Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Första besöket hos diabsköterskan sen lchf start

2009-01-12 15:49 #0 av: Ripley

Hej

I dag har jag varit på mitt första besök hos diabetessköterskan sedan jag började med lchf i slutet av mars förra året. De resultat jag själv kunnat se är  mindre svängigt blodsocker, mindre insulin (knappt hälften mot tidigare) och tio kilo lättare. Jag mår ju bra men var ändå nyfiken och kanske lite orolig över vad proverna skulle visa. Här är en del av resultaten:

Hb1ac: sänkt från 6.9 till 6.2, total kolesterol ökat från 5.3 till 5.9, Triglycerider sänkt från 0.97 till 0.85, LDL ökat  från 3.0 till 3.2, HDL ökat från 1.9 till 2.4.

Summa summarum: sänkt hb1ac  vilket min diabetessköterska var nöjd med (även om jag vill få ner det ännu mer)  Högre totalkolesterol (vilket jag inte bryr mig så särskilt om) och bättre kvot mellan det "onda" och "goda" kolesterolet (båda har ökat men det goda mer än det onda).

Hos oss ingår inte apokvot i standardproverna för diabetiker men det lät som hon skulle försöka få min läkare att skriva en provremiss för det. Proverna som visar hur njurarna mår var helt ok och mitt blodtryck var (som vanligt) för högt men jag har "sjukhustryck", det går nog (också som vanligt) ner om jag går till vårdcentralen i stället och tar ett nytt blodtryck.

Hon var mycket nöjd med det hela men lite förskräckt över att jag slutat med två av sprutorna (snabbinsulinet till lunch och middag). Jag funderar på att kanske ta lite till middag om det går utan att få känningar för att försöka få ner hb1ac. Jag är också nöjd eller egentligen mer än nöjd med resultatet även om jag vill få ner hb1ac mer och vill få en apokvot. Tidigare har de velat sätta in mig på statiner vilket jag inte är så intresserad av.

Nu i jul har jag "fuskat" en del (planerat får jag väl tillägga) och då kompenserat med insulin men det känns skönt att vara på banan igen jag mår så mycket bättre då.

/Carina

Anmäl
2009-01-12 16:54 #1 av: MillisB

Grattis till fina provresultat!

Hur kan de egentligen bli förskräckta när du har måttat sluta med insulinsprutor? Det betyder ju bara att du mår bättre, att din kropp kan hantera de mängder kolhydrater som du får i dig. De borde jubla i stället...

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2009-01-12 19:05 #2 av: Ripley

Jomenvissst tyckte hon att det var bra, men det ska ju inte gå att göra liksom. Men det går ju inte att argumentera mot ett lägre Hb1ac och när jag ställde om insulinet vid kostövergången fick jag känningar av att ta insulin till middagen. Jag tror att jag ska köra en sockerserie igen och se var blodsockret behöver kapas och om det går att öka insulinet någonstans utan känningar och få ner långtidssockret.

/Carina

Anmäl
2009-01-12 19:16 #3 av: Margareta

Ack ack vad jag känner igen mig. Jag har aldrig kommit så långt att jag behöver medicinera, men väl så långt att jag är inskriven hos sköterskan för uppföljning eftersom jag haft ett par för höga fasteblodvärden.

Min sköterska "gillar inte mig" för att jag inte stämmer med instruktionerna. Man skall inte bli "bättre" utan komma tillbaka och få kostråd och hur man hanterar medicin och sprutor/stickor. Hon tror att mina världen var fel och att jag inte tillhör hennes gäng.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-01-12 19:36 #4 av: Maia

Vad fint det ser ut med lägre triglycerider och allt! Grattis!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.