Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 9026 ggr
Tezz
11/30/08, 2:46 AM

Skol"uppsatts/rapport" om margarin.

Hejsan Alla glada och Tokiga LCHFare här Tungan ute

På Naturkunskapen så ska vi skriva om ett miljöhot tills på tisdag (2/12) och "skadad" som jag är så valde jag såklart att skriva om Margarin..

Men jag skulle behöva lite tänka och tycka tankar ifrån er som också tyker illa om margarin.. De som är för margarin får jag så mycket kommentarer från ändå tycker jag..

Alla kommentarer är välkomna, allt för att det ska bli så komplett som möjligt..

Hälsningar
Terese, Jordbrukselev på Nordvik Skrattande

PS: Jag tog på begäran av trådstartaren bort uppsatsen i #0 och hänvisar till uppsatsen i #21 istället :DS /magma (medarbetare)

Annons:
Pasi
11/30/08, 2:48 AM
#1

Hm, just angående mijöhot?

Tezz
11/30/08, 3:00 AM
#2

Jao.. miljöhot, miljöföroreningar, miljögifter osv.. sånt som är dåligt för miljön helt enkelt. Och efter långa disskutioner om vad miljö är (drogs inte upp av mig) så bestämdes det att allt som var farligt för någonting föll inom gränsen vad vi fick skriva om…

Och margarin är väl farligt för oss.. eller har jag missförstått allting helt?

Pasi
11/30/08, 3:10 AM
#3

Ja, men man kan ju ta det i perspektivet av vad monokulturer ställer till med….dessa fröodlingar som utarmar artrikedomen…och marken!?
Kor utarmar aldrig marken eftersom de kräver mer yta och därför har ett mindre "nettouttag" ur marken. Kor tillåter även att andra djur och växter lever på samma markareal….mao en levande mark.

Sedan är det klart att margarin inte är nyttigt, speciellt inte de med transfetter. I övrigt så innehåller de höga halter av omega 6 som självfallet inte är nyttigt i allt för stora doser.
(ger ökad spridning av fria radikaler, ökad oxidativ stress och förbrukar viktiga enzym som behövs i omega3konverteringen)

Inte många som vet det, men restprodukterna från margarinindustrin används i djurfoder (svenska foder) med oklar hälsopåverkan. Vad denna smörja består av vet jag inte, men de som råkar trampa i den får slänga sina skor eftersom sulan löses upp.

Det finns många aspekter!:-)

chilisalsa
11/30/08, 3:12 AM
#4

Nejdå nog är det farligt för människan…

vi får väl förutsätta att vi är en del av miljön som är lika skyddsvärd som den vitryggiga hackspetten ! Glad

En sak som jag tycker du ska lägga till är den miljöpåverkan som de olika oljor som används i margariner har. Exempelvis tänker jag då på att man hugger ner regnskog för att odla palmer till palmolja som används i en del margarineer. Hur det är med solrosolja vet jag inte på rak arm…

Medarbeterare på Kost

Tezz
11/30/08, 3:21 AM
#5

Den biten om odligen av oljan hade inte ens kommit igenom huvudet mitt… Men nog är det en viktig del..

Hur det är med mänskligehen att den skulle tillhöra miljön vet jag inte.. då så stor del av mänskligheten inte bryr sig om miljön.. men vi som bryr oss.. klart att vi hör till miljön..

Annons:
Pasi
11/30/08, 3:35 AM
#7

Jag har nu läst igenom vad du skrivit. Bra även om jag kanske känner att det inte riktigt objektivt, utan har en viss färgning.Flört

En reflextion- Är du säker på att en fettsyra sitter kvar på glycerolen när fettet går genom tarmbarriären?
Har det påverkan i kroppen senare? Tänkte på att när fettet skall in i cellerna så lösgörs de normalt helt från glycerolen mha LPL (Lipoprotein lipase)….tror jag iallafall.

Du kanske skulle ta med margarinets historia…och infarkternas intåg, som delvis berodde på att infarkt fick ett namn, men ändå verkar ha gått hand i hand. Det första vegetabiliska (härdade) margarinet kom 1926 eller liknande, medans infarkterna sköt i höjden nåt år senare (USA). Man får nog kolla upp siffrorna.

Kanske även skulle ta upp att marknadsföringen (bla kolesterolpropagandan), som skapar oro i människor (psykisk ohälsa) och bygger på forskarfuskaren Ancel Keys forskning samt myten att mättat fett ökar kolesterolen som i sin tur anses skada kroppen.
Det är egentligen på detta forskarfusk och "myterna" som margarinet får säljas med hälsoargument. (även Framinghamstudien används som argument)

Det kommer kanske att bli en lång uppsats!Skrattande

Tezz
11/30/08, 1:17 PM
#8

Visst är det färgat lite ( även om texten är i svart och vitt) Men det fanns ingentin som sa att vi inte fick ha vår egen vinkel / perspektiv på det hela.

Ska se om jag kan hitta med om glycerolen,

Historian går nog att klämma in på något smidigt sätt..

Att ytveckla "fusket" med marknadsföringen är inte alls en dum idé..

Vill tacka för all den finna kritiken.. Men mer kritik ifrån fler personer skulle inte skada :)

Pasi
11/30/08, 2:00 PM
#9

Jag hinner inte kolla om du tagit upp PAH i margarin…om inte - googla på PAH margarin!

Babz
11/30/08, 3:23 PM
#10

Jag har skickat dig ett PM med en korrekturläst variant.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tezz
11/30/08, 5:54 PM
#11

Jag hade med om PHa i början.. men när jag läste igenom förut innan jag publicerade här så kändes det kanska så malplacerat.. men nu när jag ska lägga till så mycket annat så kommer nog det stycket till rätta också =)

Tezz
11/30/08, 8:13 PM
#12

är det någon som har någon aning om hur man kan hitta källor på vart margarinet tillverkas så att det går att få någon aning om hur det transporteras som ?

alltså platser där oljorna raffineras, fettmassan smaksätts och paketeras?

tack på förhand

LIPO
11/30/08, 8:34 PM
#13

Hej Tezz,

Har du kollat här?

Kram

Morfar

http://www.unilever.com/

Annons:
chilisalsa
11/30/08, 9:54 PM
#14

Huvudproducenterna i Sverige är nog Karlshamns AB och Unilever. Det gäller alltså själva fettmassan som sedan säljs vidare till de som av den, tillverkar själva margarinet. Carlhamns Mejeri AB är ett av dem. Unilever själva tilverkar flera varumärken såsom Becel, Lätta och Milda.

Vad gäller palmolja så använde Unilever och Karlshamn tilsammans  över 90% av de totalt 44 000 ton som importerades 1999.

"- Uppgiften om Unilever Bestfoods AB:s import erhölls från företaget under telefonsamtal. Karlshamns AB vill inte uppge hur mycket man importerar. Sveriges totala införsel av palmolja finns dock i offentlig statistik. Och eftersom Unilever Bestfoods AB och Karlshamns är de två helt dominerande importörerna, är det lätt att på ett ungefär räkna ut hur mycket Karlshamns AB köper. "

… enligt http://mjv.klandestino.se/index.php?id=119

En beskrivning från Världsnaturfonden

"Palmoljan, Var kommer den från och vart tar det vägen ?"

http://www.wwf.se/source.php/1116633/wwf-1019744.pdf

Exempel  från rapporten:

"Miljöförbundet Jordens Vänner har under 2001

identifierat ett antal produkter på den svenska

marknaden som innehåller palmolja:

Margarin

Linneas mjölkfria margarin 1)

Milda 1)

Lätta 1)

Becel 1)

Flora 1)

Lättmargarin 2)

Lätt Lätt 2)

Hushållsmargarin 2)

Mjölkfritt matlagningsmargarin 2)

Lätt&Lagom oliv 3)

Lätt&Lagom original 3)

Mat- och bakmargarin 4)

Margarin 5)

Delikatessmargarin för Mat & Bak 6)

Vårt eget delikatessmargarin 7)

Vårt eget lättmargarin 7)

Noter: 1)Unilever Best Foods 2) Carlshamns Mejeri

_

3) Arla 4) ICA-handlarnas 5) Blåvitt 6) Signum 7)

Hemköp

_"

ps

Jättebra uppslag till arbete föresten !

ds

Medarbeterare på Kost

LIPO
12/5/08, 3:32 PM
#15

Tezz, hur blev slutresultatet på din uppsats?

Är nyfiken!

Kram

Morfar

Tezz
12/7/08, 3:05 PM
#16

versionen som jag gav till min lärare kommer jag att lägga upp här på måndag förmiddag då ja kommer tillbaka till skolan där jag har den filen.

men jag han tyvärr inte tillägga allt som jag ville innan det skulle lämnas in, så jag kommer fortsätta lägga till lite granna så att jag får den så gott som komplett..

p.s. jag fick henne att lägga margarinet på hylla, och efter att hon kollat mina källor fick jag ett fint mvg på uppsattsen.

Babz
12/7/08, 6:00 PM
#17

Grattis, Tezz! Skrattande

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

chilisalsa
12/8/08, 3:22 AM
#18

Gratttis !!!

Cool

Medarbeterare på Kost

Tezz
12/8/08, 12:47 PM
#19

ush.. jag är så arg.. det funkar inte att fixa pdf fil på skolan dator… jag måste vänta till att jag kommer åt internet på min dator på rummet.. och jag som lovade till nu på förmiddagen.. :(

LIPO
12/8/08, 7:30 PM
#20

Ingen fara Tezz, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Annons:
Immer
12/9/08, 9:06 PM
#21

Här kommer versionen som Tezz lämnade in som skoljobb.

Jag fick rycka in och hjälpa henne att göra till PDF och lägga upp den här då hennes dator på skolan inte riktigt vill vara med  Rynkar på näsan

Ett bra jobb tycker jag, fast då är jag ju inte opartisk… Flört

Från en STOLT mamma

chilisalsa
12/9/08, 9:52 PM
#22

MVG från mig ! Flört

Medarbeterare på Kost

Mcshep
12/9/08, 10:25 PM
#23

Mycket bra skrivet.  Glad

Tänker skriva ut den på jobbet åt mina arbetskamrater om det är Ok

evasch
12/9/08, 10:31 PM
#24

MYCKET bra …. även jag undrar om det är okej att sprida uppsattsen, det är precis något sådant här jag har letat efter när det gäller en samlad information till t.ex. min sons förskola

LIPO
12/9/08, 11:08 PM
#25

Morfar och mormor är också stolt!

magma
12/9/08, 11:23 PM
#26

Grattis till väl utfört arbete- och till fint betyg!

kittun
12/9/08, 11:40 PM
#27

Vilket bra arbete! Nu tänker i alla fall jag undvika margarin som pesten. Skickade ditt arbete vidare till vänner och familj för kännedom.

Annons:
Magica1970
12/10/08, 9:37 AM
#28

Så bra!!! Skrattande

Halvdansken
12/10/08, 11:47 AM
#29

Skitbra! Jag sparade den för att kunna skicka till vänner och bekanta. Hoppas det är ok?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
12/10/08, 11:52 AM
#30

Jag skickade in en link till Kostdoktorn så att fler kan läsa den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

UBCL
12/10/08, 2:17 PM
#31

Jag har precis skrivit ut och överlämnat din uppsats till en som driver privat-dagis Glad

Tyvärr blev det uppsatsen på #0, det var innan jag hittade den riktiga Skrikandes det går kanske att plocka bort den gamla?

Emea67
12/10/08, 3:18 PM
#32

Du får MVG av mig jätte bra!!!

Bokmärker denna och hoppas att det är ok att man kopierar den för att sprida vidare som fakta och argument varför man inte vill att barnen ska äta margarin i skolan.

Tezz
12/10/08, 5:54 PM
#33

Heej alla..

Det är helt ok att ni sprider runt uppsattsen till allt och alla. LCHF låter jag många fråga om själv, men just margarinet är något som jag startar disskutionerna själv med.

Det skulle ju vara jätte smart att ta bort den gamla versionen.. men då det gått mer än en timme kan förmodligen bara en moderator ändra det.. :( Jag kan inte skriva att det är fel version heller… Gråter

matsmurfen
12/10/08, 7:28 PM
#34

Grattis till MVG!  Grymt bra gjort!

Jag har bloggat om uppsatsen här i spridningssyfte.

Annons:
Snusmumrik
12/10/08, 7:39 PM
#35

Intressant läsning - Men tyvärr saknar jag mycket om palmolja. Margariner innehåller som de skriver "vegetabiliska oljor". Dessa är av lägsta kvalitet och består av de oljor som är billigast. Palmolja odlas i väldigt många länder på bekostnad av regnskog. I syfte att tjäna en slant - för att överleva dagen kanske - skövlas regnskogen och i dess ställe anläggs palmodlingar. I Malaysia, såväl som Borneo, sker detta storskaligt. Jämfört med förbränningen av fossila bränslen på jorden påverkar faktiskt skövlingen av regnskogen vår planet mest negativt. Detta på grund av att vi inte får ren luft, mindre koldixoxid binds till marken, massdöd av arter uppstår, ja osv. osv.

Annars var den som sagt mycket bra, och nu är det ju för sent att skriva in det här om palmolja. Men jag tror att det är den absolut största miljöboven när det gäller margariner.

Immer
12/10/08, 8:05 PM
#36

#35 Snusmumrik

Om du läser i den färdiga uppsatsen som ligger på tråd 21 (det är den som är betygsatt också) så finns där en hel del om palmolja och skövling av regnskogar.

Tezz har försökt få bort pdf-filen i tråd 0 men inte lyckats, kanske finns det någon som kan hjälpa henne med hur man gör.

UBCL
12/10/08, 10:39 PM
#37

#33 Nu har jag även skrivit ut den rätta uppsatsen och skickat som brev till min dagisbekant så att hon får den rätta Skrattande med förhoppning om att hon ska kasta ut margarinerna från sina dagis.

Ska du skriva om light-produkterna nu?

Tezz
12/11/08, 7:19 PM
#38

#37 Ja vem vet.. någon gång kanske när den där åstakommationen visar sig efter några ostbitar eller två ^^

Snusmumrik
12/13/08, 7:15 PM
#39

#36 Ahaaa tack tack nu förstår jag. Ska ta och läsa den färdiga versionen och se om den tar upp saken bättre!

Snusmumrik
12/13/08, 7:22 PM
#40

Jepp, nu hittade jag det. Mycket bra skrivet!

Tezz
12/14/08, 10:47 AM
#41

Tack tack Snusmumri

Annons:
LCHF-BIZ
1/1/09, 3:12 PM
#42

Hej Terese,

Margarin är "non-food" som till varje pris bör undvikas. När de i vår kommun endast började serverade lättmargarin i skolorna (de tog bort alternativet Bregott) uppfattade jag det som ett direkt angrepp på våra barns hälsa, grundat på okunskap.

På min sida www.jobbpartiet.se (snabblänk "Smör? Ja tack!") hittar du en informationsfolder som med bild och ord beskriver vad margarin är för något. Knappast någon äter frivilligt denna industriprodukt efter att ha läst denna folder.

Endast vi människor är dumma nog att äta margarin. Mögel, insekter, gnagare och fåglar ratar det.

www.konsumentsamverkan.se hittar du också mycket om påfundet att "lära" våra barn att äta lättprodukter, vilket gör oss både tjocka och sjuka. Dyrare är det också när vi räknar bort det tillsatta vattnet i lättprodukterna.

Fettbluffen är årundradets  största bluff inom västvärlden och som god två kommer klimatbluffen (att koldioxid skulle öka temperaturen). Oj, vad lurade vi blir!

Om klimatbluffen kan du också läsa om på www.jobbpartiet.se, plus annan fakta för de som vill tänka själva.

missaz
3/23/09, 11:18 PM
#43

Ganska gammal tråd, men mycket bra uppsats! Detta bör läsas av ALLA!

chilisalsa
3/24/09, 6:26 PM
#44

Sveriges Konsumenter i Samverkan länkar förresten till den här rapporten/tråden oxå Glad

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/fettdebatt/skolarb.htm

Medarbeterare på Kost

Tilda-T
8/24/09, 7:12 PM
#45

Lyfter denna tråden för att bla Adal ska kunna hitta den eftersom jag inte kan länka.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

chilisalsa
2/23/11, 12:01 AM
#46

putt

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
3/29/13, 9:04 AM
#47

putt

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
11/30/13, 9:09 PM
#48

putt på flera förfrågningar igen…

Medarbeterare på Kost

Annons:
Upp till toppen
Annons: