Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Glukosintolerans och hyperthyreos

2009-04-08 16:16 #0 av: Rachix

Hejsan,

jag hade tidigare Graves (hyperthyreos) som nu är borta (slutkontroll oktober 2009). När jag läste om denna sjukdom upptäckte jag att det kan finnas samband mellan sköldkörtelproblem och glukosintolerans. Jag hade sedan tidigare dragit ner på kolhydraterna eftersom jag märkte att jag inte mådde väl av dessa. Efter ett tag hittade jag fram till LCHF.

Att hitta "rätt" bland alla dessa undersökningar och forskningsrapporter är dock ett heltidsgöra, så jag undrar om det finns någon som kan berätta om detta samband eller kanske hänvisa till en riktigt bra (gärna populärvetenskapligt skriven) undersökning på samband mellan glukosintolerans och hyperthyreos?

En annan fråga jag har är hur LCHF påverkar just oss med anlag för hög ämnesomsättning. Jag är förstås livrädd för att jag ska få tillbaka min Graves och vill undvika det till varje pris. Jag märker att jag får hjärtklappning och ryckningar om jag äter för "strikt" LCHF, samtidigt blir jag ju trött och hängig av att äta för många kolhydrater... givetvis blir man lite hypokondrisk när man haft en sån här sjukdom, men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra.

Finns det någon som kan förklara sambanden eller hur detta fungerar i kroppen eller som kan hänvisa mig till en bra undersökning angående Graves och föda?

Jag läser väldigt bra på engelska och hjälpligt på tyska, så även utländska referenser är välkomna.

Anmäl
2009-04-08 18:25 #1 av: elvato

Ett förslag: gå in på bloggen Kostdoktorn.se, eller doktor Dahlkvists blogg,  där är nog chansen att få svar bättre. Lycka tillSkrattande

Anmäl
2009-04-08 18:30 #2 av: mikaelj

Andreas brukar svara här i sinom tid.

Anmäl
2009-04-09 01:33 #3 av: Doc

Någon starkare koppling mellan tidigare Graves och glukosintolerans känner jag inte till. Inte heller tror jag att LCHF ställer till det för dig pga din tidigare Graves.

Anmäl
2009-04-14 18:11 #4 av: Rachix

Tack för svaren. Jo det här är kanske inte ett så känt fenomen och det är som sagt svårt att hitta adekvat information om detta. Söker man på nätet finns en uppsjö av artiklar som i mindre eller högre grad pratar om sambandet. det är dock svårt att veta vad som kommer först: hönan eller ägget. 

De flesta undersökningar är gjorda på diabetespatienter som redan har den ena sjukdomen konstaterad. Det finns undersökningar på patienter med Graves som visat sig ha diabetes och vise versa. Det är båda autoimmuna sjukdomar som ökar risken för att man utvecklar ytterligare en autoimmun sjukdom.

Det jag hittills har lyckats läsa mig till är att patienter med Graves har glukosintolerans eller insulinresistens, som ofta går tillbaka om sjukdomen behandlas. Detta hänger ihop med ämnesomsättningshormonerna som antingen ökar eller minskar frisättningen av insulin i blodet (beroende på om man är hyper eller hypo) och stör glukosupptaget i cellerna. (Något åt det hållet iaf - jag är ingen forskare).

Jag skickar med ett axplock av utdrag ur undersökningar som jag hittat. De är mer eller mindre relevanta, men har alla intressanta inslag. Skickar äåven källhänvisningar i form av länkar till de sidor jag har hittat informationen på.

--------------------------------

Informationsblad om diabetes och sköldkörtelsjukdom.

http://www.thyroidtoday.com/PatientResources/english/Thyroid%20Hormone_E09.pdf

"Both diabetes and thyroid disorders involve a dysfunction of the
endocrine system, which is a group of glands that help regulate various
aspects of the body's metabolism.
• Studies have found that diabetes and thyroid disorders tend to cooccur
in patients.
• Almost one third of people with type 1 diabetes have been found to
have thyroid disease. This is because type 1 diabetes and the most
common thyroid disorders are autoimmune diseases, which are diseases
in which the immune system attacks a gland or organ of the
body.
• People with an autoimmune disease are more likely than the general
population to develop other autoimmune diseases, such as
Addison disease, pernicious anemia, rheumatoid arthritis, or lupus.
• Thyroid disorders are also common in type 2 diabetes because
both of these illnesses tend to occur more frequently as people age.

Thyroid disorders can have a major impact on glucose control, and
untreated thyroid disorders can affect how diabetes is managed.
• Hypothyroidism can decrease the insulin requirement in patients
with diabetes, and hyperthyroidism may worsen glucose tolerance
or control.
• Underlying thyroid disorders may go undiagnosed because the
common signs and symptoms of thyroid disorders are similar to
those for diabetes and can be overlooked or attributed to other
medical disorders. Symptoms of hypothyroidism are common in
patients with type 2 diabetes and symptoms of hyperthyroidism
may be attributed to poor diabetic control in patients with type 1 diabetes."

---------------------------------
Rubrik: Is Type 2 Diabetes an Autoimmune-Inflammatory Disorder of the Innate Immune System?

http://endo.endojournals.org/cgi/reprint/146/10/4189

Med bl.a. liten hänvisning till Hashimotos. Handlar helt enkelt om att diabetes är en autoimmun sjukdom precis som hypertyreos och att har man en kan man utveckla en till.

---------------------------------
En enkelt skriven text om bl.a. diabetes och hypertyroid. Men vad kommer först? Hönan eller ägget?

http://journal.diabetes.org/clinicaldiabetes/v18n12000/Pg38.htm

"The presence of thyroid dysfunction may affect diabetes control. Hyperthyroidism is typically associated with worsening glycemic control and increased insulin requirements. There is underlying increased hepatic gluconeogenesis, rapid gastrointestinal glucose absorption, and probably increased insulin resistance. Indeed, thyrotoxicosis may unmask latent diabetes.

In practice, there are several implications for patients with both diabetes and hyperthyroidism. First, in hyperthyroid patients, the diagnosis of glucose intolerance needs to be considered cautiously, since the hyperglycemia may improve with treatment of thyrotoxicosis. Second, underlying hyperthyroidism should be considered in diabetic patients with unexplained worsening hyperglycemia. Third, in diabetic patients with hyperthyroidism, physicians need to anticipate possible deterioration in glycemic control and adjust treatment accordingly. Restoration of euthyroidism will lower blood glucose level."

-------------------------------

Japanarna har forskat kring det här, men tyvärr finns bara studien på japanska verkar det som. Abstraktet finns på engelska dock.

Rubrik:[The mechanism of glucose intolerance in patients with Graves' disease]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1291337

-------------------------------------------
Så här står det i Graves' Disease and the Manifestations of Thyrotoxicosis

http://www.thyroidmanager.org/Chapter10/10_endocrine.htm

"Thyrotoxicosis increases the demand for insulin, perhaps by accelerating its metabolism. In addition, resistance to the action of insulin is present, since in nondiabetic thyrotoxic patients normal fasting blood glucose levels are associated with double the normal insulin concentration,275 and resistance is found on incubation of adipocytes in vitro.276 Diabetes may be activated or intensified, and is ameliorated or may disappear when the thyrotoxicosis is treated. Long ago experimental diabetes was shown to result from long-standing thyrotoxicosis in the presence of partial pancreatectomy.277 The adverse effect of hyperthyroidism on glucose control in patients with non-insulin dependent diabetes is caused by increased basal hepatic glucose production and reduced ability of insulin and glucose to suppress hepatic glucose production.278,279 Although hyperthyroidism increases the requirement for insulin, the effectiveness of exogenous insulin on carbohydrate metabolism is actually enhanced. If glucose is administered intravenously and continuously to a thyrotoxic subject so that blood sugar is maintained at a high level, administered insulin has an effect on glucose removal from the blood 279 that is greater than that in the normal subject."

(siffrorna är hänvisningar i texten)

Ja som sagt det var ett litet axplock... kom gärna med kommentarer eller idéer om vart man kan söka mer information. Skrattande

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.