Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Vad saknar ni mest?

2008-11-18 22:24 #0 av: evasch

Ibland är det skönt att bara erkänna sina laster och även saknaden efter den. Finns det något som ni riktigt kan sakna med den här kosten?

För mig kommer på plats nr 1........tattaaa...MUNKAR

Anmäl
2008-11-18 22:32 #1 av: Wildrat

Saltlakrits

Anmäl
2008-11-18 22:41 #2 av: Guggelie

pizza och chips! och smågodis..

Usch vad sugen jag blev nu Rynkar på näsan

Anmäl
2008-11-18 22:53 #3 av: nobban7

Det jag saknar mest är nog känslan av att inte bry sig. På restaurang t ex. Förut tog jag det som lätt godast, nu funderar jag alltid på vad de kan ha stoppat i rätterna.
Vi trodde ett tag att vi saknade mandeltårta så ett par gånger delade vi på en bit men det var nästan äckligt.

Anmäl
2008-11-18 22:59 #4 av: Pylle

Nobban/ du har så rätt

att inte behöva bry sig

Men hur har diabetiker, nöt, luten, laktosintoleranta det.

När jag vacklar och känner suget av hårt bröd då går jag till forumet det här är billig terapi!

Anmäl
2008-11-18 23:15 #5 av: Tezz

Jag saknar gott toastat bröd med smör, ost, skinka och ketchup. Stuvade mackaroner samt pärlgröten..

Anmäl
2008-11-18 23:21 #6 av: Angelfish

Jag saknar marsipan och nötter, men inte för att jag börjat ätit LCHF utan för att jag fick reda på att jag var nötallergiker för nägra år sen. Jag älskade marsipan. Nötter gillade jag också.

Det var faktiskt jobbigare att sluta äta nötter än att börja äta LCHF.

Anmäl
2008-11-18 23:25 #7 av: Thyra4

Snickers. Men om sanningen skall fram, så går det faktiskt jättebra. Brukar äta något stark%-ig choklad ibland och det räcker. En sån chokladkaka faktiskt ligga i köket flera veckor och jag tar bara en liten bit ibland. Pizza längtar jag definitivt inte efter - har avstått länge pga allt flytande fett och det är säkert inte det nyttiga, eller???

Anmäl
2008-11-18 23:26 #8 av: Dubravka

Idag längtade jag ihjäl mig efter ett päron när jag gick förbi fruktavdelningen...

Anmäl
2008-11-18 23:35 #9 av: Dessi101

Lösgodis och choklad!

Anmäl
2008-11-18 23:36 #10 av: Melindrea

Ibland får jag det mest udda sug efter stuvade makaroner. Då gör jag stuvad vitkål på mascarpone, litet philadelphia, och en massa muskot =)

Anmäl
2008-11-18 23:39 #11 av: evasch

Kom just på några saker till. Mandariner och nybakade frallor. Sedan en sak som jag faktiskt har gjort avsteg med, Sushi, men det har inte smakat lika gott

Anmäl
2008-11-18 23:41 #12 av: buttercup

ÖL!

och sushi (men sashimi är godare!)

har druckit öl ett par gånger, men bör verkligen undvika det :S blir helt kaotisk i magen!

trodde jag skulle sakna bröd (vad brödoman förut) men icke!

en klassisk kladdkaka skulle inte vara helt fel... brukade göra den riktigt mörk och inte för söt, men nu för tiden nöjer jag mig med mörk choklad bara :)

Anmäl
2008-11-18 23:44 #13 av: elin83

Just nu: GLÖGG!

Anmäl
2008-11-18 23:47 #14 av: hoppet

Det jag saknar mest är pasta. Bröd,potatis och ris är inget problem men riktig pasta i alla former. 

Anmäl
2008-11-18 23:56 #15 av: Jennix

Jag kan inte påstå att jag saknar EN sak, däremot saknar jag vissa smaker men dom kan jag inte få tillbaka ändå, för när jag äter det som jag förut fick en kick av så smakar det numera äckligt. Det kan kännas lite sorgligt...

Å andra sidan är jag så glad för varje dag jag får utan magproblem. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-11-18 23:59 #16 av: Effie

Mina rostade mackor...Pågens Njuta, med mycket smör, och mosad banan...blandningen av sött och salt, och brödet lite lagom grovt, med solroskärnor som tuggmotstånd...fast det räcker med att tänka mig detta...

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2008-11-19 00:05 #17 av: bigfatmama

socker i kaffet

Anmäl
2008-11-19 01:35 #18 av: Puhlo

Stekt bröd. Ni vet, som man har som toast på restaurang. Gott im himmel vad sugen jag är på det. :((

Anmäl
2008-11-19 08:33 #19 av: greensis

P I Z Z A!

Alla uttestade alternativa bottnar.. är inte alls samma sak.

Suck!

Anmäl
2008-11-19 08:44 #20 av: Thea

Popcorn, stuvade makaroner, tunnbrödsrulle med messmör och JULMUST Gråter! Även hallon/saltlakrits döskallar saknar jag mycket.... Flört

Kan också sakna det där att inte behöva bry mig om vad saker innehåller, precis som någon skrev ovan. Idag tittar jag på all innehållsförteckning och har svårt att njuta av restaurangbesök just därför.

Glögg dricker vi precis som vanligt, fast inte i samma mängder som tidigare förstås. Även risgrynsgröt kommer vi att äta med gott samvete! ALLT kan man inte avstå ifrån. Flört

H. Thea

Anmäl
2008-11-19 08:48 #21 av: mikaelj

Saker som är knapriga. Som bröd till frukost. Kan dock oftast ersättas med några lager isbergssalladsblad.

Anmäl
2008-11-19 08:50 #22 av: axelina

Nybakat bröd, gick förbi brödbutiken och en ljuvlig doft smög sig ut genom dörrarna.

Anmäl
2008-11-19 08:59 #23 av: Jea59

Potatis i alla former och nu till julen risgrynsgröt

Anmäl
2008-11-19 09:06 #24 av: Skogstrollet-igen

Knaprigt saknade jag också tills jag hittade Lycas fläsksvålar! Men att välja och vraka i lösgodisdisken...

Anmäl
2008-11-19 09:11 #25 av: Kalle-B

Mandelbiskvier och salt lakritsgodis

Anmäl
2008-11-19 09:33 #26 av: jobi55

smågodis......en jättepåse så man kan äta tills man mår illa

Anmäl
2008-11-19 09:34 #27 av: evasch

åhhh...nybakade bullar. När jag är på öppna förskolan på fredag så brukar husmor i kyrkan baka vaniljbullar. Det är TORTYR, även om dom inte är menade till oss gäster iaf :o)

Stuvade makaroner skrev någon...japp, saknar det med. Saknar inte pasta så mkt annars, bara i vissa kombinationer. Korvstroganoff utan makroner och köttfärsås utan spagetti är inte alls samma sak utan, tyvärr.

Sedan är det konsistenser, mörk choklad kan jag äta ibland, men det är inte samma sak....vill ha seeeega saker, eleer hårda

Anmäl
2008-11-19 09:38 #28 av: Orange

haha, va roligt att många saknar just stuvade makaroner! bara en observation ;)

jag har inga problem med sötningsmedel egentligen, även om jag försöker undvika det för sugets skull, så söta saker kan jag inte påstå att jag saknar eftersom det ofta går att ersätta.

men blodpudding... mmmm

Anmäl
2008-11-19 09:52 #29 av: annamanna

Satt länge och funderade på vad jag saknade.... blev förbluffad själv hur svårt det var. Jag saknar nog  mer lättheten att bre några mackor till kaffet eller ta en bulle, än själva smaken. Choklad älskar jag men det unnar jag mig en bit om jag vill.

Anmäl
2008-11-19 09:53 #30 av: Regina78

Italienskt!!

Efter att ha bott i Italien i 1,5 år har jag fått en än större kärlek för pasta, pizza, äkta italiensk glass och en espresso med socker i.

(Älskade detta redan innan vi bodde i Italien men kärleken växte)

Efter att ha upptäckt Sukrin lyckas jag nu få min espresso och en skaplig glass. Pasta smakar inte riktigt lika gott längre och italiensk pizza är en omöjlighet i Sverige (även om Dr.Oetker är skapligt nära)

På önskelistan till jul står iallafall en glassmaskin. (Espressomaskinen har jag redan)

Anmäl
2008-11-19 10:11 #31 av: shin

Brylépudding,knäck,citronpaj,marzipan.Gråter

Anmäl
2008-11-19 10:12 #32 av: flikkan77

potatis i alla dess former.

Och just nu allt julgodis som man kan göra själv, också pepparkaksdeg!!

Anmäl
2008-11-19 10:25 #33 av: Halvdansken

Som nån skrev, nybakade varma frallor med prickig korv på. Korven är väl ok, men det ska vara SVENSK prickig korv, inte dansk salami.

Ris, till korv stroganoff, och potatismos.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2008-11-19 10:31 #34 av: [slamslams]

Har hållit på så länge nu att jag faktiskt inte har något sug, hur otroligt det än kan låta.

Men om jag ändå skall säga något, jag bakar det bröd (frukostbullar) som min man äter, när jag delar dessa innan jag fryser dom då.

DÅ kan jag tycka att det känns något orättvist att jag inte kan äta dessa, denna doft kan för mej vara jobbig.

Annars stör det inte mej något att äta denna kost,jag tycker att jag äter jätte god mat,blir mätt o belåten,samt vetskapen att jag mår så otroligt bra på LCHF-kosten är belöning nog. 

Kännedomen om mej själv är att jag har sockersug och det gäller att inte trigga igång detta.

Anmäl
2008-11-19 10:38 #35 av: Will

Saknar nog mest den sociala/spontana biten; att t.ex. inte behöva tacka nej när någon är snäll och bjuder mig på något. Fasen vad oförskämd jag kan känna mig ibland. Det är också jobbigt att behöva vara den krångliga rent allmänt. När jag äntligen slutade vara vegetarian, så har jag plötsligt bytt den restriktionen mot en annan. Suck..

Anmäl
2008-11-19 10:48 #36 av: Siggebus

Hmmmm egentligen är det inget som jag verkligen saknar så där hysteriskt desperat. Glad

Grejen är att allt det som jag verkligen ÄLSKAR får jag ju äta!

Älskar makrill, bearnaicesås, fläsk, kyckling med skinnet, kött med fettsvål (oooooh, längtar till julskinkan!) ost etc etc.

Möjligtvis då vissa godis som t ex salta saker eller "choklad" typ Marabou. Mörk choklad är det värsta jag vet så det rör jag inte.

Å andra sidan har jag aldrig haft något sånt där fruktansvärt godis-sug så det känns inte som ett problem.

Anmäl
2008-11-19 10:49 #37 av: Fia-Lundbom

OLW Ostbågar !

Åååå saknar. Det är en stor last jag har och svår att avstå. Men det gårGlad.

Skulle också gärna vilja ha en Calzone.

Däremot måste jag tillägga att jag är jättenöjd över att få äta goda grädd - CF-såser, räkröror, ost och annat jag fick avstå förut då jag körde andra varianten.

Anmäl
2008-11-19 11:00 #38 av: Flisan74

Måste nog säga att jag saknar bröd mest.. tänker främst på rostat bröd med smör, marmelad och ost... mmmmmm. Det brukar jag, min man och mina barn äta på helgen.. nu får jag vackert sitta och titta på! Dock är det lite intressant att barnen gärna äter av min mat i stället.. får knappt ha min äggröra i fred ha ha...!!

Nu till helgen ska jag göra ägg till hela familjen...!

Men jag saknar INTE min uppsvällda mage.. så valet är ju egentligen ganska enkelt!

Anmäl
2008-11-19 16:26 #39 av: buttercup

#32 OMG PEPPARKAKSDEG! Att jag inte tänkte på det :D

ok jag ändrar mitt svar till: Öl OCH pepparkaksdeg

hmmm, jag har redan gjort LCHF-pepparkakor (typ), hur skulle jag kunna hitta på ett substitut för degen? Jag funderar på att pepparkakskrydda hemmagjord glass :P

Anmäl
2008-11-19 16:51 #40 av: Mariaerika

Det finns grädde, det finns hallon, det finns riktigt mörk choklad. Jag klarar mig nog hiskeligt långt på det som lyx för min del! Grädde har ju varit på listan över snål användning tidigare, så det är lyx!

Idag var jag in på affärn och såg en bekant handla riskakor och äpplen. Själv hade jag smör, ost, grädde och fräscha grönsaker i min kasse. Då kändes valet ganska enkelt. Leva ett rikt liv med ett stort utbud på bra mat eller leva knapert på torra kolhydrater utan fett?

Men, om jag skulle sakna något så är det nog potatis faktiskt. Det är så mycket man kan göra av den som är så gott!

Anmäl
2008-11-19 17:22 #41 av: [pappe]

JOHNNYS SENAP!

säger jag bara..................

Anmäl
2008-11-19 17:48 #42 av: bazz

Hembakat surdegsbröd med hårdseg skorpa direkt från ugnen med extrasaltat smör som smälter på brödskivorna.........drägel. drägel. drägel

Anmäl
2008-11-19 17:49 #43 av: Barols

Dubbelnougat och marsipan,det suget går ofta igång när jag handlar,annars klarar jag mig rätt bra nuförtiden.Jag håller mig till mörk choklad,kokospannkakor eller ostkaka.

Anmäl
2008-11-19 17:52 #44 av: Tintaglia

Nybakat bröd, lite ljummet med smält smör på...

Och vissa chokladbitar, rostat bröd med honung, pizzakanter, kladdkaka. Snart blir det dessutom svårt att vara utan glögg och pepparkakor...

Fast man går ju inte och är ständigt sugen på allt detta - bara ibland. :)

Anmäl
2008-11-19 18:00 #45 av: flikkan77

Just nu saknar jag att kunna testa en massa roliga recept som finns i tidningarna.

Sen känner jag, som vissa andra, att jag saknar den sociala biten. Känns besvärligt att fika nu.

Anmäl
2008-11-19 18:12 #46 av: jejjja

Jag saknar riktigt salt lakrits. Salta stubbar och jungelvrål

Anmäl
2008-11-19 18:20 #47 av: Emea67

POPCORN!!!!!!!!!!!!!.......saltlakrits, rostat bröd med apelsin marmelad, falu rågrut att sätta tänderna i och valnötsbröd. Det med STORA bokstäver saknar jag ofta och det andra ibland så det är inte så störande.

Glögg har jag beslutat mig för att dricka 1:a adventshelgen men ska nog!?Skäms skippa russinen.

Anmäl
2008-11-19 18:22 #48 av: Saintpaulian

Nybakt bröd saknar jag. Jag älskar att baka och nybakta limpor är förföriskt gott med smör och ost.

Men numer går det "nästan" lika bra med bara ost och smör Flört

Anmäl
2008-11-19 18:48 #49 av: Melindrea

Ni som saknar lakrits, hur skulle salmiak fungera? Riktig, alltså, inte sockerblandningen man får i affärer =)

Anmäl
2008-11-19 20:50 #50 av: Mervi

Jag saknar just ingenting. Men lakrits är även min favorit, när man köper hem bjudgodis så är svårast med lakritsen. Men jag låter bli, den kan utlösa frosseri och ger huvudvärk och magplågor.

Anmäl
2008-11-19 21:59 #52 av: sandrina

I vardags livet saknar jag inget speciellt... I bland blir jag sugen på en glass och då äter jag det... kanske en gång i månaden... Min lilla synd här i livet. Och Sushi tycker jag är vansinnigt gott nån mycket enstaka gång... fast då får jag räkna med huvudvärk dagen efter....

Som andra redan nämnt,kan jag sakna att äta vanligt, att man ”krångla” och inte äter som alla andra och att det kan vara svårt att få bra mat på restauranger och cafeer...

Nu till jul kommer det vara frestande med pepparkakor, lusse bullar och glögg. Men jag misstänker att jag kommer bli besviken och tycka det är förfärligt sött!!!

Och Ris-alla-malta kommer jag sakna. Kanske kanske jag kommer smaka en liten skål...

En sak till.... Ett glas iskall Martini... Mmmmmmmmmm........

Anmäl
2008-11-19 22:16 #53 av: SaJo123

#42 - rågbröd med smör, leverpastej och tomatskivor! fast jag tror nog att man skulle kunna fuska med det ibland utan någon jättefara. - men jag har inte gjort det än...

Anmäl
2008-11-19 23:02 #54 av: buttercup

tips till alla lakritsälskare: lakrits-te! jättegott, men varning för att det nästan är FÖR sött ;) helt naturligt, inget tillsatt eller så...

Anmäl
2008-11-20 00:07 #55 av: mamski

Är det ingen mer än jag som saknar frukt? Gula, perfekt mogna bananer, mmm... Eller svenska äpplen på hösten, där man på smaken kan känna vilken sort det är (Aroma är min favorit)... Ett riktigt saftigt Conference-päron... Eller apelsiner, clementiner, kumquats... Physalis.... Mmmmm....

Anmäl
2008-11-20 00:19 #56 av: helvete

Jag saknar mitt onormala ätmönster, att jag som sysselsättning gick och stoppade i mig mat. Det känns tomt.Just nu broderar jag en fin adventsvepa i korsstygn åt mitt barnbarn. Fick göra om en massa felsytt- då längtade jag plötsligt i ilskan efter engelsk konfekt! Det konstiga är att de söta färggranna bitarna brukar jag aldrig äta!

Anmäl
2008-11-20 00:25 #57 av: LenaK63

Nej inte saknar jag frukt. Däremot kanske pepparkakor nu till Julen!

Jag tycker det är så skönt att inte behöva sitta i bilen på långresor och hela tiden sticka handen i godispåsen och efteråt känna sig äckligt kaffesugen eller sugen igen på sött.

Nu för tiden har vi Babybel-ostar och ev. ölkorvar i kylfacket.  Man blir mätt och sötsuget är borta. Det är värt mycket.

Anmäl
2008-11-20 00:25 #58 av: Caena

PALT, söla, stuvade makaroner.. 
annars har jag inget sug direkt till mjölmat eller ris/pasta/potatis.. 

riktig saltlakritsgodis.. står en burk Pingvinlakrits i bokhyllan.. den har jag haft sen förra året.. över halva kvar.. 

sen att köpa en 200gr Marabou biskvie.. 
knäck lär jus aknas ordentligt.. 
mandelbiskvier och nougatkakor, marängtårta (ska dock göra "rulla en tårta" till min födelsedag.. alternativt skjuta upp den tills dagen jag ska hämta Higure.

Anmäl
2008-11-21 12:30 #59 av: blodtopp

För min del är det en rejäl bit kladdkaka med massor av vispgrädde jag saknar mest. Och ibland vanlig choklad. Men sen tänker jag ett steg till och vill för allt i världen inte äta och riskera dålig mage, migrän och sötsug.

Pizza däremot blev jag avskräckt från innan jul förra året, när jag inte ens hade startat om med lchf. Mådde såååå j***a dåligt på natten efter att jag är avgiftad för resten av livet *S*

Drack julmust light härom veckan. Det låter jag bli hädanefter (tyvärr) för jisses vilket sötsug jag fick! Så det blir en jul utan must, eller bara pyttelite =(

Anmäl
2008-11-21 12:33 #60 av: flikkan77

Kommer med ett inlägg till:

Mjölk!!

Anmäl
2008-11-21 12:34 #61 av: Dubravka

#55:  Jag saknar verkligen frukt. Clementiner, päron, bananer... Vindruvor med yoghurt som jag åt förut. Saknar nog frukt mer än godis t o m.

Anmäl
2008-11-21 12:44 #62 av: madshus

Jag tänker inte känna efter vad som saknas, är rädd att det blir ett sätt att hålla gamla vanor och ovanor vid liv. Ni som saknar en del så mycket, varför fuskar ni inte till en gång i månaden? Det blir bara en eller två dagars uppehåll i viktminskningen, det är ju vad man gör 90% som räknas mer än vad man gör 10%. Själv dricker jag en julöl på julafton, äter risgrynsgröt till frukost på jul, janssons frestelse till julmaten, godis, gin+tonic, vin, gammeldansk, fast inte allt samtidigt och alla dagar. Det blir ju max en vecka av 52 som avviker. och då ska man äta så i 7 dagar. Det är inte många som gör det!

Anmäl
2008-11-21 12:52 #63 av: Jennix

#62  Jo, fast alla kan inte fuska så mycket utan att falla tillbaka rejält... Tyvärr. För vissa kan det också ta veckor innan man får tillbaka viktnedgången, det är inte alls 2 dar för alla. Sånt ska man vara försiktig med.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-11-21 12:59 #64 av: Braille

Ibland får jag för mig att jag saknar en mängd olika saker av det jag åt innan.

Men jag insåg idag att det jag saknar är ILLUSIONEN om vad som kommer att hända när jag äter det. Vet inte om någon känner igen det, att den bit kaka liksom kan innehålla all världens löften om ett underbart liv... bara smaka... allt kommer att bli bra bara du äter mig... kan en kaka sjunga till mig.

Sen vet jag ju att löftet infrias i ungefär 3 sekunder... om inte ens det för många saker har jag missbrukat så länge att jag mår illa av dem direkt. Så besvikelsen efteråt och konsekvenserna saknar jag verkligen inte, därför håller jag mig till mitt LCHF-liv! ^___^

Anmäl
2008-11-21 14:31 #65 av: evasch

# 62 Jag har också planerat att göra avsteg över julen. Bottna med god, fet mat vid julbordet så blir det kanske inte så mkt snask sedan.

Men annars har jag tänkt som dig att jag kan göra avsteg ibland, men vågen reagerar direkt. Vill först komma ner till en mer stabil vikt både fysiskt och psykiskt, sedan kan jag testa vad jag kan lägga till.

Anmäl
2008-11-21 14:41 #66 av: lizaohman

Saknar ingenting!

Anmäl
2008-11-21 14:47 #67 av: ToFat

#35 Instämmer med den sociala biten. jag har inga problem tacka nej till fika, men det är jobbigt med tjatet...och eftersom jag inte går ner känns det som om folk tycker att man är totalt dum i huvudet...Är inte med på fika med jobbet t ex för sitta där med en kopp kaffe o sen få svara 30 gånger att 'nej tack jag vill inte ha kaka' blir så jobbigt.

Annars är ju bullar o kakor det jag kan sakna, om man provat ett nytt recept...Ljus choklad är ju också gott, samt glass...fast glass åt jag för ett tag sedan o hade tokont o magen dagen efter..

Däremot verkar brödsuget faktist försvunnit. Festade till det med nybakade frallor för ett tag sedan, men blev besviken över att jag inte 'kände' nåt liksom...Likadant har det blivit med potatis, jag älskade potatis förut.

Anmäl
2008-11-21 14:57 #68 av: basta-ya

OLW ostbågar och saltlakrits Rynkar på näsan

Anmäl
2008-11-21 15:21 #69 av: chilisalsa

Hjortronsylt med vaniljglassGlad

Anmäl
2008-11-21 15:36 #70 av: evasch

Det här vore kanske något för alla lakritssugna, Plocka bort sockret eller minska så blir det nog bra. Receptet är till 4 pers

Ingredienser

5 5 dl grädde
1/2 1/2 krossad lakritsstång
5 5 äggulor
1 1 dl socker

Gör så här

1. Smält lakritsstången i grädden och låt koka upp.

2. Vispa gulor och socker pösigt. Rör ner i lakritsgrädden. Koka upp till en bubbla under omrörning (rör i bottnen).

3. Låt svalna helt och kör i glassmaskin. Eller ställ in i frysen

Anmäl
2008-11-21 15:39 #71 av: blodtopp

#62 Det är inte direkt så att jag hela tiden går och längtar efter kladdkaka precis. Men det är kladdkaka jag kan bli tvärt toksugen på helt utan förvarning, inte direkt nåt annat sött. Men det är då jag brukar tänka nästa steg om hur jag skulle må om jag åt det. Och låter alltså bli sen =)

Anmäl
2008-11-21 22:51 #72 av: pitch

Matmässigt saknar jag inget särskilt men snuset som jag till slut lyckades sluta med, mha lchf, saknar jag ibland.

Det är självklart att man som tidigare rökare och snusare får "känningar" men av tidigare erfarenheter måste jag säga att dessa "känningar"blev mycket lättare att leva med. Jag är övertygad om att detta har med lchf att göra. Jag minskade mitt snusintag väsentligt, omedvetet, efter att jag börjat med lchf. Mot slutet "klarade" jag mig på en dosa (portion)/vecka. Tidigare hade det gått minst en dosa/dag.

Anmäl
2008-11-22 01:57 #73 av: Magica1970

Saknade turkisk peppar innan, men inte nu längre. Kladdkaka går ju att "ljuga" ihop på nyttigt sätt :)

Anmäl
2008-11-22 09:44 #74 av: Saintpaulian

Jag saknar nästan ingenting längre. Det är väl mer som någon annan skrev: man saknar att kunna äta av allt som ställs fram hos vänner, eller att bara slänga i sig något på en restaurang. Men det är en vanesak och kommer säkert att bli bättre.

Anmäl
2008-11-22 10:14 #75 av: Magica1970

#74 Det bästa med att inte kunna äta allt som ställs fram eller det som finns på resaurang är just att det inte blir det där okynnesätandet Skrattande

Anmäl
2008-11-22 10:22 #76 av: mejram

Jag saknar enkelheten att kunna slänga ihop en måltid med bara skafferimat när man inte handlat på en vecka. Pasta med tomat- och linssås, bulgur med tonfisk, risotto. Har inte riktigt lärt mig vilka konserver jag ska ha hemma för att slänga ihop något när kylen ekar tomt.

Sen är det ett stort hål efter popcornen. Men nu förstår jag inte varför jag envisades med att äta dem nästan varje kväll, när jag blir alldeles tokdålig i magen. Sysselsättning för fingrarna....

Anmäl
2008-11-22 10:25 #77 av: [ngupa]

Saknar grovtbröd och frukt, i synnerhet apelsiner, clementiner, druvor, ananas dvs de söta o saftiga...

Anmäl
2008-11-22 12:01 #78 av: Vickie

Lingonsylt!!!! Och stuvade makaronerObestämd

Anmäl
2008-11-22 12:33 #79 av: evasch

festligt, jag trodde att det bara var jag som åt stuvade makaroner :)

Anmäl
2008-11-22 13:16 #80 av: FruFilur

Jag är också en stuvade makaroner-junkie, och det spelar ingen roll vad LCHF-talibanerna säger; det är något visst med dem som inte går att ersätta med stuvad vitkål, det är inte samma sak, eller ens i samma härad. Stuvad vitkål LCHF-style är ju helt OK det med, men nej, stuvade makkisar är det INTE! (ska jag berätta en hemlis?! I mellandagarna tänker jag (om jag är sugen på det då) äta stuvade makaroner, och det med glädje och utan en tanke på alla kryllande kolhydrater! En julklapp så god som någon!)

Annars så saknar jag nog mest ENKELHETEN med att inte bry sig ; makaroner, mjölk, korv och ketchup fanns alltid hemma, så hade man inget annat planerat så blev det just... TAAADAAAAA, stuvade makaroner och korv!

Att äta ute "on the fly" har blivit mer komplicerat ; ingen "kokt korv i baguette" eller trekantsmacka på närmasta Statoil längre. Matsäcksmat är klurigt, face it; smörgåsar ÄR ruskigt praktiskt att ha med i ryggsäcken ute i skogen.

Att handla är ett elände ; man lusläser på alla innehållsförteckningar och får rata vara på vara för att slutligen behöva välja det minst E-nummerbemängda om man ska kunna få ihop till en måltid.
Laga mat är besvärligare, för nu smakar inte längre köpesåserna gott när man vet om allt skit i dem, så man står där och hackar charlottenlök, smälter smör, vispar gulor och har sig ; förr rev man upp påsen och vispade ner i lite mjölk och så var det bra med det...

Men... Nämnda nackdelar till trots ; I'm here to stay, för fördelarna väger trots allt över nackdelarna ; och så länge jag inte förfaller till att bli en komplett LCHF-taliban kan jag ju fortfarande knapra i mig min halva knäckemacka ett par gånger i månaden och njuta av det...

Anmäl
2008-11-22 13:41 #81 av: Sara1

Godis och kakor

Anmäl
2008-11-22 13:47 #82 av: Wenn

Glass ,trodde jag men , för några veckor sen var det födelsedag och glass till efterrätts som jag smakade på och det var så äckligt sött så nu vet jag det.

Läste ovan om glögg, det kan man ju göra av enkelt rödvin och kryddor. För min del har köp glögg aldrig varit någon höjdare

Anmäl
2008-11-22 14:02 #83 av: Viktor-88

MJÖLK!!!

under de första 19 åren av mitt liv så drack jag litervis dagligen.
Kommer ihåg att jag på dagis fick äta enbart sallad och knäckebröd med vatten under en veckas tid för att "Vänja" av mitt mjölksug, ACK så fel de hade. Jag blev en återfallsmissbrukare av belåtna mått. :D
Under åldrarna 16-19 drack jag som mest, 2-4 liter/dag. Att jag varje sommar i mitt liv jobbat på mina finska släktingars mjökfarm gjorde inte saken bättre. Känslan av att där kunna klunka i sig cirkus 1.5 liter ekologisk, opastöriserad jättefet mjölk till frukosten, MUMS!

Kalvdans
är även något jag saknar, har bara ätit det 2 ggr i mitt liv. Förmodligen det mest näringsrika jag någonsin kommer att ha kommit över.

Anmäl
2008-11-22 14:55 #84 av: Uttelille

Om jag väl blir sugen på något, så är det mest K-special eller Allbran med havremjölk som lockar. Eller råggrynsgröt med havremjölk.

Stuvade makaroner är också något jag kan få sug på. Inte sådana med redning på mjöl, utan bara kokta i mjölk då.

Anmäl
2008-11-22 20:17 #85 av: Henrik70

Danskt rågbröd med mycket smör och en paprikabit.

#62 jag åt 5 skivor finn crisp häromdagen med massor av smör och ost, men när jag skulle lägga mig på kvällen fick jag kliande utslag på magen och låren. Så rågbrödet är uteslutet.

Anmäl
2008-11-22 20:42 #86 av: magma

Oj vilken lång tråd detta blev!Tungan ute

Själv saknar jag enkelheten, att bara kunna ta en banan till mellanmål eller mackor till frukost/kvällsmat, eller en tallrik fil med flingor eller för den delen pasta med ketchup till lunch. *uäck* Jag är inte så förtjust i ost och inte heller salami, ölkorv eller dylikt.

Jag är dålig på att planera, och det är ofta den biten som är min akilleshäl och som gör att jag riskerar avsteg.

Däremot saknar jag inte förlorade kilon, dålig sömn, svampinfektioner och retligt humör.

Anmäl
2008-11-22 21:27 #87 av: malinka

#55# Känner precis som du. Saknar krispiga päron och äpplen. Nu när det närmar sig jul saknar jag clementiner jättemycket. Jag får tänka på all koldioxidutsläpp som transporterna orsakar. Sharonfrukt och galiamelon.

Usch.

/Malin 

Anmäl
2008-11-23 12:14 #88 av: Vicks

Saknar också enkelheten ibland. Bröd, Potatis, strips, chips..

Men pizza tex. som vi blev sugna på igår, det åt jag då! Några slicar bidde det. Jag har turen att inte bli triggad av ett sånt tillfälligt avsteg. (gott var det! Oskyldig)

Anmäl
2008-11-23 14:31 #89 av: Melindrea

Hehe, jag åt pizza idag... Eller. Jag skrapade av en massa mumsig fyllning och lämnade så gott som hela bottnen. =)

Anmäl
2008-11-23 15:43 #90 av: evasch

# 89 Visst funkar det lika bra...det är jue mumset ovanpå som är gottast iaf. Och att inte tala om doften

Anmäl
2008-11-23 16:28 #91 av: SuziQ

Jag saknar INTE potatis, ris och pasta. Däremot kan jag sakna bröd. Färskt hembakat bröd. Mums!

Det som är svårast att avstå ifrån (och det är inte alltid jag lyckas heller) är godis, kakor och bullar. Sen kommer förstås illamåendet och magvärken som ett brev på posten....

Anmäl
2008-11-23 16:47 #92 av: Viktor-88

Magvärk och illamående? :S Vad obehagligt det låter.

Anmäl
2008-11-23 17:14 #93 av: LenaK63

Brukar göra pizzabotten av det receptet som kallas Polarbröd. Finns i Skaldemans bok GI-noll. Det upskattas alltid.

Anmäl
2012-12-01 19:11 #94 av: MTR-82

Ser att detta är en tråd som senast skrevs i för 2 år sedan... Men man kanske kan ''starta'' om den?

Jag måste få erkänna att jag saknar frukt.... jag älskar päron, mandariner, apelsiner och vindruvor...

Anmäl
2012-12-01 19:55 #95 av: jansan

Saknar egentigen inget.

Tonfisk i burk är ju mycket enklare som matsäck/lunch än mackor/lunchlåda.

Möjligen mer LCHF-alternativ när man äter ute.

Anmäl
2014-04-12 13:16 #96 av: helvete

Kalvdans, med vispad grädde och lite hallon , måste man väl kunna äta Får  mjölk av en bonde.  Och något krispigt svenskt äpple kostar jag på mig.

Anmäl
2014-04-12 13:31 #97 av: jiim

Kul tråd. :)

En rågkuse med sallad, tomat och gurka!

Anmäl
2014-04-12 15:02 #98 av: Zolunia

NEJ VILKEN JOBBIG TRÅD! Hoppades på att den var död och begraven. Den ger mig ångest, dränerar motivationen och undergräver min beslutsamhet. Varför läste jag den? Ren dumhet!

Anmäl
2014-04-12 18:02 #99 av: Jojomaja

Jag saknar inget. 

Anmäl
2014-04-12 22:56 #100 av: peoy

.. vet inte vad jag direkt saknar ..

Möjligtvis potatis till två rätter.. lax med räkgegga (eller spenatgegga) och till leverbiff..

Laxen går ju lika bra att äta med broccoli, skulle gärna ta nåt förslag till ersättare för leverbiffen.. (och här är det säkert så att det funkar med vitkål + purjo som funkar till allt annat)..

Anmäl
2014-04-30 08:52 #101 av: Jinx80

Jag hade kunnat säga strips...men ärligt talat...

Nej. Jag saknar ingenting att äta. Däremot saknar jag att få äta ifred utan en massa tjatmostrar som lägger sig i vad jag har på tallriken och som alltid ska komma med kommentarer i stil med "det där kan aaaaaldrig vara bra!"

Tja. Mina eksem är borta tillsammans med min ibs, migrän och 13 kg. Men det kan väl inte vara bra? Eller? :P

Anmäl
2014-04-30 08:56 #102 av: Sarah-S

Sushi

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2014-04-30 09:00 #103 av: Will Power

Turkisk Peppar, lakritz, ostbågar och chips med dipp!
ÖL.....!!

Anmäl
2014-04-30 10:30 #104 av: SpurtAnne

Bra lchfmat lättillgänglig överallt. Det är bara bullar, korv med bröd, hamburgare, chips, godis och glass överallt. Sjukt trött på att se sk*ten och höra ungarnas tjat efter det.

Anmäl
2014-04-30 11:08 #105 av: [Oceansoul]

Bröd med frukt och nötter och färskpasta fylld med spenat. Är glutenallergiker så det hade inte funkat hur som helst :/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.