Annons:
Etikettövrigt
Läst 12841 ggr
Regina78
11/5/08, 1:52 PM

Sukrin eller annat sötningsmedel....varför?

Läste precis om Sukrin

http://mindresocker.com/produkter/baking/23584__sukrin/

Varför är det eller andra sötningsmedel bättre för diabetiker?

Särskilt LCHF verkar det inte vara iallafall.

Annons:
Wildrat
11/5/08, 1:57 PM
#1

Det är en sockeralkohol som inte höjer blodsockret precis som de flesta andra sötningsmedel. Till skillnad från många andra är det som utvunnet från en växt. Varför skulle inte detta vara precis lika bra för diabetiker och LCHF som aspartam och stevia?

Sen underhåller det ju sötsuget men det är en annan sak…

Regina78
11/5/08, 2:09 PM
#2

Jag tänkte att eftersom det var 100% kolhydrater så är det väl inte särskilt LCHF men det var fel då.

Har man inget problem med sötsuget så borde ju sötningsmedel vara helt fantastiskt bra ??

Då kan man jag fortsätta vara godisråtta fast med sötningsmedel?

Jag är ledsen, jag förstår nog fortfarande inte.

Blir nog lite "seg i kolan" av LCHF-kost…………

Regina78
11/5/08, 3:25 PM
#3

Frågar igen……

Varför ger inte sötningsmedel som har 100% kolhydrater samma insulinpåslag som socker?

Snälla förklara för mig så jag förstår.

Är sötningsmedel ok?

Ulf-S
11/5/08, 3:51 PM
#4

Normalt sett menar man olika typer av socker och stärkelse när man pratar om kolhydrater, men det finns förstås andra typer av kolhydrater.

Fibrer är t.ex. en typ av kolhydrater som vi inte kan tillgodogöra oss och de räknas inte heller med i kolhydratinnehållet i innehållsförteckningar.

Här kan du läsa mer om erytritol.

Wildrat
11/5/08, 4:05 PM
#5

Så vitt jag förstår är det bara glukos som höjer insulinet och därmed också saker som bryts ner där glukos är en av slutprodukterna. Vanligt socker är hälften glukos och hälften fruktos, laktos delas i kroppen till glukos och galaktos, stärkelse av olika slag blir efter nedbrytning till glukos osv. Sockeralkolholer blir inte till glukos vid nedbrytning.

Det är allra bäst att vänja sig av med det söta men om man nån gång vill ha nånting sött är det bättre att använda sötningsmedel än socker då sötningsmedlen inte ger någon insulinutsöndring.

Bland sötningsmedlen finns det bra och dåliga. Sukralos ska man undvika helt. Även om det inte tas upp i kroppen kan det ha stora konsekvenser för naturen, ingen vet detta ännu.

Aspartam och andra konstgjorda sötningsmedel kan ge en massa rekationer på kroppen som huvudvärk och liknande så de är inte så bra heller. Företagen bakom de konstgjorda sötningsmedlen brukar inte vara så trevliga heller när man kollar efter (Monsato tex).

Kvar är då naturliga sötningsmedel varav två är Stevia och Sukrin. Stevia är en växt (eller ett växtextrakt) och Sukrin är en sockeralkohol. Googla så kan du läsa mer.

För min del så föredrar jag naturliga sötningsmedel de få gånger jag sötar. Har inte köpt Sukrin men använder stevia då och då.

bluegoose
11/5/08, 4:32 PM
#6

Tyvärr kan även "söt smak" i sig trigga insulinutsöndring om man är känslig.

Så för vissa gäller helt enkelt devisen: Om det smakar sött, spotta ut det! Flört

Annons:
Regina78
11/6/08, 7:14 AM
#7

Tack!

Jag har köpt sukrin och tänker testa att göra egen mandelmassa

recept här http://resare.com/recept/

Och även lite annat smått och gott till familjen i jul.

Regina78
11/6/08, 7:24 AM
#8

Hur är det med Fruktos?

MimLan
11/6/08, 8:13 AM
#9

#8 Fruktos är socker. Vad specifikt undrar du? Sök gärna i forumet, det finns en del skrivet om fruktos också.

Regina78
11/6/08, 8:36 AM
#10

#9  1.Jag undrar vad som höjer blodsockret, vill kunna göra sötsaker för diabetiker.

      2.För egen del vill jag också kunna göra en del sötsaker som är lchf-vänliga.

Wildrat
11/6/08, 8:51 AM
#11

#10 Fruktos höjer inte blodsockret utan det sockret blir till fett direkt via levern. Det kan väl vara ok i mindre mängder men absolut inte ofta.

magma
11/6/08, 9:27 AM
#12

Nu kanske jag har fattat detta helt fel, men sockret i frukt och bär består väl av fruktos? Och frukt höjer ju definitivt blodsockret både hos friska men kanske först och främst hos diabetiker.

mikaelj
11/6/08, 9:30 AM
#13

Sockret i bär består till största delen av fruktos, eftersom det är sötare än glukos. (Bär är mindre, maximera sötman per volym) Fruktos går in i levern direkt och tros vara en orsak till fettlever. Jag har för mig att det inte höjer blodsockret (vilket låter skumt, men..)

Sackaros (= strösocker), läsk & frukt har samma fördelning, ungefär 50/50 glukos/fruktos.

Osäker på fördelningen i bäret banan som har ~20g kolhydrater/100g.

Annons:
Wildrat
11/6/08, 10:12 AM
#14

#12 Frukt innehåller både vanligt socker och fruktos. Vanligt socker består till hälften av glukos och hälften fruktos. Glukosen gör att blodsockret stiger.

lindajb
4/20/09, 11:12 PM
#15

jag har liksom hört att kroppen luras av söta smaker och utsöndrar insulin för säkerhets skull (lite omedicinsk förklarat)….så egenligen borde man ju bli tjock av sötningsmedel……men jag vet inte riktigt om det är sant heller…funderar på att göra chease cake och hoklad tryffel med sötningsmedel……är det helt uteslutet med allt "gott" för resten av livet???

magma
4/21/09, 12:15 AM
#16

Njaa… Det beror väl på hur man definierar "gott".Flört Jag äter ibland hallon+grädde, det är mitt "godis". Sedan beror det också på hur hårt drabbad man är av det metabola syndromet, hög övervikt, eventuell diabetes, sockerberoende osv. Man får helt enkelt utgå från sig själv!

libo
10/1/10, 4:28 PM
#17

Fast…. Man kanske inte behöver välja Skrattande

Hittade för någon vecka sedan en sak som heter steviasocker 3X på www.steviavital.se. Det är både stevia och sukrin(erytritol) i samma. Är till skillnad från sukrinet sötare än socker så man behöver mindre av det.

Har provat flera steviasorter och konstaterar att det är skillnad på smak och smak :) Dyrare verkar vara sötare och utan bismak.

Verkar som både stevia och erytritol har noll kalorier och båda naturliga till skillnad från aspartam mfl. Det borde vara perfekt för diabetiker.

Upp till toppen
Annons: