Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 5971 ggr
Walnewra
2009-03-08 16:08

Min lilla resa..typ-1 Diabetiker

Hej allihopa där ute, som är nyfikna :)

I morgon måndag har jag hållt på med LCHF i en vecka..men jag tänkte jag skulle ta och rapportera lite redan i dag..

Som sagt var jag är typ-1 diabetiker sedan 1987…så jag har haft det ett tag..Denna veckan har gått superbra..och det känns som man hamnat i himmelriket!! Mitt blodsocker har nog ALDRIG varit så här stabil som den har varit… Insulinet har inte varit några problem med då jag direkt drog ner måltidsinsulinet ner till 1/4 del av den ursprungliga dosen..Så det har funkat kanoners!! Kommer nog kanske att få höja doserna lite här framöver när själva "smekmånaden" tagit slut..men det lär jag väl märka ganska direkt..då jag tar ett ex antal blodsocker prover per dag..

Precis innan jag startade LCHF så hade jag gått på en Dietist diet..och var som sagt var KONSTANT hungrig och grinig och bläääh..ja ni som vart där förstår nog vad jag menar..Nu denna veckan har jag varit jättenöjd och glad med maten och mättnaden!!

Sitter här dock och förbereder mig inför nästa vecka och även inför vecka tre..vad som hända skall..Det enda negativa jag kännt av är tröttnad..men det har ändå varit en tillfredställande trötthet..hur man nu kan se trötthet som något trevligt?!? Glad

Japp japp..det var väl allt från mig för denna gången!!!

-dansar omkring-

/Jonna ((Walnewra))

Annons:
greensis
2009-03-08 16:11
#1

Jättekul att du får god effekt av LCHF, och välkommen!Glad

Fabricati diem, pvnc!

Maggan71
2009-03-08 16:33
#2

Låter härligt! Ser fram emot att få följa dina framsteg! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Doc
2009-03-08 21:21
#3

Kul att höra!

Berätta gärna hur det går i längden, sånt är alltid intressant.

Walnewra
2009-03-08 21:24
#4

Tack, och det ska även bli spännande för mig själv att se hur detta kommer att gå…så uppdateringar kommer absolut att komma på resans gång Glad

Walnewra
2009-03-15 22:46
#5

Ipp opp!! Här kommer en liten uppdatering.

I morrn är min andra vecka gjord!! Skrattande Och allt går fin fint!! Dock har jag haft lite högre blodsocker denna veckan än vecka två..så jag har fått höjja doserna lite..men jag tror det är min lilla ummm (start för den tiden på månaden…Glad, brukar åka upp rejält i blodsocker då…) (jag e av det kvinnliga könet om ni undrar) Flört Eller så har jag haft nån mindre infektion i kroppen som inte velat pluppa fram, ack ja..orsakerna kan vara många dom Glad

Men ääändå!! Allt har gått fin fint..!! Något som jag aldrig har tänkt på att ha varit ett problem..som jag nu har upptäckt har varit det……är att min uppblåsta mage är BORTA!!! Nu klarar till och med min pojkvän av att vara i samma rum med mig!!! Förvånad Nu har jag sluppit och gå runt och haft massa gaaaser i magen..som under dagen ökat…tills att man sett ut som man är i nionde månaden på kvällskvisten när man väl kommit hem!! Ah, det är en sån befrielse!!!! Att man har gått i hela sitt liv och bara antagit/accepterat att man har en uppsvullen mage…hmmm  man e fortfarande så chockad att man försöker att tvinga fram en liten fis..men det går ju inte!! Skäms -skrattar åt sig själv-

Ja förlåt att jag e lite rätt fram….!!! Tungan ute

Så i morrn börjar vecka nummer 3 för mig..!!!!! Med ägg och bacon till frukost och lite kaffe me grädde….sluuuurppppssss!! Tungan ute

Hej o håå!!!

/Jonna

nyttigajag
2009-03-15 22:49
#6

#5 så sa min kille idag,att man har stått ut med svullen mage-det har jag inte nu sedan vi började med LCHF, sa han idag!Glad

Annons:
Margareta
2009-03-15 22:50
#7

Wow Jonna - jag nuter av att läsa din tråd.

Tänk vilka hälsovinster du fått under så kort tid.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Walnewra
2009-03-23 08:11
#8

Kort och liten uppdatering!! I dag startar vecka 4 för mig!! Och allt har gått fin fint!!!

Det känns så otroligt skönt och att inte ha dom extrem-sötsugs attackerna längre..Innan jag startade kunde jag gå runt i en hel dag och bara längta och sukta efter socker…och suget gav sig inte förräns jag hade verkligen vräkt i mig socker!! Men nu..ack ja..är jag nöjd efter en liten bit mörk, mörk choklad..!!!

Det är så skönt och börja känna igen sig själv igen..den som man visste fanns bakom socker-monstret!!!

Har dock inte gått ner några större mängder i vikt ännu..men det SK**ER jag i!! För jag mår så jädrans bra!!!!! Skrattande Jag har väl ungefär -1kg på vågen än så länge..sakta men säkert..men som sagt var..jag mår ju så mycket bättre än innan…..

Ligger dock lite för högt i blodsockret ännu, men jag tror jag har hittat en lagom mängd för insulinet till att få ruckat ner på blodsockret nu också!!

-dansar omkring-

P.S Det blev visst inte en kort uppdatering…FlörtD.S

Emea67
2009-03-23 08:51
#9

Nej inte kort men rolig och informativ Flört

Kul att läsa dina framgångar och det med vikten kommer nog ska du se.

Önskar dig välkommen hit till KiF och lycka till! Skrattande

Aniara4
2009-03-23 09:31
#10

Kul att läsa! Grattis till vinsterna och lycka till med fortsättningen!

fd-sockerknarkare
2009-03-23 09:38
#11

Vad roligt! Grattis till dina hälsovinster…

Läste din uppdatering om svullen mage och sambon inte i samma rum…Vi var på resa för några veckor sedan där jag åt lite mer kolhydrater….Jag började fisa..;-) och det luktade så jag kom på där nere att jag hade ju slutat med det hehee

Underbart med en luktfri kväll Skrattande!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Walnewra
2009-03-30 09:14
#12

Hej o håå igen…nu går 5te veckan i gång, och allt går som sagt var fin fint… Skrattande Verkar som jag fått ordning på blodsockret igen..den långa perioden med strulig blodsocker berodde på en väääldigt lång pms-period…((har typ min lingonvecka var 3dje/4de månad så pms perioden blir längre än normalt)) Men nu verkar vi vara back on track igen och det känns underbart Glad Jag ska iväg nu senare i eftermiddag och väga mig också (Har ingen våg hemma) så vi får väl se om det hänt något där…dock har det enligt måttbandet försvunnit i alla fall 2 cm runt midjan.. Glad

Jäpp, jäpp…hejseli svejs..!!

/Jonna

Walnewra
2010-01-02 15:43
#13

Tjoflax…

Dags för en liten uppdatering Glad Har hållt på nu i typ 10 månader..och det har gått bättre än jag någonsin trott!!! Sockermonstret är bortslängt i sophögen för lääääänge sen!!! Yipppiii!!! Trodde aldrig att jag någonsin skulle kunna bli av med den..men tji fick jag! (tur var väl det) ;P

Som jag sagt tidigare..är jag typ-1 diabetiker..och det är en hel del som har hänt med det…efter mycket strul fram och tillbaka och letande och sökande efter vad som påverkade mitt något högre blodsockervärde… Efter några vändor hos min diabetesläkare/sköterska gick det med på att jag skulle få prova Metformin i 6 månader….Till mitt insulin som jag tar…Och det har slutat med att jag nu har måltidsinsulin på 6 IE (x3 per dag) och jag har kunnat dra ner min långtidsverkande från 40 IE ända ner till 26 IE!!!!! Wohoo! :)) Men det bästa av allt är att på 3 månader som jag ätit metformin har min Hba1c gått ner från 7.1 till 6.3!!! (Så lågt har det nog aldrig varit)

Vikten har ju inte rasat i stora mängder…står nu på 94.6kg…så det är ju i alla fall ca -3kg från starten i mars!! bättre det än ingenting alls!! Flört Men jag tror ändå att det kommer att gå mycket lättare ner med vikten nu här framöver också…då mycket av min energi har gått åt att finna en väg till ett jämnare och stabilare blodsocker…Nu har jag ju funnit mitt sätt..så nu blir det till att få kroppen att skaka av sig lite fläsk också!!

Kramelixen på er och hoppas ni får ett fantastiskt år 2010!!!!

Annons:
Mala09
2010-01-02 16:15
#14

Hej och Grattis! Mycket intressant att du tar metaformin, jag funderade på det istället för insulin men hadde ett innlägg där jag tror kostdoktorn sa det inte gick om jag var "ung" etta.En annan sak var att dem inte råder gravida (jag är inte det men vad kan hända i 2010?) att ta det så jag tänkte det var ingen ide´.men nu undrar jag igen.Vad sa din läkare om att ta metarformin som ung typ 1 kvinna? GladM

kitabu
2010-01-02 16:58
#15

Det är nog inte meningen att man skall ersätta injicerat insulin med Metformin om man är typ 1.

Däremot har det visat sig att hos överviktiga typ 1 det kan finnas ett inslag av typ 2, dvs man har dubbeldiabetes. Då kan metformin hjälpa så att levern inte bildar glukos i onödan.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Mala09
2010-01-02 18:07
#16

Tack Helena, det var nyttigt.Glad

Walnewra
2010-01-04 11:27
#17

Mala09…Det systern/läkarn sa att det enda som kan hända är att man blir mer insulinkänslig genom att ta metformin också till sitt insulin..och det var ju tillräckligt bra anledning enligt mig att prova på det Glad För det innebär ju att man kan sänka sina doser! Jag tycker det funkar kanon bra..och nej jag tror inte man kan utesluta sitt insulin helt och hållet med tiden..inte för min del som har haft diabetes så länge och haft så höga doser…så jag tror inte jag har kvar nån egen insulinproduktion…

P.s…såg att jag ojjat mig över lingonveckan där ovanför..kan ju säga att sen jag började att äta enligt LCHF så har den återkommit med besked…har den varje månad och den går som en klocka!!! Som sagt var, innan så hade jag menstruation 3-4 gånger per år…Och till min gubbes bedrövelse så har jag den nu 12 gånger per årFlört Foten i munnen (Hihihihiii)) D.s.

Mala09
2010-01-04 11:58
#18

Tack! Jag tar så låga doser nu att det skulle inte vara möjlig att ta båda metaformin och insulin, men vad fantastisk glad jag blir att det fungerar i kombination for dig! Min kommer också som en klocka nu, känns jättebra.Inte alltid men 80% av alla fall.Det med egenproduktion av insulin är jo en viktig sak, och faktisk tror jag min finns kvar-trots 20 år med insulinsprutor.Jag kommer inte att kolla forumet den här veckan men lycka till och tack for ditt svar!et tips:michellestype1diabetes.blogspot.com

Walnewra
2011-03-02 19:57
#19

Oj jösses…nu har två år ramlat iväg!! Glad Tiden går väl snabbt när man har roligt…eller? Nåja dags att uppdatera lite…

Vad har då hänt under dessa två gånga åren?? Tjah vad har inte hänt tänkte jag…i o för sig inte mycket inom vågen..men det har i alla fall gått åt rätt håll…Jäkligt sakta men säkert….Har tappat ungefär 8kg och ungefär 10cm runt midjan…och så vidare Skrattande Så nu väger jag under 90kg som jag inte har gjort det närmaste 10 åren -jeeeeej- Glad 

Har dock inte haft riktigt kontroll över mig själv det gånga 2-3 månaderna då jag strax innan jul slutade med sömntabletter…detta har gjort att min sömn inte är som det skall och jag har märkt av det även av kroppen som lättare lägger på sig än vad den gjort på ett tag innan..och även att sockermonstret på axeln sitter där oftare igen och gnager på mitt sinne…Men annars e jag på gott humör och diabetesen mår helt ok..(Dock inte perfekt just för tillfället) Men nu e vi på väg in i ljusare tider igen…Så nu jädrans ska sockermonstret sparkas iväg igen!! Jippiii! Glad

Så ja sakta men säkert har det gått och det har varit en fantastisk resa under dessa två åren!!!

Puss och kram på er allihopa!!

/Jonna

Upp till toppen
Annons: