Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

En typ 1:as jakt på ett perfekt hba1c

2009-01-02 19:57 #0 av: ettsuperlativ

Hej!

Tänkte göra en egen tråd jag kan uppdatera under min resa mot ett prefekt hba1c!

Jag är sprutbehandlad (novorapid och levemir) typ 1 diabetiker sedan 6 år tillbaka, är idag 21 år, mitt i livet med både plugg och eget företag. Har allttid varit mycket intresserad av kost, men har svårt att hinna med... har, eller hade ganska mycket känningar, som hävdes med en massa socker (i bilen på väg till ett möte), mitt blodsocker har åkt upp och ner som en jojo. Jag har egentligen inte haft så ont av detta, men sist jag var på sjukhuset låg mitt hba1c på 7,3, vilket inte alls känns bra.

Jag har läst mycket om GI (pauluns böcker) och även dr dahlqvists blogg. För ett år sedan testade jag LC-kost och kunde halvera mina insulindoser samt tappade 7 kg lätt som en plätt.

Halkade sedan tillbaka i gamla vanor och nu är jag här... Redo att försöka slippa kolhydraterna för alltid!

Är idag på dag 3 (trots några snedsteg på nyårsaftonen) och är idag alldeles vimmelkantig, springer på toa och har konstant huvudvärk...

Häng med på min resa om ni vill... :)

Anmäl
2009-01-02 20:11 #1 av: Mervi

Lycka till! Skrattande

Anmäl
2009-01-02 20:25 #2 av: nettisgansmoe

Hej och välkommen!

Det ska bli kul att följa...har en son på 17 som fick diabetes i april. Han

äter (oftast) enl LCHF, och har då bra värden , oftast inget insulin

(han är ju i början på sin diabetes)

Han hade 5.9 i HbA1C sist, ska dit i slutet på januari igen.

Nu tror jag att han har "känt sig för" lite väl mycket så vi får se hur det ligger.

Lycka till på din resa och ta blodsockerkontroller OFTA:)

Kram

Anmäl
2009-01-02 21:55 #3 av: Buppan

Lycka till! Och som du själv skriver så går det. Håll ut! Min man är typ 1:a sedan 1975 och har ständigt legat högt i sitt Hba1C. Nu har han ätit enligt LCHF i ett år och har halverat sin insulindos och tappat 11 kg. Själv har jag ätit bort min typ 2 diabetes och 14 kg och till min stora glädje har jag tappat ytterligare 7 hg under helgerna!

Anmäl
2009-01-02 22:15 #4 av: rebeckao

Jag följer gärna din resa! :)  Reser gärna med förresten! Är också typ 1:a sedan jag var 15 år, är 31 idag. HbA1c har legat runt 7,5 under många år nu, men de sista två dygnen (startade igår) har jag tagit hälften så mycket insulin och legat finfint i socker. Jag har en son med diabetes också, han har 8% i HbA1c, men det är nog stört omöjligt att "omvända" honom just nu, det får ske sakta men säkert...

Jag har haft en känning sen igår, men kunde häva den utan socker genom att sänka basaldosen på pumpen till 10% en timme. Men jag misstänker att det inte går att klara en känning utan socker om man tar Levemir?

Ser att du kissar mycket? Det gör jag med! Jag visste inte att det blir så, men du har prickat in precis alla mina symtom - är också vimmelkantig och har haft huvudvärk! :)  Har du kollat ketonerna? Här är det ++, känns bra! :)

Lycka till!

Anmäl
2009-01-02 23:14 #5 av: ettsuperlativ

Å va kul med svar! Blir superpeppad av att veta att ni är fler där ute.

Speciellt med tanke på vilka reaktioner man möter från omvärlden och tom från diabetesteamet (!) som inte direkt hoppar av förtjusning när man börjar prata LCHF. Känns skönt att man kan finna stöd här!

Rebeckao- kul! Vi kan säkert utbyta många erfarenheter efter vägen! Som du säger klarar jag inte att häva en känning utan att äta, men oftast ordnar det sig med ett glas mjölk. Har funderat på pump, men vi får se... 

Hur gammal är sonen?
Är han i tonåren så vet du ju själv hur det är med sådant morsan & farsan säger, det vill man inte alls lyssna på :) 

Anmäl
2009-01-02 23:20 #6 av: ettsuperlativ

Nettisgansmoe, blev ni informerade om denna kost när din son insjuknade eller var det något ni tog reda på själva?

Jag har nämligen aldrig hört ett ljud (från diabetesteamet) om att man kan behandla typ 1 diabetes med kost... Obestämd

Det är nästan så man vill ge sig in i vården och lobba lite :)

kram på er!

Anmäl
2009-01-03 00:23 #7 av: nettisgansmoe

Nej nej nej....min man åkte direkt hem när Isac och jag låg på sjukhuset och kollade på nätet....vi tyckte att det var konstigt att man ordinerade vanlig mat till en som inte tål kolhydrater!

Vi hittade denna sidan, Kostdoktorn, mfl.

Isacs läkare tyckte först att vi var extrema men vid senaste besöket så tyckte han att Isac skulle fortrsätta att äta som han gjorde...allltså enl. LCHF.

Han går på gymnasiet, tycker att det är skönt att slippa ta insulin i skolan, att bli låg.....Helgerna testar han lite, och tar då insulin.

Det viktigaste är att han känner att han själv kan styra sitt insulinintag....

Vi äter nu själva LCHF och mår jättebra:)

Det ska bli kul att höra hur det går för dig.

Ha en skön helg!

Anmäl
2009-01-03 01:09 #8 av: nr-9

#6 Det är helt sjukt vilken dålig koll de har inom diabetesvården. Jag skulle vilja ha en bild på min diabetessköterska när jag berättade att jag inte ätit pasta o dyl på sex år och att jag det senaste halvåret strypt kolhydraterna nästan helt. Hur kan du stå upp? ungefär.

"Lite kolhydrater måste man faktiskt äta. Man kan klara sig en kort period men i långa loppet går det inte. Kroppen behöver kolhydrater, det är kroppens bränsle. Får du verkligen inte i dig kolhydrater?"

"Nja. Jo det gör jag väl, det är väl någon kolhydrat i ost och ja.. om jag äter en bit purjo får jag väl i mig några stycken också." 

Lycka till i alla fall! Du har ju ätit LCHF förr så det är ju bara att hoppa på hälsotåget igen.

Anmäl
2009-01-03 02:19 #9 av: rebeckao

#8  Skrattande  Gapskrattade, kunde riktigt se din diabetessköterska framför mig, hur rolig hon såg ut! haha

Jag har ju själv precis börjat, men så fort det börjar märkas på mitt HbA1c och min vikt så ska jag kläcka den enkla förklaringen. Det ska bli SÅ roligt att se hur de reagerar! Cool

Älskar ditt svar till sköterskan!

Anmäl
2009-01-03 11:28 #10 av: nr-9

En av de bästa hälsofördelarna med LCHF för mig är att slippa de stora svängningarna i blodsockret. Det är otroligt skönt och lättande att från att svänga mellan 2 och 25 i bs har spannet krympt till 4-13. Förr hade jag flera känningar om dagen och nu kanske en varannan vecka, max! Att slippa ha dextrosol med mig när jag är ute och springer (jag får högre bs av träning nu) t.ex. Det tog mig ett par veckor med LCHF-livet innan jag insåg hur j-la mycket blodsockersvängningarna påverkar hela livet och humöret. Och vilken skillnad det var när jag mådde "stabilt".

Men jag måste 'tacka' min senaste diabetesläkare för det var han som fick mig att börja äta LCHF.. Han tyckte mitt kolesterolvärde var för högt och uppmanade mig att äta Becel ("Ät Becel. Becel kan sänka ditt kolesterol. Du vet att Becel nu även finns som yoghurtdryck?"

Jag blev rädd. Började söka på fettsyror och hittade KiF bland annat.

Måste jag tillägga att jag inte har något som helst förtroende för vården?

#9 Ja, ta med dig kameran. De kommer säkert vilja lägga in dig akut med tanke på alla brister du borde ha fått. "Va!? Ingen potatis eller fullkornsbröd!? Det är ju lågt GI, bra för blodsockret och massa nyttiga fibrer. Mättat fett sätter sig i kärlen! Du kommer bli åderförkalkad! Bacon!!!!??? Vad är det du säger?" *tar fram krusifix och vitlök*.

Anmäl
2009-01-03 12:54 #11 av: ettsuperlativ

Ja, man kan skämta länge om detta, men faktum är att jag blir uppriktigt förbannad...!

Anmäl
2009-01-03 14:55 #12 av: nr-9

Jag är förbannad, men kanske mest ledsen. Tänker på hur hälsan skulle varit om jag för 22år sedan (fick diabetes som treåring) fick vettiga kostråd istället för: "ät tre äggstora potatisar, och absolut inget smör, drick minimjölk, inte så många fiskpinnar -  det kan bli för mycket protein(!!?)"

Det kanske finns en anledning att bulimi är extremt mycket vanligare bland typ1-tjejer än hos den övriga befolkningen. Och att det är rätt vanligt att tonårsdiabetiker slutar ta insulin för att gå ned i vikt. Jag var rätt nära döden ett tag.

Anmäl
2009-01-03 23:57 #13 av: ettsuperlativ

Usch!

Visst är det så. Som tonårstjej är man extra känslig för allt vad ideal heter, att sluta ta insulin är ju ett effektivt sätt att tappa vikt :/

Tänker aldrig mer besöka en dietist, känner igen det du beskriver...

Rapport:
Har minskat mitt snabbinsulin med 50% men ligger kvar på samma doser på Levemir...

Har huvudvärk, känner mig yr och lite orkeslös, förmodligen övergående fenomen... Skulle kolla om jag hade ketoner i morse, men det visade ingenting (mina urinstickor hade visst gått ut för ett antal månader sedan), kan bero på det, eller så är jag ännu inte i ketos. Det spelar inte så stor roll, jag är glad över att minska insulinet redan, och att mina värden ligger mellan 4-12, och inte 2-28 under dygnet.

Anmäl
2009-01-03 23:59 #14 av: ettsuperlativ

blskr på 28 var överdrivet, men 18 kanske ;)

Anmäl
2009-01-03 23:59 #15 av: mikaelj

Du "är i ketos" per definition när du äter mindre än ungefär 100g kolhydrater/dygn; ju mindre mängd kolhydrater, desto större mängd ketoner tillverkas.

Hos mig har jag aldrig sett ketoner på urinmätningar. Kroppen finjusterar förbränningen så att det inte skapas större mängd ketoner än vad som behövs.

Anmäl
2009-01-04 00:30 #16 av: ettsuperlativ

mikaelj!

tack!

tänk så mycket man lär sig! :)

Anmäl
2009-01-04 02:41 #17 av: rebeckao

Det slog mig just en sak att tänka på för oss typ 1:or... När vi äter LCHF så töms ju glykogenlagrena. Skulle vi då få en svår känning så är vi i ett riskabelt läge. Glukagon-injektion skulle inte ha någon effekt alls utan vi behöver injektion av glukos!

Detta är dock inget som skrämmer mig. Även jag har ett MYCKET jämnare socker nu, och det känns som att risken för svåra känningar blir mycket mindre nu när doserna är så mycket mindre. När man tar stora doser blir ju risken för stor feldosering mycket större.

Men det kan ju vara bra att ha med i bakhuvudet i alla fall, det gäller att hålla koll på sockret så ska väl allt gå suveränt! :)

Anmäl
2009-01-04 03:08 #18 av: Liguli

Vill bara säga att vi är i alla fall några stycken inom sjukvården som inte förkastar LCHF, har själv börjat med detta för att testa om man mår bra av det. MEN man får inte glömma att fram till i år FICK man inte rekommendera lågkolhydratkost, eftersom det inte var förenligt med vårt mål om vetenskapligt bevisat eller beprövad erfarenhet. Efter anmälan mot Annika Dahlqvist tillkom en utredning, där man såg att det inte fanns faror med att dra ner på kolhydraterna, vilket gjorde att Socialstyrelsen beslutade att det är tillåtet att rekommendera kosten. Och även om det kanske har blivit lite tokigt i det här fallet, där man kanske hade fel från början, så är det klokt att sjukvården inte börjar rekommendera saker till höger och vänster utan att ha någon grund för det.

Som sjuksköterska ingår det i kompetensbeskrivningen att initiera och leda förkovring inom forskning. Vi läser en hel del om hur man ska få fram relevant forskning genom bra databaser och att lära sig att avgöra vad som är BRA forskning. Att man lägger så pass mkt vikt vid att lära sig hitta forskning är ju så klart för att det händer väl mkt inom sjukvård och hälsa: Varje år fördubblas kunskapsmassan från föregående år. Det gör ju att det man lär sig på skolan snabbt blir passé. Därför är det konstigt att sjuksköterskor är så dåligt uppdaterade inom sitt gebit, och jag ska försöka jobba på att i alla fall själv försöka hänga med i forskningen framöver, och inte förkasta teorier som låter lite off till en början. =)

Lycka till med kosten och era värden!

Anmäl
2009-01-04 16:07 #19 av: ettsuperlativ

Liguli:
Förstår det, skulle ju, som du säger bli jättetokigt om sjukvården helt plötsligt började rekommendera en massa olika saker helt utan regler och reson, men det är ju skönt att utredningen kom till, och att Socialstryrelsen ändrat sin syn på LC-kost.

Rebeckao:
Så långt hade inte jag tänkt, läste mer i tråden du gjort...

Anmäl
2009-01-04 21:30 #20 av: Leifemil

Om man inte har problem med att läsa engelska rekommenderar jag Dr Bernsteins : The Diabetes Solution. Hans bok är en handbok i hur man sköter sin diabetes. Jag skulle önska att den fanns på svenska och att den ingick i utbildningen för läkare och sjuksköterskor. Eftersom den handlar både om typ 1 och typ 2, och behandlar nästan ALLT, behöver man förmodligen hjälp med handledning. "Våran" Kostdoktor förstår detta, men jag kan inte tro att han är ensam i Sverige?

Anmäl
2009-01-04 22:24 #21 av: rebeckao

Ju mer jag läser här på forumet om diabetes och LCHF så blir jag mer och mer chockad och arg över att denna kunskap finns hos vissa i sjukvården, men tycks vara så svår att acceptera och ta till sig hos andra... Känner mig ordentligt upprörd över Livsmedelsverkets rekommendationer som har lurat oss alla i många herrans år! Rynkar på näsan

Denna sidan hittade jag till idag, här finns mycket att läsa om just LCHF och diabetes:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=435

#20 Måste nog ta och köpa mig den boken, får ses som en bibel i sammanhanget! :)

Anmäl
2009-01-04 22:42 #22 av: mikaelj

rebeckao,

Bra att du dokumenerar vad som händer.  Försöker få min kära mor att se ljuset vad gäller min lillebror med typ 1. ("Nä, Paulun har sagt att fett är farligt", slut på diskussionen)

Anmäl
2009-01-05 00:08 #23 av: ettsuperlativ

Sa just till sambon;

"om man skulle ta o kissa på en sticka"

Gjorde så och kom sedan skuttande och jublande ut genom badrumsdörren;

"är du med barn?"

"neeeeej, jag hade ketoner"

Jag veeet att det inte spelar så stor roll, men stickan gick från sin naturliga färg till mörklila på ett nafs, och det är så skönt att få ett kvitto... Jag gör rätt ändå!

Haha, och jag som har blivit lärd att ketonerna ska ses som ett varningstecken "det är farligt, du kan bli förgiftad", nåja, saker och ting ändrar sig.

Har idag upptäckt sidan "min mat" ligger på ca 4% kolhydrater och 63% fett, är det okej tro?

#20, dags att damma av kunskaperna i engelska alltså...

Anmäl
2009-01-05 00:10 #24 av: mikaelj

Du gör garanterat rätt om du äter <100g kolhydrater/dygn.  Jag har aldrig fått utslag på såna stickor.  Dessutom kommer du antagligen inte få utslag på dem efter ett tag när kroppen slutar spilla över ketoner i urinen.

Men, tja, grattis antar jag. :-)

Anmäl
2009-01-05 00:42 #25 av: JohanBaltic

Kan bara rekommendera Dr Bernsteins bok - den är ett referensverk hos oss. Det är värt att damma av engelskan för att läsa den - den fungerar bra som uppslagsverk, dvs man måste inte läsa den från sida till sida.

Dock kan det vara bra att förstå grunderna i hur vår ämnesomsättning fungerar och att det i första hand handlar om balansen i våra hormonsystem.

Min fru är typ 1:a. Äter strikt lite kolhydrater, har bra långtidsvärde och sjunkande blodtryck. Hon är nästan oförskämt frisk!

Anmäl
2009-01-05 02:10 #26 av: rebeckao

#24 Herregud, 100 g låter jättemycket tycker jag! De fyra första dygnen med LCHF har jag ätit dessa mängder: 50g + 15g + 50g + 25 g  och jag tycker dygnen med 50g var MYCKET! Eller är det jag som överdriver? Iaf har både jag och min man (som ätit ungefär samma mat) utslag på ketonstickorna, sedan dag 1. Vet att man inte ska stirra sig blind på det, men jag kan inte förneka att det känns lite kul! :)  Man kunde tydligt se att nivån sjönk de två dagarna då vi åt 50g. De andra dagarna var de mycket mörkare lila.

Anmäl
2009-01-05 09:54 #27 av: mikaelj

Just så är det.  Fler kolhydrater minskar behovet av ketoner. 150g är vad man uppskattat är ens dagliga glukosbehov, om kroppen inte har vant sig vid ketoner. Då sjunker den siffran drastiskt.

Jag äter 10-30g/dygn, oftast ungefär 20g.

Anmäl
2009-01-07 17:57 #29 av: ettsuperlativ

Hm...

Har ju som sagt testat denna typ av kost förut, men då kanske mer inriktat mot GI, åt mao inte de feta modellerna av mat men knappt några kolhydrater. Gick ner ganska mycket och fort, men hamnade i dåliga vanor igen och kilona kom tillbaka.

Nu har jag ju börjat om igen, denna gång nästan helt utan kolhydrater, men med desto mer fett. Jag har minskat insulin-doserna kraftigt och mår ju som förra gången, tyvärr händer det ingenting på vågen!

Vet att det inte gått så lång tid ännu, men jag upplever inte alls samma kiloras som sist...

Anmäl
2009-01-07 17:59 #30 av: mikaelj

Äter du kanske för lite mat totalt, och/eller för lite protein nu jämfört med tidigare?

Anmäl
2009-01-07 18:03 #31 av: ettsuperlativ

Tror inte det, jag upplever det inte alls så, men visst blir jag fortare mätt nu, när grytorna innehåller "riktig" grädde istället för minimjölk...

Anmäl
2009-01-09 15:01 #32 av: Margareta

*Jag har flyttat tråden från Medlemmar till gruppen Vi som har diabetes
Båda grupperna är rätt - men det blir lättare för er att hitta varandra så här
/Margareta, sajtvärd*

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-01-09 18:40 #33 av: ettsuperlativ

Okej, säkert vettigt, det blir ju mycket fokus på diabetes här :)

Mina blodsockervärden är fortfarande kanon, men idag har jag kommit in i en dålig cirkel, har käkat en massa nötter och lunch ute :/ känns inte riktigt bra att göra det, eftersom man inte har full koll på vad sakerna innehåller, frågade faktiskt vad thaigrytan innehöll, och det var lyckligtvis vanlig grädde.

hoppas det känns bättre imorgon, har varit hungrig hela dagen idag...

Anmäl
2009-01-10 17:42 #34 av: ettsuperlativ

Igår var jag så gruvligt sugen på något gott, så jag tänkte unna mig ett halvt glas rödvin till den grillade kycklingen med tzatsiki vi lyxade till det med igår, drack bara två klunkar... det smakade inte alls med vin, och då är det ju lika bra att låta bli?

åt lunch för några timmar sedan och pratade med sambon, glömde helt bort mig och tog den dos jag ju vant mig vid sedan en massa år tillbaka, mer än dubbelt så mycket som jag behöver nu.
DUMMA DUMMA JAG!

sitter nu här, rådvill med känning, ack ack ack så dumt det kan bli när man inte tänker... :/ längtar tills jag vant mig vid mina nuvarande doser :)

Anmäl
2009-01-11 00:06 #35 av: rebeckao

#34  Med pump skulle det bli mycket lättare. Där trycker du in precis hur mycket kolhydrater det är i din måltid och så räknar den ut exakt hur mycket insulin du behöver till det. (Baserat på vilken kvot du programmerat in i pumpen.) Då minimeras risken att dosera fel "av vana"! :)  Du måste ju varje gång för att dosera trycka in kolhydrater i gram. Dessutom kan jag nu backa i historiken och se exakt hur mycket kolhydrater jag ätit dag för dag, ganska intressanta fakta eller hur!? Jag har i snitt ätit 25 g per dag sen jag började och det är jag ganska nöjd med. Så pump är ett hett tips!

Hur gick det med känningen? Fick du äta mängder med kh? *Hemska tanke*

Anmäl
2009-01-11 08:35 #36 av: Tilda-T

#34 Hur gick det med känningen, blev du tvungen att äta något eller gick det bra?.

Sockerkänning är inte kuliga grejor, hoppas det gick bra!

Anmäl
2009-01-11 15:03 #37 av: ettsuperlativ

Det låter ju onekligen som ett intressant alternativ. Du trycker alltså in kolhydrater i gram? Och om man äter samma mat så kan man alltså gå tillbaka och se hur mycket man behövde då och vad som hände med blodsockret? Vad heter din typ av pump?

Jag har varit lite reserverad mot pump, eftersom jag (speciellt under mina tonår) trodde att jag skulle känna mig så handikappad om jag alltid bar med mig någonting som påminner om att jag är sjuk.
Nu har jag väl börjat vänja mig mer vid tanken på att faktiskt skaffa pump, men vi får se...

Det gick ganska bra, det verkar som att nu, när jag lyssnar mer på min kropp behöver jag inte så mycket för att sockret ska stiga. Ett grönt äpple och ett halvt glas mjölk så mår jag prima igen. Det känns som att jag nog får leva med att ta en frukt ibland, trots att det egentligen inte är att föredra.

---

Har börjat fundera på vad jag kan ändra för att det ska hända något på vågen också. Lägger in det jag äter i min mat och ligger på 3-4% kolhydrater, 65% fett. Får för mig att jag äter för mycket, kanske för mycket fett? Kan det vara så eller är det mitt fettskrämda jag som talar?

Anmäl
2009-01-11 15:05 #38 av: ettsuperlativ

Nu när jag läste ditt inlägg igen såg jag att du ju svarade på precis mina frågor, suck och pust, jag är en slarvfia!

Har du som målsättning att tappa något i vikt eller är det enbart för att få bättre blodsocker du äter  såhär?

Anmäl
2009-01-11 19:31 #39 av: ettsuperlativ

Hm, har läst runt här på forumet och upptäcker att många har svårt att gå ner i vikt, känner mig ganska tveksam... Känns ju så fel att vräka i sig en massa fett på detta vis. Kanske borde man dra ner på det trots allt...

Anmäl
2009-01-12 01:37 #40 av: rebeckao

#38  Jag vill gå ner i vikt, gärna 20 kg... Vägde 93 kg när jag började och är 177-78 cm lång. Men jag har bestämt mig för att även om jag inte skulle gå ner i vikt, och det enda som blir bättre är mitt blodsocker (och hälsan i övrigt) så kommer jag fortsätta med detta! Nu har jag bara hållt på i 11 dagar hittills, men har redan gått ner 2 kg! Kanske mest vatten, får väl se hur fortsättningen blir...

Jag har en pump som heter Cozmo men det finns flera pumpar som kan göra samma saker som den, även om just den är min favorit av flera anledningar. ;)  Här är de tre vanligaste:

Cozmo

Paradigm

Animas

Anmäl
2009-01-12 08:18 #41 av: Tilda-T

Räkna helt kallt med att det är svårare för oss diabetiker att lyckas få ner vikten, det är ju så tyvärr att insulinet funkar fettinlagrande.

En rejäl sänkning av insulindoserna borde funka viktsänkande tycker man!

Men det är prexis som rebeckao säger man mår som en prinsessa på denna mat så även om man inte störtdyker i vikt så vinner man så mycket på att fortsätta lchf:andet ändå och för mig är det viktigt just nu att inte fortsätta att gå upp i vikt.

# 39 Man behöver inte VRÄKA i sig fett , själv tycker jag idag att jag äter bara lite mer fett än dom jag känner men det kan ju vara för att man blir hemmablind och tillvandFlört

Anmäl
2009-01-13 01:49 #42 av: ettsuperlativ

Ni har så rätt.

Det är väl bara det att man läser så många olika råd och rön, ibland lite propaganda från båda sidor tror jag...

Tack för era svar!

Anmäl
2009-01-13 04:57 #43 av: andreas0

#37, 65 E% fett är inte för mycket. Mellan 60 och 80 E% är lagom.

Tänk på att det är skillnad på E% (dvs. energiprocent) som minmat anger, och procent av vikten. Eftersom fett innehåller mer energi per gram än kolhydrater och protein så är det betydligt lägre andel om man hade kollat på viktprocenten, så det är inte så mycket som det kanske verkar.

Om man inte sitter och äter en massa fast man är mätt så kan det inte bli för mycket.

Anmäl
2009-01-13 14:55 #44 av: ettsuperlativ

Tjoho! Jag försöker hålla motivationen uppe, trots att det inte händer någonting på vågen, skulle ju egentligen vilja tappa 5-10 kg, men förhopppningsvis kommer det, inbillar mig att det är svårare denna gång...

Nåja, en rejäl motivationshöjare är ju urinstickorna som visar på ketoner OCH blodsockret jag har hittills idag inte haft ett värde över 6 och inget under 4, tagit 2 enheter (snabbverkade) vid frukost och 2 vid lunch (skillnad mot de 10-12 E jag tidigare behövde).

Jag tuffar på, men ska dra ner lite, lite, lite på fettet, hittills idag ligger jag på 1% kolhydrater, 43% protein och 56% fett. Har ju skaffat mig en last, grädde i kaffet, men jag har tänkt skippa det i några dagar.

Anmäl
2009-01-13 15:00 #45 av: andreas0

#44, Bry dig inte om vikten så länge, njut av alla andra hälsofördelar man får så länge, vikten ger nog med sig till slut den med.

Anmäl
2009-01-13 15:23 #46 av: ettsuperlativ

Tro mig, jag njuter! (och vikthetsen står väl mitt diabetesteam mest för... ett BMI på 26 är ju KATASTROF) ;)

Anmäl
2009-01-17 00:38 #47 av: fofo-girl

hej,

Jag är en färsking i lchf fronten och även i forumet men jag ville berätta att jag är precis där du är.

Typ 1:a sedan 8 års åldern och ä 28 idag. Fick barn för 10 månader sen och nu måste jag gå ner måååååååååååånga kilo ha ett bmi på 33 så minst 15kg måste jag ner. JAg behöver att få ner mitt hba1c väde på hemska 7,8!!!

Började lite smått med lchf för 2 veckor sen och har gått ner 1 kg, men tror att det bara är vatten. Men jag måste säga att jag kan inte alls äta så mycket fett som rekommenderas och dessutom har jag legat på ca 20% kolhydrater om dagen ca 50% fett.

Tänkte bara fråga hur det nu kommer sig att ketoner inte ä så farliga länge?! får inte till det i huvet. Har dock inte kollat själv. Men jag kan bara hålla med om att bs är kanon sen jag började. Lite jobbigt med känningarna men senaste 2 dygnen har jag hittat bra sätt att undvika dem på och det gäller att testa sig ofta.

Motionen är det dessvärre med...lite seg känner jag mig speciellt med en liten som ska ha uppmärksamhet hela tiden.

JAg har ännu inte berättat om mitt beslut för min diab sköterska. Men jag blev mycket besviken när jag ville träffa en dietist och fick inte tid förrän 23 feb...mer än 6 veckor från det datumet jag fick kallelsen. För att inte snaka om pumpen som jag pratade med henne om. först var det snack om att jag skulle på ett infomöte direkt efter jul men nu blir det inget förrän tidigast i mars/apil....man blir trött på dem!!!!!

Roligt att jag hittat hit, hoppas man kan följas åt här :-D

Lycka till :-D!!!!!!!!!!

Anmäl
2009-01-17 02:40 #48 av: andreas0

#47, Du kan läsa om varför ketonerna vid den här kosten inte är farliga i den här tråden.

Anmäl
2009-01-17 12:14 #49 av: fofo-girl

tack andreas0 för info, tur att det finns många kunniga här. JAg vet nu vad jag kan säga när ssk börjar tala om ketoacidos. Tackar :-D

Anmäl
2009-01-17 12:27 #50 av: Margareta

Hej foto-girl och välkommen hit.

Jag tror det är jättebra att du skär ner kolhydraterna sakta eftersom du annars kommer till känning mycket lättare. Kolla ofta och justera neråt sakta tror jag doktorn skulle råda dig.

Eftersom du är typ1:a skall du stå under noggrann kontroll och jag tycker du kan starta en helt egen tråd där du kopierar ditt inlägg ovan och så placerar du den under den grupp vi har här på forumet som heter fråga doktorn.

Andreas Eenfeldt är läkare med vana av detta och kan rådgöra med dig i vilken takt du skall trappa ner. Att hoppas på att du får hjälp i vården kan göra dig besviken - långt ifrån alla - = väldigt få - förstår sig på det här sättet att hantera diabetes nuförtiden. När jag var barn på 50-talet var det en självklarhet att man inte gav kolhydrater till en diabetiker.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-01-18 16:14 #51 av: ettsuperlativ

Hej Fofo-girl! Kul med flera i samma situation, vi kan säkert lära oss mycket av varandra, och jag måste hålla med Margareta, du kan nog inte räkna med allt för glada miner i ditt diabetesteam, allt stöd och svar på frågor hämtar jag här :)

Tänkte bara dokumentera mina strövtåg i syndens vatten...

Igår tentade jag av en stor kurs, och på kvällen kunde jag inte hålla mig utan drack både rödvin och en öl (fy på mig).

Onödigt snedsteg, då jag ju faktiskt varit i ketos i fler veckor och tappat åtminstone två kilo.

Nu kommer jag väl att få gå igenom dessa omställningsbesvär igen, men nåja, sånt är livet, vinet smakade otroligt gott efter en tuff dag i tentasalen.

Anmäl
2009-01-18 18:07 #52 av: pmg

Jag är ledsen för att mitt inlägg blev så missuppfattat. Avsikten var mer att öppna upp för att lösningen ibland ligger någon annanstans än där vi förväntar oss dem och att även svar som kan verka oseriösa, faktiskt inte är det utan de kan få oss att se saker vi inte har tänkt på eller förstått. Det var inte meningen att snöa in på smygätande i sig vilket jag så här i efterhand kan se blev för stort fokus (men det var avsett som exempel).

Jag har inga kostråd att ge som inte redan är givna här. Jag vill istället ge dig en eloge för ditt engagemang i din sambos problem. Jag hoppas ni får den hjälp du efterfrågar. 

Anmäl
2009-01-18 19:40 #53 av: ettsuperlativ

Postat i fel tråd?

Anmäl
2009-01-19 10:56 #54 av: ettsuperlativ

Blä, ställde mig på vågen idag och är på exakt samma ställe som jag var för två veckor sedan...

Skulle behöva några kilon för motivationens skull... :)

Anmäl
2009-01-19 16:47 #55 av: fofo-girl

Hejhej,

Hur går det? Jag är väl lite hysterisk över vikten, men jag får ta det lugnt, och du med. Det är svårt, det kan du väl bara hålla med om!

Hoppas tentan gick bra, vad läser du för nåt?

Nån gång måste man väl ändå få unna sig nåt glas vin eller öl. Jag tycker du gjorde rätt att belöna dig själv. Men det är syndigt för den här kosten vad jag har förstått. Nu dricker jag så jättesällan så jag har inget sug efter det.

Tränar du nåt förresten? Jag har inte hittat nåt jag tycker om än, så promenader är min enda motion nu. Ja just det, och jaga lilltösen rundor här hemma.

Vad brukar du äta när du får känning och hur blir det med rekylerna då? Jag har världens probelm just nu med rekyler lååångt efteråt. puhhh´

kram

Anmäl
2009-01-19 23:21 #57 av: ettsuperlativ

Ja, känner att jag också är lite väl hetsig kring vikten... Men man vill ju så mycket :) Det kommer nog tids nog.

Jag pluggar lite projektledning, eller pluggade. Nu är det bara mitt företag som gäller :)

Hur gick det för dig under graiditeten? Svårt att hålla sockret bra?

Jag har faktiskt inte så mycket problem med känningar, men tar ett glas mjölk eller ett äpple om jag får känning, hatar också druvsocker, blää!

Träning är jag tyärr inte heller så värst dukig med , har tränat på gym tidigare, men nu är det promenader och crosstrainer som gäller.

kram :)

Anmäl
2009-01-19 23:35 #58 av: fofo-girl

Att bli gravid var ett helvete till och börja med, men det bästa som har hänt min diabetes sedan jag fick den näst efter att jag börjat med lchf. Aldrig att jag skött mig så bra som jag gjorde då. Jag mådde prima. Bs svängde nåt fruktansvärt i början och jag hade värde som var nere i 1,2 som lägst, men sen var det kanon. Jag har aldrig mått så bra av att ta så mycket insulin men så är det med en gravid diabetiker, man blir mer och mer resistent mot insulin. Som mest tog jag 106 enheter :-o. Det bästa var väl ändå att jag inte gick upp i vikt så mycket och inte födde jag så stort barn heller. Men det beror inte helt och hållet på diabetes utan arvet med att jag är rätt liten till växten. Jag saknar ibland att vara gravid men nu när jag har hittat denna diet har jag inget att klaga på. Det blir nog barn igen om  nåt år tills dess måste jag ner en hel del. Vi får väl se.

Vad roligt att du e egenföretagare fastän du e så ung. Vad pysslar du med då? Tufft tycker jag!

sov gott!

Anmäl
2009-01-20 13:09 #59 av: ettsuperlativ

Kan tänka mig att det var en jobbig period, men skönt att höra att man faktiskt KAN må bra. Jag är ju inte riktigt där än, men en vacker dag vill vi ju ha barn :)

Jag äger en reklambyrå och gratistidning :) Jättekul, men vi får se hur länge jag gör det här, vill vidare i livet :)

Vad pysslar du med när du inte är mamma, höll jag på att säga ;)?

Appropå känningar och rekyler, jag som varit så glad att jag sluppit rekyler, i går kväll hade jag känning, drack ett glas mjölk och käkade lite hallon, imorse vaknade jag med ett bs på 17 :( Trist sånt är när man annars skött sig så bra!

/C

Anmäl
2009-01-22 11:29 #60 av: ettsuperlativ

I natt vaknade jag av världens kramp i ena vaden, precis som man kan få om man har haft högt blskr en längre tid. Jag rusade upp och mätte, men 5.2 är ju inget värde som skulle kunna orsaka detta fenomen.

Har sökt runt är på siten och sett att många märker av detta.

Anmäl
2009-01-22 11:39 #61 av: andreas0

#60, Många som får kramp under natten tycker att det hälper med magnesiumtillskott, så du kan testa det och se om det hjälper för dig.

400mg en stund innan du lägger dig är en lagom dos att börja på. Köp det från hälsokostaffärer, det från apoteket är antingen för låg dos eller så har det en massa onödiga tillsatser som t.ex. sötningsmedel (kommer inte ihåg vilket av dom det var).

Teorin är att man tappar en del vätska i början på LCHF och då försvinner en hel del magnesium med ut så man får brist, men vi vet inte säkert vad det beror på. För de flesta som upplever det så går det över efter att dom ätit LCHF ett tag och kommer inte igen, men för några enstaka så kommer det tillbaka periodvis. Och de allra flesta upplever inte några kramper alls.

Andra tänkbara orsaker är att man fått i sig för lite salt, eller att man får har fått tillfällig brist av någon annan mineral, men eftersom magnesium hjälper de flesta så är det nog vanligast.

Anmäl
2009-01-22 19:57 #62 av: ettsuperlativ

Tack för svaret, ska bli spännande att se om det hjälper med tabletterna jag köpte på hälsokosten nu...

Anmäl
2009-01-25 17:38 #64 av: ettsuperlativ

Undrar om det varit fel på min våg?! Nu har jag helt plötsligt tappat 3,5-4 kg på en vecka och inte ändrat kosten någonting, dessutom syndade jag ju med vin förra lördagen (kanske det som behövdes... :)... Önsketänkande;)) Har nog haft ägglossning, varför jag kanske vätskat på mig, kan ju vara det de kommit av.

Nåväl, jag hänger i. Är ju i den åldern då det anordnas en hel del fester och middagar, det fikas också en hel del, men jag tycker inte att det känns speciellt svårt att stå emot, igår tittade jag glatt på när vännerna åt semlor och senare drack öl till pokerspelet, men det värsta är ju att man måste försvara sig! Igår höll jag på att gå genom taket, kommentarer, blickar och frågor om det är okej att "vi äter chips".

Jag svarar gärna på frågor och förklarar, men rena angrepp, fy!
Det måste väl vara det värsta med att så radikalt skilja sig från vad folk "normalt äter". Jag brukar dock förklara att jag mår bättre och inte behöver ta lika mycket sprutor, något som folk tycks ta till sig, just det där med de hemska sprutorna.

Anmäl
2009-01-25 23:52 #65 av: fofo-girl

Bra tjejen! Stå på dig!

Jag råkade ut för din situation i heglen hos mina svärföräldrar. Min man har väl förstått lite smått att jag inte äter sött och en massa krafs längre men han har nog tittat tillräckligt på min tallrik förrän i helgen. Då säger han: Du skippar det nyttiga och äter en massa fett. potatis innehåller mer långsamma kolhydrater än sås som har massor med fett" JAg undrar ibland vad han kan om kost. Han är en allmänbildad man som kan mycket men kost, det kan han verkligen inte. Ja, mina svärföräldrar hade väl inte mycket att säga förutom ät det du tycker är gott.

Gratulerar till viktminskning! Vad skönt att det går framåt men konstigt att det gick så fort på en vecka.

JAg undrar om jag gör nåt fel. Jag inte gått ner nåt denna veckan, sammanlagt har jag gått ner 1,5 kg. Men jag måste erkänna från måndagen i veckan har jag hållt det där med lågkolhydrat, så jag kanske får avvakta.

JAg stör mig så på att det inte händer nåt. Hoppas jag inte ger upp för tidigt.

JAg håller dock med dig att sockersuget är nästan noll. Skötn är väl det med tanke på hur mycket jag åt innan av det.

undrar bara en sak, har du märkt att du kissar så fruktansvärt mycket som om du har högt bs fastän det är helt normalt?

Igår var katastrof...jag var på toa minst 1 gång i timmen. visst hade jag druckit lite mer kaffe än vanligt, men för guds skull inte så att jag kissar de mängderna. Hade bra bs heeeela dagen under 8.

tjingling! :-D

Anmäl
2009-01-26 16:32 #66 av: ettsuperlativ

I perioder kissar jag också otroligt mycket, men nu har det återgått till normalt kisseri :) Det är nog ingenting att oroa sig över! Kanske bara ett tecken på att du går på keton-drift?

Vet precis hur du känner dig med bristande motivation då det inte händer något på vågen, men det ger nog med sig tillslut. Tror vi diabetiker har svårare att få igång fett-brasan.

Anmäl
2009-01-28 15:21 #67 av: ettsuperlativ

Hihi, en helt annan sak... Jag debuterade som lokalkorrespondent i Nyhetsmorgon, tv4 imorse. Så snart får ni se ett bekant LCHF-ansikte i rutan. :)

Anmäl
2009-01-28 16:53 #68 av: fofo-girl

oh, gratulerar till tv-debuten! Lycka till! Vart är det du sänder ifrån då?

Anmäl
2009-02-03 21:04 #69 av: ettsuperlativ

Jag vet inte vad det är med mig, efter helgens snedsteg är jag konstant sugen på att äta något... Hatar denna känsla!

Nåja, hoppas det ger med sig snart. Lagom till semestern nästa måndag, då ska man alltså visa sig i bikini på playan i Thailand :S

Har för övrigt skickat in blodprov till sjukhuset så väntar spänt på vad resultaten ska visa! Hoppas såklart på en rejäl sänkning av långtidssockret.

Anmäl
2009-02-04 13:43 #70 av: fofo-girl

håller tummarna! Jag känner mig exakt som du nu, konstant hungrig, men jag har snart min mens så det kan vara det!?

Anmäl
2009-02-23 19:11 #71 av: Walnewra

-nyfiken-

Hur har det gått för er??!?!

Jag är en nyfiken typ 1-diabetiker som inte har startat med LCHF än..men är faktiskt mindre tveksam nu än för några dagar sedan Glad Så jag kommer nog att sätta igång med detta snart jag också! Cool

Så säg mig tjejer och alla andra hur går det med kosten och insulinet och blodsockrena?!?!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.