Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Typ 1 - Så häftigt!!

2009-03-06 19:02 #0 av: Sheena

Är typ 1 diabetiker sen 17 år tillbaka och har igår och idag upplevt nått (enl. mig) helt otroligt. Har inte tagit en enda spruta måltidsinsulin under dessa två dagar, enbart basinsulin morgon och kväll. Sockret har legat runt fyra fam till ef.m. idag, mätte nyss och å då var det 7 så till kvällsmate få det nog bli en liten dos. Men ändå, så häftigt!! Tungan ute

Ni, typ 1:or som klarar er (så gott som) utan snabbinsulinet, hur tänker ni? Kollar bs väldans noggrant och har alltid sprutan med er ändå eller kör ni helt enkelt på bara och tänker på maten? Kör ni alltid strikt, så gott som noll kolh.?

Försöker hålla mig under 10g kolh/dag, men man måste kanske vara ännu striktare för att kunna tänka att man inte behöver sprutorna?

Men ialla fall, poängen var att jag bara ville säga hur häftigt det hära LCHF är!!! Skrattande

Anmäl
2009-03-06 19:16 #1 av: Magica1970

Grattis!!! :D

Anmäl
2009-03-06 19:23 #2 av: lillalapinkulta

Oj grattis.. vad avis jag blir! Jag har inte fått sänka alls mkt :S Grattis igen iaf :D

Anmäl
2009-03-06 19:26 #3 av: Sheena

tackar Skrattande

Anmäl
2009-03-06 19:52 #4 av: Maja2

Roligt att läsa, grattis! Skrattande

Anmäl
2009-03-06 20:17 #5 av: Zepp

Jaaa.. det e så roligt att läsa sånt här.. tänk vad paffa dom skall bli på diabetesmottagningen.. jamenar att dom inte kunde ha kläckt ur sig något råd om kosten på alla dessa år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-03-06 20:20 #6 av: greensis

Grattis, jättekul att höra att det funkar för dug

Anmäl
2009-03-06 20:27 #7 av: nyttigajag

grattisGlad

här funkar det oxå bra(men jag har inte diabetes)

känner mig MYCKET piggare.

Anmäl
2009-03-06 20:36 #8 av: Margareta

Wow säger jag bara - det är inte länge sen vi inte vågade gå ut och "lova" typ 1:or så bra förbättring - men sen ett tag tillbaka är vi mycket tuffare och din berättelse ger oss ännu mer mod att fortsätta.

Var noga med att testa är ändå mitt grundtips en spruta i handväskan som reserv kan väl aldrig vara fel?

Jag skall tipsa Doc (kostdoktorn) om den här tråden så får vi höra vad han säger.

Grattis i vilket fall - villken hälsovinst detta är!

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-03-06 20:42 #9 av: Margareta

Jag korslänkar till Doktorns frågespalt - för jag vill gärna ha tråden kvar här i gruppen om diabetes.

Är det ok om vi ändrar rubriken lite Sheena - det är en mycket viktig tråd du har startat - så fler borde hitta den!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-06 23:30 #10 av: LenaKa

Jag är också typ 1 dibetiker. jag är 51 år och har levt med diabetes i snart 43 år.

Sedan några år tillbaka så har jag insulinpump. Bara att jag fick den gjorde att jag kunde sänka totaldosen/dygn från >60 IE till ca 37-45 IE.

Sedan ca 5 veckor tillbaka äter jag LCHF, inte strikt, och har minskat totaldosen till <30 IE. För det mesta runt 25IE.

Jag märker ju att även om jag fastar så kräver kroppen sitt basbehov på ca 16-19 IE. Det kan man nog inte komma ifrån.

men du är duktig som kan hålla dig till så få kolhydrater. Jag äter lite mjölk, lite lite havre kli i filen, några valnötter, en frukt ibland plus grönsaker....det är ju kolhydratewr även i blomkål och broccoli, som jag älskar.

Det jag också märker är att jag är känsligare för få kolhydrater nu än förut, och det beror på att jag inte längre har "insulinsvansen" efter stora insulindoser till kolhydratmåltiderna som jag åt tidigare.

Man får tänka om och tänka till ordentligt. Provar bls ca 10 ggr/dag nu, tills jag  lärt mig.

Lycka till!

Anmäl
2009-03-06 23:33 #11 av: Margareta

Oj LenaKa - ni är fantastiskt duktiga som har sån björnkoll tycker jag. Att hålla sig från kolhydraterna blir en vana tycker jag - själv äter jag oftast under 5g om dagen. Svårast är när man blir bortbjuden eller skall äta på stan.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-07 00:15 #12 av: Sheena

#5  javisst ska det bli spännande, har precis fått en tid hos diab.sköterskan den 17e. ska bli spännande att höra vad hon säger. vet inte alls hennes inställning till lchf då vi aldrig diskuterat saken tidigare. (trots att hon påpekat att jag borde tänka  vikten. )

#9 flytta runt som du vill, inga problem :)

Anmäl
2009-03-07 00:16 #13 av: Margareta

Nu har jag ändrat lite i rubriken - så man ser vad det handlar om!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-07 00:21 #14 av: Sheena

ja det är verkligen ett helt nytt sätt att tänka, har gått på en del smällar då jag trott att mina gamla "regler" för insulin vs. mat fortfarande funkar. men icke!

men jag blir överraskad varenda dag fortfarande över hur fantastiskt kroppen faktiskt funkar, och reagerar på olika saker även fast man är diabetiker. jätte spännande det här!

mitt basinsulin tar jag oxå precis som jag alltid gjort, (ca 26EI/dygn) det vågar jag inte trixa så mycket med än, men vem vet, fixar man att äta strikt oxå på längre kanske det behovet oxå minskar i framtiden. tycker det är himla sköönt bara med lite färre nålstick!

lycka till du med! så uppmuntrande att höra folk som detta funkar positivt för.

Anmäl
2009-03-08 00:11 #15 av: Targa

Grattis, vad roligt!

Är själv typ etta och har några frågor till dig:

Hur mycket långtidsverkande tar du och hur fördelar du det på morgon resp. kväll, doser och injektionstider?

Vilket långverkande insulin använder du?

Hur länge har du ätit LCHF?

Hur går det på natten? Tänkte att det borde vara lätt att få känning på natten om man inte går upp och äter, om man har så mycket långverkande att det klarar av att ta hand om måltiderna på dagen också? (Åtminstone för mig kräver måltiderna mycket extra insulin jämfört med fasta, ÄVEN om jag äter jättelite kolhydrater.)

Grattis igen, och hoppas det håller i sig!

Anmäl
2009-03-08 00:21 #16 av: tirren

Jag håller med om att LCHF är fantastiskt för oss diabetiker! Har också fått sänka mina måltidsdoser, från ungefär 12-16 till 8-9 och jag får fortfarande lågt blodsocker, så jag ska sänka och fixa ytterligare. :D

Anmäl
2009-03-08 10:15 #17 av: Sheena

Hej! Jag använder fortfarande Insulatard, tots att det tydligen finns nyare, "bättre" sorter, men jag trivs med den. Tar ca 14-16EI på morgonen och ca 12EI på kvällen. Tiderna är jag faktiskt inte så jättenoga med, ja vardagar blir det ju samma tid på morgonen men på helgena tycker jag inte det är hela värden om det skulle bli ett par tim senare. Men vaknar man till e de ju bara att kliva upp o spruta sig och gå o lägga sig igen.

Jag har ätit lchf i ca2½ mån nu, började först och främst för viktens skull vill gärna gå ner en 10kg. Men detta med insulinet kom som en glad överraskning!

Har inte märkt av några sänkningar på nätterna, men grejjen är väl lite att man måste vara NOGGRANN med kolhydraterna. Alltså inte fortsätta äta för många kolhydrater men sluta med snabbinsuliner och "ersätta" det med långverkande. Det skulle ju kunna ställa till en hel del frammåt natten kan jag tro.

Sen vet jag ju inte om detta bara är en tillfällig grej att det funkar så bra. Har ju bara vart utan snabbinsulinet i tre dagar än. Kan väl säkert vara många faktorer man inte tänkt på som spelar in. Men det är ju himla skönt att slippa några stick iaf.

Hoppas du får ordning på ditt insulin och kan minska ordentligt oxå. Lycka till!

Anmäl
2009-03-08 18:44 #18 av: Targa

Tack för ditt svar! Jätteintressant att läsa om andra med typ 1.

Jag använder Lantus som väl funkar okej, verkar ju längre tid än Insulatard.

Hmm, ja jag kanske måste minska ännu mer på kolhydraterna, men jag får bara så mycket huvudvärk.

Anmäl
2009-03-08 19:10 #19 av: Karin20

Oh vad roligt att läsa!

//Karin

Anmäl
2009-03-09 00:36 #20 av: Margareta

Den här tråden skall vi lägga på minnet Karin20Flört

Vi efterlyser alltid hälsoförbättringar för typ1:or.
Det är så roligt att läsa om dem eftersom er situation är så speciell.

Jag skall tipsa våra läkare om tråden

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-09 07:54 #21 av: Sheena

Jahapp, igår kväll behövdes första sprutan med snabbinsulin på fyra dagar då.. köttgrytan blev nog för mkt, var väldigt mkt grädde den. Glad Men gott var det!

Kollade bs noggrannt, varje timme igår och frammåt kvällen började det vandra uppåt När ja va på 12,1 kändes de som att nu MÅSTE jag ha insulin. Men det blev bara 2EI och i morse vart det perfet på 6,0 igen. Är väl bara att inse att det gäller att vara vääldigt noga med vad man stoppar i sig för att det skall funka.

Men, kan ändå inte låta bli att upprepa: Såå jäkla häftig känsla för en som i 17 års tid inte kunnat "glömma" en enda spruta utan att må apa efter ett par timmar.

Hejjar och hurrar på alla andra som oxå exprimenterar sig fram mot ett stickfriare liv!!

Anmäl
2009-03-09 08:26 #22 av: nr-9

Grattis!

Jag skulle vilja slippa måltidsinsulinet men om jag höjer det långtidsverkande (tar Lantus 7,5 IE/dag) vaknar jag med för lågt bs. Måste ta någon enhet varje gång jag äter =(

(haft diabetes i 23 år)

Anmäl
2009-03-09 08:27 #23 av: Walnewra

Grattis!! Glad Jag är också typ-1 diabetiker..började med LCHF exakt en vecka sedan...och jag var våglig och drog ner mitt måltidsinsulin direkt till en fjärdedel av va den har varit vanligtvis...och veckan har funkat otroligt bra...hade endas 2 mindre insulinkänningar på tidiga morronen.. plus att måltidsdoserna är just nu bara 3 per dag..jämförelsevis med 5-6 gånger per dag...så från något över 40 enheter snabbinsulin per dag har jag denna veckan legat på 9 enheter per dag...och det är ju en j**la skillnad Glad Och blodsockret har inte var hoppigt över huvudtaget..det har legat på så liknande jämna siffror hela tiden så jag trott att mätarn varit sönder!! Förvånad

Men som sagt var..jag är i början av min resa...så vi får väl se om jag kommer att få justera upp insulinet eller neråt..men det är så skönt med ett jämnt blodsocker!!

Lycka till framöver!!! Glad

Anmäl
2009-03-09 11:52 #24 av: Targa

nr-9: En fråga: 7,5 IE Lantus, med vad injecerar du det? Finns väl ingen insulinpenna som passar för Lantus som doserar i halva enheter? Eller har du något annat än penna?

Anmäl
2009-03-09 23:53 #25 av: Doc

Blev hänvisad hit för en kommentar, men jag tycker alla vekar klara sig bra såvitt jag kan se. Kul läsning.

Hojta till om ni har några frågor åt mig.

Anmäl
2009-03-10 00:31 #26 av: Margareta

Haha - det var jag - men det var som sagt för att Du skulle få kul läsning Doc - vårt arbete ger resultat och vi når fler och fler.

Det är verkligen väldigt upplyftande för oss som arbetar med detta!

Tungan ute

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-10 05:00 #27 av: mikaelj

Doc,

Mer om typ 1-diabetes på Kostdoktorn.se!

Anmäl
2009-03-10 09:11 #28 av: nr-9

#24 Eftersom jag tar så små doser är jag en av de (extremt få) som fortfarande använder hederliga sprutor. Jag litar inte på pennor och med en spruta kan jag exakt se vad jag får i mig.

Med insulinpump kan man iofs ockå ta extremt små och/eller exakta doser. 

Anmäl
2009-03-10 16:51 #29 av: Targa

#28: Tack för svaret! Jag bad en gång om att få vanliga sprutor att ha i reserv om pennan skulle gå sönder på en resa eller så. De jag fick utskrivna var så usla att man fick vara noga för att dosera rätt på 2 enheter när, tack och lov behövde jag dem inte. Men antar att det finns bättre grejer alltså. Törs dock inte fråga sköterskan om detta nu, de tycker jag är knasig nog för tillfället med LCHF och allt. Sen har jag inte så stort behov för tillfället, har gått upp i vikt och har ökat doserna en hel del.

Sen undrar jag, tar du alltså hela dygnsdosen på 7,5 enheter en gång per dygn, och i så fall tycker du den räcker i 24 h? Eller splittar du dosen?

Anmäl
2009-03-10 17:49 #30 av: nr-9

Mina sprutor heter BD Microfine 0,8. Rymmer 0,3ml dvs 30IE. Det märks att det inte är så många som använder sputor, inte alltid de finns inne på apoteken. 

Jag tar allt Lantus på en gång. Det fungerar för mig, har inte tänkt på att dela upp det men det kanske skulle vara ännu bättre?

Jag blir lika faschinerad/sorgsen varje gång jag hör att sköterskor och läkare inte vet något eller speciellt mycket om LCHF för diabetiker. Det är ju så logoskt!

Anmäl
2009-03-10 20:08 #31 av: Targa

Tack för infon om sprutorna, ska spara om jag behöver i framtiden. Är det engångssprutor, eller byter man kanyl och har själva sprutorna längre?

Lantus ska ju räcka i 24 h, men då är det ju testat på betydligt större doser. Tar man mindre doser så kan det "ta slut" innan (en viss liten depå finns ju dock kvar i flera dygn), så man får väldigt lite i några timmar innan nästa injektion börjat verka fullt.

Om man delar dosen på 2ggr dag så sprider man ju ut glappen lite och insulinet överlappar varann. MEN å andra sidan så får man ju ännu lägre doser per injektion då, som räcker ännu kortare tid. Så tja, jag vet inte. Har provat båda och inte riktigt bestämt mig för vad som är bäst.

På min mottagning verkar de inte så informerade om LCHF. Dietisten hade bara haft nån enstaka som testat, och då bara för viktnedgång, men slutat igen. De vill att jag ska sluta också pga att mina kolestrolvärden höjts rejält, men jag avvaktar. Blodsockret är ju bättre, om än inte så bra som jag hade hoppats (man blir ju aldrig nöjd). 

Anmäl
2009-03-10 21:17 #32 av: nr-9

Kolesterolet brukar sjunka igen efter några månader, mitt kolesterol blev skyhögt först men nu är det fint. (total:6,9, HDL:2,9, LDL:3,1, triglycerider:0,38). Jag mailade Kostdoktorns Snabbkurs i blodfetter till min sköterska men hon verkar fortfarande tycka att det är oroväckande högt. *suck*

Sprutorna är engångs.

Anmäl
2009-03-23 17:41 #33 av: Sheena

Hmm.. har märkt nått konstigt i helgen.. blev lite oplanerat fuskande så sockret har stigit ordentligt, till typ 16-18. Den vänliga åtgärden då är ju att ta en extra spruta.. men jäklar att det tar tid att få ner sockret :(

Förut har det ju sjunkigt ordentligt efter en halvtimme. Men inte, har tagit (enligt mitt nya sätt att se på saker o ting) ofantligt stora doser om och om igen för att få ner sockret. Å lång tid tar det, flera timmar innan man märker av nån effekt av insulinet. Börjar få rätsida på det hela nu, måndag eftermiddag.

Kan detta bero på tro? Något som lagt märke till samma sak?

Anmäl
2009-03-23 17:47 #34 av: Margareta

Intressant fråga som jag hoppas du får svar på. Själv har jag ingen erfarenhet men jag skriver för att putta upp tråden!Flört

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-03-23 18:40 #35 av: lillalapinkulta

jag måste instämma :S min helg har sett precis likadan ut.. och jag är fortfarande lite högre än vanligt/kräver mer insulin..

Anmäl
2009-03-23 22:25 #36 av: Zepp

Kan det vara något annat som puttar upp blodsockret, typ stress eller förkylning??

Anmäl
2009-03-23 22:45 #37 av: Sheena

näe.. inte vad jag kan känna av, nej. Väldigt tillfälligt detta, sen helgens kalasande bara..

Anmäl
2009-03-24 08:20 #38 av: Walnewra

Hmm..jag vet inte men jag har nånstans i bakhuvudet undangömt att fett saktar ner blodsocker nedgången... Så att har man högt blodsocker så tar det några extra dagar tills den dyker ner igen, om man äter mycket fett..

Jag kan inte minnas vart jag har läst det i från....Det kan ju vara ren jidder..eller så ligger det något i det...-rycker på axlarna-

Anmäl
2009-03-24 13:39 #39 av: Sheena

okej, där ser man. aldrig hört talas om faktiskt men det kan ju verka stämma rätt bra överens med vad jag upplevt här. alltså ännu en grej att ta med i sina beräkningar då.. *pust*

Anmäl
2009-03-31 23:20 #40 av: LenaKa

Kan det vara en rekyleffekt efter en insulinkänning?

Det kan du ju haft utan att märka det.... kanske.

Men nu har det ju gått några dagar så jag antar att det ordnat sig

:-)

Anmäl
2009-05-03 20:55 #41 av: Margareta

Nu är det länge sen vi hörde något - vad händer?

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-05-03 21:00 #42 av: linneaennil

Ja, det undrar jag med!

Anmäl
2009-05-04 08:32 #43 av: Sheena

Hej hej igen vänner!

Inte vart inne här så jätte mycket på sistonde tyvärr. Tyvärr har jag inte fixat att hålla mig utan sprutorna, mestadels är det väl iofs för att jag inte orkat vara så värst strikt med maten alla dagar. Trots att jag mår så bra utav det så känns det lite svårt ibland när det då krävs att man är så vääldigt noggrann för att det ska vara möjligt att skippa sprutorna. Äter ju klart och tydligt enligt lchf så några stora insulindoser tar jag ju aldrig, betydligt bättre än på alla sätt och vis än innan jag hittade hit. Har nog haft nån infektion i krppen elelr nått på sistonde för mitt socker har inte alls varit stabilt, och då vågar jag inte riktigt heller ligga på gränsen och pressa.

Men nu är det dax för nya tag igen, både med tanke på sockret och på vikten. Har tyvärr ökat lite i vikt den senaste tiden oxå :( Skrev ett inlägg för ett tag sen och undrade lite om fakir och s men det är nog ett för stort steg just nu. Tillsvidare får det nog räcka med att inte bli bjuden på så många födelsedagskalas. Gud va svårt det är när man är bortbjuden. Tycker ju inte ens det är gott med tårta längre, ändå sitter man där med en bit. Som man dessutom måste kompensera för rätt ordetligt med extra insulin. Som jag inte ville!!

Men som sagt, nya tag nu! :) Ska försöka hålla er uppdaterade här oxå, kanske är ett bra sätt att inte säcka ihop här hemma när det blir lite trist.

Ingen annan typ 1:a som lyckats bra med minskning av insulinet? Vore så kul att höra om.

Anmäl
2009-05-04 09:22 #44 av: Magica1970

Det är ju ett jättebra resultat och en bra början :D Du kan läsa fler Typ 1 berättelser på Annika D:s blogg.

Anmäl
2009-05-07 13:23 #45 av: lillaWiMi

Hej på er,

det här var en kul tråd att läsa. Jag är också typ 1a sedan 6 års ålder (snart 30 år sedan) och jag har väl under åren haft ett hyfsat stabilt blodsocker. Men sedan jag fick barn för ett antal år sedan så har jag behövt gå ner ca 15 kg i vikt och det är inte lätt. Mina försök har gjort att blodsockret har skjutit i höjden  och inte har vikten minskat helle, och i höstas hade jag HBA1c på 7,9 Gråter Då kände jag att nu måste jag göra någotåt detta, jag hade hört talas om LCHF och kände att nu ska jag testa och satsa allt. Kan tillägga att jag innan dess ätit mer GI inriktat.

Jag har hållit på med LCHF i snart 3 månader och jag har aldrig haft så stabilt blodsocker i hela mitt diabetesliv som jag har nu, jag ligger konstand mellan 3 och 8. Det är så häftigt så jag tror knappt att det är sant. Dessutom var jag och kollade mit HBA1c igen och tro det eller ej men jag var nere på 6,2 Skrattande. Jag har minskat mina måltidsdoser från 6 till 3 enheter. Min läkare undrade vad jag hade gjort...och det talade jag glatt om för henne. Måste säga att det känns som att sjukvården har lurat mig i stort sett hela mitt liv.

Jag har även minskat 5 kg i vikt, men där går det långsamt tycker jag. Jag har ju ganska många kilo kvar att få bort.

Anmäl
2009-05-07 13:45 #46 av: Sheena

Grattis!! Visst är det häftigt att man får klara o tydliga resultat på bs och insulinbehover såå snabbt?! Man ser ju små framgångar varendag dag i stort sett..

Förutom vad gäller vikten ja, håller med dig. har inte hänt nånting för min del än men jag antar att det är så att vi diabetiker har lite längre startsträcka än andra, känns som man har alla faktorer emot sig, diabetiker, kvinna (hormoner som spelar in) och att  övervikten, visst stor nog men ändå inte jättestor. Har drygt 10 kg för mycket jag. Säga ju att det är de sista 10 som sitter hårdast.

Men vi fixar det va?!!  Det är väl bara att kämpa på, underlättar verkligen med all inspiration som finns här på KiF oxå. Är till stoor hjälp!!

Lycka till i fortsättningen!

Anmäl
2009-05-07 17:20 #47 av: kitabu

En riktigt lång tråd det här, kanske har jag missat ngt....

Har ni läst Dr Richard Bernsteins "The Diabetes Solution" och hans informationssidor på nätet.

http://www.diabetesincontrol.com/categoryresults.php?recordID=2

Boken finns på AdLibris bl a.

Han är förespråkare för "small numbers" dvs små doser av insulin och lågkolhydratkost.

Han utreder begreppen basinsulin och måltidsinsulin bra.

Man kan också läsa på

http://phlauntdiabetesupdates.blogspot.com/

denna länk hänvisar också till en bok

Bloodsugar.101

Riktigt bra.

hälsningar

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0, som skannat nätet för det mesta om diabetes av olika typer, insulin och lågkolhydratkost

Anmäl
2009-05-07 17:34 #48 av: Sheena

#47 tack för infon!! attans att man ska tycka det är så jobbigt att läsa på utrikiska :( men jag skall göra ett försök!

Anmäl
2009-05-08 00:36 #49 av: LenaKa

Det är intressant att läsa om andra diabetiker som äter LCHF.

Tänkte berätta hur det gick för mig.... men det kanske jag redan gjort både här och där. Obestämd

Jag var till min diabetes syrra den 15/4. då hade jag ätit LCHF i 2,5 månad. Innan kostomläggningen har jag i mitt liv som diabetiker aldrig haft så bra HbA1c. Jag har varit typ1 i 42 år och sedan man börjat mäta HbA1c så har jag aldrig varit under 7 (jo en gång då var det 6,8). Innan jag fick insulinpumpen så låg jag mestadels runt 8 och högre och efter pumpem runt 7,5..... och nu efter 2,5 månad med LCHF var mitt värde 5,8.

Min diabetessyrra var lite smått häpen och och blev faktiskt tyst en stund... och intresserad av utvecklingen.

Så jag kommer att fortsätta med detta. Men ibland är det svårt att få ordning på sockret, trots kosten. Man får sätta om nålen varje dag och det strular med den kvinliga "cykeln". Men för det mesta är det busenkelt numera. Skrattande

Anmäl
2009-05-08 00:40 #50 av: Margareta

Jag blir så glad när jag läser den här tråden!

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-05-08 00:43 #51 av: linneaennil

Jag kan inflika att jag var på diabeteskontroll idag och hade ett HbA1c på 5.5. Sist låg jag på 6.3, så jag har sänkt det rejält på sistone!

Typ 1 diabetes går som en dans på LCHF :)

Anmäl
2009-05-08 01:01 #52 av: Margareta

Det är verkligen roligt att läsa om er och den här tråden borde skickas till landets samtliga diabetessköterskor.

Flört

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-05-08 01:21 #53 av: Zepp

Det är roligt med Typ 1or som blir bättre på LCHF.. för i början var det många som trodde att det inte var något för ettor bara för typ 2or!!

Ioförsej så har ni det antagligen mycket besvärligare men stabiliserar man blodsockret på en lagom nivå så tror jag man mår bättre med mindre insulin!

Kroppen är ju inte riktigt gjord för att få stora doser Insulin på en gång så där som när man sprutar, utan kroppen pulserar normalt ut insulinet i lagom takt!

"Insulinoscillationer - en kliniskt betydelsefull rytmik"

http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=7201

Så jag mistänker att det bara är hälsosamt att ligga på en lågdos!??

Anmäl
2009-05-08 08:51 #54 av: Godsagare

Har skummat igenom andra halvan av tråden, men hur gick det hos diabetessjuksköterksan? Vad sa han/hon?

Intressant att läsa att även typ ettor kan ha nytta av kosten.

Anmäl
2009-05-08 14:42 #55 av: Sheena

Jo tack :), hade bra hba1c, 5.3 så jag blev jätteglad o sköterskan va nöjd hon med (då jag tidigare alltid haft höga värden typ 7,5-8 och ännu högre vissa perioder, började iofs jobba på sockret redan innan lchf. har sänkt mig under det senaste1½året, lchf sen januari) Hon tyckte det var bra att jag tänker på vad jag äter o höll till viss del med om att låg-kolhydrat är rätt väg (hade tillochmed kommit upp plancher i väntrummet som visade på kolhydratinnehåll i olika livsmedel) Men förstår ni, att lite kolhydrater MÅSTE man ha i sig för att fungera!!! Så jag sa att jag äter nån frukt ibland(utöver då de kolh man "ofrivilligt" får i sig), då blev hon nöjd :) Tydligen är detta info hon fått ifrån min (en av flera diab.läkare på sjukhuset) läkare, som jag då bara träffar knappt en gång per år. Använde läkaren som referens när hon sa att så här låg det till. kanske hon hade en annan åsikt själv?!?!

Så överlag var det ett bra besök även om vi inte gick in på några större diskussioner om kosten. Fast så länge hon inte har större invändningar än så, så tänker ju inte jag tjata mig blå om precis vad jag äter heller bara för att övertyga. Ser hon att det funkar i längden oxå så lär hon väl fråga till slut. I alla fall när/om det börjar märkas på vikten oxå, vilket är ett annat ämne hon har påpekat ofta.

Anmäl
2009-05-08 16:56 #56 av: LenaKa

Waoo..grattis!!! 5,3 låter då kanonbra i mina öron, hoppas jag tar mig dit någongång :-)

Min diabetessköterska verkar mera rädd för hur blodfetterna kommer att utvecklas. Ska ta det i juni om hon hinner före sin semester, annars blir det efter. Hon var klart intresserad för jag ville ha "aporna" också och hon sa...Vi tar rubbet... lever, njurar och allt antar jag.

Men hon sa att hon inte får rekomendera alla att äta denna kost då det skulle ses som tjänstefel. Hon vet nog inte heller riktigt hur det funkar med blodfetter och insulin och socker. Det är då vad jag fick känslan av, det trots att hon anses som en mycket duktig diabetessköterska.

Hon är i vilket fall som helst bra att prata med och jag är inte rädd att ta upp någonting med henne Tungan ute

Det är spännande och... ja som jag sa till sköterskan. det är nästan kul att vara diabetiker när det funkar. (iofs så minns jag inget annat)

Ha det bra, alla.Glad

Anmäl
2009-05-08 21:57 #57 av: nokenok

Tjänstefel?

Under vilket reglemente lyder sköterskor?

Det var enligt SoS inte tjänstefel när läkaren Annika D rekommenderade LCHF.

Anmäl
2009-05-08 23:47 #58 av: kitabu

Socialstyrelsen "gav gult ljus" - kör med försiktighet vid övervikt och diabetes typ 2.

Men vi har sett i bloggar och hört att även diabetes typ 1 bli bättre av lågkolhydrat. Dvs man kan som diabetiker typ 1 ofta sänka insulindoserna om man äter lågkolhydrat.

Det är fantastikst så länge sköterskorna inte hotar med omedelbar hjärtinfarkt om man äter lågkolhydrat.

mvh

Helena Hesselmark

Anmäl
2009-05-10 00:49 #59 av: Margareta

Jag följer tråden med stort intresse

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-05-16 02:18 #60 av: MatsL

Ett par råd om dosändringar som min läkare gett mig:

-Ändra inte långtidsdoserna för snabbt. Det tar minst ett par dagar för kroppen att ställa in sig på nya dosen.

- Jaga inte ikapp blodsockret med många injektioner på kort tid. Det kan vara bättre att leva med ett högre blodsocker (upp emot 20) i några timmar. En obemärkt insulinkänning med påföljande rekyl kan minska insulinresponsen.

Har själv inte upplevt någon större sänkning av doserna. 15IE Lantus och 20IE Humalog verkar vara mitt basbehov.

Anmäl
2009-05-16 09:15 #61 av: Sheena

precis så är det ju, har nu efter 5 månader på lchf börjat trixa med mitt basinsulin. har sänkt på morgonen från 16 till 12 EI och på kvällen från 12 till 10 EI. inga stora förändringar ännu men det är himla skönt att se att det fungerar Glad

och ditt andra påstående är och precis på spiken vad jag har upplevt oxå, tar längre tid nu för tiden att både få upp och få ned sockret. så tåålamod hihi..är svårt att ha ibland men det lönar sig. man vill ju så gärna ligga på perfekta värden hela tiden, men som diabetiker får man allt ta o lära sig att perfektion är ouppnåelig tyvärr.. men nästintill perfektion är ju en helt annan sak Skrattande

Anmäl
2009-05-16 10:26 #62 av: Mojjan73

Tänk vad lustigt... min storasyster (som nu är 51) har haft diabetes 1 ända sedan hon var liten. I alla år under sin uppväxt fick hon kostråd att undvika kolhydrater och äta mer protein/fett.  Sen blev hon lite rebellisk under tonåren och halva sitt vuxna liv och vägrade lyssna utan åt som alla andra. Då fick hon höra att det var ok så länge hon var noga med när och vad hon åt, bara det var fettsnålt och med mycket grönsaker och fullkornsprodukter.  

Idag när hon blivit äldre så fick hon nya kostråd och det var återigen lchf, samma som hon i princip åt när hon var liten. Hon har nog aldrig mått bättre eller haft så bra värden. Tyvärr innebar hennes slarv där i mitten att hon idag väntar på njurtransplantation.

Hon har nog bantat i hela sitt liv (precis som jag) men nu när hon äter enligt lchf så är hon smalare än någonsin. Inga problem att hålla vikten och mindre strul med sin diabetes. Bara plus igen alltså. Flört

Anmäl
2009-05-17 11:32 #63 av: BoZackrisson

Det här var en otroligt inspirerande tråd! Jag har själv mycket diabetes i släkten. Pappa och min äldre bror har typ 2 och min yngre bror har typ 1. Pappa är gammal och sjuk och bortom min påverkan, men båda brorsorna försöker äta enligt Annikas modell.

Nu i morse skrev jag ett litet inlägg i min blogg om norska Amina som fick typ 1 diabetes när hon var 17 år. Hon har klarat sig utan insulinsprutor i fyra år.

Förklaringen? Ja, vad tror ni :-)

http://blogg.passagen.se/millimetervagor/entry/amina_typ_1_diabetiker_utan

Mvh

Bosse

Anmäl
2009-05-17 11:59 #64 av: Mala09

Ja! en mycket intressant tråd!

Hej hej

kul att ni kan få höra om Amina.Vi har mejlat lite med eftersom jag kommer från Bergen- och har typ 1-och min mor är involverat i KOS sin forening i Vest Norge.Det är fantastisk att hennes berettelse kommer ut.

Det hender folk pratar om at inget hender i Norge ang.lchf-men det har redan holdt på i et år eller mer via etableringen av KOS.En kolhydratkritisk forening som ble etablerat när man forstod at diabetesforbundet var fast i sitt gamla sett-inte ville endra sina råd etc.Mat og helse magasinet har publiserat mycket bra artikler om blandt annat optimal diet-som Amina rekomanderar, och man kan åka till Polen på kurs/opphold om man vill ha hjälp med att behandla diabetes 1 eller annat.

I morse vaknade jag med samma blodsocker som jag la meg med,fantastisk att vara så stabil!!!!!Jag är så glad!Hurra!

Anmäl
2009-05-28 00:37 #65 av: Sheena

Yeeiha.. nu e ja på g igen.. Har ätit striktare än vanligt ett par dagar nu, dock ej helt fakirigt.. Tagit 4 enheter Humalog (snabbinsulinet) på hela dagen och vart ändå tvungen för en stund sen att leta fram druvsockerpaketet för ja kände bs var på väg neråt. Hade antagligen räckt med typ en enhet till lunch o en till middagen oh det är ju typ samma sak som igenting.. Skrattande Hoppas hoppas att det kan göra lite nytta för vikten nu oxå..

Anmäl
2010-09-13 14:47 #66 av: emilialovisa

Jag har haft diabetes i 12 år. Mitt blodsocker har varit berg och dalbana hela tiden. Har nu läst massa om lchf och tror att det skulle kunna fungera jätte bra (det är aldrig försent att må bra). Men! jag undrar lite, för ibland kan jag vakna upp på natten med lågt blodsocker, eller när jag tränar, då har jag alltid haft något sött att dricka eller ätit en macka med yoghurt. Vad äter man med lchf när man får lågt blodsocker som får upp det? te.x om jag vaknar mitt i natten med bs på 2,8 då vill jag få i mig något snabbt som höjer och då blir det oftast rekyl att man vaknar med högt bs. Tacksam för tips!

Anmäl
2010-09-13 22:45 #67 av: Zepp

Om det är lågt blodsocker du har är givetvis dextrosol bäst, annars får du ta vad du har.. där är det ingen skillnad, skulle i så fall vara att det inte behövs samma mängd.

Anmäl
2010-09-14 00:36 #68 av: Suhair

Spännande tråd det här. Hoppas bara den blir aktiv igen i och med de senaste inläggen efter att ha legat nere i över ett år. Hur har det gått för er? Har ni fortsatt med LCHF och har bs fortsatt att ligga bra? Fungerar LCHF även i längden för typ 1:or eller funkar det endast i början?

Nybliven typ 1:a

Anmäl
2010-09-14 10:04 #69 av: emilialovisa

Jag provade lchf igår och mina världen har aldrig varit så bra på en dag. Det brukar ju som sagt gå berg och dalbana men nu låg det jämt hela dagen, blev så himla glad. Istället för att ta 5-9 sprutor så tog jag 3 st sprutor igår!

Anmäl
2010-09-16 02:02 #70 av: Hjopek

Det här kan bli intressant, jag är typ 1 sedan mars (fast jag har ju naturligtvis varit det längre, det dröjde innan jag kom på det Obestämd).

Hur som helst, jag har tränade inför Göteborgsvarvet och tyckte jag var ganska trött, men slet på, med ett långtidssocker på 12%, det vanliga var på akuten utanför mätaren.

Jag började med 16E långtidsverkande (Insulatard) och 6-7E Novorapid till måltiderna, vilket fungerade bra utom att måltidsinsulinet var inte det lättaste att dosera i början.

Eftersom jag tycker om att träna löpning så var det lite skrämmande att ge sig ut att springa med tanke på risken för lågt bs, och jag gick mest till och från, och kunde komma hem eller känna under promenaden hur jag sjönk, naturligtvis hade jag (och har forfarande) med mig druvsocker.

Jag började, eller har hela tiden satt mig, in i problematiken med detta, och testade naturligvis hur maten påverkade bs hela tiden. LCHF verkade intressant så jag tog beslutet att testa detta och började 7:de augusti, slopade måltidsinsulinet direkt, mätte hela tiden hur det verkade med mitt bs. Direkt en stabilisering runt eller under 7,5 mmol/l Skrattande.

Nåväl, efter 5 veckor började mitt bs (jag låg kvar på 14E basinsulin kväll) sjunka till runt 5mmol/l så jag beslöt att slopa Insulatarden också...så efter fredag förra veckan tar jag inget insulin alls, har något högre på morgon typ 6,4 samma på kvällen innan.

Före måltid 6,2 beroende på om jag rört mig då är lägre, det verkar som att springer jag en timme sjunker det till drygt 5 från drygt 7 efter maten.

Det verkar som om det finns fortfarande kvar något som tar ner bs efter måltiderna fortfarande även om jag inte rör mig.

Det bästa är att om jag blir tvungen att införa långtidsinsulinet igen behöver jag inte vara rädd för att få någon känning efter fysisk aktivitet eftersom jag inte tänker ta snabbverkande igen för det var inget vidare, jag kände hur drogningen släppte i huvudet när jag slutade med detFlört

Jag bifogar statistik som visar mina tagna bs-värden där jag har satt övre gräns på 7,5 som verkar hålla bra direkt efter jag började med LCHF.

Anmäl
2010-09-16 11:50 #71 av: Zepp

Det kallas för smekmånaden, där din resterande insulinproduktion tar hand om en del av ditt blodsocker, tyvär brukar det till slut försvinna helt.

Men då handlar det mest om långtidsverkande insulin för att hålla samma insulinnivå som hos friska.

Insulinet har ju andra funktioner oxå och reglerar de hormoner som vill öka nedbrytningen av energireserverna och höja blodsocker.

Borde iallafall för de flesta vara betydligt lättare att dosera med minimalt med kolhydrater.

Anmäl
2010-09-16 11:59 #72 av: Suhair

Stort grattis till dig Hjopek! Du har verkligen lyckats. Lycka till i fortsättningen.

Hur strikt är du med kolhydraterna? Använder du mjölkprodukter? Springer du varje dag, eller?

Anmäl
2010-09-16 12:40 #73 av: Hjopek

Jag vet om det med smekmånaden, hos mig har den ju hållt på sedan starten tydligen, för behovet av insulin har jag ju reglerat med kolhydraterna.
Viktigast för mig är just att följa upp så mina muskler får energi genom kosten och att om inte det sker börja med små mängder långtidsverkande.
Viktigast för mig är slippa kortidssprutorna och vara utan oro för dippar när jag rör på mig.

Kolhydraterna försöker jag verkligen hålla koll på, inga mjölprodukter, bröd av någon sort, färdiga livsmedel som t ex korv är det bara att kolla, hög kötthalt och låg andel kolhydrater är viktigt för mig.

Mjölkprodukter blir i form av fetaste grädden till matlagning och ibland en skvätt mjölk i kaffet och feta ostar i form t ex brie m m.

Alkohol i form av öl går bort men vin är OK för mig. Mycket ovanjordsgrönsaker blir det också.

Jag är ute varje dag minst en timme och ökar andelen löpning undan för undan då jag ser att jag inte blir låg utan att bs sjunker till runt 5 mmol/ efter jag sprungit. Innan jag fick diabetes sprang jag varannan dag.

Det här med kolhydrater behandlas ganska bra på en sida som tillägnas
Kwasniewski, på vänster sida finns länk om diabetes bl a som är intressant då det gäller att bli av med insulinet:

http://homodiet.netfirms.com/index.html

Anmäl
2010-09-23 18:50 #74 av: Hjopek

En liten uppdatering:

Var hos diabetessköterskan och tog lite prover, vikten har gått ned p g a minskade insulindoser (fast den har inte varit hög direkt men där ser man vad insulinet gör), HbA1c ligger nu på 5,1 % fast jag ska ha ner den lite till tror jag.

Jag har höjt min dos av insulin eftersom jag vill ha bs lite lägre så det blev

2E mer av basinsulinet vilket faktiskt efter 2 dygn gör lite lägre värden på mig så jag ligger kvar på dessa 2E och ser vad det gör, alltså totalt 2E Glad

Sköterskan var intresserad av LCHF och tyckte det var roligt att se värdena, hade varit inne på att prova själv trots ickediabetiker.

Anmäl
2010-09-23 20:31 #75 av: linneaennil

#75 Ett tips till dig som fortfarande har egen insulinproduktion... Det finns diabetiker som kunnat bromsa utvecklingen av sjukdomen med hjälp av en gluteinfri och mjölkproduktfri diet. Kanske något att testa i kombination med LCHF? Jag har gjort det, och till och med jag som haft diabetes i en himla massa år kunde minska insulindosen ohyggligt mycket mer än på bara LCHF. Och skillnaden blir ju bara att det är mjölkfri LCHF!

En blogg som handlar om att bota diabetes med kost: http://livingwithouttype1.blogspot.com/

Lycka till :)

Anmäl
2010-09-23 22:55 #76 av: Lisabet

I rapport igår talades om en finsk studie om varför barn får diabetes typ 1. De sade att 3 glas mjölk om dagen ökade sannolikheten för det.

En tanke bara.

Anmäl
2010-09-24 20:51 #77 av: linneaennil

#76 jag är övertygad om att det ligger mycket i det.

Anmäl
2010-09-28 12:27 #78 av: Mala09

Jag med! Och mjölken i vissa länder har en annan protein typ (kasein 1 eller ja?) som leder till diabetes 1 oftare. En annan sak är konstfor (vad på svenka, hjälp någon?) I Norge kom jag över en artikkel i tidningen om hur kyr inte behöver äta gras ute mer änn 2 timmar där- I Sverige tre tror jag. Funderar på sambanded med grasbete versus for, och tror också i Norge man har användt detta mer änn andra länder. Här kan vi jo fundera på sambandet också industri länder och typ 1 statistik (hög).Industri länder har jo användt mer konstfor om det är mycket dårlig väder eller lite gras.Om man kan reversera det är en annan fråga. (typ 1) Men kopplingen är tydlig. Också till andra saker som autism.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.