Annons:
Etiketthälsa
Läst 24847 ggr
Kokosmaria
11/6/08, 2:29 PM

Köp rätt kokosfett!

Hej!

Läste ngra inlägg angående kokosfett/-olja och vill bara säga att köp INTE det härdade (och förstörda) kokosfettet som finns på konsum/ICA!! Det är inte naturligt och således är fettsyrorna inte uppbyggda på samma sätt som det naturliga ekologiska kokosfett som är BRA för en mängd kroppsfunktioner. Ditt val av fetter är det viktigaste valet i ditt liv…så ät ej härdade och farliga fetter, såsom härdat kokosfett. Naturligt kokosfett finns att köpa på nätet eller på hälsokostbutik. Det är bra för mycket - bla innehåller fettsyrorna laurinsyra och kaprylsyra som hjälper till att stärka immunförsvaret och motverka svamp, parasiter etc i magen, det ger snabb energi och bidrar härmed till viktminskning då det ej lagras i kroppen som triglycerider (fett)m.m. Ät mellan 2-5 msk /dag. Toppenbra energi och hälsokälla! Lycka till! KokosMaria

Annons:
mikaelj
11/6/08, 2:38 PM
#1

Härdat kokosfett? Mitt silverpaket är inte härdat, men står det i kylen blir det fast. Det är så kokosfett funkar. Smältpunkt kring 25 grader.

Triglycerider ökar inte av mättat fett utan av kolhydrater.  Om det vore som du säger skulle vi alla ha jättedåliga TG-värden av all animalisk mat vi äter, vars fett till åtminstone hälften är mättat.

[Anega]
11/6/08, 3:12 PM
#2

#0 Det kokosfett man köper på ICA/Coop är kanske inte lika nyttigt som ekologiskt, men varför säger du att det är härdat? Det är det ju inte. Inte det vanliga silverpaketet som funnits i alla år i alla fall.

Ulf-S
11/6/08, 3:50 PM
#3

Det billiga silverpaketet är av sämre kvalitet jämfört med jungfruoljor på glasburk, det är bara att konstatera. Men betyder det att det är dåligt? Jag tror inte det är så svartvitt. (Silverpaketsoljan kan vara pressad ur gammal och sunkig kopra, det är den stora skillnaden.)

Jag skulle vilja jämföra med smör. Där finns också olika varianter, från Arlas generiska standardsmör till opastöriserade franska varianter och alpsmör i små tjusiga och dyra paket.

mikaelj
11/6/08, 3:54 PM
#4

Ulf-S,

Precis, och det måste väl ändå vara gradskillnader snarare än skillnaden mellan margarin och smör?

missaz
11/6/08, 4:01 PM
#5

Jag tror helt klart att virginoljan är bättre än silverpaketen, men för den sakens skull tror jag inte att fettet silverpaket är skadligt! Kokosfett BLIR ju hårt under ca 25 grader, det gäller ju allt kokosfett! Inte 17 är det man köper på ICA/Copp härdat heller! Mycket dumt att härda ett redan hårt fett…. Flört

Thea
11/6/08, 4:26 PM
#6

Jag tycker det låter som ett rent marknadsföringsknep….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
missaz
11/6/08, 4:38 PM
#7

Thea; håller med dig….

nobban7
11/6/08, 5:12 PM
#8

av en sprillans ny medlem…

Wildrat
11/6/08, 5:26 PM
#9

Kokosfettet i silverpaket är inte ens extraherat med lösningsmedel som annars är det man marknadsför med som skillnad, iaf enligt Unilever när jag frågade.

Kokosfett behöver inte härdas eftersom det är fast vid rumstemperatur.

Glennart
11/6/08, 5:28 PM
#10

Kokosfettet som finns i matbutikerna är i mitt tycke minst lika nyttigt som extra virgin.

I alla studier jag sett på kokosolja är det den raffinerade formen som använts. Det är själva fettsyrorna i kokos som gör den nyttig, inte de fåtal näringsämnen som finns i virgin oljan (främst lite E-vitamin).

Faktum är att den traditionella framställningen av kokosolja som pågått i hundratals (kanske tusentals?) år är att man först kokar kokosen tills oljan separerar från själva kokosköttet. Efter detta så filtrer man oljan genom lera som binder alla aromämnen och "orenheter" i oljan och resultated blir en smakfri olja med otroligt lång hållbarhet, betydligt längre än virgin oljan. Den moderna pressingen och deodorisering ger i stort sett samma slutprodukt som detta.

Min slutsats:

Virginoljan smakar och doftar kokos. Det kan vara gott i vissa maträtter. Nackdelar är ökad benägenhet att orsaka reaktioner hos de som är känsliga för de aromatiska ämnena i kokos (inte alltför ovanligt).

Den raffinerade oljan har samma hälsofördelar som virginoljan. Den smakar ingenting (i mitt tycke en fördel). Den har bättre hållbarhet än virginoljan. Den är mindre benägen att orsaka allergiska reaktioner.

Och till sist, den raffinerade varianten är VÄLDIGT MYCKET BILLIGARE.

Wildrat
11/6/08, 5:32 PM
#11

Bra sammanfattat Glennart!

Lithia
11/6/08, 9:02 PM
#12

Enda anledningen att jag väljer ekologisk olja framför silverpaketet är att jag tycker det är viktigt att äta ekologisk mat :P

Men å andra sidan så köper ju jag den ekologiska utan smak så det blir inte så dyrt (49 kr för 600 g är ju helt överkomligt, iallafall om man bara käkar det som kosttillskott)

helvete
11/6/08, 9:47 PM
#13

Var köper man denna olja? Jag har hittills nöjt mig med oliv-rapsolja förutom smör.

Annons:
Zepp
11/6/08, 11:55 PM
#14

Cocosa Pure kokosolja 500 ml

Finns i en hälsokostbutik nära dig eller på nätet!

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
11/7/08, 12:04 AM
#15

Det kan även finnas andra sorter på hälsokostaffärer eller på affärer med ekologisk mat.

Tilda-T
11/7/08, 7:41 AM
#16

En utmärkt sammanfattning angående olika cocosfetters egenskaper och kvaliteter, jag köper lugnt det silvriga paketet från ICA även fortsättningsvis!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sudarshan
7/8/11, 12:11 AM
#17

#16, har du betalt för att säga det där? Låter nästan som det :( grundlöst

#10 skrev "Och till sist, den raffinerade varianten är VÄLDIGT MYCKET BILLIGARE."

Men jag bara undrar…

HUR KAN DET BLI BILLIGARE ATT PROCESSA MERA? DET ÄR OMÖJLIGT UTAN NÅGON FORM AV BIDRAG! FÖRETAGET RISKERAR SITT ANSEENDE FÖR ATT GÖRA DET GIFTIGARE! BARA FÖR ATT DE TJÄNAR MER PENGAR PÅ DET FÖR INTE KAN DET VARA NÅGOT ANNAT! JAG ANSER ATT JAG NU HAR TVÅ BELÄGG PÅ ATT DE FÅR HEMLIGA BIDRAG FRÅN EN MAKT SOM KONSPIRERA MOT OSS MÄNNISKOR FÖR ATT FÖRGIFTA OSS.

1) Att härda kokosfett kostar mera (säg mig hur det kan kosta mindre)
2) Att härda kokosfett sänker anseendet för företaget (Unilever)

De tjänar grymt med pengar på detta! Varför skulle de annars skada sig själv och andra? Av medmänsklighet kanske?

Vem som ger pengarna vet jag inte mer än att de har råd, är illvilliga och konspirera mot oss. Ge mig en annan förklaring som kan göra mig lugn, så är ni snäll. Men låt bli att avfärda med grundlösa argument. Jag gav åtminstone ett sunt resonemang. Påstå heller inte att de gör detta för att få bättre egenskaper. Jag har läst vad andra sagt och ser att ingen har märkt förändring sedan Unilever började härda sitt kokosfett. Det smälter fortfarande vid 25 grader! Men jag tycker det smakar giftigt. Unilever har erkänt i en mailfråga att de börjat härda sitt fett, men svarar inte varför. Varför vågar det inte ge motivering? Hade det varit bra motiv hade de väl sagt det?

Digital
7/8/11, 1:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Mitt argument är att du är ett troll som bumpar en 3 år gammal tråd med väldigt ooriginellt material.

konichiwa
7/8/11, 8:26 AM
#19

3 år gamla trådar blir som nya!

Wildrat
7/8/11, 8:38 AM
#20

Till alla nya som läser den här tråden: Nu är Unilevers silverpaket härdat kokosfett. Köp INTE den. Det är hälsokostens som gäller nu om man inte hittar silverpaketet från Alba Dalby (finns bla på Citygross), det är ännu inte härdat och därför ett ok budgetalternativ.

Annons:
[Pennylane1]
7/8/11, 9:27 AM
#21

ja men för att förtydliga det VAR inte det. (Nu är… kan tolkas som: alltså nu är det som så , att… om ni fattar vad jag menar.) Men det är bara sen i år ungefär, som de har börjat härda det. Och varför kan man ju undra! Förmodligen för att det ska hålla "formen" även i rumsvärme. Men det är ju trist.

helvete
7/8/11, 5:45 PM
#22

Nu har jag provat Kung Markatta med stark kokossmak men dålig eftersmak. Den kostade nog 50 kr för 250 g. Nu har jag ekologisk  Cocosa, 220 kr för 500 g. Den är mycket god och laxerande (!). Så hade Hälsokosten en 500 g burk , också ekologisk, tror den var utan smak och mycket billigare. Det får bli nästa försök. Man ska visst kunna skicka efter hinkar på flera kilo, kan undra hur den  kokosoljan är.

shamani
7/8/11, 7:10 PM
#23

Av någon anledning blev jag sugen på ischoklad…

Ians
7/8/11, 7:42 PM
#24

#22 Crearom har en kallpressad kokos olja 500 gr för 140 kr i butik …som smakar ljuvigt av kokos. 1 kg kan man köpa fr Crearom för 210 kr…men då tillkommer frakt förståss.

Även Biofood har två varianter en utan smak och en med smak 45 resp 129 kr/ 500g

konichiwa
7/8/11, 8:12 PM
#25

iHerb har en riktigt god också: Jarrow coconut oil. Rich and full coconut flavour. Även med portot blir den billigare om man bara håller sig under 3 pound vikt.

sajoh18
7/7/13, 10:56 PM
#26

THE SHOW MUST GO ON!

kaisakavat
7/7/13, 11:12 PM
#27

#26 ?

Annons:
patriknn1
7/8/13, 8:23 AM
#28

Nu när tråden är uppe igen så kan jag väl bara passa på att säga att jag hoppas alla har sett vad (relativt) billigt man kan köpa Kung Markattas ekologiska kallpressade kokosolja, i nästan varenda liten Ica o Konsum?! Den billigaste jag sett, i mina trakter, var på Ica Maxi i Östersund, där de tog ca 60 kr för en burk på ca 600 g.

peoy
7/8/13, 10:41 AM
#29

Jag gör säkert fel, men jag äter av Unilevers gråsilverpaket..

Frågan har tagits upp flera gånger tidigare, men det kan ju vara bra att hålla tråden uppdaterad. VAD är det för fel på Unilever's "gråa" kokosfett jämfört mot en ekologisk variant ?

Är det inte skrapat ur samma kokosbollar, eller är det så enkelt att det handlar om att inte göda Unilever som producent pga deras andra "mat" produkter (dom gör ju tvål, diskmedel m.m också, vilket inte kan anses som mat) ?

Har läst att vissa tål silverkokosfettet, och vissa inte gör det, jag är en av dom som tål det, och köper det främst pga tillgängligheten, dvs i vanliga mataffärer. Förvarar det i något varm rumstemperatur (23-25 grader under sommaren, 15-19 grader under vintern) för att hålla det lättskuret.

Om man ska vara petig så har jag inte en enda produkt från Norrmejerier i mitt kylskåp.. inte för att jag har något emot närproducerat, men för att jag upptäckte att deras ostar innehåller skumma tillsatser (bl.a natamycin, E235)

OlgaMaria
7/8/13, 11:01 AM
#30

Silverpaketet är härdat och raffinerat. Det är ju också en väldigt stor skillnad på detta och en naturlig kokosolja i konsistensen.

Här svarar Unilever om hur de tillverkar sitt kokosfett:

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745

Sen är det väl ändå upp till var och en om detta är ok eller inte. Jag använder i alla fall inte silverpaketet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vegge
7/8/13, 12:36 PM
#31

Är det ok med en annan cocosfråga(ny lchf) köpte cocos o mandelmjöl samt cocosflingor och ser att det är väldigt mycket mer kolhydrater i mjölet än i flingor resp hel mandel. Köpte jag fel sorter heller?

OlgaMaria
7/8/13, 12:56 PM
#32

#31 det varierar mycket mellan olika sorter. Köp mjöler på hälsokost eller på nätet. Men jag använder dessa mjöler med högre andel kh ibland också. Åtminstone i mina recept är det inte så mycket mjöl.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: