbus.myfreeforum.org/ftopic846-0-asc-100.php

Kanske inte så vetenskapligt upplagt men en Case studie?

Anmäl
2008-07-27 15:52 #12 av: eldslandet

Zepp:

Varför jag säger detta om alla dessa "studier" som mämns både här och där, är att detta missbrukas.

Under decenier har man talat om att fett är såå farligt, att kolesterol är såå farligt...

Man citerar även idag, "studier" som visar att utan kolhydrater kan inte du leva, osv, osv.

Idag finns det inga studier som på ett korrekt och seriöst sätt visar att du kan träna tungt eller vara elitidrottare eller bygga en muskulös kropp enbart på LCHF. Däremot kan du leva frikst på LCHF. Det sista har jag själv bevisat!

Sedan har vi Rob Faigin, och många elever, som kör nästan en fullständig LCHF och bygger en mycket vältränad kropp med en utmärk kondition men kolhydratladdar för att få mycket muskler.

Du som läser Faigin vet att han hänvisar till tusentals vetenskapliga artiklar MEN dessutom tillämpar han själv det han påstår.

Jag menar, det finns tusentals studier att kolhydrater är det viktigaste energikälla. Fråga livsmedelsverket!

Men för mig är de studierna nonsens idag efter att själv ha provat att LCHF är en utmärk kost som inte innebär nackdelar utan mängder av fördelar jämfört med de resultat som alla "studier" som visar att kolhydrater borde utgöra 40-50 % av min kost !

Colpo hänvisar också till många artiklar och tränar själv på en hög nivå. Han påstår att efter att ha kört på LCHF och utan kolhydrater under ett halvår kom han ingenstans med träningen.  Sedan började han införa en kontrollerad form av kolhydrater men fortfarande gå på det han kallar Lowcarb, då kunde han prestera mycket mer och se mycket bättre resultat.

Det jag inte delar med Colpo är det han skriver i hans e-bok är energiteori, alltså energi in måste alltid vara mindre än energi ut för att kunna gå ner i vikt eller förbränna stora mängder fett.

Jag har också bevisat själv att jag kan äta cirkus 100-150 gram protein och 200 gram fett om dagen, och gå ner i vikt eller minska i kroppsfett. Vilket Colpos "studier" förnekar!

Jag bortser till exempel från studier som "visar" att mättat fett är farligt och "ökar" kolesterolet eller Becels "studier" som visar att deras (skit)margarin skulle sänka kolesterolet. Däremot så litar jag på Ravnskovs studier som visar det motsatta. Varför? Jo, för att jag har provat det själv.

Det är därför jag säger att jag lägger inte så stor vikt på de "studier" som Pasi hänvisar till, att insulin har nästan inga anabola egenskaper samt att man kan bygga tillräckligt med glykogen genom enbart LCHF. Det kan hända att Pasi har rätt MEN det finns inget som bevisar det eller folk tränar seriöst och bevisar det.

Utan jag tror mer på en snubbe som Faigin som hänvisar till "studier" som visar det motsatta OCH bevisar det själv genom att köra LCHF-kolhydratladdning OCH får en ytterst vältränad kropp !

Anmäl
2008-07-27 16:23 #13 av: Zepp

Jo.. vi kan vara överens om att det finns studier som pekar i alla riktningar.. och Googlar man för att finna stöd för sina åsikter lär alltid finna sådan.. däremot kanske inte lika mycket som säger tvärt emot.. det skall vi var helt på det klara med!

Sen så innebär väl inte LCHF noll kolhydrater.. det är förmodligen som så att den som är frisk och vältränad kan inta betydande mängder utan att det innebär några men.

Och om vi ligger på ketogena nivåer så lär Glukoneogenis fylla på våra iallafall, skall man tolka Fagin som jag gör skall träningen vara kort och kvalitativ, vilket isåfall innebär att du har fullt med glykogen när det väl gäller.. att Colting tömmer sina depåer under ett antal dagars tävling tycker jag inte är så konstigt och på vilken nivå måste man träna innan man verkligen behöver tanka kolisar???

Vad tyckte du om Jeffs experiment? Han är vältränad han.. jag skulle nog svälla upp som en gris.. eller sitta på toa hela dagarna!

Anmäl
2008-07-27 16:26 #14 av: vikingmormor

Så här diskuterar anabola, biokemiska och fysiologiska gänget....

Vem påstår att en människa som ätit strikt LCHF i t.ex ett år har tomma glykogenlager? Vilken mekanism sätter den energilagringsmöjligheten ur spel?

Jag blir omåttligt nyfiken på svaret.

När man resonerar om människokroppens fysiologi, så är det viktigt att komma ihåg att även om vi betraktar oss som skapelsens krona  nummer ett, så är det inte stor skillnad mellan oss och djuren. Men, inget djur är så korkat att det manilpulerar med kosten för att bygga hypertrofierade muskler.

Är det inte det denna diskussion handlar om? muskelhypertrofi? som ett mål - utseendemässigt, - för att förebygga diabetes och eller övervikt. Ni diskuterar förbi varandra tycker jag. Som forfrande är nyfiken på svaret om man efter ett års LCHF har tomma glykogenförråd....

Anmäl
2008-07-27 16:44 #15 av: Pasi

vikingmormor - Troligen är de i stort sätt lika fulla som hos en kolhydratätare eller någon som äter LCHF med cykliskt intag av kolhydrater.Räcka ut tungan

eldslandet - Hur kan man tro på påståendena att insulin är så anabolt utan att det finns en enda studie om detta? (Att brist på insulin ger dålig muskeltillväxt bevisar inte att extra insulin ger mer muskeltillväxt)
Jag trodde själv på det ett tag, eftersom alla påstår det utan förbehåll, men tänkte samtidigt att en sådan enkel grej borde finnas massor av studier om....men jag har inte lyckats hitta en enda. Finns det någon som vet någon sådan studie så vill jag gärna läsa den.Glad
Hade Rob fått sämre tillväxt om han struntat i kolhydraterna?

Anmäl
2008-07-27 18:01 #16 av: eldslandet

Vikingmormor: Glykogen är kroppens sätt att lagra glukos. När förrådet är fullt bilr resten fett, som många av oss här kan erfara. Grejen är att vi kan lagra förhållandevis väldigt lite glykogen, cirkus 400-500 gr, vilket inte räcker långt. Går man på strikt LCHF, som jag gör, är dina glykogendepåer i praktiken tomma, annars hade inte vi varit i ketos eller hur?

Vi som äter LCHF kan visst bilda glukos av protein men vi är tvungna att äta stora mängder protein för att fylla glykogendepåerna. Detta funkar inte i praktiken om vi samtidigt ska äta mer fett än protein. Ingen normal människa klarar av att äta stora mängder protein (säg 300-400 gr) och samtidigt stoppa i sig 500-600 gr fett, varje dag. Man kan säkert klara det i undantagsfall men inte långsiktigt. Därför kan inte vi ha fullt muskelglykogendepåer. Den mängden protein man äter i vanliga fall på LCHF ska underhålla din kropp. Men äter vi för mycket protein varje dag, då blir vi feta igen eftersom protein triggar insulin (ca 30% av kolhydraterna gör), och det vill vi inte ha.

Så enda sättet att fylla dina glykogendepåer fulla är en cyklisk ketodiet. Alltså du äter kolhydrater 1-2 ggr i veckan, som dagen sista måltid. Du äter enbart kolhydrater då. Ex, pasta med tomatsås. Protein och fett får hållas på minimal nivå. Då kommer kroppen att suga åt sig det som finns lite av, alltså kommer att fylla omedelbart glykogendepåernna. Nästa dag är detta historia eftersom det insulinet som triggades är borta. Du kan i lung och ro återgå till LCHF utan att riskera fettbildning.

Pasi:

Hur kan jag tro påståndena om insuilin?

Jo, genom att observera män som Faigin eller Colpo som äter lågkolhydrat, tränar mycket intensivt, bygger en stark, muskulös, atletisk kropp.

Sedan känner jag ingen eller har aldrig sett någon eller läst om någon som har en vältränad kropp. Som kan träna 3 hårda styrketräningspass plus 3 korta intensiva intervalträningar i veckan som kör LCHF och bygger en sådan kropp.

Jag har inte lyckats göra detta själv på LCHF. Varken Faigin, Colpo eller Colting har lyckats heller med detta.

Men utifrån dina inlägg antar jag att du har bevisat motsatsen, alltså du tränar intensivt och har byggt en muskulös kropp enbart på LCHF. Kan du bevisa det?

Anmäl
2008-07-27 20:29 #17 av: Fricko

Vad gäller träning så tränar jag varje dag utom en, jag varvar styrketräning med spinning (eller cyklar fram och tillbaka till jobbet 4 mil). Jag har mer muskler än jag någonsin haft och de börjar bli mer och mer definierade. Detta på 5 månader med strikt lchf. Jag springer snabbare och längre än jag någonsin gjort och har vid en test fått min fysålder till 33 är 56 (kunde blivit bättre om jag disponerat loppet bättre) Återhämtar mig alltid efter en natts sömn vilket jag inte gjorde tidigare. Har svårt att tro att två mål kolhydrater/v skulle göra någon skillnad och känner inget behov att ändra kosten då den fungerar utmärkt vid hård träning och den håller också på att ge mig en mycket vältränad kropp på köpet.

Anmäl
2008-07-27 22:08 #18 av: Benedictus

#17 Min träning ligger på motionsnivå och jag vill genomföra ett pass på ca 1 1/2 timme inklusive kondition och styrka. Eftersom passet genomförs tidigt på morgonen behöver jag äta något ca en halvtimme innan och efter. Har du något förslag som ryms inom ramen för LCHF där jag satt en gräns på 20 gr. kolhydrater per dag?

Anmäl
2008-07-27 23:17 #19 av: Granville

Intressanta diskussioner! Hade tänkt börja träna inom kort efter att ha ätit LCHF ett drygt år. Under detta året har jag i stort sett varit orörlig, alltså ingen träning och max en snabb promenad nån gång i veckan. Är normalviktig men har gått ned ca 5 kg sedan jag började med LCHF. Vinsterna jag märkt är mest på hälso- och känslo-planet. Men idag plockade jag ut cykeln och tog ett rejält "pass" med rejäla backar etc. Nu blev jag förvånad! Hade precis hur mycket kondition, uthållighet och styrka som helst - tror inte jag varit så fit sedan lumpen! Backarna avverkades på allt högre växlar (för ett år sedan hade jag växlat ned kontinuerligt till jag nått toppen), andningen enbart genom näsan (för ett år sedan hade jag flämtat och spottat loskor efter backen) och återhämtning till normal puls/andning strax därefter. Känns som LCHF var rena trolldrycken! Otroligt att man kan må så här oförskämt bra. Synd om de som inte upptäckt LCHF än! Skrattande

Har läst och lyssnat på Frank Nilsson, läst både Colpo, Hahn/Eades (slowburn, seriousstrenght.com), McManus (musclehack.com) mm och kommit fram till att jag vill prova högintensiv träning två gånger i veckan, ca 30 minuter varje gång.

Har inte läst Faigin än, men tittat på hemsidan zepp länkade till och det verkar mycket intressant. Om någon kort kunde beskriva träningsrutinerna han förespråkar vore det uppskattat (hur många och långa pass etc).

Anmäl
2008-07-27 23:27 #20 av: Fricko

När jag cyklar till jobbet äter jag frukost som vanligt d.v.s. ett paket bacon och ett par kokta ägg med majonäs eller ett par stekta. Det blir ganska nära inpå 2 mils rätt hård cykling. Ärligt talat så har jag skippat alla måsten när det gäller mat och träning och äter när jag är hungrig och tränar när det passar. Men i början kunde jag bli akut hungrig så jag hade ofta ett par kokta ägg och en tub majonäs i reserv. Tror säkert att man kan träna på ett par stekta ägg eller mer innan men efter går det säkert bra att vänta ett tag. Du får prova dig fram. Efter träning går det kanske 1 tim till 1 1/2 innan jag äter. Är aldrig så hungrig direkt efter. Sen fungerar ju alltid makrill.

Anmäl
2008-07-27 23:43 #21 av: Pasi
Vikingmormor: Glykogen är kroppens sätt att lagra glukos. När förrådet är fullt bilr resten fett, som många av oss här kan erfara. Grejen är att vi kan lagra förhållandevis väldigt lite glykogen, cirkus 400-500 gr, vilket inte räcker långt. Går man på strikt LCHF, som jag gör, är dina glykogendepåer i praktiken tomma, annars hade inte vi varit i ketos eller hur?
-Hur länge förråden räcker beror på hur mycket kroppen "skösar" av dem. En kropp som går på fettförbränning förbrukar väldigt lite glykogen.

Vi som äter LCHF kan visst bilda glukos av protein men vi är tvungna att äta stora mängder protein för att fylla glykogendepåerna. Detta funkar inte i praktiken om vi samtidigt ska äta mer fett än protein. Ingen normal människa klarar av att äta stora mängder protein (säg 300-400 gr) och samtidigt stoppa i sig 500-600 gr fett, varje dag. Man kan säkert klara det i undantagsfall men inte långsiktigt. Därför kan inte vi ha fullt muskelglykogendepåer.
Tarmen har en begränsad förmåga att ta upp protein samtidigt som levern bara har en begränsd förmåga att omvandla aminosyror till glukos innan man blir ammoniakförgiftad.
Kroppen kan även använda glycerolen fån fett för glukosproduktion.
Man kan ha fulla lager av glykogen så länge inte kroppen förbrukar mer än den kan producera. När man går på fettdrift så slösar inte kroppen på sitt "socker".

Den mängden protein man äter i vanliga fall på LCHF ska underhålla din kropp. Men äter vi för mycket protein varje dag, då blir vi feta igen eftersom protein triggar insulin (ca 30% av kolhydraterna gör), och det vill vi inte ha.
-Protinet triggar insulin, men simultant med glukagon (se R Faigins bok eller nån studie på proteinets effekt på kroppen)...vilket motverkar insulinets effekt. Man blir inte fet av proteiner! Däremot kan man som tidigare nämnts bli ammoniakförgiftad.

Så enda sättet att fylla dina glykogendepåer fulla är en cyklisk ketodiet.
-Hur vet du att det är enda sättet? Tror du att mina förråd är tomma?

Pasi:

Sedan känner jag ingen eller har aldrig sett någon eller läst om någon som har en vältränad kropp. Som kan träna 3 hårda styrketräningspass plus 3 korta intensiva intervalträningar i veckan som kör LCHF och bygger en sådan kropp.
-Just nu tränar jag inte (av flera anledningar)....men det var varken problem att träna eller bygga muskler på 5g kolhydrater per dag!

Jag har inte lyckats göra detta själv på LCHF. Varken Faigin, Colpo eller Colting har lyckats heller med detta.
Faigin kanske hade klarat det om han försökt!?

Men utifrån dina inlägg antar jag att du har bevisat motsatsen, alltså du tränar intensivt och har byggt en muskulös kropp enbart på LCHF. Kan du bevisa det?
-Ja, det har jag...men vill inte bli muskulösare (är lagom).... och inte som Faigin el Colpo....men de har kanske inte samma utbrändhetsproblem att tampas med. Om du fixar hit mina träningsgrejer (sitter strandad hos min far i norrland och har träningsgrejerna i söder) så kan jag bevisa att muskeltillväxt och träning fungerar utan kollisar..... under en period, om du nu vill det!Skrattande

Anmäl
2008-07-28 00:22 #22 av: Benedictus

#20 Det låter bra! Man får testa och finna fram vad som passar bäst. Makrillfilé i tomatsås är ju, som du skriver, ett säkert kort att ta till.

Anmäl
2008-07-28 02:02 #23 av: eldslandet

Pasi:

Jag tror inte att den här diskussionen är saklig längre. Du tar det personligt. Det är löjligt.

Hittils har jag tränat 3 styrketräningspass, enligt Faigins träningsmetod, i veckan och ett eller två intervall-konditions träningar i veckan. Jag klarar dessa utan problem. Och detta sker med enbart LCHF.

Min fråga till Zepp, eftersom han länkade till både Faigin och Colpo, var att om han visste om man kunde träna ännu bättre och bränna ännu mer fett på Faigins diet....det var min fråga.

Efter det kommer du med en massa påstående att både Faigin och Colpo har fel eftersom de påstår att kolhydratladdning kombinerat med LCHF skulle vara ännu bättre än bara LCHF.

Jag utgår från det jag läser och tillämpar samt vilka resultat jag får av det.

Nu ligger jag på tre 45-60 min intensiv styrketräning och en-två 60-75 minuter kampsportträning på LCHF. Men energin räcker inte som jag skulle vilja.

Tyvärr finns ingen här eller på andra sajter som tränar på den nivån och går bara på LCHF som kan argumentera till sin fördel.

Däremot finns det många som tränar på hög nivå, äter för det mesta LCHF MEN laddar med kolis. Och de får utomordentliga reslutat. Därför kan jag inte bara avvisa deras metoder. Speciellt när de använder främst protein och fett !

LCHF tillåter mig träna på en viss nivå men jag vet inte om med Faigins kost-kolhydratladdning skulle resultatet bli ännu bättre. Jag måste testa först. Vi får se resultatet av det.

Men inte förrän då kan jag uttala mig om dessa metoder.

Men du kanske vet bättre....

Anmäl
2008-07-28 02:39 #24 av: Zepp

Jag tycker vi lägger ner den här debatten, för jag tycker vi pratar förbi varandra! Mitt syfte var förstofrämst att visa att det fanns de som tränade på LCHF och fick fina resultat.. att det går att träna på LCHF!

Jag har ingen aning om huruvida det är ännu bätre med Cyclic Ketogen diet.. för jag är en medelålders tjockis som alldrig kommer att ens påmina om Colpos lillasyster vad gäller träningsframgång! Tror att de som är elit får testa själva!

Om vi har tomma glykogendepåer är vi inte döda då? Det är väl mest i början som dom dräneras, kroppen brukar ha en förmåga att anpassa sig till nya förhållanden, vore taskig om stenåldersmanen sprang på ett lejon och hade tomma glykogendepåer!!?

Anmäl
2008-07-28 02:57 #25 av: vikingmormor

#16 - eldslandet, håller inte med. Om man  äter LCHF sedan många år tillbaka - skulle man då ha en lever utan glykogen? Jag är helt säker på att mina glykogendepåer fungerar som de ska, parallellt med fettförbränning via ketoner. Vad gäller kroppens normala fysiologi,  så har inget ändrats pga att några  kroppsbyggare skriver om sin träning i bloggar. Kroppens hormonsystem, fysiologin, biokemin - allt  är som det alltid har varit, inget nytillkommet.

Anmäl
2008-07-28 03:06 #26 av: eldslandet

Diskussionen i sig är intressant för de som har som mål att vara vältränade. 

Man kan vara tjockis idag men efter ett tag på LCHF kanske blir man smalare och så småningom fit.

Jag respekterar en kille som Faigin som har hjälp många tjockisar att bli vältränade genom att fokusera på en kost som grundas på protein och fett.

Varför skulle man vara död utan glykogendepåer??

Det är protein och fett kroppen består av. Kolhydrater kan behövas bara vid högintensivträning.

En sak är att springa från en lejon, det kanske räcker med triglycerider. En annan sak är att lyfta lejonet i bänkpress ett antal gånger.

Kanske vi kan gå ett steg längre i evolutionen och bruka klohydrater på rätt sätt och inte genom att missbruka dem.

Äta först och främst protein och fett men styra och utnyttja det som tidigare gjorde oss tjocka. Att aldrig kombinera kolhydrater med fett och protein. Att utnyttja kolhydrater som den utmärkta energikällan som de är utan att missbruka.

Jag vägrar att bli en fettfundamentalist utan är öppen för killar som Faigin eller Colpo. Studera dem, prova deras metoder och efteråt dra min egen slutsats. 

Det är min åsikt. 

Anmäl
2008-07-28 03:16 #27 av: eldslandet

Vikingmormor jar respekterar din åsikt.

Men din åsikt hjälper mig inte mycket när jag kör mina högintensiva träningspass.

Glykogen lagras i musklerna och levern. Jag är bara ute efter det som lagras i musklerna, vilket laddas med stärkelse. Det som lagras i levern, försöker jag undvika, eftersom det hjälper inte ett dugg när jag ska lyfta 9 repen knäböj på 90 kg.

Faigin är inte bara en kroppsbyggare, han är en bildad vetenskapsman som gillar att träna, samt tar hand om sin kropp på ett bra sätt, som lever sunt, som ger sunda råd för att leva ett hälsosamt liv.

Anmäl
2008-07-28 12:38 #28 av: motorhead

För er som inte tror att man kan få resultat med Low carb, kolla in Joachim bartolls blog:

Före..

http://www.bartoll.com/blog/2007/08/

efter...

http://www.bartoll.com/blog/category/my-training/olb-2008-shredded/

Inte illa alls.Skrattande

Anmäl
2008-07-28 13:23 #29 av: Tilda-T

#28 OK, han har säkert varit duktig, men rent estetiskt kan jag inte för mitt liv tycka att det är snyggt! Han ser förskräcklig ut på dom pumpade bilderna, ungefär som nån sån där belgian blue!

Ber om ursäkt i samma veva, om någon skulle ta illa upp, detta är mitt alldeles personliga tyckande!

Anmäl
2008-07-28 16:20 #30 av: eldslandet

28#

Jag tog mig tiden att gå till hans hemsida och läsa om de råden han ger. Under det som han publicerat kan man läsa bl.a. det här under rubriken "Kostguide del 1":

"....Ett annat exempel är extrema lågkolhydratsdieter som Atkins eller andra varianter på ketogena dieter. Dessa anses vara väldigt bra för att reducera kroppsfett och även hålla nere blodsockernivåerna, vilket anses hälsosamt. Men går du för lågt med ditt kolhydratsintag kommer du att tära på både muskelglykogenet och glykogenförråden i levern. Oavsett idrott är detta ofta ett recept till total katastrof. Inom mer intensiva idrotter som ishockey, kampsport, basket eller fotboll kommer låga glykogennivåer att ta död på din prestationsförmåga...."

Han ser biffig ut, väldefinierad. Men efter att ha sett en del bilder måste jag ställa mig frågan: anabola steroider...har de använts ?

På vissa bilder av de tävlingar som visas där, drar jag den slutsatsen att hade dessa män fått lämna dopingprov...mmm...då hade det fällts en och annan.

Anmäl
2008-07-28 16:42 #31 av: andreas0

Jag läste någonstans om en hypotes som sa att visst, i början på LCHF får man låga glykogenlager och att dom hålls låga hela tiden i början eftersom kroppen använder dom så fort dom fylls på när det inte finns något överskott på kolhydrater. (Det är därför man tappar vattenvikten första veckan, det vattnet är bundet till glykogenet).

Men efter lång tid på LCHF (ett år? två år?) så blir kroppen så van vid fettförbränning att muskler osv. alltid tog till det i första hand, och att då glykogenlagrena fylls på med tiden utan att användas normalt. (även om man inte äter kolhydrater så finns det lite i kroppen som den bildar själv, så det kan nog tillverkas en del glykogen även om det självklart inte tillverkas i samma mängd som när man äter kolhydrater. Men eftersom glykogenlagren är så små behövs det kanske inte så mycket för att fylla dom heller.)

När dom sedan är fyllda så har kroppen dom som reserv, bränner enbart fett i första hand, även vid lite större ansträngningar, men tar även av glyogenlagren vid eventuella extrema ansträngningar, t.ex. om man spurtar när man närmar sig målet när man är ute och springer.

Nu har det väl inte gjorts några studier på det här, så vem vet vad som är rätt, men jag tycker den hypotesen låter vettigt, och stämmer överrensmed erfarenheter som har beskrivits tidigare här på forumet.

Det finns i stort sett inga studier på hur långtids LCHF påverkar oss mer i detalj, bara våra egna erfarenheter. Studier på LCHF liknande koster är ofta så kort tid som 1-2 veckor (innan den första omställningen ens är över med andra ord), några enstaka är väl ett par månader. Inte någon som är i närheten av att hålla på så länge att dom kan se dom här effekterna. Ingen verkar vilja finansiera en större studie med LCHF kost, så än så länge kan vi bara spekulera och komma med hypoteser, eftersom vi inte har någon studie som pågott tillräckligt länge för att visa åt ena eller andra hållet. Men jag vet vad jag tror i alla fall, och jag kommer att ha dom åsikterna tills någon annan kommer med en bättre förklaring som passar alla fakta, och det har jag inte sett ännu.

Om man tänker sig det hela ur det evolutionära perspektivet så är det logiskt att kroppen inte hindras av för lite kolhydrater även när det gäller större ansträningar. Långt tillbaka var väl jakt den största fysiska ansträningen, skulle vi inte på vintern när vi inte hade tillgång till kolhydrater ha orkat jaga? Det är väl svårare att jaga på vintern, så tvärtom borde musklerna fungera bättre då, eftersom det skulle ge oss en fördel vid vinterjakten. Och det tror jag att fettförbränning och ketos ger. På sommaren är det lätt att få tag på mat, då är dom extra musklerna bara överskott som vi släpar runt på utan att använda, jag tycker det verkar logiskt att kolhydrater (= sommarmat) signalerar att musklerna ska minska på sig lite under den tiden, samtidigt som fettlagren istället ökar, så man har ett lager att ta av när det blir vinter igen och svårare att få tag på mat.

Jag är i alla fall övertygad om att det inte krävs kolhydrater eller några större mängder insulin för att bilda muskler.

Anmäl
2008-07-28 16:47 #32 av: andreas0

Jag lade till lite i mitt inlägg , läs näst sista paragrafen om du han läsa innan jag skrev detta.

Anmäl
2008-07-28 17:14 #33 av: motorhead

Håller med Andreas0. Se till att få det dagliga näringsbehovet tillgodosett med 2gr protein/kg kroppsvikt och kanske runt 50g kolhydrater på dag så går det finfint att träna hårt med lowcarb. Tror mycket på grönsaker också och dessutom är det en fördel att få en del av fettet från fet fisk och olja.

Anmäl
2008-07-28 22:33 #34 av: FrankN

Studier på slädhundar och råttor visar dels att de som går på fettdrift presterar bättre än de som går på sockerdrift och dels att de som går på fettdrift har mer glykogenlager kvar än de som går på sockerdrift, trots att de hade mindre lager från början.

Jag tror att du är helt rätt ute andreaso!

Studier på människor har gett varierande resultat p.g.a. att försöken varit alltför korta (oftast bara några dagar eller en vecka) och dels på att människor har en benägenhet att fuska, medan råttorna och slädhundarna fick äta vad som gavs till dem.

Anmäl
2008-07-28 23:45 #35 av: Pasi

Frank - Finns det nån studie på hur stora glykogenlagrena är när djur eller människa gått på fettdrift längre tid?Glad

Anmäl
2008-07-29 00:04 #36 av: Johannika

Bortsett från alla vetenskapliga rön och undersökningar är min erfarenhet av träning under LCHF mycket positiv. Jag har tränat hyfstat tung styrketräning kombinerat med kardio i 28 år och under den första tiden med LCHF kände jag mig ganska svag, darrig och inte särkilt stark. Men under den senaste tiden (har nu ätit LCHF i 4 månader) märker jag att jag kan öka i styrka betydligt, att min ork och uthållighet tex. vid spinningpass är betydligt högre än den var förr, ingen mjölksyra och bra flås. Jag ser också att musklerna blivit mer definierade och känns hårdare. Jag kör 5-6 pass i veckan på 45.65 minuter. Så bra effekt av träningen har jag inte haft förut...

Anmäl
2008-07-29 00:20 #37 av: Annabbk

#36 skönt att läsa det du skrev. Kör inte lika hårt som du, men tre pass/v i terminerna cirkelträning och ca en timme promenad varje dag,  minst. Nu på sommaren tänkte jag köra 2 timmars promenader, orkar inte in till lokalen, och är så led på att räkan reps. Men jag pallar inte. Visst är det varmt men jag känner mig rent sjuk i uppförsbackarna.

Vet ju att det kan bli så men det var ändå skönt att läsa. Tack. Ser fram mot mer ork till hösten mao 

Anmäl
2008-07-29 00:25 #38 av: Johannika

# 37, jag jag måste säga att jag är förvånad av den positiva effekten, har ju förstås läst om andra här på Kif som upplevt samma sak på LCHF, men att själv uppleva det är ju liksom ett snäpp bättre! Skrattande Så det är bara att hålla ut och gotta sig åt kommande positiva resultat när kroppen hunnit ställa in och om sig som folk härinne brukar säga.

Anmäl
2008-07-29 00:48 #39 av: FrankN

Pasi,

Jag har tyvärr inte hittat någon som angett kvantiteten.

Anmäl
2008-07-29 01:51 #40 av: Zepp

Är det inte så att kroppen kan producera cirka 200 gram glukos om dan via Glukneogenes och vi kan lagra ungefär 400 gram? Sen så om man kör strickt, säg 25 gram kolisar om dan, det skulle i så fall innebära att vi kan tanka halv tank på ett dygn!

Hur mycket glukos drar vi på ett dygn när man befinner sig i ketos?

Med tanke på att musklerna alldrig kör 100% på fett så har jag iallafall inga problem med att vissa hårdtränande elitidrottsmän kan tåla en högre dos kolhydrater eller kanske tillomed gynnas av detta.. men vilken nivå man skall träna på då det vet jag däremot inte!

Tanken på att glykogendepåerna skulle kunna vara tomma under ketos tilltalar mig däremot inte, känns evolutionärt fel, känns som om man riskerar hjärnans OCH musklernas kapacitet för nödsituationer.

Sen det där med att ladda glykonet i musklern en dag i veckan känns oxå konstigt, borde i så fall vara inför en viss ansträngande träning just den dagen.. men tränar man explosivt flera dagar i veckan ttycker jag det skulle vara rimligare att höja kolhydraterna lite hela tiden.. hitta sin brytpunkt på något sätt!

Och till det där som är så populärt.. homeostas, vill inte kroppen alltid ligga i balans, har du fulla depåer så bränner du väl mer glukos tills nivåerna är där kroppen vill ha dem och vad jag förstår vill inte kroppen ha helt fulla depåer.. ?

Jag bara spekulerar altså.. många frågor blir det, svaren är dessto färre! Skrattande

Anmäl
2008-07-29 02:03 #41 av: Pasi

Zepp - Tanken är att om kroppen får "kolhydratsvälta" (få lite kollisar alltså) så är den mer benägen att spara det dn får. En kropp som får lite fett spar fett....motsvarande gäller det mesta i kroppen.
Meningen är att det då behövs mindre insulin, samt att det mesta kolhydraterna hamnar i depåerna istället för att brännas. Du får fördelar från båda världar (han hoppas att man behåller den låga användningen/sparsamheten av glykogen som LCHF ger).

Om man kör riktigt, riktigt hårt varje dag så kan jag tänka mig att kroppen inte hinner fylla på depåerna/lagrena själv.....och jag kan förstå att det då kan ge viss fördel med påfyllning, men då ligger man säkert nära gränsen för överträning, något som vi varken är gjorda för eller är speciellt nyttigt.
Tom Faigin tycker man skall träna tungt men relativt lite då det ofta ger bättre resultat än att träna mycket (tvärtemot vad de flesta tror). Undrar varför våra idrottsstjärnor ofta är skadade och trasiga och varför Frölander gör toppresultat efter att han i stort sätt slutat träna!?Räcka ut tungan

Men jag håller med dig till fullo i dina spekulationer. 

Anmäl
2008-08-23 00:52 #42 av: HakanKrakan

Har kört "NHE" Natural Hormonal Enhancement och "HIE"Hormonally intelligent exercise i flera år.

Först och främst är en större insulinutsöndring någon gång då och inga problem, problemet ligger i att hela tiden ha höga insulinnivåer/insulinutsöndringar.

Alla kalorier är mer eller mindre fettblidande vid höga insulinnivåer.

Jag pratar om kolisladdning en två gånger i veckan.

Det är väl inga Mr.Olympia resultat man får men man kan få en schysst fysik om man följer till punkt och pricka.

Man laddar med kolhydrater av flera olika skäl, enligt referenserna och Faigin och även Dr. Mauro Di Pasquale(Faigin har tagit rätt mycket från Di Pasuale, böcker som Anabolic Diet och Metabolic diet, och di pasquale har i sin tur fått det av Vince Gironda som på 50-60 talet körde med cyklisk ketogen diet, dvs lite kolhydrater kanske under 20gram dagen under 3-7 dagar sedan en laddning och vince gironda hade fått det av eskimåerna, LOL, man kan säga att han var långt långt före sin tid, och eskimåerna fick det utav pingvinerna:)

dels för att muskel glykogen är det bästa bränslet vid intensiv träning. Vid en längre tid av kolhydrats restriktion är det vanligt med avstannande resultat (beroende på hur fet man är, men ju mindre fett på kroppen man får destå svårare blir det, bereor också på gener, ålder osv) det ska bero på ett skölkörtelhormon som heter T3. Inte bara kosten som kan sänka T3 även tex överträning.

Sen påverkar laddningen ett par andra hormoner som IFG-1 och testosteron(i män). Jag kan bara se fördelar.

Man kan om man gör det då och då minimera de fettbildande egenskaperna samtidigt som man maximerar de anabola egenskaperna hos insulin. Det är vissa saker man bör tänka på om man tänker ladda med kolisar, man bör dra ned rätt kraftigt på fettet vid dessa mål kanske ligga på 20-30gram/mål, kanske ännu lägre(läs böckerna istället). Gör man fel blir man bara fetare, haha.

Lite om kolisladdning

Angående träning och kosten så handlar det om att maximera anabolismen genom att minimera katabolismen.

Visst kortisol utsöndras vid träning men det gör ochså tex tillväxthormon (speciellt vid intensivare träning), intensivare och kortare pass är bättre om man vill förbättra HGH/Kortisol förhållandet. Kolla skillnaden på en maratonlöpare och en sprinterlöpare.

Jag orkar inte skriva allt, köp böckerna istället.

Innan man börjar med en cyklisk diet så brukar det vara 1-2 veckor fas med kolisar under 20 gram/dagen.

Anmäl
2008-08-25 15:51 #43 av: intressant

eldslandet

bara för att nån "ser" vätränad ut så bevisar ju det ingenting om kolhydrater...

Anmäl
2008-08-26 00:27 #44 av: aliela

AndreasO - kan det inte vara så istället att kroppen faktiskt visst använder kolhydrater igen eftersom lagren enligt hypotesen du skriver om - blivit större...? Det kan ju också isåfall förklara varför en del stannar i sin viktminskning efter ett tag- fettförbränningen  blir mindre pga ökade glykogenlager o kroppen törs använda dessa igen...

Det skulle också förklara mitt eget problem med viktuppgång trots strikt lchf o mycket träning...kan inte äta minsta kolhydrat utan att gå upp 3-4 kg...för bara ett par månader sedan handlade det kanske om 1-2 kg vid fusk som försvann efter ett par dagar...nu har jag lagt på mig 6 kg under 5 dagar (efter brödätande och vindrickande) o det har fortfarande inte försvunnit efter drygt 3 veckor. Som sagt tränar mycket styrka o högintensiv konditionsträning så det borde inte vara något problem...

Alltså - jag har redan fulla glykogenlager trots lchf kost och när jag äter lite kolhydrater så görs detta om till fett istället??

Skriver direkt vad jag tänker o ser nu att jag talar lite emot mig själv "kroppen törs använda dessa igen" och "har redan fulla glykogenlager o kolhydraterna jag äter görs om till fett" - används de vid träning så töms de ju lite i alla fall...hmmmObestämd

Min känsla är i allfall att det blir svårare o svårare att "bränna fett" o man blir oerhört känslig för kolhydrater även fast man tränar hårt...

Anmäl
2008-08-26 01:09 #45 av: HakanKrakan

Du har redan fulla kolis lager trots lchf? eh, det finns forskning på att det tar ungerfär mellen 4-14 dagar för att hammna i ketos  beroende på kolis intag fysisk akitivitet mm.

Mycket av vikten är kolisar och vatten i muskelaturen.

Du kan ladda med kolisar 1- 2ggr i veckan utan problem, som sista målet på dagen. Jag gör det hela tiden och jag blir inte fetare i allafall. Man är tvungen dock att sänka på fett intaget vid dessa mål för att undvika kombinationen high fat+high insulin=ohälsosamt

Anmäl
2008-08-26 01:13 #46 av: mikaelj

Det är svårt att bli av med fett om du inte har så mycket till att börja med.

Har du mätt upp ditt kroppsfett?

Anmäl
2008-08-26 01:52 #47 av: Pasi

#45 Det kanske inte är några problem om man är ung och oförstörd (dvs inte är speciellt insulinresistent), men är man gravt kolhydratskadad så tror jag man vinner på att inte kasta i sig dessa tomma kalorier.
Vi får se vad Frank Nilsson kommer fram till när han släpper boken....han lär då ha studerat all forskning som finns runt detta ämne, gissar jag.Glad

Anmäl
2008-08-26 16:44 #48 av: mikaelj

Pasi,

Hur vet man att man är insulinresistent, då?

Anmäl
2008-08-31 11:07 #49 av: Pasi

#48 Det får man nog testa med blodsockermätare. Springer blodsockret upp mer än nån enhet efter en kolhydratrik måltid ( typ 1,5 från 5,5 till 7) så börjar man bli resistent, skulle jag gissa....alternativet är att man fortfarande har blodsockret under kontroll men högt insulin. Detta kan man tyvärr inte mäta själv.
Sen är frågan - var skall man dra gränsen för att man har insulinresistens!?

Eller så väntar man ett antal år till så kommer läkaren förr eller senare att meddela att man har diabetes.Flört

Anmäl
2008-08-31 11:57 #50 av: Fricko

Sedan denna tråd började har jag provat att kolhydratladda 2ggr/v. Jag har ätit pasta med tomtsås utan något tillsatt fett som sista måltid. Ville se vad som hände. Hade tänkt hålla på ett tag för att utvärdera så småningom. Resultat: fick tillbaka min kroniska bihåleinlammation och har inte kunnat träna alls. Att jag inte kunnat tränat regelbundet p.g.a. olika inflammationer har varit något som jag upplevt under hela mitt liv. Sedan jag började med lchf har det inte varit några problem utan jag har kunnat träna som jag velat. Nu har jag lärt mig att för mycket kolhydrater är en effektiv inflammations triggare i min kropp som jag hädanefter undviker. Lchf är också den diet som är effektivast gör att jag lägger på mig muskler vilket jag inte har så lätt för.

Anmäl
2008-09-01 10:23 #51 av: HakanKrakan

Ska man ladda bör man tyvärr vara frisk, tråkigt att höra om bihåleinflammationen..

Anmäl
2008-10-10 08:59 #52 av: mikaelj

Några nämner Rob Faigins böcker. Jag hittar bara NHE. Har han gjort fler? Var har ni köpt den/dem? Hittar bara dem utsocknes.

Anmäl
2008-10-10 11:26 #53 av: FrankN

Hormonally Intelligent Exercise. ISBN 0-9675605-2-7.

Beställ på Amazon.

Anmäl
2008-10-10 11:27 #54 av: mikaelj

Det var just utsocknes jag försökte undvika. Finns den ingen annanstans är det därifrån jag får beställa den!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.