Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Diabetes typ 1, blodsockerkänning

2009-01-06 00:54 #0 av: kristinkarlsson

hej!

Jag har diabetes typ 1 och har precis börjat med LCHF. Läser överallt om att blodsockret kommer hållas mkt jämnare, inte lika starka insulinkänningar etc. men det jag undrar är: när man nu får ett lågt blodsocker, vad ska man äta? har någon nå tips eller råd. Eftersom jag är diabetiker typ 1 så måste jag ha nå sött i mig när jag får en lågkänning. Vanligtvis brukar jag ta ett glas juice och en macka, vilket inte är så bra i den här dieten. Vore tacksam för råd !

Anmäl
2009-01-06 00:58 #1 av: Wildrat

Ta ett glas mjölk eller nånting annat som innehåller en del kolhydrater men inte så mycket av dem. Är det mycket kolhydrater i det du tar får du stora svängningar som ger än mer problem.

Anmäl
2009-01-06 03:05 #2 av: rebeckao

Jag har också typ 1, började med strikt LCHF från den 1/1. Hittills har jag haft en enda känning och den var inte svår, 3,6 mmol/l. Jag hävde den endast genom att sänka min basaldos på pumpen till 10% i en timme. Har du pump eller penna? Precis som Wildrat skrev så ska det räcka med ett glas mjölk. Men jag vågar nästan lova dig att du kommer bli av med många svängningar i sockret med LCHF. Själv pendlade jag nästan dagligen mellan 3-25. Nu ligger jag konstant mellan 4-9 (10). Stor skillnad! :) 

Lycka till!

Anmäl
2009-01-07 00:54 #3 av: Doc

kristinkarlsson,

var noga med att sänka insulindoserna tillräckligt så kommer du troligen få mycket färre och lindrigare känningar än tidigare.

Blir det ändå känning kan du göra som tidigare. Men jag rekommenderar ren stärkelse (ex bröd) eller druvsocker (ex dextrosol). Juice innehåller 50% fruktsocker vilket är mindre effektivt. Måste omvandlas till glukos/druvsocker i levern först.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.