Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 17150 ggr
andreas0
2009-01-27 15:18

Äggmjölk och avidin?

Jag testade igår att göra äggmjölken för första gången. Jag tog 3 ägg, 50 gram smör, och 3 dl kokande vatten.

Jag var lite orolig för antinutrienten avidin som finns i äggvita, den förstörs om man värmer till 66-70 grader i minst en minut, så helst ville jag att mixen skulle komma upp i 70 grader för att var säker.

Jag har ingen stavmixer, så jag tog en vanlig elvisp. Jag smälte smöret separat för att det inte skulle dra ner värmen för mycket, så smöret jag tillsatte var varmt och smält, men äggen var direkt från kylskåpet. Jag vispade först ihop äggen och smöret, och sedan hälde jag på det kokande vattnet under fortsatt vispning. Jag tog en matlagningstermometer som jag mätte temperaturen i mixen med, men den kom inte upp i några 70 grader. Den kom inte upp i mer än 50 grader.

Så hur ska man göra för att få äggmjölken säker, och komma upp i dom där 70 graderna? koka den efteråt? Mer vatten är inte tänkbart, jag hade snarare viljat haft mindre än jag tog eftersom mixen blev lite väl lös. Någon annan som har mätt temperaturen på sin äggmjölk?

Förresten, är det meningen att den ska skumma så mycket att den mer än dubblar i storlek när man vispar den? Eller vispade jag den för mycket? Jag vill hellre ha den mer koncentrerad.

Annons:
ebet
2009-01-27 15:30
#1

Du kan inte koka den efteråt, den skär sig om man värmer oförsiktigt. Jag tycker att det blir bättre om jag gör det av bara gulornaGlad, så jag har inte funderat så mycket, men jag ska nog ta tempen på det nästa gång på kul.

Visst skummar det, det blir gott i kaffet med skummet. Annars lägger sig skummet så småningom i kylen.

Jennix
2009-01-27 15:32
#2

Är det inte så att det skummar mindre om man tar bort äggvitan från gulan? Man behöver väl inte vitan egentligen alls?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
2009-01-27 16:02
#3

#2, Meningen var eventuellt kunna ersätta en måltid någon gång ibland med kaffe och äggmjölk. Tar jag bort äggvitan så blir det bara fett, inget protein, och jag vill nog inte ta en måltid där jag inte får i mig något protein alls.

Och jag funderar på hur dom som testar att "äggmjölksfasta" gör, dom kan ju inte leva på enbart fett heller om dom tar bort vitan, och tar dom inte bort vitan och blir det bara 50 grader för dom också så får dom i sig en massa avidin som på sikt kan ge allvarlig brist på biotin.

Men jag ska testa igen och ta utan äggvitan. Jag kanske kan ha det i kaffet i alla fall, även om mina planer som att ha det som ersättare till en måltid försvinner.

Jennix
2009-01-27 16:25
#4

#3  Jag trodde proteinet fanns i gulan, inte i vitan. Fel av mig då. Tungan ute

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Babz
2009-01-27 16:33
#5

#4 - från ordboken: protein = äggviteämne   Flört

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

paltkoma
2009-01-27 16:53
#6

Enligt fineli.fi så består äggulan av 22% protein och 78% fett. Vitan är såklart fullproppad med protein (94%).

Annons:
mariech
2009-01-27 16:54
#7

Kn någon förklara vad avidin är för mig???

ebet
2009-01-27 16:57
#8

Enligt fineli är det 15,5 g protein i gulan, och 9,5 g i vitan.

andreas0
2009-01-27 16:57
#9

#6, Visst, lite finns det, men tillsammans med smöret så blir mängden protein i äggmjölk utan äggvita så liten att det är klart ohälsosamt om det är det enda man intar i en måltid.

3 äggulor och 50 gram smör ger:

Mängd: 0.29g kolhydrater, 45.5g fett, 3.35g protein.
Energiprocent: 0.27% kolhydrater, 96.57% fett, 3.16% protein.

3 gram protein är ju så lite att det inte ens kan räknas. Jag vill minst få i mig 40g protein i en måltid, gärna 50.

nyborjare08
2009-01-27 17:03
#10

En liten fundering: Vattnet är ju så gott som kokande när man mixar det med äggen. Är det inte temperaturen när vattenstrålen träffar äggen som är det viktiga? Hela röran svalnar ju av medan man vispar/mixar, det förstår jag, men eftersom man samtidigt mixar så borde väl det heta vattnet nå all äggvita medan det är hett… eller? Hmmm… låter rörigt nu när jag läser vad jag har skrivit, men… förstår nån vad jag menar? Skäms Är jag ute och cyklar helt? Är det sluttempen på hela äggmjölken som räknas här?

 

 

ebet
2009-01-27 17:07
#11

Konstigt om det är 15,5 /100g (jag vet inte vad en gula väger, kanske tre gulor blir 100g?) redan det är mer är 3,35g

eller så tänker jag fullständigt fel? (enligt minmat, är det mer än 16g/100)

Jag har nyss gjort en sats tyvärr, men nästa gg ska jag stoppa in termometern.

andreas0
2009-01-27 17:10
#12

#10, Så fugerar inte fysikens lagar, utan när det varma vattnet blandas med de kalla äggen så blir inte äggen lika varma som vattnet var, utan den tar bara upp en del av värmen, tillräckligt för att kyla ner vattnet tills äggen och vattnet når samma temperatur. Och i detta fallet så blev slutresultatet 50 grader, äggen går aldrig över denna temperaturen.

Dessutom så har jag läst att det krävs att äggen håller temperaturen minst en minut för att förstöra avidinet, så även om det hade varit så som du skriver så hade det inte varit tillräckligt.

andreas0
2009-01-27 17:11
#13

#11, Tre äggulor blir ca 45-60 gram, beroende på äggets storlek.

Men du har rätt, jag räknade fel, av någon anledning så räknade jag på en äggula istället för tre. Med 3 äggulor (60 gram tar jag) så blir det så här:

Mängd: 0.37g kolhydrater, 55.5g fett, 9.55g protein.
Energiprocent: 0.27% kolhydrater, 92.64% fett, 7.08% protein.

Ändå helt klart för lite.

Annons:
Jennix
2009-01-27 17:15
#14

Ahh, det förklarar en del… Men å andra sidan har jag aldrig tyckt det är en bra idé att leva på äggmjölk ändå. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
2009-01-27 17:27
#15

Men nu var det inte det som var poängen, utan vad man ska göra åt avidinet. Finns det inget sätt att värma äggmjölken över 70 grader utan att det skär sig?

ebet
2009-01-27 17:44
#16

Ja, nu hänger jag med i uträkningen. Kanske köra ett rumsvarmt ägg i taget? Ska testas.

Kan den inte värmas saaaakta till 70 grader?

[Pennylane1]
2009-01-27 17:52
#17

det räcker helt klart att hälla 100-gradigt vatten över medan man mixar, ett kort ögonblick värms äggvitan upp över 63? tror jag det var enl. vad jag läst , och sedan svalnar det raskt men det gör ju inget…

mamski
2009-01-27 18:07
#18

Gör ett experiment:

Smält smör o koka vatten som vanligt. Mixa äggen. När äggen är mixade så häller man på LITE av det kokande vattnet, sen ställer man den kastullen för fortsatt kokning på plattan.

Nu kommer vi till experimenterandet: Du har också kokande vatten i vattenkokare som du häller i en ganska hög bunke. I den ställer du behållaren med den halvfärdiga äggmjölken. Nu häller du resten av det kokande smörvattnet i äggmjölken. Äggmjölken är nu omgiven av hett vatten och träffas också av hett vatten.

Teoretiskt enligt fysikens lagar borde termometern nu visa en temperatur som både är tillräckligt hög och som håller i mer än en minut.

Jag har inte provat så jag vet inte om detta fungerar. Rapportera gärna ni som experimenterar!

[Pennylane1]
2009-01-27 18:09
#19

herregud vad man ska krångla till allting,,, sunda föarnuftet säger väl att det blir tillräckligt hett om man häller 100.gradigt vatten direkt på äggen!!! Tungan ute Jag behöver inga komplicerade ecperiment för att fatta det! Och inte smälter jag smöret och kokar vattnet i kastrull heller för den delen…

andreas0
2009-01-27 19:50
#20

#19, Men uppenbarligen är det inte det, ovavsett vad sunda förnuftet säger. Eller tror du att min termometer ljuger? Tungan ute

Annons:
[Pennylane1]
2009-01-27 19:52
#21

ja Tungan ute

nej men det svalnar ner snabbt så när termometern registrerar så har det svalnat… jag tror alltså att avi… ja vad det heter förstörs direkt när det heta vattnet träffar det…

missaz
2009-01-27 20:00
#22

Om du häller den färdiga äggmjölken i en kastrull och mixar/vispar under tiden som du värmer så bör den inte skära sig. Då kan du ju ha i en termometer och värma till 70 grader….

Effie
2009-01-27 20:13
#23

Om äggen inte kommer direkt från kylskåpet, utan har rumstemperatur, eller helst lite mer, och om smöret är smält (vilken temperatur har det då?) så borde temperaturen i äggmjölken kunna bli över 70 grader. Kanske. Jag har inte testat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vargensmat
2009-01-27 20:16
#24

Jag har kört med tekokaren på jobbet och blandat i rumstempererade ägg - men om det krävs 1 minut > 70 grader räcker ju knappast det.

Får nog helt enkelt börja ta med mig kokta ägg istället …

Tack andreas0 för varningen!

[Pennylane1]
2009-01-27 20:20
#25

minst en minut! Jaha det såg jag inte… då lägger jag mig platt och blottar strupen!

zealousnfo
2009-01-27 20:20
#26

Vad händer om man får brist på biotin?

Pasi
2009-01-27 20:23
#27

3 ägg och 50g smör = 230g 4 grader + 300g 100 grader borde hamna på 58 grader innan man räknat bort det bunken hinner suga åt sig…..mao blir det för kallt.
Om äggen och smöret är 20 grader, alternativt även smöret är rejält uppvärmt……då borde den mängden vatten räcka ganska precis.Glad

Annons:
[Pennylane1]
2009-01-27 20:24
#28

och det håller de graderna i en minut?

[Pennylane1]
2009-01-27 20:25
#29

jag kommer inte att idas göra så där… antingen får jag stå ut med att bli förgiftad eller så får jag sluta med äggmjölken…

vargensmat
2009-01-27 20:27
#30

B8 - Biotin

Bra för att:

Cellernas ämnesomsättning och Immunförsvaret.

Symptom vid brist:

Brist väldigt ovanlig. Bristsymtom kan vara dålig aptit, blodbrist (anemi), kraftig trötthet, lättare depressioner, hallucinationer, panik, muskelsmärtor, akne, torr hud, håravfall och överkänslighet för beröring.

Pasi
2009-01-27 20:29
#31

#28 Jag tror inte på teorin om en minut och 70 grader förrän jag sett något som stryrker det. Vad jag vet så har det aldrig varnats för vare sig hård el löskokta ägg….och det ena av vitans protein stelnar strax över 60 grader. Jag tror det räcker med det.Glad

[Pennylane1]
2009-01-27 20:35
#32

jag har då inga bivekningar… men var kom den där jättestooora håriga spindeln från!! AAAAAAAAAARRRRGHHHFörvånad

Pasi
2009-01-27 20:36
#33

#32 LOLSkrattande

Jennix
2009-01-27 20:39
#34

#32  Hahaha! Uhh, tänk om man får hallucinationer av Stephan Rössner ätandes hallonbåtar…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
TinaFS
2009-01-27 20:41
#35

För att få upp temperaturen måste ägget bli varmare. När jag gör majonnäs så kokar jag ägget i 3 minuter. Varför inte göra det när man gör äggmjölk. Smälter man smöret/kokosfettet och har kokande vatten bör det räcka till 70 grader.

[Pennylane1]
2009-01-27 20:42
#36

tvi vale! DÅ skulle man snacka hallucinationer!

andreas0
2009-01-27 20:45
#37

Får väl börja förvara äggen i rumstemperatur helt enkelt! Dom går åt så snabbt ändå, så dom hinner inte bli dåliga. Ska lägga ut dom i rumstemperatur nu, och testa imorgon och se hur det blir. Jag återkommer med rapport.

ebet
2009-01-29 12:49
#38

testat att köra fem gulor(nästan kylskåpskalla) 5dl kokande vatten, 60-20gr (rumstempererad) smör.

Den blev 71 grader, och höll 70 i drygt en minut.

mariech
2009-01-29 13:33
#39

Ja just det, kan ju ha äggen i rumstemperatur, kan gå åt 15 pack om dan då vi är två som äter LCHF. Att jag inte tänkt på det.Glad

Andina
2009-01-29 13:45
#40

För att få äggen att bli tillräckligt varma kanske du kan prova att göra som jag gör?

* Jag kokar upp vatten med smöret i.
* Sedan "slänger" jag ner äggen (både vitor och gulor) i smörvattnet i kastrullen.
* Tar fram stavmixen och mixar medan äggmjölken fortfarande värms upp en stund.

Många gånger vill jag ha äggmjölken så "skummig" det går - särskilt när jag vill ha "äggmjölks-cappuccino" - så då tar jag bort kastrullen från plattan efter en kort stund och fortsätter att mixa en liten stund till.

Mvh

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mariech
2009-01-29 13:54
#41

Då behöver man int evara orolig för att det ska bli för dålig värme heller, smart. vitan hinner inte stelna sådet blir klumpar då?

Annons:
vargensmat
2009-01-29 13:55
#42

Har bara vattenkokare på jobbet & glömde äggkokaren hemma som jag köpte på Claes igår, så … idag gjorde jag så här:

Kokade vatten och täckte 6 ägg i en djup tallrik med vattnet och lät stå i 5-10 minuter.

Fyllde samtidigt 2 termosmuggar med kokande vatten och lät stå lika länge.

efter 5-10 minuter:

Böt ut vattnet mot nytt kokande och kläckte i 3 ägg i varje termosmugg + vispade med gaffel frenetiskt - lät vara 1 minut.

Klickade i smör och kryddor (pepparkakskrydda blev det idag).

Slutresultat: hett var det, men hade ingen termometer för kontrollmätning Gråter

[Pennylane1]
2009-01-30 22:39
#43

det är ju inte giftigt bara att man kanske inte kan tillgodogöra sig vissa vitaminer, så nån dag spelar ju ingen roll om det skulle bli lite avidin … jag menar massor med folk äter mumsmums eller gräddbollar eller vad ni kallar dom, då och då utan problem…

andreas0
2009-01-30 22:51
#44

#43, Då och då är väl inga problem, men tar man äggmjölk varje dag kan jag tänka mig att det kan bli det.

magma
2009-01-30 22:53
#45

Anderas0: Jag kör alltid samma standardvariant: 2 hela ägg, 4 gulor, 100-120 gram smör, 9 dl vatten.

Smälter smöret i vattnet och mixar äggen så de är blandade innan jag häller över det kokande "smörvattnet". Vitorna sparar jag och använder till t.ex omelett samma dag eller dagen efter.

Det brukar bli en krämig, simmig dryck som blir skummig just då jag mixar den, men det lägger sig sedan. Jag använder en mixerstav, så jag vet ej om det inverkar på konsistensen- bäst brukar det bli med kakao i av någon anledning. Nu var det ett tag sedan jag mätte temperaturen, men ska göra det nästa gång!

Andina
2009-01-30 23:00
#46

#41 - jag har inte haft problem med "äggklumpar" i min äggmjölk som jag gör likadant varje gång. Så "kör hårt"!

Den enda gången "äggviteklumpar" kan uppstå någon gång är när jag förvarat den i kylen till dagen efter - men om jag förvarat den i min "termosmugg" skakar jag om den ordentligt (om jag värmer upp den vispar/rör jag under uppvärmningen), eller om jag har den i kastrull och vill värma upp den (på spisplatta) igen så vispar/rör jag om rejält med visp - då försvinner dessa klumpar. De är alltså inga problem!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

A-L--
2009-01-30 23:16
#47

Andreas0, jag försökte att göra en fetare variant sist, 200g kokosfett 200g smör 10 äggulor och 5dl vatten. Smälte fettet till 95 grader och kokade vattnet, stavmixade ihop fett och ägg och sedan i med det kokande vattnet under mixning. Gjorde detta i en rostfri bunke och mätte tempen, det var bara ca 50 grader. Men jag hade förberett med nästan kokande vatten i en stor kastrull så jag lät bunken med äggmjölk vara i vattnet medans jag mixade och kollsde tempen, när den var på 80 grader var jag nöjd. Det blev en väldigt fet blandning och var flytande i rumstemperatur men dagen efter så var den i fast format i kannan Rynkar på näsan Fick hälla i 3dl kokande vatten och mixa så blev det bra igen.

Aniara4
2009-01-31 01:31
#48

Nu har jag konsulterat huskemisten, som naturligtvis hade en termodynamisk formel i bakfickan.

Om man som i mitt exempel har tre ägg på 60 gram som är 20 grader, så borde det teoretiskt räcka med 2,6 dl kokande vatten - OM man hade ideala förhållanden där t.ex. ingen värme tas upp av kärlet, det blev perfekt mixat på en gång osv. Mixandet gör att värmen sprider sig snabbare. Om äggen håller 10 grader när man börjar skulle det behövas drygt 3 dl.

Men detta är alltså enligt termodynamikens lagar i ett perfekt kontrollerat experiment, och verkligheten är sällan perfekt.

Min slutsats blir att mitt sätt borde vara ok om äggen inte är för kalla. Jag använder 3 ägg och 3 dl vatten (ibland lite mer) och smälter ner 50g smör i det kokande vattnet (använder kastrull), börjar mixa äggen och häller över vattnet lite i taget, ställer tillbaka det på plattan och låter det koka upp igen emellan. Smöret var borträknat i räkneexemplet, men jag tror inte det gör jättestor skillnad åt vare sig ena eller andra hållet.

Annons:
[Pennylane1]
2009-01-31 10:39
#49

#44 ja men hon sa ju att hon glömt äggkokaren hemma (vad nu den har med saken att göra? ) och gjorde så EN gång…

vargensmat
2009-01-31 11:06
#50

#49 - äter 6 ägg till lunch helt enkelt och införskaffade en äggkokare för att slippa problem med biotin. Varför tillaga äggen på ett sätt som kan ge hälsoproblem när det går att undvika? Igår kom jag ihåg att plocka med mig kokaren och åt 6 kokta ägg, men det var _väldigt_ mastigt, mycket godare att dricka som äggmjölk … så tar med mig en termometer till jobbet på måndag och ser om "processen" från #42 håller måttet.

flikkan77
2009-01-31 11:14
#51

Mätte precis temperaturen i min äggmjölk, efter att jag hällt upp den i koppen och diskat bunken så var termometern på exakt 70 grader.

Smälter smöret så att det nästan kokar och använder mig av rumsvarma ägg, vilket idag är 16 grader. Värmer alltid upp min mugg med innan jag häller upp äggmjölken. Vårt vatten brukar ligga i närheten av 80 grader vid den här tiden så muggen är varm med.

"You just have to belive…"

andreas0
2009-01-31 14:36
#52

#45, Om du har så mycket som 9 dl vatten och fettet smält i förväg är det nog ingen fara. Själv vill jag ha en mer koncentrerad variant.

#47, Det var ju ett bra tips, man kanske kan göra som med bearnaise, värma upp med ett vattenbad, utan att det skär sig?

#48, Det var ju kul att få reda på lite mer exakt hur det ligger till vetenskapligt. Kanske man ska mixa i en kastrull som man har värmt upp i förväg så det inte tar för mycket värme.

#49. Jodå, jag ville bara förtydliga för andra som läser det.

#51, Det låter ju bra då, då klarar du dig. Vad använder du för recept?

flikkan77
2009-01-31 14:45
#53

#52 50 gram smör, 2 ägg, 2½ dl vatten och nästan ½dl grädde.

(Vågar inte riktigt ta bort den sista skvätten grädde, när jag började dricka äggmjölk så mådde jag illa utan 1 dl grädde i. Tror inte jag skulle göra det längre så det är bara psykologisk. )

Funderar lite på hur mycket koppens värme spelar in. Det borde ju vara skillnad på en rumsvarm kopp och en som haft 80 grader varmt vatten i sig i ungefär tio minuter.

"You just have to belive…"

magma
2009-02-02 00:21
#54

#52:Det brukar bli simmigt och nästan trögflytande:) Men vill man ha i sig mer av äggets näringsämnen så får du slänga i fler.

DanielS
2009-02-02 03:28
#55

Avidin är ett protein som återfinns i äggvitan hos bla höns. 
Proteinet Avidin binder med en enorm affinitet till vitaminet Biotin.
Detta innebär att om större mängder av Avidin inmundigas kommer det att leda till att Biotinet i kroppen kommer att vara bundet till Avidin, mao det leder till biotin"brist".

Avidin är också väldigt resistent mot proteaser, 
varför det kommer vara svårt för dessa enzymer att spjälka  sönder Avidin i mag- och tarmkanalen. 
Tex så kan Trypsin inte alls bryta ner Avidin.

Avidin är ett glykosylerat homotetramert protein som denaturerar i följande sekvens; 4A -> 2A -> 1A.

Detta betyder att homotetrameren  (4 likadana Avidin proteinenheter) kommer att dissociera till 2 st homodimerer som i sin tur bryts upp i 4 st momomerer av Avidin.

Smältpunkten, Tm, för Avidin är cirka 85°C (i fosfatbuffert).

Detta innebär att vid denna  temperatur så kommer 50% av proteinet att vara denaturerat.
Experiment har visat att om Avidin upphettas till 100°C under 1 minut så kommer affiniten för att binda till Biotin att minska med 85-90%, värmes proteinet under 2 minuter så har nästan all förmåga att binda till Biotin gått förlorad.

Avidin har också en väldigt hög isoelektrisk punkt, pI, drygt 10.5. 
Detta betyder att proteinet kommer bära en positiv nettoladdning vid neutralt pH.

Slutsatsen är som följer; vill man vara säker på att denaturera Avidin så bör man upphetta det 
vid en temperatur som överstiger 85°C under minst 5 minuter. 
Tillsätter man ett salt såsom NaCl, kommer det att underlätta aggregeringen av Avidin.
I aggregerat tillstånd kan Biotin ej längre binda till Avidin.

Annons:
Pasi
2009-02-02 04:41
#56

#55 Det du skriver betyder ju i praktiken att man inte bör äta äggvita över huvudtaget….inte ens från kokta ägg?Glad

DanielS
2009-02-02 06:22
#57

@Pasi #56

Med tanke på din Avatar så ursäktar jag dig för din analys av mitt inlägg som du verkar ha läst som Fan läser bibeln. Tungan ute

Det enda det betyder är att Avidinet kommer binda till Biotin i munnen och i GIS; affiniteten för Biotin i magsäcken borde var betydligt lägre med tanke på pH och salter. Dessutom kan inte avidin passera genom cellmembranen, så det kan bara verka så länge det befinner sig i GIS.

I praktiken är det ingen fara alls med den lilla mängd avidin som finns i ägg. För att vara på den säkra sidan kan man ju separera intag av biotinrik föda med äggätandet.

Pasi
2009-02-02 08:10
#58

#57 GIS???Glad

DanielS
2009-02-02 08:28
#59

@Pasi

GIS: GastroIntestinal System

Pasi
2009-02-02 08:34
#60

Det viktigaste källan till biotin är via tarmbakterier och den egentliga faran med för stort och tät intag av avidin är att just detta biotin binds upp.

Vad har du för uppgifter på avidininnehållet i ägg?
Jag har för mig att jag läste 1-2mg avidin per ägg eller dyl.

[Pennylane1]
2009-02-02 11:37
#61

nu kommer paniken ang. avidinet att öka lavinartat! Den är redan tämligen hög!Tyst

andreas0
2009-02-02 13:37
#62

Enligt Dr. Mercola så innehåller äggulan 25 mikrogram biotin, medans det finns tillräckligt med avidin i äggvitan för att binda till 5 700 000 mikrogram biotin. Det blir många äggulor man måste äta per äggvita för att täcka det.

Fast nu är det såklart inte så enkelt, eftersom en hel del av avidinet antagligen bryts ner innan det hinner göra skada på annat än det man äter samtidigt som intaget av äggula. Men bryts tillräckligt ner för att det ska vara helt ofarligt att äta det? Även om 99% skulle förstöras innan det når tarmen, där det enligt Pasi ovan kan orsaka skada, så representerar den sista 1%en ändå stora mängder biotin. Tyvärr finns det nog inga pålitliga siffror som säger hur mycket som verkligen har förstörts innan det når tarmarna.

Jag tror jag inte tillagade ägg är farligt på något sätt, men jag är fortfarande lite skeptiskt till dagligt intag av äggmjölken tills jag har fått bättre svar.

Annons:
Pasi
2009-02-02 14:03
#63

#62 Jag skall erkänna att även jag känner lite skeptisism.
Frågan är om verkligen Mercolas siffror kan stämma….att 2mg avidin verkligen kan binda 5,7g biotin (möjligtvis 5700000 nanogram)!?
Vore intressant med en referens. Har för mig att artikeln Om_kosten som finns på nätet (och en av mina första inspirationskällor) har en referens, men jag kom inte åt hemsidan nu.

vargensmat
2009-02-02 14:56
#64

batman
2009-02-02 20:46
#65

Andreas, så här gör jag min äggmjölk och den bli tjock och varm!

Smälter ca 75 gr smör så det kokar. Har i lite stevia+kakao(gillar chokladsmak!) mixar det, sedan har jag i 1 ägg+1äggula, mixar. Nu häller jag i 3 dl kokande vatten och mixar. Voila´klart.

Men det är för varmt att dricka, så jag låter det stå ett par minuter. Sedan har det tjocknat till lite mer så ibland får jag hälla i kallvatten för att få rätt konsistens. Har dock inte kollat tempen men tror att det då överstiger 70 för det är vrålvarmt!  Flört

flikkan77
2009-02-02 20:49
#66

Har konstaterat att äggmjölken definitivt blir kallare på morgonen än på kvällen. Stor skillnad på ägg som är 15 grader varma och de som är 20 grader.

Måste alltså elda mer på nätterna! Oskyldig

"You just have to belive…"

DanielS
2009-02-02 23:37
#67

@Pasi #60, 63

Säg ett ägg på 50g, äggvitan utgör då ca 33g; vilket innebär att äggviteproteininnehållet är ca 3.33g.
Av detta utgör Avidin maximalt 0.05%, vilket kan översättas till 1.67mg Avidin. Varje homotetramer
av Avidin kan binda 4 stycken Biotin molekyler. Eftersom molekylvikten för Avidin är ca 67kDa,
kommer det att finnas 24.85 nmol (0.00167g / 67000gmol^-1) i ägget. Om vi avrundar till 25nmol innebär det
att eftersom stökiometrin är 4:1, så kommer 4 x 25nmol Biotin maximalt vara inbundet, dvs 100nmol.
Molekylvikten för Biotin är 244.31 gmol^-1; detta innebär att 100nmol x 244.31gmol^'1 är 24.4µg biotin ~ 25µg.

Vi skall också komma ihåg att när Avidin väl har bundit in Biotin
ökar dess stabilitet avsevärt; smältpunkten, Tm, för Avidin är då över 130°C.
Samt att Biotinet skyddar Avidinet yttligare från proteaser.

DanielS
2009-02-03 00:07
#68

Hur mycket Biotin som finns i äggulan vet jag ej, men i äggulan finns det ett Avidinliknande protein som har betydligt lägre stabilitet och affinitet för Biotin. Men vi skall komma ihåg att detta äggule-biotin bindande protein fortfarande har en gigantisk affinitet för biotin, ca Kd~10^-12M. Så jag antar att det inte finns mycket av fritt Biotin i äggulan.

Om äggulan mixas med äggvitan kommer dock Avidin att konkurrera ut äggule-biotin bindande proteinet om Biotin, då Avidin har dissociationskonstant för Biotin om ca 10^-15M.

[Pennylane1]
2009-02-03 00:12
#69

alltså… jag begriper absolut ingenting! Kan du skriva på svenska? Flört

Annons:
JAUS
2009-02-03 01:02
#70

Kan man inte använda ghee eller kokosolja istället för smör och värma på det rejält långt över 100 C innan man blandar det i äggen för att få upp temperaturen tillräckligt innan man häller på det kokheta vattnet? Eller är risken stor att äggen koagulerar?

JAUS
2009-02-03 01:05
#71

Kan man inte lägga äggen i varmt vatten innan man knäcker i dom för att få upp deras innertemperatur?

DanielS
2009-02-03 01:39
#72

Alternativt att gelfiltera äggvitan, eller varför inte biotinylera silicia partiklar och köra affinitetskromatografi på härligheten.Flört

Aniara4
2009-02-03 01:39
#73

#71 Det var fakiskt ett av huskemistens förslag också. Lägga äggen i varmt vatten och värma upp dem till sådär en 40 grader innan man knäcker dem.

DanielS
2009-02-03 01:57
#74

Det mest praktiska alternativet är ju annars att lösa upp en kapsel med Biotin i lite vatten och blanda detta med äggröran. Med detta sätt så är ju Avidinet saturerat med Biotin redan från början. Låt biotinet inkubera i 10-15 minuter i RT, varpå ni tillsätter de uppvärmda ingredienserna.

Pasi
2009-02-03 06:50
#75

Det finns alltså precis lagom mycket avidin för att binda upp det biotin som finns i gulan, eller troligen något mer. Kör man en äggmjölk till 65-70 grader kanske iallafall tillräcklig mängd avidin bli förstört att det inte borde binda biotin som bildats i tarm vilket förklarar varför människor som äter vanliga kokta ägg inte normalt får den biotinbrist som råäggätare kan få.Glad

DanielS
2009-02-03 07:35
#76

@Pasi #75

Som jag har sagt tidigare finns det både BBP (Yolk Biotin Binding Protein) och Avidin. BBP utgör ca 0.03% av det totala proteininnehållet i äggulan. Avidinets primära uppgift tros vara att binda upp eventuellt läckande biotin som en del i ett försvar mot mikroorganismer.

Både BBP och Avidin binder ungefär 14-15 units/mg; mao 14-15 µg Biotin per mg BBP/Avidin. Enligt Langer & Gyorgy, 1968, så finns det ungefär 7.4µg Biotin i äggulan. Detta innebär att det finns en överskottskapacitet på 2:1 per mg Avidin/BBP.

Det verkar vettigt det du säger.Glad

Annons:
DanielS
2009-02-03 07:50
#77

Med tanke på att Tm ökar från 85°C till över 130°C vid inbinding av Biotin till Avidin så kanske det kan vara en idé att separera äggvitan från äggulorna. Vispa upp äggulorna för sig själva. Koka upp smöret/kokosoljan tillsammans med vattnet och häll detta över äggvitan under omrörning. Mängen sedan i de uppvispade äggulorna.

Har ingen aning om strukturen på denna skapelse kommer att likna äggmjölk då jag aldrig har vare sig tillrett eller smakat äggmjölk själv.

Pasi
2009-02-03 08:01
#78

#77 Bra förslag!

flikkan77
2009-02-03 08:58
#79

Har ni kommit fram till hur varm äggmjölken bör vara innan man kan dricka den utan fara?

"You just have to belive…"

Thea
2009-02-03 09:16
#80

#77: Har följt tråden med intresse. Har dock ingen ambition att köra affinitetskromatografi hemma i köket. Det räcker på jobbet! Flört 

Ditt förslag i inlägg 77 ska jag absolut testa då jag dricker äggmjölk till frukost varje dag.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Andina
2009-02-03 09:25
#81

(Tänk, va' mycke en kan få lära sig ba' för att en gillar ägg… därmed inte sagt att en förstår allt en får lära sig… )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

OlgaMaria
2009-02-03 10:31
#82

Hallå! Oj så mycket att läsa. Mina tankar går som följer:

Mixa äggen. Koka mycket vatten. Låt behållaren med ägg stå i en annan lite större behållare med hett vatten i. Mixa äggen med det heta vatten du ska ha (mixa i äggbehållaren som står i den lite större behållaren med hett vatten). Låt stå en stund. Ha sedan i smöret och mixa detta.

Tycker det verkar dumt att hetta upp fettet så mycket. Det kan ju förstöras.

Denna metod tycker jag borde funka bra! Vore roligt om nån med termometer kunde testa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Pennylane1]
2009-02-03 10:36
#83

orkar helt enkelt inte krångla så där, om äggen och smöret står framme så blir det 70 grader… det får räcka för mig. (mätte i morse igen.)

Annons:
OlgaMaria
2009-02-03 10:42
#84

:)

Jag tycker min metod verkar mycket smidigare och bättre än att smälta smöret i alla fall. Du behöver bara lite mer hett vatten och två burkar istället för en.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Pennylane1]
2009-02-03 10:43
#85

jag smälter inget smör!

med krångla avser jag alla metoder som omfattar annat än knäcka ägg, klicka smör, mixa medan jag häller hett vatten från kokaren Flört

OlgaMaria
2009-02-03 10:48
#86

nej det är bra..

andra som gör det bara tydligen

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Andina
2009-02-03 10:49
#87

Jag vet att jag upprepar mig…
Jag slänger ner min smörklick, lägger till vattnet och låter 'smörvattnet' koka upp (i kastrull på spisen). Då knackar jag ner (hela) äggen i det kokande vattnet i kastrullen. Ner med stavmixern i vattnet - som fortfarande står på den varma plattan. Mixar i en liten stund och se'n ere klart.

Ingen koagulering, inget bränt, inga bismaker, inga problem, lätt som en plätt… och snabbt. Och inget krångel.

(Och nog tror jag äggvitan hinner bli varm nog på det här sättet - men kanske någon vet?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

magma
2009-02-03 11:31
#88

Haha, vilken tråd detta utvecklades till!! Fantastiskt vilka kunskaper det finns att tillgå på det här stället.Skrattande 

Ett litet ps: jag skulle göra ÄM häromdagen men fick annat för mig efter att ha satt på plattan med vatten+smör. Sänkte värmen så det bara fick stå och småputtra, men det stod nog där i 20-25 minuter innan jag kom tillbaks och gjorde klart blandningen. Och fy attan, vad illa det blev att smaka!! Av smöret, det blev så hiskeligt att jag fick slänga bort hela blasket. Bara en liten anekdot…Tungan ute

mamski
2009-02-03 15:50
#89

På en info-plansch om vitaminer och mineraler jag har står att läsa att det bara är människor som äter 1 - 2 råa äggvitor per dag som riskerar att få biotinbrist. Så vi som dricker äggmjölk varje dag får nog lov att ta denna tråd på allvar!

Thea
2009-02-03 16:03
#90

#89: Ups! Låter mindre bra! Måste hittas ett sätt att koagulera äggen….någon som provat göra äggmjölk på löskokta ägg?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
mariech
2009-02-03 16:15
#91

Gör man på Andina-vis borde det väl inte vara någon fara??

andreas0
2009-02-03 17:05
#92

Hur blir äggmjölken om man skippar äggvitorna helt?

Pasi
2009-02-03 17:10
#93

#89 Nä, det gäller andra djur också….t ex både hund och varg.

flikkan77
2009-02-03 22:35
#94

Men räcker det att få upp ägget till 70 grader eller skulle det vara högre?

Börjar bli lite förvirrad nu.

"You just have to belive…"

mamski
2009-02-03 23:29
#95

#93 Naturligtvis, Pasi!!! Det hade jag ju kunnat skriva, att det gällde djur också!Glad Men de kan inte läsa denna tråd…Flört

magma
2009-02-04 00:00
#96

Mätte ikväll och äm kom upp i 80 grader. fast den håller ju inte 80 grader i fem minuter, förstås… Eller behövdes inte det?

#95: Men många hund och kattägare ger sina djur råa ägg, eftersom det visst ska ge glansig, fin päls hos djuren- så kanske djurägarna ändå kan behöva den upplysningen.Flört

Pasi
2009-02-04 00:54
#97

#95 Du skrev - "…att det bara är människor…" - ville bara förtydliga så ingen tror att det är ok att ge sin hund råa ägg.Flört

Annons:
DanielS
2009-02-04 05:02
#98

#94

Nej det räcker inte med en temperatur på 70°C: 70°C svamlet kommer från en studie där de acetylerade avidin och värmde upp proteinet i en buffert som innehöll 9% w/v SDS.

flikkan77
2009-02-04 08:40
#99

#98 Hur varmt har ni kommit fram till att det måste vara då?

"You just have to belive…"

DanielS
2009-02-04 09:37
#100

#99

Smältpunkten för framrenat Avidin utan Biotin ligandbundet i fosfatbuffert är 85°C.  Tillsätter vi Biotin till Avidin ökar termostabiliten till 120-130°C. Med andra ord, om du blandar äggulan med äggvitan kommer det krävas högre temperatur för att denaturera Avidin.

Men nu måste vi också ta hänsyn till ett proteins termostabilitet i närvaro av andra proteiner och cellkomponenter i äggvitan, den så kallade molecular crowding effect.

Eftersom Avidin bara utgör ca 0.05% av allt protein i äggvitan och dessutom är ett av proteinerna som har allra högst termostabilitet i äggvitan så kommer Avidinet att stabiliseras ännu mer. Jag har ingen uppmätt data på hur mycket stabilisering det rör sig om; en god uppskatting skulle rimligen ge en 7-15°C extra i stabilitet av Avidin i äggvitan.

Vi måste dessutom ta hänsyn till att när det heta vattnet tillsättes kommer alla proteiner att spädas ut lite varför the molecular crowding effect minskar en aning.

Slutsatsen skulle vara att det är inte orimligt att förvänta sig att det krävs minst 90°C för att denatura Avidin om man bara användar sig av äggvita.

Med biotin ligandbundet till Avidin räkna med ytterligare 45-60+ °C.

flikkan77
2009-02-04 09:48
#101

Så äggmjölken bör vara minst 90 grader? Eller varmare?

(har feber och tänker inte så där superbra och det var en himla massa ord du skrev…  Flört)

Förstår säkert bättre om några dagar, funderar bara på om jag vågar äta äggmjölk längre. Behöver ett gradtal i extrem klartext. Oskyldig

"You just have to belive…"

DanielS
2009-02-04 10:35
#102

#101

Ja,  högre temp än 90°C.

Men som jag har sagt i en tidigare tråd, köp Biotin-ampuller och lös upp en i vatten, rör ner lösningen i äggvitan/äggröran och låt inkubera under 10-15 minuter i rumstemperatur. Rör om med jämna mellanrum.

Avidinet kommer nu vara mättat med Biotin och kommer således ej längre kunna binda in mer Biotin; ej längre orsaka Biotinbrist i kroppen.

Då behöver ni inte tänka på att uppnå någon viss temperatur.

DanielS
2009-02-04 10:36
#103

#101

Ja,  högre temp än 90°C.

Men som jag har sagt i en tidigare tråd, köp Biotin-ampuller och lös upp en i vatten, rör ner lösningen i äggvitan/äggröran och låt inkubera under 10-15 minuter i rumstemperatur. Rör om med jämna mellanrum.

Avidinet kommer nu vara mättat med Biotin och kommer således ej längre kunna binda in mer Biotin; ej längre orsaka Biotinbrist i kroppen.

Då behöver ni inte tänka på att uppnå någon viss temperatur.

DanielS
2009-02-04 10:48
#104

JA, äggvitan bör vara minst NITTIO grader celsius. Äggula blandad med äggvita bör vara varmare än ETTHUNDRAFEMTIO grader celsius.

Men som jag skrev i en tidigare tråd; den optimala lösningen är att inköpa Biotin/Vitamin B8 i kapselform eller som ampuller. Plocka isär en kapsel och lös upp innehållet i äggröran. Avidinet kommer då att mättas med Biotin varför Avidin ej längre kan binda i mer Biotin i kroppen och således ej längre orsaka Biotinbrist.

Beroende på antalet äggvitor kommer man givetvis behöva justera mängden tillsatt biotin; med det går ju lätt att räkna ut genom att använda mina exempel i tråd #67 &#76.

Annons:
Thea
2009-02-04 11:14
#105

Provade att göra äggmjölken så som Andina beskrev och gisses vad det skar sig! Hela statsen åkte slasken. Såg helt oätlig ut!!!

Nu vet jag inte hur jag ska göra…..får kanske se mig om efter en annan frukost….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Andina
2009-02-04 11:34
#106

#105 - Nämen oj! Vad hände? Min har inte skurit sig en enda gång. Vad trist! Jag kan tro att det såg 'läbbigt' ut… och inte så uppmuntrande.. Jag

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
2009-02-04 11:54
#107

#102 Enklare att bara svälja biotinkapseln tror jag.Skrattande

Andina
2009-02-04 11:59
#108

#107 - va' min tanke/undran också.. men ville inte vara besvärlig … :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-02-04 12:01
#109

heerregud vad jag blir trött… jag kör på som förut och hoppas på det bästa…

mariech
2009-02-04 12:11
#110

Men är det verkligen någon fara om man äger äggmjölk och annan mat, det kan väl inte ta hela dygnets intag av biotin?

Thea
2009-02-04 12:23
#111

Andina: Jag har inte en aning om vad som hände, men jag gissar att det var för varmt. Det såg ut som jag redan ätit äggmjölken och skulle äta den en gång till…. *uäck*

Nu har jag druckit äggmjölk till frukost varje dag i kanske 3-4 veckors tid och jag har inte märkt någon biotinbrist. Men allt kanske man inte märker…..

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Andina
2009-02-04 12:36
#112

# 111 - Stackare!!! Jag skickar en termos med nygjord "oskuren äggmjölk" till dig! Det är ju jag som har 'lurat' dig att prova…
(Men mitt smörvatten kokar när jag swoppar i äggen… men mixerstaven åker ner snabbt som ögat också, kanske är det där det ligger, att det hann gå lite för lång tid innan du hann ner med vispen…? Annars kan jag inte förstå vad det är som gör att det blir så olika.)

Jag kör på som Pennylane1 säger, och hoppas och tror på det bästa… Jag tror vi kan dricka våra äggmjölkar precis som vi gjort hittills.
Jag har inte, hittills, sett en enda person som har rapporterat biotinbrist efter en tids lchf'ande…

Å andra sidan - hur märker man om man har biotinbrist???

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DanielS
2009-02-04 12:45
#113

#107

Som lekman kanske det kan tyckas så, men är det roligare? Flört

magma
2009-02-04 12:46
#114

Om äggvitan måste hettas upp i 150 grader så ska man alltså inte äta kokta ägg heller… Då faller en LCHF:ares stapelföda fetbort.

Enklast är väl att äta tillskott av biotin, om man vill.

#112: Om jag minns rätt så är ett par symtom håravfall och trötthet, googla på "biotinbrist" så kommer du hitta en hel del.

Andina
2009-02-04 13:21
#115

#114 - Aha… Tack!
Ska smågoogla och läsa mer (är dock mest nyfiken, inte speciellt rädd)

:) Din logik betr biotin och kokta ägg - det ligger nå't i det!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

magma
2009-02-04 13:34
#116

hehe, visst gör det- tyvärr…

vargensmat
2009-02-04 13:36
#117

#114-115 men när man kokar ägg är väl inte vita och gula blandad? 90 grader borde göra tricket!

magma
2009-02-04 13:43
#118

Men man äter dem ju samtidigt, så blir det inte samma effekt i magen?

Annons:
[Pennylane1]
2009-02-04 14:05
#119

äggröra borde definitivt inte funka heller då…  alla engelsmän har biotinbrist!! äh jag väljer att inte tro på det här…

Jennix
2009-02-04 14:15
#120

Är det inte att skrämma folk i onödan, undrar jag? Visst har väl folk käkat råa eller halvråa ägg i alla tider och itne dött av det? Jag vet inte jag… Hur funkar det då med löskokta ägg, ägg som inte kokas alls = Chokladmousse eller majonäs?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
2009-02-04 14:20
#121

Jo, det känns lite som så, eller hur… Obestämd

andreas0
2009-02-04 15:31
#122

Jo, jag tycker också att det verkar konstigt att det skulle behövas så mycket som 90+ grader, så varm blir inte äggvitan vid vanlig kokning och stekning, och det finns ju sådan som äter 10+ ägg per dag utan att få någon som helst brist.

Det låter lite skumt. SIffrorna som har kommit fram här verkar inte stämma överrens med vad som står någon annan stans på internet, vad jag kan hitta.

Thea
2009-02-04 16:15
#123

Jennix: Tycker också det verkar så. Som andreas0 säger så kan aldrig ett löskokt ägg hålla en temperatur på 90+ grader under kokning.

Nej, jag återvänder nog till min äggmjölk som jag gjorde den tidigare.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

flikkan77
2009-02-04 16:21
#124

Låter skönt att det räcker att äta biotin som tillskott, då borde jag kunna dricka min äggmjölk till frukost och kvällsmat just nu.

Vet inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att få upp blandningen till 150 grader. Tror inte ens vi har en termometer som går så långt…

Men hur är det då med kokta ägg? Hur varm blir vitan på ett som är "mellan" kokt?

"You just have to belive…"

andreas0
2009-02-04 16:36
#125

Det går inte att få upp till 150 grader. Det går inte att få upp till över 100 grader, på grund av att det är kokpunkten för vattnet i äggmjölken. Så blandningen överstiger inte 100 grader fören allt vatten har kokat ut, och då har man inte någon äggmjölk kvar längre.

Och äggmjölk som har kokat låter inte särskilt gott…

Äggvitan stelnar någonstans vid 65-70 grader, jag tror inte att temperaturen i ägget blir mycket högre än så när man kokar.

Annons:
MariaTherese
2009-02-04 16:51
#126

Om man gör sin ÄM på bara gulorna, då är det väl ok?

Jag menar: det är väl bara i vitan som avidinet finns ??

Andina
2009-02-04 17:48
#127

Jag tycker att det enklaste vi kan göra är, att dricka vår äggmjölk i lugn och ro, på vilket sätt vi än gör den. Den som känner sig osäker betr biotinbrist kan äta tillskott av biotin.
Här lite kort info om B8-vitamin: Vitamin B8

Knepigare än så är det inte.
Gotta er i Äggmjölken!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mamski
2009-02-04 17:48
#128

Så har jag börjat göra, jag häller bara gulor direkt i koppen, vispar med gaffel, på med kokande vatten och i med smöret. Vitorna gör jag sen omelett på, blir nästan godare så!

Kan inte leva utan äggmjölk då jag inte längre kan dricka kaffe p.g.a att jag av nån outgrundlig anledning får akne av kaffe!

JAUS
2009-02-04 17:57
#129

I många glassrecept sjuder man under omrörning smeten till 82–83°C. Tar detta kol på avidinet? Kan man inte göra samma sak med äggmjölken då? Man skall helst göra det i vattenbad så det går långsamt och inte skär sig.

Pasi
2009-02-04 18:00
#130

#122 Man får köra tryckkokare!Skrattande

Äggvitorna går inte upp i mer än runda slängar 70-80 grader i ytterkant gissar jag (betydligt lägre närmare gulan) vid kokning eller stekning (vid stekning kan det bli varmare men vitan blir segt och oaptitligt då)….så jag tror inte riktigt att avidin är så tåligt i en äggvitemiljö. Hur som helst har jag aldrig hört om biotinbrist hos storätare av kokta ägg.
Fast gulan är ändå den goda delen på ägget så jag kan tänka mig att slänga vitan….nån som vill att jag skickar alla mina vitor?Flört

JAUS
2009-02-04 18:04
#131

#130 Gör maränger och sälj. Det kan bli en bra inkomst.Flört

JAUS
2009-02-04 18:36
#132

Det slinker väl med en viss mängd vita även om man separerar gulan så avidinet följer väl med, men kanske inte i så stor mängd?

Annons:
magma
2009-02-04 21:10
#133

Är man noga så kan man hålla gulan i handen under en svag vattenstråle, det fungerar märkligt nog riktigt bra att skölja dem..! (Så länge de är fasta och fina dvs:)

hechliei
2009-02-04 22:15
#134

Ok, nu har jag läst från#1 till #133

Så om jag tar min multivitamin på morgonen (som vanligt) och den innehåller 150microgram Biotin så är det lungt?? Jag kan fortsätta med äggmjölken….eller har jag missförstått nåt?

[Pennylane1]
2009-02-04 22:39
#135

det beror alldeles på vem du väljer att tro på! Flört

Lava
2009-02-04 22:51
#136

Ja, det är ju inte lätt att veta vad som gäller…

shamani
2009-02-05 01:22
#138

Man dör av ALLT i för stora mängder….

hechliei
2009-02-05 01:51
#139

Kan inte påstå att jag är allt för alarmerad av vad jag läst……. men…. äsch jag fortsätter med min äggmjölk o mina ägg i alla former. Då e jag lycklig Skrattande

Annons:
miss-piggy
2009-02-05 01:57
#140

ojojoj, Obestämdinte lätt för en flicka att vad som är upp eller ner.

 Jag ska bli smal, rik och vacker!

ebet
2009-02-05 13:34
#141

Jag har sett många glassrecept där man vispar vitan och blandar i resten av geggan och fryser in den. Hmmm. Gott blir det hur som helst.

Pasi
2009-02-05 13:39
#142

#141 Jag tycker man kan avstå vitan i det fallet då den inte ger något i smakväg och använder man vispad vispgrädde istället för kärnmjölk så behövs det inte heller för koncistens.Glad

ebet
2009-02-05 13:47
#143

Jomen vispgrädde är ju självklar, jag har nog aldrig ens sett kärnmjölk Skrattande min ICA har inte det.

Lustigt nog på senaste året (år 1 efter LCHF :) har det bara blivit vispgrädde och fryst hallon - glass, snabbt och gott. Men nu när jag läser tråden så kom jag på detta med vispade äggvitan. Parfé, heter den visst när man gör så. Recepttillverkarna vet visst inget om biotin.

Sara40
2009-02-05 14:32
#144

Jag trodde parfé var vispad ägggula och vispgrädde med olika smakesättare/bär (och socker). Jätte gott med frysta hallon och björnbär i lager mellan äggul- och vispgräddblandningen. Tungan ute Detta har inte så mycket med avidin att göra, men.

Själv slänger jag hur mycket vitor som helst varje vecka när jag ger mina hundar rå gula på maten 2-3 gånger i veckan, gör äggul-smör såser flera gånger i veckan och äggmjölk blandningar som jag bara gör på gulan dagligen.

Babz
2009-02-05 14:41
#145

Parfait gör man på vispad äggvita + vispad grädde + smaksättning. Det kan nog finnas recept med äggula också, men grunden är som ovan.

Ååh, min mormor gjorde en underbar jordgubbsparfait; 1 liter rensade jordgubbar mosas ihop med socker och kokas upp. När det svalnat rör man ner jordgubbsmoset i 3 dl vispad grädde och vänder ner 3 hårdvispade äggvitor - ner i avlånga brödformar och in i frysen. Den var ljuvlig, minns jag!

Lite mycket kolhydrater numera…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

flikkan77
2009-02-05 17:30
#146

Hur länge kan man spara äggvitor och äggulor för sig själv i kylskåp?

Framförallt så undrar jag hur länge man kan spara vitor, gulorna går liksom åt snabbare.

"You just have to belive…"

Annons:
andreas0
2009-02-05 17:35
#147

Jag skulle gissa på 2-3 dagar.

Pasi
2009-02-05 17:35
#148

#146 Det finns nog inte många mikroorganismer som vill ha dina vitor pga avidinet men även för att de inte innehåller essentiella näringsämnen. Troligen håller de ganska länge (prova!Skrattande).

flikkan77
2009-02-05 17:45
#149

#147 2-3 dagar ska nog räcka. Har nämligen en ypperligt bra förmåga när det gäller att glömma bort saker i kylskåpet. Så de vitor jag kanske sparar på morgonen kan vara bortglömda på kvällen. Har tänkt att testa göra nått med ost med dem… minns bara inte vad det var. Oskyldig

#148 Tänk om det blir för gammalt och jag döööööör! Flört Bättre att kolla med andra först ju. Min man brukar visserligen oftast påminna mig om sakerna i kylskåpet när de försöker gå därifrån själv.

Dessutom behöver jag vet på ett ungefär hur länge eftersom det inte finns ett bäst-för-datum- på delade ägg. Käre maken läser på datum och slänger om det gått över tiden. Ingen tid= ingen hållbarhet. Suck! (Fast det har bättrat sig, nu mera får jag äta övergångna produkter i alla fall.) Glad

"You just have to belive…"

Pasi
2009-02-05 17:48
#150

Det är kanske främst vitan i ägget som just gör ägg så hållbara.Cool Inga mikroorganismer överlever färden in till den eftertraktade gulan.

Ingrima
2009-02-05 18:32
#151

Jag bruka spara dem i glasburk med tättslutande lock, upp till 4-5 dygn inne i kylskåpet (inte i dörrhyllorna). Gör oftast stekt äggvita som proteinförstärkning till en för liten kött-eller fiskbit. (Det mesta av avidinet torde förstöras med stekning.)

Man kan också frysa ned dem (t.ex. i istärningsfack) och tina upp dem precis innan man ska använda dem, risken att glömma dem eller inte hitta dem är då ganska stor, så jag föredrar kylskåpet.

GreenWorm
2009-02-05 18:41
#152

hmm, nu har jag läst här på KiF och nätet och NE… om nu biotin  är något som kroppen själv kan tillverka, är det så farligt med avidinet i äggvitan då? Kroppen fixar själv det som avidinet binder upp från ägget. Lite gämförbart med att kroppen själv fixar glukoset när den inte får kolhydrater i kosten.

Eller?

JAUS
2009-02-05 23:22
#153

Det går ju alltid att bara använda gulan (skölja noga enligt #133) och tillsätta proteinpulver istället för vitan.

Annons:
Pasi
2009-02-05 23:36
#154

#152 Avidinet binder även biotinet som tillverkas av mikroorganismer i tarmen (kroppen kan inte själv tillverka det)…..och det är det som är det stora problemet med avidin.

DanielS
2009-02-06 07:23
#155

@Pasi #148, #150

Bra påpekat, äggvitan fungerar som ett slags passivt immusystem.

Förutom Avidin som utgör 0.05% w/w av äggvitan hittar vi också Lysozym. Koncentrationen av Lysozym i äggvitan är ungefär 70x högre än Avidin, dvs 3-3.5% w/w. Lysozymet har likt Avidin ett väldigt högt pI, ca 10.7 enheter, varför dessa proteiner är de enda som har positiv nettoladding vid pH-värden över 9. Lysozymet uppgift är att bryta ner cellväggen hos bakterier genom att hydrolysera glykosidbindningarna mellan NAM och NAG.  I detta avseende så är intag av äggvita av godo.

Ett tredje protein i detta anti-abekteriella skyddsystem är Ovotransferrin som utgör ca 12% w/w. Ovotransferrin binder med väldigt hög affinitet till Fe3+ och andra transitionsmetaller varför det förnekar bakterier dessa essientiella mineraler.

@Gällande temperatur, tex #122-125, #130

Såsom Pasi har påpekat så är det nödvändigt att öka trycket för att kunna koka vatten över 100°C. Äggvitan börjar att koagulera vid ~65°C då ovotransferrin börjar denaturera och först vid 78-85°C börjar Ovalbumin att denaturera. Ovalbumin som utgör ca 53% w/w finns i flera varianter, ju äldre ett ägg är dessto mer finns det av den stabilare S-Ovalbumin varianten. Effekten av att äggeviteproteinerna börjar koagulera är som redan påpekats att värmeöverföringsförmågan kommer att minska.                               Koaguleringen kommer även att skapa "interfacial effects" vilket påverkar denatueringsegenskaperna för proteinmolekylerna.

@Alla som undrar vem man skall tro på.

Svaret är ingen. Enbart genom att använda sin förnuftsförmåga och integrera nya data med tidigare kunskap kan man komma fram till vad som är sant (sanning vara en identifikation av en aspekt av verkligheten).

@Alla som undrar ifall det är farligt att intaga Avidin.

Såsom det har påpekats flera gånger i denna diskussion så är det inte farligt att äta äggvita.                                                       Under extrema förhållanden där kosten enbart består av stora mängder ägg kan man vänta sig att det kommer att uppstå biotinbrist efter ett tag.

DanielS
2009-02-06 08:03
#156

@Pasi #130

Det behöver inte vara så att det är en möjlig värmedenaturering av Avidin som gör att personer som äter kokta ägg löper mindre risk för Biotinbrist; det skulle kunna vara så (spekulerar) att eftersom Ovalbumin som har ett pI på runt 4.5, vilket innebär att det har en negativ ytnettoladding vid neutralt pH, kommer att binda in med elektrostatiska interaktioner med det positivt laddade Avidinmolekylen - varför Biotininbindningssätet är blockerat ibland. Eller någon annan positivt laddad peptid/protein kanske är involverad.

Pasi
2009-02-06 10:08
#157

#156 Bra….då finns det en chans till överlevnad iallafall.Flört

#155 Mycket nytt man lär sig!
Vad är NAM och NAG?
Hur tror du att större intag av rå äggvita skulle fungera för att behandla magsjuka och dyl? Borde inte det fungera?

Andina
2009-02-06 12:14
#158

Jag säger bara: Oj, vilken tråd! Mycket kunskap och information. Men ack så rörigt det blir i mitt lilla huvud… av all den avancerade informationen… Men intressant är det! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-02-06 12:28
#159

kan inte någon skriva lite mer förståeligt jag kan inte fatta någonting av allt det där!?

missaz
2009-02-06 12:43
#160

Pennylane; Du vet väl att det finns de som har ett nöje i att skriva så obegripligt som möjligt i det ämne de råkar behärska. Vet inte riktigt varför, själv finner jag ett nöje i att beskriva sådant jag kan på ett sätt som får människor att förstå, det fyller liksom sin funktion att uttala sig då. Flört Att kunna beskriva svåra saker på ett sätt som får alla att förstå - det är ett tecken på riktig intelligens!

*vill inte med detta påstå att jag är mer intelligent än alla andra, men man kan ju försöka att beskriva saker så lättfattligt som möjligt i alla fall, att ordbajsa fyller inte någon funktion på ett forum som detta tycker jag*

Annons:
[Pennylane1]
2009-02-06 12:45
#161

håller med absolut så mycket som det går!!!

flikkan77
2009-02-06 12:52
#162

Håller med missaz!

"You just have to belive…"

A-L--
2009-02-06 13:53
#163

Håller också med missaz. Lite synd att en del vill använda sådan kunskap som ett sätt att få andra att känna sej långt nedanför.

Andina
2009-02-06 14:15
#164

(Personligen tror jag inte att de har använt sig av sin kunskap för att få oss att känna oss andra "nedanför"… Jag tror de har känt att det är lite kul att prata med någon som "talar samma språk".
Och själv är jag så'n att jag vill försöka förstå - så det blev en liten "utmaning" för mig att förstå vad de skrivit… Men… har väl för mkt kolhydrater kvar i hjärnbarken så det blev bara en enda liten soppa av alltet…:)

)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-02-06 14:25
#165

Andina; Visst, när det utvecklas till en diskussion mellan några parter med "samma språk" tror jag som du; men det var ju inte riktigt så det började… Är man kunnig i ett område och vill bidra med sin kunskap till "allmänheten" så bör man använda sig av vardaglig svenska. Att svänga sig med vetenskapliga termer och förklaringar ger oftast inte mycket till de som faktiskt vill veta något om ämnet och inte är kunniga i det sedan tidigare.

Andina
2009-02-06 14:33
#166

Nej, Missaz, jag håller helt med att svar och förklaringar vill man ju ha på ett språk som man förstår nå't av! Helt rätt!

Med mitt inlägg menade jag 'bara' att jag inte tror de avancerat insatta har diskuterat för att få oss andra att känna oss underlägsna - jag inbillar mig att de haft lite roligt med sina diskussioner sinsemellan bara.. (men vem vet…). Och framför allt behöver vi inte känna oss 'underlägsna' bara för att vi inte kan allt om allt. Jag är nöjd med att tro mig kunna pyttelite om en hel del… :)

Men, visst, absolut - information och svar önskas på "Svenska"!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-02-06 14:38
#167

Andina; Precis vad jag menar! Har inget emot att de som är vetenskapligt insatta i ett ämne diskuterar sig emellan på vad språk de vill, men att ge svar i ett forum på vanlig svenska anser jag vara det riktiga och respektfulla att göra!

Dessutom; vad får man ut av att ingen förstår det man försöker förklara…? Om ingen förstår så kan ju "åhörarna" inte ens veta om man talar utifrån kunskap eller om man bara svamlar… Flört

Annons:
Record
2009-02-06 14:51
#168

Det skämmer mig med allt avidin och biotin men äggmjölk dricker jag ej.Däremot är jag lite orolig för min dagliga äggtoddy och vad som är farligt i denna ?

För att tala om katten min som får ett rått ägg för att få en fin päls ,

stackare som inget vet om detta !

Kanske är det en inbyggd skyddsmekanism i ägg för att skydda sig för rovdjur vilka äter andra djurs ägg.

De skulle bara veta allt som Daniel-s skriver , tur att de inte kan läsa.

Record

DanielS
2009-02-06 15:39
#169

Nu har jag anpassat mitt språk så gått det går, jag har flera gånger skrivit med en så normal svensk term som möjligt varpå jag har använt en lite mer vetenskaplig term i samma stycke för att beskriva samma sak. Det borde framgå av sammanhanget vad som är vad.

Hade ni som gnäller verkligen varit intressade så kunde ni gjort egna efterforskningar över de termer som ni inte förstod, eller i vart fall ställt er frågeställning här i diskussionstråden.

Sen är det sant att jag skrev huvudsaken för Pasi; detta då han är den ende som uppvisat lite självständigt tänkande i sina svar. De flesta andra svar fann jag "andades" alldeles för mycket auktoritetstro.

[Pennylane1]
2009-02-06 16:46
#170

jaha, vilken råsop…

har läst igeom dina inlägg igen men så värst mycket klokare blev jag inte… är väl korkad helt enkelt… och jag HAR googlat. Men kan man int alla fina termer så hjälper det inte stort, och sitta med uppslagsord orkar jag inte riktigt. Jag kom till denatuera och försöker förstå vad susning.nu mnear när dom beskriver det… på DEN nivån är jag…

Ingrima
2009-02-06 17:26
#171

Efter att ha läst i den här tråden började jag faktiskt fundera på lämpligheten att äta äggröra, har inte prövat äggmjölk än. Googlade lite och fann en studie från 1990 där man mätt kvarvarande avidinaktivitet i kokt äggvita (stekt, pocherad eller kokt 2 min). 33; 71 resp 40 % av aktiviteten i rå äggvita fanns kvar. (har bara kunnat läsa abstract).

Har läst  alla inlägg  en gång till idag.

DanielS inlägg är ganska informationstäta, så det är lätt att missa det viktigaste: med lite tillskott av biotin bör det vara helt OK att äta ägg i någorlunda rimlig omfattning.

Angående temperaturen i kokt ägg finns det en bok av H. Gyllensköld från 1977:Koka, steka, blanda med ett kapitel Att koka ägg. I hårdkokta ägg (vita och gula mycket fasta) blir temperaturen i centrum 80 grader C.

magma
2009-02-06 17:52
#172

#16:"detta då han är den ende som uppvisat lite självständigt tänkande i sina svar." Å allas våra vägnar här: tack för den du. Vad baserar du det på? P.g.a hans kunskaper så skulle han automatiskt vara mer självständigt tänkande? Det var verkligen en lysande slutsats. Elitistisk om inte annat.

Jag gav inte mycket för teorin att "vissa" (=du) skriver invecklat med syfte att få andra att känna sig underlägsna. Tvärtom så gjorde diskussionen mig ganska glad över bredden på forumet! Dock så punkterade du den illusionen direkt med ovanstående kommentar. Det här forumet kryllar av medlemmar som är självständigt tänkande- det är liksom därför de är här.

Om expertkunskaper inom ett område automatiskt innebär självgodhet, så föredrar jag att vara imbecill. Var jäkligt glad istället- att någon här orkar läsa, är vetgirig, kommenterar och försöker hänga med! Eller, ja just ja… De var kanske inte välkomna in i den innersta kretsen av hjärntrusten?

Pasi
2009-02-06 18:49
#173

#171 Har du länk till studien?

#172 Hacka inte på Daniel….han sa nåt positivt om mig!Flört

Han kanske tog illa upp av allt klagande då han faktiskt försökte tillföra massa kunskap på sitt sätt…ingen som tänkt på det?Obestämd

vargensmat
2009-02-06 18:52
#174

Folks! var snälla mot varandra och kom ihåg att vi är alla olika.

Annons:
missaz
2009-02-06 19:23
#175

DanielS; om du syftar på bl.a. mig med "de som gnäller" så har du nog inte läst mina inlägg speciellt väl. Jag gnäller inte; har följt tråden med intresse men inte sagt så mycket. Jag gnäller inte på ditt språk när du har en mer eller mindre "privat" konversation med  någon, men ditt första inlägg (#55 tror jag) kändes hmmm…. Det var ju riktat till alla, eller hur?

Även om man själv är insatt i ämnet borde man förstå att mycket av det inlägget inte säger något alls för de som inte läst på om detta. Det blir ju lite fel om man ska behöva skriva om nästan varje ord i ett inlägg för att någon ska förstå! Blir också (tycker jag) fel om de som läser ska behöva sitta och slå upp flera ord och uttryck för att förstå vad vad som står. (och kanske ändå inte lyckas…?)

Dessutom tycker jag att det är väldigt nedvärderande av andra att skriva att bara Pasi visar på självständigt tänkande, vad grundar du det på? Att åsikter/kunskap om avidin och biotin ska avgöraa huruvida man har "självständigt tänkande" eller ej tycker jag är skrattretande….

[Pennylane1]
2009-02-06 20:17
#176

jag BAD flera gånger om förtydligande och jag talade om att jag inte fattade. Jag tycker inte det är att gnälla heller.

magma
2009-02-06 23:32
#177

Hmm Pasi…Flört Samtidigt så tyckte jag det framgick tidigt att många inlägg var positiva till all denna kunskap?

DanielS
2009-02-07 03:12
#178

#175

Vad är det som är svårt i det inlägget?

>>> "Avidin är ett protein som återfinns i äggvitan hos bla höns.
Proteinet Avidin binder med en enorm affinitet till vitaminet Biotin.
Detta innebär att om större mängder av Avidin inmundigas kommer det att leda till att Biotinet i kroppen kommer att vara bundet till Avidin, mao det leder till biotin"brist".">>>

<<< Affinitet liksom Affektion är hyfsat vanliga svenska ord.  Om inte så borde Affection från franskan och engelskan ringa en liten klocka. <<<

>>>"Avidin är också väldigt resistent mot proteaser,
varför det kommer vara svårt för dessa enzymer att spjälka sönder Avidin i mag- och tarmkanalen.
Tex så kan Trypsin inte alls bryta ner Avidin.">>>

<<<Är det resistent som är svårt här; ett sämre svenskt ord skulle vara motståndskraftig. Eller var det Proteaser; men dessa beskrev jag just som enzymer som spjälkar sönder proteiner.<<<<

>>>Avidin är ett glykosylerat homotetramert protein som denaturerar i följande sekvens; 4A -> 2A -> 1A.

Detta betyder att homotetrameren (4 likadana Avidin proteinenheter) kommer att dissociera till 2 st homodimerer som i sin tur bryts upp i 4 st momomerer av Avidin.>>>

<<<Är det glykosylerat som ställer till problem i denna mening; det betyder att ett enzym har satt fast flera sockergrupper på proteinet, tillskillnad från glykerat där sockergrupper tillfogas ett protein utan hjälp av enzymer såsom i AGE (Advanced Glycation End products). Glukos(Druvsocker), Glykolysen känner du säkert igen sedan tidigare varför det inte borde vara allt för svårt att inse att det handlar om socker.

Homotetramer beskrev jag som 4st likadana proteinenhter, dessutom kan ju orden homo och tetra inte vara obakanta(tex homosexuell, tetrapack).

Dissociera beskrev jag som att proteinenheterna bryts upp ifrån varandra. Mao molekylerna separerar från varandra. Bortsett från att dissociera används i det svenska språket så har vi också det närliggande dissident.

Denaturerad är det tillstånd då proteinet inte längre är brukbart (ej biologisktaktiv). Du måste väl ha hört talas om denaturerad sprit, mao sprit som gjorts odrickbar/obrukbar att förtära.<<<

Dessutom kan du ju skriva om det jag har skrivit utan att förlora dess faktiska innebörd om du nu känner dig bättre på det svenska språket.

DanielS
2009-02-07 03:19
#179

#176

var då, i tråd #159; för där hade du ju verkligen specificerat en frågeställning.

DanielS
2009-02-07 03:23
#180

#170 "och sitta med uppslagsord orkar jag inte riktigt"

-Nej, det är ju så mycket enklare att bli matad, och gärna med silversked dessutom.

DanielS
2009-02-07 03:30
#181

#175

Utöver inläggen som direkt rörde recept/utförande av äggmjölk så var andemeningen: Vem skall man tro på; vad att rätta sig efter.

Annons:
DanielS
2009-02-07 08:45
#182

@Pasi #157

<<<Vad är NAM och NAG?

NAM och NAG är förkortningar på huvudbeståndsdelarna i peptidoglykan cellväggsmatrisen hos bakterier. N-acetylglucosamine (NAG) och N-acetylmuramic acid (NAM).

<<<Hur tror du att större intag av rå äggvita skulle fungera för att behandla magsjuka och dyl? Borde inte det fungera?

För det första tror jag att det mesta av lysozymet kommer att brytas ner i GIS; för det andra så är lysozym i stort sett endast verkbar mot gram-positiva bakterier då dessa saknar ett yttre cellmembran som skyddar  peptidoglykan cellväggen. De flesta bakterier som orsakar magsjuka brukar vara gram-negativa (mao, har yttre cellmembran).

I labbmiljö bildar dessutom Lysozym amyloida-aggregat när det utsätts för saltsyra såsom i magsäcken; visserligen brukar man värma reaktion över 60°C men detta är inte nödvändigt, 37°C funkar med - det tar bara längre tid.

DanielS
2009-02-07 09:29
#183

#177

Det tyckte jag med innan kommentar #160-#163, #165, #167

#172

>>>Det här forumet kryllar av medlemmar som är självständigt tänkande- det är liksom därför de är här.

Visst det finns flertalet personer här som defakto är självständigt tänkade, men det finns än mer dogmatiker. Bara därför du ""förfäktar"" en idé som går stick i stäv med etablissemanget gör dig inte med automatik till självständigt tänkade individ. Det faktum att väldigt många här dogmatiskt förfäktar en lågkolhydrat kost är mer än ett gott exempel på detta. Det finns flertalet "naturfolk" som äter en kost rik på kolhydrater utan att drabbas av vare sig hjärt/kärlsjukdomar, diabetes, Alz/Parkinsons, tandproblem, mm så det finns ingen direkt koppling mellan mängden kolhydrater och hälosamt leverne.

Ingrima
2009-02-07 11:30
#184

#173

Sök på Journal of food technology,välj  Vol 56, issue 3, sid 707-709.

Studien heter Residual Avid in activity of cooked egg-white assayed with improved sensitivity.  Troligen feltryck: Borde stått "Residual avidin activity".

Abstract kan man läsa gratis, men tydligen inte hela artikeln.

Pasi
2009-02-07 12:30
#185

#184 Tack!
Jag hittade inget ytterligare…men tycker det är värt att notera att bara 2 min kokning räcker för att minska avidinet 60% vilket i sin tur räcker för att det inte skall kunna binda till tarmtillverkat biotin.
Man borde mao lugnt kunna äta sin äggmjölk.

DanielS - Borde inte biotinbrist och järnbrist pga rå äggvita (avidin, ovotransferrin) kunna minska magbakteriernas aggresivitet?

missaz
2009-02-07 16:43
#186

DanielS; Att du själv inte förstår vad som är svårt i inlägg #55 gör mig mycket förvånad, men om det verkligen ÄR så, att du anser att det inlägget är skrivet på vanlig, hederlig talspråks svenska som alla bör förstå, är det väl så. Har du kanske suttit isolerad med likasinnade i någon universitetskorridor för länge…? Flört

Är det så att du faktiskt bara ville dela med dig av din kunskap på ett lättförståeligt sätt, och inte alls insåg att ditt språk kunde vara svårt för många att förstå, så ber jag naturligtvis om ursäkt över om jag sårat dig på något vis. Men jag vidhåller bestämt att språket ÄR svårt och ger dig tipset att använda dig av mer vardagliga ord om du vill dela med dig av kunskap på forumet. Tror att de flesta tycker att kunskap är kul - om man förstår den!

flikkan77
2009-02-07 17:06
#187

Pasi: Får man järnbrist av av äggvitan också? Har nog missat nått nu, igen…

"You just have to belive…"

DanielS
2009-02-07 19:55
#188

#185

Jag skulle tro att ovotransferrin börjar brytas ner redan i magsäcken.

Det bästa sättet att hålla H. pylori i schack i magsäcken är att se till att magsyran är tillräckligt sur och undvika att äta mat med fruktos(inklusive disackarider och polysackarider som innehåller fruktos).

Om du prövar på en rektal administrering av äggvitan kanske du skulle uppnå en viss effekt mot bakterierna i tarmsystemet Glad

Annons:
Babz
2009-02-07 19:59
#189

DanielS - jag kan tyvärr inte annat än hålla med missaz i hennes inlägg #186. Då har jag ändå en naturvetenskaplig kandidatexamen från universitetet… Jodå, jag förstår vad som står där, men jag är säker på att min självständigt tänkande svärmor inte skulle begripa ett ord, inte heller min likaledes självständigt tänkande svägerska.

Det finns många sätt att formulera om dina inlägg så att de får en mycket enklare svenska, men det kanske inte passar dig?

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

DanielS
2009-02-07 20:00
#190

#186

>>>Har du kanske suttit isolerad med likasinnade i någon universitetskorridor för länge…?

Tror knappast det; jag skrev så att jag skulle kunna förstå det själv utifrån mina kunskaper som 12-åring. Det beror nog snarare på hur naturvetenskapligt intresserad man har varit under uppväxten.

DanielS
2009-02-07 20:02
#191

#189

>>>"Det finns många sätt att formulera om dina inlägg så att de får en mycket enklare svenska…"

Gör det!

>>>"..självständigt tänkande svärmor inte skulle begripa ett ord, inte heller min likaledes självständigt tänkande svägerska"

Finns det bara självständigt tänkande individer i din pojkväns familj?Flört

[Pennylane1]
2009-02-07 20:13
#192

Titta i # 69…

jag känner mig väldigt kränkt och förbannad men avslutar diskussionen nu för min del.

missaz
2009-02-07 20:14
#193

DanielS; För det första var detta med studentkorridoren ett skämt, det tänkte jag skulle framgå… förtydligade det ju även med en smiley.

Sedan kan det ju hända att alla här kanske inte varit så naturvetenskapligt intresserade som du under uppväxten men ÄNDÅ är intresserade av just detta, eller vad tror du…? Det finns många barn (och vuxna) som har specialintressen som inte jag delar; det innebär inte att jag tycker att varje del av det är ointressant, eller att jag måste vara en dumskalle för att ett barn vet mer än jag gör i något ämne. Det gör heller inte den intresserade mer intelligent än genomsnittet.

Babz
2009-02-07 20:23
#194

#191 - Det är inte bara i min mans familj det finns självständigt tänkande individer. Även i min egen familj (och släkt) finns det gott om sådana.

Visst kunde jag skriva om dina inlägg åt dig, men jag anser nog att du borde göra det själv. Om du nu kan? Obestämd

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

DanielS
2009-02-07 20:30
#195

#193

Jag förstod att det var skrivet med skämtsam underton.

>>>"Sedan kan det ju hända att alla här kanske inte varit så naturvetenskapligt intresserade som du under uppväxten men ÄNDÅ är intresserade av just detta, eller vad tror du…"

Precis, och stöter man då på något man inte förstår så frågar man någon annan eller inhämtar den förkunkskap som behövs för att förstå resonemanget. Man låter inte hjärnan låsa sig efter första ordet/begreppet som man ej förstår sig på.

Annons:
DanielS
2009-02-07 20:40
#196

#192

>>>"alltså… jag begriper absolut ingenting! Kan du skriva på svenska? Flört"

Om det nu verkligen var så att du absolut inte begrep någonting kunde du ha lånat en högstadiebok för att inhämta de förkunskaper som du ej besitter. Därefter specificerat en konkret frågeställning ifall det fortfarande fanns något du ej förstod.

missaz
2009-02-07 20:49
#197

DanielS; Visst kan man fråga eller inhämta kunskap på annat sätt, men det enklaste är väl ändå om den som vill dela med sig av sin kunskap försöker att vara så tydlig som möjligt redan från start.

andreas0
2009-02-07 20:59
#198

Kan vi inte återgå till ämnet istället för att hålla på och tjafsa om det här?

DanielS
2009-02-07 21:03
#199

#197

Och det mest fantastiska är att ingen har specificerat vad de ej förstår.

missaz
2009-02-07 21:06
#200

andreas0; Förlåt… du har rätt. Jag ska inte ta detta vidare. Skäms

Ewerhof
2009-02-07 21:43
#201

Nej, fortsätt kasta pajer på varandra! Det är skitkul att läsa! Flört

Jag orkar inte heller med att försöka begripa allt som sagts men jag tänkte som så att om jag låter de som begriper sig på varandra tala klart så kanske jag kan peta in ett litet "Va?" i slutet utav tråden och få en förenklad version. *hoppfullt nickande*

Ewerhof
2009-02-07 21:54
#202

Jo, en sak undrar jag över; Biotin finns ju en massa andra råvaror och de borde väl 'hjälpa till' så det inte uppstår nån brist för att man äter en hel del ägg. Fast ni kanske menade att det blir brist om man lever på enbart äggmjölken?

Annons:
[Pennylane1]
2009-02-07 22:07
#203

visserligen sa jag att jag har avslutat disussionen mentycker ni verkligen att det är okej att skriva så här?

"Om det nu verkligen var så att du absolut inte begrep någonting kunde du ha lånat en högstadiebok för att inhämta de förkunskaper som du ej besitter. Därefter specificerat en konkret frågeställning ifall det fortfarande fanns något du ej förstod."

Jag tycker det är rätt oförskämt. Jag lät min 17-åring läsa det inlägget jag inte förstod och han bara stönade och tyckte att det var helt obegripligt… Min man förstod inte mycket av det heller. Vi är kanske är obildade vad gäller sådant här men jag har iallfall lyckats skapa ihop 90 högskolepoäng de tre senaste terminerna så HELT bombad lär jag väl inte vara. MEn detta är inte alls mitt område och jag är faktiskt intresserad av ämnet och skulle uppskatta att få det förklarat på ett sätt jag kan förstå.

DanielS
2009-02-07 22:32
#204

#203

Tycker du att jag borde föreslå en bok som används som kurs-litteratur på D-nivå om du nu inte förstod något av vad jag skrev i inlägget?

Om inte ens din son som jag antar går på gymnasiet förstod det, så visar det ju tydligt på att högstadielitteratur är att rekommendera.

DanielS
2009-02-07 22:43
#205

#201

>>>Nej, fortsätt kasta pajer på varandra! Det är skitkul att läsa!

Vet du var jag kan köpa färska, opastöriserade, organic certified mandlar så jag kan göra mandelmjöl till pajbottnen? Annars blir det svårt med pajkastningen.

Pasi
2009-02-07 23:00
#206

#187 Japp….fast jag tror inte du behöver oro dig så mycket….efter att du börjat äta massa kött!Flört

#188 Vadå, menar du att den lilla krabaten lever av fruktos (H.Pyl…vad den nu hette)???
Kan isåfall förklara varför jag var magsjuk en gång i månaden förr men inte en enda gång på LCHF!Förvånad

JA, pajkastningen börjar nå roande proportioner!Tungan ute

[Pennylane1]
2009-02-07 23:03
#207

den som inte drabbas kan tycka det är roande kanske

*idiotförklarad*

Tilda-T
2009-02-07 23:09
#208

Det finns liksom en poäng med hela tråden i alla fall, trots pajer och tockena ting:

Om man äter en lchfkost så ska det inte vara någon större risk med att äta äggmjölk till frukost och även ibland till kvällsmat, däremot ska man inte ge hunden/katten hela ägget utan ta bort vitan, har man förstått rätt?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

DanielS
2009-02-07 23:44
#209

#206

Nej Heliobacter Pylori lever av bland annat vätgas, H2, men om man äter för mycket fruktos eller kolhydrater så att dessa inte har brutits ner eller absorberas innan de kommer till kolon kommer de anaeroba bakterier som lever där att producera vätgas. H. pylori och andra bakterier kan sedan använda sig av vätgasen för sin energiförsörjning.

Så nu vet du varför det är så nyttigt att dricka fruktjuicer som dessutom inte innehåller något fiber som kan absorbera fruktosen och sakta ner dess passage i matsmältningssystemet så att det hinner tas upp innan det når tjocktarmen i för stora mängder.

Annons:
[Sias]
2009-02-07 23:56
#210

Vilken tråd! Kunde inte sluta läsa!

men hur blev det med frågan om;  Äggmjölk på bara väl sköljda GULOR?

Är det OK att dricka hur mycket som helst av sån ÄM, t ex vid ÄM-fakir?

Och en annan fråga. Finns detta Biotin i vissa födoämnen, så att man på det sättet kan kompensera vid äggmjölks-drickande? Istället för att käka kapslar…

Och finns Avidin i andra födoämnen än just ÄGGVITA?

Kemist-språket totalt obegripligt för mig, så jag hoppas på en enkel förklaring.

Skrivfeber
2009-02-07 23:58
#211

1# Ok tänkte se om jag kan ge dig ett tips.

Jag använder mig av en sån där drinkmixer, och brukar väl mer eller mindre koka vattnet (borde bli 100 grader). lägger i smöret så det får smälta samtidigt. Sen i med vattnet och smöret, och kör igång mixern på max i 2 min, då hinner den dessutom inte bli kall. (mixrarna kan du köpa från typ rusta eller nått)

kanske det kan vara ett sätt för att få äggvitan bättre (jag brukar bara ta äggulan, kanske ska prova med äggvitan också)

Det blev så många inlägg, så jag orkade inte läsa igenom alla. Har någon redan svara så ber jag om ursäkt.

DanielS
2009-02-08 00:10
#212

#210

ÄM på enbart gulor; om du äter tillräckligt med äggula för denna skall täcka det RDI av biotin så är det ingen fara beträffande biotinbrist.

Avidin finns ej enbart i äggvitan, det finns även i äggledarna. Vissa anser att sädesledarna är en delikatess (Ost-asiatiska köket;  Japan, Kina), jag vet inte om äggledarna har samma status.

Det finns även bakterier som tillverkar ett funktionellt & strukturellt liknande protein kallat Streptavidin.

Biotin finns i äggulan, mangold, mandlar, morötter, valnötter, blomkål, hallon, tomater och kål.

DanielS
2009-02-08 05:49
#213

#209

Ser att jag glömde c:et i Helicobacter p.

[Sias]
2009-02-08 10:52
#214

#212 Glad  Tusen TACK för den suveräna informationen = lätt att förstå.  Inspirerar till fler frågor!

1. Man behöver alltså inte ta dom där biotin-kapslarna - för det går lika bra med blomkål ? (eller något av det andra du nämnt) fast man kanske måste få i sig stora mängder "till en äggvita"?

ÄM på enbart gulor; om du äter tillräckligt med äggula för denna skall täcka det RDI av biotin så är det ingen fara beträffande biotinbrist.

2. Har jag fattat rätt att det här gäller om man kör äggmjölks-fakir = inte äter något annat?

3. Men om man inte kör ÄM-fakir - hur blir det då  när man dagligen dricker  ÄM gjord på bara äggulor (skjöljda - inga vitor)  och utöver ÄM äter LCHF-kost? Behöver man då dagligen få i sin något av blomkål, kål, mandel, hallon…… ? för att det ska vara helt OK?

Avidin finns ej enbart i äggvitan, det finns även i äggledarna. Vissa anser att sädesledarna är en delikatess…. 

4. JAHA! ? Tror den delikatessen är sällsynt i Sverige!? Men - finns Avidin i några andra "livsmedel" - vi vanligtvis äter? Eller finns det BARA I ÄGGVITA - sån som en del använder  till ÄM ?

flikkan77
2009-02-08 11:00
#215

En fråga till angående de andra livsmedlen med biotin i. Är biotinet kvar i blomkålet även om man tillagar det? Eller hur är det med upphettning där?

"You just have to belive…"

Pasi
2009-02-08 11:35
#216

#214 Normalt tillverkar din tarm det biotin du behöver….och studien på kokt ägg (2 minuters) tidigare tyder på en ganska stor förstörelse av avidin trots låga temperaturer, då den är i en "äggvitemiljö".
Så du behöver knappast extra biotin om du dricker äggmjölk som fått en hyfsad uppvärmning.

I övrigt skriver livsmedelsverket - Lever, kött, fisk och ägg är bra källor för vitaminet.

Kör du äggmjölk av ett helt ägg och en äggula, eller ännu lägre halt äggvita, så innebär det ingen risk att ens äta det helt rått eftersom avidinmängden bara räcker för att binda biotinet i mindre än 2 äggulor.

Annons:
[Pennylane1]
2009-02-08 11:54
#217

tack! Det sär var redigt och bra skrivet så att även en korkskalle som jag fattar! Skrattande

[Sias]
2009-02-08 12:07
#218

#216 GladGladGlad Tack, blir så glad åt dina svar!

Så det är alltså så, Som flera sagt här - önödigt krångla till det i onödan ? verkar som att den ÄM-variant jag kört är HELT OK ! ?

Jag har kört; 1 helt ägg + 2 äggulor + 50 g smör + 3-5 dl KOKHETT vatten.  Men har, efter allt jag läst här om äggvita - avedin, m m  tänkt skippa den där ynka äggvitan (trots att jag inte förstått 1/2 av det).

Hur är det - är äggvitan HELT  betydelselös i ÄM, ur näringssynpunkt ?  Om man vill ha skummig ÄM behövs den, men skummet klarar jag mig utan!

Vilken ÄGGMJÖLKS-blandning är den ABSOLUT BÄSTA ur näringssynpunkt?

NY Notering i recptet; RUMSTEMPERATUR PÅ ÄGG & SMÖR.

Pasi
2009-02-08 12:17
#219

#218 Du behöver inte skippa den ynka äggvitan vad jag kan se. Även om man kör med hela ägg rätt över så borde förstörelsen av avidin vara lika stor som i 2-minägg och borde inte påverka tarmbiotinet….men för att vara på den säkra sidan så kan man ju skippa lite av äggvita.Glad

Äggvitan innehåller egentligen inget viktigt…men om man bara dricker äggmjölk (äggmjölksfaktir) på enbart gulor så finns risken att man får för lite protein.

DanielS - Får passa på att tacka för all värdefull information du kommer med!Cool

DanielS
2009-02-08 12:29
#220

#218

Så länge du inte enbart äter ÄM så är äggvitan inte i nödvändig från näringssynpunkt; äter du bara ÄM som är gjord på enbart äggula beror det lite på din kroppsuppbyggnad och aktivitetsgrad hur mycket protein du behöver få i dig.

Säg att du väger 75 kg och har normalt med muskulatur så behöver du få i dig minst 100g protein per dag. Ett normalstort ägg på 50g innehåller drygt 3g protein från äggulan. Så då behöver du äta minst 100g/3g = 33-34 st äggulor per dag.

DanielS
2009-02-08 12:58
#221

#214

>>>"4. JAHA! ? Tror den delikatessen är sällsynt i Sverige!? Men - finns Avidin i några andra "livsmedel" - vi vanligtvis äter? Eller finns det BARA I ÄGGVITA - sån som en del använder till ÄM ?"

Avidin finns normalt sett enbart i äggvitan och äggledarna hos fåglar, reptiler och amfibier. Streptavidin som har bevisats kunna binda biotin tillverkas av vissa bakterier. Det finns även ett protein som delvis har liknande struktur i sjögurka, men jag vet ej om det har bevisats att detta protein kan binda biotin. Om så vore fallet, så kommer nog bindningsstyrkan vara 1000-tals gånger lägre än för avidin.

DanielS
2009-02-08 13:13
#222

Angående biotininnehåll i livsmedel:

OBS att innehållet är angivet i ng; RDI för en frisk person ligger mellan 30-50µg (1µg är 1000ng, 1ng är 0.001µg).

Bet finns inga rapporter som tyder på att man kan överdosera biotin, så tillvida man inte försöker dränka sig själv i biotinlösning eller liknande Flört

FrankN
2009-02-08 14:25
#223

Den legendariske kroppsbyggaren och lowcarb-förespråkaren Vince Gironda menade att ett intag av tre  dussin (36 st) ägg hade lika stor anabol effekt som dopingpreparatet Dianabol (även kallat ryssfemmor). Det framgår inte om han åt dem råa eller kokade.

Jag tror att vi lugnt kan äta ägg i alla former. Det har vi gjort under låååång tid. Skrattande

Annons:
Greddelin
2009-02-08 23:23
#224

Jag kanske är off topic här, men eftersom det verkar finnas en del samlad kunskap härinne måste jag ändå fråga!

När det gäller råa ägg till hundar och katter har jag flera gånger fått uppgiften att ÄGGSKAL skulle "neutralisera det farliga i äggvitan" (om ni ursäktar formuleringen, men den är inte min egen). Att servera ägget i sin helhet skulle alltså vara ok.

Stämmer detta? Eller ska man hellre ge hunden/katten äggulan?

Pasi
2009-02-09 02:41
#225

Listan som Daniel presenterar ger ännu en anledning att slå ett slag för Margaretas kycklinglevermousse som kosttillskott.Cool

#223 Kolesterolet kan vara en stor orsak till effekten. Tänk om även han fått chansen till att prova tidigare nämnda levermousse…kolesterolstinn så det heter duga!Flört

willowpysen
2009-02-09 10:13
#226

Oj då vad krångligt allt verkar här…. Började läsa denna tråden för jag funderase på att byta ut mitt holistic-proteinpulver mot ägg när jag gör min lunch-smoothie efter träning….. Men det här verkar ju vara 10 resor jobbigare…. eller? Fast å andra sidan, börjar man snoka i proteinpulver-djunglen så finner man säkert brister där oxå….. Vet i mina yngre sockerstinna dagar så vispade jag ägg o socker och käkade som det var, så jag vet inte riktigt…. om man käkar säg 3 råa ägg/vecka…… Det är ju ingen överdriven konsumtion…. FÅr se hur jag gör……

"En stund i taget - här & nu"

DanielS
2009-02-09 17:43
#227

#224

Jag vet inget om att äggskalet skulle ha förmåga att neutralisera "det farliga" i äggvitan. Äggskalpulver har visat sig inneha antibakteriel aktivitet. Det låter ju lite kontraproduktivt om äggskalet skulle neutralisera skyddsmekanismerna i äggvitan.

OlgaMaria
2009-02-09 19:58
#228

Imorse gjorde jag äggmjölk med hett vatten, smör, lite kokosfett, kakao, en liten skvätt grädde och inga ägg! Det blev jättegott. Är nog gott utan grädden också. Äggen kan man ju ha till en äggröra på kvällen liksom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Pennylane1]
2009-02-09 21:23
#229

vad hindrar både ock? Flört men det var ju bra att veta om äggen skulle vara slut!

OlgaMaria
2009-02-09 21:48
#230

Då slipper man fundera över avidin. Ni kanske har kommit fram till att man slipper det ändå. Jag har inte hängt med.. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Pennylane1]
2009-02-09 21:53
#231

japp det har vi kommit fram till… tror jag… GladObestämd

OlgaMaria
2009-02-09 21:55
#232

hihi.. aha.. Cool

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

missaz
2009-02-10 08:23
#233

#228 Bra oboy-recept, men man får ju inte näring från äggen… Som jag har förstått det behöver man inte bekymra sig om avidinet om man gör äggmjölk på bara äggulor eller fler gulor än vitor.

flikkan77
2009-02-10 09:43
#234

#233 Eller om man köper piller med biotion i. Glad

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
2009-02-10 09:55
#235

har tittat lite vilka livsmedel som har biotin i sig och det tycks vara lever, kött, fisk och sojabönor utöver ägg, men ingenstans (dvs inte på SLV elelr fineli) står biotinet med i listorna. Så man kan itne se hur mycet som finns och hur mycket man ska äta per dag eller så. Vadan detta om det är så essentionellt?

missaz
2009-02-10 10:13
#236

#234 Precis! Fast jag tror man får i sig det biotin man behöver på lchf-kost…

#235 Läs här

[Pennylane1]
2009-02-10 10:22
#237

det enda jag ser är att det FINNS i de livsmedlen som jag nämnde plus några till men där står ju också att mängdein B8 INTE redovisas? Står i tredje stycket under de fyra första färgtonade tabellerna.

Annons:
missaz
2009-02-10 10:27
#238

#237 Ah, jag missade en sak i ditt inlägg; att du eftersökte hur mycket det finns i olika livsmedel… Trodde du bara var ute efter att se rekommederat dagligt intag.

Det framgår ju dock att brist är väldigt ovanligt, äter man LCHF-mat lär det inte vara troligt att man får brist, det finns ju tydligen i den mat vi framför allt äter.

missaz
2009-02-10 10:29
#239

#237 NU hittade jag en bra sida om biotin, den är iofs på engelska, men där framgår hur mycket biotin det finns i NÅGRA livsmedel iaf.

länk

[Pennylane1]
2009-02-10 10:40
#240

Tack! Där var en bra sida! Jo, om man inte vet hur mycket som finns i grejerna så är det svårt att veta hur mycket man får i sig även om man vet hur mycket man SKA ha i sig ju Flört

lite lite kycklinglever och man är hemma!

missaz
2009-02-10 10:46
#241

#240 Precis! Och kycklinglever är GOTT! Ska nog ta och göra kycklingleverstuvning nån dag, det var länge sen… Tungan ute

missaz
2009-02-10 10:48
#242

#240 Precis! Och kycklinglever är GOTT! Ska nog ta och göra kycklingleverstuvning nån dag, det var länge sen… Tungan ute

Pasi
2009-02-10 10:55
#243

Jag tror SLV struntat i biotin eftersom det inte är essentiellt i den meningen att vi måste få det från kosten.

[Pennylane1]
2009-02-10 10:57
#244

hur menar du nu? Hur är det essentiellt då?

Annons:
missaz
2009-02-10 10:58
#245

#243 Ja, antagligen. Fast egentligen är det ju dumt att se det så, man KAN ju få brist även om det är ovanligt.

Pasi
2009-02-10 11:07
#246

#224 Det är essentiellt i kroppen men vi behöver inte få något ifrån kosten eftersom tarmbakterierna producerar det vi behöver.

#245 Brist är så ovanligt att det knappast existerar utanför body buildingkretsar (de som käkar råa äggvitor vid def)….

andreas0
2009-02-10 11:12
#247

Eftersom det är en b-vitamin så kan man räkna med att det finns i livsmedel som är rika på dom andra b-vitaminerna, dvs. kött, inälvsmat, ägg, osv. Äter man LCHF kost så riskerar man nog inte brist på någon b-vitamin, eftersom b-vitaminer finns relativt stora mängder i allt det vi äter.

#244, Han menar antagligen att vi inte behöver få i oss det via kosten eftersom vår främsta källa till det är vad som tillverkas av bakterier i våra tarmar, vilket under normala omständigheter räcker för att täcka dagsbehovet.

missaz
2009-02-10 11:13
#248

#246 Enligt sidan jag länkade till i #239 kan brist även uppstå om man är storanvändare av antibiotika, och med tanke på att många djur får det i sitt foder nu för tiden kanske brist kan öka…? *spekulerar* Antibiotika i djurfoder har ju sagts påverka oss människor på så sätt att antibiotikan inte fungerar lika bra på oss när vi behöver den pga att vi får i oss det via djuren.

[Pennylane1]
2009-02-10 11:14
#249

Ja ha, och då sabbar avidinet den produktionen sålunda? Men hur länge , säg att manfår i sig avidinet på morgonen, hinner tarmbakterierna fixa till tillräckligt med biotin som kroppen tar upp under resten av dagen och natten? Så man helt kan släppa det här med äggviteskräcken? (inte för att jag har direkt någon men man undrar ju)

Pasi
2009-02-10 11:38
#250

#249 Jag tror man kan släppa äggviteskräcken så länge man inte äter för mycket otillagad äggvita. Men vilken effekt ett stort intag av avidin har på biotin-tarmbakteriernas senare produktion, vet inte jag.
Finns ju alltid en risk att rå äggvita/avidin tar död på en del av bakterierna (rena spekulationer).

miss-piggy
2009-02-10 12:13
#251

Pasi: du menar att det är inte att rekomendera att dricka ÄM 3 ggr/ dag allså. Men kokade ägg går bra?

 Jag ska bli smal, rik och vacker!

Annons:
Pasi
2009-02-10 12:20
#252

#251 Jag skulle inte oroa mig för att dricka ÄM 3 ggr om dagen då jag själv inte tar med alla äggvitorna ( har själv kört 2 ägg, 2 äggulor, 50g fett, allt rumsvarmt, och 3 dl kokande vatten). Men som sagt, det är svårt att svara på med säkerhet.

Thea
2009-02-10 12:23
#253

Mår man bra är det väl grönt! Det är nog bästa måttstocken. Jag mår väldigt bra av äggmjölk på morgonen (två hela ägg + 3 dl vatten med smält smör och kokosfett i). Jag mår generellt VÄLDIGT bra av LCHF alltså kan det inte vara onyttigt.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

miss-piggy
2009-02-10 12:24
#254

dubbelinlägg, sorry

 Jag ska bli smal, rik och vacker!

dufva
2009-02-10 13:41
#255

I alla friska tarmar bildas B8 (biotin) i sådan omfattning att man måste äta väldigt mycket äggvita innan man kan få biotinbrist..

Kom ihåg att vi ätit alla ägg vi har kommit över under hela vår utveckling till människa (och de flesta råa) och det är säkert bla därför vi själva kan bilda B8 vid behov.

Att enbart räkna på kostinnehållet blir därför missvisande

Har man problem med sina tarmar tex candida kan förstås biotintillverkningen vara på sparlåga..

För dom flesta av oss är det säkert helt ok att starta dagen med äggmjölk resten av livet utan problem…Skrattande

[Pennylane1]
2009-02-10 13:42
#256

Thea, vad jag förstod så märker man inte alltd Biotinbrist?

Thea
2009-02-10 14:04
#257

#256: Sant! Men ska vi oroa oss för allt som potentiellt kan vara farligt skulle livet bli väldigt jobbigt. Jag tror att om man ser till att koka vattnet och smälta fettet i det kokande vattnet. hälla det över äggen och sen mixa är faran för biotinbrist minimal. Är man väldigt orolig är det bara att göra som pasi föreslår; utelämna äggvita eller sätta till en extra äggula. Glad

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

ankianka
2009-02-10 14:11
#258

Jag har läst alla turer hit och dit om äggmjölken…samma kväll drack jag min första.

Annons:
FrankN
2009-03-10 18:29
#259

Dr Mercola har omvärderat detta med råa ägg och rekommenderar nu ätandet av råa ägg, framför ätandet av äggen kokta eller stekta.

andreas0
2009-03-10 18:55
#260

#259, Nej, det stämmer inte. Kolla på datumen på artiklarna.

Artikeln du länkar till är från November 2002. Artikeln där han avråden från icke-tillagade äggvitor är från Februari 2005. Så han trodde först att det var okej, och sedan ändrade han sig, och hans senaste åsikt är att det inte är okej på grund av avidinet.

Så hans åsikter har gått så här:

* Första artikeln sommaren 2002, han avrådde från råa ägg på grund av salmonellarisken.

* Andra artikeln november 2002 (som du länkade till), han insåg att salmonella-risken inte var så hög som han trott, så han tog tillbaka det och började rekommendera råa ägg igen. Han kommenterar att avidinet inte bör vara någon fara eftersom det finns stor mängd biotin i äggulan.

* Tredje artikeln Februari 2005 (som jag länkade till ovan), han börjar avråda från råa och icke-väl tillagade ägg igen på grund av avidinet, eftersom han fått veta att biotinet i äggulan är mycket mindre än vad av avidinet i äggvitan klarar av att binda. Detta är hans senaste artikel i ämnet.

FrankN
2009-03-13 16:29
#261

Visst, jag gav fel länk.

Nedanstående är från 2009-03-10.

Där skriver han bl.a.

"The Absolute BEST Way to Eat Your Eggs Is …
Raw, hands down.  I know that many of you, especially women, will find this particularly difficult to accept. This is primarily because of the slimy texture but if you whip them up in a shake you won't even know they are there.

Raw eggs are better because cooking them will damage the valuable nutrients like lutein and zeaxanthin, bioflavanoids present in egg yolk that are incredibly important for your vision.

Heating the egg protein also changes its chemical shape, and the distortion can easily lead to allergies."

Pasi
2009-03-20 00:23
#262

#261 Äggulan är nog bäst rå, medans vitan bör ätas kokt, om den nu i huvudtaget skall/bör ätas.
Frågan är om verkligen luteinet och zeaxanthinet förstörs i löskokta ägg?

Rå äggvita gör definitivt ingen nytta, dels innehåller det en del antinutrienter i form av proteiner…. och dessutom klarar nog inte kroppen att ta upp dem i den råa formen.

Mercola skriver också - Further, when an egg is overcooked, such as when it is scrambled, the cholesterol in it becomes oxidized, or rancid, and oxidized cholesterol can increase your levels of inflammation and lead to numerous health problems.

Vad baserar han detta konstiga uttalande på?
För att kolesterolen skall oxidera krävs att den kommer i kontakt med syre…vilket möjligen en del kan göra i t ex en äggröra….men inte huvuddelen. Har han kanske läst den urdåligt gjorda artikeln om ägg som finns på engelska Wiki????
Han varnar inte för att kolesterolen i köttfärs (i cellmembranen) oxiderar och därför bör ätas rå…liksom all animalisk kost.Skrattande

Vidare undrar jag vilket stöd det finns för att oralt administrerat oxiderat kolesterol verkligen kan öka inflammationerna i kroppen?
Flum tror jag.Flört

parsley
2010-04-28 19:58
#263

Snabbt och enkelt svar nu: Om jag häller bort äggvitan och livnär mig på äggmjölk gjord av äggulor, smör och kokande vatten, drabbas jag då av proteinbrist?

Wtn3
2010-05-02 21:15
#264

#263

Såvida du inte äter iaf 20-25 gulor om dagen så blir proteinhalten för låg, och då räknar jag ändå med någon som har 60-75 kilo som sin målvikt, de som är större får då äta ännu mer.

Förövrigt brukar jag separera gulorna från vitorna, och steka vitorna några minuter i ghee/kokosfett, då är jag säker på att avidinet försvinner. Mixar man sen ihop de stela vitorna med gulorna, fettet och vattnet med stavmixer ordentligt får man inte äggviteklumpar i äggmjölken ändå, jag märker i alla fall inte av dem, känns lika "lent" som när man inte försteker vitorna utan bara slänger i dem tillsammans med gulorna.

magma
2010-05-03 00:34
#265

#263: Du kan ju alltid göra omelett på vitorna.

Annons:
Aniara4
2010-05-03 21:33
#266

Isch, nu fick jag den sådär varm igen! Mixade äggen, sen körde jag dem en kort stund i mikron innan jag mixade igen och hällde på vattnet.

Och visst blev det varmt, men nackdelen är att skummet blir så tjockt och floffigt och nästan som äggröra… yuk.

Det här verkar vara ett olösligt dilemma.

parsley
2010-05-03 21:44
#267

Behöver jag äta äggvitorna över huvudtaget? Jag tycker inte att de är särskild goda vare sig de är kokta, råa eller stekta. Kanske kan prova att göra någon slags maränger av dem, om jag nu nödvändigtvis behöver äta dem, ner i äggmjölken hittar de inte någon mer gång.

Wtn3
2010-05-03 21:52
#268

Du behöver inte äta något du inte vill äta, men det känns absolut som slöseri med pengar och utmärkt protein att slänga bort äggvitorna. Då jag gör bearnaisesås, aioli eller annat som bara ska vara gulorna till sparar jag vitorna och slänger i dem tillsammans med ett helt ägg eller två i nästa morgons omelett.

veran
2011-07-25 15:36
#269

Intressant tråd att läsa. Har forskningen kommit fram till några svar ännu???? Har nyss börjat med lchf och äggmjölk till frukost. Obestämd

kaisakavat
2013-02-20 11:40
#270

Putt!

Carinha40
2014-09-25 17:06
#271

Jag tillsätter inte vatten alls. Jag mixar två ägg som stått i rumstemperatur. Smälter 30-40 gram smör i ett glas i mikron. Vispar ner smöret med mixerstav tills det blir tjockt. Därefter häller jag på 4-5 dl nybryggt kaffe. Det blir varmt och supergott. Någon gång har jag dessutom ställt in bunken med min latte. Mikron ytterligare 30 sekunder. Då är det skållhett men inget av ägget stelnar. Mixar då igen. Kommer fortsätta min goda äggmjölkskaffe kanske fortsätta värma till extra och sedan bara ta en multivitamin om dagen. Då är man garderad 😊

Upp till toppen
Annons: