Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Psoriasisartrit-se hit!

2009-01-08 12:37 #0 av: Lena123

Har förstått att det är många här som har psoriasisartrit men jag tycker att det är så utspritt över alla sidor.

Kan vi försöka samla oss på en tråd så vore det bra.

Vi kan tipsa varandra om alternativa behandlingar och annat,eller bara hålla kontakten med varandra.

Ni kan läsa lite om min psA bakgrund på min sida så kan jag skriva lite mer här om tråden kommer igång.

Anmäl
2009-01-08 16:28 #1 av: odezza

Bra initiativ! Puttar lite!

"still lost in space and time"

Anmäl
2009-01-08 17:13 #2 av: MajAnn

Hej

Jag tycker det är ett bra om vi kunde utbyta erfarenheter Jag har bara haft diagnosen psoriaris.atrit i 3 mån men haft värk och smärtor i fem år innan jag fick min diagnos. Äter nu metrotrexat med god effekt. Har även hållit på med LCHF i tre månader och mår bra på det. Fast det blev en del fallgropar under jul.

Anmäl
2009-01-08 19:33 #3 av: Annalf

Har haft diagnosen psoriasisartrit i snart 10 år, började med strikt LCHF för 1 år sedan och blev medicinfri efter ca 4 månader, har ätit Metotrexate, cortison och Plaquenil (malariamedel), visst, jag kan känna av mina leder ibland vid lågtryck, infektioner och då jag har fuskat ( som nu under julhelgen, har jag artriter i mina tår, som ser ut som prinskorvar, men jag hoppas det går över med strikt kost).

Jag kanske inte kan hoppas på att alltid vara medicinfri, men jag tror att detta är den bästa medicinen, att äta LCHF, jag hade mer artriter med medicinering. MEN, jag har också upptäckt med kostförändringen att det är vissa livsmedel som jag blir sämre av, till exempel fläskkött, vitkål, blomkål, jordnötter och cashewnötter.

Anmäl
2009-01-09 14:50 #4 av: Lena123

Bra att några hittat hit...

Om ni läst på min sida så vet ni att jag varit sjuk i 5 år.

Jag får cortisonsprutor i knäna 4-5 gånger per år eftersom jag får återkommande Bakers cystor men förutom det har jag ingen medicinsk behandling länge sedan snart 2 år.

Har prövar alla NSAID preparat mot smärtan genom åren utan någon positiv effekt,tillslut erbjöd de mig Tradolan/Nobligan som jag vet är starkt beroendeframkallande så jag tackade nej till dem.

Har prövar Salazopyrin som jag fick starka biverkningar av och Arava som jag åt i nästan 1 år utan någon effekt.Läkarna ville att jag skulle fortsätta med den men jag slutade ändå.Jag anser att om jag inte får någon positiv effekt så är det inte värt att äta starka mediciner bara för att läkarna vill det.

Enligt läkarna är jag för frisk för att pröva nyare(dyrare) mediciner vilket jag tycker är konstigt eftersom jag är för sjuk för att jobba mer än 50% enligt samma läkare.

Har märkt att starka doser omega3 och speciellt sälolja ger bra effekt på rörligheten men förutom det så är det ju regelbunden träning som gäller för att hålla lederna starka och rörliga.

Blev bättre då jag prövade GI kost och därför har jag tagit detta steg till LCHF kost som jag hoppas ska ge effekt.

Blir glad då jag hör hur flera här har blivit bättre på den här kosten,visar ju att man valt rätt då man testar det här.

Anmäl
2009-01-14 00:17 #5 av: Lena123

Är vi verkligen bara 3 st med psoriasisartrit här ???

Anmäl
2009-01-14 02:29 #6 av: Pasi

Lite nyfiken - Någon som blivit hjälpt av D-vitamintillskott eller provat och inte fått förbättring?Glad

Anmäl
2009-01-14 16:31 #7 av: Ingeli

Jag har också psoriasisartrit. Har bara käkat LCHF i 2,5 vecka men har redan slutat med Orudisen som jag ätit sedan diagnosen för två år sedan. Äter även Plaquenil vilket hjälper bra. Fortsätter jag må bra tänker jag prova att inte äta den medicinen heller. :)

Anmäl
2009-01-15 15:50 #8 av: Lena123

Jag äter sälolja för lederna och tar kalciumtillskott som även innehåller magnesium+D-vitamin,brustablett med C-vitamin, kalcium+ magnesium för skelettet (fick uppmaningen av en läkare då han hörde att jag hade en reumatisk sjukdom)

Äter även Duroferon/järn och Behepan/B12 eftersom jag har brist på båda.

Har räknat ut att jag får i mig 4000mg sälolja(omega 3),400mg magnesium,820 mg kalcium,300 IE vitamin D och 200mg vitamin C. på en dag...vilket låter som väldigt mycket då man skriver upp det på det här viset,eller hur?? Obestämd

Säloljan vet jag att det ger effekt eftersom jag blir sämre,stelare i lederna då jag inte tagit den på ett tag men det andra märker man väl inte förrän senare i livet kanske.

Anmäl
2009-01-15 16:24 #9 av: mumriken

Som vanligt skrev jag ett långt inlägg, och det bara försvann i cyberrymden. Är det fler här som upplever samma sak eller har jag för uråldrig webbläsare?

Anmäl
2009-01-15 16:34 #10 av: Annalf

#6 Jag har ätit D-vitamin, men märkte ej någon skillnad, tror jag. Men med LCHF märkte jag förbättring nästan omgående. Sälolja har jag aldrig provat.

Anmäl
2009-01-15 19:13 #11 av: Pasi

D-vitamindosen för människan (optimal) anses numera i flera studier ligga på över 1000IE/12kg, och det kan hända att man måste upp i dessa doser för att få riktig effekt.

8# 300IE är mao aldeles för låg dos så länge du inte väger under 4kg.Glad
Jag äter själv 50000IE per vecka, och kanske borde öka den något.

Anmäl
2009-01-15 23:05 #12 av: Lena123

#10    jag kan starkt rekomendera säloljan.

#11   har tidigare haft för mig att 300 IE /dag ska vara tillräckligt men det kanske är gamla uppgifter.

Är 1000IE / 12 kg per dag eller per vecka? Låter väldigt mycket om det ska vara per dag skulle betyda ungefär 6000 IE /dag för mig.  Var har du hört den uppgiften? Verkar florera väldigt spridda uppgifter om nyttan med att tillsätta D-vitamin.

Googlade på D-vitamin och där fins det verkligen skilda uppgifter

vissa säger att man klarar sig via kosten

och på kostdoktorns sida står det att man bör äta 2000IE/dag (oavsett vikt) och han kommenterar där att om man ska få i sig det via kosten får man äta 35 ägg på en dag

på ett annat ställe(hälsosidorna) läser jag att man inte får överskrida 2000IE/dag och kan ge förkalkningar i lungor och njurar vid överdosering....vad ska man tro på???

Anmäl
2009-01-16 00:42 #13 av: Besika

Hej, här är jag... ;)
Fick psA som 20-åring. Vägrade Methotrexate länge, men blev som 24-åring supersjuk. Hade inflammationer i varenda led, höfterna totalförstördes, så det blev proteser på båda sidor när jag var 25. Då kunde jag knappt sitta i rullstol, höftlederna såg ut som röda kardborrar och höll på att gå igenom ledpannan. Jag är 178 cm lång och vägde 44 kg, trots att jag åt helt normalt. Inflammationen åt upp allt.

Jag har prövat i stort sett alla alternativa behandlingar, men inget hjälpte. Till sist prövade jag att äta kosttillskott, vitaminer, mineraler och aminosyror för att slippa biverkningar av Mtx. 

Började med TNF-alfa-blockerare -98 men fick största förändringen -00 då jag började dricka Aloe Vera. -04 ännu större förbättringar då jag började med en aloe vera-dryck med MSM och glucosamin.

Går idag på mtx och enbrel, men har blivit allergisk mot den senare.

I mars -07 började jag med LCHF för just hälsans skull, behövde ej gå ned i vikt. i november fick jag vad jag senare förstod, lunginflammation, som en biverkan av enbrel och mtx. Den hade jag i 9 månader... Fick sluta med medicineringen och var spänd på hur jag skulle må utan. Men det gick inte alls, trots LCHF... :(

Blev superdålig, svullna knän, svullna händer, ont överallt. Tog superdoser Omega 3.

FIck börja med enbrel igen och allt vände på en dag.

Nu äter jag mtx fortfarande, omega 3, D-vitamin (1200 IE/dag) och magnesium (för att kunna sova...). Har också börjat med Bromelain, som verkar bra. Har kört med en tablett med Hyalaurinsyra(säkert felstavat) eller "tuppkamsextrakt", gurkmeja och ingefära och den har känts bra, men nu tyvärr tagit slut (Har köpt den i Tyskland)...

Är ändå glad över att jag inte varit förkyld sedan lunginflammationen la sig. Den kan också ha legat latent i kroppen och brutit ut när jag började med LCHF då kroppen klarar av att göra sig av med div. skräp (min egna teori...)

Oj, det blev långt, men det var min historia... 

Anmäl
2009-01-16 01:39 #14 av: Pasi

#12 Jag har inte "hört det" utan studerat en hel del nyare artiklar som grottar sig ner i all forskning på d-vitaminområdet.
Du skall nog inte tro på alla myter som florerar. Det finns mycket, både ny och gammal forskning på detta område....och om bara folk/läkare är villiga att lägga några timmar på att studera den så skulle rekommendationerna troligen se annorlunda ut.
Det finns länkar till flera d-vitamintrådar om du tittar i menyn "Mat - vitaminer....". I dessa trådar finns länkar till Dr mercolas, Mats Humbles och många fler författares artiklar.

De flesta som läst på verkar överens att en normal nivå av 25(OH)D bör ligga mellan 40-70 ng (motsvarar 100-175mmol tror jag).....och att detta uppnås med mellan 4000 och 10000 IE/dag, beroende på vikt såklart.

Här är en av de bästa artiklarna (bara abstract tyvärr), den beskriver att det kan behövas 1000IE/15kg kroppsvikt för att uppnå bra nivå i blodet.
30 minuter helkroppssolning kan ge så mycket som 20000IE.
För behandling av förkylning rekommenderas 2000IE/dag...högst några dagar.
Doser över 40000IE under lång tid kan leda till förgiftning, som inte ger kroniska skador utan försvinner om man slutar ta D-vitamin.
Självklart skall inte ett 3 kgs barn ha samma dos som en 100kg vuxen (även om livsmedelsverket och många andra verkar tro det).Glad

Anmäl
2009-01-16 02:03 #15 av: Pasi

Litet klipp från artikel-
Vieth and others contend that 10,000 IU of vitamin D per day is the appropriate upper limit (11). Indeed, when vitamin D was supplement at 10,000 IU for several months, serum 25(OH)D levels reach 56 ng/mL or less (12). [Remember, the healthy range of 25(OH)D is 32-100 ng/mL (see Table 2).]

Anmäl
2009-01-16 15:46 #16 av: Lena123

13 Ja vi känner ju igen varandra Glad välkommen till tråden.

#14 Det är ju precis det jag menar..varför kan läkarna/forskarnagå igenom alla forskningsrön och komma fram till EN slutsats....och EN rekomendation som gäller??

Tycker att det är jobbigt att läsa på medicinska artiklar på engelska men ska gå in och läsa på mat-vitaminer (det är så mycket intressant att läsa överallt här på kolhydratsidan...hur ska man hinna med allt??) Tror iallafall att jag ska testa med ditt råd att öka på mängden D-vitamin.

Lutar åt att testa med kostdoktorns rekomendation på 2000IE/dag.

Anmäl
2009-01-16 17:14 #17 av: Annalf

#12 Jag skall prova sälolja istället för Omega 3-kapslar.

#13 Vilket lidande du har varit tvungen att gå igenom, jag beklagar det och hoppas att det på något vis kan bli bättre för dig, Hjälpte LCHF-kosten någonting? Äter du LCHF nu?

Jag ser att du äter gurkmeja, har du testat en kapsel som heter Fortodol som man köper på hälsokostaffären, den innehåller gurkmeja och fenylalanin som jag vet har hjälpt vissa med artriter.

Jag pratade med min reumatolog om den (Fortodol) och hon berättade att det förut fanns receptbelagd medicin med fenylalanin som man skrev ut åt reumatiker, men den blev av någon anledning indragen för ganska många år sedan.

Anmäl
2009-01-16 18:03 #18 av: Besika

#17, ja det har varit hemskt. Smärtan i höfterna var fruktansvärd. Jag fick samtidigt svår njursten, som stängde av ena njuren. Jag har hört att njursten är den värsta smärtan som finns, men det var inget jämfört med höfterna.

Ja, jag äter fortfarande LCHF och det kommer jag nog aldrig att sluta med. Sedan är det ju alltid svårt att veta hur man hade mått om man inte gjort/ätit det ena och det andra. 

Jag mår riktigt bra just nu, men som sagt, nu kan jag inte ta Enbrel igen och då vet jag ju inte hur det blir. Men det känns skönt att jag äter som jag gör och tar de tillskott jag vet är bra.

Låter spännande med fenylalanin, det är ju en aminosyra. Jag fick stor hjälp av aminosyror tidigare. Det gjorde att jag inte behövde handledsskydd på nätterna. 

Anmäl
2009-01-16 20:12 #19 av: Pasi

#16 Mats Humble är en av de mer pålästa och hans artiklar är på äkta svenska.Glad

Anmäl
2009-01-17 18:13 #20 av: Annalf

Kanske lite flummigt, men spikmatta är också något jag kan rekommendera till de som lider av smärtor av olika sort. Är inte så ruskigt som det låter, spikarna är av plast och endorfinerna som utsöndras när man ligger på den är mycket smärtstillande och välgörande, kanske flera som har provat det här?

Anmäl
2009-01-17 18:22 #21 av: Annalf

#18 Det kan kanske vara värt att prova Fortodol, jag blir till och med smärtfri i min rygg där jag har en rejäl kotförskjutning, av dem. Men jag tar dem bara ibland för jag får väldigt lågt blodtryck när jag tar dem, vet inte varför, har inte hört talas om någon annan som får det.

Anmäl
2009-01-17 20:22 #22 av: Lena123

#16 tack för tipset,ska söka reda på artiklar av honom

#20 verkar intressant med spikmattan,har läst mycket om den...man kanske skulle skaffa sig en

Anmäl
2009-01-17 20:34 #23 av: Besika

har faktiskt testat en slags spikmatta, funkar bra! :)

Anmäl
2009-01-21 20:36 #24 av: Annalf

Har idag varit på det årliga besöket hos min reumatolog, som är en väldigt sympatisk människa. Jag berättade att jag äter LCHF, vilket hon tyckte var alldeles utmärkt, förutom att jag borde byta ut det mättade fettet mot olivolja, rapsolja och majonäs och ej äta mer än ett ägg per dag, på grund av risken för hjärtkärlsjukdomar. När jag kommer hem så har jag ett brev från min husläkare som tycker att jag bör äta statiner på grund av mitt kolesterolvärde, jag blir alldeles förvirrad. Men jag ska ikväll plocka fram min bok "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov och bli övertygad igen, om den rätta vägen.

Anmäl
2009-01-21 22:10 #25 av: Pasi

#24 Vilken snäll reumatolog som vill att du skall öka omega-6-intaget...något som är förknippat med inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar som artrit, astma, hjärtkärlsjukdom...men även cancer!?Skrattande
Reumatologen bör läsa denna artikel av Simopoulos eller denna bok av samma författare (jag har själv inte haft råd med boken, men en reumatolog borde ha det. Men jag skall läsa det som är fritt på books.google), eller kanske den israeliska paradoxen.

Anmäl
2009-01-22 10:49 #26 av: Fnyfniken

Pasi, tyvärr måste nog en hel generation av förståsigpåare dö ut och ersättas av nyare med nyare kunskap. "kunnigt" folk ändrar sällan åsikt. Det där med ägget är för sorgligt. Det är ju den absolut bästa mat som går att få tag på.

Anmäl
2009-01-22 11:11 #27 av: Lena123

Håller med Fnyfiken,de som gått en lång utbildning och jobbat i flera år är så övertygade om hur man ska göra så de vill inte lyssna på nya rön eller på hur individen mår.

Dessutom kan det ju inte vara så att man kan må bättre av att ändra sin kost då inte mediciner hjälper,eller hur (...ironi)

Anmäl
2009-01-22 11:13 #28 av: Lena123

Pasi..har ökat mitt D-vitaminintag till 2000 extra per dag...avvaktar resultat.Skrattande

Anmäl
2009-01-22 16:33 #29 av: Annalf

#25 Dum fråga kanske, men innehåller olivolja och rapsolja mycket Omega-6, Annika Dahlqvist rekommenderar de oljorna om man nödvändigtvis måste äta vegetabiliska oljor.

Anmäl
2009-01-22 21:59 #30 av: Pasi

#29 Ja! Du kan spana in oljorna på fineli....kika på fettsyra 18:2.

Anmäl
2009-01-28 20:22 #31 av: Fnyfniken

Pasi, jag vet att det kanske inte är ditt bord, men jag har tittat på Michael Holicks föreläsning om vitamin-D och där berättar han om ett försök att hjälpa att få bort hudpsoriasis med hjälp av d-vitamin löst i vaselin. Nu har jag bara hudpsoriasis i hårbotten och hörselgångarna och av förklarliga skäl vill jag inte smörja vaselin där 2 ggr om dagen. Men nu har jag hittat en sida som beskriver samma sak med psoriasisangripna naglar (vilket jag också har). Detta test skulle jag vilja göra på mig själv men jag vet inte om jag helt sonika kan ta holistics dvitaminkapslar och lösa dem i vaselin och köra. Har du hört om något liknande och förstår du alla de olika d-vitaminformerna?

Anmäl
2009-01-29 00:46 #32 av: Pasi

#31 Jag har sett lite sånt i förbifarten, men inte ägnat nån tid till det då jag tror mer på att stoppa in det i kroppen så att det kan omvandlas till de aktiva formerna.
Men kanske är det värt att prova....holistics + kokosolja(vaselin är ju en mineralolja och skall nog inte anvädas till annat än gångjärn och dyl enl hudexperter).Glad

Anmäl
2009-01-29 11:15 #33 av: Lena123

#31 Har du kontakt med en hudläkare angående din psoriasis?

Jag har en jättebra hudläkare som skrivit ut ett schampo som heter Clobex för mina psoriasisutslag i hårbotten(har bara utslag där).

Det är en extra starkt verkande glukokortikoid med starka biverkningar om man inte använder den som rekomenderat..Man kan t.ex utveckla grön starr om man får den i ögonen.Själv har jag inte märkt några biverkningar alls.

Man ska använda den regelbundet(står att man ska använda den varje dag men jag nöjde mig med 2-3 ggr/v...kan ju inte tvätta håret oftare än så)  i 4v och sedan gör man uppehåll i 4 veckor.

Den har hjälpt mig jättemycket när jag var "som sämst" i hårbotten men numera klarar jag mig utan den...peppar peppar...Skrattande

Anmäl
2009-01-29 14:25 #34 av: pillan1976

Hej!

Jag har också Psoriasis artrit och även posriasis i huden. Jag har ätit LCHF sen i april och jag kan faktiskt inte säga att det hänt något med mig sen jag började med den här kosten. Jag har lika ofta ont som förut. Nu har ju jag den stora turen att vara lindrigt drabbad. Har skov som är fördjävliga ibland men för det mesta behöver jag inte ens ta någon medicin.

Kram Pillan

Anmäl
2009-01-29 16:38 #35 av: [Nilla59]

Jag har oxå PsoA och har haft i 21 år. Jag tar enbrel, mtx och starka smärtstillande. Jag har nästan ingen psoriasis i huden. Sen har jag fått en del andra autoimmuna sjukdomar. Det kan ju lätt bli fler har jag hört.

Det som hjälpt mig mest är enbrel men jag hade ju helst sluppit den. Men man måste ju ha ett liv också. Så dålig som jag var innan jag fick enbrel skulle jag inte vilja vara. Det hade man inte orkat.

Jag har skrivit ut allt vad ni har skrivit här och ska läsa det först innan jag skriver mer. Det ser jag verkligen fram emot.

Kram

Anmäl
2009-01-29 16:52 #36 av: vargensmat

Angående balans mellan de essentiella fettsyrorn, tycker jag den här bloggartikeln är väldigt givande:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/12/polyunsaturated-fat-intake-practical.html

Anmäl
2009-01-30 01:05 #37 av: Lena123

Välkomna hit alla nya på tråden Glad tråkigt att vi alla delar samma sjukdom men alltid bra att ha andra i liknande situation att få tips,trix och råd av.

Anmäl
2009-01-30 15:12 #38 av: Annalf

Jag har ju som sagt också psoriasisartrit med lite tendens till psoriasis på armbågar, knän och hårbotten. Nu är jag medicinfri med denna kost, peppar peppar ! MEN, nu kommer frågan, jag har under de två senaste månaderna fått något konstigt på tårna, det blir som röda blåsor som kliar, speciellt på nätterna, de gör inte ont, men blir väldigt obehagliga när jag är varm om fötterna, det känns som jag skulle vilja stå barfota i snön. När de sedan börjar försvinna blir det som blåmärken, det ser ut som någon som trampat mig på tårna.

Förra veckan var jag till reumatologen och hon bedömde att det ej hade något med det reumatiska att göra, och skrev på prov ut betnovaträm, vilket hjälper mot klådan. Har någon här upplevt något liknande? Kan det vara någon form av psoriasis?

Anmäl
2009-01-30 22:24 #39 av: Lena123

#38 känner inte till det,psoriasis på fötterna är väl oftast variga.Man kan ju också hoppas att din reumatolog vat vad han snackar om....

Anmäl
2009-01-31 13:37 #40 av: Besika

Det finns något som heter PPP, en psoriasis på händer och fötter.

Har du ingen kontakt med hudläkare?

Anmäl
2009-02-01 19:41 #41 av: Annalf

#40 Nej, jag har inte behövt någon hudläkare tidigare, men det kanske är dags för det nu, reumatologen tyckte det om det ej blivit bättre inom två veckor med cortisonkräm grupp 3.

Anmäl
2009-02-03 18:24 #42 av: Fnyfniken

#33, nej jag har inte haft kontakt med någon hudläkare sen själva utbrottet, eller snarare innan, då en infektion gav en multireaktion och jag fick bland annat inflammation i hårsäckarna på hela huvudet. Jag har haft kontakt med en reumatolog angående lederna men inte behövt det sen 2005 då jag blev gravid. De skriver ju bara ut mediciner och det har jag inte behövt ta sen dess.

Mina "problem" vad gäller naglarna och hårbotten är minimala i jämförelse med vad andra har. Man skulle kunna kalla dem kosmetiska. Men vad jag egentligen skulle behöva är en receptbelagd kräm som heter Devonex/Daivonex vilket är vad de har använt i testerna. Jag vet inte om den då är vaselinbaserad, men det låter ju troligt. Det låter inte alltför mysigt, men å andra sidan tror jag inte att så mycket går in genom huden.

Nu har jag läst på produktsidorna att detta inte är något som rekommenderas gravida, och jag sent om sider har lyckats med det storverket (fastän det är tidigt ännu) så jag kanske ska lägga mina funderingar på hyllan. Om det blir som förra gången så lär naglarna växa som gräs och hårbotten bli alldeles fin ändå, bara av hormonerna eller vad det nu är.

Anmäl
2009-02-03 20:07 #43 av: Besika

För hundra år sedan (känns det som) testade jag Daivonex några gånger. Båda gångerna fick jag allergi mot den, blev blossande röd på ansikte och hals.

Eftersom jag testade två gånger är jag säker på att det var just den.

Anmäl
2009-02-04 00:48 #44 av: Lena123

#42 Då får man säga grattis till dig då.Skrattande

Eftersom du är gravid kan du inte kan använda Clobex schampo heller så hoppas att hormonerna gör så du blir bättre den här gången också.

Mina psoriasisbesvär är också mest kosmetiska,har ingen synlig psoriasis,enbart den i hårbotten som döljs av håret.

Är däremot väldigt torr och fnasig i huden,eller....var innan jag började med LCHF.Har fått kräm Canoderm utskriven av min hudläkare och den behöver jag använda bara efter dusch numera vilket är skönt och ytterligare en fördel med hög fetthalt i maten.Flört

Anmäl
2009-02-06 03:09 #45 av: pudeltjej

Bra initiativ att starta en kontakt med psa-sjuka. Rekommenderar Annalf att prova aloeveragel men inte vilken som helst. GNLD-s Aloe Vera är framställt på enbart saften inte skal. Sedan rekommenderar jag även deras antioxidanter som är framställt av rena produkter och biodynamiskt odlade grönsaker utan kemiska tillsatser och även deras Omega som är gjort på de renaste laxar,sill o strömming du kan få, samt dricka Aloe-Vera och även ta deras kalk och magnesium samt Betagard (tar bort gifter i kroppen) Han som startade GNLD var först i Världen att bota cancer men det är inte många som vet detta. Han forskade även med kostillskott som kunde reparera cellerna igen som blev skadade av cellgiftet, detta redan på 50-talet. Innan dess arbetade han på WHO. Jag har blivit mycket bättre sedan dess men skulle ändå vilja testa LCHF för att se om jag kan förbättra min hälsa. Jag började med Methrotexat i höstas men fick sluta direkt för jag fick akut ont i gallan, vilket ingen läkare eller någon annan förstår. Kanske någon här kan se något samband. Jag har haft fettreducerad kost sedan 70-talet på grund av att sista delen av min tunntarm är bortopererad och tar inte upp gallsalter så därför undrar jag hur det ska gå med LCHF-kosten och om Mxt satte igång något i gallgångarna?? Se min presentation och mina sjukdomar...

Anmäl
2009-02-06 11:36 #46 av: Annalf

#45 Har provat Aloe-vera, denna sort,tror jag, druckit juicen men blev försämrad, både i leder och magen. Konstigt tycker jag men så var det.

#40 Har nu upptäckt ett konstigt samband med mina "tåproblem" och ett gäng strumpor som jag köpte och började använda när mina tåbesvär började. Har ej använt dessa på ett tag och mina tår har blivit bra, tog nu på mig ett par igår och VIPS var besvären tillbaka. Kan man verkligen reagera så på ett par strumpor?

Anmäl
2009-02-06 15:30 #47 av: Lena123

När man läser om endel av er som skriver om sina krämpor och sjukdomar så slås man över hur stark människan ändå är.Glad

Vi kämpar på och försöker göra det bästa i den situation man befinner sig i trots motgångar och nederlag.

I detta sällskap ser jag också min sjukdom och mina krämpor som futtiga i jämförelse.

Viktigt att tänka på då man känner hopplöshet,det finns alltid någon som har det värre.....och försök att njut av det jag kan göra istället för att våndas över vad jag inte kan.

Anmäl
2009-02-08 02:21 #48 av: pudeltjej

Annalf, hoppas du inte tog Aloe-Vera juice med skal för den kan irritera magen, den jag tar är jättegod

Anmäl
2009-02-08 12:16 #49 av: Besika

Vill man ha en aloe vera som är så lik plantan som möjligt bör självklart skalet inte vara med (alltså inte helbladsaloe).

Är skalet med från början måste den filtreras och mycket nyttigt fastnar i flitret. 

För att vara som plantan bör öven fruktköttet vara med, då vet man att det inte är fiitrerat.

Ser det ut som vatten är det antagligen väldigt mycket vatten också.

Anmäl
2009-02-10 00:25 #50 av: Jeanny

Halloj alla! Tänk att man faktiskt kan hitta allt på nätet:-) Även personer med psoa som kör lchfSkrattande.

Själv har jag haft psoreasis sedan ungdomen, mest lite lätt bara i hårfästet och så. För sisådär en tre år sedan började det plötsligt blossa upp mer i huden och ett halvår senare hade jag svårigheter med att röra mig, med den klassiskta morgonstelheten. Ett besök hos reumatologen (väntetid 4 mån!) slutade med Mtx och Naproxen. Sen dess har jag förvärrats i perioder och även gått på kortison emellanåt. Numer har jag bytt Naproxenet mot Arcoxia,  som funkar betydligt bättre. Magen har dock tagit stryk så då sattes förstås Omeprazol in. För några veckor sedan blev det kortisonspruta i handleden också. Sen jag började med lchf  har jag märkt en hel del förbättringar inom många områden. Bl a är jag mycket piggare, magen är inte i olag, min hy har förbättrats med mindre acneutbrott och bättre färg, jag har gått ner ngr kilo även om det inte är prio 1 för mig då jag är rätt normalviktig. Men, mina leder lever fortfarande sitt eget liv. 3 veckor in i lchf-dieten drabbades jag av en särdeles grym sacroilit som gjorde mig handikappad i 2 veckor innan den äntligen lättade en aning. Nu har jag kört lchf i 2 månader totalt och det är 2 månader med en hel del värktabletter.

Min läkare vill inte att jag ska börja med Enbrel ännu, jag är tydligen inte tillräckligt sjuk. Jag har sjukersättning med 25% och jobbar som sjuksköterska 75% men det är på jäsken varje arbetsdag att jag ska klara av det. Har bestämt mig för att ge lchf-dieten några månader till för att ge det en chans, om inte att för dess andra goda egenskaper och resultat. Har man varit sjuk i 3 år kanske det inte heller räcker med ngn månads specialdiet för att bli bättre heller?

Anmäl
2009-02-10 00:54 #51 av: Besika

Hej och välkommen Jeanny!

PsoA är en envis sjukdom. I mars har jag ätit LCHF i två år.  Förra året var jag tvungen att göra uppehåll med både Enbrel och Mtx och blev fruktasvärt dålig i alla leder. Var något besviken men visste samtidigt att jag ändå gör allt jag kan.

Nu har jag varit utan Enbrel i tre veckor och än så länge går det bra. Men trots att jag är en stor optimist hyser jag inga stora förhoppningar om att det ska gå utan.

Men jag hoppas att det funkar för dig!!!! Kanske är så att det går om man "bara" varit sjuk i tre år och inte i 18 som jag....

Om inte annat så kan man ju bli stark och klara sig utan alla andra krämpor som lätt kommer, biverkningar som infektioner osv.

Lycka till, hoppas det funkar och jag ser fram emot att höra av dig mer!  :)

Anmäl
2009-02-10 11:55 #52 av: Annalf

Det jag har upptäckt är att potatisen är fienden nr 1 för mina leder. Jag började nämligen att skippa potatis (och allt med gluten) innan jag gick över till LCHF, och redan då upptäckte jag en förbättring i lederna. Efter några månader med LCHF kunde jag sluta med medicinerna. MEN jag har de flesta av inflammationerna i sen och muskelfästen, det kanske är svårare då men har det mer i lederna.

Jag är glad att jag är bättre och hoppas att det håller i sig, vilket jag inte törs ta för givet, känner av lederna ibland vid tex lågtryck med framförallt blåst, när jag har någon infektion i kroppen och när jag har fuskat med maten, och då framörallt med stärkelse.

Jag hoppas att det för er alla ska ske en förbättring och att ni ska kunna dra ner på medicinerna, som inte är de snällaste mot kroppen och det ibland blir en ond cirkel med biverkningaar och mer mediciner.

Anmäl
2009-02-10 13:07 #53 av: Lena123

#50 känner igen det där med att inta vara tillräckligt sjuk för att få prova enbrel...så säger läkarna till mig med trots att de vill att jag bara ska jobba 50%,väldigt motsägelsefullt.

Jag är bättre i framförallt smålederna i fingrarna och händerna där jag hade konstant molande värk tidigare.

Inga värktabletter har hjälpt mig,har prövat en hel drös utan effekt...tillslut ville de ge mig tradolan.

Tidsmässigt borde vara dags för cortisonspruta i knäna snart också men har inte känt någon Bakers Cysta på gång så jag kanske klarar mig utan.

Den här kosten är därför ett lätt val att fortsätta med för mig.Skrattande

Anmäl
2009-02-10 23:16 #54 av: Jeanny

Jag blev full som en kastrull på TradolanCool. Fick det som tillägg till alla andra piller när sacroiliten slog till...herrigud vicket party...jag svävade ovanför min säng första natten jag tog dem. Men för 17 hellre det än pinont. Fast det var ju inte tal om att gå till mitt jobb som syrra då...det hade sett utSkrattande

Anmäl
2009-02-10 23:22 #55 av: Lena123

Jag nobbade deras förslag på tradolan för att de är vanebildande. Jobbar också inom vården och de klassas ju som narkotika.Hellre ont än drogad anser jag...beror ju såklart på graden av smärta Obestämd

Anmäl
2009-02-11 20:32 #56 av: [Nilla59]

Jag har tagit Tradolan (mm) i så många år nu så jag känner ingenting bara smärtsillning. Men det är klart man är trög i hjärnan men precis som du så vist skriver Lena123 ...beror ju på graden av smärta... Jag gjorde ett avbrott för rätt många år sedan och den abstinensen var inte att leka med kan jag säga. Men sen gick det tyvärr inte att leva utan dem för värken blev outhärdlig. Med Enbrelen har jag blivit bättre så jag har kunnat minska lite på tradolanen. Jag hoppas ju att jag skall kunna vara utan båda två (och mtx). Men jag vet att jag mår bra på denna kosten så det är nog bara en tidsfråga. Glad

Anmäl
2009-02-17 00:26 #57 av: Jeanny

En undran, ni som håller igång med träning, gympa, stryketräning, simning etc. Betalar ni för detta själv eller får ni ngn rehabpeng eller liknande? Jag simmar och styrketränar (och promenerar) men det tär ju på plånboken varje månad. Det kostar att vara sjuk...

Anmäl
2009-02-17 11:01 #58 av: Lena123

Jag har 600 kr/år i friskvårdspeng från arbetsgivaren men utöver det betalar jag själv.

Ett tips om du har någon procent sjukersättning är att kolla med de olika friskvårdsanläggningarna om de har pensionärsrabatt.

Jag tränar på Friskis&Svettis och betalar 2300 kr/år för ett allkort.Om jag inte haft penionärsrabatt skulle jag betalat 2900 kr/år.

Visst kan man tycka att man borde få rabatterat eftersom man har en grundsjukdom som kräver att man tränar för att hålla sjukdomen i schack..kanske något att kräva av sina politiker Obestämd

Anmäl
2009-02-17 15:24 #59 av: martah

Jag har också psoriasisartrit men har inte den här molvärken _i_ lederna - än i alla fall, för mig är det senorna som är inflammerade. Det är allt från en tå, hälsenorna, knäna, låren, höfterna, armbågar, handleder samt vid knogen på lillfingret. Jag är mycket stel framför allt på morgnarna och när jag har suttit still en stund. Jag fick prova Salazopyrin men varken mitt immunförsvar eller min lever tyckte det var någon bra idé så jag fick sluta med den. Tog då emot kortisoninj i skinkorna fastän jag är emot kortison, men då blev jag bättre och har varit jättebra ändå tills-----jag började med LCHF! Nu blir jag stelare och stelare men hoppas att det bara beror på omställningen.

Anmäl
2009-02-17 21:57 #60 av: [Nilla59]

#57 Jag går och tränar hos en sjukgymnast och det kostar 80 kr/gång upp till frikort. Sen har jag handikappsersättning varje månad.

Anmäl
2009-02-17 23:48 #61 av: Lena123

#59  hur är fördelningen mellan omega6 och omega3 i din mat?

Tar du något omega3 tillskott?

Jag äter 4000mg sälolja/dag och har gjort det i många år.Är nu såpass mycket bättre så jag har sedan 1v prövat att minska dosen från 4000mg/dag till 2000mg/dag för att se om det går lika bra.Glad

#60  jag gick på vattengympa och handträning(med varmt vax) på sjukgymnastiken då jag var som sämst i lederna.

Nu när jag är bättre vill jag gå på vanlig träning trots att jag får betala för det själv,känner mig friskare då Flört

Anmäl
2009-02-25 23:56 #62 av: Pasi

#17 - Har hittat detta: Läkemedelsverket varnar för det örtbaserade kosttillskottet Fortodol som sålts i Sverige sedan 2004. Medlet har visat sig innehålla läkemedelssubstansen nimesulid och misstänks ligga bakom dödsfall och fall av leversvikt i Sverige och Norge. Minst 240 000 burkar med sammanlagt 24 miljoner kapslar uppges ha sålts i de båda länderna sedan 2004, skriver Läkemedelsverket.

Anmäl
2009-02-26 22:45 #63 av: Adnila

Hej!

Linda heter jag och har också psoa som jag fick då jag var 18 år. Nu är jag 34. Min sjukdom har varit väldigt aggressiv genom åren och har därför fått ligga mkt på div sjukhus och prövat det mesta i medicinväg men inte mkt har fungerat. Nu har jag remicade och mxt. Nästan alla övriga värktabletter ex voltaren, orudis har jag fått sluta med pga ett benbrott som inte vill läka. Hittade denna sajt för några dagar sedan då jag tänke pröva äta kolhydratreducerad kost. Tänker äta frukt och grönsaker och säkert fuska nångång med godis med :)

mvh Linda.

Anmäl
2009-02-28 13:22 #64 av: Lena123

välkommen hit Linda,hoppas att du kommer att må bättre i din psoa av kosten som så många andra av oss här =)

Anmäl
2009-03-04 23:56 #65 av: veronicawg

Hej! Jag har en mild form av psoriasisartrit, har återkommande bakercystor i höger knä. Jag har inte särskilt ont, det är mest "jobbigt" när det är svullet. Nu har jag haft problem i två månader, och min reumatolog vill ge mig en kortisoninjektion. Men jag är tveksam! Jag har hört så mycket dåligt om kortison (bl a att det är något av det värsta man kan spruta in i kroppen), och min läkare har inte heller pratat särskilt varmt om det tidigare.

Jag äter alvedon forte och ipren men jag vet inte om det hjälper så mycket.

Fick ett råd om att prova Helaflex, ett naturläkemedel med "djävulsklo". Har någon provat eller vet ni något om det?

Anmäl
2009-03-05 10:57 #66 av: [Nilla59]

Jag undrar var Bakers cystor sitter? Jag har googlat och läst att de sitter i knävecket är det så?

Mina knän svullnar  under knäskålen mot insidan benet. Där har jag fått kortisonsprutor som hjälpt mycket bra. Kortison kallas ju Djävulens bländverk. Det är ju verkligen en effektiv medicin som hjälper. Men det är klart biverkningarna är ju inte så trevliga.

Jag får några sprutor/år och har inte fått några beverkningar av dem. Det är nog värre om man tar kortison kontinuerligt under långre tid.

Det här kanske du redan läst om djävulsklo:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article390718.ab

Anmäl
2009-03-05 12:35 #67 av: veronicawg

Ja, i knävecket. Jag ska till reumatologen och få kortison nästa vecka. Jag är fortfarande rädd, men jag ska prova i alla fall :)

Den här dieten många äter, LCHF, hur fungerar det egentligen?

Jag vet inte om jag vågar äta djävulsklo, jag ska fråga doktorn nästa vecka, det kanske är lika bra. Man vill ju inte att det ska bli värre.

Jag måste också säga att jag är imponerad av alla här, ni verkar ha så mycket större problem än jag. Hur klarar ni det? Jag ska sluta gnälla på mitt knä i fortsättningen och tänka på er!

Anmäl
2009-03-06 20:07 #68 av: [Nilla59]

#67 Gnäll på du det behöver man ibland när livet är jobbigt. Det är ju ingen tävling vem som har det värst.

Anmäl
2009-03-08 00:40 #69 av: Lena123

#65 jag får också Bakerscysta,oftast i båda knävecken och har fått det 3-4 gånger om året sedan jag insjuknade för 5 år sedan.

Har fått kortisonsprutor för det varje gång eftersom inget annat hjälpt och har hela tiden oroat mig för hur stor skada kortisonet gör för leden i framtiden.

Började med LCHF i november-08 för att jag ville se om min reumatism blev bättre....

Jag har ännu inte fått någon Bakerscysta och därmed sluppit kortisonet Skrattande har dessutom sluppit smärtan i fingerlederna som inga värktabletter bitit på tidigare.

Anmäl
2009-03-11 17:02 #70 av: martah

Tyvärr får jag meddela att jag blev så dålig så jag avbröt LCHF och gick tillbaka till "vanlig" kost för 4 dagar sedan och jag märker redan en förbättring.

/Glädjedödare

Anmäl
2009-03-12 00:39 #71 av: Lena123

#70 Tråkigt för dig men förstår att du slutade om du blev sämre med LCHF.

Vi är ju alla olika och den här kosten kosten kan ju inte passa alla.

Anmäl
2009-04-14 21:28 #72 av: [Nilla59]

Jag går ju på högdos kortison nu. Men min andra sjukdom psoriasis artrit är så himla bra pga denna kosten.

Hör här bara, sen v 9 har jag inte tagit någon enbrelspruta. Jag har halverat min nobligandos och min panodil extenddos. Och kan säkert minska ytterligare framöver. Det är klart att lite hjälp har jag av kortisonet. Men jag var jäkligt dålig innan jag fick testa enbrel.

Jag äter ytterst lite kolhydrater, fuskar aldrig med så att säga icke tillåtna livsmedel. Det är inte värt det. Jag har köpt godis från mindresukker.com  Go lightly som jag kan ta om jag blir lite sötsugen efter middagen tex. Annars tycker jag hela denna kost är ett enda "att unna sig något gott" Om jag blir sötsugen kan en klunk vispgrädde smaka bra. Men jag har ju alltid älskat fett och grädde. Glad Men i kombination med kolhydrater pajar magen ihop alldeles. Men icke nu nu mår den också som en prinsessa.

Anmäl
2009-04-15 00:10 #73 av: Pasi

#72 Grattis!
Att "unna sig" att må bra och samtidigt äta gott är mycket värt.Glad

Anmäl
2009-04-16 20:42 #74 av: [Nilla59]

#73 Ja verkligen jag älskar god mat.

Kortisonet har däremot gjort att jag gått upp ca 3 kg sen den 18 mars. Men om jag äter denna kosten kommer jag nog gå ner lättare efteråt. Jag måste ta kortison i flera år pga denna sjukdomen. Och risken för diabetes finns ju också då. Där har jag ytterligare en god anledning att fortsätta på den inslagna vägen.

KANON helt enkelt! Skrattande

Anmäl
2009-05-01 22:28 #75 av: Ozzy07

Hejsan!

Jag heter Katarina! Jag har också Psoriasisartrit , fick diagnos för 2,5 år   men jag har inga psoriasiseksem(heter det så), har ätit Methotrxate sedan  januari 2007 och mår rätt bra även om jag fortfarande är stel i  lederna men det kommer jag kanske alltid att vara, är i alla fall smärtfri till 95%  kan känna av i fotleder och fingrar ibland. Ett problem är att jag väger för mycket, det är ju inte bra för lederna men jag jobbar på det.

Har läst igenom tråden och det verkar som många mår bättre av att äta en kost med lite kolhydrater, eller har jag missuppfattat det?

Anmäl
2009-05-02 21:03 #76 av: [Nilla59]

#75 Nej det har du inte alls gjort. Glad Jag tex har inte tagit någon Enbrelspruta sen vecka 9 och nästan halverat mina smärtstillande. Så jag kan varmt rekommendera dig att prova denna kost. Jag äter väldigt lite kolhydrater. De kommer fråm ovanjordgrönsaker och mjölkprodukter (feta).

Lycka till med kosten den är ju goood också!

Anmäl
2009-05-12 15:42 #77 av: Lena123

#75  Jag har oxå psoriasisartrit utan eksem på kroppen förutom att jag alltid haft klåda och varit torr i hårbotten.

Har blivit mycket bättre i hårbotten och blev av med smärtan i händerna/fingrarna på 3v och mina återkommande bakerscystor i knäna som tidigare kom var 3.e-var 4.e månad tog 7 månader på sig....kan inte bero på annat än LCHF!?

Inte så svårt att motivera sig att äta såhär då,eller hur Skrattande

Anmäl
2009-06-03 18:36 #78 av: [Nilla59]

Ja nu mår jag skitdåligt och längtar efter att sätta igång med mina enbrelsprutor igen. Kanske var det dom som gjorde mig så bra och inte maten. Jag kan knappt gå på kryckor utan åker på min arbetsstol hemma. Jag har så jä-la ont i ländryggen och ner i benen. Ändå äter jag precis som jag ska. Kolhydrater under 2-3% per dag. Nyttig mat. Jag har fått gå upp till gamla doser smärtstillande. så allt är precis innan LCHF. Jag skall till min läkare i Spenshult imorgon så får vi se vad hon säger om min rygg.

Anmäl
2009-06-04 18:42 #79 av: Besika

#78, känner igen mig, man hoppas att maten gjort en bättre men så slår eländet till igen...

Hoppas du kan börja med Enbrel igen och att det hjälper dig lika snabbt som det hjälper mig...

Anmäl
2009-06-05 18:42 #80 av: [Nilla59]

Jag fick börja med enbrel igen och fick kortisonsprutor i SI-lederna. Som det är nu tror jag mer på enbrelsprutorna än maten tyvärr. För jag hade naturligtvis helst sluppit dem.

När jag började med dem i feb 2008 så märkte jag förbättring redan nästa dag helt otroligt. Så jag känner igen det.

Nu vet jag inte vad jag skall göra, jag läser Sanna Ehdins bok - Sannas matbok för den självläkande människan. Hon har ju LCHF tankar men har lite mer på listan om man säger så.

Anmäl
2009-06-05 23:47 #81 av: Besika

SKönt att du fick börja med Enbrel igen.

Nä, det är en envis och seg sjukdom!!!!!!!

Vi får vara glada att de nya biologiska läkemedlen funkar så bra. Självklart är man helst utan, men det går inte. Så länge man slipper biverkningar är det OK.

Trots att jag har haft svåra sådana, konstiga lunginflammationer, så tycker jag det är värt att ta dem. De ger ändå livskvalitet.

Så kan man hoppas att LCHF stärker en i övrigt, så att man inte får infektioner och andra biverkningar så lätt.

Anmäl
2009-06-06 20:16 #82 av: Mingo

Oj oj oj - MÅNGA inlägg. Jag vet snart inte vilka grupper och listor jag ska kolla på för de senaste åren har jag fått många olika nya "diagnoser".

Högt blodtryck har jag haft sen början av 90-talet. Depression och dystymi sen 2004
Hypotyreos sen 2007 (tror jag)
Psoriasisartrit sen 2008
och nu senast Diabetes - vet ännu inte vilken typ då jag fick diagnosen så sent som den 28 maj och då var för nedstämd för att ta emot mer info än att jag HADE diabetes.

Jag äter metotrexate men skulle gärna vilja sluta med den men är rädd att jag ska bli sämre i mina handleder och min vänstra armbåge och mina fingrar (händer) ....  men ska nu pga övervikt och diabetes försöka börja med LCHF-kost och hoppas då att den även ska ha god effekt på Psoriasisartriten, blodtrycket och ja kanske resten av sjukdomarna också!

Är intresserad av om fler än jag har artriten men inga utslag mer än i hårbotten ??

Britt

Anmäl
2009-06-08 13:32 #83 av: [Nilla59]

Jag har bara lite i hårbotten och ibland på armbågarna. Så du är inte ensam om det.

Anmäl
2009-07-20 22:23 #84 av: Mingo

Fler som "bara" äter metotrexate och som får HEMSKA skov vid ev uppehåll för att äta antibiotika vid andra sjukdomstillfällen ??

Anmäl
2010-04-12 21:45 #85 av: veronicawg

Hej! Nu var det ett tag sedan jag var inne här, och jag verkar inte vara ensam om det. Men jag skriver ändå.

Har varit i Argentina sedan slutet på Augusti och ända sedan våren kom på riktigt här så har jag inte haft ett enda problem med varken smärta i knän, tår eller fingrar eller bakercystor! Och ingen medicin har jag ätit.

Nu är det höst och lågtrycken kommer lite tätare, har haft svullet knä två gånger senaste månaden, men inte så att jag har behövt uppsöka läkare.

Men nu tänkte jag i alla fall börja äta mer åt LCHF hållet, inte helt strikt då jag inte känner för att äta för mycket smör och grädde. Däremot mycket olivolja och så. Hoppas att det fungerar!

Hoppas att alla ni i tråden mår bra nu när våren kommit till vårt avlånga land!

Anmäl
2012-06-17 14:13 #86 av: Russlena

Pröva MSM organiskt svavel mot Psoriasisartrit
svavelbrist kan ställa till en hel del oredaa i kroppen
och vi får inte i oss tillräckligt genom kosten.
Ni kan googla på det och läsa själva.

Anmäl
2012-07-01 12:41 #87 av: Charlotte59

För mig har LCHF med mycket animaliskt, mättat fett och gröna grönsaker hjälpt!

Jag har under ett antal år stressat min kropp hårt p g a segsliten skilsmässa, chefsarbete, arbetsresor, pendling, etc. Min kiropraktiker säger att min kost och min livsföring har försurat min kropp och att jag måste få den i bättre ph-balans. Låter väl inte helt otroligt.

Bra kost för att få  ner är Ph-värdet är: ovanjord växande grönsaker som t ex kål och broccoli, annat basiskt som citron, grape, lime, (citrusfrukter blir basiska när de upptas i vår kropp) lök, vitlök mm. Ekologiskt kött från naturbetande djur är bra, liksom vildfångad fisk och ekologisk kyckling som får gå fritt och beta. Spanmålsuppfödda djur är dock förkastligt att äta, inkluderar odlad fisk och industriuppfödd fågel. Smör, talg (för stekning), olivolja (bara i kalla såser).

Detta ska du INTE äta: inga sädesslag alls, inget socker (eller sockerersättningar) inget som smakar sött (söt importerad frukt). Inte mjölk! Ingen jäst, ingen alkohol, inga konserver eller inlagd mat. Inte potatis eller vitt ris. Syrade mjölkprodukter kan gå bra, men inte alltid. Var försiktig med alla mjölkprodukter förutom smör.

Var skeptisk mot listor som figurerar om ph-värden, det finns mycket hemsnickrade teorier.

På inrådan av min kiropraktor har jag även kompletterat mitt kostbyte till LCHF med följande kosttillägg (en del har jag slutat med) för att snabbare läka kroppen:

C-vitamin i form av strandnypon eller neutraliserad C-vitamin. C-vitamin är en av de starkaste antioxidanterna vi har, och påstås förhindra skador på våra celler orsakade av fria radikalerna. Har alltid ätit C-vitamin, så jag vet inte om det gör skillnad eller inte på min artros. http://www.c-vitamin.se/

MCM

(Methyl-Sulfonyl-Methan)

M.S.M. förekommer förutom i modersmjölken framförallt i färska, råa födoämnen. Upphettning, torkning och tillagning av av födoämnen berövar dessa M.S.M och brist uppstår. Vet inte om detta gjort någon skillnad för mig. Läs mer http://www.tahorseware.se/pub_docs/files/msm.pdf

Björkaska (björklut som man förr skurade golv med). Köp i pulverformat eller gör själv, annars blir det dyrt. Kroppen reglerar själv sitt ph-värde, men har du mycket inflammationer eller är stressad kan du bli 'sur' i kroppen. Bjökaskans effekt sägs vara helt beroende av den jord björken växer på. Aska som har utvunnits ur björkar som vuxit kring polcirkeln på morän i norra Finland eller i Canada. I dessa marker finns fortfarande många livsviktiga spårämnen och mineraler som idag saknas i vår dagliga föda. Jag vet inte om björkaska hjälpte mig. Har slutat att ta det. Finns dock de som är övertygade, läs mer http://www.wigstrom.net/pdf/himmel%20helvete%20eller%20bjorkaska.pdf

Magnesium- och kalciumpulver. Tog jag till en början, men märkte ingen skillnad. Efter att ha läst på, insåg jag att det var magnesium som jag led brist på. Började med dubbel dos magnesium någon vecka (ca 600 mg) och märkte omedelbart ett fantastiskt resultat. Alla kramper försvann och nattsömnen blev oerhört mycket bättre (bra djupsömn ger kroppen chans att reparera skadorna själv). Tar nu 375 mg varje kväll. Läs  mer:  http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

D-vitamin - Hallelulja! - när jag började äta D-vitamin märkte jag verkligen skillnad, för nu gick äntligen de sista av mina inflammationer i lederna bort! Började med en rejält stark dos: 5.000 mg dagligen, men äter bara när jag märker av inflammationer nu under sommaren. Kommer att återuppta ätandet av D-vitaminer under höst och vinter.

Hoppas att detta kan ge inspiration till alla er som lider av psoriasis/artrit/artros/reumatism, muskel- och ledinflammationer, ryggproblem m m

Cool

Anmäl
2013-08-15 20:46 #88 av: stiiinaaa

Hej!

Jag har psoriasisartrit, som tur är en rätt så lindrig variant, men jag tycker det är tillräckligt jobbigt ändå...

Nu har jag läst igenom den här långa tråden, intressant. Det var ju ett tag sedan ni skrev. Ni som åt LCHF, tycker ni fortfarande att det hjälper mot psoriasisartriten?

Jag har också läst att vegankost kan vara bra, det finns tydligen studier som stödjer det också. Någon som har testat?

Det känns ju som två väldigt olika vägar att gå, LCHF eller vegan... vad ska man prova tro?

Anmäl
2013-10-24 21:33 #89 av: Lena123

#88 Hej Stiiinaaa 

Jag är i dagarna inne på år 5 son LCHF´are och ja, det hjälper fortfarande. Fortfarande smärtfri och omedicinerad och självklart glad över det...finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept anser jag Skrattar

Anmäl
2014-08-20 19:31 #90 av: Norda81

Om man inte skall äta följande nedan som Charlotte59 skriver vad skall man då äta?

Detta ska du INTE äta: inga sädesslag alls, inget socker (eller sockerersättningar) inget som smakar sött (söt importerad frukt). Inte mjölk! Ingen jäst, ingen alkohol, inga konserver eller inlagd mat. Inte potatis eller vitt ris. Syrade mjölkprodukter kan gå bra, men inte alltid. Var försiktig med alla mjölkprodukter förutom smör.

Anmäl
2014-08-21 10:53 #91 av: jessirene

Äter man lchf så är det ju inte så svårt. Min sambo är ett exempel! han hade ständig värk! käkade orudis retard. Efter tre månader kunde han ställa undan tabletterna och det är 1,5 år sedan nu. Vi dricker inte mjölk men ost äter vi. Han hade jätteont i alla leder och händerna såg förvridna ut. Nu ser de normala ut. Även utslagen har förbättrats mycket.

Anmäl
2014-08-21 11:25 #92 av: SpurtAnne

#90 av: Norda81

Direkt taget från kostdoktorns sida: (Jag har plockat bort mejerierna)

Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.

Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.

Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.

Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.

Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.

Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott,  feta ostar. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.

Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).

Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig.

Anmäl
2014-08-22 09:29 #93 av: Norda81

Ni som såg senaste Vetenskapens värld kanske såg att kött är tydligen inte så nyttigt att äta för kroppen och speciellt farligt var processat kött. LCHF tycker jag inte om så det skippar jag direkt och mjölk älskar jag så det lär jag inte sluta med om jag absolut inte måste. Vi får se hur det blir. 

Anmäl
2014-08-25 15:56 #94 av: jessirene

Sorry, jag tog för givet att du käkade lchf eftersom du är här och skriver. Det förändrar ju läget helt, personligen har jag då inget att komma med.

Anmäl
2016-02-03 18:11 #95 av: ylvis16

Hej! Det var länge sedan denna tråd startades, är det några av er som är kvar eller kanske några nya här?
Jag har antagligen psoriasisartrit, och har de senaste tvår åren bortsett från vissa hudbesvär haft enorma problem med knäna och ländryggen/bäckenet. Har testat salazopyrin och methotrexat, ingen av dem hjälpte och gav biverkningar så nu är jag bortsett från celebra medicinlös. De tycker att jag inte är tillräckligt sjuk för de biologiska läkemedlen. 
I vilket fall har det bara blivit värre och värre de senaste månaderna, jag som tidigare var aktiv har knappt kunnat gå, och jobb och privatliv har blivit lidande. Har hållit på ett tag med olika tillskott som gurkmeja, D-vitamin, omega 3 etc men har haft en fruktansvärt dålig kost och inser nu att det är den jag måste göra något åt, med hopp om att kunna må bättre. Har ätit sådan enorma mängder skräp och socker varje dag att jag skäms då jag tänker på det. För några år sedan körde jag liberal LCHF men trillade av alltför ofta. Nu tänker jag att det är dags att rensa ut skiten ur min kost och vill verkligen göra detta. Någon annan som tänker börja, har hållit på ett tag, mår bättre i kroppen etc?

Anmäl
2016-02-07 20:12 #96 av: jessirene

Jag kan bara fortsätta att referera till min sambo, ganska liberal lchf fast inga avsteg och mejerisnålt. Han hade mycket värk förut men de senaste tre åren bara något enstaka tillfälle och då i kombination med tex förkylning. Huden är också bättre.
Gör ett försök, om det funkar så är det värt det, även för den allmänna hälsan. Ta ett steg i taget, jag tror att det är om man tar ett för stort kliv direkt som det blir svårt och tråkigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.