Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2558 ggr
Hausswolff
2009-03-19 16:40

Hur ska gee/ghee lukta?

Jag införskaffade häromdagen en burk Genuine Butter Gee som enligt expediten var av mycket bra kvalité. När jag öppnade burken tyckte jag att det luktade… liksom… lite skämt. Eller i alla fall inte gott, lite surt sådär. Jag smakade pyttelite, men det smakade hemskt - jag spottade t.o.m. ut det vilket är anmärkningsvärd då jag kan äta peraktiskt taget vad som helst. Jag provade trots detta att steka lite kyckling i det, men den skämda doften blev bara mer påtaglig och även om det gick att äta köttet så fanns det en oangenäm bismak i hela anrättningen.

Jag gick tillbaka till affären och fick burken utbytt, men med exakt samma resultat. Nu står burken på altanen och skäms…

Ni som vet - hur ska burk-gee lukta?Skäms

Annons:
Blow
2009-03-19 16:57
#1

Jag tycker att det luktar lite grann som nötter, kanske ungefär som bränd smörkola, fast syrligare. Du kan testa att sjuda lite smör på låg värme i kanske en timme, tills den mjölkiga massan har separerats från smörfettet, och då tar du försiktigt bort den vita ytan med en sked, filtrerar och det flytande som då finns kvar är ghee. Så ska det lukta.

lizaohman
2009-03-19 17:00
#2

Hausswolff: det låter ju nästan som smörsyra. Har du bett någon annan lukta och smaka?

Hausswolff
2009-03-19 17:07
#3

#2 Nja, jag bad expediten lukta och han tyckte kanske att det luktade lite skumt. Men när nästa burk luktade/smakade likadant blev jag lite nojjig. Är det mig det är fel på?

Jag kollade burken och den är inte skadad ett perforerad någonstans.

Jag kommer inte att göra egen gee, det har jag varken tid eller lust med så det kändes så praktiskt med burk. Gråter

Upp till toppen
Annons: