Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Bra i magen

2009-01-19 13:47 #0 av: Buttercheek

Måste få ge en eloge till er alla på forumet inte bara för de givande och ibland livliga debatterna men framförallt för alla bra tips och idéer som kommer fram!

Ni har hjälpt mig att bli av med en plågoande som kommer titt som tätt, oftast när man minst av allt anar det nämligen mina magproblem! (ja..därför hamnar ju inlägget här under mag/tarmproblem...).

Av en slump nu så läste jag här på forumet (om nu inte mitt minne sviktar) om det här med överproduktion av saltsyra i magen och att underproduktion kunde ge samma symptom!!! Tänkte efter litegrann och drog parallellen med homeopati, att återinföra något i mycket utspädd form (otroligt förenklat, jag vet) innan jag beslutade mig för att gå på apoteket och köpa saltsyraersättning för just underproduktion (Hypochylin). Man är ju liksom rädd att problemen förvärras ytterligare.

Vad händer??? Har ätit dessa nu i 4 och en halv dag och har inte ett spår av det jag känt innan. Det har inte gått lång tid, jag vet, och kanske har jag oturen att det inte hjälper speciellt länge, men hoppet finns!  Har även sedan igår kompletterat med enzymkapslar. Nu börjar man få lite tro på framtiden.

magproblemen har jag haft sen tonåren eller egentligen hela mitt liv om jag tänker efter, störd syn på mat och träning (utan att skriva för mycket). Hela kroppen har tagit stryk länge och även själen. Periodvis har jag fått leva med min Omeprazol-burk och när det varit som värst har jag haft mycket smärta och frym frossa som inte ens ett hett bad har hjälpt. Oftast uppsvullen efter måltid, svullen överlag och ibland illamående. Detta har förvärrats sedan jag började med lchf, tyvärr, men andra åkommor har minskat typ eksem, trötthet, koncentration som blivit bättre, jämnare humör osv (är mer mig själv, som jag var förut)

Nån annan med liknande aha-upplevelse? Nån som har nån kommentar kring extra enzymer?

Anmäl
2009-01-19 14:06 #1 av: Wildrat

Låter ju hur bra som helst och ett bra tips till andra som har samma problem som du.

Har ingen erfarenhet av att ta enzymkapslar men tidigare tog jag probiotika. Spelade väl ingen större roll i tarmarna vad jag märkte men candidan på andra ställen blev lite mindre dominant...

Anmäl
2009-01-19 14:29 #2 av: Kneten

Kul att du är orsaken till problemet på spåret!

Har själv samma problem.

Har läst på lite om detta idag. Orsaken till brist på saltsyra kan vara att magsäckens slemhinna skadats/tunnats ut av en infektion. Den klarar då inte av att producera tillräkligt med saltsyra.

Saltsyran är jätteviktig för matsmältningen och håller farliga bakterieangrepp borta från magen.

Tillskott av B12 kan stimmulera den egna produktionen, men det finns ju b12 i kött och ägg, det som vi äter mycket av. Det får jag inte riktigt ihop.

Äter iaf Hypochylin tillsvidare och njuter av min platta lugna mage.

Köpte du enzymkapslarna på Apoteket?

Anmäl
2009-01-19 14:58 #3 av: Buttercheek

Halloj!

Vad kul med en till, höll jag på att säga! Magproblem är väl aldrig kul menar jag.

Nä, tittade in på en hälsokostaffär när jag ändå hade vägarna förbi.

Det är Ledizym, vet inte om dom är bra eller inte bra. Innehåller iofs även enzymer för kolhydrater vilket kan te sig lite onödigt med den lilla mgd kolisar man äter nu för tiden. Har inte hunnit med att kolla upp nåt bättre alternativ än.

Anmäl
2009-01-19 15:47 #4 av: PerH

Jag har samma erfarenhet av tabletterna,tillskottet har hjälpt upp mitt underskott. (tabletterna Hypochylin) Saltsyran behövs för matsmältningen när du äter protein.(Jag fick diagnosen av läkare.)

Fundering                                                              LCHF innebär att vi kontinuerligt äter normalt med protein,samt tillskott av fett. Saltsyrabristen ger här uppkördhetskänsla/förlängd mättnadskänsla samt bla. motvilja mot fet mat.Obestämd

Saltsyraunderskottet är vanligare än man tror.

Som du säger sura uppstötningar behöver inte betyda att man har för mycket syra,tvärt om.

Flyttar info. från tidigare tråd.

Här två egentester från två Näringsterapeuter-

Test av saltsyraproduktion (enligt naturläkare)
Rödbetstesten:
Om urinen blir röd då du äter rödbetor har du saltsyra i
magen.
För ett säkert resultat bör du äta rödbetor + protein
(t.ex. ägg).
Om urinen då inte blir röd har du saltsyrabrist.
Det är då du äter protein, som tillräckligt med saltsyra
verkligen behövs.
Sagt av Eva Bladh, utbildare av terapeuter
(Helhetshälsa) Test för att kolla om man har saltsyrabrist

Antager att det skall vara färska kokta rödbetor, inte inlaggda

Här ytterligare ett egentest

Man kan själv kolla detta genom att göra en "bikarbonattest" på morgonen när man är fastande, man intar då1 tsk bikarbonat i ½ glas vatten. Bikarbonaten ska reagera med saltsyran i magsäcken, finns det för lite saltsyra blir det ingen reaktion, vilket tyder på saltsyrabrist, vid rapande blir det en reaktion med saltsyran, vilket tyder på att man har tillräckligt med saltsyra.

"Saltsyra behövs i magen bland annat för att aktivera det proteinspjälkande enzymet pepsin, som behövs för att bryta ner proteinrik mat, som kött. Saltsyra behövs också för att ta död på skadliga bakterier i maten. Enzymproduktionen minskar vid för lite saltsyra och försämrar matsmältningen ytterliggare. För lite saltsyra leder till att man får svårare att ta upp många mineraler, vitamin B12 och aminosyror. Vanliga symtom vid saltsyrabrist är uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid, förlängd mättnadskänsla efter måltid, rapningar, halsbränna, motvilja mot fet mat, illamående, dålig andedräkt, förstoppning och ibland även diarré samt ömhet, brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen. "

Ps

Själv har jag aldrig märkt av B12 brist.

Anmäl
2009-01-19 16:30 #5 av: Buttercheek

Per H: Måste få säga att det var en bra läkare du fick tag i! Jag tycker oftast att dom är väldigt snabba med att skriva ut "antiacids" istället, jfr då med släkt och vänner med magproblem.  I mitt fall är det nästan lite lustigt, för jag har aldrig haft halsbränna/sura uppstötningar, bara dessa responser efter måltider samt brännande smärta i mellangärdet (torde vara övre magmunnen eller nåt sånt då) och ibland då kopplat till den där frossan. Förstoppningen hade jag inte kopplat till detta problem men gör det nu!

Smyger in lite info från http://thyroid.se/content.php?ArtID=11&CatID=3)  angående B12-brist

"Hur känner man igen blodbrist orsakad av B12 brist?
Oftast kommer symtomen smygande under en längre tid. De första symtomen kan vara trötthet, svaghet, andningsbesvär, yrsel. D.v.s. inte så olikt de första symptomen på hypotyreos. Allvarlig blodbrist kan även ge upphov till kärlkramp, huvudvärk och smärtor i benen.

Typiska symptom på B12 brist
Ovan nämnda symptom är ju ganska allmängiltiga, men det finns ett antal ganska typiska symptom på B12 brist (som man som drabbad först hittar en rad andra förklaringar till) t.ex.:
- Röd irriterad tunga, ofta i komb med blåsor i munnen.
- Obehag från magen, ändrade avföringsmönster
- Matleda- fast du är hungrig så kan du inte äta, allt smakar dåligt
- Försämrad känsel
- Nedsattvibrationssinne framförallt vid knölarna på fotlederna och handlederna, testas med stämgaffel
- Stickningar pirrningar i benen
- Känselbortfall, domningar i händerna och kuddar under fötterna
- Sämre balans och ostadig gång
- Psykiska symptom kan förekomma, som försämrat minne, depression och demens (Förr hamnade ofta B12 patienter på sinnessjukhus)
- Lättirriterad
- Vissa kan få problem med nervsystemet innan blodbrist utvecklats."

Anmäl
2009-01-19 16:53 #6 av: Lisabet

Jag gick till apoteket för att köpa något mot nedsatt saltsyreproduktion, men fick till svar att det inte fanns något (receptfritt).

B12 tar jag sedan snart 3 år efter att ha blivit rekommenderad det (+ en del annat) av en naturläkare mot mina onda ben. När benen var som sämst kunde jag inte lyfta fötterna mer än några cm över golvet. Det hörde jag en bekants bekant hade problem med också, och hans läkare ordinerade genast B12.

Anmäl
2009-01-19 17:13 #7 av: Buttercheek

Lisabet: Märkligt! De tabletterna jag köpte var receptfria.

Anmäl
2009-01-19 17:36 #8 av: Lisabet

En del apotek eller kanske apotekspersonal är lite konstiga, de flesta gnäller väldigt när jag vill köpa B12-tabletter.
Har dock aldrig blivit nekad när jag då frågar om de inte är receptfria.

Ska ev. pröva igen med Hypochylin nu när jag vet namnet på preparatet, men ska nog testa tipsen i #4 först.

Anmäl
2009-01-19 18:02 #9 av: PerH

#5 Bra läkare ja! Men det fanns även läkare som skrev ut nervmedicin för min dåliga mage, samma koncern,på stenåldern,60-talet.

Symptom: sura uppstöningar hade jag bara ibland.Fluktuerande ömsom hård,ömsom lös,med övervikt på diareèr.Kanske symptomvariationen beror på att man anpassar maten till vad föda man tror tror sig tåla.

#6 Självklart är Hypochylin receptfria. Säg namnet på produkten så ser dom i datorn.När du frågade hade dom noll koll,därför svaret.Apoteken säljen nog mest av syrasläckarna, det görs mycket reklam om sådant i TV.

Det är nog ovanligt att folk frågar om syratillskott.

Du kan ringa till apoteket, du kommer till en uppsamlingscentral,fråga här om det finns apotek nära dig som har tabletterna hemma.

Kanske fråga läkare om saltsyrabristen.

"Magsäckens oförmåga att producera saltsyra kan mätas genom att magsaft sugs upp och analyseras. Man kan också med hjälp av ett vanligt blodprov mäta nivån av hormonet gastrin som stiger vid saltsyrabrist."

Jag fick recept första gången 1963.Efter detta har jag aldrig behövt visa recept.

Anmäl
2009-01-21 13:31 #10 av: Agenda

Detta var nytt för mig och jag skall imorgon prova bikarbonattestet... Tycker många av mina symptom finns beskrivna ovan.

Anmäl
2009-02-16 18:18 #11 av: Lisabet

Nu har jag köpt hypochylin och tagit en tablett till måltid i några dagar. Det är ju kort tid, men det känns bättre i magen, dvs den känns inte alls. Det verkar lovande, hoppas att det håller i sig.

Anmäl
2009-07-04 14:55 #12 av: fiskenihavet

I tråden står det om bikarbonattestet och magsyra. Nu blir det ett par följdfrågor här, hoppas nån kan svara. När man tar testet, hur mycket reaktion bör man få? Om man reagerade på testet så skulle man ha normalt med magsyra, men räcker det då med en ynka liten rap eller ska det liksom bli mer av en ...reaktion... Massa bubbel i magen och rapar? (man skriver mycket undligt på detta forum alltså... Skrattande)

Anmäl
2009-07-04 21:32 #13 av: Million

Tyckte också det inlägget var jätteintressant, kände igen mig så mycket i de problemen.. jag började äta LCHF pga problem med magen och det har blivit mycket bättre men jag blir fortfarande uppblåst ibland.

Gjorde bikarbonattestet imorse och rapade inte, så jag har köpt Hypochylin nu. Hoppas det funkar! Glad

Anmäl
2009-07-04 22:00 #14 av: fiskenihavet

Jag fick ju en reaktion på bikarbonattestet. Dock är jag osäker på om det var tillräckligt. 2-3 minirapar (Flört) på ca en halvtimma. Vet nån om det är för lite eller eg ingen reaktion alls? Nån som har gjort testet och fått en bra reaktion? Vad det nu är.

Dessutom - är det farligt att äta ex hypochylin om man ej skulle behöva ta extra? Vad kan hända?

Anmäl
2009-07-05 03:59 #15 av: fiskenihavet

Putt...

Anmäl
2009-09-26 19:51 #16 av: LatMask

Puttar upp denna tråd, för avatars fråga om långsam ämnesomsättning!

Anmäl
2009-09-27 17:45 #17 av: avatar867

Jättebra inlägg!

Jag har under en tid nu haft problem med magen och efter en Hårmineral analys fått reda på mina obalanser vilket tyder på att jag har en får låg saltsyraproduktion.

Saltsyra (HCL) består av H = Väte & Cl = Klor. Båda dessa behövs för att fullborda produktionen. Väte bildas när du spjälkar protein som en restprodukt (vi har ofta för mycket och behöver Ph-kalkas) Klor får du ifrån salt Natriumklorid NaCl. Det är lätt att få för mycket Natrium kontra Kalium. (dessa två styr alla elektriska imulser som går genom cellerna, väldigt viktigt att ha bra balans) Jag rekomenderar för de som har en långsam ämnesomsättning att köpa JoZo Mineralsalt med Jod (Den Gröna) Pris ca 20:-. Salta efter begär. Här får du Jod också som är essensiellt för att Sköldkörteln skall kunna slå ihop Tyrosin proteinet med 3-4 Jodmolekyler och bilda T3 & T4 (lite förenklat) vilka i sin tur påverkar saltsyra utsöndringen med hjälp av THS från Hypofysen - Alltså Aptit och Hunger.

När du sedan har Saltsyra kan man Boosta utsöndringen med lite Citronvatten eller Äppelcidervinäger (Drick det 30 min innan måltiden, Maten själkas inte i vattnet i magsäcken så bra annars)

Ett annat tillkott är Betain som behövs för utsöndringen av Saltsyra. Digestin (Helhetshälsan) eller den dyrare Metagest.

Jag har också blivit bemött med att det inte finns något saltsyrahöjande preparat på apoteket men nu när jag vet vad det heter skall dom får höra! Hypochylin...Hoppas det funkar!

Hoppas min kunskap kan vara av relevans för er med Låg ämnesomsättning. Tack! Ha d Gött!

Anmäl
2009-09-27 22:27 #18 av: LatMask

Besynnerligt detta med apotekets motvilja mot att sälja de produkter de har... undrar just om det kommer att bli bättre efter avregleringen och privatiserandet?

Anmäl
2009-09-28 12:09 #19 av: avatar867

Jag hoppas verkligen på en förbättrad/mer öppensinnig vård. En där man vill tillgodose folks välmående också och inte bara ge akutlösningar som rävgiftet Omeprazol (om tyvärr har gjort livet surt för många av oss med redan dålig matsmältning).

Få se till att vilja rätt VC / läkare...

Anmäl
2009-10-01 17:07 #20 av: LatMask

Nu har jag läst igenom tråden orderntligt och fastnade för en formulering hur saltsyrebrist yttrar sig:

"Vanliga symtom vid saltsyrabrist är uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid, förlängd mättnadskänsla efter måltid, rapningar, halsbränna, motvilja mot fet mat, illamående, dålig andedräkt, förstoppning och ibland även diarré samt ömhet, brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen. "

Jag har här på Kif sett flera nyblivna LCHF-are som råkat ut för detta och därför beslutat sig för att sluta med kosten. Kan det vara så att det behövs mer saltsyra för den feta maten? När man äter "Svensson-mat" funkar matsmältningen, trots att man har underskott på saltsyra, men den fetare maten i LCHF lyfter fram problemet.

Anmäl
2009-10-02 12:11 #21 av: avatar867

Jag har ätit LCHF i 4 månader och jag har nätan bara ätit mellan 200-300g/dag smör (inte olja el. margarin) Och jag har väll lite problem att smälta allt detta men främst om jag värmer det i micron så det "härsknar" det är nog bäst att äta någolunda Orginal.

Man kan också äta Cellenzymer. Tex. Holistic eller Helazym är bra. Innehåller Lipas som tar hand om fettet.

Anmäl
2009-10-21 19:46 #22 av: nikkebe

Har precis införskaffat en burk Betain Hydroklorid

Jag trodde att man skulle ta en tablett till varje måltid men nu står det på burken att man bara ska ta en per dag tillsammans med måltid och inte ska överskrida angiven dosering osv.

Nån som använt denna produkt eller vet något?

Anmäl
2010-09-28 06:46 #23 av: Internettan

Eftersom många människor har problem med magen och brist på saltsyra verkar vara vanligare än man tror puttar jag upp denna intressanta tråd.

När jag googlade på Hypochylin hittade jag en intressant hundsida där många botat sina hundar från diarréer genom dessa tabletter. Kanske även människors diarréproblem ibland kan bero på saltsyrabrist?

Anmäl
2010-09-28 07:01 #24 av: Johannafia

Har alltid känt mig upplåst som en ballong och har på senare år trott att jag gått och blivit laktosintollerant. Men nu har jag kört med den här dieten i 4 dagar och jag mår såå mycket bättre. Magen har inte stört mig ett dugg dessa 4 dagar, känns jätte skönt. Sen det där med att jag skulle vara överkänslig mot laktos börjar jag tvivla på, för jag har ätit både massa smör, keso, grädde och så vidare dessa fyra dagar och inte känt någonting alls! Min mage är botad!

Anmäl
2010-11-29 21:06 #25 av: Cammen

Det vore intressant att höra av er som har provat Hypochylin eller någon annan produkt mot saltsyraunderskott en längre tid - hur har det gått? Jag känner igen mig i så mycket av symtomen.

Jag har just haft en hemsk höst med min mage (börjar bli bättre nu), IBS besvär. Fick rekommendation om Omeprazol som jag dumt nog provade och blev ännu värre i magen. T.ex. kände jag att jag fick väldigt svårt att smälta proteiner men även all mat. Efter att jag slutade med den (tog 6 st 1 vecka) fick jag mer magkatarrssymtom med ont i övre delen av magen, illamående, kunde bara äta små portioner, klarade inte fett, uppblåst och ont även på nätterna m.m. Jag hade också börjat med enzymer men vågade inte fortsätta med det heller.

Nu är jag lite inne på att prova enzymer och/eller nåt för saltsyraunderskott. Jag äter just nu inga mjölkprodukter eller gluten men kör nån slags halvvariant av LCHF.... måste ta det som funkar minst dåligt just nu. Har okcså fått antidepressiva utskrivet mot IBS. Vet inte om det funkar men jag ger det en chans.... jag gör allt som går, men VILL äta skinkmacka till jul (F´låt KIF, det är ju inte rätt forum för att önska det men....).

Anmäl
2010-12-05 23:42 #26 av: fenixthebasketcase

Jag är snart inne på mitt 6:e med probs med magen.  Känner att jag måste göra bikarbonattestet, tänk om något så enkelt kan göra att jag mår bättre? Det hade varit guld värt!

Äter dock SSRI-tjockispiller för behandling av nerverna i magen, som ställer till det en himla massa. Har ingen mättnatskänsla whatsoever  + en massa annat.  Har försökt sluta med denna behandling 3 gånger sedan starten för 2,5år sedan. Blir ruskigt sjukt och får så ont i magen att jag bara ligger och skriker i ren smärta. I januari ska jag testa att trappa ner till 10mg (istället för 20mg). Medicinen har gjort absolut ingen nytta, istället blev jag 20kg överviktig och allt annat tjafs som följer med såna piller.

Anmäl
2010-12-06 17:37 #27 av: Lisabet

Jag åt Hypochylin ett tag, men slutade för jag tyckte att jag blev sämre.

Sen började jag med kolloidalt silver, och det har jag gjort i flera omgångar. slutat efter en månad när jag känt mig bra i magen, för att sen skata bli sämre igen.

Nu håller jag på med en längre kur, och har inga matsmältningsproblem.  Jag tror att jag har Candida, och har nyligen trappat upp kuren med aloe vera, pau d'archo och kaprylsyra.

Anmäl
2010-12-10 14:47 #28 av: NellieW

Jag har ätit Hypocholin sedan igår, 2 st till varje måltid. Hur snabbt känner jag om det fungerar?

Har alla symtom på underproduktion och har innan jag läste detta ätit Losec i nio veckor utan resultat. Jag vill ju veta att jag gör rätt och inte förvärrar mina problem (är dessutom gravid i v.29)

Anmäl
2010-12-11 00:54 #29 av: AnnaCristina

Gjorde bikarbonattestet i morse och det hände inte inget alls i magen, så på eftermiddagen var jag till apoteket och köpte Hypochylin. Tog en efter middagen. Nu känns det bra i magen, men det behövs antagligen fler dagar för att vara säker på hur det blir.

Anmäl
2010-12-11 01:15 #30 av: Fiana

Åt hypochylin några månader i början med lchf - funkade väldigt bra, men efter ett tag hade produktionen hämtat upp sig.

Fick losec typ tabletter för några år sedan utan att veta att det är inte att rekommendera om man har IBS, fick veta av en specialist senare att det oftast gör IBS värre. Men året jag gick på de spökade säker till det för min saltsyra produktion.

Om hypochylin tabletterna hjälper så märker man det ganska så snart (men inte nödvändigtvis direkt vid måltiden om man har mycket besvär även om det nog bör bli något bättre direkt).

#29 Varför tog du efter middagen? Det står på de ska tas till måltid - för att få ordentlig effekt behövde jag ta tabletterna precis när jag började äta, glömde jag och tog senare under måltiden fick jag inte alls lika bra effekt.

Började med 2 tabletter första gångerna, ökade snabbt till 3 för större måltider och 1-2 till mindre. Kunde dra ner till 1-2 efter några månader för att sedan sluta.

För mig var de verkligen undergörande. Utan hade jag inte kunnat äta LCHF alls i början.

Anmäl
2011-10-03 21:42 #31 av: AnnaCristina

Tog Hypochylin till lunch och middag några dagar, sedan blev det mindre och mindre. Ändrade till att äta mer grönsaker och lite mindre fett. I början av sommaren tog jag bara någon gång då och då när de behövdes. Det blev ett sorts sug i magen. När det varit säsong för rödbetor har jag ätit det flera gånger i veckan och kan säga att urinet blivit rött. Läste en bok för några veckor sedan om Ayur Veda. Man ska inte dricka något i samband med lunchen och middagen. Sluta dricka en halvtimme innan maten och inte dricka två timmar efter. Det har inte varit så varmt under den här perioden, men jag undrar om det fungerar när det är varmare. Har fuskat några gånger, men har då druckit mycket mindre än jag gjort tidigare. Sedan jag började med detta har jag inte tagit några saltsyratabletter eller exzymer. Författaren menar på att den saltsyra och enzymer man har i magen blir för utspädda om man dricker vatten.

Anmäl
2011-12-19 15:37 #32 av: Sugiyama

Håller på att läsa på om matsmältning. Jag har ruskiga problem med andedräkten och börjar misstänka att det kan ha ett samband med dålig matsmältning. Är det någon som testat saltsyretabletter och enzymer och erfarit att ni fått en bättre andedräkt eller har ni kanske inte haft problem med det innan?

Anmäl
2011-12-23 15:00 #33 av: Sindri

#32  Jag har också problem med andedräkt tidvis. Har aldrig kunnat koppla ihop det med mat/inte mat.

Har varit inne på att det är något med matsmältningen, snubblade över den här tråden och gjorde bikarbonattestet imorse. Inte en rap!

Av de andra symptomen är det några som stämmer - men några inte alls. Har aldrig upplevt att jag haft problemmage på något sätt.

Någon halsbränna ibland, och det tror man ju är överskott av saltsyra. Har en del i släkten som äter Omeprazol och skall genast tipsa dem om detta.

Men tabeltterna är ruskigt dyra och innehåller saker jag inte alls vill ha i mig, som exvis paraffin!!!

Finns något alternativ? Billigare alltså! Varför kan man inte bara äta den verksamma substansen?

Anmäl
2011-12-23 17:21 #34 av: Fiana

#33 Vilka tabletter pratar du om som skulle vara dyra? inte hypochyllin va? De kostade bara runt 60-70kr burken när jag köpte dem. Hört det säljs saltsyra tabletter hos hälsokosten dock och att de är svindyra, menar du de så gå till apoteket och fråga efter hypochyllin istället. Tror inte det är någon paraffin heller.

Anmäl
2011-12-23 17:22 #35 av: Sindri

Köpte precis Hypocychlin idag, 93:-. Tyckte jag var dyrt för lite saltsyra!

Anmäl
2011-12-23 20:13 #36 av: Fiana

#35 va?! :O hos apoteket? då har de höjt priset rejält... gjorde en sökning och det har de visst... Avregleringen kanske...

Fast nu är det ju inte saltsyra då, det kunde du inte äta som det är, det är ju starkt frätande syra, utan det måste till ett ämne som bryts ner till det i magsäckens miljö.

Fortfarande mycket billigare än varianter från hälsokosten jag läst om dock som snarare hamnade på flera hundra.

Anmäl
2011-12-23 20:56 #37 av: Sindri

...men måste dom blanda i paraffin????

Anmäl
2011-12-23 21:08 #38 av: Fiana

#37 Då det är under "hjälpämnen" får man misstänka det är nödvändigt för att få rätt "fason" och beteende på tabletten. Men vad det verkar är det väldigt lite.

Är det något särskilt farligt med paraffin? Har jag nog missat i så fall. Är ju allt möjligt blandat bland hjälpämnena i tabletter.

Anmäl
2011-12-24 09:32 #39 av: Internettan

På förpackningen står det att den verksamma substansen i Hypochylin är glutaminsyra. Det verkar som att det är samma som glutamat, men jag är lite osäker. Glutamat är ju något man vill undvika.

Jag köpte en burk för ca ett år sedan och läste sedan det här om glutamat, så jag har aldrig öppnat den. Vad tror ni?

Anmäl
2011-12-24 15:19 #40 av: Sindri

Wikipedia:

Glutaminsyra är en exitatorisk aminosyra som fungerar som signalsubstans. Den förekommer också i saltform, och kallas då glutamat. Inom biokemin betecknas den med Glu eller E.

Vad i allra.........???? Hur ska man förstå detta?

Hoppas någon kikar in och förklarar att det är något helt annat p.g.a.......

Anmäl
2011-12-29 20:49 #41 av: Sugiyama

Nej jag begriper inte. Jag köpte saltsyra med glutaminsyra på hälsokosten och tycker magen mår bättre. Hade det varit glutamat så hade jag inte kunnat äta för jag mår jättedåligt av det.

Anmäl
2011-12-30 09:42 #42 av: Internettan

Så bra! Det blev ju en väldigt tydlig ledtråd. Då kan man nog lugnt äta tabletterna.

Anmäl
2012-01-03 18:10 #43 av: Million

Hittade en bra förklaring här!

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2672&print=1

Anmäl
2012-01-03 18:20 #44 av: Sindri

#43 Mycket bra och pedagogisk förklaring: Nu fattar jag och fortsätter lugnt med mina tabletter. Men - undrar också om det är så enkelt att man kan äta en tomat före maten, eller behövs det ett kilo eller så för samma effekt? Läste att vinäger kan funka bra också - men hur mycket?

Glömde tabletterna före frukost idag och hjälp vad det mullrade i magen sedan.

Jag tror i alla fall att jag hittat lösningen på den fruktansvärda andedräkt som drabbar mig ibland, det är när jag äter för mycket protein helt enkelt. Lite klarar nog magen av, men två ägg plus kött till frukost verkar vara för mycket.

Bara att hoppas att kroppen så småningom "kickar igång" sin egen produktion.

Anmäl
2012-01-05 19:58 #45 av: Sugiyama

Min andedräkt har blivit bättre och svidet i magen efter måltid har slutat. Jag tar saltsyra och enzymer. Är så glad att jag hittat roten till problemet för jag vill verkligen inte sluta med lchf.

Anmäl
2012-01-05 22:30 #46 av: Sindri

#45 Vilka enzymer och i vilken form?

Peppar, peppar men jag känner verkligen att hela miljön i munhålan blivit bättre. Hoppas nu jag hittat lösningen på mitt problem - konstigt att detta aldrig kommit upp i någon tråd om andedräkt (det finns några här på kif).

Jag glömmer för det mesta att ta tabletterna till middan, men det verkar inte spela någon roll - verkar som om frukosten är viktigast. Trist om jag måste ta dem livet ut, men det kan det vara värt!

Anmäl
2012-01-11 09:28 #47 av: Sindri

Har kört med Hypochylin ett par veckor nu - misstänker starkt att de gett mig en väldigt mycket större aptit - som jag inte alls vill ha!!! (Glutaminsyran?)

Speciellt efter middagen kan jag liksom inte sluta äta - trots att jag är mätt. Äter det ena och det andra och är sä mätt när jag går och lägger mig så jag har fått svårt att sova!

Nu plus ett kilo och rejält less på detta. Väldigt glad dock för att slippa dålig andedräkt och den otäcka brännande- och torrhetskänlan, samt metallsmaken i munnen.
Men imorse kom det lite rapningar när jag provade bikarbonat igen. Är jag bra nu? Jag provar ett par dagar utan tabletter för att se, och kanske jag ska börja med B-vitamin igen? Har ätit det förut, men visste inte riktigt varför så jag slutade och tycker inte jag märkt någon skillnad, men kanske behövs det när man är lite till åren kommen!

Anmäl
2012-01-14 19:52 #48 av: cowboy-63

Jag har haft problem med magen i många år och trott att det är magkatarr pga för mycket magsyra. Jag har tagit olika magsyraneutralisernade mediciner men det har inte funkat, i själva verket så tar dom bort det lilla magsyra man har :(

När jag började med LCHF så har jag mått bra på många sätt men samtidigt mått illa och kännt det som att maten inte lämnar magsäcken när jag ätit kött och mycket fett.

För ett tag sen så googlade jag om matsmältning och läste att det kan vara att man har för lite magsyra och att symptomen liknar att man har för mycket fast att man jar just dom symtomen som jag hade med kött och fett och svullen mage mm.

http://www.halsovagvisaren.se/12208365

Det stod att man kan ta äppelcidervinäger 30 min före man äter så jag har provat det ett tag och det känns som att det funkar. Jag var livrädd att jag skulle få värre problem med magen när jag började.

Jag har fått ändra mitt sätt att tänka med maten en del också. Inget kött på eftermiddan och framförallt tugga maten ordentligt.Och jag mår bättre när jag äter frukt. Så jag brukar äta bla frukt och keso på em.

Det känns som om man fått reda på nåt som man aldrig hört nån prata om tidigare.

Osv, osv...

Anmäl
2012-01-15 13:02 #49 av: _Lo_

Min pappa hittade efter åratal med magproblem hittat mirakelmedlet äppelcidervinäger. Kan det varit samma för honom, att han haft för lite saltsyra i magen och därför fått svårt att smälta maten med halsbränna som följd?

Jag kikade på nätet och hittade den här infon:

"Saltsyraproduktionen kan stimuleras genom att dricka något surt innan maten som citronvatten eller äppelcidervinäger, även grapefrukt, endivsallad och rucculadsallad är bra att äta. Man kan också stimulera saltsyraproduktionen med bittra örter."

*http://www.halsovagvisaren.se/12208365

Anmäl
2012-01-15 13:04 #50 av: _Lo_

Haha, jag såg din inlägg precis nu, jag hänvisade visst till samma länk :D

Anmäl
2012-01-15 20:30 #51 av: Sugiyama

#46 Mucosa heter det jag tar men det funkar säkert med de flesta märken. Jag håller på att testa lite fram och tillbaka och glömmer ibland men det verkar funka i alla fall.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.