Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 13375 ggr
[michaelalundgren]
2009-02-09 18:02

Vitkål

På min förra arbetsplats, H&M, så serverade dom en vitkålssallad som egentligen nog nästan bara var vitkål. Men det var någon form av lätt dressing, och inte mycket alls, som gjorde vitkålen riktigt, riktigt god.

Någon som har några tips vad man kan göra med vitkålen? Vill inte ha pizzasallad.

Annons:
mikaelj
2009-02-09 18:03
#1

Man kan riva den och förvälla lite lätt så har du något pastaliknande.   Råriven ihop med majonnäs & creme fraiche.

Hemulen
2009-02-09 18:21
#2

Hej!

Det finn ett jätte bra recept på kålpudding på bloggen "fett bra mat - hellre brödlös än rådlös". Jag gjorde den till mig och min sambo och vi åt tills vi sprack för det var så gott.

KarinH
2009-02-09 18:26
#3

Jag är inte heller så förtjust i pizzasallad men jag gör något liknande som en kompis bjöd mig på en gång. Den är mycket godare…(tycker jag)

Jag strimlar vitkålen grovt…..du bestämmer själv hur grov! Jag brukar göra dem ungefär tre gånger så tjocka som vanlig pizzasallad.

Låter det ligga på skärbrädan, strör över salt och låter det ligga 5-10 min. Lite vätska dras ut och den blir lite mjukare.

Sedan lägger jag den i en skål och har på svartpeppar + eventuella andra kryddor du tycker passar för tillfället.

På med lite äppelcidervinäger och olivolja. Ungefär dubbla olja mot vinägern. Det ska inte vara så mycket som i pizzasallad, det ska absolut inte "rinna" om den.

Rör om och njut….Glad

Hoppas det inte låter för komplicerat……

Facklan
2009-02-09 18:29
#4

jag har blivit en vitkåls fräsare jag delar o fräser upp med lite smör o man kan krydda olika o man kan ha andra grönsaker oxå det är bara att våga prova ..

min favo är vitkål , lök o lite riven morot .. det blir super gott med Philadelfia i rör om o det blir sallad o sås i samma !

kianna
2009-02-09 18:32
#5

Hej! Nu skriver jag mitt allra första inlägg, som ny medlem. För jag kan helt enkelt inte låta bli att dela med mig av denna härliga sallad som står sig en hel vecka i kylen. Den har varit räddningen för mig många, många gånger.

Bara att äta som den är, ösa över sås och äta till kött, kan faktiskt också värmas, kan blandas med creme fraiche, majonäs, fransk senap och peppar.

Vitkålssallad

Ev ett par morötter

1 kg vitkål

1 röd paprika

1 grön paprika

1 purjolök

Dressing:

1 dl äppelcidervinäger

1 dl olja

1 tsk salt

(½ tsk socker eller sötningsmedel) blir godare med sötn.medel

1 tsk örtkrydda

Jag gör en halv sats av denna, och det räcker till mig och min man nästan hela veckan.

[Anega]
2009-02-09 18:33
#6

En uuurgod variant är finstrimlad vitkål med pressad citron och paranötsolja, salt o peppar. Den smakar inte alls som pizzasallad.

Annons:
[michaelalundgren]
2009-02-09 18:43
#7

Tack för era svar, tar gärna emot fler tips :)

#3 Ska prova och se om det var den som det var ;)

soda
2009-02-09 19:13
#8

Jag stekte strimlad vitkål i mkt smör tills den blev rejält brun. Knäckte i 3 ägg, rörde runt tills äggen var stekta och hällde sedan på salt, tabasco, lite mörk soja, vitvinsvinäger och lite Stevia. Blir lite som thailändsk Pad Thai. Är man lite mer liberal med kolhydrater så vore nog krossade jordnötter gott att toppa med.

Kloverdam
2009-02-09 19:43
#9

Vi äter vitkål till det mesta, men känner nu att magen sväler. Kan det ha med vitkålen att göra?

mammaru
2009-02-09 22:18
#10

Jag älskar att göra feta pastasåser (grädde, ost, skinka/salami), fast till annat än pasta då förstås. Ibland skär jag bara upp lite rå vitkål och häller såsen på. Enklare går knappt.

Annars fungerar det bra att hälla såsen på kokta grönsaker som haricot verts, broccoli, blomkål eller brysselkål.

Bridan49
2009-02-15 23:14
#11

Jag gör också  #5 kiannas vitkålssallad. Jag kokar dressingen och häller den het över vitkålen (slakar den). Den finns alltid i kylen. Maken älskar denna sallad och jag har den som grund till coleslaw. 

Sedan jag hyvlat vitkålen till blir det ganska mycket användbart kvar på rotstocken. Resten skär jag upp i mindre bitar och fräser det med smör i stekpannan till den mjuknat något och späder med grädde och kryddar med salt, peppar och kummin. Vi äter denna stuvning till stekt kött. Jätte gott.

mejram
2009-02-16 00:02
#12

Nästan naturell vitkål, men ändå inte blir det om man strimlar den med osthyvel, strr över lite salt och en skvätt vinäger och kramar/knådar med händerna för att mjuka upp den lite. Gott till mycket.

tjej39p
2009-02-16 00:13
#13

Psssst!!! lägg vitkålen i en lämplig plastpåse. Låt påsen vara öppen,,,ta fram kaveln,,, lägg dig på golvet och dunka och slå och kavla på Skrattande, dröjer inte alls länge innan kålen börjar att safta till sig.

Sen är det bara att göra Pizzasallad eller annan kletekladdsallad =)

Annons:
molana
2009-02-16 12:32
#14

Den här tråden bokmärker jag.Älskar vitkål i alla former.Tack alla ni för de här tipsen.   Skrattande

molana
2009-02-16 12:32
#15

Den här tråden bokmärker jag.Älskar vitkål i alla former.Tack alla ni för de här tipsen.   Skrattande

LatMask
2009-02-18 11:46
#16

Jag bokmärker också! Särskilt tack för tipset om brödkavel - det måste jag prova!

tjej39p
2009-02-18 11:51
#17

#16 Det var så lite så, glad om jag kan tillföra något Skrattande

Margareta
2009-02-18 11:54
#18

Värst med vitkål "på stan" är att de brukar tillsätta socker.

Min son jobbade på restaurang ett tag och jag ville inte höra hur mycket socker man hällde i vitkålssalladen för att få den "så där god" och inte så "sur" som den vi gör hemma.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skrivfeber
2009-02-18 11:55
#19

ska också bokmärka, Vitkål har blivit det jag äteri stället för pasta och potatis, riktigt bra basmat liksom. =)

mariech
2009-02-18 11:57
#20

Koka vitkål tillsammans med cf en stund tillsammans med kryddor är supergott.

Annons:
Facklan
2009-02-19 18:39
#21

Måste berätta jag gjorde jag hade en massa pizzasallad över o jag hade ingen lust att äta den som den var .. hade rätt mycket citron i den jag gjode den till lax eller rättare sagt la pizza salladen som en bädd o la laxen över hade en i ugnen i ca 20-30 min gjorde en stark sås med cf o het sås med lite grädde i så den blev lite rinnig det blev förvånande gott o det kompleterade klart bra !

jag har börjat köra ihop lite olika som kylen erbjuder o det är klart spännande ..

mikaelka
2009-02-19 18:52
#22

mikaelj: hur förväller man den, är det bara att slänga i en gryta med kokande vatten i några minuter eller? vore idealiskt för mig som behöver något nytt, gott och billigt till maten!

[Pennylane1]
2009-02-19 18:53
#23

just så gör man när man förväller ja! Fast inte några minuter för då är den nog kokt istället… typ en halv minut kanske, slakar den kallar man det också. Fast då lägger man oftast  vitkålen i en skål och häller kokande vatten över och låter stå ett tag.

greensis
2009-02-19 20:22
#24

Finriven vitkål kokt i långpanna m buljong och saffran blir bra bas till paella.

Ananrs är rödkåls-coleslaw en trevlig variation.

Vi gör då och då coleslaw på Lauritzon's Kexholmens-recept med majo, citronsaft och dijonsenap. Lite lök och lite morot.

Och vitkålsblad är jättebra fodral till hamburgare samt diverse "wraps"varianter.

Fabricati diem, pvnc!

greensis
2009-02-19 20:28
#25

Glömde naturligtvis KÅLDOLMAR! En stapelvara att göra i långpanna och frysa in.

En trevlig variant är savoykåldolmar, fyllda med moja på lammfärs, riven fetaost, äggula, riven citron, smält smör och färsk timjan. I övrigt tillagas de på samma sätt. Mycket gott med egen salsa crudo eller ajvar relish till.

Egen surkål - eller köpe. Tistelvind hade ett tag en helt underbar rödkålsurkål som man slutat tillverka.Rynkar på näsan

Koreansk Kim Chi, som är lite kryddskarp med god.

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
2009-02-20 13:16
#26

Provade kavel-tricket Rynkar på näsan Tyvärr inget för mig - jag fortsätter med min gamla hederliga mortel!

mikaelka
2009-02-26 17:10
#27

Jag gjorde något kålpuddingliknande, stekte finstrimlad vitkål med smör och saltade och pepprade, gjorde sedan en köttfärssås med mkt grädde, slängde allt i en form, på med ost och in i ugnen! Jättegott!!

Annons:
Veda
2014-09-16 15:01
#28

Gammal tråd men läsvärd i dessa dagar med superbillig vitkål.

asahars
2014-09-16 19:58
#29

Jag gjorde så att jag kokade upp dressingen innan jag slog den över vitkålen. Får den sedan stå i kylen några dagar så blir den liksom slakad av sig själv.

irislily
2015-01-25 22:27
#30

En god gratäng jag fick recept på från en restaurang i Göteborg. Stek vitkål med olika blandade grönsaker t ex paprika och purjolök, men mest vitkål (morot är också gott i om man äter Paleo). Krydda med salt, vitpeppar och rosmarin. Rosmarin gör detta jättegott. På med grädde och riven ost och in i ugnen. Är själv mjölkallergiker numera så jag får själv bara fantisera om hur gott det var :P.

masterechelon
2015-01-26 07:38
#31

Här kommer en underbar på vitkål från lchf recept som man kan variera lite som man vill toppa med brysselkål eller ta savoy m.m  

Ingredienser: 
1/2 vitkålshuvud
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 tsk sambal olek
Salt och peppar
Riven ost

Gör så här 
Sätt ugnen på 200 grader.
Strimla vitkål och lök och hacka vitlök. Fräs detta i rikligt med smör i en panna. När kålen mjuknat något häller du på grädde och creme fraicht samt kryddor (snåla inte med salt och peppar). Smaka av och låt puttra i ca 5-10 minuter.
Häll över vitkålsblandningen i en ugnsfast form och toppa med riven ost. Gratinera i ca 20-25 minuter, tills gratängen fått fin färg.

masterechelon

Layza
2015-01-26 09:08
#32

Åhhh jag älskar vitkål i alla former, jag faktiskt all kål. Vill tipsa om att fräsa finstrimlad vitkål med smör och curry, det är helt gudomligt gott, för att inte tala om hur nyttiga indiska kryddor är, i alla fall de äkta. Det fuskas ju en del med kryddblandningar, man får läsa på burken!

Upp till toppen
Annons: