Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Prednisolon kortison

2009-03-22 14:02 #0 av: [Nilla59]

Jag har fått en ny reumatisk sjukdom som heter Temporalisarterit och går nu på 50 mg prednisolon per dag. Det är en jäkigt hög dos. Jag undrar om det finns någon som äter LCHF som gått på hög dos kortison och hur det gått med viktökningen. Det är individuellt har jag förstått om och hur man går upp. Det skulle vara bra att få höra från någon som varit med.

Anmäl
2009-03-22 15:29 #1 av: Maia

Din stackare. Hoppas du i alla fall mår bättre av medicinen. Jag puffar, så att någon läser och svarar snabbt.

Anmäl
2009-03-22 15:58 #2 av: Besika

Kära nån, det var högt!

Vem har skrivit ut, är den en reumatolog?

Anmäl
2009-03-23 09:44 #3 av: birja

Nilla59

Jag har i nio år haft Polymyalgia Rheumatica, som är förknippat med Temporalisarterit. Har ätit kortison i varierande doser hela tiden och lagt på mig ett oönskat antal kilon. Sedan ungefär tre månader äter jag LCHF-kost och har minskat ca 6-7 kg. Midjemåttet är konstant. Eftersom PMR är en inflammation så har jag väntat på en förbättring, men värken är just nu värre, trots att jag inte minskat kortisondosen, som f.n. är 8,75 mg. Det är ingen som skriver om dessa sjukdomar, så de måtte vara ovanliga.

Jag tänker fortsätta äta LCHF ännu en tid, för jag hoppas fortfarande att jag skall bli bra. Det är min stora dröm att bli kvitt kortisonet som har så många biverkningar. Mage, blodtryck, muskelförsvagning mm. Magen och trycket behandlas med andra mediciner.

Anmäl
2009-03-23 09:49 #4 av: lizaohman

Det är rätt vanligt att värken blir värre initialt för att sedan klinga av när man äter denna kost. Så stå ut, go vänner!

Anmäl
2009-03-23 11:21 #5 av: Pasi

50mg kortison!? Grmbf!!!
Ni vet säkert men påminner ändå att D-vitamin och omega-3 är antiinflammatoriskt och brist ofta kan utmynna i inflammatoriska, autoimmuna sjukdomar.

Anmäl
2009-03-23 11:30 #6 av: birja

Pasi

Jag har ätit Omega 3 i flera år, men slutade då mitt kolesterolvärde ökade, dock inte mycket.  Nu har jag börjat igen, men det tar säkert tid innan det ger någon effekt. Dessutom tänker jag köpa Magnesiumtabletter idag och så skall jag sluta med en av mina blodtrycksmediciner som är vattendrivande. Livet är ett evigt pusslande.

Varför väntar man med att ta itu med sin kropp tills den redan är stadd i förfall?

Anmäl
2009-03-23 11:52 #7 av: Besika

#6  Din sista mening... jag har ofta sagt att många är mer rädd om sin bil än om sin kropp. Bilen servar man, man ger den rätt bränsle osv, allt i förebyggande syfte, att den inte ska gå sönder...

Synd att de flesta inte tänker så om sin egen kropp, utan väntar tills den har gått sönder. Då är det svårare att få tillbaka hälsan. Det är lättare att behålla den medans man har den..

Anmäl
2009-03-23 11:59 #8 av: birja

Besika

Hoppet är det sista som överger människan. LCHF-kosten är ju ganska ny och det är ju inte lätt att veta vad alla sjukdomar kommer ifrån. Bättre sent än aldrig - åtminstone kanske.

Anmäl
2009-03-23 12:04 #9 av: Besika

#8 självklart!! :)

Jag har ätit LCHF i 2 år och är inte frisk, men tänk hur mycket sjukare jag hade varit om jag inte ätit så här... ;)

Det jag skrev handlar inte om alla, jag skrev "de flesta"

Anmäl
2009-03-23 12:06 #10 av: Pasi

#6 Sista meningen - Så sann!

Anmäl
2009-03-23 22:01 #11 av: [Nilla59]

#2 Jag går hos en reumatolog på Spenshults reumatikersjukhus, det bästa. Glad

#3 Min mamma hade Pmr och gick också på hög dos så det känner jag till. Jag har klarat mig från Pmr men den hör ihop med Ta precis som du säger. Men vad skönt att slippa viktökningen som jag förstår att många får. Jag fortsätter också med kosten jag har stannat i vikt och har ung 15 kg övervikt. Men får väl justera den eftersom jag ser hur det blir med vikten.

#5 Med Temporalisarterit skulle jag aldrig våga chansa på att inte äta kortison. Det är inga symptom att leka med om man säger så. Man kan tex mista synen och få neurologiska symptom. Så det är inget att välja på.

#6 Sista meningen = okunnskap

Men som sagt jag har bara ätit denna dosen i en knapp vecka.

Anmäl
2009-03-23 23:14 #12 av: birja

#11  Om det är okunskap eller ej när man inte tar kroppen på allvar, skall jag låta vara osagt. Man lär sig leva med vissa saker tills det blir ohållbart.

Jag har ätit varierande doser kortison i nio år. Startade med 30 mg och är nere i 8,75. Hela förra året åt jag 17,5. Hela kroppen tar stryk. Har bestämt mig för att kämpa med LCHF för att se om det blir bättre.

Anmäl
2009-03-23 23:56 #13 av: Pasi

#11 I många fall handlar det faktiskt om en ovilja att göra nåt eller ointresse...först när man fått en diagnos som tex diabetes tar man tag i det.....bukfetma, högt blodtryck och ett 15-tal mediciner räcker inte som signal. Gällde bla min far som nyligen strök med av just denna anledning.

Anmäl
2009-03-24 09:26 #14 av: lizaohman

#13. Tufft, jag känner med dig. Och känner igen mig själv. Förhoppningsvis har jag hoppat på LCHF-tåget innan det är för sent. Man är som en struts och stoppar huvudet i sanden.

#11. Birja, lycka till med din kamp. Hoppas verkligen du får de hälsovinster som hägrar!

Anmäl
2009-03-25 12:23 #15 av: [Nilla59]

Angående okunnskap så har ni naturligtvis rätt. Har man stor övervikt tex så vet ju alla människor att det inte är bra. En del männsikor orkar väl inte ta tag i sin situation. Vad jag läst så kan rökning utlösa reumatism och jag var väldigt ung när jag började med det och rökte tills jag var 27 år. Nu har jag hållt upp i 23 år men kanske det gjorde att jag blev sjuk.

Anmäl
2009-04-08 11:10 #16 av: Autoimmun

Hej!

Jag fick autoimmun hepatit för snart tre år sedan, och ordinerades 40mg Prednisolon/dag. Det var inte roligt.

Jag fick ökad aptit och tyckte synd om mig, både sjuk, cortisonsvullen, trött och hungrig... Jag tröståt massor, gärna glass i stora lass. (Det var före LCHF)

Jag gick raskt upp 22 kg i vikt. Jag har mycket långsamt kunnat minska cortisondosen och delvis bytt ut cortisonet till Azatioprin som inte ger så stora biverkningar. När cortisondosen minskade, minskade svullnaden och hungerkänslorna också.

Nu har jag "bara" 10kg kvar att gå ner. Det tar längre tid att minska i vikt när man äter cortison, men det går. Jag äter LCHF sedan i somras, och går ner c:a 1kg/mån. Det får jag vara nöjd med.

Jag är mycket tacksam för att cortison finns, trots alla biverkningar. Det har normaliserat mina levervärden. Annars hade jag nog inte funnits nu.  Lycka till!!!

Anmäl
2009-04-14 21:11 #17 av: [Nilla59]

Nu har jag tagit 50 mg kortison sen den 18 mars. Med undantag för några dagar på 30 mg då symptomen kom tillbaka. Jag har nog gått upp 2-3 kg men det är helt ok. Jag har fått "månansikte" så en del är säkert vätska. Sen tror jag verkligen detta är den perfekta kosten att äta vid stora doser kortison eftersom den kan ge diabetes och andra dumma biverkningar.

Man blir ju otroligt speedad och sover inte mycket men det är skönt att symptomen minskat. Hellre speedad än sjuk om man säger så. Jag äter nästintill kolhydratfritt och kan då äta mig riktigt mätt. Tex äggröra på 4 ägg + lite grädde och fem tjocka skivor bacon till lunch idag. Skrattande Det var gott. Jag känner ingen saknad efter bröd, potatis, pasta eller vad det månde vara. Så det flyter på bra.

Anmäl
2009-04-15 21:23 #18 av: Lottalis

Hej på er!

Kom med i dag, men hållit LCHF i 1vecka nu + läst allt som finns att läsa här.

#16 Autoimmun

Äntligen någon som också har Autoimmun hepatit.

Har LCHF kosten påverkat dig på något sätt? Känningar från levern?

Jag fick diagnosen veckan före midsommar -08.Har alla biverkningar man kan få av kortisonet. Provena har gått bra neråt att jag håller på att byta till Merkaptopurin, visar biopsin att inflamationen gått ner så skall jag avsluta kortisonet nu i maj. Musklerna tvinar bort kan lyfta barnbarnet endast när jag sitter inte gå och bära honom. Det ger en massa värk--får ju inte äta värkmedicin. Läkaren lovade att det ordnar upp sig sen jag avslutar kortison.

Tycker att jag haft mindre värk de sista dagarna (nätterna) men det är för tidigt att att veta.

Bilen går ju bättre när den blir smord så...SkrattandeSkrattande

Anmäl
2009-05-24 20:30 #19 av: akaMyran

Hej hej,

Ännu en med Autoimmun Hepatit här! Jag fick diagnosen -96 (vid 14 års ålder) så det är ett tag sen. Startade med 60 mg kortison så jag vet precis vad ni går igenom. Jag har precis börjat äta LCHF så jag kan inte säga hur det påverkar ännu men det verkar ju funka för många andra så varför inte för min del också?!

Lycka till allihop!Glad

Anmäl
2009-05-24 20:35 #20 av: akaMyran

Nilla59, glömde säga att en stor del av viktökningen beror på att kroppen samlar vätska och det borde man ju kunna undgå med att inte äta så mycket kolhydrater? (om jag fattat det hela rätt)

För min del var det min mamma som hjälpte mig med att inte äta för mycket. Jag fick äta en portion vid varje måltid men inte mer. Försök att inte småäta, men jag vet, det är svårt när man är konstant hungrig!

/myran

Anmäl
2009-05-25 17:30 #21 av: [Nilla59]

#20 Nu har det ju gått ytterligare en månad och jag har gått upp 6 kilo. Men det har lagt sig på de typiska kortisonställena ansiktet, halsen och magen. Mina byxor sitter precis som innan tex. Jag är ju precis som du skriver väldigt hungrig äter mycket men fuskar inte. Det är svårt att låta bli att äta. Jag får ju ta kortison i några år så jag hoppas inte vikten exploderar.

Lyckades du undvika att gå upp? Jag har läst att det finns de som gör det.

Anmäl
2009-05-25 19:25 #22 av: akaMyran

#21 Jag gick upp 10 kilo den första månaden... Men sen lyckades jag stanna där. Även om jag inte gick ner så mycket efter det (var underviktig när jag insjuknade) så försvann mitt "moonface" och magen la sig inom ett år. Kan tillägga att jag fick gå ner i kortison-dos då. Men eftersom det gick lite fort så fick jag öka igen lagom till sommaren. Inte kul! 

Idag står jag på 5 mg men som sagt, har haft kortison i 13 år. Men när jag har fått höja dosen så kommer hungern ganska snabbt. Har eg inga bra tips på vad du kan göra för att lindra hungern. Drick något varmt, eller vatten. Jag åt grönsaker med dipp som snacks istället för chips och sånt men det är ju inte aktuellt med lchf ändå! Problemet är ju inte att man inte äter sig mätt utan att man aldrig blir mätt (i alla fall för min del). Försök att hålla dig till måltiderna och något mellanmål och kämpa emot. Det är svårt men det går. Vissa dagar bättre än andra!

Lycka till!!

Anmäl
2009-05-27 22:18 #23 av: [Nilla59]

#22 Jag har denna veckan minskat till 10 mg hoppas det går bra så det håller sig i schack. Jag har gudskelov inget godissug eller sug efter kolisar. Däremot efter ost, olika pålägg, korv mm. Men det är ju ok vad jag förstår.

Har du klarat dig från biverkningar från kortisonet? När man tar det länge och högdos kan man ju få diabetes och osteoporos tex. Det känns inget skoj. Men förhoppningsvis inte med denna kosten.

Jag tar ideos och alendronat för att undvika osteoporos.

Anmäl
2009-05-27 22:37 #24 av: akaMyran

#23 Jag fick det mesta i biverkningar men har klarat mig undan diabetes. Äter Fosamax /Alendronat för osteporos och har gjort det ett bra tag. Tar du veckodepo eller varje dag? Började med varje dag och fick sedan övergå till veckotablett vilket var skönt. Satt och sov i sängen i början för att kunna få maximal sovtid på morgonen i tonåren!!

Va skönt att du har kunnat gå ner så pass mycket! Ju lägre dos desto mindre känner du av biverkningar, hunger mm. Hur mår kroppen annars? 

Anmäl
2010-08-03 21:40 #25 av: Simon-A

Min kompis har Autoimmun hepatit. Han fick mycket kortison i början. Tror det var 50mg. Sedan trappat ned till 5-6. Men nu senaste veckorna går det åt fel håll rejalt och han är nästan uppe på 50 igen...

Är det värt att testa LCHF. Någon som vet om det hjälper? Vet inte om jag ska ta upp det med honnom eller ej...

Anmäl
2014-02-02 10:58 #26 av: asta56

Jag har fått två nya diagnoser och det är Polymyalgia reumtica + misstänkt Temperalisartrit. Har börjat behandling med 6 tabl prednisolon per dag med successiv nedtrappning fram till 31 mars 2013 sedan 2,5 tabl fortsättningsvis om inget annat inträffar. Har från början RA /ledgångsreumatism sen 5-6 år tillbaka.  Har värk vid tinningarna (konstant och som mest känns som en liten tankläkarbedövning) och sen hade jag några månader värk i nacke och i musklerna i överarmarna. Är skitnervös för det här och jag äter också LCHF-kost sedan nästan 3 år tillbaka och gick ner 22 kg och blev normalviktig. Nu ska alltså detta raseras med kortison tyvärr. Jag är så ledsen för detta. Har trivts så bra med min vikt. Sen undrar jag om det är negativt att äta LCHF nu när jag tar kortison. Det är ju en del fett men å andra sidan är jag väldigt strikt med kolhydrater och ligger under 20 per dag hela tiden och fuskar inte.  Skulle vara intressant och höra vad läkare som är insatta i LCHF anser om viktuppgången är nödvändig eller om man ska ändra kosten på något sätt? Tacksam för kommentarer. Har precis börjat för 3 dagar sedan med Prednisolon (kortison).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.