Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3402 ggr
Krahso
2008-09-05 00:42

Vad gör jag för fel?

Oj, oj. Jag läser och läser och hittar så många råd och vettigheter - ändå har jag "gått i stå"… Vad gör jag fel?

Jag började med LCHF första veckan i juli då jag blev diagnostiserad med diab. 2. Jag hade då ca 40 kg. övervikt. Jag blev intresserad när jag först kom i kontakt med Fettskrämd och senare Annika Ds böcker… Det här verkar bra mycket mer logiskt än livsmedelsverkets rekommendationer. (blir rent av litet arg när jag tänker på hur duktig nyckelålsmärkare jag varit gentemot barnen…!)

Hur som haver: Jag tappade 14 kg i stadig takt - men så för fyra veckor sedan tog det hel stopp. Jag gick snarare upp ngt halvkilo. Mina värden har blivit bättre och jag mår bättre (är bla. piggare) - så något måste jag ju göra rätt. Men varför har det tagit stopp på både måttband och våg?

En vanlig matdag börjar med omelett (3 ägg, grädde) och bacon (½ pkt). Lunchen är rester från gårdagens middag (vanligen kött/lax/fågel + gräddsås + grönsallad eller blomkålsmos) middagen ser ut som lunchen fast med nya smaker *ler*. Jag har litet slumpmässigt lagt in i MinMat och ligger på ca 75 % fett, 3% kolhydrater och drygt 20 % proteiner. Jag förbrukar en del kaffe som jag dricker med mjölk och hermesetas. (där har jag svårt att sluta…)

Blir jag sugen så tar jag litet ostskivor eller en korvbit (max 5 g.kolhydrater). Jag kan också ta ett par finn crisp med tjockt med smör.

Så ser det ut för mig - snälla ge mig råd. Om det är mjölkprodukterna som är fel - vad skall jag byta ut det mot?

Annons:
Aniara4
2008-09-05 00:54
#1

Du gick alltså ner 14 kilo på ungefär en månad? Det är ju en rasande takt! Det kanske bara är bra om takten bromsar sig lite så att kroppen hinner med i svängarna! Det är också rätt vanligt att man hamnar på en platå efter ett tag, där man envist ligger kvar under en längre eller kortare period. Att stressa upp sig över det är förmodligen det allra sämsta man kan göra just då.

Om du ändå vill försöka justera lite så kanske du kan hitta ett par saker. "Ett par" Finn crisp låter som en hel del kolhydrater. Kanske kan du skära ner lite på mjölkprodukterna också - ta grädde istället för mjölk i kaffet så behövs det mindre mängd = färre kolhydrater.

Äter du tillräckligt mycket? Med så stor övervikt har man ju en ganska stor basenergiförbrukning, och behöver äta mer för att inte få svältreaktioner. När man väl har kommit igång och länsa förråden behöver man förstås inte lika mycket mat "utifrån" längre.

Ta det lugnt och lycka till!

kickelina66
2008-09-05 01:16
#2

Jag stog still i vikt i flera månader innan det började röra på sig igen. Först var det jättejobbigt men nu så här efteråt så har jag insett att det var bra både för kroppen och själen. För att få igång viktminskningen har jag fått minska på mjölkprodukterna och minska på portionerna.

Sagajo
2008-09-05 01:24
#3

Många gör en slags äggmjölk som de använder i kaffet. Sök på äggmjölk så får du recept. Annars är grädde bättre än mjölk.

Krahso
2008-09-05 01:29
#4

Tack för hjälpen. Om jag förstår det rätt så äter jag rätt OK i dag - bör bli litet mer tålmodig och hava förströstan?

Äggmjölk får jag testa men en fråga till: Mjölkprodukter… VIlka är de? Jag menar - jag vet förstås vad man får ut av en ko. Men som du Sagajo skriver är grädde bättre än mjölk… Hur är det med ost? Youghurt? Smör? Jag förstår inte riktigt var jag skall dra gränsen?

Sagajo
2008-09-05 01:35
#5

Mjölkprodukter innehåller generellt även en liten mängd kolhydrater, ju magrare produkten är desto mer kolhydrater. Smör är det inget problem med (om man inte är allergisk) men ett ohämmat intag av mjölkprodukter kan bromsa en viktnedgång. Jag har själv mjölkprodukter (grädde, creme fraiche, youghurt, keso) mest i lagad mat men försöker vara lite restriktiv i att äta dem rakt av, utan ser det lite mer som godis eller nödproviant. Försök att välja feta ostar, fet youghurt och grädde istället för mjölk så får du i dig mindre kolhyrater.

Krahso
2008-09-05 02:14
#6

Då förstår jag! Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: