Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 12555 ggr
[tililili]
2009-01-01 14:42

sojamjöl?

Har läst i flera inlägg att sojamjöl inte är bra,

men om man tycker att kolhydrathalten i sojamjöl är ok, är det då ok att äta eller är det något annat som gör att ni inte tycker att man ska äta det?

Annons:
MimLan
2009-01-01 14:46
#1

Det är sojan i sig. Den är dålig som föda.

[tililili]
2009-01-01 15:21
#2

det mesta där handlar ju om att påstådda hälsofördelar inte stämmer, vilket väl bara innbär att det inte är så häsosamt som man trott, inte att det är skadligt.

lite om att fertiliteten kan minska, men det är väl om man äter det i större mängder?

dessutom, vad är det som säger att just denna sida har sanningen… finns det fler källor?

Wildrat
2009-01-01 16:00
#3

#2 Förutom att skada fertiliteten kan soja äver skada sköldkörteln och funkar inte den så funkar ingenting i kroppen. Här finns mer info

Diran
2009-01-01 16:01
#4

Jag har använt sojamjöl en gång tror jag, men det var så fruktansvärt äckligt att jag inte använder det igen…
Men det vara bara när jag skulle göra en paj, annars undviker jag också sojamjöl pga intehållet.

Per_W
2009-01-01 16:54
#5

Soja är inte någon ursprunglig mänsklig föda - vilket är uppenbart eftersom det är direkt giftigt att äta i okokt form. Även sojamjölet innehåller fytinsyror (minskar mineralupptaget), lektiner (hämmar proteinupptaget) och fytoösterogener (växternas motsvarighet till kvinnligt könshormon).

De fermenterade sojaprodukterna (t ex äkta sojasås) är bättre eftersom dessa ämnen minskar vid jäsningen.

Med detta sagt tycker jag ändå att man ibland kan använda sojamjöl i små mängder. Vi använder det som redning i pannkakor (ca 1/2 dl sojamjöl, 5 stora ägg, 1 dl mjölk - blir ca 7 små pannkakor). Däremot tycker jag aldrig man ska använda sojaprotein/sojakött som ersättning för kött i hela måltider.

Upp till toppen
Annons: