Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 8320 ggr
Maia
2008-09-18 16:08

Snabbsoppa på äggmjölk

Många använder den klassiska äggmjölken (recept och diskussion här) i kaffet eller som chokladdryck. Några talar om att man skulle kunna använda den som alternativ till pulver för att ta en VLCLCHF-period (VeryLowCalorieLowCarbHighFat – !!!).

Jag är inte inne på något sådant, men har de senaste dagarna experimenterat med att ha med tillbehör och äggmjölk till jobbet för att på så sätt få en snabb och god soppa till lunch.

Idag tog jag med c:a 1,5 dl köttfärs (av en större mängd som jag stekte igår) och kryddade med chilipulver (lite för mycket), spiskummin, kanel, tacokrydda (utan glutamat) och diverse annat. Dessutom tog jag med 2-2,5 dl äggmjölk.

Jag blandade detta i en soppskål och värmde det på medelvärme i cirka 4 minuter (jag kände efter och rörde lite efter 3 minuter). Det blev en jättegod och mättande soppa. Igår hade jag med mig stark korv i skivor, paprika och purjolök.

Ett varningens ord! Man måste passa soppan och kolla noga. Igår körde jag på för hög effekt och lite för lång tid, så det blev lite omelett-i-buljongkänsla av det hela. Smakade OK, men såg rätt äckligt ut. Idag körde jag låg effekt och det blev kanonbra. Och det är bara så gott!

Man kan steka upp köttfärs utan kryddning och frysa in i lagom stora portioner och krydda äggmjölken på olika sätt istället. En tesked med röd currypasta (finns utan glutamat) är kanon i det fallet.

En sådan här soppa är förstås också en prima huvudrätt om man vill äta kokospannkakor till efterrätt såhär på torsdagen.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
IngelaZ
2008-09-18 17:08
#1

Det lät spännande, kanske nåt får mig när jag ska börja byta ut mitt pulver Glad

magma
2008-09-18 17:19
#2

Tack för tipset! Det borde fungera med lite stekta kantareller, eller varför inte räkor/skaldjur, osttärningar…*hmhm*

Maia
2008-09-18 17:19
#3

Ja, det var egentligen du som fick mig att fundera på saken Flört Det har samma enkelhet i sig.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

magma
2008-09-18 17:46
#4

OBS: Jag misstänker att det är IngelaZ du menar, eftersom vi skickade in svaren samtidigt- bara så alla hänger med. Skrattande

Maia
2008-09-19 00:08
#5

#4 Yep.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maia
2008-09-19 00:10
#6

#2 Jag har en burk med torkade kantareller. Funderar över om det skulle fungera att slänga ner en näve sådana på morgonen och låta dem dra i äggmjölken fram till lunchen.

Om man hade torkade grönsaker (purjo och sådant) i småbitar och lät det hänga med skulle det ju bli en ännu snabbare soppa. Nya "Varma koppen".

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
IngelaZ
2008-09-19 00:42
#7

Måste säga igen vilken bra och kreativ idé. Något som jag tror kan bli kanon för mig. Är väldigt sugen på att testa. Går ju blanda äggmjölken med kokosgrädde, räkor och chilli också. Elller om man har kokosfett med kokossmak i själva äggmjölken.

Vi får testa oss fram Tungan ute

Maia
2008-09-20 19:30
#8

Nu har jag gjort en soppgryta på detta igen och lagt in en diavisning i min blogg Tillbakalutat

Här är receptet. Det är inga riktiga proportioner, men man ser ungefär hur mycket det är. Och gott var det.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

magma
2008-09-21 16:13
#9

Vilken tjusig bildvisning, och gott såg det ut att bli också! Tack!

Anninni
2009-02-17 19:50
#10

Ska genast prova att göra en trattkantarellsoppa på äggmjölk.

återkommer med resultat

Anninni
2009-02-17 20:05
#11

Det blev MYCKET bra. och på mindre än 12 min

willowpysen
2009-02-17 20:15
#12

Tack för tipset…. TJUSIGT!!!!! Det där måste jag prova….  By the way…. Alla ni som byter ut kaffemjölken/grädden mot äggmjölk, blir det ngn skillnad på vågen? Eller andra fördelar? Har bara testat äggmjölk en gång, och det kändes sådär…. smakmässigt alltså, har ju gärna gräddmjölk i mitt kaffe, men tänkte bara om det sätter mer snurr på förbränningen eller nåt med äggmjölk?

"En stund i taget - här & nu"

Andina
2011-10-02 22:10
#13

Puttar upp denna tråd. Har ännu inte provat, men dags att göra det snart. Tack Maia!

Funderar på att prova nå'n Broccolisoppa-variant också… med bacontärningar kanske…? Många idéer dyker upp - endast fantasin kan begränsa äggmjölkssoppan!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Biami1.
2013-08-20 20:31
#14

Tack för inspirationen. Gjorde en variant på soppa, med inspiration från andra äggmjölkrecept. Gjorde "äggrädde", smaksatte med baconfett, riven ost och champinjoner som jag mixade slät. Serverade med knaperstekt bacon och lite persilja. Nästa gång ska jag dra ner ännu mer på vattnet då vi vill ha soppan riktigt tjock och krämig, annars gott.

Upp till toppen
Annons: