Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 25958 ggr
Lisabet
2009-03-30 22:59

Mineralanalys

Min dotter (som inte äter LCHF) har gjort en hårmineralanalys. Hon hade bl a skyhögt värde av koppar, som inte är bra för kroppen.

Det var inte bara mängden av de olika mineralen som hon fick veta, utan också balansen mellan de olika ämnena, och den var inte heller bra i många fall. Det var flera sidor med diagram och rekommendationer.

Jag har likartade problem med hälsan som hon, och funderar på att låta göra en analys också.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Eller andra synpunkter?

Annons:
lizaohman
2009-03-30 23:05
#1

Kompisen gjorde det en gång i tiden för att få reda på varför hon hade små små knölar på hakan hela tiden. Hon fick reda på en hel del och kunde balansera mineralerna med hjälp av detta och blev mycket slätare och finare i hyn.

Koppar är en essentiell mineral har jag förstått, men måtta på allt! Har du någon aning om var hon har fått så mycket ifrån?

Jag läser på Livsmedelsverkets hemsida: 

"Nötlever, skaldjur och nötter är bra källor. Mer måttliga källor är kött, fisk, svamp och ärtor. 

Hur mycket får vi i oss?

Koppar är livsnödvändigt för kroppens normala funktion. Dagligt intag av koppar från födan ligger vanligen mellan 1-2 mg/dag hos vuxna och 0,6-0,8 mg/dag hos små barn. Medianhalten av koppar i dricksvatten var i en svensk studie ca 0,6 mg/l, och halterna översteg 1,57 mg/l i 10% av proverna.  

Är koppar farligt?

Negativa hälsoeffekter av koppar är relaterade både till underskott och till överskott. Den undre gränsen för acceptabelt kopparintag, vilket ofta används som riktmärke för behovet av koppar, är ca 1 mg per dag för vuxna. Den övre gränsen för (tolerabelt) intag av koppar är satt till 5 mg per dag för vuxna av den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA). Se mer detaljerad information nedan under avsnittet riskvärdering. 

Känsliga grupper

Eventuellt spädbarn som ges bröstmjölksersättning och personer med vissa leversjukdomar. 

GränsvärdenKostråd/Rekommendationer

Använd inte varmvatten ur kranen till matlagning eller dryck. Kopparhalterna kan normalt minskas betydligt om vattnet spolas någon minut eller till jämn låg temperatur. Undvik tillagning och förvaring av livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte belagts med annan yta. Det kan finnas en risk för läckage av koppar från obelagda kärl. Om detta verkligen är en riskfaktor för hälsoeffekter är dock osäkert eftersom kunskapen är mycket begränsad.

[tililili]
2009-03-30 23:09
#2

vart/ hur gör man såna analyser?

bazz
2009-03-30 23:11
#3

Håranalyser är bara bluff. Vid undersökningar med blinda kontroller kunde håranalysörer inte ens skilja mellan en nu levande och en 300 år gammal med arsinik konserverad kropp.

Håranalys kan vara en del av utredningen vid tungmetallförgiftning men det är på verkligt avancerade labb som gör kompletterande mätningar. Priset blir därefter…

Lägg pengarna på något vettigare istället Flört

chilisalsa
2009-03-31 01:41
#4

Håranalys används faktiskt proffesionellt i vissa sammanhang. Professor Fredrik Nyström http://www.kostdoktorn.se/fet-forelasning ska t.ex göra håranalys i sin nya studie dom pratade om på radion igår. Att dricka ett eller et par glas vin om dan under några månader… Vad dom mäter vete tusan ! Obestämd

Medarbeterare på Kost

ovkyhn
2009-03-31 16:22
#5

Jag har gjort mineralanalys av hår fick tab  som gjorde mig mycke bättre , ja orka fortsätta jobba ett par år men sen hade ja inte råd och köpa mer tab dom är dyra och ja trodde ja var frisk men utan tab blev ja sämre.

lizaohman
2009-03-31 16:28
#6

Det låter tragiskt, ovkyhn, vilka mineraler var i obalans? Har du märkt någon förbättring med denna kosten?

Annons:
Lisabet
2009-04-01 09:47
#7

Nu har jag skickat in lite hår till Tumba Hälsocenter, näringsterapeut Anna Jensson Hjelm
www.naringsterapeuten.se

Det ska bli spännande med resultaten, det skulle ta ca tre veckor.

Internettan
2009-04-01 10:09
#8

#7: Vad kostar det? Det står ingenstans, verkar det som.

"Every point of view is a view from a point."

Lisabet
2009-04-01 14:13
#9

#7 Det kostar 1500 kr.

keja01
2009-04-01 14:22
#10

För mycket kopparintag stänger av upptagningen av zink vilket ger bristsymptom på det.

Internettan
2009-04-01 23:58
#11

#9: Okej, tack! (För dyrt för mig - annars hade det varit jätteintressant.)

"Every point of view is a view from a point."

Empe
2009-04-02 00:20
#12

 Min frisör här i Västerås tar 850 för mineralanalysen som skickas till något labb i Tyskland. Så det gäller nog att kolla runt hos flera frisörer så kan man nog få ett bättre pris kanske.

keja01
2009-04-02 02:14
#13

Mycket vita fläckar på naglarna tyder på brist på en del mineraler. Själv har jag varit med om helvita naglar samtidigt med avmagring som ett tidigt symptom vid cancer som jag senare blev botad från.

Annons:
Lisabet
2009-04-20 18:10
#14

Nu har jag fått svar på min hårmineralanalys. Precis som för min dotter, så hade jag alldeles för mycket koppar, och för lite kalcium, magnesium och lite lågt järnvärde och selen.

Selen och järn ska balansera upp kvicksilver, som i o f var acceptabelt, men lite högt. Jag får väl sanera bort mina sista amalgamlagningar också, jag har haft massor.

Kalciumbrist kan jag förstå, eftersom jag inte äter mjölkprodukter.

När jag såg min dotters rapport om överskott på koppar, och att avokado innehåller koppar, så slutade jag omedelbart med att äta en till frukost varje dag - och mitt otäcka exem började läka direkt. Det är inte alls borta, men kliar inte outhärdligt längre. Det kom tillbaka med full kraft efter att ha ätit chockladtårta på påskafton. Kakao och choklad innehåller också koppar. Avokado gör mig inget att avstå, men choklad!

Nu har jag skickat efter en vattenanalys, den förra sade att vi låg lite högt på koppar. Är det fortfarande så, så får vi installera vattenfilter.

Och jag får bli bättre på att verkligen ta mina kosttillskott.

velepa1986
2010-01-07 20:59
#15

Hur kan ni säja att de bara är bluff? Jag skickade in en analys på min hästs man, och allt stämmde. Jag vet inte vart ni skickade men allt stämmde föe mej.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Mala09
2010-01-07 21:20
#16

Mycket intressant.Jag har hört kopparspiral kan leda till problem, den har antagligen en viss mängd av lekkasje  (hur stavar man det på svenska?

läckasj?)Att den robbar zink oj, inte bra.Möjligens det var det som var problemet med kopparspiralen.Om det är bluff har jag ingen aning om, men blodprov kan man inte lite på siger dem också, det värkar säkert och logisk att hår har ett avtryck av våra mineralstatus tycker jag.

piri-piri
2010-01-07 21:57
#17

#14  Hade du för låga zinkvärden också? För om man intar stora mängder zink så sänker man koppar och tvärt om.

Jag har också gjort en hårmineralanalys, den var riktigt bra, lite högt kalcium och natrium men nära noll på kvicksilver och andra tungmetaller.

Fick rekomentation att  b.la stärka binjurarna och att ta saltsyretabletter.

Ska ta ett nytt nu i vår för att se hur värderna ändrats.

#16 Blodprov visar bara hur det ser ut i dagsläget medans hår visar flera månader tillbaka.

naringsterapeuten
2010-04-16 14:45
#18

Intelligent kommentar från bazz då hår är dött material som byggs upp inifrån. Svårt att då få med konserveringsarsenik i håret!

Däremot är det spännande att man kan läsa ut om tex en arsenikförgiftning hos en regent varit akut eller långsam beroende på om ämnet återfinns längst ut i hårtopparna eller bara närmast skalpen i ett lite längre hår!

Man kan läsa ut många många symptom ur en hårmineralanalys. Utbrändhet, stress och sömnproblem syns tydligt. ADHD och blodsockersvängningar samt fertitlitet/hormonobalanser ser man också där kvinnor som har svårt att få barn brukar vara fattiga på zink.

Utanför vårt lilla land är det oftast läkare som använder håranalyser.

Ring om du har frågor, eller mejla och bifoga mitt frågeformulär FABen från naringsterapeuten.se

dufva
2010-04-16 15:20
#19

När samma företag som gör analyserna sedan även kränger dyra piller som ska rätta till obalanserna dom hittar börjar det ringa varningsklockor hos mig.Obestämd

Miyu
2010-04-17 02:42
#20

Som med det mesta. 10% är proffs, 90% är bluffare som hänger på.

Annons:
Anders-S
2010-04-17 11:20
#21

Joel Wallach hävdar att kopparbrist är orsaken till ett antal svåra sjukdomar. Han säljer förstås vitaminer och mineraler men ofta är det nog så att både välgörare och bedragare har med en del av sanning i sitt budskap. Då sväljer vi medicinen lättare.

På Stig Hastrups sida finns en svensk översättning av ett föredrag av Joel Wallach, Dead doctors don't lie.

juanita
2010-05-18 21:37
#22

#14 Lisabet

Hur har det gått för dig och din dotter. Har ni blivit bättre efter åtgärder av håranalysen?

Och har någon annan här gjort analys och ändrat kost eller ätit piller och sen blivit "frisk".

NyfikenGlad

Zepp
2010-05-19 02:23
#23

Passa då på att skicka flear prover till flera laboratorium så får ni olika resultat!

Det är skillnad på att leta efter enskilda komponenter och analysera hela spektra.. det krävs helt enkelt olika utrustning för det!

"Hair samples from two healthy teenagers were sent under assumed names to 13 commercial laboratories performing multimineral hair analysis. The reported levels of most minerals varied considerably between identical samples sent to the same laboratory and from laboratory to laboratory. The laboratories also disagreed about what was "normal" or "usual" for many of the minerals. Most reports contained computerized interpretations that were voluminous, bizarre, and potentially frightening to patients. Six laboratories recommended food supplements, but the types and amounts varied widely from report to report and from laboratory to laboratory. Literature from most of the laboratories suggested that their reports were useful in managing a wide variety of diseases and supposed nutrient imbalances. However, commercial use of hair analysis in this manner is unscientific, economically wasteful, and probably illegal."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4021042?dopt=Abstract

http://en.wikipedia.org/wiki/Hair_analysis_(alternative_medicine

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
2010-05-19 19:13
#24

#22 Det bästa med analysen var att jag lät göra en analys av vårt vatten. Det visade på förhöjda värden av koppar, så vi installerade ett vattenfilter.

Nu har vi inte för mycket koppar i vattnet i alla fall. Mycket bra.

För övrigt är det svårt att säga något konkret. Mitt otäcka exem fick jag bort med kortisonsalva, och om det verkar komma tillbaka lite grann, så smörjer jag med kokosfett, det hjälper.

Jag ångrar inte att jag gjorde analysen, men jag köpte inte tillskott (kalk, magnesium etc) från samma källa, någon måtta får det vara.

Zepp
2010-05-19 21:59
#25

Då var det inte helt bortkastade pengar iallafall.. du hade nog inte satt in något filter annars!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

juanita
2010-05-21 01:34
#26

"24

I min mineralanalys hade jag mycket uran i kroppen, kan även det ha med vatten att göra? - nån som vet?

Behöver fylla på med magnesium, kalium, selen, magsyra och lite sånt….för mkt kalcium. Lite pyssel att hitta bästa sättet för mej.

Jag har inte köpt de tillskott som rekommenderades, men har försökt på andra sätt och dubbelkollar med blodprov osv.

Ska nu testa lite magnesium och selen…

Köper absolut inget där jag gjorde hårtestet…

Ove-D
2013-11-05 23:43
#27

Jag vet att tråden är gammal…

#9 Det kostar 1500 kr.

Jag kan hålla med #11 om att det var ganska dyrt.

Måste det vara en frisör som tar testerna och skickar in? ( #12 )

#23 intressant! :-)

Annons:
KarinJ46
2013-11-06 06:17
#28

Jag gjorde en sån där hårmineralanalys för 1,5 år sedan, har för mig att den då kostade 1800:-- inkl konsultation hos en "legitimerad näringsterapeut" tror jag hon var?

Hon kapade av en ganska skaplig bit av mitt redan tunna svenska babyhår, och sen efter några veckor kom det tillbaka en bibba papper som hon gick igenom med mig och föreslog olika näringspreparat (typ hälsokost) som hon själv sålde.

Hade jag handlat allt hon rekommenderat så hade det gått löst på nån 1000-lapp i månaden. Sen ville hon att jag skulle komma tillbaka efter 6 månader och göra en ny hårmineralanalys för ytterligare 1800:-- så jag drog öronen åt mig. Provade några tillskott efter eget huvud men jag kan inte påstå att det gjorde vare sig till eller från.

Slöseri med pengar i mitt fall men jag kan förstå att sjuka människor med diffusa symptom som inte får nån hjälp inom den normala vårdapparaten greppar efter minsta halmstrå.

Ove-D
2013-11-06 07:19
#29

#28 jag har varit med om något liknade. Men det var inte håranalys utan en annan metod men när hon sen lägger 5-6 burkar i mitt knä och varje kostade 200-300 kr st så kände jag att det var mycket för att få sälja burkarna. Jag köpte EN burk, det som kvinnan ansåg att vara allra nödvändigast. Men jag kan inte påstå att jag blivit bättre. Men JA jag har diffusa symtom och västerländska läkare ger mig mest värktabletter vilket gör att mina levervärden försämras.

Upp till toppen
Annons: