Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2261 ggr
Annamalin
2008-09-27 16:05

Jag vägde mig...

Under flera år har jag undvikit vågar. Var ganska viktfixerad under perioder som yngre, lite "anorexi light", och har inte velat bli det igen. Har faktiskt varit lite "rädd" för vågen.

Har också på senare år haft på känn att jag vägt mer än jag skulle önskat, även om jag inte haft medicinsk övervikt, och tänkt att det är onödigt att veta  siffran så länge jag tyckt att det är någorlunda ok. Tidigare åt jag som en "dietistdröm" och när jag började motionera för cirka fem år sen gick jag ner en del och kände mig smal. Men sen märkte jag att det nog smög sig på några kilo efter hand, trots fortsatt motion.

För cirka två år sedan vägde jag mig ett par gånger i samband med hälsokontroll, och vikten låg då runt 70. Det tyckte jag var "mycket" men försökte bara glömma siffrorna och acceptera att man blir lite tyngre med åren. Jag var ju  i bra form osv.

Började med lchf i slutet av mars. Visst har jag märkt att jag har gått ner i vikt, har gissat på runt fem kilo, men har fortfarande låtit bli vågen. Kanske av rädsla för att bli "besviken" i onödan eftersom jag känt mig nöjd med maten och vikten.

Häromdagen fick jag ett infall, smög in i dotterns rum och klev upp på hennes våg. (Vitsen, tänkte jag, var att sedan kunna märka om jag skulle gå upp igen.)

Fick en chock! Jag måste ha gått ner tio-tolv kilo! Vågen visade 58, en vikt jag inte haft på många år (kollade sen med annan våg, det stämmer). Hälsomässigt en mycket bra vikt för mig. Och visst är jag glad över att slippa bilringarna mm överflöd!

Denna viktnedgång har skett HELT utan ansträngning, utan hunger, och utan att jag ens tänkt på det särskilt mycket. Har varit "strikt" när det gäller ris, pasta, bröd, potatis, men äter ganska mycket grönsaker och nötter, en del mörk choklad. Måste säga att jag blev jätte-  och glatt - överraskad!

Annons:
kaifas
2008-09-27 16:10
#1

Coolt Glad. Grattis!! Har du märkt några andra hälsovinster *nyfiken*??

[Gitsan]
2008-09-27 16:10
#2

Vilket glädjande besked, grattis!

missaz
2008-09-27 16:11
#3

Åh vad skönt för dig! GRATTIS!

Annamalin
2008-09-27 16:18
#4

Tack, ja det känns verkligen jättekul.

Andra hälsovinster - nja, har högt Blodtryck och jag har själv halverat medicinen under lchf-tiden. Fast så har jag hållit på att experimentera själv i många år. Är osäker på om trycket ligger lägre eller inte. Mitt verkar vara väldigt lättpåverkat av stress.

Blodsockermätning undvek jag tidigare precis som med vågen - har mycket typ 2-diabetes i släkten och har själv haft värden nära, men under, gränsvärden när jag kollat (säkert tio år sen). Men sedan jag börjat med lchf kollade jag flera gånger (med en kompis blodsockermätare) och då låg det jättebra. Men jag vet ju inte hur det var innan.

 Mitt huvudskäl att börja med lchf var, förutom ren nyfikenhet, att i bästa fall mota diabetes-olle i grind.

. Viktnedgången fick jag på köpet, känns det som. Nu hoppas jag innerligt att alla här som önskar att gå ner i vikt får uppleva samma sak!

Autoimmun
2008-09-27 16:20
#5

Stort grattis! Hoppas att jag också når liknande resultat!

Kram

miagumman
2008-09-27 16:34
#6

Grattis Annamalin! Cool Får jag fråga hur lång du är? Jag är själv 166 cm till mina 61,5 kg och jag skulle gärna vilja tappa något kilo till, men dom sitter som sten! Jag är förmodligen på den vikt jag är ämnad för just nu ,och ska väl inte gnälla, men om jag fick välja skulle jag väga ca 59.

Annons:
Maia
2008-09-27 18:11
#7

Härligt, Annamalin!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Akacia
2008-09-27 18:46
#8

Men vad härligt! Du fick ju verkligen en underbar överraskning.
Nu blev jag genast inspirerad att sätta som mål att inte väga mig på en eller två månader Skrattande. Kanske ska man låta bli att mäta sig också och bara känna efter hur kläderna känns. Lite spännande ju.
Tack för att du delade med dig.

Doc
2008-09-27 19:53
#9

Kul, grattis! Jag länkade till inlägget från kostdoktorn, hoppas det är ok. Säg till annars!

Annamalin
2008-09-27 19:59
#10

Tack igen! Jag är 1,67.

hupp
2008-09-27 23:25
#11

Grattis!

Vi började tydligen med Lchf samtidig. Jag är lika lång som du och började på 71,5 kilo. I dag väger jag 63,5 och är nöjd. 10 cm smalare i midjan har jag också blivit. Visst är sånthär kul!

Annamalin
2008-09-28 02:21
#12

Grattis själv! Jag kan nog ha haft samma "startvikt" som du.

Ja, det är väldigt kul. Jag har nog minskat nåt liknande i midjan  - mätt med måttbandet, det har jag gjort. Men det är svårt att få exakta mått där tycker jag. Verkar i alla fall röra sig kring tio.

Hamka
2008-09-28 11:06
#13

Grattis :) har också varit lite rädd för att väga mig.. Men nyfikenheten tog över och jag har nått 54 !  :) Mitt mål var minst 55 så kan verkligen säga att jag är stolt. Nu gäller det bara att behålla vikten.

Annons:
Besika
2008-09-28 11:55
#14

Vad roligt, grattis!
En liten nyfiken fråga bara, har du inte varit "tvungen" att byta kläder? Till mindre storlek?

Annamalin
2008-09-28 14:35
#15

Nja, egentligen inte så mycket. Kläderna sitter ju lösare, och jag kan ha t ex byxor som jag inte kunnat använda på flera år, eller som har använts fast de suttit alldeles för hårt! Tröjor och t-shirts är ju töjbara - men många känns mer bekväma att använda nu, och för första gången på rätt många år känner jag mig bekväm i t ex tajta jeans och t-shirt/tröja utan kavaj eller skjorta utanpå (inget som "poppar ut" ovanför linningen längre).

Efter "vägningen" tänkte jag just på att det är konstigt att skillnaden när det gäller kläderna inte är större ändå. Men jag tror att jag blivit lite mindre "överallt" - men att det framför allt har minskat i "midjefläsket" och det kunde man ju förut pressa in i kläderna och/eller dölja under kavajer, skjortor etc :-).

Två gamla favoritjeans som legat inknycklade i skåpet har komit fram och sitter perfekt. Några andra par som var lite rymliga redan före viktminskningen använder jag inte längre, eller typ hemma med skärp när allt annat är i tvätten.

När jag har köpt nytt har jag förstås kunnat köpa mindre kläder. Men det där med storlekar tycker jag är så olika ändå numera.

Upp till toppen
Annons: