Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 9269 ggr
Peram
2009-02-09 11:26

Doftöverkänslighet

Hej! Jag har varit med här på sajten ett tag men inte skrivit så mycket. Nyligen läste jag om de som har astma, att flera har blivit bra eller bättre med den här kosten. Jag är jätteglad för deras skull! Nu undrar jag om det finns någon eller några som har doftöverkänslighet, med fint ord sensoriskt hyperreaktivitet? Mina problem består av hosta i perioder och jag har haft denna hosta i över 15 år. Har varit på undersökningar, lungröntgen - spirometri- gjort tester som utesluter astma mm. Har även varit på andningsmassage och tycker jag är en aning bättre av det men hostar dock fortfarande i perioder.

Jag undrar alltså är det någon eller några som har blivit bättre av den här kosten? Jag har ätit LCHF sedan mars 08, dock inte strikt. I övrigt mår jag jättebra med kosten och kommer inte att gå tillbaks till alla kolhydrater som jag åt innan.

Ha en bra dag alla!

Annons:
Maia
2009-02-11 13:46
#1

Jag puttar upp den här frågan så att någon med erfarenhet av detta kanske ser den.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Saintpaulian
2009-02-11 14:09
#2

Jag har doftöverkänsligthet, och mitt visar sig mest i hosta också. Men kan få svårt att andas och rinnande ögon ifall det är både dofter och damm tex. Jag är känslig för kvalster också.

Jag har inte märkt någon förbättring med denna kosten tyvärr. Har ätit så här sen i januari 08, inte heller helt strikt och med ett avhopp förra sommaren dock.

Hade varit väldigt skönt att slippa överkänsligheten man blir ju otroligt hämmad av den i sociala sammanhang.

Saintpaulian
2009-02-11 14:10
#3

Hoppsan, här blev det dubbelt.

eleonora-2217
2009-02-11 14:31
#4

Hej! Jag är ny sajten och har ätit LCHF sedan nov -08. Fick diagnos astma -95, har sedan dess ätit pulmicort + bricanyl. de senaste tre åren har jag blivit sämre och sämre i bröstet svällt igen och tappat rösten. Fått åkt in akut flera gånger för att jag ej fått luft.Jag har även hypothereos sedan -2001 med diverse symptom. Men åter till astman, de här senaste åren har jag utvecklat doft / kemikalie överkänslighet. Tål i princip inget med dofter. Fick komma till en endorkrinolog /överläkare som utrett mina olika symptom, även astman. Den nya diagnosen blev sensorisk hyperreaktivitet, och hon tog bort pulmicort direkt och sa att jag var felmedicinerad. Har istället fått ny medicin singulair och kestine. Blivit bättre i bröst och heshet. Jag har fått tips om att äta kokosolja + lchfkost och jag är övertygade om att jag kommer att bli mycket bättre.En hälsovinst är redan att jag fått sänka dosen levaxin och har inte lika mycket smärta i kroppen. Samt att den nya medicinen hjälper mig bättre.Skrattande

Bra ide´att skippa kohydrater!

Sipoas
2009-02-11 18:15
#5

Förut fick jag sprängande huvudvärk av cigarettrök och vissa parfymer. Det får jag inte längre. Får inte heller svårt att andas när det är kallt, som jag fick förut. Men jag var nog ganska lindrigt överkänslig.

fampezo
2009-11-10 17:00
#6

Puttar upp denna tråd.Glad

Annons:
Zepp
2009-11-10 21:25
#7

Min Astma var av den typen.. dvs av överkänsliga slemhinnor.. det gick över på tre månader så jag är helt medecinfri.. efter 25 år!

Däremot så är jag fortfarande känslig för dofter, kyla o partiklar i luften.. hostar och står i, men ingen astma längre!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fampezo
2009-11-11 20:56
#8

Vad tråkigt Zepp. Men kul med astman.Glad

Jag har en släkting som är väldigt doftöverkänslig, hon får kroppsliga "anfall",domningar och komaliknande tillstånd med andnöd hon har inte astma,och hon hoppas att LCHF ska påverka detta till det bättre. Hon har genom åren provat alla möjliga koster, men det har inte blivit någon skillnad med någon av dom.

Finns det någon som har erfarenhet av detta ?

Hon äter väldigt strikt LCHF sedan 1,5 mån.

JAUS
2009-11-11 21:08
#9

Parfym och rökning för min del, jag vet faktiskt inte om jag blivit bättre då jag är noga med att undvika dessa substanser. Astmamediciner har jag dock inte använt på 15 år pga av biverkningarna.

fampezo
2009-11-11 21:37
#10

PS: Glömde skriva att hon har samma sjukdom som målare kan få. DS.

cathyh
2016-11-09 08:46
#11

Det var länge sen inlägg postades här - men jag såg dem nyss. Jag har blivit mycket bättre i min doftöverkänslighet sen jag började med LCHF. Det tog ett drygt år innan jag lade märke till det - så jag vet faktiskt inte när det började. Jag har ingen astma eller andra luftvägssjukdomar. Min doftöverkänslighet fick ögonen att tåras och jag kunde inte vara i samma rum eller gå efter någon i en korridor när de hade dofter på sig. Jag tålde doften av nybakat bröd och vissa blommor - mest utomhus. I övrigt hade jag svårt. Vår son fick ha eget badrum med extra ventilation på grund av att han använde hårprodukter.

Men nu kan jag (efter tre år på strikt LCHF) till och med besöka ett parfymeri, gå på spabehandling (med eteriska oljor) och sitta på bio en hel föreställning. Jag är fortfarande så doftkänslig att jag känner en sur disktrasa på avstånd, men tidigare kändes "doften" mycket starkare. Det är väl den enda nackdelen nu - för jag glömmer byta disktrasa ;)

Upp till toppen
Annons: