Annons:
Etikettövrigt
Läst 2871 ggr
Marylojs
2009-01-26 01:12

Intresserad av en LCHF-förening?

Hej!

Jag undrar om det finns något intresse för en LCHF-förening? Det skulle vara ett bra sätt att samla intresserade människor och kunna göra bra och vettiga arrangemang. Man skulle också kunna jobba med opinionsbildning på ett mer samordnat sätt… 

Vad säger ni, är ni intresserade? Svara gärna här i tråden då, så ska vi säkert kunna styra upp något!

Annons:
Pasi
2009-01-26 01:34
#1

Det kanske börjar bli dags för en sådan nu.

Marylojs
2009-01-26 01:43
#2

Ja, jag känner verkligen det…

Tilda-T
2009-01-26 08:12
#3

Tänkte du något rikstäckande då?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

dufva
2009-01-26 09:22
#4

Det har varit på gång ett par vändor tidigare men då tyckte vi inte tiden var riktigt mogen än..

Ingen klar linje fanns definierad men många spretande åsikter

Men kanske nu..Glad

lkn02001
2009-01-26 10:08
#5

Vi har startat en förening. Lchf i mälardalen (som för övrigt har årsmöte den 14 februari), vi startade i augusti förra året. Alla som vill är välkomna som medlemmar, vi hade en föreläsning med Annika i höstas och planerar roliga evenemang under året. Läs mer här.

Annars uppmanar jag andra i landet att starta egna regionsföreningar, så kan vi samarbeta!

Marylojs
2009-01-26 10:21
#6

Ja, min första tanke var något rikstäckande, så att man lätt kan starta upp lokala föreningar om man vill.

Annons:
[vildablid]
2009-01-26 10:35
#7

Det låter som en underbar idé! Skall sägas att få väl rekomenderar lchf som standardkostråd för alla (även om det iofs skulle fungera bra för folkhälsan)? Jag vet att www.westonaprice.org är intresserade av att ha en svensk filial och det enda man behöver göra egentligen är att översätta deras skrifter! LCHF är en del av deras övergripande kostfilosofi (baserad på vetenskap och tradition). Varför inte inkludera deras tänk i föreningen och därmed ge ett verkligt alternativ till SLV:s kostråd? Alla vill eller har inte råd att äta lchf livet ut. Weston A Price foundation ger alla övriga nycklar till en hälsosam grundkost. Detta är baserat på forskning gjord på mängder av traditionellt levande och helt friska folkslag i början av 90-talet.

Weston a price´s kostråd skulle kunna utgöra grundtänk (det är samma tänk som lchf men innefattar även traditionell kolhydratsmat som surdeg etc. och allt raffinerat konstigt onaturligt är bannlyst). LCHF är det eftersträvandsvärda men för alla andra som inte vill/orkar/har råd kan westons gamla visdom vara lösningen!

Det känns som att trots att vi, med all rätt, bankar på SLV om LCHF så behövs ett klart alternativ till deras kostråd även för normalviktiga och friska! En frisk normalviktig människa kanske inte vill utesluta kolhydrater helt.

Kostdoktorn lade själv upp denna länk: http://journeytoforever.org/farm_library/price/pricetoc.html

Boken är grunden för Weston A Price foundations kostråd.

Om någon är intresserad av detta är jag på! :)

Skrivfeber
2009-01-26 10:46
#8

Jag är med också om vi ska starta upp något sådant, skulle vara grymt bra speciellt för att få människor att förstå bättre vad det egentligen handlar om.

lkn02001
2009-01-26 11:00
#9

Hej igen!

Det har ju försökts att starta rikstäckande redan en gång vad jag vet, men det föll i glömska på något sätt. Jättebra om ni gör det, vi vill gärna bli en underförening i så fall. Ett annat alternativ är att flera startar regionföreningar och när det växt sig lite större så kan man göra en rikstäckande paraplyförening då när det finns tillräckligt med engagerade personer att hålla i den.

Vad kul att fler tänker i samma banor som vi gjort! Ska kolla igenom länkarna som skickades och se om vi kan få lite inspiration av det! tack!

senada
2009-01-26 11:05
#10

Jättebra idé , jag bor i Göteborg och är med på att starta en förening

Vargalyster
2009-01-26 11:29
#11

Jag vill jättegärna medverka till en ny kostförening baserad på LCHF och övrig traditionell människoföda. Det är dags att få folk att vakna upp och ta tag i sin hälsa på riktigt!

Vad sägs om att mejla Weston A Price Foundation och fråga om vad de säger om att göra föreningen till en filial till dem med betoning på LCHF?

Skrivfeber
2009-01-26 11:41
#12

ska gå in o läsa mera om dem, bara så man får en större förståelse för deras kost. och våran kost.

helt klart bra med en förening för lchf och övrig traditionell föda, (tyvärr verkar ju inte lchf funka för alla, kanske för att deinte får rätt information).

Marylojs
2009-01-26 11:41
#13

#11 Det låter som en bra idé! Väl värd att fundera vidare på…

Annons:
Vargalyster
2009-01-26 19:45
#14

Finns det någon i Norrköping, Söderköping, Linköping med omnejd här som vill haka på?

Icegirl
2009-01-26 20:18
#15

Jag bor i Skellefteå - kanske finns det fler här som skulle vara intresserade av att träffas och utbyta erfarenheter. Det skulle vara kul med en förening så att vi kan ta hit föreläsare någon gång.

kaisakavat
2009-01-26 20:34
#16

Åxå positiv till en förening… Bor i norrbotten Piteå..

En huvudförening där man blir medlem, sedan kan folk starta lokala underavdelningar om de vill, kanske..

artch
2009-01-26 20:46
#17

Det vore kanon med lokala föreningar. Bor också i trakterna av Skellefteå.

mariech
2009-01-26 20:53
#18

Tycker det vore bra, jag bor i Linköping.

Pylle
2009-01-26 20:58
#19

Uppsala!

ska vi träffas på coops Boändernas parkering????

Äh vi kan träffas hemma hos mig'

A-L--
2009-01-26 21:11
#20

Jag gick med i LCHF i Mälardalen fast jag bor en bra bit ifrån Eskilstuna där årsmötet ska hållas. Det är väl vettigt att man har lokala föreningar och att man även kan ha nationella sammankomster. Jag tror på det lokala formatet utan styrning från någon överhet. Självklart är det bra med experter inom olika områden som kan representera LCHF-rörelsen och kanske hjälpa lokala föreningar vid behov.

Annons:
Trulte
2009-01-26 21:32
#21

Det skulle vara jätte kul, finns det några från Sundsvall som skulle vilja starta en förening.

Marylojs
2009-01-26 22:49
#22

Några fler stockholmare?

Skrivfeber
2009-01-27 10:38
#23

är det någon som vete en bra lokal i Gävle/Sandviken där vi kanske kan träffas, annars kan jag nog ordna något i Sandviken om det är några som vill hänga på. Säg bara till så ska jag kolla om jag får tillgång till en lokal.

missaz
2009-01-27 10:46
#24

Jag skulle vara intresserad av att medverka i detta, tycker att en rikstäckande förening är det "viktigaste" för att öka debatten om kostråden, men även lokala föreningar är ju jättebra. Jag bor i Östersund om någon fler här i Jämtland är intresserad av lokal förening…

nyborjare08
2009-01-27 11:22
#25

Jag är intresserad av en förening, både lokalt (Östergötland) och rikstäckande. Det ena behöver ju inte utesluta det andra! Glad

 

 

Effie
2009-01-27 21:24
#26

Jag är gärna med i en förening, både en göteborgsk/västkustsk och en riks-dito - men har vi några tydliga idéer om vad den ska handla om? Handlar det bara om att träffas, så går det ju bra ändå. Ordna föreläsare och aktiviteter också (bara någon tar tag i det).

Men det är klart, det ger ju lite tyngd att kunna säga "Jag är ordförande i riksförbundet för hälsosam mat", eller vad vi nu skulle hitta på att kalla föreningen för…Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Wildrat
2009-01-27 22:09
#27

LCHF i Mälardalen är en oberoende förening men vi har anslutit oss till ett studieförbund så vi har lokal. Så kan alla göra oavsett var de bor.

Jag tror att det är enklast att skapa små lokala föreningar. När tillräckligt många finns kan representaner från dessa träffas och skapa en nationell förening. Men då krävs det att tillräckligt många engagerar sig.

Den som är intresserad av en förening, leta reda på några stycken i närområdet och stäm en träff. Hemma hos någon är jättetrevligt, första mötet för LCHF i Mälardalen var hemma hos mig. Sen när ni kommit överens kan ni höra av er till oss så kan vi ge er tips inför fortsättningen.

LCHF i Mälardalen har en hemsida och där hittar ni bla vår epostadress, annars går det bra att PM:a nån av oss medlemmar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: