Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Mer protein - mindre fett?

2009-03-26 23:10 #0 av: enrajb

Vad är nackdelen med ett högt proteinintag? Protein stimulerar frisättning av glukagon, som hämmar fettinlagring och stimuerar fettförbränning. Jag vet att njurarna - om de är friska - inte har några problem att hantera stora mängder protein (så stora de nu hinner bli innan man blir mätt). Jag har nämligen svårt att äta fett i de mängder som rekommenderas, eftersom jag inte är särskilt förtjust i varken mejeriprodukter eller griskött. Går vikttnedgången långsammare med mycket protein? Jag läste att även protein ger ett visst insulinpåslag, men att detta är en bråkdel av vad socker och stärkelse ger. Är det någon som kan mer om detta? Är fettet helt neutralt vad gäller insulinpåslag, eller ger det ett visst sådant?

Några förslag på bra fettkällor som inte är mejeri eller gris? Jag äter gärna avokado och ägg, kanske majonäs utan massa e-nummer. Är det avgörande att fettet är animaliskt, eller är hög konsumtion av avokado ett alternativ? Testade häromdagen att steka sidfläsk, men blev äcklad när det bildades en swimming-pool av fett i pannan, så det är inget alternativ, tyvärr. Revbensspjäll går dock hyfsat, eventuellt även skinkstek. Helst äter jag nötkött från frigående djur som bara ätit gräs, men det är ju väldigt magert och behöver "fettas till" lite. Så, som sagt, tips på hur det går till utan gris och mejeri mottages med tacksamhet!

Angående proteinet, så menade jag inte att man ska driva kroppen på det utan använda det för att frisätta glukagon som hämmar fettinlagring och stimulerar fettförbränning. Min tanke är att man äter sig mätt på i huvudsak proteinmat, men att mycket av energin som används kommer från den glukagon-stimulerade förbränningen av lagrat kroppsfett. Proteinmaten gör dig mätt länge, och under tiden brinner fettbrasan, som SSS skulle sagt.

Jag skulle vilja att någon kommenterar vad jag skrev om protein och glukagon. Jag väljer hellre att äta mycket protein än fett, dock ej extrema mängder protein. Jag tycker helt enkelt inte om att äta så mycket fett, dels på grund av att jag kan bli äcklad, dels missar jag en lätt lösning på frågan då jag inte är så pigg på stora mängder mejeriprodukter.
Så jag är helt enkelt intresserad av en lösning som ligger någonstans mitt emellan högt proteinintag och högt fettintag. Att kolhydraterna ska hållas lågt är självklart. Tror ni att det går att få till en bra viktminskning med ett lite högre proteinintag och inte fullt så stort fettintag som förespråkas inom LCHF?

Ursäkta om det blev lite uppstyltat och rörigt  med många upprepningar, men jag har kopierat flera inlägg som jag skrev på kostdoktorn.se och klistrat in här. Hoppas att någon orkar ta sig tid att svara...(SSS, kanske?)

Anmäl
2009-03-26 23:33 #1 av: Skaldeman

Det jag skriver nu är ingen exakt vetenskap, men eftersom du frågar...

Jag brukar räkna med att hälften av överskottsproteinet kan jämställas med kolhydrater. Säg att du, högt räknat, behöver 0,8 gram protein per kilo fettfri kroppsmassa. Resten av proteinet är överskottsprotein.

Vi antar att du äter 10 gram kolhydrater per dag. (Lägre än så är svårt att komma i praktiken.) Samtidigt äter du det protein du behöver samt 60 gram överskottsprotein. Tio gram kolhydrater plus hälften av överskottet på 60 gram är 40 gram. Du fungerar metaboliskt på samma sätt som om du åt 40 gram kolhydrater om dagen.

Rätt eller fel, men så räknar jag i praktiken.

Sten Sture

Anmäl
2009-03-26 23:40 #2 av: Zepp

Altså.. man äter mellan 1-2 gram per kilo och dag för att kroppen behöver detta som byggstenar, så om du väger säg 80 kilo så bör du äta mellan 80 till 160 gram protein om dan.

Kött innehåller typiskt 20% protein så det skulle bli 400 till 800 gram kött per dag.. det är väl inte lite?

Överskott av protein ombildas till Glukos vilket kommer ut i blodet och sänker Glukagonet.. iallafall teoretiskt, sen lagra den höjd insulinnivån glukosen som fett utifall blodsockret skulle bli för högt!

Jag tror du skall ta det lite pö om pö, många har varit fettskrämda förut och känner äckel vid bara tanken på fett.. men jag lovar det går över!

Gör som Skaldeman säger, stek en köttbit i smör, läg upp köttet när det är färdigt på tallriken och slå en skvätt grädde i pannan och sjud lite till sås, slå såsen över köttet.. så lätt är det!

"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-03-26 23:42 #3 av: Zepp

När man talar om trollen..Skrattande

Anmäl
2009-03-27 01:39 #4 av: enrajb

Tack för de svaren, och särskilt tack för länktipset, som gav den djupare förståelse jag kräver innan jag blir övertygad. Majonäs och brieost, here I come!

Men ett par frågor återstår: Måste fettet vara animaliskt, eller går det även bra med t ex avokado?

Det är och kommer alltid vara omöjligt för mig att äta t ex sidfläsk och annat som känns direkt ofräscht. En förändring kan ju endast komma till stånd om man tycker om det nya. Annars riskerar det att bli ett korttidsprojekt och inte en permanent, positiv förändring.

Dessutom är jag inte övertygad om mejeriprodukternas förträfflighet, vilket naturligtvis gör det hela mer invecklat.

Så jag upprepar min fråga: Är det någon som har några tips på hur jag skulle kunna öka fettintaget radikalt utan (nästan) att äta så mycket griskött och mejeriprodukter?

Anmäl
2009-03-27 02:04 #5 av: DanielS

kokosolja?

Anmäl
2009-03-27 03:13 #6 av: mazen

Håller med. Kokosfett eller kokosolja är kanon: Har letat runt och de flesta tar ganska bra betalt.Positivast hitintills är Crearome, deras priser är ungefär hälten av hälsokostbuikernas. Mitt tips, prova Äggmjölk. Jag kör 2 ägg+ca:60g kokosfett med smak+en tesked kakao+1,5 dl hett vatten.

Anmäl
2009-03-27 16:44 #7 av: Karisannelie

enrajb Äggmjölken måste ju va optimal för dig? se tråd om den, finns många olika varianter man kan göra. Då får du i dig fett och proteiner jättelätt!

Anmäl
2009-03-27 16:47 #8 av: Jennix

Jag äter väldigt lite mjölkprodukter själv, och sätter fokuset på fett kött. Nötfärs kanske inte är superfett men du kan alltid lägga en bit smör på om du vill, annars är entrecôte rätt fett. Avocado äter jag också ibland, inget fel på det. Lammkotletter funkar bra också, om du gillar det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-03-27 16:50 #9 av: Karisannelie

Hur har du det med ost? Funkar det för dig? Finns ju mängder med fettrika smarriga ostar som man kan använda i mat, äta som dom är, gratinera med, fritera i baconmjöl, ja allt möjligt roligt!

Anmäl
2009-03-27 16:50 #10 av: Annica38

Sen kan man ju hoppas att dina smaklökar förändras och att du börjar tycka om tex fläsk!

Förut blev jag fruktansvärt äcklad av kycklingskinn, men nu tycker jag det är jättegott!

Och jag vet att jag inte är ensam om att ha upplevt en sån förändring!

Anmäl
2009-03-27 16:53 #11 av: Karisannelie

Åh, jag är ju dum som en liten ko! (och söt som en)! Du ville ju ha fettkällor som inte var mejeri, åsså kommer jag dragandes med ost! håhåjaja! F´låt! :-D

Anmäl
2009-03-27 18:15 #12 av: Zepp

Olivolja på eventuella grönsaker är gott och nyttigt!

Fast om du steker fett kött typ revbenssjäll i smör och tar en sås till detta så blir det rätt helt automatiskt!

Pröva att lägga in en matdag i Minmat så får du koll.. ofta får man i sig rätt mängd bara på det feta köttet!

http://minmat.net/counter.php

Anmäl
2009-03-27 20:45 #13 av: Pasi

Proteiner höjer inte blodsocker, åtminstone inte i studier på personer som är friska, eller har diabetes...oavsett om det intas ensamt (rent protein på tom mage) eller med andra livsmedel....och inte på mig de gånger jag provat.

Detta beror på att det höjer insulinet som hjälp för att ta sig in i cellerna men samtidigt höjer eller håller glukagonet högt för att fortsatt sockerproduktion/-frisättning skall ske....hjärnan behöver fortfarande den varan och skulle må väldigt dåligt om glukosen försvann helt plötsligt.;-)
Så protein är i det närmaste neutralt som jag ser det.

Den insulinhöjande effekten skulle ev kunna få lite mer socker att träda in i cellerna och då öka sockerförbränningen med en svag fettspärrande effekt( men snarare lagras det in i glykogenlagrena för att kunna användas vid behov)....men jag är mycket tveksam till det, eller att effekten ens är märkbar.

Men man kan inte använda protein som energikälla i nån större utsträckning pga att leverns kapacitet och tarmens upptag begränsar.

Anmäl
2009-03-27 21:40 #14 av: enrajb

Tack till er alla för alla bra tips.

Anmäl
2009-03-28 10:40 #15 av: bazz

Fettkällor - talg, ister, kokosfett, bearnaisesås, blandfärs med hög fetthalt (20%), rapsolja, nötter, äggula, fettranden på köttet, ta tillvara stekskyn och slå den över maten, majonnäs, avokado, mm

Hur många förslag behöver du?

Anmäl
2009-03-28 11:09 #16 av: lizaohman

Smör inte att förglömma :)

Anmäl
2009-03-28 14:15 #17 av: bazz

Eftersom TS ville undvika mejeriprodukter så tog jag inte upp smör på listan. Annars är smör ju en given favorit!

Anmäl
2009-03-28 14:52 #18 av: chilisalsa

Jag håller med Pasi här. Tror heller inte att ökat proteinintag är speciellt hämmande på fettförbränning. Iaf så länge man äter protein i form av mat som tar tid för kroppen att tillgodogöra sig. Och det protein som kroppen inte kan/hinner tillgodogöra sig gör vi oss av med den naturliga vägen.

Riktigt är oxå att proteinet inte föredras av kroppen som bränsle. Det är därför som man vid högroteinkost inte räknar med 4 Kcal per gram protein utan faktiskt en lägre siffra...

Anmäl
2009-03-29 15:58 #19 av: enrajb

Bazz,

Tack för alla förslag. Nu behöver jag inga fler förslagSkrattande.

Anmäl
2012-05-25 08:52 #20 av: [Pennylane1]

de flesta klarar smör om det inte handlar om direkt allergi eller överkänslighet.

Anmäl
2012-05-25 12:11 #21 av: crikarlshamn

Jag känner som dig enrajb och äter mycket växt oljor med smak och lite omega 6 - oliv, sesam, avocado, hasselnöt, pistache, pumpa, etc.

plant fats and oils omega 3 and 6

By Julianne| | Full size is 546 × 547 pixels

plant fats and oils omega 3 and 6

Kött och Nötter i samma bild

Anmäl
2012-05-25 13:03 #22 av: [Pennylane1]

pistasch har väl jättemycket omega 6 enl den där listan? Sesam och macadamia med,  jag fattar inte det där riktigt Obestämd...  allt verkar ha väldigt mycet mer O6 än  O3, utom valnötter, chiafrön och linfrön.

Anmäl
2012-05-28 12:50 #23 av: crikarlshamn

Pennylane,

Rekommenderar att läsa hela artikeln, men i ett par ord:

you need to lower your omega-6 to omega-3 essential fatty acids ratio to about 2:1

http://theconsciouslife.com/anti-inflammatory-diet-how-to-balance-omega-3-omega-6-fats.htm

Note: At this point, it’s tempting to think that omega-6 is the ultimate bad guy we should eliminate and omega-3 is the hero we need to have more of. This is a misleading and dangerous viewpoint. Every nutrient has its place, including omega-6 fats, and shouldn’t be eliminated altogether.

The key here is moderation. Anything in excess is bad for us, even if it’s good. For instance, we know that extra virgin olive oil is a potent anti-inflammatory food that confers heart-protecting compounds. But it’s still full of high caloric fats and over-consumption of any fat can lead to unwanted weight gain and obesity, no matter how good it may be.

Anmäl
2012-05-28 16:43 #24 av: [Pennylane1]

ja inte blev jag klokare för det! 2:1 är då verkligen inte värdet för pistaschnötter i närheten av? Snarare 5:1 eller räknar och fattar jag helt galet?

Anmäl
2012-05-28 17:31 #25 av: crikarlshamn
Läser du hela artikeln kanske det blir klarare. Att veta vad de olika oljorna och animaliska fetterna har för värden gör att man kan balansera och undvika de med sämst värden. http://weightoftheevidence.blogspot.com/2006/10/omega-3-and-omega-6-food-sources.html Sunflower Oil
53g LA (n-6)
0g ALA (n-3) Flaxseed Oil
15g LA (n-6)
55g ALA (n-3) Macadamia Nut Oil
1.5g LA (n-6)
1.5g ALA (n-3) Pistacholjan är bättre än tex solrosolja och eftersom pistach endast har en ratio utav 5:1 fàr man väga upp med att blanda i lite linolja (flax) eller macademia tex för att väga upp omega 3.
Typ av olja Omega-3 Omega-6 Enkelomättat fett Mättat fett
Linfröolja 57 16 18 9
Rapsolja 10 22 62 6
De som tycker om att äta smör rakt upp och ned har inga problem att fà i sig fettet men vi andra fàr ta det vi fàr tag i. Jag tycker om smör när jag steker grönsaker, fisk och kött i det men att breda pà skinka och rulla ihop är inget för mig. Kan äta en msk vispgrädde och max 50g hàrd fàr ost men inte mycket mer i mejeriprodukt vägen. Animal Fats

Beef Tallow (grain-fed beef
source)
4g LA (n-6)
0.7g ALA (n-3)

Chicken Fat
17g LA
(n-6)
1.1g ALA (n-3)

Lard
10g LA (n-6)
1.4g ALA
(n-3)

Mutton Fat
5g LA (n-6)
2.9g ALA (n-3)

WHOLE
FOOD SOURCES (per
100g)

Dairy

Cheddar cheese,
natural
0.5g LA (n-6)
0.4g ALA (n-3)

Cream cheese, regular
0.8g
LA (n-6)
0.5g ALA (n-3)

Gruyere cheese, regular
1.3g LA
(n-6)
0.4g ALA (n-3)

Heavy Cream, conventional, grain-fed cows
0.9g LA
(n-6)
0.6g ALA (n-3)

Milk, whole, conventional
0.1g LA
(n-6)
0.1g ALA (n-3)

Butter,
conventional
2.73g LA (n-6)
0.32g ALA (n-3)

Butter, grass-fed
organic
1.8g LA (n-6)
1.2g ALA (n-3)

Bacon ratio är kanske att tänka pà likasà? Läser du till om detta är det viktigaste att förstà att inte överdriva omega6, hàll sà làgt som möjligt samtidigt som man tillàter sig själv att leva.  Sesam oljan har ingen bra ratio men sà stark i smak att ytterst lite behövs och man kan späda ut i macademi som knappt har smak tex. Trevlig kväll!
Anmäl
2012-05-28 18:10 #26 av: [Pennylane1]

det är nog min tidigare utbrändhet som gör att jag har yutterst svårt att läsa och fatta sådana texter... jag föesökte faktiskt läsa... men på engelska och mumbo jumbo samtidigt gör att jag  begriper absolut inget! Men jag äter smör så jag får nöja mig med det...

Anmäl
2012-05-28 18:21 #27 av: crikarlshamn

Pennylane, förlàt, förlàt!  Tänker inte alltid pà att jag blandar spàk hej vilt.  Och det var mycket text. Ursäktar mig!  Du skulle se mina fransktalande vänners min när jag talar Svenska med dem ;o)

Springer nu i väg och gör kvällsmat.

Frittata med tomat, courgettes och massor av parmigiano reggiano som ska serveras med en fänkàlssallad lövtunnt skivad med hjälp av en mandolin.  Ringlad hasselnötsolja och flingsalt.

Blev inspirerad av:

http://ohmansmatovin.wordpress.com/2012/05/28/frittata-italiensk-omelett/

minus spagettin!

Trevlig kväll! Glad

Anmäl
2012-05-29 14:31 #28 av: gun92884

#27skrivet av crikarlshamn

Oh boy, känner jag igen mig i språkförbistringen Det blir en salig röra ibland ... och vilka fina ord man kan göra själv Skrattande

Anmäl
2012-05-29 14:37 #29 av: crikarlshamn

Det bästa är nog "garen" för la gare/stationen...

Inte vackert Flört

Anmäl
2013-07-01 12:41 #30 av: projectbeauty

There's nothing wrong with a high protein diet, except for the fact that most people experience some form of skin inflammation. That can easily be fixed by incorporating these 13 foods into your diet - http://besskincare.com/reduce-inflammation-naturally

Anmäl
2013-07-01 21:52 #31 av: tililili

detta med omega 3 och 6... är det så att det är vanligast att man får i sig för mkt omega 6 och för lite omega 3 ?

Har också svårt med engelskan när det blir för mkt "fackspråk" 

Ser i listorna ut som att allt utom linfrön och "chai seed" (?) har högre omega 6. Och linfrön är ju lite giftiga, så vad ska man äta?

Du skriver bla om smör och kokosolja...trodde de var mättade fetter?

Anmäl
2013-07-01 22:28 #32 av: Zepp

Beror ju på vad du äter!

Äter du mycket vildfångad fet fisk, gräsbeteskött, vilt, omega-3 ägg och undviker spannmål, fröer, fröoljor.. det mesta som säljs på ICA, COOP, WILLYs så får du en bra balans!

Anmäl
2013-07-02 19:50 #33 av: tililili

det är väl där ekonomin kommer in kanske i så fall...

hemma hos mamma och pappa på landet, där man kan köpa en halv gris av grannen som man sett springa omkring och grymta i hagarna, får hem älgkött från skogen och kan köpa ägg av bästa kompisen!

MEN med studentekonomi i centrala uppsala blir det kanske lite si och så med kvaliten på maten :(

Det är inte dyrt att äta LCHF, men det är dyrt att äta bra mat

Anmäl
2013-07-02 19:57 #34 av: Zepp

Jo just det, så är det.

Grejen är att vi knappast behöver vara rädda för att få i oss för lite Omega-6, utan problemet är att vi som regel får i oss för mycket.. och för lite Omega-3.

Sen som lök på laxen, vi kan inte tillgodogöra oss vegetabiliskt omega-3, utan det behöver ha passerat något djur.

Då är det ett problem att man mer eller mindre har gått över till att föda upp djuren på spannmål, som innehåller O-6.

Anmäl
2013-07-05 19:05 #35 av: gun92884

#33 skrivet av tililili

Rolig granne du har som springer runt och grymtar I hagen ☺

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.