Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 18464 ggr
zulu80
1/23/09, 6:29 PM

Lowcarb öl

Hej allihop!

Var nu efter skolan inne på systemet för att hitta lite TORRT rödvin (vill inte riskera dom ca 4,5 kg jag gått ner första 3v med lchf) Efter att 3 anställda stått och dividerat kom dom tillslut fram till ett rödvin och det köpte jag ;)

När jag gick förbi ölavdelningen med mitt fynd såg jag till min glädje en ny lowcarböl som hette "Spot Light"

, direkt började jag söka efter energivärdet och hör här " 0,5g protein 0,46g kolhydrater 0 g fett 4,5% alkohol  per dl. I mina ögon är denna öl i stortsätt som rödvin i antal kollisar.

Är ingen ölexpert men i min mun smakar den frisk och sommrig, påminner om spendrups brightbrew.

Ville bara tipsa er om detta underbara (sommarn e räddad ) fynd Cool         Sorry för dubbelposten

Annons:
markazits
1/23/09, 6:34 PM
#1

Måste provas! Glad

cacao
1/23/09, 6:50 PM
#2

Hmm lurades också av deklarationen på lightöl tidigare. Dvs innehållet som redovisas på flaskan är INTE vad ölen innehåller utan det är %-halten på hur mkt MINDRE kolhydrater/fett/kalorier osv den innehåller jämfört med vanlig öl :P Så ecx vis den öl du tittat på innehåller då ca 50% färre kolhydrater än en vanlig öl.

Så på en lightöl SPARAR du i genomsnitt 5g kolhydrater på en 33 cl burk/flaska mot en vanlig öl

http://www.spendrups.se/brightbrew/

http://www.kronleins.se/products/product.asp?id=102&mid=1

Medarbetare på sajten irishcob

 

cacao
1/23/09, 7:06 PM
#3

Kompletterar med livsmedelsverkets lista på vad en "vanlig" 3,5% öl innehåller näringsmässigt per 100g vilket var 4,6g

http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=1902&vikt=100

Så om en lightöl innehåller 50% lägre kolhydrat mot en vanlig öl så får jag det till ca 7,5g kolhydrater per 33 cl lightöl

Medarbetare på sajten irishcob

 

zulu80
1/23/09, 7:12 PM
#4

Förstår inte riktigt vad du menar, Står klart och tydligt enrergiväre per 100gram¨på baksidan . Enligt spendrups sida finns det ca 5 gram kolhydratar i 50cl brightbrew och den är deklarerad till 0,76 g per 100g , då borde spotlight ha ca 2,7 per 50 cl burk eller hur?

zulu80
1/23/09, 7:19 PM
#5

Som jag förtod det jämför dom med annan ljus öl. Blir ganska orrelevant att jämföra ljus öl med mörkare.

Fialotta333
1/23/09, 7:22 PM
#6

På Spendrups hemsida kan man gå in och kolla vad Bright Brew innehåller och den innehåller 5 gram kolhydrater/burk.

Däremot hittade jag ingen deklaration för Spotlight på Kronleins hemsida? Nån annan som hittat det?

Spotlight innehåller lite mindre alkohol, förmodligen blir det kanske då även lite färre kolhydrater per 100 g?

Hur är det med smaken, ni som testat båda?

Vi har kört stenhårt bara med Bright Brew sen förra våren och tycker den är mycket godare än "vanlig" öl, t ex Mariestad och andra sorter som man alltid drack förut.

Annons:
zulu80
1/23/09, 7:29 PM
#7

Fialotta#  Jag kan säga att den är minst lika god som brighten, 0,5% mindre alkohol ger väl knappast en kolhydrats minskning med nästan hälften relativt brighten?

Jag har åxå kört med enbart spendrups variant men nu är det slut med det, "spotten" har en härlig efterton av lite sirap,bröd och citrus helt underbart.

cacao
1/23/09, 7:33 PM
#8

Jo precis så läste jag också, men kontrollera eftertexten, iaf på Spendrups lightölen. Där står det precis efter deklarationen en stjärna och texten *"jämnfört med vanlig 5.0% öl"

Sunda förnuftet säger ju att en öl som "Spotlight" där hemsideraklamen deklarerar "innehåller 50% mindre kolhydrater än en vanlig öl"  INTE kan ha 0,46g per dl vilket skulle innebära att en vanlig öl då skulle innehålla ENDAST 0,92g per dl.

Vanlig öl kan ju mer eller mindre liknas vid "flytande bröd" så att den endast skulle ha 0,92 g kolisar per dl är ju helt fel för enligt livsmedelsverket så innehåller ju en 3,5% öl 4,6 g kolhydrater per 100g (likställer detta med ca 1 dl) Så jag gissar på att detta är ett sätt att "förvilla" folk som bara läser innehållsförteckningen men ej "det finstilta" så att säga…

Medarbetare på sajten irishcob

 

cacao
1/23/09, 7:35 PM
#9

#6 Kolla igen så ser du att den innehåller INTE 5g per burk, utan det är vad du sparar i kolhydrater jämfört med en vanlig öl..

Medarbetare på sajten irishcob

 

zulu80
1/23/09, 7:42 PM
#10

#8 Står iaf inget om det alls på Spot Light, och i länken du klistra in anger ju spendrup att det är 5 Kolydrater i 50cl öl , det kan man ju knappast tolka på annat sätt! Under jämför dom med "vanlig" öl och att den då har 10g per burk??.

zulu80
1/23/09, 7:44 PM
#11

10-5=5g Glad

Fialotta333
1/23/09, 7:49 PM
#12

Det står klart och tydligt på Spendrups hemsida:

Kolhydratinnehåll för 1 öl (Bright Brew) = 5 kolhydrater!

Håller med zulu80 - det kan väl ändå bara tolkas på ett sett oavsett vad helt andra "normala" ölsorter innehåller, eller?

zulu80
1/23/09, 7:49 PM
#13

Men hur kan dom då skriva vanlig öl under och jämföra det, vad är det dom jämför med isf?  Verkar ju sjukt konstigt.

I staplen står det att en vanlig öl har 10g eller 10g mindre….än vad?

Annons:
[Pennylane1]
1/23/09, 7:52 PM
#14

jag tycker det där med flytande bröd är en relativt kraftig överdrift också för bröd har betydligt mer per 100 gram än alla öl. har vanligt öl ca 5 gram per 100 så blir det ju en tiondel ungeför mot de flesta bröd.

zulu80
1/23/09, 8:03 PM
#15

#8 angående det filstilta på brightbrew står det en stärna framför informationen " ¤jämfört med vanlig 5,0% öl" tittar man sen på framsidan ser man också att en stjärna står efter påståendet " öl med 50% färre kolhydrater¤

Ska detta följa någon slags logik så är informationen i innehållsförteckningen som följs efter ¤ bara för för att förklara vad dom relaterar till.

Däremot blir jag förvirrad över kalori innehållet på spendrups sida , där ser du ju verkligen inte ut att vara per burk!   Suck jag ger upp hoppas någon kan skapa klarhet.

cacao
1/24/09, 1:13 PM
#16

*Enligt flaskans deklaration har en 33 cl öl 3,76g kolhydrater

*Enligt Spendrups egna hemsida så gar en 33 cl öl 5g kolhydrater

*Enligt livsmedelsverkets tabell så har en 33 cl öl som innehåller 50% mindre kolhydrater än ett vanligt öl ett innehåll av ca 7g kolhydrater

Som sagt var rörigt värre!

Medarbetare på sajten irishcob

 

mikael71
3/14/09, 11:31 PM
#17

Jag har precis druckit en Falcon Light 3,5 och den innehåller 1,0 gram kolhydrater per 100 gram, dvs ca 5 gram per burk.

Det är inte så rörigt om man bara tänker på att jämföra med 100 g hela tiden.

Hercusblomman
4/24/09, 7:41 PM
#18

blir inte många flaskor man "får" dricka men va fasiken jag har inte tagit en öl alt vin sedan julas så :)

Viktor-88
4/24/09, 8:06 PM
#19

Gör det lätt för er, och bli istället en lika tråkig nykterist som jag råkar vara Flört

LillaEmma
4/24/09, 8:46 PM
#20

Grejen är väl mest att man inte bara dricker 1dl öl.

Spotlight är iaf bäst av de lightölen som finns därute, men som ölälskare är det ju ändå inte jättekul.

Annons:
[Pennylane1]
4/24/09, 9:37 PM
#21

5 gram per BURK, man behöver inte nöja sig med en dl…  om man inte är superstrikt

Wtn3
4/24/09, 10:18 PM
#22

0.46 gram kolhydrater per dl, knappt 2.5 per burk alltså, vilket innebär att fyra burkar ger 10 gram kolhydrater, det blir bra till grillningen (pepparbiff, bearnaisesås med 0.3 gram kolhydrater per 100 gram och lite sallad) imorrn, sen får det kompletteras med whiskey senare på kvällen =)

[Pennylane1]
4/24/09, 10:46 PM
#23

vilket öl har så lågt?

jaha du läste bara första inlägget, det var fel…

TROR jag

Wtn3
4/24/09, 10:55 PM
#24

Jag har aldrig sett något (finstilt eller inte) på Spot Light-burkarna som menar att innehållsdeklarationen ska tolkas relativt mot vanliga öl, det står 0.46 gram kolhydrater per 100 gram, inte "50% mindre kolhydrater" eller nåt annat, ska läsa lite noggrannare i nyktert tillstånd imorrn, men ett par stycken får det bli ändå, grillning utan öl är ju lika illa som en grillning utan kött.

Jompao
7/31/12, 9:27 PM
#25

Hmmm.. Tror vissa behöver lite kolhydrater… Solklart 0,5 gram per deciliter, cirka 3 gram för en 33 centimiters burk och 5 gram för en 50 centiliters burk. Kör mest med Pripps pure folköl, kan leva med 6 gram kolhydrater för att avnjuta ett par 33 centiliters burkar.

[Pennylane1]
7/31/12, 9:49 PM
#26

detta är en gammal tråd, allt det där är utrett i många senare trådar…  3,5 varianterna har 1 gram per dl medan starkölen har 0,5 om jag inte minns fel

det kanske är du som behöver kolhydrater Tungan ute för 0,5 per dl blir knappast  3 gram på 33 cl.  Centiliter inte centimeter hur många har du druckit? Skrattande

savonit
7/31/12, 10:17 PM
#27

#14 Fast sedan inehåller väl inte bröd 95% vatten per 100g heller?
Så skulle man ta torsubstans altså ta bort allt vatten i ölen så skulle det nog vara nåra på lika med börd.

Annons:
[Pennylane1]
7/31/12, 10:25 PM
#28

vad betyder nåra på lika med börd? Fast jag vill nog inte svara på tre och ett halvt  år gamla inlägg Tungan ute

savonit
7/31/12, 10:43 PM
#29

Någon har hittat en väldigt gammal tråd.
Bör belönas med en skattletare medalj.<

Menade att Öl och bröd nog inehåller ungefär lika många KH / 100 g Ts.
Altså utan vatten.

Marianns LCHF Mat & bak
#30

Trots att det är en gammal tråd så  bör man nämna att det finns ett glutenfritt öl OCH med lite kolhydrater då tråden nu ändå har lyfts…

SAXON

[Pennylane1]
8/1/12, 10:42 AM
#31

Annars innehåller öl överlag väldigt lite gluten. Produkter som får märkas med "mycket låg glutenhalt" får innehålla upp till 100 mg gluten per kilo (där ryms i princip alla ölsorter)  och Spendrups Bright inneåller 22 mg/kg. Under 20 får märkas som glutenfritt så det kan alltså skilja så lite som 2 mg per kg mot de som anges som glutenfria. Tycker nog inte det är värt den tre ggr så mycket högre kolhydratsmängden. Men är man extremt känslig så visst! Men tom celiakiförbundet skriver att en öl per vecka (vanlig öl) för det mesta är ok.

Carinha40
6/19/13, 5:49 PM
#32

Från spendrups! Spendrups Bright har ungefär 50 procent färre kolhydrater än den öl som har näst minst kolhydrater i vårt sortiment. Denna öl, Old Gold har 1,8 gram kolh/100g. En Mariestads har till exempel 2,3 g/kolh per 100 g öl. Bright har ju som bekant knappt 0,8 g kolh per 100g.

Din kompis hävdar att den har 0,76 gram färre kolhydrater, vilket ju också stämmer rent matematiskt då 50 procent i detta fall ju är 0,76 (och vår referensöl var old gold på 1,8 gram). Här finns dock en diff på 0,2 g per 100 gram till Brights fördel.

I praktiken har alltså Bright mer än 50 procent färre kolhydrater än de flesta "normala öl".

Hoppas jag rätt ut er fråga

Mvh

Leif Börjesson

Marknadschef Öl Spendrups Bryggeri

Lchfman
6/19/13, 6:49 PM
#33

Då får det bli ett par bright (som komplement till ett par glas highland park) till midsommar!

Upp till toppen
Annons: