Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9160 ggr
maxiq
2008-12-28 21:19

Blodgivarmackan from hell

Jag var och lämnade blod före julhelgen och blev som vanligt erbjuden juice och en smörgås efteråt. Jag hällde upp lite vatten och slet bort osten och skinkan från mackan för att mumsa i mig eftersom jag inte ätit något på åtta timmar.

Skadad som man är så började jag läsa bak på smörgåsinplastningen: Protein 12g, Kolhydrater 23g, Fett 12g. Inget direkt oväntat men när jag såg innehållsförteckningen så höll jag på att sätta den magra ostskivan på tvären! Är det inte meningen att vi ska överleva åtminstone till nästa blodgivningstillfälle?

KRAFTMACKAN FULLKORN OST & SKINKA (120 g)

_Ingredienser
_Bröd Polarkraft Fullkorn: vatten, fullkorn av råg, vetemjöl, sirap, fullkorn av vete, vetestärkelse, vetegluten, vegetabiliskt margarin, (rapsolja/härdad rapsolja), rågflingor, havrefiber, jäst, salt, maltmjöl, surdegspulver (råg), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror), mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra)

Ost 17%: mjölk, syrningskultur, salt, löpe, konserveringsmedel (natamycin)

Rökt skinka 13%: skinkbitar, vatten, salt, druvsocker, surhetsreglerande medel (natriumcitrat), stabiliseringsmedel (pentanatriumtrifosfat), antioxidationsmedel (natriumastorbat), konserveringsmedel (natriumnitrit)

Vegetabiliskt margarin: rapsolja, kokosfett, palmolja, vatten, skummjölk, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin och mono- och diglycerider av fettsyror), surhetsreglerande medel (citronsyra), aromämnen, A- och D-vitamin

Hur har de fått in allt detta i den lilla mackan?!

Förvånad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
evasch
2008-12-28 21:29
#1

Riktigt äckligt faktiskt…..

Denna kommentar har tagits bort.
Lynxx
2008-12-29 11:07
#3

De fick in allt skräp genom att ta bort (nästan) allt de nyttiga :-/

Håller med #1 - mycket äckligt…..iiiiisch

---------

(OT- Mascarpone, vispade äggulor, vaniljpulver, kanel + stevia - rena rama mjukglassen! - typ)

kaisakavat
2008-12-29 12:00
#4

Huh! När man betänker hur få ingredienser som det egentligen skulle kunna handla om.. Några stycken bara.

maxiq
2008-12-29 12:04
#5
  • Fet ost
  • Fet skinka
  • Smör

Räcker det? Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

greensis
2008-12-29 12:20
#6

Isch. Just den där har inte vår blodcentral, men de har polarbröds renklämma och den har liknande skrämmande läsning.

Michael Pollan beskriver sånt som "foodlike substances"
Ja - mat är det ju inte. Har den något existensberättigande överhuvudtaget?

Fabricati diem, pvnc!

Annons:
Magica1970
2008-12-29 13:32
#7

Skinkbitar? Och det gör att hela produkten får kallas för skinka? Skandal!

fia1
2008-12-29 13:39
#8

Ett stort tack för att ni lämnar blod! Skrattande

Blod=liv för mig ett antal år…..

e1in
2008-12-29 14:01
#9

Jag har tänkt börja lämna blod efter nyår, har en vän som gör det rätt ofta och det skulle kännas så bra att man gör något mer utöver det vanliga (vänlighet m.m.) att hjälpa människor i akuta behov. Dock är jag lite rädd för nålen, har hört att den är rätt stor. Är det många här som lämnar blod?

Gott nytt år på er alla!

maxiq
2008-12-29 14:10
#10

fia1: Äsch, vad gör man inte för en ven?

e1in: Nålen är rätt grov men man kan alltid titta åt ett annat håll :-P

När de skulle spruta in kontrastvätska i samband med röntgen så frågade de om jag hade några problem med nålar. Jag tittade på nålen, skrattade och sa att jag var blodgivare. Den nålen var som ett hårstrå i jämförelse med blodgivarnålen som är mer som ett sugrör… Nu ska jag inte skrämma dig utan det brukar inte vara så farligt. Ta med egen mat bara så ska du nog överleva! ;-)

Tjejer får bara lämna två ggr per år p.g.a. den "naturliga avgången" men alla får lämna plasma varje månad.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

konichiwa
2008-12-29 14:19
#11

Jag har varot blodgivare i många år och blir svimfärdig bara av att se en spruta/nål.

Men jag VILL lämna blod efter att det räddat livet på mej att få en stor blodtransfusion.

Så jag tittar bort och tänker på annat och det går faktiskt alldeles utmärkt.

Jag tycker det är mycket läskigare med de supersmala nålarna sjukvården använder *ryser*!

Så försök du, det skulle inte finnas så många blodgivare som det gör om det var så läskigt som du tror :-)

starhawk
2008-12-29 14:29
#12

Jag får inte lämna blod längre, en sjuksyster upptäckte att jag käkar Dimetikon, jag har aldrig gjort någon hemlighet av det och det har aldrig varit något problem förut men nu vart det helt plötsligt stopp. Om jag inte minns fel så stannar Dimetikon i tarmen och går aldrig ut i blodet, så var är problemet? jag fick förslaget att sluta med Dimetikon inför blodgivningen, men nej tack, jag har tidigare på läkares förslag dragit ner på dosen och då kom magvärken tillbaks (har BMI). Så nu har jag lämnat blod 84 gånger och ändrar dom inte regeln så blir det inte mer, jag har fortfarande svårt att se varför ett receptfritt medel mot gaser skulle vara så farligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

UBCL
2008-12-29 15:01
#13

Jag var blodgivare under många år i min ungdom Glad men har har inte lämnat på senare år. Hur länge är man välkomment som blodgivare?

Angående nålens diameter; det är mycket viktigare vem som håller i den! Flört Enligt min erfarenhet är dom fantastiskt skickliga på våra blodgivarcentraler och trots att nålen är grov har jag aldrig blivit felstucken med blåmärken o. dyl. som jag ofta får på vårdcentralerna.

Annons:
raphanus
2008-12-29 16:12
#14

Byt tappcentral om du kan. På Kungstappen dit jag går kan man som tack få välja mellan att bli bjuden på lunch eller skänka ett belopp till typ Barncancerfonden. Lunchen brukar vara paj eller pasta. MEN, som tur är finns det en mackbuffé, där man kan göra sina egna mackor om man vill. Det finns keso, Bregott, ost, leverpastej och yoghurt, och det äter jag av tills jag blir mätt.

[Saiva]
2008-12-29 16:41
#15

Jag försökte lämna blod för något år sedan och kom så långt som tills första tappningen men där var det stopp. Mina vener var för tunna för nålen så det kom inget blod. :o( Kan ev. bero på att jag trodde jag skulle få en panikattack i stolen där också(HATAR nålar!!!). Hehe. Synd för jag är 0-. :o/

Synd att inte fler kollar upp sig om de kan ge blod. Det är ju bara några få minuter/sekunder av ev. sprutångest för att rädda liv. Lätt värt det. :o)

Sommarmamma
2008-12-29 17:03
#16

Får tyvärr inte lämna blod längre, eftersom mina levervärden (alat) var för höga en gång… Hamnade inte ens i "karantän" utan blev "utkastad" ur systemet direkt Gråter Alat-värdet var troligen förhöjt av en halsinfektion och rel. höga intag av Panadol, men det örat ville ingen höra på trots att läkare sa så och följde upp mina värden Rynkar på näsan

Här var dock inte mackan nåt att hurra för heller, så den är inget jag saknar Flört

kaisakavat
2008-12-29 19:30
#17

Har lämnat blod tidigare om åren. Mitt blodvärde har varit väldigt högt för att vara kvinna. Men plötsligt fick det för sig att "åka ner i skosulorna".. Oklart än idag varför. Och då blev det slut på den nyttigheten.

I mig får de sticka vilka nålar som helst. Är aldrig rädd. Tycker mest det är intressant hur kroppen funkar och hur det ser ut när de skär upp.. Funderade förut på huruvida det kunde gå att fixa att få titta på när de tog bort min livmoder.. Fast det kanske hade varit lite väl.. Tungan ute Jo, jag vet - jag är rätt så galen på det viset.

Kanske borde man ha blitt kirurg..

Maia
2008-12-29 19:43
#18

Mitt blodvärde var på 150 sist jag kollade, så jag kanske är en bra kandidat då… Det är dags, känns det som.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Inke
2008-12-29 19:46
#19

Studerade i Tyskland på 60-talet och hade ont om pengar. Då fick man 30 D-mark ( 37,50 kr.) Mycket pengar då. Sen fick man feta korvar, kaffe och konjak för att pigga på sig. Mina blodvärden blev mycket bättre av att ge blod. Men nu är jag för gammal. Undrar över åldersgräns. Det borde väl vara blodvärdena som gäller i stället.

MiaP
2008-12-29 20:47
#20

Jag får inte heller lämna blod längre men håller med tidigare skribent om att det är vem som sticker mer än hur tjock nålen är som är avgörande.

Annons:
flikkan77
2008-12-29 21:14
#21

Har funderat på att lämna blod men dels är jag livrädd för nålar av alla de slag som ska stickas i mig och dels har jag så tunna vener att de får använda en barnnål när de ska ta blodprov. Sen har jag så tunna vener med så nålen brukar gå rak igenom. Inte lätt att ta blodprov på mig alls! Så är nålen grövre än en sådan kan det nog bli problem.

"You just have to belive…"

maxiq
2008-12-29 21:59
#22

Mina blodådror är tjocka som finska prinskorvar så de kan blunda och sticka om de vill. När jag började ge för 20 år sedan så var det inte ovanligt att de ropade in sköterskeelever så att de skulle få något enkelt att börja öva på… :-S


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Aniara4
2008-12-30 00:55
#23

Jag får inte heller ge blod eftersom jag har alldeles för många och allvarliga allergier, så jag är tacksam mot er andra som gör det! Fast en gång har jag lämnat plasma, till forskning om penicillinallergi. Då fick jag både macka och en piffig väska, vill jag minnas.

Lasselars
2008-12-30 00:56
#24

Själv är man rätt immun mot spruträdsla sen en at läkare eller vad det kallas när de är på "praktik" lyckades sprutade in kontrastvätska i min pulsåder av misstag och lyckades få till en fin liten fontän i armvecket när jag var 15 år. Hon var inte bara röd i ansiktet för att hon var förlägen om man säger så. Hade ett blåmärke över halva underarmen i en vecka tack vare det. Flört

Inke
2008-12-30 01:14
#25

Fick blodtransfusion som bäbis. På den tiden satt givaren bredvid och blodet gick direkt över till mottagaren. Armen skars upp ,säkert utan bedövning. Såna små känner ju inget.Har ärr i armvecket som minne.

flikkan77
2008-12-30 21:50
#26

#22 På mig brukar den som ska ta blodprov på mig sitta och leta och leta och leta efter nått ställe att sticka på, sen kallar de in någon annan som ska vara bättre. Slår nästan aldrig fel. Skulle fylla en attans massa rör en gång och då fick de stick om några gånger för mina kärl bara gick sönder.

… också svimmar jag lite med ojämna mellanrum.Flört

"You just have to belive…"

spindelfot
2008-12-30 22:13
#27

Men är blodgivarnålarna hos blodgivarcentralen annorlunda än de rör som man lämnar hos lab? De stack mig när jag var gravid minns jag, och tog ut tre rör eller mer ur mig.. Det gick ju jättebra.

Min man är på praktik just nu på sjukhuset, han sticker folk hejvilt, han är rena naturbegåvningen med nålar tydligen :S En gång när han kommit hem så klämde han på min arm och skrattade, att han hade hittat en bra ven att sticka i! Är man ihop med en vampyr eller!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
kaisakavat
2008-12-31 00:05
#28

Vilken skojig tråd detta blev..

Jag brukar peka när de ska sticka mig: "Stick där - det funkar!" Ibland måste de ju ändå prova nån annan stans, för att de inte vill lyda sådär genast.

Det brukar sluta med att de gör som jag säger…

Wildrat
2008-12-31 00:52
#29

På mig måste jag säja till att de inte får sticka på ett visst ställe för det gör så himla ont där…

Isa56
2008-12-31 01:14
#30

På mig rullar venen iväg och gömmer sig.Guld i mun Blir ett halvt rör.Rynkar på näsan sen liknar man en sprutnarkoman när man är färdig med plåster här och var. Tror förresten inte att jag blir godkänd. Har för mig att Trombyl som jag har är blodförtunnande. Och det går inte, eller nån som vet?Obestämd

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

matsmurfen
2008-12-31 01:39
#31

Tja, för så sent som ett år sedan var jag forfarande lyckligt omedveten om typ sådana här saker som vad mackorna på blodgivningen innehåller för skit….

Men jag är rätt lycklig nu också - att få veta vilken skit de innehåller så jag kan hålla dem på avstånd…

Enklare än #5 kan det ju inte vara.

Tack till svärmor som köpte SSS böcker och lät mig läsa dem en hel helg, och tack till Margareta som startade KiF. För vad vore världen utan KiF och all den kunskap som finns hos medlemmarna… Glad

Liguli
2008-12-31 05:25
#32

# 30  Enligt vad jag vet är just Trombyl, trots sin blodförtunnande egenskap, godkänd för blodgivning. Sen har man ju alltid frågan om varför du äter blodförtunnande, alltså vilken sjukdom som ligger bakom. Den i sig kan ju hindra att man får ge blod. Trombyl innehåller acetylsalicylsyra, som finns i t ex Magnecyl, och är inte alls lika blodförtunnande som exempelvis Waran.

Jag tycker att du ska gå till blodgivningen och prata med dem, för det är en värdefull insats om du kan ge blod! Glad

Isa56
2008-12-31 09:11
#33

#32 Tack för svaret. Har Trombyl som standardbehandling för en infarkt som jag är helt frisk från, slutade också att röka.

Ska ta kontakt med blodgivningen o höra med dom.Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

starhawk
2008-12-31 15:21
#34

#27: Jodå det är en betydligt fetare nål hos blodgiveriet än hos labbet, hos blodgiveriet är den ungefär lika grov som blyertsen i en blyertspenna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Halvdansken
2008-12-31 16:28
#35

Jag har också tunna kärl och har ärr i bårda armvecken efter många års blodgivning. När jag gick regelbundet i Malmö så hade jag koll på vem som kunde sticka mig, så jag sa till att jag väntade hellre på den-eller-den. En gång var det en sån klåpare att jag gick därifrån.

Helt klart handlar det om VEM som sticker, inte hur tjock nålen är. Men jag tittar bort precis när de går igenom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gluffgluff
2008-12-31 16:53
#36

Haha, man har ju lärt sig vid det här laget att ge dem högerarmen. Där misslyckas ingen, men i vänstern syns ingenting…

wannabe
2008-12-31 17:03
#37

Jag är själv lyckligt ovetande om vad blodgivarmackorna innehåller då jag själv inte är blodgivare.

Istället har jag nöjet att delvis jobba på blodcentralen. Jobbar inte i tappningen utan på deras lab och då bara på natten så det är bara akuta grejor vi har hand om då. Och vi är väldigt glada över alla som så generöst delar med sig av sitt blod. Och nu i jule/nyårstider är det ju alltid större brist än vanligt så det gäller att hushålla med det som finns i blodbanken.

maxiq
2008-12-31 19:17
#38

Det är bara att hoppas att man inte behöver göra ett uttag… :-|


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

kaisakavat
2008-12-31 19:41
#39

Maxiq - har du en sån där sällsynt blodgrupp som typ nästan ingen har??

Det har inte jag - jag kör med "svensk standard A" i rören, för säkerhets skull..

flikkan77
2008-12-31 19:48
#40

#34 Inget för mig med andra ord. Kan ha svårt att få plats med barnnålen i mina ådror. Tunna kärlväggar i små och rullande ådror är visst en blodprovstagares mardröm.

När jag ett tag sövdes lätt tre gånger i veckan så såg jag hemsk ut efter alla bulor och blåmärken som kom av kanylen. En gång fick de sätta i foten och det var mindre trevligt…

"You just have to belive…"

pitch
2008-12-31 20:06
#41

Vägra ge blod innan de ger rätt typ av "ersättning"!

Annons:
maxiq
2008-12-31 20:17
#42

Man får ju en check på 50 spänn som man kan köpa hur mycket fett som helst för! :-)

Nädu kaisa, jag har nog en ännu vanligare blodgrupp: 0 Rh+ men den ska tydligen gå att ge till de allra flesta.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

greensis
2008-12-31 20:22
#43

#42 Va, får ni pengar hos er?

Vi får pryttlar och erbjuds dessa läskiga mackor men icke monetär ersättning. Jo, en gång fick vi faktiskt en biocheck.

Fabricati diem, pvnc!

magma
2008-12-31 21:23
#44

På sjukhuset i Örebro har svärmor lämnat plasma många gånger, och där kan man välja mellan pengar eller att samla ihop poäng till olika gåvor. Vi har fått 12 stora Lasse Åberg ölglas av henne, som hon samlat ihop där. Själv har hon en tjock frottémorgonrock och en massa andra pryttlar därifrån.

spindelfot
2008-12-31 22:18
#45

Vad många som skulle lämna blod ifall man fick lite pengar! Det skulle ju vara bra om man blev jättefattig en månad..

Jag ska nog testa att lämna blod, jag väger ju över 50 kg nu och det var ett tag sedan jag tatuerade mig sist, ammar inte heller.. så enligt vad jag vet borde jag få lämna..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Sommarmamma
2009-01-01 19:53
#46

Här på Åland får vi inget alls, bortsett från mackan då Förvånad Jo, järntabletter om man behöver Obestämd

Matmamma
2009-01-01 20:33
#47

Blodbussarna erbjuder festisar som dryck och fabriksförpackade hårdbrödmackor med olika konstlade fyllningar. Tackar nu nej till detta och grundar med egen mat och dryck innan besöket.

raphanus
2009-01-01 21:19
#48

#47 - Tack för tipset! Då ska jag aldrig gå till bussen som brukar parkera utanför mitt jobb.

Annons:
kaisakavat
2009-01-02 14:27
#49

Smörgåsarna är väl ämnade för vår återhämtning efter tappningen… Funkar tämligen dåligt!

Kanske vore på sin plats att upplysa dem:

Medan jag levde på dylik kost, smörgåsar å elende, så dök mitt blodvärde ner till farligt låga nivåer. Hade 86 för ett par år sedan och stora problem med att höja det.

Sedan jag bytte ut smörgåsarna m m elende mot riktig näringsrik mat så har mitt blodvärde stigit till rätt nivå - utan att jag ätit något järntillskott.

Sommarmamma
2009-01-02 19:18
#50

#48 - du kan väl ge utan att ta? Skrattande

raphanus
2009-01-02 23:28
#51

#50 - Jodå, tanken är fin, men då dejtar jag nog golvet, som greensis brukar säga. Och att ta med matsäck till blodbussen tycker jag också verkar lite för excentriskt, till och med för att vara jag.

matson
2009-01-02 23:41
#52

tar heller ingen macka efter b-givning utan går snällt hem ock käkar mitt kött med smör till…

keja01
2009-01-03 02:52
#53

En extra bra sak med blodgivning är att alla blodgivare runtom i världen normalt numera registreras med ett blodprov för eventuell donation av benmärgsceller. Benmärgstransplantation används vid vissa cancerbehandlingar, som leukemi till exempel.

Melindrea
2009-01-03 15:00
#54

En allmän fundering om blodgivarmackor och saker… Borde inte det "bästa" (ur en tallriksmodellsynvinkel) vara en macka med smör, leverpastej och sådant?

Wildrat
2009-01-03 16:55
#55

#54 Det är ju ganska många som inte äter leverpastej så jag tror de valt nånting fler äter.

Annons:
spindelfot
2009-01-03 17:14
#56

Jag har nu anmält mig som blodgivare, den här tråden gav mig en spark i ändan. Har funderat på att göra det länge men liksom inte kommit för mig att göra det. Men man kunde ju anmäla sig lätt som en plätt på internet! Man måste ju göra tester osv. först, men nu är jag på g iallafall! Jag hoppas att jag inte har någon hemskt sjukdom.. :S

Ska få min man att anmäla sig också, han har också varit positiv till detta men inte heller kommit sig för..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

e1in
2009-01-04 03:27
#57

Nu för några dagar sen följde jag med min vän och tittade på när hon skulle ge blod, så fort de tog fram slangarna och nålen fick jag panik, brukar aldrig få det men jag tyckte det var så himla läskigt, så killen som skulle sticka henne tyckte att jag skulle lägga mig på en brits och lugna ner mig..

Mitt hjärta slog i 200 ungefär. Sen när jag lugnat mig så frågade han mig om det jag inte skulle nyregistrera mig, och då tänkte jag att jo, det får bli nu eller aldrig. Så jag fyllde i alla pappren och tog blodprover (lite läskigt det också) men det fick finfint så nu ska ja lämna blod den 4/2 (efter en resa).

Känner mig mkt stolt som beslutat mig för detta, men det känns som det behövs. En lärare i min skola var me om en bilolycka, och tvingades opereras några gånger, och innan dess har han gjort diverse njurtransplantioner osv, så han lever tack vare allt blod folk givit. :)

raphanus
2009-01-04 07:18
#58

#57 - Grattis, Elin! Hoppas det går bra!

Jag har själv tuppat av en gång när jag tittade på när en kompis lämnade plasma. Jag hade förut också problem med att bara bli stucken i fingret, och tuppade av bara av det. Nu är jag själv blodgivare sedan tre år, och det fungerar hur bra som helst - ingen yrsel och inga svimningstillbud.

För tio år sen bodde jag i Norge och skulle gå på rutinkontroll. Jag tänkte att de säkert ville sticka mig i fingret. Men så tänkte jag så här: "Jag bor i ett främmande land, och de läkare jag ska möta vet ingenting om mig, och har heller inga journaler att titta i, så därför har de inga speciella förväntningar på mig." Det hjälpte uppenbarligen, för sen dess har jag aldrig haft problem med att bli stucken.

Mervi
2009-01-04 08:29
#59

jag är inte rädd för själva proceduren men tål inte att se på blodet.Rynkar på näsan inte heller när det sticker nålen i.

Aniara4
2009-01-04 12:12
#60

#28 Så är det för mig också. Mina kärl ser mycket bättre ut än de är, så när jag försöker förklara att det inte brukar funka mitt i armvecket utan det är bättre att ta den uppe på sidan så fnyser de bara övermodigt och säger att "nähärå, den här ser så fin ut så". Mer än en gång har jag bitit ihop om ett "vad var det jag sa" när de till slut frågar vilken det var jag sa brukar funka, efter att de fått mig att se ut som en misshandlad sprutnarkoman.

Däremot är jag imponerad av provtagningen på Södersjukhuset, där är de riktiga proffs!

Modesty
2009-01-04 13:01
#61

Jag har verkligen fått blodådror som är till för blodgivning.

Det är nästan så att dom spricker för att de är så tjocka. (lite överdriver jag nog).

Jag har lämnat i snart 5 år och på våran tappcentral så är mackorna gjorda för hand om man kan säga så, det vill säga ingen plast eller innehållsförteckning. Jag har inte vågat avstå från att äta min macka ännu.  Men järntabletterna äter jag inte.

babybel
2009-01-04 13:18
#62

Ursäkta om jag "kapar" tråden lite, men eftersom det finns så många blodgivare här tänkte jag att någon kanske visste…

Har någon av er haft erfarenheten att blodets konsistens blivit tjockare efter att de börjat med LCHF? Min sambo var iväg och lämnade blod i fredags efter ca 1 1/2 månad på LCHF, och sköterskorna kommenterade att "ojdå det var väldigt vad tjockt blod du har!" De försökte skaka av en dropppe från en pipett för att testa blodvärdena, och droppen gav inte med sig utan de måste doppa pipetten igen för att få en större droppe… 

Sambon garvade åt det hela och vi sa att hade det varit något att oroa sig för hade väl sköterskorna sagt något, men lite underligt var det ju… Värdena var ju bra som vanligt, dock.

Har någon annan varit med om en liknande förändring?

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Annons:
Wildrat
2009-01-04 13:55
#63

#60 Vilka puckon som inte lyssnar på dig! Jag tar blodprover ganska ofta och säjer alltid till att de inte får ta i armvecket, hittills är det ingen som gjort det heller. Du kanse behöver säja att de inte får istället för att de inte bör…

maxiq
2009-01-04 15:09
#64

#62: Mitt blod brukar rinna snabbt men "min" sköterska brukar hinna ta hand om en givare till medan mitt rinner fast nu senast så hann hon knappt vända sig om förrän det var klart! Jag tror att det har mer att göra med vätskebalansen för dagen i kroppen.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

nobban7
2009-01-04 15:19
#65

Får inte heller ge blod längre men vill gärna uppmana alla andra som kan och får att göra det. Blodcentralerna gör inte annat än hackar i folk hela dagarna så de kan det där, lite värre på hälsocentraler där man ofta kan bli både misshandlad och sönderstucken. Skrikandes

babybel
2009-01-04 15:20
#66

#64 Tack Maxiq, det låter som en rimlig förklaring!

Min sambo sa själv att blodet var "som vaniljsås" (hmm nåja han har en tendens att överdriva!) men att själva blodgivningen gick på rekordfart…

När jag berättade om den här tråden så skrattade han gott. "Ni svenskar, ni envisas med att äta dessa eländiga smörgåsar hela tiden!" Här får man saft. Och kakor. Sockerchock - så att man ska må bra efteråt. Hmmm. I rest my case! Han bad om en kopp te med fetmjölk istället, och dom tittade lite konstigt på honom…

Men han hävdar att han mådde precis som vanligt efteråt, ingen yrsel eller någonting som han ibland får efter blodgivningen!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

maxiq
2010-02-02 01:59
#67

En liten uppdatering av denna tråd:

I dag var jag på blodgiveriet igen och tittade in i kylskåpet för att se om de hade bättrat sig men nu hade de en renklämma av samma tillverkare istället. Nåja, tänkte jag, jag kan ju alltid ta en tugga renkött och slänga resten men när jag läste den roman som kallas innehållsförteckning så såg jag att de hade klämt in en massa saltvatten i den stackars renens kvarlämningar och sedan tvingats använda karragen för att hålla ihop det hela så blev det ingen macka.

Jag frågade i receptionen om sköterskan hade läst innehållsförteckningen på mackorna men det hade hon inte och jag fick en lång föreläsning om hur svårt det var att hitta mackor som var inplastade och tålde infrysning så jag fick minsann hålla till godo med det som fanns. De måste vara inplastade p.g.a. hygienkrav men när jag frågade om varför Brago-kexen fick vistas fritt i ett kakfat mitt på bordet hade hon inget bra svar.

Jag förklarade att jag inte åt smörgåsen för att jag inte äter kolhydrater men påtalade också det olämpliga i att ett ställe som sysslar med en slags friskvård försöker förgifta sina generösa givare med en inplastad kemilåda på vägen ut. Hon lovade att framföra mina synpunkter till ledningen och bifoga ett stycke förpackning för försök till högläsning (se #0). Jag var tydligen den första som klagat på mackorna men förhoppningsvis inte den sista. Jag borde ha hotat med att gå till ett annat landsting…

När jag checkat ut kläderna ur garderoben kom hon smygandes med en till varucheck á 50 kr och sa att jag kunde ju köpa med mig en egen bit ost att knapra på nästa gång för tanken med mackorna är ju att man ska ta det lite lugnt efter givningen och få lite energi. Det var snällt av henne! Jag hoppas ju förstås att vid nästa kvartalsbesök så dignar kylskåpet av feta ostar, salami och kokta ägg! Då kommer de att få slå mig i bojor med sina blodtrycksmanschetter och släpa mig ut från fikarummet medan jag skanderar "Vive la graisse, vive la vie!"


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Carpedium
2010-02-02 03:58
#68

Har varit blodgivare i många år och känner mig väldigt nyttig varje gång jag lämnat. Man får lämna från 18 år och upp till man blir 60. Kvinnor får lämna tre gånger per år och män fyra. Jag gick över till LCHF för drygt två månader sedan och ska lämna nu i februari för första gången sedan jag ändrade mina kostvanor, ska bli spännande att se mina värden! Dom goda "onyttiga"mackorna och festisen är ju inte att tänka på längre , så man får väl se till att käka något nyttigt hemma istället. Som ersättning på "min" blodbuss brukar man få välja på lite olika saker som t.ex en T-shirt, strumpor eller en trisslott.  Tycker att alla som är friska med bra värden och rätt ålder ska lämna Blod, det känns jättebra att göra en samhällsinsats !

bustas
2010-02-02 08:22
#69

En sådan macka bör lämnas in på en destruktionsanläggning för förbränning under sträng övervakning. På en återvinningsanläggning passar den ju inte in alls.

Min son gav blod ett antal år tillbaka och i trappan på väg ut från centralen svimmade han. Nu förstår jag vad orsaken var. Det var i alla fall inte blodtrycket.

Annons:
maxiq
2010-02-02 10:54
#70

Ja det var tur att jag hade grundat med en ordentlig frukost så jag höll mig uppe på 46:orna. Efter tre år på LCHF så har jag fortfarande utmärkta blodvärden och mitt Blodtryck föranledde ett "ojdå" från den luttrade sköterskan men det var ett positivt "ojdå" eftersom det var föredömligt lågt, 98/62


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Lojs
2010-02-02 13:39
#71

Nu har jag blivit peppad av den här tråden och anmält mig som blodgivare! Får väl se om de behöver mitt blod, har visst minne av att jag har en väldigt vanlig blodgrupp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Carpedium
2010-02-02 14:15
#72

#71  Allt blod behövs , lycka till !

Babz
2010-02-02 15:32
#73

Jag har oxå varit blodgivare, men kan tyvärr inte lämna blod nu pga medicinering. Jag tyckte det var ett suveränt sätt att hålla koll på blodvärde/blodtryck. Några problem med nålarna har jag aldrig haft. De är vana att sticka på de flesta blodcentraler, så avstå inte blodgivnig för den sakens skull!

Det behövs fler blodgivare, i hela landet!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Aniara4
2010-02-02 15:35
#74

Och har man väldigt stora problem med nålar är det ju jättesmart att kombinera med KBT och exponeringsterapi!

maxiq
2010-02-02 18:00
#75

Undrar vad de gör på Blodcentralen om man blir akut spruträdd och skriker STICK!?

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Beavis]
2010-02-02 18:12
#76

Det finns inte riktig skinka i påläggsdiskarna längre allt är pressat kött "skav" ifrån tillverkningen av annat kött. Emulgeringsmedel mm behöbs för att "Skinkan" inte ska smulas sönder  i kartongen och på mackan.

Annons:
maxiq
2010-02-02 22:23
#77

Det är märkligt att ett företag med så uppenbart undermåliga produkter ska ha lyckats få monopol på frysta-mackor-marknaden.

Skrikandes


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Lilla-Anna-Pysslar
2010-02-03 16:33
#78

Nu ska jag bege mig till plasmagivningen. Tycker faktiskt att det är lite mysigt på nåt sjukt sätt. Man blir lite ompysslad och så.

Men jag har en egen Oopsie-smör-gräddost-macka med mig i väskan.

[Beavis]
2010-02-03 21:35
#79

#77 Detta gäller i princip alla tilverkare av "smörgåsskinka" Scan Lithells, Pärssons etc… Det är mycket billigare och ett sätt at tillvarata köttet som blir över vid produktionen av annat dyrare kött.

Själv är jag också en sån där person dom de har svårt att få blod ur så jag har inte ens försökt bli blodgivare för de brukar få sticka mig flera gånger för att fylla sina små rör. Hur jävla trasig skulle jag inte bli om sw ak fylla en påse eller tre??? Blir nog som någon ovan beskrev att de får skära en i armenoch samla upp allt som kommer ut. Skrattande

Lojs
2010-02-04 10:54
#80

#79 Ska bli spännande för mig, jag brukar vara svår att sätta kanyl på, men jag tänker att på blodgivningen så är de så vana att de säkert ha nåt bra knep. =) Har fått tid för provtagning nästa onsdag. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

maxiq
2010-02-04 13:55
#81

Blodcentralen borde väl servera kaffe med dropp? Kanylbulle kanske?

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

wannabe
2010-02-04 19:56
#82

I Danmark bjuds det på rödvin (och öl) under och efter tappningen.

maxiq
2010-02-04 21:38
#83

Synd att det är så långt att åka…

Rynkar på näsan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
[Beavis]
2010-02-05 22:31
#84

#82 Måste va lajbans för de blodmottagare som ligger på uppvaket och ber sjuksyrrorna "stanna rummet" LOL

maxiq
2013-06-14 20:09
#85

Jag frågade faktiskt vid senaste blodgivningen om de kollade promillehalten i blodet men de sa att de "såg på givaren om denne är berusad".

För att återgå till ämnet så skriver Ann Fernholm om att Internationella Blodgivardagen idag firas med specialtillverkade Cupcakes…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: