Annons:
Etiketthälsa
Läst 38968 ggr
pyromanen
3/12/09, 10:19 PM

konstig tandvärk....

I fredags (hade då ätit LCHF i 16 dagar) fick jag tandvärk, det gjorde jätteont om jag fick nåt varmt eller kallt på tanden, riktigt svinont, så jag tänkte att ush då, nu blir det rotfyllning o grejer och fick tid hos tandläkaren på måndagen. I helgen medans jag väntade på tandläkardags försökte jag stå ut… och vaknade även mitt i  natten med tandvärk… och det kosntiga var att et började typ sprida sig och kännas från fler tänder i samma sida.  Hos tandläkaren i måndags blev jag röntgat kors o tvärs och det fanns inte antydan till hål någonstans!  jättefint alltihop och återkom om två år….sedan dess har det spridit sig till både över och underkäken i ena sidan… men inte lika ont som tur är… kan detta fänomen ha något med kosten att göra?  börjar tänka på det jag lästa med att kroppen kan ta kalk om det behövs… håller mina tänder på att lösas upp underifrån Skäms??

Annons:
nyborjare08
3/12/09, 10:24 PM
#1

Naturligtvis kan det vara något helt annat men med risk för att skrämma upp dig rejält… Symtom på hjärtinfarkt hos kvinnor kan yttra sig som tandvärk och ont i käken.

 

 

pyromanen
3/12/09, 10:47 PM
#2

mnjaa,  Känner mig nog för pigg för hjärtinfarkt, har storstädat och haft massor av energi idag Glad

redina
3/12/09, 10:55 PM
#3

Det kan inte vara så att du gnisslar tänder? Jag själv gnisslar tänder och kan bli väldigt om i käken. Var på kontroll nyss då jag har problem med att det gör ont i bihålorna, och det är troligtvis av att jag gnisslar. Jag "gnisslar" biter ihop även på dagarna.

Har även märkt att baconen ibland fastnar mellan tänderna och då kan det kännas efter ett tag som jag har värsta hålet, men då är det lite senor som fastnat.

Internettan
3/12/09, 10:57 PM
#4

Jag fick också tandvärk (tandköttsvärk?) när jag ätit LCHF i någon vecka eller så (i somras). Det var en tandvärk som kom när jag tuggade kraftigt och höll då i sig i flera dagar. Men när jag bara tuggade på andra sidan försvann tandvärken (tills jag tuggade på den sidan igen). Tandläkaren hittade inget hål eller så men sa att det var inflammerat. Det isade enormt i en tand också men hur tandläkaren än lagade och lagade om hjälpte det inte. Konstigt. Så småningom - efter flera månader - klingade det av. Jag hade aldrig haft sådana besvär innan så det känns lite skumt.

"Every point of view is a view from a point."

dubbelouseven
3/13/09, 2:28 PM
#5

Tog de röntgen på visdomständer? Dessa kan ställa till rejält, då de rör på sig, har du otur så kan det vara för trångt för dem.
Eller att du hatr varit alldeles hårdhänt med tandborsten och gjort dig illa om tandhalsarna. En del gånger så syns det inte.
Sen kan det vara en fraktur i tanden(bitit sönder en karamell?), sprickor ser man inte på rtg!

Internettan
3/13/09, 2:37 PM
#6

#5: Nu kanske du frågade trådskaparen men jag svarar ändå.

För min del har jag inga visdomständer kvar sedan länge. Och sprickor borde ju inte försvinna av sig själv? De senaste två dagarna har jag faktiskt känt av min "onda sida" igen efter att det varit borta i flera månader. Jag har ätit mer strikt LCHF igen nu efter att ha varit mer "liberal" ett tag. När jag först fick tandvärken åt jag också lite mer strikt. Man börjar ju undra om kosten har ett finger med i spelet.

Å andra sidan kan det vara tillfälligt, man drar så lätt felaktiga slutsatser och tror att allt har med kosten att göra.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
LaSadie
3/13/09, 2:47 PM
#7

Jag fick fruktansvärt ont i ena sidan av käken när jag hade bihåleinflamation =P

ariaam
3/13/09, 3:01 PM
#8

Ahhaa, det där känner jag igen!! Gnisslar du tänder på nätterna?? Jag trodde att jag fått inflammerade tandrötter så ont som jag hade men när jag gick därifrån så hade jag en beställning på en bettskena!!

lizaohman
3/13/09, 3:14 PM
#9

Detta har inget att göra med kosten alls. Mest troligt har du borstat för hårt ELLER så är det något som så att säga krypit på - känsliga tandhalsar pga att tandköttet dragit sig tillbaka. Använd Sendsodyn tandkräm och ta gärna på fingret och gnugga in i tandköttet och låt vara där utan att skölja bort. Om det är ett kraftigt anfall så tar det ungefär en vecka innan det klingar bort. Bättre tandhälsa är en av de allra vanligaste biverkningarna av denna kost. Själv behöver jag alls inte Sensodyn längre utan kör tandkräm utan giftet fluor.

Vad tror du själv, kan det vara orsaken till värken?

LenaK63
3/13/09, 3:29 PM
#10

Känner igen detta och många av förklaringarna stämmer på mig. Men jag har ytterligare en underlig företeelse. När det blåser snålt ute och jag kanske slarvat med mössa, om jag dessutom springer med öppen mun då kan jag få värk i några tänder. Dricka kallt eller varmt går inte då heller. Det tar ett tag, ibland mer än en vecka tills det går över.

Man har sagt mig att öron, näs och hals hänger ihop med många kanaler.

ariaam
3/13/09, 3:35 PM
#11

Håller med lizaohman! Jag använder Sensodyn.

lizaohman
3/13/09, 3:39 PM
#12

Här kan ni med liknande problem som trådskaparen läsa om känsliga tandhalsar, symptom och åtgärder:

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26579&Preview=

Annica38
3/13/09, 3:40 PM
#13

Kan känsliga tandhalsar bli bättre av sig själva, utan att man använder Sensodyn?

Det har börjat ila i mina tänder men jag skulle inte vilja byta tillbaka till en fluortandkräm - för jag antar att Sensodyn innehåller fluor!?

Annons:
lizaohman
3/13/09, 3:42 PM
#14

Jajamänsan, Annica38, varken maken eller jag behöver Sensodyn längre. Vi borstar tänderna, försiktigt och inte så länge med en elektrisk tandborste morgon och kväll. En lätt massage alltså. Använder Weledas tandkräm. Inga tandfickor heller, men det är kostens förtjänst (eller hål heller för den delen). Jag antar att om tandköttet har dragit sig tillbaka alldeles för långt, så kan det ta tid innan det "fäster" igen. Kanske kan det också vara irreparabelt, jag vet inte.

lizaohman
3/13/09, 3:45 PM
#15

Sensodyn innehåller fluor, men smärtan kan bli olidlig utan S. Men om du inte har elektrisk tandborste, så skaffa det och så använder du den lätt och försiktigt.

Annica38
3/13/09, 3:47 PM
#16

Lizaohman!

Bra! Jag har nyligen gått över till Weledas tandkräm. Och mina smärtor är nog inte värre än att jag kan stå ut med de tills de går över!

Tror att jag har börjat borsta för mycket och för hårt inför ett tandläkarbesök som gjorde mig nervös. Det var nämligen första besöket sedan januari 2003! Förvånad Men det gick bra - tre små hål, tandsten och beröm för att jag hade så fina tänder! Skrattande

Tack för rådet! Fortsätter att borsta (försiktigare) med Weleda.

magma
3/13/09, 4:12 PM
#17

Jag har värk nere i en tandrot. Tanden är känslig för om jag dricker kallt/varmt, då kan den bli att värka i timtal långt ned i käken. Likaså är den känslig för att tugga tuggummi, när jag äter kött osv- sådant som kräver mer tuggande helt enkelt.

För två år sedan så gick en bit sönder (fraktur) och enligt tandläkaren så kan sådana skador bero på att en amalgamlagning har en slags "sprängverkan". Så när man tuggr/biter ihop så kan alltså lagningen efter några år orsaka sprickbildning! Jag hade en stor och djup gammal lagning i den tand som gick sönder, jag fick en ny krona på den tanden. Och även en sådan lagning i motsvarande tand på andra sidan- och för en vecka sedan så lossnade även där en bit av tanden!!SkrikandesGråter Dock så räckte det med en vanlig lagning samt att amalgamet ersattes med plastlagning.

Tanden som värker är den första tanden med kronan, och nu på röngen så syns det "vitt" runt en tandrot- alltså en inflammation, ej infekterat dock. Så först 1 krona, som efter några månader togs bort och på med en NY krona utifall det var kronan som var fel påsatt… Och nu väntar en "rolig" rotfyllning av samma tand. Jag börjar ärligt talat få en släng av tandläkarskräck.

pyromanen
3/13/09, 9:31 PM
#18

Nej, inga blottade tandhalsar eller fickor här, så det är inte förklaringen.

Om det inte har med kosten att göra tror jag snarare på inflamation i käken… har tyvärr börjat få inflamationer lite överallt på senare år.

magma
3/13/09, 11:02 PM
#19

Det är samma som jag verkar ha i min stackars tand, som väntar på rotfyllning just nu. Efter att ha tuggat på t.ex kött eller mat med tuggmotstånd så kan det bli att molvärka i flera timmar ner i tandbenet. Suck.

FruFilur
3/14/09, 11:41 AM
#20

Jag har upplevt konstiga ilningar i tänderna som omställningsbesvär när jag kapat bort kolhydraterna ; hände vid två tillfällen, när jag först började med LCHF och sedan en gång till när jag varit några veckor i kolhydratvärlden, så förhoppningsvis är det inget konstigare än ett rent omställningsbesvär…

Mina besvär gick dock över på ett par tre dagar, men det kan ju vara om man är olika känslig också…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
[maviol]
4/29/10, 2:54 AM
#21

här har jag nåt som gör jag inte kan tugga något överhuvudtaget på vänster sida sen några veckor det isar inte bara det smärtar *in i helvette* av vad helst som kommer emellan , det bultar i längre perioder…särskilt då dagen gett tänderna sina utmaningar. Humöret är inte på topp. Tandläkaren jag gått till hittar inga fel på röntgen plåt , de plåtar 2 tänder , jag  påstår till dem det kan bero på andra tandhalsar (har väninna vars tandläkare hittat fel på "annan tandhals" än väntat) …märk väl: mina påståenden är ju bara en icketandläkares…..

Tandläkaren jag gått till säger jag biter ihop hårt. Det sade hon förra året också.

Hon påstodd även att jag var deprimerad denna gång. Förra året påstod hon liknande.

Men denna gång och med smärtan tappade jag hakan visste inte vad jag skulle säga….Jag sa eller pep mer: jag tror mer jag är stressad…

Vad blir man inte med dålig ekonomi fast man jobbar som sjutton  och sen en olokaliserad tandsmärta??!!

[maviol]
4/29/10, 3:06 AM
#22

Jag vill tillägga ….. Om en tandläkare SER att det inte finns nå´t fel i tand på en röntgen…HUR kan hon då SE / ge ett självsäkert utlåtande om Depression på klient, som hon inte ens har röntgat eller har rätt påstå i den yrkesroll hon här är i ???

Snuvad på typ 1300, så känner jag men jag har inte betalat sista än…men gör jag inte det får jag väl ingen hjälp alls…tt

Lätt att bli depriimerad av felvård håhå…Men, och  onda tänder är dock onda tänder .

Hur ifrågasätter man vård ? Undviker betala felvård?

Hejjj! // Maviol

[annalinnea]
4/29/10, 9:40 AM
#23

Jag har också kontig tandvärk!!

Började med en rejäl förkylning för drygt en vecka sedan. Jag hade lock för örat av och till i flera dagar. I tisdags återkom locket och gjorde jötteont hela dagen. Igår var smärtan borta, jag gick till vårdis i alla fall och doktorn sa "förkylningsöra", ingen inflammation.. Av och till under de senaste dagarna har jag ockå haft ont i överkäken på samma sida som det onda örat, och det har vandrat runt lite mellan under-och överkäke.

Är det troligt att smärtorna hänger ihop månntro?

Lodur
4/29/10, 7:09 PM
#24

Jag har i några år haft konstig tandvärk och värk i käkarna. Tandläkaren har inte hittat något, utan skyllt på inflammation och liknande. Min kroppsterapeut undersökte mig med något som heter F-scan och hittade en massa borrelia bakterier. Nu har jag behandlat mig för det i ca ½ år och tandvärken är nästan borta. Läs mer om Borrelia här:
http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

LenaM61
4/30/10, 1:14 AM
#25

Jag har också mycket problem med konstig tandvärk på ena sidan. Ibland hjälper det med nässpray. Kan var nån inflammation i bihålor/tand som gör att det svullnar och då kan det lätta med nässpray.

Ibland syns i tandproblem på röntgen på en gång utan det måste gå ett tag. Har själv råkat ut för det. När jag kom tillbkaks efter en vecka syntes problemet och jag fick rotfylla. De testad även med att mäta med nån sorts elstöt för att kunna konstatera att tanden var döende.

lchfbarbie
3/15/11, 8:00 PM
#26

puttar upp den här tråden lite eftersom jag i några dagar, 5?, haft ont i vänster käkes tänder. det gäller en tre, fyra tänder och det är inget som gör ont när jag tuggar eller känsligt för något jag äter, utan en ihållande värk som är där hela tiden, molande men inte jättestark. känns som en inflammation eller en början på influensa eller liknande. jag har sen ungfär lika många dar massor av tjockt, segt snor i näsan som jag snyter ut till förbannelse. nu undrar jag - är detta en biverkan av lchf-kosten som jag ätit i lite drygt två månader, eller är det nåt annat och isf vad?

LaSadie
3/15/11, 8:45 PM
#27

#26 Skrev det långt upp… men jag hade väldigt ont i tänderna när jag hade bihåleinflamation

Annons:
lchfbarbie
3/15/11, 8:50 PM
#28

jag såg det, men hade du inte ont i bihålorna samtidigt? det förutsatte jag…

intet ont nånannanstans härborta, nämligen…

LaSadie
3/15/11, 9:09 PM
#29

#28 Nja, det skulle jag inte påstå. Bara lite tryck på ena, men en arbetskamrat som anade att jag hade en inflamation på g då hon hade haft liknande symptom så man tog min snabbt :)

lchfbarbie
3/15/11, 9:21 PM
#30

aha! tack för snabbt svar! min käre make som legat före mig i några dar ang. detta sega snor, hade skitont i bihålorna förra veckan och började på min uppmaning snyta sig istället för att dra in snoret. det slutade göra ont efter några dar.

jag som aldrig haft problem med bihålorna. skulle det kunna vara det alltså? men man ska ju hålla sig så j…a frisk med den här kosten, vafasen!!! Glad

LaSadie
3/15/11, 9:24 PM
#31

#30 kan vara, kolla på vc!

lchfbarbie
3/15/11, 9:26 PM
#32

ok, tack för hjälpen!

albineriksson7
3/17/12, 1:38 PM
#33

Hej,  min bror har ont i de övre tänderna, och jag undrar om det kan vara bihåleinflammation? Han har tagit en alvedon nu, vilket gör att det går över lite grann, men utan den så gör det ont. Han har en förkylning. Tandsmärtan började när han åt en köttbit. Ursäkta för att jag skriver i en gammal tråd, men jag ansåg att det var bättre än att skapa en ny.

Med vänliga hälsningar
Albin

Sindri
3/17/12, 9:32 PM
#34

Bihåleinflammation kan kännas precis som tandvärk! Man behöver något slemlösande (Bisolvon tog jag förr - kanske är utbytt).

Att dricka te på timjan eller pepparmynta är väldigt bra när man är förkyld. Helst skall det vara egen med hela kvistar, men köpt går bra också. Ont i halsen - ingefärste.

Är jag riktigt dålig tar jag även en tsk honumg i.

Att dra upp saltvatten i näsan är också bra. Det rensar. Har man ont i halsen så gurglar man sig med det.

Tycker också det funkar med en "snuttetrasa" med Oleum Basileum på. Korta stunder visserligen, men skönt.

Är det tandproblem man har kan det vara idé att gå till en tandhygienist. Ofta kan man ha en skada på tandhalsen. Är man känslig gäller det att inte dricka varken för kallt eller varmt.

Sensodyne finns utan flour, men inte i Sverige. Jag har kört utan tandkräm i två år nu. Använder jag det får jag beläggningar på tungan. Många tandkrämer innehåller någon sockerart!

Annons:
hemul
3/17/12, 9:39 PM
#35

Ha ha! Jag fick ont i NÄSAN när jag gick över till LC. Riktigt ordentligt. Kändes som om jag fått en rejäl snyting (antar jag). Till slut var det så jäkligt så det gjrorde ont att tugga och speciellt att skratta, när jag spände musklerna i ansiktet så att säga. Jag har många år lidit av kronisk nästäppa och tänkte ju att nu lossnar det nog. Det gjorde det dock tyvärr inte, men värken gick över på ett par veckor. Jag hade mycket skumma effekter av kostomläggningen så jag håller ingenting för otroligt!

LaRose
3/18/12, 1:24 AM
#36

Jag har ätit LCHF i c:a 8 månader. Har fått många nya problem i kroppen, bl a i tandköttet. Tänkte inte först på att det kunde ha med kosten att göra. För ett par veckor sedan blev det hela alltför plågsamt och jag kände att jag var tvungen att försöka göra någonting åt det. Det slog mig, att jag skulle pröva att äta lite frukt och se om något hände och - si, det gjorde det! Jag hade trott att jag fick i mig tillräckligt med vitaminer etc, men tydligen inte. Redan efter två dygn började besvären avta, så jag fortsätter på den vägen. Nån tandlossning vill jag inte dra på mig, men det var näga ögat!

aussiemia
3/18/12, 3:57 AM
#37

#36 Så din teori är att du fått i dig för lite vitaminer och att du därför åt en frukt som gjorde dig frisk?!

aswedishsmorgasbord.com

LaRose
3/18/12, 3:14 PM
#38

Ja, praktiken gav mig den teorin. Nej, inte bara en frukt. Nej, inte frisk, men tandköttet slutade göra så jävla ont och började läka. Kan ju vara annat än vitaminer också, men det som uppenbarligen hjälpte finns i 1/2 blodgrape om dagen plus ungefär 1/2 citron pressad över maten. Hur som helst är det en intressant erfarenhet. Ingen teori slår den.

nyborjare08
3/21/12, 7:47 PM
#39

#38 Fast det är ju inte såvärst mycket c-vitamin i citrusfrukter. Inte i jämförelse med vissa grönsaker i alla fall. Placeboeffekten ska heller inte föraktas.

 

 

[Pennylane1]
3/21/12, 8:16 PM
#40

nä det är ju inte det… knappt en tredjedel i citron och apelsin mot i gul paprika t.ex. så om det beror på c-vitaminet så vore det bättre att äta sådan!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

MsSandra
3/21/12, 10:31 PM
#41

Som övergångsbesvär hade jag ont i tänderna, mycket mysko! Eftersom jag precis varit hos tandläkaren så visste jag ju att jag inte hade nå hål (peppar peppar).. men det var lite jobbigt ett tag.. tack och lov var det inte hela munnen utan ett par tre fyra tänder på ena sidan bara.

Men sen efter 3-4 dagar försvann värken och allt var frid o fröjd (och har inte återkommit)!

Däremot har jag fått MER (?) beläggningar i munnen/på tänderna allmänt efter kostomläggningen.. och tandköttet har markant dragit sig ner på vissa ställen.. vilket jag ALDRIG upplevt tidigare. Är det någon vitamin som saknas tro?

Jag anser att jag äter allsidigt (dvs äter grönsaker kött fett och ibland bär).. och tillskott i form av omega 3..men som sagt kan ju vara nått som saknas ändå!

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Annons:
LaRose
3/22/12, 1:07 AM
#42

# 39, # 40; Jag vet ju inte om det beror på vitaminer och särskilt c-vitaminer som ni tar upp, det enda jag vet är att det blivit markant bättre efter att jag börjat äta lite frukt varje dag. Något annat har jag inte ändrat på. Och att den skrämmande processen i tandköttet vänt är det viktiga för mig. Gul paprika har jag ätit dagligen under hela min LCHF-tid och den har uppenbarligen inte förhindrat problemen för min del (vad det än står i tabellerna). Kanske är inte frukt värdelöst ur alla aspekter? Det är så mycket man inte vet, egentligen. Jag har ingen åsiktsposition att försvara, utan utgår bara från min egen kropp och dess reaktioner. Försöker finna en väg vad gäller kosten som är bra för hela mig och vill därför inte förneka problem som uppstår, utan hellre söka vägar att lösa dem.

Är det placebo är det ännu mer fantastiskt! Den har aldrig tidigare bitit(!) på just mina tandbesvär.Skrattande Hoppas i så fall den kan rå på även övriga nytillkomna symtom, så jag vågar fortsätta med LCHF. 

# MsSandra; Det var så det var för mig också, att tandköttet drog sig mer och mer neråt och även gjorde väldigt ont. Tandhalsarna blev med tiden också hyperkänsliga. Jag har heller aldrig haft så tidigare. 

Tack för länken, Pennylane!

yvonnel
3/22/12, 1:54 AM
#43

#24

JAG BLEV HELT CHOCKAD NÄR JAG LÄSTE DEN LÄNKEN.

Kan utan vidare koppla ett ev. samband med borrelia så som det beskrevs i den artikeln. Jag behöver nog åka till Norge för att få en riktig undersökning för jag har tagit det blodprov som görs på VC här i Sverige flera ggr och det visar aldrig neg. resultat.

Fibromyalgi och artros har jag fått diagnostiserat och migrän har jag haft i så många år. Har en känsla av att läkare inte tar det på allvar att det skulle kunna vara Borrelia som ligger bakom.

Nu är det ju aktuellt för min del med tandläkare pga ytrre skada men jag undrar om borrelia ändå kan vara orsken till att det inte lyckades med operationen och att det syntes en "cysta" som hon kallade det speciialisten, en vit ganska stor skugga eller fläck alldeles bredvid.

Alla ni som har erfarenhet om detta, skriv och berätta är ni snälla!

nyborjare08
3/24/12, 8:49 AM
#44

#41 Jag vet att det är fler som får mer beläggningar på tänderna av lchf. Orsaken till det vet jag diskuterades bl a på dr Dahlkvists blogg för nåt eller ett par år sen. Jag har för mig att det kan ha att göra med att man äter mer mjölkprodukter men jag är inte säker på om det var hela förklaringen. Prova att söka bland trådarna här till att börja med.

 

 

Upp till toppen
Annons: