Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 13901 ggr
Margareta
2008-09-08 19:04

D-vitaminbrist

Det finns all anledning att tro att många som lider av "kronisk trötthet" lider av D-vitaminbrist.

Vi får inte nog med solljus i den här delen av jorden och vi har precis börjat vandringen mot kortare dagar.

D-vitamin får vi inte mycket av genom kosten (inte ens med LCHF) - men vi kan äta det som tillsats.

Flera läkare jag känner påpekar att brist kan ge just trötthet.

Googla på D-vitaminbrist och läs själv och bilda egen uppfattning.

Jag läste nyss den här artikeln i läkartidningen

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
[Karro]
2008-09-08 19:16
#1

Jag äter extra D-vitamin Glad

Margareta
2008-09-08 19:16
#2

Läs särskilt det som står om försämrat kalciumupptag och vad det ställer till med.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Shawy
2008-09-08 19:56
#3

Mycket intressant! Tack Margareta.

Kom väldigt lägligt då jag precis sista dagarna intresserat mej om just D-vitaminbrist.

En sak jag funderat över är varför jag alltid har haft så mjuka naglar oavsett hur mycket kalcium jag ätit. Läst att många som börjat med lchf fått starkare naglar,,,men inte jag efter 1 1/2 år på lchf. Kan ju kanske vara att jag har D-vitaminbrist och kan helt inte ta upp kalcium som jag ska. Min benvärk kanske beror på det också.

Ska bli spännande att se framöver hur jag upplever av ett extra D- vitaminintag.

Margareta
2008-09-08 22:33
#4

Jag har läst att vi kvinnor behöver 2 kapslar av tex Holistics D-vitamin medan män kan äta ända upp till 4 kapslar om dagen. Holistics är starka D-vitamintabletter.

Själv äter jag en eller två - lite humörstyrt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

andreas0
2008-09-09 02:11
#5

#4, 4 kapslar är nog lite väl mycket, 1-2 är lagom.

Vi bildar mostvarande 5 kapslar om vi är ute i solen på sommaren, och då ska kroppen ha och bygga upp lager för vintern och regniga dagar, vilket man inte behöver om man tar tillskott under vintern, därför bör man inte ta riktigt så mycket. Sedan tillkommer väl att man har en del på lager i alla fall som man har hunnit bygga upp, plus det man får i sig från andra källor, så två kapslar är nog mer än tillräckligt.

Problemet är att vi är ute i solen på sommaren mycket mindre än vi har varit historiskt sett, så kroppen hinner inte bygga upp lagren ordentligt, så det räcker inte under hela vintern.

Själv tar jag också 1-2 kapslar holistics per dag, för jag blir tyvärr mest inomhus på dagarna även på sommaren. Har snart gjort slut på min andra burk, börjar bli dags att beställa mer så man har under vintern.

tnutt
2008-09-09 03:02
#6

Dr Davis mener at det er umulig å beregne hvor mye d-vitaminer man trenger, noen trenger mye og andre trenger mindre. Den eneste måten man kan vite dette er ved blodprøve.

http://heartscanblog.blogspot.com/2008/04/fatal-underdose.html

I følge Dr Davis så vil da 4 kapsler holistics per dag kunne være like riktig for noen som 1 kapsel kan være for andre.

Annons:
tnutt
2008-09-09 03:03
#7
Pasi
2008-09-09 10:50
#8

andreas0 - Jag vet en som provade 4 kapslar om dagen under lång tid och samtidigt mätte sin 25-OH-D3. Den kom upp i en ganska hög, men troligen mycket hälsosam nivå (troligen ungefär samma nivå som hos naturfolk på sydligare breddgrader, 180-190 nmol/l om jag minns rätt) och höll sig sedan där. Jag tror inte att 4 kapslar är för mycket mao.Glad

Doc
2008-09-09 11:46
#9

Jag tror en kapsel om dagen (2000 IE) räcker för att komma upp i helt rimliga nivåer av D-vitamin. Två kapslar är säkerligen inte farligt, men frågan är om man får någon större nytta av det.

Fler än 2 om dagen tror jag är slöseri med pengar, och i värsta fall skadligt.

Inke
2008-09-10 03:07
#10

Köpte holistic D-vtamin 2000 IE  idag. Och tog min första kapsel. Fick klåda några timmar senare. Har f..ö. ätit som vanligt. Kan klådan och d-vit hänga ihop??

Pasi
2008-09-10 03:30
#11

Doc -Vilken nivå kommer man upp i med 2000IE?

Har du någonsin sett någon indikation på att 8000IE skulle kunna vara skadligt?Glad Jag tror 10000IE testats utan att man fått några biverkningar.
Räcker en kapsel om dagen för att komma upp i 100nmol/l…. enligt Mats Humble en rimlig nedre gräns (75-100 borde sättas som nedre gräns enl honom)?
Behövs det mer för att uppnå dessa 100nmol när man är stressad eller har metabolt syndrom?

Vi skulle antagligen bara komma upp i nivåer som våra förfäder i afrika kom upp i, kanske 150-220nmol. Och att komma upp i samma nivåer som dem kanske inte är slöseri med pengar då det rimligtvis borde vara den nivån vi är anpassade till (det finns en uppsjö av ting som är mer slöseri anser jag…bara inom kosttillskott kan jag räkna upp ett hundratalFlört).

Pasi
2008-09-10 12:46
#12

Lite referenser och bra info om Dvitamin - länk1, länk2.Glad

AnnaCathrina
2008-09-10 15:29
#13

Kan man och bör man ge d-vitamin till barn?

Annons:
andreas0
2008-09-10 15:37
#14

#13, Jadå, men man får anpassa dosen. Man ger ju AD droppar till små barn som innehåller vitamin A och D.

Doc skriver på sin blogg om vitamin d "När det gäller d-vitamin till barn är rekommenderad maxdos 1000 IE för barn upp till 10 års ålder och 2000 IE därefter. Troligen är dock betydligt högre doser säkra för vuxna - ex 4000 IE som Karl E Arfors föreslår ovan.".

Citatet är taget ur kommentar nummer 5 på den sidan.

andreas0
2008-09-10 15:50
#15

#12, Den första referensen där verkar oseriös. Personen bakom artikeln försöker sälja Vitamin D3 i enorma doser (50 000 IE), så artikeln kan därför betraktas som reklam för hans egna kosttillskott. Och dels för att det är ett par faktafel i den.

Till exempel, Han påstår sig ha gått igenom litteratur och "tusentals artiklar" om vitamin d, och ändå säger han saker som "One could argue that our forebears living, in the tropics, might have produced well over 50,000 units of D daily!!". Han borde väl inte ha missat att huden slutar producera Vitamin D efter ca 10 000 IE även om man spenderar mer tid ute i solen om han nu gått igenom litteratur och artiklar om vitamin d? Så hur kan han då säga något sådant som är helt fel?

Och sedan att gå från "And a single article suggests that 50,000 units will not induce toxicity." till "the evidence for safety and remarkable efficacy of Vitamin D3 suggests that virtually ALL adults should probably take 50,000 units of D3 daily." visar väl att han inte är seriös, behövs väl lite mer bevis än en enskild artikel för att säga något sådant.

Som sagt, han försöker nog bara övertyga folk att köpa kosttillskottet han säljer.

Pasi
2008-09-10 16:33
#16

andreas0 - Det var egentligen inte artikeln som var intressant utan hans referenslista nedanför, för den som är intresserad.Glad
Sen om huden stängder av produktionen helt just vid 10000 IE eller om bara produktionen dras ned, kan väl diskuteras.
Ja, det behövs mer forskning (räcker knappast med en studie) för att säkerställa att 50000/dag inte ger skador/förgiftning.

Hittade detta (de kör ng/ml och inte nmol/l):

Vitamin D toxicity does not occur until blood levels reach 150 ng/ml or more; which would generally take an oral dose of 50,000 IU per day! Therefore, doses up to 10,000 IU of vitamin D per day would appear to be safe, and certainly half that much (5,000 IU per day) would absolutely be safe! N Eng J Med 2007 Jul 19;357(3)266

andreas0
2008-09-10 16:45
#17

#16, stängs av gör den väl inte, men den dras ner så mycket att det producerar ungefär lika mycket som förbrukas, så nivåerna i huden hålls på den nivån. Om jag har förstått det rätt.

Lynxx
2008-09-16 09:40
#18

Aftonbladet går ut hårt betr. D!

Supervitaminet skyddar mot snuva - och svår sjukdom

"Nu visar flera studier att bra halter av vitamin D dessutom kan minska risken både för "triviala" sjukdomar som förkylningar och influensa, och för allvarliga hot mot hälsan som cancer, diabetes, Depression, reumatoid artros och MS."

Professor Karl Agfors hör till D-vitaminets förespråkare. Han var i 28 år forskare på Pharmacia, och bedrev under många år forskning i USA. Nu är han pensionerad och undervisar bland annat i vitaminforskning. Han påpekar att det finns en mängd sjukdomar som vi drabbas mer av i kalla Norden än i mer solrika områden, och sjukdomar som vi främst drabbas av under vinterhalvåret.

- I USA genomförde man en studie där man tittade på amerikanska kvinnors D-vitaminhalt och bröstcancerförekomst. Kvinnorna kom dels från norra USA, dels från södra. I södra delen hade de högre d-vitaminhalter, och hälften så mycket bröstcancer. Halterna av D-vitamin och förekomsten av bröstcancer stämde väldigt väl överens.

När d-vitaminintaget ökar bildas ett protein som gör det besvärligt för bakterier och virus. Även för virus alltså - virus biter ju ingenting på annars, antibiotika till exempel.

Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet, är försiktigare i sina uttalanden. Hon basar för flera pågående studier om D-vitaminets påverkan på våra folksjukdomar, bland annat cancer och högt Blodtryck. Hon vill inte kalla vitamin D för någon mirakelmedicin - än.

- Att D-vitamin skyddar mot benskörhet vet vi. Sedan har det gjorts en mängd mindre studier på andra områden som lett till frågeställningar och hypoteser - men de är inte tillräckligt många för att vi ska kunna dra säkra slutsater. Nu krävs det rejäla studier.

Och sådana kommer - inom några år.

- Det pågår just nu väldigt intensiv forskning kring vitamin D i hela världen. Det har varit en "glömd" vitamin, men nu är den på gång. De närmaste åren får vi fler och säkrare svar.

---------

D rör på sig inom forskarvälden iaf Flört

andreas0
2008-09-16 16:09
#19

Är det någon annan som får känslan av att någon på aftonbladet håller koll på docs blogg för att se om det kommer något interessant? Det är inte första gången dom har en artikel kort tid efter att doc har haft en artikel om samma ämne.

mikaelj
2008-09-16 16:10
#20

De lär hålla koll på alla möjliga ställen.  Jag minns bilden på AB.se som hade "källa: internet" fasttejpad…

Annons:
nilu
2008-09-19 17:07
#21

Hade själv tänkt köpa Holistics D-vitamin, men blev lite fundersam när jag såg att fyllnadsmaterialet är mikrokristallin cellulosa och kapseln består av modifierad stärkelse. Har råkat ut för våldsamma magknip ibland när jag har köpt hälsokostpreparat, nu senast ett Q-10 preparat, och jag vill inte råka ut för det igen.

Jag vet ju inte om jag reagerar likadant på dessa kapslar, men har ni som köpt de här kapslarna märkt nån biverkan från magen?

mikaelj
2008-09-19 17:10
#22

#21

Nej.

Lynxx
2008-09-20 01:42
#23

Nope! Tar 2 st/dag.

Ja stoppar i mig massor av olika kosttillskott pga ökat intag av antioxidanter för att binda kvicksilvret - m.fl. tungmetaller - fr mina amalgamfyllningar.

Pasi
2008-09-20 01:54
#24

#21 Vill man minimera både pris, fyllnadsmaterial och kapselmängdFlört så kan 50000IE kapslar vara bra. Krävs bara 1-4 kapslar per månad (ca 2000-8000IE/dag) och kostar ca 400:- inkl frakt för 100st…. maila Melanie (holland!..säljer kosttillskott främst till magopererade och människor med benskörhet).

Margareta
2008-09-20 02:33
#25

Den läkaren som "ordinerat" D-vitamin till mig sa att jag skall äta 2 kapslar Holistic och min man 4 kapslar. Män behöver mer fick jag veta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[apriljox]
2008-09-20 02:55
#26

Räcker det inte att vara utomhus en stund varje dag? En lunchpromenad i dagsljus ca 20 min?

Margareta
2008-09-20 02:59
#27

#26 Nej det räcker inte i Norden, eller ens Europa

Vi behöver SOL inte dagsljus och det över hela kroppen som skall vara bar och inte klädd.

Har jag lärt mig i alla fall.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
lizaohman
2008-09-20 07:09
#28

Men i artikeln står det att man bara behöver belysa delar av kroppen med sol! Jag funderade på en annan sak också, det står att man behöver extra D-vitamin vid viktnedgång, så detta borde alltså vara högaktuellt för de flesta LCHF:are. Ska genast söka efter Holistics D-vitamin till mig och maken. Tack för tipset!

Miyu
2008-09-20 10:19
#29

Så det räcker inte med d-vitaminmängden som finns i en Enomdan Kvinna? Det är nog de multitabletter jag käkar.

MimLan
2008-09-20 10:28
#30

#26 Det är bara solen mitt på sommaren, ett par timmar mitt på dagen som är relevant för oss nordbor ur D-vitaminproduktionssynvinkel.

Pasi
2008-09-20 11:12
#31

#29 NoGlad

mikaelj
2008-09-20 11:19
#32

Miyu,

Rekommenderat intag av SLV är 7,5ug (300IE), vilket säkert stämmer om du har fler soldagar än vi har.  Enligt en artikel i läkartidningen är nivåer om 50ug (2000IE) optimalt.  Det finns heller ingen risk att överdosera, problemet har varit att man buntat ihop A och D, där A kan överdoseras.

Rent D-vitamin gav de i testet i doser om 25'000IE i en månad, där 1 av 26 patienter utveckldade något problem.  (sedan kan man ju säga att en timmes exponering av solen på högsommaren ger något liknande).

Sedan huruvida det hjälper (och om det gör det direkt) är en annan sak, skadar gör det dock inte!

MimLan
2008-09-20 11:29
#33

#24 Blev lite konfunderad av att magsnörpta skall inta höga doser, (eller, det står ju inte hur ofta det skall tas), men frisätts inte massor med D-vitamin när de går ner i vikt?

Är det någon här som intar sådana här extra högdos-kapslar? Jag är ju både snål och praktiskt lagd av mig och en kapsel varannan vecka känns…bekvämt.

odezza
2008-09-20 12:33
#34

Jag fick hem en burk D-vitamin (Holistics) igår… tänkte att jag skulle prova, eftersom jag känt mig lite hängig ett tag…

Drog i mig 2 kapslar igår, vid 3-tiden på eftermiddagen… oj vad speedad jag blev. Jag bakade ägg o baconmuffins… förberedde pausmusik, 2 bland-cd på 40 minuter  vardera till en spelning som mitt band ska ha ikväll (60-talstema, så det tog några timmar, blandningen måste ju bli bra och liksom sitta ihop), renskrev vår spellista och plockade ihop låtarna i ordning i en pärm…

Halv 3 inatt var jag klar, när jag gick och la mig ställde jag klockan på 9, tänkte att då får jag åtminstone drygt 6 timmars sömn…

Vaknade halv 8 i morse… och det var inte läge att somna om… så jag gick upp och röjde köket efter muffinsbaket, och gjorde frukost…

Drog i mig ytterligare 2 kapslar till frukosten, och känner mig fortfarande speedad… så jag undrar om det verkligen bara är D-vitamin i dom där kapslarna! Flört

Nä, jag skojar bara… men tydligen hade jag lite D-vitaminbrist, trots att jag solade i somras, så länge som vädret tillät…

I våras provade jag Pharma Nords D-pearls, som jag fick syn på på hälsokosten, och dom gav mig omgående astmasymptom… Något sådant har jag inte märkt nu, med Holistics D-vitamin…

"still lost in space and time"

Annons:
Pasi
2008-09-20 12:44
#35

De har kommit fram till att vi troligen bör ha runt eller tom över 100nmol 25OH-D per liter för att klara alla hälsoaspekterna….vid studier visade det sig att man normalt behövde åtminstone 2000-4000IE för att uppnå detta värde. Den större mängden om man vistas i middagssolen sparsamt, har metabolt syndrom eller är stressad ( de 2 senare ger troligen större förbrukning av D….iallafall min teoriFlört).

Våra förfäder och nu levande naturbefolkningar i soliga trakter och utan kontorsarbete(inomhus) eller solskyddskräm, ligger snarare uppåt 150-200nmol…vilket borde kräva en dagsdos på runt 10000IE, eller kanske tom 20000(?)**.

2000-8000  (50-200 mkrg) är nog lämplig rekommendation. Läsvärt*

*100ng/ml = 250nmol/l (tror jag)
**Studier med 10000IE gav bara uppemot 140 nmol.
En annan artikel skriver - _The ultraviolet treatment produced blood vitamin D concentrations comparable with an intake of 250-625 µg (10000-25000 IU) vitamin D/d orally.
_Ingen studie visar på toxiska effekter under 40000IE om dagen, med ett undantag och det gäller bara en enskild individ som fick stor engångsdos.Säker mängd 25-OH-D verkar vara <220nmol även om få eller ingen rapporterat om bieffeker under 250nmol.

Pasi
2008-09-20 12:51
#36

#33 Magsnörpta verkar få problem med upptag av fettlösliga vitaminer (A och D iallafall)….men även B12 och annat.Obestämd
Jag provar de starka kapslarna just nu…..och mår fortfarande bra.Cool

#34 Så snabb effekt brukar man inte få, utan kroppens 25(OH)D höjs långsamt under flera veckor innan det stabiliserar sig, se den sista av mina länkar i #35 (finns ett diagram där).
Du måste fått nåt annat i dina kapslar. Vill du dela med dig?Tungan ute

odezza
2008-09-20 14:06
#37

#36 Hehe… såg att Holistics ligger i Vadstena… kanske ska svänga in där då jag passerar idag, och kolla in tillverkningen… Flört

Nä, jag vet inte, men piggare blev jag… kanske behövde jag det lilla jag har hunnit tillgodogöra mig, för att ta udden av en förkylning som jag tror att jag har haft i kroppen under några veckor… förkylningssymptomen är ju inte lika kraftiga nu för tiden, men kan säkert yttra sig som hängighet…

Ska bli spännande att se effekten efter några veckor…

"still lost in space and time"

nobban7
2008-09-20 14:38
#38

Såg att bl a ål och kantareller innehåller d-vitamin. Nån som vet hur mycket man måste äta av det för att klara "dagsbehovet"?

andreas0
2008-09-20 15:24
#39

38, Ål är en bra källa till Vitamin D, dock lite svårt att få ibland tag på kanske, och  lite väl dyrt. Det är även en väldigt bra källa till omega 3.

Kantareller däremot är ingen vidare källa, eftersom dom innehåller Vitamin D2, och det är Vitamin D3 vi behöver. Kroppen kan konvertera från D2 till D3, men vid den konverteringen slösas det bort en massa, så om vi ska få tillräckligt från D2 måste vi få i oss upp till 10 ggr mer än om vi hade ätit något med D3 direkt.

200 gram Ål så kommer man upp i 2000 IE.

nobban7
2008-09-20 16:03
#40

Ah, men det var ju inga oöverkomliga mängder av ål även om det kostar en del. Men det gör piller också. Synd på kantarellerna, SÅ mycket har jag inte. Men de smakar bra ändå. Tack för svaret.

fetknopp
2008-09-20 20:12
#41

Finns det några fler födoämnen än ål och kantareller att stoppa i sig. Gillar inte piller och kapslar.

Annons:
mikaelj
2008-09-20 20:24
#42

#41

Se det som koncentrerad ål.

tnutt
2008-09-20 21:07
#43

Jeg slenger kapselen på Holistics d-vitamin, og har pulveret i vann eller vispgradde eller annen mat.

Maia
2008-09-20 21:42
#44

#43 Smart!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

andreas0
2008-09-20 21:43
#45

#41,

Här har du en lista.

Verkar vara olika fisksorter mest. 50 mikrogram är 2000 IE, vilket bör vara lagom att komma upp i för dom flesta.

Fast bästa källan är såklart att vara ute i solen vid lunchtid med så lite kläder på sig som möjligt. Men det börjar bli lite för sent på året för att det ska fungera på våra bredgrader nu. Har man varit ute i solen mycket under sommaren så har man ett lager som räcker ett par månader, det är väl sen framåt vintern som det börjar bli viktigare att få i sig tillräckligt. Fast å andra sidan kanske lagren inte är så stora om man höll sig inne mycket mitt på dagen.

MiaKia
2008-09-20 22:00
#46

Jag har börjat äta Dvitamin sen 2 veckor tillbaka. Maken får sig nu också en dos, han får numer 750mg magnesium och en Dvitamin uppradade på kudden på kvällen.

Jag tycker att jag sover bättre med både magnesium och speciellt sen jag började med Dvitaminet, så till den grad att jag nu har börjat testa att sova utan STilnoct. Det gick väl sådär inatt, men jag fick ändå 3h bra sömn och tidigare har det inte gått alls, så jag gör ett nytt försök ikväll.

flikkan77
2008-09-20 22:05
#47

Jag borde nog verkligen äta d-vitamin. Är en sådan där frusen person som alltid har kläder på sig så min stackars kropp får inte mycket sol…Tycker inte om ljuset heller så när det är för soligt så är jag inne. Tacka vet jag vintermörkret!

Var finns de där Holistics-vitaminerna att köpa?

"You just have to belive…"

lizaohman
2008-09-20 22:08
#48
#47

www.evitamin.se  Jag handlade för över 500:- idag (D-vitamin, Holistic) och fick då gratis frakt.

Annons:
flikkan77
2008-09-20 22:09
#49

Började fundera lite nu… kan man gå till någon läkare och be att de tar blodprov för att se om det är något annat som kanske saknas i kroppen? Eller måste man vara sjuk och ha knasiga symptom för att de ska gå med på det? Åt lithium för några år sedan och då tog jag massa blodprov regelbundet och var fullt frisk på alla sätt. Vet ju inte exakt vad som kollades bara… men jag vet att min läkare var noggran och ville kolla upp mycket.

"You just have to belive…"

Pasi
2008-09-21 02:44
#50

#46 Tänk på att rada upp även en fet korv eller liknande, eftersom d-vitamin är fettlösligt och därför behöver intas med fett i någon form.

#49 Fråga doktorn! Det brukar vara svårt att få dem att ta prover om man inte är sjuk.
Annars kan man gå till Calle Carlsson i Österäng eller Scanlab, men det kostar en slant, då de inte är subventionerade.
Numer är det inte läkare utan SLV som sköter den förebyggande/preventiva vården. (OBS skämt)Skrattande

MiaKia
2008-09-21 03:56
#51

#50 Aha, då ska vi börja ta Dvitaminet till maten istället. Maken kommer få SPADER på mig om jag börjar radda upp 3 magnesiumtabletter, 1 Dvitamin och en korv på hans kudde på kvällen. Flört

kaifas
2008-09-21 04:23
#52

Aha … ål … jag blev just bjuden på ålagille om några veckor! Kanske skall man tacka JA då. Tror ni man kan fylla upp reserverna på D-vitamin så det räcker iallafall fram till jul Skrattande??

andreas0
2008-09-21 04:25
#53

#51, Du kan ju lägga det på ett fat, blir lite väl kladdigt om du lägger korven direkt på kudden. Tungan ute

Annars låter det som lite väl mycket magnesium tycker jag. Biverkan av för mycket magnesium är diarre, så om någon av er skulle få problem med det så vet ni vad det beror på. Fast en del verkar ha så stort behov, så vem vet, den dosen kanske passar er.

flikkan77
2008-09-21 16:02
#54

#50 Attans, jag som tyckte det där med scanlab verkade bra. Går säkert fortare där än att få en tid hos en läkare… Fast egentligen skulle jag helst slippa ta blodprov överhuvudtaget, bara svimmar och har mig.Skrikandes

Får gissa och köpa på mig en massa vitaminer och annat tjafs och se vad som händer! (obs.. också skämt)

"You just have to belive…"

MiaKia
2008-09-21 17:00
#55

#53 *haha* bra ide! Flört

När det gäller magnesium har jag ätit bra mycket mer än så och det har varit behövligt. Jag har förstått att många här inne ligger på 1000-2000mg per dag och de perioder som jag går ner behöver jag bra mycket mer än 750mg.

Maken har alltid haft muskelryckningar när han sovar och då menar jag inte att det rycker lite i ögonvrån, utan han sprätter till i hela kroppen och skrämmer halvt slag på mig (som dessutom har sömnproblem). Men den här magnesiumdosen rycker han inte och hans mage mår finemang.

Annons:
Bamze77
2008-09-30 10:54
#56

Hjälp!

Jag började med Holistics D-Vitamin för en vecka sedan ungefär. (en om dagen) Och efter bara två dagar blev jag FÖRKYLD för första gången på två år!!! Det sitter i fortfarande å har nu fått öroninflammation, vilket jag alltid fått i samband med förkylning..

Kan förkylningen ha nåt samband med det ökade D-Vitamin intaget??

lizaohman
2008-09-30 11:39
#57

#56 Kan jag inte tänka mig, dessutom är ju inkubationstiden längre än två dagar? Rätta mig om jag har fel!

MimLan
2008-09-30 11:45
#58

#56 Håller med lizaohman, D-vitaminerna har defintivt inte hunnit verka och inkubationstiden matchar heller inte.

tnutt
2008-09-30 15:57
#59

Det kan lønne seg å ta magnesium sammen med d-vitaminer etter behov.

MillisB
2008-10-01 01:48
#60

Hur länge kan man ta högre doser av D-vitamin utan att få för höga halter i kroppen? Har tagit 100 mkrg/4000IE i snart en vecka nu.

Jag kan inte påstå att jag direkt har märkt skillnad men ser att man ska ta dem i samband med mat, så kanske det är därför…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

andreas0
2008-10-01 02:33
#61

#60, I den här artikeln i läkatidningen står det att 100 mikrogram är en säker dos utan biverkningsrisk. Så svaret är antagligen livet ut.

Pasi
2008-10-01 11:04
#62

#60 Som andreas skriver är 100mikrogram en helt säker dos….ger inte ens hälften av vad en halvtimma i sommarsol ger.
Själv äter jag, just nu, 50000 IE per vecka mao ca 7000 IE/dag….vilket är en dos som börjar närma sig de naturliga men som jag tror fortfarande är en helt säker dos.

Annons:
IngelaZ
2008-10-01 11:20
#63

#62 Har du märkt nån hälsoförbättring av d-vitaminet? Eller du kanske redan är hälsan själv Tungan uteLåter väldigt praktiskt att bara behöva ta det nåra ggr/månad.

Pasi
2008-10-01 11:57
#64

#62 Jag vet inte säkert om jag får hälsoförbättringar av det och om ev hälsoförbättringar beror på vitaminet…men det är iallafall knappast onyttigt.Skrattande

Karen
2008-10-01 13:27
#65

har ju just borjat med D tii aldste sonen som ar autistisk.Vi hoppas pa fantastiska resultat!!!

kanske skulle jag ocksa borja.

MimLan
2008-10-01 13:31
#66

#65 Om du får lika lite sol som din son så är svaret utan tvekan att du också borde börja. Se till att det är rätt dos och köp inte vanliga lågdos-vitaminer.

Jag hoppas dock att ni har realistiska förväntningar någonstans bakom de fantastiska förhoppningarna. Annars serverar ni er en besvikelse i onödan.

Besika
2008-10-10 18:46
#67

Faderskapet kom hem med en burk D-vitamin inköpt på… APOTEKET…. 

Den innehöll 9 ingredienser förrutom D och ytmedel!!!!!!!!

Det blir tillbaka bums, här ska vi ha Holistics!!!!!

Karen
2008-10-11 15:41
#68

Tror att man som foralder till  ''special''special kids ar ganska luttrad. Vet ju att det ar en livslang diagnos, men man har i bakhuvudet ett litet hopp om att kanske…..kan vi forsoka med lite extra vitamin D till exempel och fa det iallfall lite dragligare med humor och allt.Och som Margareta pratar om i forsta inlagget, om kronisk trotthet. Det stammer in precis!! jag har haft honom till doktorn for utredning pga denna trotthet,ALLTID trott, och inte hittade de nagot speciellt da!! Fast vi pratade ju inte om Dvitamin brist forstas!! Sa om det hjalper honom mot trottheten det vore enormt bra,for det paverkar ju humoret iallra hogsta grad.

Horde pa ringsaspelarvi att ni har harlig solig host! Vi ocksa!! Modiga man gar fortfarande i shorts!!!

BAsta halsningar

Karen
2008-10-16 15:44
#69

Inte bara D vitamin numera utan nu har han fatt borja med Magnesium ocksa!! Stora problem med allt(las humoret!!) och jag hade ju redan fatt bade man och kollega att ta magnesium och sova mycket battre sa why not pojken ocksa?! Sa efter andra natten ;'' nej, jag sov inte alls, Men jag ar pa ett Stralande humor''!Han hade verkligen sovit gott, och jag hoppas bara att det haller i sig!! Sa laste jag forstas om magnesium/barndos etc och flera artiklar kom upp om magnesium och den forbattrande effekten pa barn pa det autistiska spectrumet!! Vi kampar vidare !

Sa alltihop detta tillsammans LCHF/D vitamin/magnesium/ ska val vara en dunder kur!!!! Jag ar en positiv person!!!!

Annons:
frodig
2008-10-22 18:20
#70

Min kunniga och hjälpsamma hälsokostkvinna vid Skanstull i Stockholm (Skanstulls Hälsokost) tar bara 115 kronor för en burk Holistics D-vitamin. Bra att veta för den som kan ta sig dit Glad

Hon har låga priser över huvud taget. Jag har sett andra varor med samma pris som hennes hos hälsokoster i närheten, men jag har aldrig hittat någon som haft lägre priser än henne. Och inte på nätet heller…

Själv bunkrar jag upp det som behövs till både mig själv och mina närmaste varje gång jag åker in till Stockholm Tungan ute

almera
2008-10-31 13:59
#71

jag var och inhandlade en burk holistics d-vitamin igår 135 kronor

jag tog en kapsel och efter ca tre timmar fick jag kräkningar och diarre hela natten  är det någon som varit med om något liknande?

kaisakavat
2008-10-31 14:58
#72

Köpte för några veckor sedan d-pearls, som någon ovan fick astmasymptom av. Redan efter ett dygn förvärrades mitt allmäntillstånd - har en kronisk utmattningssjukdom av nåt slag (tror jag) - med värk och stelhet och allmänt en sorts feber/sjukdomskänsla.

Envisades några dagar, men det blev bara värre och värre.

Avbröt. Genast påbörjad förbättring.

Började om efter ca 1 v, med tekniken sticka hål på kapslarna och käka endast innehållet - samma reaktion, inte bra.

Det är inget kul alls - tål ingenting och vet aldrig vad det är jag reagerar på. Vet inte heller om jag vågar prova annan sort, pengarna rasar iväg och jag vet ju inte om jag tål t ex Holistics bättre.. (Mitt i hela "inte-tåla-nånting-elendet", så tål jag konstigt nog Alvedon).

Nån mer som har jämfört/har erfarenhet av reaktioner på just de här två - alltså Pharma Nords D-pearls och Holistics d-vitamin??

Aniara4
2008-10-31 15:07
#73

#70 Bra att veta - jag hade faktiskt tänkt gå in just där och köpa d-vitamin idag, men jag passerade för tidigt på morgonen så de hade inte öppnat än. Klev av trean precis utanför dörren ju!

Jennix
2008-10-31 15:17
#74

#72  Tråkigt att höra, Kaisa. Jag äter just D-pearls och dom funkar superbra för mig, har ätit dom i några månader nu.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
2008-10-31 15:29
#75

#74 Jennix - tack för sympati. Motigt just nu.. Bra att de funkar för dig!! Jag kan skicka återstående tvåochenhalvmånads förbrukning till dig om du vill. Glad

Jennix
2008-10-31 16:28
#76

#75  Ja, vill du inte ha dom själv så gärna! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Karen
2008-10-31 16:34
#77

Ni som atit vitamin D ett tag, har ni noterat nagon skillnad fore/efter?

Har sjalv atit dem i cirka en manad, mojligen aningen piggare?! Och sonen forstas, som far extra dos. nej inte nagon markbar forandring annu, han ar fortfarande trott for det mesta. Har tillbringat mestadelen av detta lov med att vila.

kaisakavat
2008-10-31 16:37
#78

Nej, ger gärna bort "rävgiftet" till nån som kan använda dem. Oj så mkt jag gett bort senaste åren… "fniss".. Förresten är det nog mer kvar än det jag skrev ovan..

Skriv ett litet meddelande till mig så jag vet vart jag ska skicka. Återanvänder ett sånt där vadderat kuvert tänkte jag.. Tror kanske inte att det räcker med att skriva "Jennix" på kuvertet - konstigt nog! Eller vad tror du?? Kanske kunde man prova… Flört

blodtopp
2008-10-31 22:53
#79

#72 Min sambo blir sjuk av de kapslar vi (näe, jag) äter just nu. Fast vi kom på att det nog var en allergisk reaktion han fick. Det är inte d-pearls, men det är oljekapslar. Någon mer här inne fick också tillbaka sina astmaproblem av d-pearls så det verkar vara nåt i oljan som inte fungerar.

#71 Är du helt säker på att det var d-vitaminet, så det kanske inte var nån matförgiftning eller så? Funderar, för jag har inte hört att nån reagerat på kapslarna som är i pulverform. Kanske nån annan?

#77 Jag blev frisk från min utbrändhet när jag började äta d-vitamin. Jag tog 2 kapslar (100 microgram) och efter 12 ynka dagar var det som att vända på en hand! Så ja, jag har verkligen kännt skillnad före och efter tillskott. Så även de jag rekommenderat kapslarna till =) (Och jag tipsar om d-vitamin till både höger och vänster ;o)

Margareta
2008-11-01 01:19
#80

Jag har hört att det skall vara D3 och att Holistic är den enda som har tillräckligt hög dos och ändå behöver man 2 kapslar om dagen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mikaelj
2008-11-01 11:18
#81

Margareta,

Alt. 50'000 IE i veckodos som en del av oss äter.

konichiwa
2008-11-01 15:23
#82

# 70 Frodig? Kan du skriva in adressen till Skanstulls hälsokost.

Jag har inte så mycket ork, så bra om jag slipper leta :-)

andreas0
2008-11-01 20:36
#83

#77, Just nu så lär man väl inte märka så stor skillnad. Lagren är nog fortfarande välfylda sen sommaren, om du inte satt inne hela dagarna. Någon skillad kanske det kan bli, men inte någon jättestor ännu

Det är väl mer framåt andra halvan av vintern och våren som man märker störst skillnad, när lagren i kroppen börjar ta slut och man börjar få brist.

Å andra sidan kan man nog märka relativt stor skillnad redan nu om man satt inne mycket i sommar.

Att du har blivit något piggare kan mycket väl stämma, eftersom det bland annat är vintertrötthet/vinterdepression som motverkas. Hur stor skillnad du känner beror väl på hur mycket du lider av de sakerna, en del drabbas hårdare än andra, men i stort sett alla drabbas väl i alla fall lite grann på våra bredgrader där det är mörkt så mycket under vinterhalvåret.

Annons:
Pasi
2008-11-01 23:03
#84

#83 Jag var ute ganska mycket, men det var få dagar som det var glasklart väder runt middagstid.
Det var riktigt fint under 2 veckor i juli/aug, men då satt jag inne och arbetade hela dagarna….så det är lätt att missa solen, speciellt här uppe i norra sverige där tidsperioden för att bygga upp lager är ännu mer nerkortad.:-/

------------------------------------------------------------------------

Dr Mercola hade en ny artikel om D-vitamin på sin sida där han beskrev alla sjukdomar som man tror kan ha koppling till D-vitaminbrist (som egentligen inte borde kallas vitamin utan steroid….eller förstadie till steroid).
Han angav även att dosen till barn borde vara 2000IU medans vuxna borde se till att få i sig 4000-10000IU.

Aniara4
2008-11-01 23:13
#85

#82 Vet inte adressen (testa hitta.se eller eniro) men den ligger precis i korsningen Ringvägen/Götgatan, diagonalt mot Ringen.

frodig
2008-11-02 12:19
#86

#82

Skanstulls Hälsokost, Ringvägen 106, 116 61 Stockholm, 08-6415279

Cool vilken härlig sol idag… så nu ska jag inte sitta här, utan raskt ge mig ut.

Ha de gott alla!! Kyss

aRRak
2008-11-02 14:46
#87

#83 - Men om man börjar ta d-vitamin tillskott nu är det då meningslöst, eller lagrar kroppen detta och på så sätt undviker att hamna i en bristsituation framåt vintern/våren?

mikaelj
2008-11-02 14:49
#88

arrak,

Dina lager håller nog på att sina eftersom de inte fylls på, så jag tycker definititivt inte att det är meningslöst.  Börja knapra redan nu.

aRRak
2008-11-02 19:47
#89

#88 - Ok, då fortsätter jag med detGlad Tack för svar!

Fresia
2008-11-10 19:53
#90

Är det någon som äter D-vitaminet från Holland som innehåller 50'000 IE?

I så fall, köpte ni det från WLS products direkt?

Jag mailade henne & frågade om betalningen. Hon föreslog bankinbetalning eller ännu hellre PayPal.

Någon som har någon erfarenhet om det?

Annons:
MimLan
2008-11-10 20:09
#91

Vi är några stycken som köpt därifrån. Inga problem.

hejhopp47
2008-11-11 15:34
#92

Vad är skillnaden på D2 och D3?

Är D2 helt verkningslöst?

mikaelj
2008-11-11 15:39
#93

#90

Funkade fint, leverans direkt nästa dag. Äter det som veckodos.

#92

D2 är vegetabiliskt, D3 är animaliskt. D2 verkar inte kunna tillvaratas i kroppen under längre tid än 14 dagar, medans D3 verkar behållas betydligt längre. Detta vid en studie där försökspersonerna fick engångsdoser på 50'000IE av antingen D2 eller D3 och följdes upp i 28 dagar.

Se http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Vitamin-D3-more-potent-than-D2-further-evidence

hejhopp47
2008-11-11 16:08
#94

Ok. Knas att jag inte visste det för nån vecka sen… Beställde D-vitamin från hälsoklubben och nu när jag var in o kollade så såg jag att det är D2.

Får nog raskt avsluta det abonnemanget och beställa bra grejor istället

andreas0
2008-11-11 17:56
#95

#92, D2 är inte verklingslöst, men D3 ger upp till 10 gånger större verkan än D2, eftersom kroppen måste omvandla det till D3 och en stor del går förlorat under den omvandligen.

#90, Jag kommer att göra en beställning därifrån i slutet på veckan, jag rapporterar om hur det går. Jag kommer att betala med paypal.

Pasi
2008-11-14 06:35
#96

Att D2 ger en förhöjning av 25OHD är en sak…en annan att det finns flera former av 25OHD (t ex 25OHD3 och 25OHD2). Har dessa samma funktioner och verkan kan man undra?Obestämd
Troligen inte, anser jag.

konichiwa
2008-11-14 11:04
#97

Frodig och Aniara, tack för adressen! Ska pallra mej dit nästa gång jag är i stan :-)

Annons:
Fresia
2008-11-20 09:09
#98

#95

Har du fått iväg någon beställning? Funkade allting bra?

Henrik70
2008-11-21 19:51
#99

Jag hittade en intressant blogg där läkaren Björn Liedén hävdar att D-vitamin hjälper mot influensa. Texten om influensa finns lite över mitten på sidan.

Henrik70
2008-11-21 19:57
#100

D-vitaminbrist kan tydligen också ge Parkinsson och de apatiska barnen har tydligen extremt låga nivåer av D-vitamin

MimLan
2008-11-21 20:14
#101

#99 Intressant inlägg.

Det är bara att räkna på hur mycket influensa vi får här, av oss som knaprar d-vitamin. :)

mikaelj
2008-11-22 01:14
#102

Jag är förkyld och äter 40000 IE/vecka, så där föll den teorin! ;-)

[Sias]
2008-12-04 21:59
#103

Vill man veta vilka preparat - vitaminer, mineraler, m m - man är i behov av, vilken dos som är den rätta för en, hur länge man behöver äta det, vilken kombination av preparat som är den rätta för en, etc. kan man ta hjälp av en kinesolog.

En kinesolog testar på ett alldeles speciellt sätt för att komma fram till detta (inte några blodprovstagningar).

pitch
2008-12-04 23:23
#104

#103

Jo det blir jag jävligt övertygad om att det stämmer…not!

Det är förmodligen bättre att följa *#*pfthii*##verkets råd än att lyssna på detta skitsnack om "kinesolog:er"

Annons:
Medlem
2008-12-04 23:36
#105

Vad är skillnaden mellan D2 och D3? Jag knapprar D3, 2000 IE/dag.

[Sias]
2008-12-05 21:07
#106

#104 Bara min egen erfarenhet - en liten, liten  del av all den helt otroliga hjälp jag fått av kinesolg. För mig ovärderlig!

Jag kom i kontakt med kinesologen, efter att i 10 år ha valsat runt på sjukhuset. Då jag av sjukvården fått  beskedet att ingen hjälp fanns för mig att få, att alla resurser tömts.  Att jag borde vara kärnfrisk, eftersom alla prover, undersökningar av läkare, landets ledande expertis - ALLT -  var helt perfekt, Men att alla, så väl såg att jag mådde uruselt, var helt orkeslös, hade en mängd svåra symtom/besvär. 

Kinesologen hjälpte mig få tillbaka liv & lust! Vill därför gärna dela med mig av mina erfarenheter.

[Pennylane1]
2008-12-05 23:51
#107

tar inga tillskott av något slag och har aldrig gjort, är nästan aldrig sjuk heller… men nu har jag lite väl mycket håravfall men jag gillar inte att knapra piller… måste man verkligen det?

Är 50+ så det har ju gått bra ganska länge om man säger så…

mikaelj
2008-12-06 13:39
#108

#105

D2 är vegetabiliskt och upptaget är mycket sämre. Liksom det mesta annat som är vegetabiliskt (protein, omega 3, …).

Tycker synd om de vegetarianer som inbillar sig att de är hälsosamma.

Medlem
2008-12-06 13:48
#109

#108 Vad bra att jag tar D3 då. Tack för svaret!

ejaeja
2008-12-06 17:17
#110

Försök med ljusterapi, det kan funka x-å

Miyu
2008-12-11 09:00
#111

Funderat på ljusterapi också, då jag misstänker att mörkret är en del av grunden till min Depression. Det kan vara skönt när man sitter inomhus med nära och kära där, men att ge sig ut på morgonen i mörkret är inte minsta mys.

Lite OT, sorry, men har någon erfarenhet av LT och vad det kan kosta?

Annons:
[Pennylane1]
2008-12-11 18:36
#112

Blev lite påverkad av resonemangen här omkring D-vitamin samt magnesium, så nu har jag beställt, och fått holistic D-vitamin och dolomit. Läse högre upp här att man skulle ta två kapslar holistic D-vitamin om man är kvinna och upp till fyra om man är man. På burken står "Dosering 1 kapsel per dag", sen iofs "eller enligt rekommendation",  men sen står det "överskrid ej rekommenderad dos". Frågan är vilken dos man inte ska överstiga…  Den dom själva rekommenerar eller den någon annan rekommenderar… lite knasigt…

edit

haha! Såg nu att avsändaradressen vär väldigt trevlig! Där skulle man bo! Fläskebovägen!!!

mikaelj
2008-12-11 18:48
#113

Pennylane1,

Läste en studie där ett gäng deprimerade patienter fick 40'000 IE/vecka, och resultatet blev att de hade betydligt färre depressionsmarkörer.  Testet var för dem som hade <40 av någon enhet i blodet kontra de som hade >40.  Jag har efter några månader en nivå på 106.

Se till att få i dig tillräckligt med fett & kalcium (= ost) bara.

[Pennylane1]
2008-12-11 18:51
#114

Vad betyder det i klartext Flört Att jag inte behöver ta dem?

mikaelj
2008-12-11 18:53
#115

I klartext betyder det att du kan äta 2 tabletter om da'n (om det är de från Holistics med 4'000 IE) utan problem, och dessutom minska risken för att bli spontandeprimerad & benskörhet. Bra va?

Eftersom D-vitamin är fettlösligt räcker det att äta 10 tabletter en gång i veckan, om du vill.

[Pennylane1]
2008-12-11 18:57
#116

fast jag tyckte det var bra med en om DET räcker för det blir ju betydligt billigare!

Besika
2008-12-11 18:57
#117

ska man ta dem samtidigt som fett?

#115, hur menar du med att det räcker en gång i veckan pga de är fettlösliga?

[Pennylane1]
2008-12-11 18:58
#118

kaccium är det i dolomiten ifall jag skulle få för lite med maten

Annons:
mikaelj
2008-12-11 19:11
#119

En om dagen räcker väl också, det är naturligtvis bättre än ingenting.

Man skall äta D-vitamin samtidigt som fett, annars tas det helt enkelt inte upp av kroppen.  Att de är fettlösliga betyder att de kan lagras i kroppen under lång tid.  Specifikt, så får de flesta får låga halter D-vitamin under vinterhalvåret när det inte nyproduceras något i huden, och lagren från somaren har tagit slut.

Det räcker inte heller att ge sig ut i solen på vintern, för det är bara vissa frekvenser som duger. Den s.k. D-vitaminvintern i Sverige varar från ungefär oktober till april.

Vilket alltså även betyder att man inte behöver äta tillskott under de soliga sommarmånaderna om man är ute åtminstone ibland.

MimLan
2008-12-11 20:31
#120

#115 App! Holistics är 2000 IE. 2 kapslar blir 4000 IE.

MimLan
2008-12-11 20:33
#121

Har för övrigt ätit 50000 IE-kapsel varannan vecka i ett par månader nu. Kan inte påstå att det märks någon skillnad mot att äta mindre dagliga doser. Bekvämt.

mikaelj
2008-12-11 21:37
#122

#120

Naturligtvis. Och i de högdoserade är det 50'000. Det är vad jag äter per vecka. Sisådär 166x RDI.:-)

[Karro]
2008-12-11 22:57
#123

Jag har också dom där D-pearls just nu men ska beställa hem från Hollistics nu när den kartongen är slut

Medlem
2008-12-12 16:14
#124

#119 Måste man sola hela kroppen för att få D-vitaminet?

mikaelj
2008-12-14 16:32
#125

#124

Ben och armar räcker för att ta upp tillräckligt på sommaren.

Annons:
Pasi
2008-12-27 23:01
Upp till toppen
Annons: