Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Också ny typ 1:a

2009-01-02 18:55 #0 av: rebeckao

Hej!

Jag har diabetes typ 1 sedan 16 år tillbaka, är 31 år nu. Har hunnit lägga på mig en hel del övervikt, skulle behöva gå ner minst 15 kg om jag får bestämma... Hörde nyligen talas om LCHF och tycker det låter jätteintressant!  Har under ca en vecka trappat ner kolhydraterna, men från igår så är det strikt LCHF som gäller.

Insulinet har jag kunnat halvera under dessa två dagar. Jag har insulinpump och basaldosen går som vanligt, har fått sänka den vid två tillfällen då sockret var på väg ner. På så viss slapp jag äta kolhydrater och kunde bromsa sänkningen genom att tillfälligt sänka insulinet i pumpen.

Måltidsdoserna ligger nu på max 0,5-1 enheter och normalt tar jag 6-12 enheter. Så det är en jätteskillnad! :)  Och jag har haft ett enda blodsocker över tio, resten helt perfekta. Jag som sällan har ett enda värde under 10 i vanliga fall! KUL!

Ketosen infann sig direkt, redan igår kväll hade jag tydligt utslag på teststickan, det hade även min man som inte är diabetiker. Skönt, då vet vi att vi inte råkat få i oss några dolda kolhydrater.

Så nu håller jag tummarna att det syns på vågen framöver också, och på HbA1C! :)

Anmäl
2009-01-02 19:02 #1 av: Mervi

Välkommen hit och lycka till!

Anmäl
2009-01-02 19:48 #2 av: MimLan

Missuppfatta inte stickornas utslag. De anger bara om det är överskott på ketonkroppar i urinen. Hade ni inte fått något utslag, men ändå ätit tillräckligt lite kolhydater, så hade ni varit i ketos ändå.

Anmäl
2009-01-06 09:17 #3 av: GAKA

Hej Rebeccao!
Hoppas att det går bra för Dig! Om jag får ställa en fråga så undrar jag om Du tränar nåt och hur kombinationen typ 1, LCHF & träning fungerar? Jag har ställt frågan tidigare men inte fått något svar...När jag tränade igår låg jag runt 12 när jag började och 2,6 när jag slutade - ett lågt bs är ju eftersträvansvärt men jag vill ju hels inte hamna på minus efter träning?
Mvh

Anmäl
2009-01-06 18:57 #4 av: rebeckao

Hej!

Nej jag har tyvärr inte kommit igång med träning sedan jag började med LCHF. Har tyvärr inte tränat på något år minst... så jag får mjukstarta. Så jag har ingen aning om hur det kommer att bli. Jag har tänkt börja med långpromenader, och då tänker jag sänka basaldosen under tiden för att inte riskera bli låg. Hellre hög än låg i detta fallet när jag provar mig fram. Idag, hemska tanke, hade jag 2,8 och var tvungen att äta 15 g kolhydrater... usch inte precis vad man vill.

Nej det låter ju inte så bra med den kraftiga sänkningen du fick! Har du pump eller penna?

Anmäl
2009-01-06 19:11 #5 av: GAKA

Hejhej!

Jag kör på med penna, drar mig för att skaffa pump även om min läkare gärna vill.. BS åker i 9 av 10 fall ner när jag tränar, dock sällan så mycket som t 2,6 tackochlov. Jag skulle nästan kunna säga att jag använder jag mig av motion som komplement t insulinet, och det fungerar bra. Långrpromenader är dock inget som jag brukar ägna mig åt särskilt ofta, tycker bättre om träning med mer fart i! Hoppas att du kan rapportera om hur det fungerar när du lägger till mer motion, nu ska jag iväg på ett roligt pass! 

MVH

Anmäl
2009-01-11 19:39 #6 av: miramy

Hej GAKA

Lite nyfiken på det här med träning! Är typ 1, har kört med LCHF i över ett år, och har dragit mig ifrån att träna då jag inte fixar att hålla BS nivåerna. Men nu har jag i alla fall besrämt mig för att ta tjuren vid hornen igen.

Har tidigare fått rådet att äta innan träning och inte ta insulin - men det är svårt att göra i praktiken, om jag äter hemma utan att ta insulin får jag ju en höjning först och ett ännu större bs fall när jag tränar.

Vill ju inte använda druvsocker eller så längre. Hur gör du?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.