Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 7113 ggr
Anmaja
2009-01-17 19:56

Anmajas år med LCHF

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.


Köttfärsrulle med bacon och fetaost

Hej!

Tänkte inte direkt presentera mig i denna tråd då jag redan har en presentation här på sidan. Vill bara berätta att jag firar ett år med LCHF idag. Den 16 jan 2008 var min - förhoppningsvis - sista dag med bullar, kakor, godis, sötsaker, light-produkter…

De första 5,5 månaderna gick jag ner 10 kg enligt mina planer, ja som jag hoppades i alla fall och då har jag aldrig varit strikt LCHF:are. Sen har det gått lite saktare. Summa sumarum på ett år är 14 kg ner och jag är verkligen jättenöjd då jag mår så bra.

När jag vid ett par tillfällen gått på ViktVäktarna på 90-talet har jag gått ner tio kg på tio veckor och blivit hög av lycka. Men inom ett år hade jag gått upp det och lite till. Jag tror inte på snabba viktnedgångar, så därför känner jag mig verkligen nöjd nu.

Läst på Annika Dahlqvist sida:

Låter en aning galet att äta så mycket fett för att bli smal. Vad då då? Der är en faktoid = fakta utan verklighet som industrin lurat i oss!

Jag hade redan bestämt före jul 2007 att börja just denna dag efter alla helgdagar och fick ståpäls på kvällen då jag hörde på nyheterna att socialstyrelsen godkände denna kost! Detta tog jag som ett tecken att det skulle funka för mig - och det har det!

Hälsar Anmaja - som festat på köttfärsrulle jag hittat recept på här idag och senare blir det lite hallon, grädde och en klick mascarpone till kvällsteet.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
Marylojs
2009-01-17 19:59
#1

Åh vad kul att höra! Drygt ett kg i månaden låter som perfekt avvägd viktnedgång tycker jag.

Zepp
2009-01-17 19:59
#2

Grattis på ettårsdagen! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmaja
2009-01-17 21:14
#3

Tack för svaren, kul att få lite mer peppning. *L*

Glömde skriva vad min festmiddag skulle avlutas med. Jag har tagit en näve hallon från frysen och en skvätt vispgrädde som jag körde lite lätt i mixern. Blandade i en sked mascarpone och tänkte frysa in det som glass, men det var lagom kallt och i bra konsistens för att äta direkt. Mumms!

Skulle visa ett foto på det också, men det ääär svårt att ta kort på mat så att den ser läcker ut och denna rosa röra gjorde sig inte så bra på bild. *L*

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

nobban7
2009-01-17 22:23
#4

Grattis till ett bra val! Flört

raphanus
2009-01-17 22:37
#5

Det är i dag även precis ett år sedan Socialstyrelsen gav Annika rätt - väl värt att fira!

senada
2009-01-18 02:41
#6

Grattis på ettårsdagen och lycka till i fortsättningen!

Annons:
vildros
2009-01-18 09:23
#7

grattar till bde viktnedgången och ett år av ditt nya liv =)

Så skönt det måste kännas!

Libbe7
2009-01-18 10:55
#8

Grattis till viktnedgången och valet av festmaten  Flört

fru-kryss
2009-01-18 16:12
#9

Det ser underbart gott ut!!!

Grattis till viktminskningen?

Anmaja
2009-01-31 16:50
#10

Tack för grattissvaren! Såg inte att det kommit fler! Tungan ute

#5 - Just precis! Glad "Jag hade redan bestämt före jul 2007 att börja just denna dag efter alla helgdagar och fick ståpäls på kvällen då jag hörde på nyheterna att socialstyrelsen godkände denna kost! Detta tog jag som ett tecken att det skulle funka för mig - och det har det"!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

birma
2009-01-31 17:18
#11

Vad roligt med viktnedgången.
Grattis till den!

Mvh birma
>^..^<

Mervi
2009-01-31 19:07
#12

Grattis så här efterskott. Kul att läsa om din viktnedgång och att du trivs med kosten. Lycka till under 2009 också.

cacao
2009-01-31 19:29
#13

Precis som dig tror inte heller jag på snabba viknedgångar, viss är det kul när kilorna rasar men jag tror att man får en sundare viktnedgång om man ger det lite tid.

Har du någon ungefärlig beskrivning på hur/vad du åt? Vore kul att få lite tips då jag också är ute efter ungefär den takten på viktminskning som du nu haft.

Grattis också givetvis!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Annons:
matson
2009-02-02 15:24
#14

grattis till ettårsdagen hoppas på att det blir ett livslångt ställningstagande ..själv är jag nog inne på mitt 4e eller 5e beroende på hur man ser det jag började egentligen 2004 men hoppade av någon månad för att jag tyckte det var för jobbigt att bli ifrågasatt och inte kunna argumentera ordentligt…men jag läste på och kom tillbax och nu håller jag mej kvar och tänker nog fortsätta med det…

Anmaja
2009-05-25 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Finn fem fel - eller fler…

Har storhandlat idag. Tungan ute Förvånad

Pssst… Har missat att fler har skrivit och gratulerat här över, så jag tackar här och nu. Tack tack.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Anmaja
2009-06-09 18:50
#16

Rubriken kanske kan misstolkas nu när jag är inne på mitt andra år, men vad gör det. Tolka den som "alla mina kommande år".

I helgen gjorde jag en jättegod broccoli- och blomkålsgratäng. Blandade grädde och philadelfiaost och hällde på. Toppade med massor av riven ost, men hade "förr i tiden" även tagit lite skorpsmulor för färg och knaprighet. Det gick ju inte nu så jag mixade lättsaltade Cashewnötter och strödde på, det blev kanon, extra piff på det hela!

Att gratängen sen inte blev så där krämig som jag förväntat spelar inte så stor roll, gott var det i alla fall. Dagen efter hade det krämat ihop sig lite…

Nöthacket med den lilla sältan använde jag även på hallon-blåbär som jag serverade med grädde-mascarpone. Det blev smaksensation! Lite överdrivet kanske, men fullt godkänt och lite annorlunda med salt till desserten. Tungan ute

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

lizaohman
2009-06-09 19:36
#17

Vad menas? Ska jag finna fem felaktiga fmatvaror? Odlad lax är sämre än vildfångad lax, nr 1. Smör är bättre än Bregott, nr2. Eller va? Tungan ute

Anmaja
2009-06-09 22:24
#18

Förvånad Knäckebröd - ett jättepaket i botten.

Tuggummi - och leverpastej full med goja. Obestämd

…en chokladkaka med hallon i, visserligen 70-procentig, meeen…

Skäms Annars tror jag det är rätt vettigt.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

lizaohman
2009-06-10 11:50
#19

Knäckebrödet missade jag, attans, det borde jag sett. Men tuggummi ser jag inte. Eller leverpastej. Men du, är det där orangea paketet fuskkaffe med sötningsmedel?

Anmaja
2009-06-10 12:48
#20
  • Tuggummipaketen ligger mellan Gevalia frystorkat pulverkaffe - vita påsar med röd-grön text.
  • Leverpastejpaketen, två stycken, ligger längst ner till vänster, silver-röd-grön-färgade paket, bredvid grädden.
  • Inget fuskkaffe med sött! Kan det vara linfröpaketet du ser?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
lizaohman
2009-06-10 17:06
#21

Linfrö är okey om det passerar tarmen helt utan att krossas, annars är det giftigt, så det skulle kunna räknas som ett fel :D

Anmaja
2009-06-10 18:44
#22

Ahaaa, det hade jag ingen aning om! Nej då ska jag inte krossa dem, kanske jag inte ens ska använda dem? Jag som råkade ta två, olika, linfröförpackningar…

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Flodkossan
2009-06-10 18:57
#23

Hmmmm…. letar med falkögon…. Gula Babyostar, är inte de en lightversion?

lil-sis
2009-06-10 18:58
#24

Hetta upp dem i kokhett vatten. Drick.

Cyaniden som är det farliga förångas.

Men jag tror inte du behöver oroa dig för okrossade linfrön, vill minnas att de går igenom kroppen som de är.

lizaohman
2009-06-10 18:59
#25

Många använder linfrö och fiberhusk när de bakar vet jag. Jag har vant mig av med bröd som vardagsmat. Annars gör linfrö bästa nyttan till hönsen, de omvandlar den omega-3 som finns i fröt till en sorts omega-3 som vi kan tillgodogöra oss. Vi kan alltså inte tillgodogöra oss merparten av godsakerna i frön och vegetabiliska oljor. Undantag kokosolja. Om man använder linfrö för magens skull, så brukar psyllium-frön rekommenderas. Jag vet inte, jag tycker att kokosolja, vatten och magnesium håller bra ordning på tarmsystemet.

Om du tycker om leverpastej så finns det Gräddpastej numera som har ca 5 gram kolhydrater/100 gram. Den är riktigt god. Jag som inte gillar lever men vet hur viktigt det är att få i sig det, brukar ta en Finn crisp i veckan med mycket smör och ett berg med leverpastej toppad med gurka. Fast för det mesta håller jag mig till Torskleveroljan, som innehåller Omega-3 i stora format och en del D-vitamin samt A-vitamin. Förhoppningsvis innehåller den allt som man annars får från leverätning. Eller? Nån som vet om jag missar nåt?

Kollade också på de gula BabyBel men vill minnas att de är med cheddarsmak. Lightversionen är också röd, vilket orsakat en del spring tillbaka till affären :)

Anmaja
2009-06-11 00:28
#26

Oj här får jag lära mig mycket.

  • Ska leta efter bättre leverpastej!
  • Ordning på tarmsystemet har jag redan nu, så jag behöver inte särskilda arrangemang för det.
  • Linfröna var tänkta till brödbaket, jag är helt insnöad på bröd och måste variera sorterna för att inte falla tillbaka till "vanligt" bröd.
  • Psylliumfrön finns nånstans där i högen som jag tänkt till brödet också.
  • Visste inte att BabyBel-ostarna fanns som lightvariant, men det är ju ointressant nu när jag vet bättre. Den gula är mycket godare än den röda tycker jag. Ska finnas en grön också, men den har jag inte hittat - mer än på derar egen hemsida.

Tack för kommentarerna!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

raphanus
2009-06-11 08:53
#27

#26 - Gudruns bredbara i hård plastask är den leverpastej som har lägst kh-halt.

Annons:
Anmaja
2009-06-11 14:59
#28

Tack - ska leta efter både Gräddpastej och Gudruns. Flört

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Mervi
2009-06-11 15:16
#29

Den gula babybell är inte light-version utan en annan smak/sort av osten.Skrattande

lizaohman
2009-06-11 15:20
#30

Vill minnas att den är med oliv-smak.

Flodkossan
2009-06-11 17:49
#31

Hmm…där ser man! Jag som trodde att de där var en lightversion. De ska jag testa nästa gång jag handlar.

Anmaja
2009-06-12 00:45
#32

# 30 - De gula BabyBel med olivsmak? Tror jag inte? Obestämd

# 31 - Jättegoda! Tungan ute

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

lizaohman
2009-06-12 11:55
#33

Nä, de gula har väl cheddarsmak, som jag skrev i #25. Sedan fick jag hjärnsläpp #30, vet inte vad jag tänkte. Men det finns Babybel med olivsmak faktiskt.

Anmaja
2009-06-12 14:25
#34

# 33 - Kanske de gröna är med olivsmak då? Jag har som jag skrev sett gröna, men bara på deras hemsida. Undrar var den finns att köpa?

Har inte heller hittat Gräddpastej och Gudruns leverpastej än, fast min lilla ICA hade huuur många andra sorter och storlekar som helst.

 

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
Anmaja
2010-01-05 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Om tolv dagar firar jag två år med LCHF och då är det som sagts tidigare exakt på dagen två år sen Socialstyrelsen gav AD rätt i frågan om denna kost.

Glad

Summering för mig:

Första året gick jag sakta men säkert ner 14 kg och jag kände mig frisk och stark och duktig. Och var förvånad över att det gick sååå lätt att bli av med sötsuget som varit mitt största problem i typ trettio år.

Andra året har jag snöat in på smörgossar (som mitt barnbarn skrev nyss) och tyvärr gått upp tre kg. Men det kunde ha varit värre - om jag inte kunnat hålla mig från det söta. Men det har jag förutom något enstaka toktillfälle.

Tredje året - jag nystartar återigen den 17 januari. Det datumet har nästan blivit lite magiskt för mig. Nu ska jag läsa lite om 'fakiren' och fundera om det är nåt för mig att starta upp med, eller om jag bara ska gå tillbaka och börja äta som jag gjorde första året.

Hadebra alla!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Anmaja
2010-01-18 23:13
#36

Min nystart kunde inte börjat bättre. Flört

Jag har haft ett brejk från min danskurs under höstterminen men startade upp idag igen och det var sååå kul! Vi har dessutom fått en ny fin lokal som ligger centralt och några i föreningen har renoverat, snickrat, målat och sytt under juluppehållet.

Det tar 25 min att gå dit i snömodd. Sen dansade jag ca 80 min och så gick jag hem i modden igen. Gick med stavar för att minska risken att ramla - inbillar jag mig i alla fall.

Maten går jättebra och jag sörjer lite att jag åkte dit på alla smörgossarna… Men nu är brödet utstädat (eller uppätet) och jag lagar minst ett mål varm mat om dagen. Jag har varit sååå slarvig och det har bara blivit värre o värre senaste månaderna.

Godis, kakor och bullar har jag inte ätit på två år och det känns verkligen bra! Nu är jag på ge igen!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

korseett
2010-01-18 23:53
#37

heja på Anmaja!

Anmaja
2010-01-19 14:53
#38

Tack, tack, det är ju bara så att när jag väl bestämt mig - så är det oförskämt lätt att hålla sig med rätt kost!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Anmaja
2011-04-22 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Äntligen hittade jag min egen tråd! Fick bläddra många sidor bakåt. Förut fanns väl en egen rubrik för det vi skrivit själva? Lättare var det i alla fall att hitta innan 'ombygget' här.

Nu har jag gått in på mitt fjärde år med LCHF och jag var och lyssnade på Annika Dalqvist i lördags när hon äntligen kom till Kalmar. Ja, jag har ju lyssnat på henne även på två LCHF-kryssar. Men nu fick jag med mig några vänner här och det känns som om vi bara blir fler och fler LCHF:are. Härligt!

Min vikt står fortfarande på 14 minus sen jag startade i januari 2008. Är inte strikt, har svårt att äta riktiga måltider, fuskar för ofta mellan varven med bröd. Är dock glad att sötsuget inte kommer tillbaka.

GLAD PÅSK till alla!

MVH

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Mervi
2011-04-24 19:56
#40

Glad påsk till dig med. Kul att du hittat din tråd och skriver i den igen.

Skrattande

Anmaja
2011-04-25 07:14
#41

Tack Mervi! Det är ju inte lätt att hitta här nu med denna konstiga nyordning. ;-)

MVH

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
Anmaja
2012-03-01 12:18
#42

Åren går, LCHF består - självklart. Kyss

Efter drygt ett halvårs urspårning är jag på banan igen. Känns sååå skönt! Min nystart hade jag förlagt till "efter jul o alla helger o tjugondagknut" och då blir det förstås den 17 januari - årsdagen när socialstyrelsen godkände 'Annika Dahlqvis kost', 2008.

Det är fyra år sen, drygt, som jag startade och snart fem år sen jag hittade till LCHF på olika ställen, på nätet och i tidningar. Jag har sagt det förut och igen, jag är sååå besviken över att vi blivit lurade och att jag gick på det här med light o lätta. Tänk om inte…

Jag väger nu nästan 10 kg mer än när jag var gravid - och då gick jag upp 24 kg! Allt 'tack vare' att jag bland annat gick rakt in i sockerfällan.

Mitt sockersug är numer borta med vinden.

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Jennix
2012-03-01 12:21
#43

Det är jobbigt när man trillar dit men skönt när man får det att fungera igen! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lizaohman
2012-03-01 13:52
#44

Hej igen, vad skönt att du ändå är "på banan" merparten av tiden! Jag är själv en slarvig ätare och nu när blodsockret är stabilare så går jag utan mat alldeles för länge. Kan varmt rekommendera kallpressad kokosolja, mot sötsug, för immunförsvar och näringstillförsel. Ät den inte på kvällen då den kan ge mardrömmar och allmänt orolig sömn.

Anmaja
2013-05-12 10:04
#45

Det gick så bra i början av året, men jag åker dit gång på gång, socker, socker, socker. Känner mig besviken på mig själv, varför kan jag inte låta bli, känner mig som en alkoholist. Ja, som jag tror de känner inför alkoholen. (Själv dricker jag det mycket sällan) 

Nu börjar jag om igen.  Idag, inga kolhydrater, bara nyttig, rätt, äkta mat. Hoppas det funkar in i evigheten, jag vill inte må så dåligt som jag gör med alla kolhydrater jag proppar i mig.

Ville bara få det på pränt. 🤢 

----------------------------------------

~ Anmaja - min blogg ~

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Upp till toppen
Annons: