Annons:
Etiketthälsa
Läst 12655 ggr
missaz
2009-02-13 20:11

Sanningen om socker

Vi har alla blivit matade med information om hur skadligt fett är och vad det kan ställa till i kroppen. Nu vet vi ju bättre! Hittade en sida om socker som var rätt bra (inte alls lchf-inriktad, men informativ ändå)

Saxade ut en bit som var kul att läsa som motvikt mot det gamla "fett ger och fett gör en massa ont i kroppen…"

Ett gift för kroppen.

Att sockret är skadligt på många olika sätt råder det nog ingen tvekan om.Dr Nancy Appleton i Kalifornien, USA m.fl, har genom studier av patientjournaler och forskningsresultat i medicinska tidskrifter summerat en del av sockrets skadeverkningar på kroppen. Det finns en lista på 73 olika skadeverkningar på kroppen som Dr Nancy Appleton funnit att man i högre eller mindre grad kan koppla till sockrets negativa effekter. Nämner ca. 20 stycken:

-Socker kan försvaga immunförsvaret.

-Socker kan orsaka dåsighet och nedsatt aktivitet hos vissa barn.

-Socker bidrar till sämre motstånd mot infektioner av bakterier.

.Socker kan orsaka njurskador.

-Socker kan leda till cancer i brösten, underlivet och prostatan.

-Socker kan försämra synen.

-Socker kan orsaka hypoglycemi.

-Socker kan påskynda åldrandet och orsaka rynkor och grått hår.

-Socker orsakar övervikt och fetma.

-Socker kan leda till tandlossning.

-Socker kan hämna tillväxthormon.

-Socker höjer kolesterolhalten.

-Socker bidrar till uppkomsten av diabetes.

-Socker kan orsaka hjärt- kärlsjukdomar.

-Socker kan orsaka grå starr.

-Socker kan orsaka åderförkalkning.

-Socker sänker enzymernas förmåga att fungera.

-Socker kan orsaka huvudvärk.

Annons:
Besika
2009-02-13 20:22
Trulte
2009-02-13 20:37
#2

Jättebra lista:). Jag har varit så godis sugen idag men när jag läste denna lista gick det över. Tror jag ska skriva ut den och fästa den på kylskåpet.

missaz
2009-02-13 20:43
#3

#2 Bra idé! Man skulle kunna brodera vackra tavlor med denna lista och ge bort i present till socker-missbrukande släktingar och vänner… Flört

Trulte
2009-02-13 20:49
#4

Ha Ha den var rolig en sån skulle jag ha fått för flera år sedan eller kilon sedan. Då skulle jag kanske inte hunnit att bli så fet:)

elize-l
2009-02-13 20:58
#5

Bra lista, synd bara att dom flesta inte vet att alla kolhydrater är socker. Dom flesta tänker bara på det vita söta pulvret. SOCKER

missaz
2009-02-13 21:01
#6

#5 Sant. För oss som VET är ju detta ytterligre en puff att inte falla tillbaka i kolhydratsträsket, men många tror ju att socker är onyttigt medans kolhydrater är nyttigt och livsnödvändigt. Rynkar på näsan

Annons:
elize-l
2009-02-13 21:03
#7

Ja visst är det skumt. Men å andra sidan för ett år sen visste jag inte bättre jag heller. Det jag vet idag har jag lärt mig här =)

missaz
2009-02-13 21:06
#8

#7 Så var det för mig med. Tur att man hittade hit! Skrattande

Pasi
2009-02-13 21:20
#9

De övriga 53 punkterna då?Rynkar på näsan *Darrar lite på underläppen*

missaz
2009-02-13 21:21
#10

#9 Jag veeet! Man vill ju ha HELA listan! Förvånad

linda85
2009-02-13 21:29
#11

Bra lista! Är tacksam att jag klev ifrån mitt "tallriksmodellen-liv" och valde lchf. Men idag så föll jag för frestelsen…Har ätit en påse med tillsatser (lösgodis) Dock inte i samma mängder som jag klarat tidigare men mår ändå illa.

De är högst beroendeframkallande dessa kolhydrater!

JAUS
2009-02-13 21:39
#12

Socker är inte toxiskt, däremot extremt ohälsosamt, tycker inte man ska missbruka ord då blir man bara anklagad för skrämselpropaganda.

missaz
2009-02-13 21:52
#13

#12 Vart står det att det är toxiskt…? Det står ju faktiskt bara att det handlar om sockrets negativa effekter. Inga ord missbrukas vad jag kan se.

Tillägg i efterhand; ah, ser nu vad du menar… överskriften. den tänkte jag inte ens på… Klippte ut och klistrade in, har inte skrivit den själv.

Annons:
elize-l
2009-02-13 21:58
#14

#12 Vart fick du det ifrån, jag kan inte se det står toxiskt någonstans =(

rullz
2009-02-13 22:10
#15

Så vad är skillnaden..? Gift är skadligt och förstör kroppen. Socker är skadligt och förstör kroppen. Ingen fara egentligen att kalla det för gift då det nästan beter sig som gift. Annars kan man ju alltid kalla det för drog.

missaz
2009-02-13 22:11
#16

#14 I överskriften står det "Ett gift för kroppen"

Jag tycker iofs inte att det ser märkligt ut, var inget jag fäste mig vid ens. Är antagligen inte skrivet i meningen "toxiskt" men men…

elize-l
2009-02-13 22:20
#17

Hahaha glömde läsa överskriften när jag kontrollläste =)

missaz
2009-02-13 22:24
#18

#17 Samma här, såg det inte alls först! Märkligt eftersom det står STORT och BLÅTT! Skrattande

elize-l
2009-02-13 22:29
#19

Ja och ändå läste jag jättenoga för att inte missa det hahaha

linavdp
2009-02-13 23:16
#20

Kopierar de punkterna till min blogg!

/Lina

Annons:
JAUS
2009-02-13 23:28
#21

#15 Det är en stor definitions skillnad mellan gift och socker om du inte kan förstå det då är det inte lönt att förklara. En hund är ju ungefär som en katt så då är det väl inget fel att kalla en hund för katt heller, med ditt resonemang?

rullz
2009-02-14 00:39
#22

#21

Isåfall ändrar jag på den enorma skillnaden nu och bestämmer att socker (särskilt raffinerat) i större mängder är gift. Din jämförelse är töntig. En katt och en hund är två olika arter medans allt som är skadligt för kroppen i princip skulle kunna kallas för gift.

"All of its life-giving and protective forces have been destroyed, and this product called sugar has an atomic density of 98.4 to 99.5 %.

Such density falls under the category of poison. This industrial sugar irritates the mucous membranes, tissues, glands, blood vessels and intestinal tracts of the persons who eat it. White sugar also paralyzes the intestinal peristaltic functions and leads to immune system failure. White sugar also destroys brain cells and elevates the internal temperature of the body."

JAUS
2009-02-14 00:47
#23

#22 må vara töntig men lika sann som ditt påstående. Att dricka vatten i stora mängder är också skadligt. Är vatten också gift? Det mesta är farligt i för stora doser det betyder inte att de är giftiga för det. Skadlighet är inte detsamma som giftighet. Däremot kan man nog kalla socker for en drog då det är beroendeframkallande.

rullz
2009-02-14 00:54
#24

Inte riktigt. Jag kan lätt kalla socker för gift. Jag kan kalla tobak för gift. Jag kan kalla många droger för gift då alla har gemensamt att dom förstör kroppen.

poi·son (poizn)
n.
1. A substance that causes injury, illness, or death, especially by chemical means.
2. Something destructive or fatal.
3. Chemistry & Physics A substance that inhibits another substance or a reaction: a catalyst poison.

På vilket sätt menar du att socker inte är en form av gift?

JAUS
2009-02-14 01:08
#25

Definition nr.2 stämmer in på allt som är skadligt tex eld, fysikt våld och åldrande. Giftighet är skadligt men skadlighet är inte giftigt. Sluta upp med att tramsa innan du gör bort dig fullständigt.

Pasi
2009-02-14 01:09
#26

#24 Effekten är ju helt dosberoende.Skrattande

JAUS
2009-02-14 01:14
#27

Vill bara förtydliga mig med ett annat exempel. Alla män är människor men det betyder inte att alla människor är män. Alltså allt som är skadligt för kroppen är inte giftigt.

Annons:
rullz
2009-02-14 01:24
#28

#26

Klart den är. Det har jag inte sagt något om Flört

#25

Dom andra definitionerna då? Stämmer dom inte in alls enligt dig? Grejen är ju att jag förstår vad du syftar på, men du verkar inte fatta alls vad jag menar. Jag måste vara sämst på att formulera mig eller så är det du som inte bryr dig om något annat än definitioner och ord.

rullz
2009-02-14 01:43
#29

#27

Allt bajs är inte gyllenbrunt, endel är även mörkt och ljust. Det är fortfarade bajs dock. Precis som socker, lika urkramat som bajs, därför skulle jag även kunna säga att socker är som bajs. Alkohol är ju egentligen en drog, men eftersom det är bestämt att det bara är alkohol så är det ingen som ser det som en drog.

maxiq
2009-02-14 01:44
#30

Här är heeeeela långa listan för den som orkar läsa:

1 Sugar can suppress the immune system.
Compare Using Your Amuse System to Boost Your Immune System.
2 Sugar upsets the mineral relationships in the body.
Compare Minerals.
3 Sugar can cause hyperactivity, anxiety, difficulty concentrating, and crankiness in children.
4 Sugar can produce a significant rise in triglycerides.
5 Sugar contributes to the reduction in defense against bacterial infection (infectious diseases).
6 Sugar causes a loss of tissue elasticity and function, the more sugar you eat, the more elasticity and function you lose.
7 Sugar reduces high density lipoproteins.
8 Sugar leads to chromium deficiency.
9 Sugar leads to cancer of the breast, ovaries, prostate, and rectum.
[This statement may need to be qualified and reworded in less absolute terms, also see number 120, 126 &  143.]
10 Sugar can increase fasting levels of glucose.
11 Sugar causes copper deficiency.
12 Sugar interferes with absorption of calcium and magnesium.
Compare book extract.
In addition, sugar needs calcium to be metabolized and reportedly draws the required amounts from teeth and bones if these are not provided via food containing bioavailable calcium.
13 Sugar can weaken eyesight.
14 Sugar raises the level of a neurotransmitters: dopamine, serotonin, and norepinephrine.
15 Sugar can cause hypoglycemia.
16 Sugar can produce an acidic digestive tract.
17 Sugar can cause a rapid rise of adrenaline levels in children.
18 Sugar malabsorption is frequent in patients with functional bowel disease.
19 Sugar can cause premature aging.
20 Sugar can lead to alcoholism.
21 Sugar can cause tooth decay.
22 Sugar contributes to obesity.
23 High intake of sugar increases the risk of Crohn's disease, and ulcerative colitis.
24 Sugar can cause changes frequently found in person with gastric or duodenal ulcers.
25 Sugar can cause arthritis.
26 Sugar can cause asthma.
27 Sugar greatly assists the uncontrolled growth of Candida Albicans (yeast infections).
Compare note on Candida Albicans in Fungi producing mycotoxins: The Fungal/Mycotoxin Etiology of Human Disease (particularly CANCER).
28 Sugar can cause gallstones.
29 Sugar can cause heart disease.
30 Sugar can cause appendicitis.
31 Sugar can cause multiple sclerosis.
32 Sugar can cause hemorrhoids.
33 Sugar can cause varicose veins.
34 Sugar can elevate glucose and insulin responses in oral contraceptive users.
35 Sugar can lead to periodontal disease.
36 Sugar can contribute to osteoporosis.
37 Sugar contributes to saliva acidity.
38 Sugar can cause a decrease in insulin sensitivity.
39 Sugar can lower the amount of Vitamin E in the blood.
40 Sugar can decrease growth hormone.
41 Sugar can increase cholesterol.
42 Sugar can increase the systolic blood pressure.
43 Sugar can cause drowsiness and decreased activity in children.
44 High sugar intake increases advanced glycation end products (AGEs) (sugar bound non-enzymatically to protein).
45 Sugar can interfere with the absorption of protein.
46 Sugar causes food allergies.
47 Sugar can contribute to diabetes.
48 Sugar can cause toxemia during pregnancy.
49 Sugar can contribute to eczema in children.
50 Sugar can cause cardiovascular disease.
51 Sugar can impair the structure of DNA.
52 Sugar can change the structure of protein.
53 Sugar can make our skin age by changing the structure of collagen.
54 Sugar can cause cataracts.
55 Sugar can cause emphysema.
56 Sugar can cause atherosclerosis.
57 Sugar can promote an elevation of low density lipoproteins (LDL).
58 High sugar intake can impair the physiological homeostasis of many systems in the body.
59 Sugar lowers the enzymes' ability to function.
60 Sugar intake is higher in people with Parkinson's disease.
61 Sugar can cause a permanent altering [of] the way the proteins act in the body.
62 Sugar can increase the size of the liver by making the liver cells divide.
63 Sugar can increase the amount of liver fat.
64 Sugar can increase kidney size and produce pathological changes in the kidney.
65 Sugar can damage the pancreas.
66 Sugar can increase the body's fluid retention.
67 Sugar is enemy #1 of the bowel movement.
68 Sugar can cause myopia (nearsightedness).
69 Sugar can compromise the lining of the capillaries.
70 Sugar can make the tendons more brittle.
71 Sugar can cause headaches, including migraine.
72 Sugar plays a role in pancreatic cancer in women.
73 Sugar can adversely affect school children's grades and cause learning disorders.
74 Sugar can cause an increase in delta, alpha, and theta brain waves.
75 Sugar can cause Depression.
76 Sugar increases the risk of gastric cancer.
77 Sugar [can] cause dyspepsia (indigestion).
78 Sugar can increase your risk of getting gout.
79 Sugar can increase the levels of glucose in an oral glucose tolerance test over the ingestion of complex carbohydrates.
80 Sugar can increase the insulin responses in humans consuming high-sugar diets compared to low sugar diets.
81 High refined sugar diet reduces learning capacity.
82 Sugar can cause less effective functioning of two blood proteins, albumin, and lipoproteins, which may reduce the body’s ability to handle fat and cholesterol.
83 Sugar can contribute to Alzheimer’s disease.
84 Sugar can cause platelet adhesiveness.
85 Sugar can cause hormonal imbalance; some hormones become underactive and others become overactive.
86 Sugar can lead to the formation of kidney stones.
87 Sugar can lead to the hypothalamus becom[ing] highly sensitive to a large variety of stimuli.
88 Sugar can lead to dizziness.
89 Diets high in sugar can cause free radicals and oxidative stress.
90 High sucrose diets of subjects with peripheral vascular disease significantly increases platelet adhesion.
91 High sugar diet can lead to biliary tract cancer.
92 Sugar feeds cancer.
Compare Sugar and Cancer.
93. High sugar consumption of pregnant adolescents is associated with a twofold increased risk for delivering a small-for-gestational-age (SGA) infant.
94. High sugar consumption can lead to substantial decrease in gestation duration among adolescents.
95. Sugar slows food's travel time through the gastrointestinal tract.
96. Sugar increases the concentration of bile acids in stools and bacterial enzymes in the colon. This can modify bile to produce cancer-causing compounds and colon cancer.
97. Sugar increases estradiol (the most potent form of naturally occurring estrogen) in men.
98. Sugar combines and destroys phosphatase, an enzyme, which makes the process of digestion more difficult.
99. Sugar can be a risk factor of gallbladder cancer.
100. Sugar is an addictive substance.
101. Sugar can be intoxicating, similar to alcohol.
102. Sugar can exacerbate PMS.
103. Sugar given to premature babies can affect the amount of carbon dioxide they produce.
104. Decrease in sugar intake can increase emotional stability.
105. The body changes sugar into 2 to 5 times more fat in the bloodstream than it does starch.
106. The rapid absorption of sugar promotes excessive food intake in obese subjects.
107. Sugar can worsen the symptoms of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
108. Sugar adversely affects urinary electrolyte composition.
109. Sugar can slow down the ability of the adrenal glands to function.
110. Sugar has the potential of inducing abnormal metabolic processes in a normal healthy individual and to promote chronic degenerative diseases.
111. IVs (intravenous feedings) of sugar water can cut off oxygen to the brain.
112. High sucrose intake could be an important risk factor in lung cancer.
113. Sugar increases the risk of polio.
114. High sugar intake can cause epileptic seizures.
115. Sugar causes high blood pressure in obese people.
116. In Intensive Care Units, limiting sugar saves lives.
117. Sugar may induce cell death.
118. Sugar can increase the amount of food that you eat.
119. In juvenile rehabilitation camps, when children were put on a low sugar diet, there was a 44% drop in antisocial behavior.
120. Sugar can lead to prostate cancer.
121. Sugar dehydrates newborns.
122. Sugar increases the estradiol in young men.
123. Sugar can cause low-birth-weight babies.
124. Greater consumption of refined sugar is associated with a worse outcome of schizophrenia.
125. Sugar can raise homocysteine levels in the blood stream.
126. Sweet food items increase the risk of breast cancer.
127. Sugar is a risk factor in cancer of the small intestine.
128. Sugar may cause laryngeal cancer.
129. Sugar induces salt and water retention.
130. Sugar may contribute to mild memory loss.
131. As sugar increases in the diet of 10-years-olds, there is a linear decrease in the intake of many essential nutrients.
132. Sugar can increase the total amount of food consumed.
133. Exposing a newborn to sugar results in a heightened preference for sucrose relative to water at 6 months and 2 years of age.
134. Sugar causes constipation.
135. Sugar causes varicose veins.
136. Sugar can cause brain decay in prediabetic and diabetic women.
137. Sugar can increase the risk of stomach cancer.
138. Sugar can cause metabolic syndrome.
139. Sugar ingestion by pregnant women increases neural tube defects in embryos.
140. Sugar can be a factor in asthma.
141. The higher the sugar consumption the more chances of getting irritable bowel syndrome.
142. Sugar could affect central reward systems.
143. Sugar can cause cancer of the rectum.
144. Sugar can cause endometrial cancer.
145. Sugar can cause renal (kidney) cell carcinoma.
146. Sugar can cause liver tumors.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Denna kommentar har tagits bort.
maxiq
2009-02-14 02:32
#32

Om du inte har en väldigt bra förklaring till vad den där videon har i den här tråden att göra så kommer den att plockas bort.

maxiq - Medarbetare på KiF


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

shamani
2009-02-14 02:35
#33

#3o Maxiq, min engelska är inte god nog för att läsa hela listan….

JAUS
2009-02-14 02:36
#34

Videon var ett svar till rullz som tyckte att man kan kalla saker för vad man vill, därmed tycker jag att den videon är ytterst relevant.

Annons:
maxiq
2009-02-14 02:42
#35

#34: Lika ovidkommande som halva den här tråden alltså.

#33: Jag förstår nog det mesta men orkar tyvärr inte översätta det…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

rullz
2009-02-14 02:43
JAUS
2009-02-14 02:45
#37

#35 Ok, jag skall sluta posta i den här tråden då. Nöjd?

maxiq
2009-02-14 11:59
#38

Skriv gärna men håll dig till ämnet och sluta märka ord. Att ständigt upprepa sin ståndpunkt på ett forum där i stort sett alla är överens om att socker är ett gift (fysiskt eller psykiskt) kommer inte att leda någon vart. Vänd dig till den ursprungliga artikelförfattaren Dr Nancy Appleton om du har synpunkter på hennes ordval.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Agyr07
2009-02-14 13:09
#39

Jag läste upp listan (den korta) för min fettskrämda syrra. Hon blev helt förskräkt men sa att hon minsann hade slutat med socker. Samtidigt gick hon fram till diskbänken, skar upp en rejäl skiva bröd, hade på lite bregott (margarin slänger jag så fort det kommer in i huset) och en bit ost (fast där visste hon inte att det var den fetaste brödosten jag kunde hitta).

Hur ska jag få det in i skallen på henne att det där brödet blir till SOCKER i hennes kropp?

maxiq
2009-02-14 14:27
#40

Ja om inte ens utbildade dietister och näringsexperter kan få in det i sina skallar så kommer det att bli svårt. Räkna ut hur mycket socker en brödskiva motsvarar och lägg upp lika många sockerbitar på bordet när hon äter sin smörgås.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

MillisB
2009-02-14 17:03
#41

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Annons:
Babz
2009-02-14 19:00
#42

#33 - Här är ett förslag till översättning (med reservation för att jag fattat fel):

1 Socker kan hämma immunförsvaret.
2 Socker förändrar mineralbalansen I kroppen.
3 Socker kan orsaka hyperaktivitet, oro, koncentrationssvårigheter och grinighet hos barn.
4 Socker kan orsaka en påtaglig ökning av triglyceriderna.
5 Socker bidrar till minskningen i försvaret mot bakterieinfektioner (infektionssjukdomar). (Samma som nr 1? - min kommentar)
6 Socker orsakar en minskning av elasticiteten i vävnader. Ju mer socker du äter, desto mer elasticitet och funktion förlorar du.
7 Socker minskar nivån på HDL (stora lipoproteiner).
8 Socker orsakar krombrist.
9 Socker orsakar bröstcancer, äggstockscancer, prostatacancer, och ändtarmscancer.
[Se också nr. 120, 126 & 143.]
10 Socker kan öka fasteblodsockret.
11 Socker orsakar kopparbrist.
12 Socker påverkar upptaget av kalcium och magnesium.
Dessutom behöver socker kalcium för att metaboliseras och tar nödvändiga mängder från ben och tänder om inte maten innehåller tillräckligt mycket biotillgängligt kalcium.
13 Socker kan försvaga synen.
14 Socker ökar nivån på neurotransmittorer (signalsubstanser I hjärnan): dopamin, serotonin, and noradrenalin.
15 Socker kan orsaka hypoglykemi.
16 Socker kan orsaka sur mage.
17 Socker kan orsaka en snabb höjning av adrenalinnivåerna hos barn.
18 Störningar i sockerupptaget är vanligt hos patienter med funktionella tarmsjukdomar.
19 Socker kan orsaka för tidigt åldrande.
20 Socker kan leda till alkoholism.
21 Socker kan orsaka nedbrytning av tänderna.
22 Socker bidrar till fetma.
23 Högt intag av socker ökar risken för Crohn's sjukdom, och ulcerös kolit.
24 Socker kan orsaka förändringar som ofta förekommer hos personer med magsår eller sår i tolvfingertarmen.
25 Socker kan orsaka artrit.
26 Socker kan orsaka astma.
27 Socker bidrar till okontrollerad växt av Candida Albicans (svampinfektioner).
28 Socker kan orsaka gallstenar.
29 Socker kan orsaka hjärtsjukdomar.
30 Socker kan orsaka blindtarmsinflammation.
31 Socker kan orsaka multipel skleros.
32 Socker kan orsaka hemorrojder.
33 Socker kan orsaka åderbråck.
34 Socker kan orsaka förhöjda glukos- och insulinsvar hos p-pilleranvändare
35 Socker kan orsaka tandlossning.
36 Socker kan bidra till osteoporos.
37 Socker kan bidra till försurad saliv.
38 Socker kan orsaka minskad insulinkänslighet.
39 Socker kan orsaka sänkt halt av vitamin E i blodet.
40 Socker kan orsaka minskning av tillväxthormon.
41 Socker kan höja kolesterolet.
42 Socker kan orsaka högt systoliskt Blodtryck.
43 Socker kan orsaka trötthet och minskad aktivitet hos barn.
44 Högt sockerintag ökar nivån på glykeringsmetaboliter (AGE) (socker bundet till protein).
45 Socker kan orsaka förändringar i upptaget av protein.
46 Socker orsakar matallergier.
47 Socker kan bidra till diabetes.
48 Socker kan orsaka havandeskapsförgiftning.
49 Socker kan bidra till eksem hos barn.
50 Socker kan orsaka hjärt- kärlsjukdom.
51 Socker kan orsaka förändringar i DNA-strukturen.
52 Socker kan orsaka förändringar proteinstrukturer.
53 Socker kan orsaka åldrande av huden genom förändringar av strukturen hos collagen.
54 Socker kan orsaka grå starr.
55 Socker kan orsaka emfysem.
56 Socker kan orsaka ateroskleros.
57 Socker kan orsaka en ökning av LDL (små lipoproteiner).
58 Socker kan försämra balansen i många fysiologiska system i kroppen.
59 Socker kan försämra enzymers funktionsförmåga.
60 Sockerintaget är högre hos personer med Parkinsons sjukdom.
61 Socker kan orsaka en permanent förändring av proteinernas funktion i kroppen.
62 Socker kan orsaka leverförstoring genom oönskad celldelning.
63 Socker kan öka mängden fett i levern.
64 Socker kan orsaka förstoring av och sjukliga förändringar i njurarna.
65 Socker kan skada bukspottkörteln.
66 Socker kan öka mängden vätska i kroppen.
67 Socker är peristaltikens fiende nr 1.
68 Socker kan orsaka närsynthet.
69 Socker kan förstöra insidan av kapillärerna.
70 Socker kan göra senorna skörare.
71 Socker kan orsaka huvudvärk, inklusive migrän.
72 Socker har betydelse för pankreascancer (cancer i bukspottkörteln) hos kvinnor.
73 Socker kan påverka skolbarns betyg negativt och orsaka inlärningssvårigheter.  
74 Socker kan orsaka en ökning av delta-, alfa-, och theta-hjärnvågor.
75 Socker kan orsaka Depression.
76 Socker ökar risken för magcancer.
77 Socker kan orsaka dyspepsi (matsmältningsbesvär).
78 Socker kan öka risken för gikt.
79 Socker kan öka nivåerna av glukos i ett glukostoleranstest.
80 Socker kan öka insulinsvaret hos människor med högt sockerintag jämfört med lågt sockerintag.
81 Dieter med raffinerat socker minskar inlärningsförmågan.
82 Socker kan orsaka försämrad funktion hos två blodproteiner, albumin och lipoproteiner, vilket kan minska kroppens förmåga att ta hand om fett och kolesterol.
83 Socker kan bidra till Alzheimers sjukdom.
84 Socker kan orsaka vidhäftning hos blodplättarna. (Kan ge blodproppar - min kommentar)
85 Socker kan orsaka obalans i hormonerna; vissa hormoner blir underaktiva, andra överaktiva.
86 Socker kan orsaka njursten.
87 Socker kan göra att hypotalamus blir överkänslig för olika stimuli.
88 Socker kan orsaka yrsel/svindel/förvirring.
89 Dieter med mycket socker kan orsaka fria radikaler och oxidativ stress.
90 Dieter med mycket socker kan orsaka betydande ökning av adhesionen av blodplättar hos personer med perifer kärlsjukdom.
91 Dieter med mycket socker kan orsaka gallgångscancer.
92 Socker ger näring till cancerceller.
93 Hög sockerkonsumtion hos gravida tonåringar är förenat med fördubblad risk för att barnet får låg födelsevikt.
94. Hög sockerkonsumtion kan leda till för tidig födsel för gravida tonåringar.
95. Socker gör att maten passerar långsammare genom matsmältningskanalen.
96. Socker ökar koncentrationen av gallsyror i tjocktarmen och av bakterieenzymer i tunntarmen. Det kan förändra gallan så att den producerar cancerframkallande ämnen och orsakar tunntarmscancer.
97. Socker ökar östradiol (den mest potenta formen av naturligt förekommande östrogen) hos män.
98. Socker kombinerar och förstör enzymet fosfatas, vilket gör matsmältningen svårare.
99. Socker kan vara en riskfaktor för gallblåsecancer.
100. Socker är beroendeframkallande.
101. Socker kan vara berusande, ungefär som alkohol.
102. Socker kan förvärra PMS.
103. Socker som ges till för tidigt födda barn kan påverka den mängd koldioxid de producerar.
104. En minskning av sockerintaget kan öka den emotionella stabiliteten.
105. Socker bildar 2 till 5 gånger mer fett i blodomloppet än stärkelse.
106. Det snabba upptaget av socker främjar överätning hos feta personer.
107. Socker kan förvärra symtomen hos barn med ADHD.  
108. Socker påverkar elektrolytbalansen i urinen negativt.
109. Socker kan göra binjurefunktionen långsammare.  
110. Socker kan framkalla onormala metaboliska processer hos en normal, frisk individ och förorsaka kroniska degenerativa sjukdomar.
111. Glukoslösningar som ges intravenöst kan stänga av syretillförseln till hjärnan.
112. Högt sockerintag kan vara en viktig riskfaktor för lungcancer.
113. Socker ökar risken för polio.
114. Högt sockerintag kan orsaka epileptiska anfall.
115. Socker orsakar högt Blodtryck hos feta personer.
116. På intensivvårdsavdelningar räddar begränsat sockerintag liv.
117. Socker kan orsaka celldöd.
118. Socker kan öka mängden mat du äter.
119. Det blev en 44 % -ig minskning i antisocialt beteende hos barn som fick en diet med lite socker på rehabiliteringsläger för ungdomar.
120. Socker kan ge prostatacancer.
121. Socker torkar ut nyfödda.
122. Socker ökar östradiolnivån hos män.
123. Socker kan orsaka låg födelsevikt hos nyfödda.
124. Större konsumtion av raffinerat socker är förknippat med värre resultat för schizofrena.
125. Socker kan öka halterna av homocystein i blodet.
126. Söta livsmedel ökar risken för bröstcancer.
127. Socker är en riskfaktor för tunntarmscancer.
128. Socker kan orsaka cancer i struphuvudet.
129. Socker medför att salt och vatten ansamlas i kroppen.
130. Socker kan bidra till lätt minnesförlust.
131. När socker ökar i 10-åringars diet blir det en linjär minskning av intaget av många essentiella näringsämnen.
132. Socker kan öka den totala mängden mat som konsumeras.
133. Att utsätta en nyfödd för socker resulterar i en ökad preferens för socker jämfört med vatten vid 6 månaders och 2 års ålder.  
134. Socker orsakar förstoppning.
135. Socker orsakar åderbråck.  
136. Socker kan orsaka nedbrytning av hjärnan hos kvinnor med diabetes eller förstadier till diabetes.
137. Socker kan öka risken för magcancer.
138. Socker kan orsaka metabolt syndrom.
139. Sockerintag hos gravida kvinnor ökar missbildningen av nervbanor i embryon.
140. Socker kan vara en faktor vid astma.  
141. Ju större sockerkonsumtion desto större risk för IBS. (Irritable bowel syndrome).
142. Socker kan påverka centrala belöningssystem i hjärnan.
143. Socker kan orsaka ändtarmscancer.
144. Socker kan orsaka cancer i livmoderslemhinnan.
145. Socker kan orsaka njurcellscancer.
146. Socker kan orsaka levertumörer.

När jag översatte punkterna tyckte jag att det var flera som återkom, med bara en liten omformulering.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

elize-l
2009-02-14 19:54
#43

Oj vilket jobb du gjort Babz Tack =)

Babz
2009-02-14 20:06
#44

Äsch, det var så lite… Oskyldig

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

missaz
2009-02-14 20:10
#45

Babz: Suveränt! Skrattande

maxiq
2009-02-14 23:25
#46

W O W ! Skrattande


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

missaz
2009-02-14 23:45
#47

maxiq; Tack till dig med som letade rätt på listan! Skrattande

Isa56
2009-02-15 00:03
#48

Oj vilket jobb  maxiq och babz, jättetack. ( Kan man nu bara få maken att läsa det också)

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Annons:
Andina
2009-02-15 00:28
#49

Jag kan bara instämma:
WOW!
och
TACK!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
2009-02-15 10:37
#50

#40 Det enda jag ville var att vi skulle bli tagna på allvar. Att gå runt och kalla socker för gift kommer bara leda till att vi anses vara oseriösa.

shamani
2009-02-19 19:35
#51

#42

Tackar! Du har då inte legat på latsidan!

En liten tanke dyker upp i mitt huvud efter att ha läst allt man kan få: Borde man inte ha varit död för länge sen?? De flesta av oss har ätit socker i många år, kanske hela livet… Alla vet vi att socker inte är hälsosamt, men det här känns lite som skräckpropaganda i mina ögon.

Såna här rapporter dyker upp titt som tätt i tidningar och TV och i slutänden brukar det visa sig att man måste få i sig så mycket att det inte ens är möjligt att få sig mängden! Nu tänker jag inte på just socker, men allt annat man kan dö av…

Pasi
2009-02-19 19:57
#52

#51 Behövs inte så mycket av allt…t ex räcker oftast att få i sig 1 st (runt 1 kg) spjut….Flört

missaz
2009-02-19 20:27
#53

#51 Det ligger något i vad du säger, men samtidigt är det ju så att man KAN få cancer av att röka; det är inte SÄKERT att man får det. Jag tycker för den sakens skull inte att det är skräckpropaganda att det visas upp vad rökning KAN göra.

Se bara på alla välfärdssjukdomar som finns och som inte alls var så utbredda förr som de är nu; de skyller jag till stor del på socker (kolhydrater i allmänhet egentligen, men den ökande konsumtionen av rent socker är skrämmande).

papa-bear
2009-02-19 20:33
#54

det är många som gör som agyr07:s syster, säger att de tagit bort det vita sockret i maten, men likt förbenat står de där och tuggar i sig något som har 65 - 80 gr kolhydrater/100 gr i förteckningen över näringsinnehållet.

missaz
2009-02-19 20:47
#55

#54 Visst är det så. Same shit blir det ju då… Men intaget av kraftigt sockrade produkter HAR ökat något enormt! Läsk tex häller folk i sig i massor… Sen menar ju inte jag att det är bättre att tex börja dagen med en stor tallrik flingor eller att äta en påse chips på lördagskvällen.

Annons:
JAUS
2009-02-19 21:01
#56

#53 Det går inte likställa socker med rökning. Socker finns trots allt naturligt i mat även om det är en liten mängd. Jag ser socker/kolhydrater som en nödproviant när det inte finns bättre föda att tillgå och man inte vill svälta ihjäl. Så på kort sikt kan det i vissa fall vara livsviktigt. Däremot att missbruka socker under långtid kommer att leda till alvarliga komplikationer eftersom kroppen är dålig på att hantera det. Detta har blivit så mycket lättare i dagens moderna samhälle med sina raffinerade produkter. Om man istället går tillbaks till ur-sädeslagen (emmer, enkorn osv) som hade högre näringsinnehål och användes för att dryga ut maten så tror jag inte att de gjorde någon större skada eftersom man åt så nyttigt i övrigt (inga  tillsatser, margariner, eller raffinerade produkter) samt var fysikt aktiva. Att kalla socker för gift är sensationjournalistik alá aftonbladet/expressen enligt min mening.

missaz
2009-02-19 22:04
#57

#56 Jag talar om den ÖKADE konsumtionen av socker (eller kolhydrater i allmänhet). Jag menade inte att jämställa socker med cigaretter, men faktum är att sjukdomar orsakade av ett dåligt ätande är (iaf enligt vad jag har läst) vanligare än sjukdomar orsakade av rökning.

Troligtvis beror detta på att fler äter illa än röker, men det stora sockerintaget idag är väldigt skadligt och ligger bakom många sjukdomar och dödsfall; så är det. Vill återigen säga att JAG inte kallat socker för gift, jag klippte ut och klistrade in en artikel, reflekterade faktiskt inte ens över överskriften.

JAUS
2009-02-19 22:10
#58

#57 Rökning är skadligt avsett dos, socker i små mängder kan kroppen hantera så det är inte samma sak.

Jag anklagade aldrig dig för att ha sagt det heller.

missaz
2009-02-19 22:25
#59

#58 Det finns ju faktiskt de som rökt hela livet och ändå lever och mår väl vid 90 år… OCH jag talade som sagt om dagens HÖGA intag av socker. Inte om små mängder!

Har aldrig påstått att rökning och socker är samma sak; MEN båda kan ge sjukdom och i förlängningen död - så ÄR det oavsett hur du vrider på det.

Pasi
2009-02-19 22:26
#60

#58 Ursula Jonsson (tror jag det var) beskrev någon by i Turkiet där alla rökte men ingen åt frön eller intog fröoljor….lungcancer och hjärtinfarkt (om jag minns rätt) var i stort sätt okänt där, vilket det definitivt inte är i områden med stort intag av raffinerade produkter oavsett om där finns rökare.
På Kitava (studerat av Staffan Lindeberg) var det liknande situation.

Frågan är då om raffinerade produkter (socker), frön, oljor och margarin kanske tom är farligare än den skadliga rökningen om man äter mer än "duttar" av den!?

Bör tilläggas att de troligen hade adekvata nivåer av D-vitamin, vilket kan vara en förutsättning.

JAUS
2009-02-19 22:43
#61

#59 rökning är fortfarande skadligt, även fast man inte dör av den, oavsett mängd, därför är det skillnad mot socker som inte är skadligt i en mindre mängd.

Pasi
2009-02-19 22:47
#62

#61 Om rökningen ger skador man aldrig märker av, är den då skadlig?
Hur vet man att inte små mängder socker ger skador som man inte märker av?Flört

Annons:
missaz
2009-02-19 22:54
#63

Håller helt med Pasi. Flört

JAUS
2009-02-19 23:05
#64

#62 Man kanske inte är tillräckligt uppmärksam för att märka skadorna helt enkelt, men likväl finns de där ändå. Eftersom kan förbränna socker, så omvandlas det till energi inann det gör någon skada, gissningsvis men om nu  socker/kolhydrater är skadligt även i små mängder så kanske man borde undvika allt som innehåller ens det minsta mängd kolhydrater. Det blir dock svårt för då skulle man inte ens få äta ägg då det innehåller spår av "giftet".

shamani
2009-02-19 23:13
#65

Kan tillägga att cigaretter tydligen även innehåller socker.

(Minns inte vart jag har snappat upp det, dock. Fast å andra sidan finns det hur många cancerframkallande och vanebildande andra gifter i cigaretterna så varför hänga upp sig på sockret..)

Sorry, om jag blev lite OT där, kom bara att tänka på det i samband med "jämförelsen" mellan rökning och socker.

missaz
2009-02-19 23:15
#66

#64 Det beror väl på vad man menar med "små mängder" - allt är ju relativt! Jag tror faktiskt inte att cigaretter i "små mängder" behöver vara skadligt. Visst, människor blir OFTA sjuka av rökning, men hur kan du med säkerhet säga att det ALLTID är skadligt…?

ATT cigaretter är skadliga vet vi. Om de ALLTID för ALLA leder till någon form av skada vet vi inte.

ATT socker i stor mängd är skadligt vet vi. Om det ALLTID är det för ALLA vet vi inte, men vi vet inte heller vilken mängd som krävs för att en känslig person ska få sjukdom eller skada av det.

JAUS
2009-02-19 23:26
#67

# 66 rökning är alltid skadligt, om så bara ner på cellnivå men skadligt likväl. Socker är inte i sig skadligt, utan när man överdoserar precis som när man gör det med vatten. Men vatten är väl kanske också ett gift?

papa-bear
2009-02-19 23:36
#68

jag brukar inte kommentera medlemmars inlägg, men efter ha läst den här tråden känns det som om att jaus har vaknat helt på fel sida, och pga det sluggat vilt mot de flesta som gått i svarsmål. i de flesta fall har det handlat om millimetrar hit och dit, huruvida lite eller mycket är skadligt eller ej. mycket energi har lagts på att upprepa samma sak flera gånger, precis som om vi inte förstått första gången.

JAUS
2009-02-19 23:58
#69

Ok, jag slutar att posta i den här tråden. Denna gång på riktigt, kommer inte läsa den heller för att inte lockas svara på något inlägg. Slut sluggat från mig, ni kan alla andas ut. Jag fördrar dock att bli tilltalad direkt inte nämd i tredje person.

Annons:
missaz
2009-02-20 07:20
#70

#67 Nu vet ju inte jag om du slutat läsa i tråden, men jag vill ändå kommentera det du skriver om vatten.

Vatten i sig är över huvud taget inte skadligt, det som kan hända om man överdoserar vatten är att man sköljer ur för mycket salter och mineraler ur kroppen; skillnaden mellan vatten och tex. cigaretter eller socker är att cigaretter och socker kan åsamka skada i sig själva pga sitt innehåll. Det kan inte rent vatten.

Muskrat
2009-02-20 08:48
#71

Äsch, finns många saker som är nyttigt, för att inte säga livsnödvändigt i rätt mängder men livsfarligt i stora doser.

t.ex: Syre, salt, zink, selen och arsenik

Gäller ju förstås även vatten, typ 4+ liter per dag eller så är inte alls hälsosamt i längden.

Pasi
2009-02-20 08:53
#72

#71 Ja, exemplet syre var bra då det både är vän och fiende även i rätt mängd….orsakar skada genom fria radikaler, så syre är livsfarligt.Glad

Andina
2009-09-04 16:01
#73

Puttar upp denna tråd - den kan ju fungera som "motivator" för en del…

(Personligen blir jag så urbota f-bannad när jag ser att det finns socker/kh i näst intill allt! T o m ekologisk skinka, bacon eller vad som helst…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

AnnaLundgren
2009-09-04 17:19
#74

Varför måste man tillsätta druvsocker i ALLT? litye ot…

Väldigt bra lista, har printat ut den och om jag får - dela med mig av den till andra.

Agyr07
2009-09-05 23:08
#75

visst är det sanslöst med allt socker över allt.

kattöga
2014-06-11 14:46
#76

Läskigt att läsa om vad sockret kan göra….. Vicken skräckinjagande lista! Men bra. Ger mer-motivation till att dra ner på kolhydraterna. Tack för denna info!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Trule
2014-06-11 19:45
#77

Det är en diger lista som dr Applestone presenterar. Och ännu digrare listor på vad socker kan orsaka i de inlägg som följer.

Det verkar som om vitt socker jämförs med alla kolhydrater här, men jag kanske har missförstått?

Nåväl, det är då förunderligt hur många som överlevt så länge utan att ha behövt opereras eller ta del av modern sjukvårdsbehandling när de inte uteslutit kolhydrater utan bara ätit på utan närmare eftertanke på hur många kolhydrater rätterna innehåller. Och de är många, och som vi vet har de flesta icke lchf-rätter innehållit en mängd kolhydrater; såväl svensk husmanskost som asiatisk kost, medelhavskost med flera. 

Befolkningen blir ändå bara äldre och äldre, det svenska hovet behöver nu en hel stab för att skriva gratulationskort till alla som fyller hundra år (en tradition.) Och de tillhör ju en generation där ingen hört talas om lchf. Och många av dem har inte behövt "livsuppehållande" sjukvård. 

Om man tror dr Applestone skulle de alla vara sjuka och döda.

Dessutom, det är tröttsamt att behöva påpeka detta; det finns en skillnad - en STOR skillnad på kolhydrater och kolhydrater, vad olika livsmedel gör med kroppen. Vitt socker kontra rotfrukter exempelvis.

Samt mängden av det ena eller andra - även om ngn kille lyckades bevisa att man gott kan leva enbart på potatis och må hur bra som helst. Alströmer lär hurra i sin grav.

Tycker det är trist med denna sorts desinformation. Har googlat på dr Applestone - men kommer inte till hennes hemsida som det hänvisades till.

Vem är hon? Jag söker och söker men hittar ingen site. Kan någon här tipsa mig om var jag hittar henne?

asahars
2014-06-14 09:27
#79

Titta gärna på Fetnholms föreläsning på UR Play "I sockrets fotspår". Där visar hon hur ursprungsbefolkningar levde gott på väldigt olika kosthållning - tills de introducerades för det vita sockret och det vita mjölet. Då kom alla sjukdomarna, men inte förrän då!

Trule
2014-06-14 16:19
#80

Tack Hemul, och här är någon som kritiskt granskat hennes böcker.

http://healthread.net/sugarpoisonnot.htm

Upp till toppen
Annons: