Annons:
Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 14318 ggr
Velour
2009-03-12 19:04

Fråga om sukrin

Måste fråga om det här med sukrin, det innehåller ju 100% kolhydrater?

Om man tex använder hermesetas strö är det 54g per 100g

Och flytande suketter är 0g kolhyrater.

Varför är sukrin så bra när det e så mycket kolhydarter?

Annons:
Per_W
2009-03-12 20:49
#1

Bark, gräs och sågspån innehåller säkert också närmare 100 % kolhydrater. Men det är kolhydrater som människokroppen inte klarar av att bryta ned.

Så som jag förstår det hävdas det att sockeralkolholen i sukrin inte heller är nedbrytbar för människokroppen. Hur stor andel kolhydrater den innehåller blir i så fall ointressant.

Vill dock lägga in en liten brasklapp…flera komersiella aktörer har tidigare hävdat att alla sockeralkoholer ska räknas bort från "nettokolhydraterna" (bl a Atkins bars) men i många fall har det visat sig att vissa av dessa sockeralkoholer i slutändan omvandlas till blodsocker.

Titta på denna sida på Wickipedia om sockeralkoholer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol

Notera att de inte anger sockeralkoholen (erytrithol) i Sukrin till noll som i reklamen för sukrin utan till 0,213 kcal/100 g. Vad som är den absoluta sanningen vet jag inte!

Per Wikholm, författare "ideologin och pengarna bakom kostråden"

JAUS
2009-03-12 21:12
#2

De som har testat här säger att insulinnivån inte höjs.

magma
2009-03-12 23:18
#3

Jag kan inte svara för hur blodsockret reagerar, men jag har använt det i perioder och gått ned i vikt under tiden och inte fått sug eller dylikt heller.

Emmisha
2009-05-05 17:52
#4

använd agavesirap istället….. mkt bättre och har superlågt GI. kommer från en växt! :D bästa ever. o jättegott. lite kolasmak över det!

Magica1970
2009-05-05 17:55
#5

Sött ska inte vara gott :) Sukrin förhöjer smaken något, men är inte gott i sig själv (intetsägande smak). Mitt sötsug triggas lätt, men sukrin ger inte utslag på det.

Pasi
2009-05-05 18:23
#6

#4 Man vill ju helst att produkten man använder har ett GI och GL så nära noll som möjligt. Har du mer info om agavesirap….t ex vad det är som ger den söta smaken?

Annons:
[Pennylane1]
2009-05-05 21:10
#7

# 4 sukrin kommer också från en växt! Om det bevisar sakers förträfflighet. Liksom förstås stevia.

Lisabet
2009-05-05 22:37
#8

Jag hittade detta på wikipwdia om agavesirap:

"Agave syrup consists primarily of fructose and glucose. One source[4] gives 92% fructose and 8% glucose; another[5] gives 56% fructose and 20% glucose. These differences presumably reflect variation from one vendor of agave syrup to another. Due to its fructose content and the fact that the glycemic index only measures glucose levels, agave syrup is notable in that its glycemic index and glycemic load are lower than many other natural sweeteners on the market. [6].

However, the extremely high percentage of fructose (higher than that of high-fructose corn syrup) can be deleterious and can trigger fructose malabsorption, metabolic syndrome[7], hypertriglyceridemia, decreased glucose tolerance, hyperinsulinemia, and accelerated uric acid formation.[8][9][10]   Low-carb diet advocate Dr. Michael Eades M.D. advises to "avoid it [Agave syrup] like death".

Det var ord och inga visor - undvik!

Pasi
2009-05-05 22:48
#9

#8 Små mängder behöver man knappast undvika….men det blir säkert mycket billigare att använda fruktos i paket.

[Pennylane1]
2009-05-05 22:48
#10

vanligt socker kommer förresten också från växter! Så, som sagt, att något kommer från en växt är faktiskt ingen garanti för att något är bra över huvud taget!

JAUS
2009-05-08 10:16
#11

Sukrin finns naturligt i frukt, bär och svamp. Så det är inget främmande ämne för kroppen. Sukrin skall tydligen också vara bra för tänderna.

frukaos
2009-05-08 13:54
#12

# bra eller "inte dåligt"? Alltså skulle sukrin ge bättre tänder?

[Pennylane1]
2009-05-08 14:03
#13

det tror jag inte men det ska inte skada tänderna.

Annons:
JAUS
2009-05-08 15:05
#14

#12 Ja, men det är inte lika effektivt som xylitol. Planerar att göra eget sukrintuggummi med äkta vaniljsmak att ha och tugga på.

Emmisha
2009-05-08 17:19
#15

kan man köpa sukrin i vanliga mataffärer i Norge??

[Pennylane1]
2009-05-08 17:20
#16

var har du läst att det ska vara BRA? jag har endast sett "skader ikke tennene"  vilket ju inte är samma sak.

haneit
2009-05-08 23:59
#17

Hur kan Life-butikerna vara så olika här och i Norge?

Jag var in på Life här i stan och frågade efter sukrin och hon som var i affären visste inte vad det var. När jag sa att det var ett sötningsmedel sa hon bara att de inte hade några sådana.

Det kändes konstigt att hon inte alls visste vad det var…

Emmisha
2009-05-09 01:45
#18

#17 Sverige är bara SÅ efter alla andra. Vi TROR att vi ka allt om allting o att vi har det bästa grejerna till allt… men ack så fel hehe. irriterande.

Men beställ på rawfoodshop.com eller på mindresocker.se

Magica1970
2009-05-09 12:32
#19

#18 Det är ju inte sant! Vilket annat land har LCHF i den utbredning som vi har i Sverige? Skrattande

JAUS
2009-05-09 13:27
#20

#16 Du tror mycket du, men vet lite. Bara för att du inte känner till det behöver det inte vara falskt. Har du provat använda google någon gång och ta reda på saken själv? Här är en sida där det står varför sukrin är bra för tänderna, det finns fler men dem får du söka efter själv. Och nästa gång kan du väl kolla upp det själv istället för att anklaga andra hela tiden.

Annons:
[Pennylane1]
2009-05-10 00:09
#21

varför så otrevlig? Jag frågde var du hade hittat infon och det räcker väl att tala om det?

Emmisha
2009-05-10 16:47
#22

#19 hahah iof… det är ju sant!!Skrattande

men du fattar va jag menar…. :P

JAUS
2009-05-19 13:29
#23

#21 Sorry, men jag hade fått två negativa kommertarer i två olika trådar av dig samtidigt och var på dåligt humör.

frukaos
2009-05-19 14:38
#24

#20 Den sidan kändes ju trovärdig. Kanske är sukrin bra för tänderna men den sidan kändes som om min lillebror plitat ihop nå't. No offense men lite mer hard facts kanske.

När jag googlade hittade jag mest sidor om att Sukrin var snällt mot tänderna och inte att det gjorde tänderna friskare.

"Clinical studies have shown that Sukrin does not promote tooth decay." -http://www.funksjonellmat.no

"Erythritol has been certified as tooth-friendly" -Wikipedia

Sukrin är snällt mot tänderna och ökar inte  problem med tänderna. Står inte att det minskar problemen.

Eftersom du VET något kan du väl skicka en länk med lite tyngd?

JAUS
2009-05-19 15:36
#25

#24 Tänker inte vara din slav, hitta dem själv!

nyborjare08
2009-05-19 16:07
#26

#25 jag skulle också vara intresserad att läsa mer om det du har hittat om sukrin. För om du är säker på att det är så borde du väl ha hittat något om det någonstans? Glad Jag tycker att det är svårt att googla "rätt" , så om du har en länk att dela med dig av så skulle jag bli glad!

 

 

frukaos
2009-05-20 02:50
#27

#25 Tack för det, du får behålla din "hemsidor" för dig själv. Lol.

Annons:
NomNom
2009-05-20 03:30
#28

Såå. …för att glida lite inom ämnet, exakt VAD använder ni Sukrin till? Typ kakor? Kan jag ha det i chokladbollar tex? (Smör och kokosvarianten). Används det i mått likvärdigt med socker?

magma
2009-05-20 07:37
#29

Ibland använder jag det i äggmjölk, fast oftast kör jag utan. En gång har jag gjort maränger med sukrin, det fungerar utmärkt men blir enligt mig en lite "kall", metallisk bismak.

Det har ca 80% av sockrets sötma enligt uppgift från sidor där sukrin säljs och tillverkare, men jag skulle ändå inte dosera det högre än vanligt socker p.g.a den eventuella bismaken. Funkar säkert bra till chokladbollar och dylikt.

haneit
2009-05-20 09:18
#30

Ja tycker det fungerar jättebra. (Speciellt i glass) Men jag tycker att man måste ta mindre av det än socker, för annars känner jag bismaken…

[Pennylane1]
2009-05-20 11:06
#31

bismak? Sukrin har väl ingen bismak? Annat än att det smakar lite som frukt-/druvsocker när man tar det rent, som jag upplever det iallafall! Det anges att man ska ta det i samma mängd som socker och att det är lite mindre sött än vanligt s. men jag tycker att det är sötare än vanligt socker iallafall i den färdiga rätten.( alltså för sött bara men inte bismak,  som om man tagit för mycket socker bara) Jag använder att strö lite i CF med vaniljpulver t.ex. eller i pajer , rabarber med lite sukrin och kokt i mikron och lite grädde på. mums! Jag har gjort mandelmarängtårta, finns recept här kallade den påsktårta för det var till påsk jag gjorde den. Funkar utmärkt, man känner ingen skillnade mot vanlig, ingen jag bjöd den på kände det iaf.

Jag har gjort en sorts hallonkaka med marängbotten smörvaniljkräm och så hallon då också, mums!

Sen har jag lite i ischoklad eller chokladkakor för jag tycker det blir för starkt med mörk choklad, och så har jag gjort typ marschmallows med äggvita, gelatin och sukrin, de blev finemang!

haneit
2009-05-20 17:34
#32

Pennylane1:

Jag tycker då helt klart att det har en bismak! Jag har inte smakat på det "rent", men jag har märkt av en bismak i sådant jag gjort…

NomNom
2009-05-20 17:39
#33

Okej, tack så mycket för info alla!! Och för synpunkterGlad Då ska jag absolut handla hem lite, är ingen gottegris själv, mest gräddegrisTungan ute, men det kan ju vara trevligt att söta någon bjudkaka och liknande.

gyllenetider
2009-06-15 02:22
#34

Haha denna JAUS är lite komisk Tungan ute Är inte din slav, leta själv… då har han/hon ju inget konkret att visa. Så måste det ju bara va!

Annons:
JAUS
2009-08-23 18:22
#35

Hade helt glömt bort denna tråd.

Först vill jag tacka alla mycket för alla påhopp mot mig under den jobbigaste perioden i mitt liv, de fick mig att må såå jävligt mycket bättre. Här har ni länken. Den var faktiskt inte allt för svår att hitta men jag hade varken tid eller psykisk ork att göra det då.

# 34 Du påstår att jag är mytoman? Tydligen inte, tänk efter nästa gång du anklagar någon för att ljuga.

Jag hade länken sparad, men alla mina bokmärken försvann vid en dator krasch tidigare i år. Nedan är även ett citat från www.funksjonellmat.no:

"Sukrin er tannvennlig. Bakteriene i munnen klarer ikke å bryte ned Sukrin, så den medvirker ikke til hull i tennene. I tillegg har den en beskyttende effekt ved å redusere plakk og antall bakterier i munnen."

[Pennylane1]
2009-08-24 00:03
#36

om man har en avvikande uppfattning än dig så är det påhopp och negativa kommentarer? Stackars dig…

JAUS
2009-08-24 00:08
#37

Pennylane: Varför talar du nedsättande till mig? Tror du jag inte ser igenom dina härskartekniker?

Förtal anser jag vara ett personligt påhopp.

[Pennylane1]
2009-08-24 15:28
#38

undrer vem som har talat nedsättande om vem? Jag har ifrågasatt dina uppgifter vid ett par tillfällen, eller FRÅGAT var du läst, bett om referenser. VAR gång har du svarat med personliga påhopp. Jag har ingen gång gjort det.

Citerar dig själv här ovan:

" Du tror mycket du, men vet lite. Bara för att du inte känner till det behöver det inte vara falskt. Har du provat använda google någon gång och ta reda på saken själv? Här är en sida där det står varför sukrin är bra för tänderna, det finns fler men dem får du söka efter själv. Och nästa gång kan du väl kolla upp det själv istället för att anklaga andra hela tiden"

Rebs
2009-09-02 18:02
#39

För att återgå till ämnet, så undrar jag lite över det faktum att kroppen inte kan bryta ned sukrin. Kan det verkligen vara hälsosamt? Har för mig att LCHF väl ändå gick ut på att man skulle hålla sig till så ren och naturlig kost som möjligt utan konstgjorda ämnen som kroppen inte känner igen och/eller inte kan bryta ned?

Själv har jag problem med ibs och får absolut inte sätta i mig sånt som tarmarna inte kan bryta ned, eftersom det skapar onödiga smärtor. Var nog mest därför jag undrade.

Någon bland sukrinanvändarna som har ibs? Hur funkar det för er?

[Pennylane1]
2009-09-02 19:37
#40

sukrin är inte "konstgjort", inte kemikalier, utan utvinns ur päron.

roggan
2009-09-02 22:29
#41

Jag har väldiga problem med magen (förstoppning alt diarre, upplåst, kram etc etc) och jag klarar av sukrin. Ibland kan jag känna av en upplåst känsla men jag har svårt att veta om det har med sukrin eller det andra jag äter att göra. Har dock inte fått ont i magen av sukrin eller andra magåkommor som förstoppning. Så jag klassar det som safe - dvs inte alls som andra sötningsmedel

Annons:
Rebs
2009-09-03 11:48
#42

#41 - tack för inputen. Det lär ju faktiskt helt ok. Verkar vara lite svårt att hitta, för alla butiker har det inte…

Agyr07
2009-09-03 12:45
#43

Jag beställde mitt sukrin på nätet. Leverrades hyfsat snabbt och jag har använt det i ålandspannkaka. Kände att jag behövde lite sötma i den.

roggan
2009-09-03 20:21
#44

daglivs i stockholm har det men annars har jag inte hört talas om ngr andra butiker som har det. Någon annan kanske vet. Går annars att beställa som #43 skriver

[Pennylane1]
2009-09-03 21:57
#45

på mindresocker.com finns en lista över några lifebutiker som säljer det

Jennix
2009-09-03 22:10
#46

#39  Jag har känslig mage och klarar inte av sötningsmedel. IBS vet jag inte om det är men misstänker att det har varit det. Jag skulle inte rekommendera sötningsmedel alls men det är upp till var och en.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Agyr07
2009-09-05 23:09
#47

Sukrin är också nödvändigt tycker jag när jag ska blanda en kakaodrink. Blir lagom sött och jag känner inte någon bismak.

sophiemadeleine
2015-05-22 05:54
#48

"Sukrin räknas som en kolhydrat, men uppför sig inte som andra kolhydrater, som socker eller stärkelse. Sukrin blir inte använt som energi i kroppen, men utsöndras oandvändt genom urin. Du behöver därför inte ta med Sukrin när du räknar ut kolhydrater. Detta gör Sukrin lämpligt vid lågkolhydrat kost, och för alla som vill undvika onödiga kolhydrater. Kroppen behandlar Sukrin annorlunda än andra sockeralkoholer (xylitol, maltitol, sorbitol etc). Sukrin är den minsta sockeralkoholen vi känner till, och blir tagen upp nästan fullständigt (90%) i tunntarmen, och sköljd ut oförändrat. De andra sockeralkoholerna är större, och blir bara delvis absorberade i tunntarmen. De går därför vidare till tjocktarmen där de bryts ner av bakterier som producerar fettsyror och gaser. Dessa fettsyror tas upp i kroppen som energi. I tillägg dras vatten ut till tarmen (pga. osmotiskt tryck), något som kan leda till lös mage. Sukrin skiljer sig alltså från de andra sockeralkoholerna genom att det varken ger energi eller magobehag vid normal användning" sukrin.com :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
hemul
2015-05-22 15:33
#49

Aha, det där visste jag inte.  Har aldrig provat sukrin, är nöjd med min stevia, men det var intressant ändå.

[laloli]
2015-05-23 06:10
#50

Den här tråden har fått mej beställa sukrin. Hade inte en aning om att det fanns, men ska bli spännande testa. Använder annars stevia.

Zepp
2015-05-23 10:30
#51

Finns på ICA.. kallas där för ICA sötströ!

Är en blandningen mellan Erythriol och stevia glykosider som gör att det blir lika sött som socker!

Har en påse hemma.. sedan 4 år, den lär vara resten av mitt liv.. då jag sällan suktar efter sött numera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[laloli]
2015-05-23 10:42
#52

Aha! Tack för tipset, Zepp!

Upp till toppen
Annons: