Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

Se upp för LCHF!!

2009-03-24 07:28 #0 av: magma

En artikel med rubriken "Se upp för råd om LCHF", skriven av chefen för nutritionsavdelningen (Ulf Bohman) på Livsmedelsverket, får ett stort utrymme på debattsidan i Nerikes Allehanda idag.

Det är en lång artikel, men axplock ur den ser ut så här: (hittade den inte på webbsidan)

Vi vill varna för den informationskampanj som drivs av förespråkarna för lågkolhydrat- och högfettskost, så kallad "Lchf-kost". Budskapet är starkt ideologiskt präglat och bärs fram med slagord som "folkuppror mot kostrådsvanstyret".

LCHF-kosten lanseras som det enda naturliga och hälsosamma alternativet, medan SLV och de flesta forskare på området utpekas som en del av "hela världens kostetablissemang, vars rekommendationer styrs av livsmedelsindustrins behov att tjäna penngar på konstgjorda fetter.

Vi betvivilar inte att LCHF-förespråkarna vill väl, men vad alla bör veta är att deras råd motsägs av vetenskapen. SLV kostråd baseras på tusentals vetenskapliga studier som regelbundet revideras av en stor grupp experter.

Ett mycket stort antal vetenskapliga studier visar sammantaget att mättat, animaliskt fett ökar risken för bl.a hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. (80 av studierna finns att läsa på SLV:s hemsida)

Även om LCHF kortsiktigt kan fungera som bantningsmetod så är det ett mycket olämpligt generellt kostråd.

Kolhydrater från frukt, grönsaker och fullkornsprodukter är naturliga och viktiga delar i ett hälsosamt ätande.

LCHF-förespråkarna bygger sina budskap på tro och inte på vetande.

SLV håller fast vid principen att kostråden ska vila på bred, vetenskaplig grund.

Jag blir så trött! Skrikandes

Nu kommer åsikterna och kommentarerna kring hur jag äter börja droppa in igen från alla i min omgivning igen.

Någon som har lust och ork att kommentera/argumentera?!?

Anmäl
2009-03-24 08:23 #1 av: greensis

Någon som har tid får fomulera sig - det som jag gillar är att man alltid kan påpeka "LCHF-förespråkare instämmer med och slår fast att alla eventuella kostråd ska vila på gedigen vetenskaplig grund"

eventuella - det är inte säkert att vi ska ha några kostråd för alla

gedigen - som i genomarbetad, bred är en fix fras för beslutad genom handuppräckning.

Anmäl
2009-03-24 08:41 #2 av: ninawall

Samma artikel fanns i Sundsvalls tidning igår! *suck*

Anmäl
2009-03-24 08:42 #3 av: LN35

Japp, nu får man säkert kommentarer i fikarummet igen.... som om man inte fick det innan.

Intressant med:

Även om LCHF kortsiktigt kan fungera som bantningsmetod så är det ett mycket olämpligt generellt kostråd.

Då just detta inte stämmer alls och bara är något som media vill blåsa upp, tyvärr. Och detta är också den fråga man får allra mest: "Och hur mycket har du gått ner i vikt med den här kosten?"

Kan inte med ord beskriva hur trött jag är på den frågan....

Anmäl
2009-03-24 08:59 #4 av: mikaelj

Nu har Ulf Bohman spridit det här i många landsortstidningar. Finns det någon koppling till Annikas föreläsningsschema?  Det är helt klart en massiv satsning från Livsmedelsverkets sida om att informera om skadligheten i att äta naturilg mat.

För att citera Ghandi: "then they fight you"

Och snart vinner vi.

Anmäl
2009-03-24 09:00 #5 av: missaz

Vi betvivilar inte att LCHF-förespråkarna vill väl, men vad alla bör veta är att deras råd motsägs av vetenskapen.

Detta påstående är fel, det vet vi ju! Det finns forskning som pekar på fördel av LCHF och att kosten är ofarlig. Vi bygger inte vårt "budskap" på tro; vi bygger det på både vetenskap och personliga erfarenheter.

I övrigt så förstår jag att du blir trött; jag blir det jag med...

Anmäl
2009-03-24 09:02 #6 av: Anders-S

Det är svårt att bemöta de ledja mördarna på SLV som propagerar för mer fleromättat vegetabiliskt fett och mer kolhydrater, när bacondoktorerna inte skiljer på olika slags animaliskt fett och dessutom rekommenderar rapsolja, olivolja och linfrö.

Faktiskt innebär en övergång för många bantare från en fettsnål diet till LCHF en förhöjd ALA/EPA kvot och en avsevärt ökning i intag både av inflammationsskapande omega-6 och ifrågasatt vegetabiliskt omega-3.

På min önskelista står att minmat.net specificerar de fleromättade fetterna och dessutom räknar fram ALA/EPA kvot för dagens intag.

Anmäl
2009-03-24 09:13 #7 av: Doc

Det här går faktiskt att se positivt! Bohman informerar svenska folket om LCHF. Flört

Att det är delade meningar om fett är farligt känner många till redan. Gäller bara att fortsätta föra ut budskapet, och sänka den oförtjänta trovärdighet som Livsmedelsverket ev har kvar i frågan.

Att skicka en replik till de tidningar som haft SLVS debattartikel i är ett bra första steg. Den som känner sig manad kan göra en viktig insats på det sättet.

Anmäl
2009-03-24 09:14 #8 av: Aniara4

Tack för varningen, SLV! Jag ska passa mig noga och inte låta 20 kilos viktnedgång lura mig att tro att jag också skulle kunna bli av med migrän, ledvärk och magproblem. Det är förstås en ren slump att det råkade inträffa samtidigt, det förstår jag ju nu!

Anmäl
2009-03-24 09:29 #9 av: fd-sockerknarkare

Håller de på att tömma pengapungen nu eller? Det här måste ju kosta dem ofantliga summor så hårt som de går åt. Eller så har de nyligen kanske fått ett bidrag från någon som har egenintresse i lvns kost råd!

Hur går det här ihop med att man säger ok till diabetessjuka att äta så här?

Anmäl
2009-03-24 09:37 #10 av: Hallongrottan

Den artikeln finn idag i Nynäshamnsposten.www.nhp.se

Den 28 mars ska Annika D. hålla föredrag här.

Försöker Livsmedelsverket mota "Olle i grind"?

Anmäl
2009-03-24 09:39 #11 av: WilliamJ

Jag skrev svar igår till insant@ht.se (hälsinglands tidning) och insant@ljusnan.se men inget kom med.

Här är det jag skrev om någon vill ha ideer till att skicka till flera tidningar.

Tusentals studier eller evolutionen

Ulf Bohman skriver att livsmedelsverkets kostråd vilar på tusentals studier. Varför behöver man överhuvudtaget göra 1000 studier om den första gav ett säkert resultat? Märkligt! Varför visar vissa studier, ofta de nyare och mer välgjorda tvärtom? Lika märkligt. Om nu naturligt animaliskt fett är farligt för människan, så borde ju rimligtvis alla studier visa detta.

Människans celler och våra hjärnor byggs till stor del upp av mättade fettsyror. Modersmjölken består av mycket "farligt" mättat fett. Kroppen tillverkar mättat fett av de överskottskolhydrater i blodet vi inte gör oss av med. Det ligger faktiskt på lågfettförespråkarna att på något sätt kan förklara på ett bra sätt varför det fett vi människor ätit i riklig mängd under hela vår utveckling, blivit farligt de senaste 30 åren, och inte tvärtom.

LCHF (Low Carb High Fat) förespråkarna tittar ofta på hur friska ursprungsbefolkningar äter eller åt innan de började äta västerländsk mat och bli lika sjuka som oss, vilket finns bra dokumenterat i böcker och på Internet. Man härmar fett och kolhydratfördelningen hos de folkslag som har liten förekomst av övervikt, diabetes, cancer och hjärkärlsjukdom samt inte lider av tandlossning och karies. SLV och Ulf Bohman förnekar dessa folkslags existens på ett nästan rasistiskt sätt när man går ut med att man inte vet de långsiktiga effekterna av en fettrik och kolhydratfattig kost.

Ulf Bohman välkomnar en saklig debatt om kostråden, vilket redan finns och Ulf är faktiskt med. Adressen är http://blogg.passagen.se/kostdebatten.

Många människor med kolhydratkänslighet klarar inte av att äta så mycket kolhydrater som förespråkas i SLV:s tallriksmodell, utan att gå upp vi vikt eller utveckla typ-2 diabetes. Här är LCHF ett bra alternativ. Hade inte de som testat LCHF ofta upplevt enklare viktnedgång än vid tidigare försök samt flera andra hälsovinster som minskade mag och ledproblem, och hade vi inte haft en fetma epidemi i Sverige så hade det inte överhuvudtaget blivit en debatt.  

Nu har vi äntligen en debatt och den är faktiskt väldigt intressant.

Anmäl
2009-03-24 09:40 #12 av: dufva

Är det en ny taktik att publicera sig i landsortspressen och överhuvudtaget på ett sånt sätt att vi inte får möjlighet att kommentera?

Det kan i så fall bara betyda att våra argument är för bra och för svåra att bemöta ofentligt utan att SLV hamnar i underlägeGlad.

Anmäl
2009-03-24 09:44 #13 av: greensis

#12 Eller tror han inte att vi läser landsortspressen?

Anmäl
2009-03-24 09:50 #14 av: Kalle-B

#9 Det kostar dom inte en krona eftersom inläggett skickas till tidningarna som en debattartikel. (Förutom tiden det tog att skriva ihop det förstås.)

Men Doc har nog rätt i att det faktiskt sprider begreppet "LCHF" som väldigt många överhuvudtaget inte har en aning om vad det betyder.

Och en riktigt bra punkt i artikeln är ju faktiskt att det är jätteviktigt att minska på kolhydraterna!

Anmäl
2009-03-24 09:50 #15 av: fd-sockerknarkare

#11 riktigt bra skrivet!

Däremot så gillar jag inte rubriken. Kanske för att jag inte tror på evolutionen utan har en gudstro.

Anmäl
2009-03-24 09:52 #16 av: fd-sockerknarkare

#9 jasså på det viset. Då tycker jag att Andreas får skriva från en läkares synpunkt på debatt Skrattande

Anmäl
2009-03-24 09:53 #17 av: Dossan

LCHF-förespråkarna bygger sina budskap på tro och inte på vetande.

Man undrar ju vad alla som upplever stora förändringar och hälsoförbättringar med denna kost tänker, när man får nerstoppat i halsen att man bara TROR att det händer. Då har väl oturligt nog alla mätinstrument hos läkare och sköterskor också gått sönder eller kan man TRO på att de stämmer. Tråkigt för alla diabetiker och de som fått förbättrade värden och kan sluta medicinera att de bara tror, Men TRON kan försätta berg heter det ju, och då är väl det bara bra eller...

Anmäl
2009-03-24 09:58 #18 av: Taktur

Stod samma insändare i Västmanlands tidning.

Anmäl
2009-03-24 10:00 #19 av: Hausswolff

Jag tolkar agerandet som rädsla emedan det tycks finnas en koppling till Annikas förläsningar. Det festliga är att detta medför att fler människor får upp ögonen för LCHF, och kanske blir tillräckligt nyfikna för att gå på föreläsningen.

Inget ont som inte har något gott med sig...

Anmäl
2009-03-24 10:01 #20 av: dufva

Vi skulle ju ha kunnat bli upprörda, men det törs vi väl inte för då får ju Paulun rätt i att vi är arga av oss.Flört

Anmäl
2009-03-24 10:17 #21 av: Lotte

# 4 Det stod också i Söderhamns Kuriren igår, samma dag som Annika föreläste här i stan! Jag tänkte att "nu blir väl folk laddade" och väntade eventuella negativa kommentarer efter hennes föreläsning, men det bidde inga.))

Däremot min lilla gamla mor ringde och var väldigt orolig om vi alls fick i oss det vi ska!:) "Ni äääter väl frukt och grönsaker??" Så man får ta och förklara...igen..!:))

Anmäl
2009-03-24 10:30 #22 av: Per_W

Skriv insändare!!! Williams (#11) text är en alldeles utmärkt utgångspunkt.

Om SLV:s kostråd hade det minsta att göra med riktig biomedicinsk vetenskap så skulle det inte behövts några "tusentals studier". För att bevisa att ett läkemedel är effektivt och inte har alltför negativa biverkningar krävs det bara några enstaka men välgjorda vetenskapliga studier. Om hypotesen om det mättade fettets farlighet skulle vara sann så borde vara precis lika lätt att bevisa.

Här är en bra förteckning över e-postadresser till insändarsidor dit man kan skriva (den ligger på sossarnas hemsida men låt inte det avskcäcka er):

http://www.socialdemokraterna.se/Agera/Skriv-en-insandare/

/Per Wikholm

Anmäl
2009-03-24 11:03 #23 av: AnneliS

Insändaren fanns i Västerbottenskuriren idag också.

Anmäl
2009-03-24 11:58 #24 av: Pasi

#11 Mycket bra skrivet!

Anmäl
2009-03-24 12:59 #25 av: Inkanyezi

Nu har jag så klart inte sparat SLV:s websidor, men om man går igenom det som handlar om fett ser man en svängning. Jag tycker det ser ut som om Bohman och konsortes håller på att göra en mycket långsam helomvändning och samtidigt rädda ansiktet för tidigare fadäser, genom att successivt upptäcka att fett trots allt inte är farligt.

Självklart är det ett oärligt förhållningssätt. Ulf Bohman vet att den vetenskapliga grunden för nuvarande kostråd inte är vare sig stabil eller vacklande, utan att den har kollapsat för längesen. Han försöker hålla uppe ett sken av att man vet vad man pratar om, men det lyser igenom för den som har kommit lite längre i studierna.

Vi kommer att få se Ulf Bohman "upptäcka" nya studier som leder till en omvärdering, men vi kommer aldrig att få se honom göra en pudel; därtill än han alltför låst i sin position. Vi har ju faktiskt redan sett andra förespråkare för kolhydratrik kost, exempelvis Paulún, långsamt vrida kompassen mot mer fett och mindre kolhydrater. Det är en bra bit kvar till hela vägen, men det kommer. De har bara inte hunnit förbereda sig; man måste ju tjäna pengar på de nya kostråden också, och det är inte läge så länge de gamla säljer bra.

Så nästa års "superdiet" från Paulún kan mycket väl vara lågkolhydrat, med fullt stöd av Ulf Bohman som på något mystiskt sätt hittat studierna som visar att man blir frisk av att minska på kolhydraterna (eller ta bort dem).

Anmäl
2009-03-24 13:02 #26 av: LillaBedan

Lite för sent för mig att se upp för LCHF... den har redan hoppat upp och bitit mig i häcken.

Anmäl
2009-03-24 13:12 #27 av: skogs-tolva

Häcken som snart är ett minne blott! Oskyldig

Anmäl
2009-03-24 13:15 #28 av: LillaBedan

Ja precis, LCHF snor minst 1 kg av min röv (och lite annat såklart) i veckan.

Anmäl
2009-03-24 13:20 #29 av: skogs-tolva

Ja, det kanske är bäst att akta sig!

Duh, eller hur....?! *ironisk*

Anmäl
2009-03-24 13:21 #30 av: Siggebus

Ha ha ha ja, och "snor" mina pengar när jag måste köpa nya brallor snart igen! Glad

Anmäl
2009-03-24 14:16 #31 av: Inkanyezi

Jag fundrar på att investera i ett par hängslen. Då kan ju brallorna användas ett tag till.

Anmäl
2009-03-24 14:24 #32 av: umbra55

*S* Motståndarna måste dra en lättnadens suck när de läser att många LCHF-förspråkare minskar med upp till ett kilo i veckan?! För då har vi ju snart försvunnit.. och motsåndet ett minne blott? Eller?!

Anmäl
2009-03-24 14:41 #33 av: Yakuna

jag började med LCHF 1mars 2009,det är alltså 24dagar idag och vi har märkt STORA POSITIVA saker med kosten.

*mindre hungrig eftersom man äter mycket fett,och fett håller insulinnivåerna stabila.

*mindre humörsvängningar,för att blodsockret nu är stabilt.

*piggare,sockret gjorde mig lat och trögtänkt och tjock.

*gått ner 4kg i vikt(på 24dagar!)har vi bägge gjort,både sambon och jag.

*mer motiverade till att motionera,eftersom man ORKARdet nu när inte kroppen är full av fritt socker.

så jag har bara positiva saker att säga om LCHF.

ni som är nyfikan på LCHF kan kika här:

http://www.gardens.dinstudio.se/

det är min hemsida och där dokumenterar jag hur vi mår och vad vi äter,så följ gärna vår resa!

Anmäl
2009-03-24 19:41 #34 av: Novisan

Det är ju så många som har skrivit så kloka kommentarer här ovan.

Ni kan väl bara kopiera era ovanstående kommentarer och skicka  till de tidningar som har publicerat den ljugande artikeln mot LCHF. Vi borde kunna skapa en bloggbävning precis som vi gjorde när Rapport hävde ur sig att mättat fett ökar mängden kolesterol i kroppen och att det orsakar hjärt-kärl-sjukdomar.

Följande tidningar har ovan nämnts ha publicerat artikeln

Nerikes Allehanda
Västerbottens Kuriren
Söderhamnskuriren
Västmanlands tidning
Nynäshamnsposten
Sundsvalls tidning

Här nedan är mailadresserna till insändarsidorna. Bara att kopiera och klistra in i era mailadressfält.

asikter@na.se, ordetfritt@vk.se, insant@soderhamnskuriren.se, insandare@vlt.se,
np.insant@nhp.seordetfritt@st.nu

Har ni sett artikeln i ytterligare tidningar? Rapportera gärna in här, så kan jag sammanställa en maillista till de tidningarna. På följande ställen ska Annika Dahlqvist föreläsa den närmaste månaden så håll ögonen öppna ni som bor där:

25/3 Ljungby
26/3 Nynäshamn
30/3 Östersund
2/4  Bjurholm
4/4  Ramsjö
7/4  Smedjebacken
8/4  Malmö
23/4 Eslöv

Tänk på att tidningarna vill ha så KORTA inlägg som möjligt. Kanske därför ditt inlägg #11 inte kom med. 

Anmäl
2009-03-24 21:14 #35 av: magma

Bra sammanställning Novisan!

Anmäl
2009-03-24 23:11 #36 av: Lena123

i lördags var samma artikel införd i Västeråsaren..som av en tillfällighet då den största LCHF konferensen som någonsin hållts i landet var här i VästeråsSkrikandes

man kan ju alltid hoppas att det lockar fler än vad det avskräcker...

Anmäl
2009-03-25 14:38 #37 av: Novisan

Jag funderar på att skicka följande mail till tidningarna. Men eftersom jag fortfarande inte själv har hunnit läst alla veteskapliga artiklar kring allt som LMV säger skulle jag vilja få lite feedback. Är det något i nedanstående text som är felaktigt?

Spannmål och vegetabiliska fetter är inflammationsskapande för våra kroppar. Trots det rekommenderar Livsmedelsverket detta. Det är en skandal! Skärp er Livsmedelsverket! Hur länge ska ni blunda för att era rekommendationer inte går att bevisa vetenskapligt medans LCHF i praktiken har gett tusentals människor i hela värden en förbättrad hälsa vid bl a diabetes, övervikt, problem med leder och IBS.  

Stenåldersmänniskorna undvek inte fett och skar inte bort allt synligt fett. I princip alla isolerade urpsrungs-folkslag man stött på har ätit mycket fett - naturligt, animaliskt fett - och lite kolhyderater (spannmål - släng er i väggen). Om man därutöver lägger till fetter såsom kokosolja, olivolja och macadamiaolja blir energifördelningen lik stenålderskost. Våra kroppar är faktiskt fortfarande på stenåldersnivå, eller hur?

Anmäl
2009-03-25 14:57 #38 av: tusselisa

Vi har skrämt domSkrattande

Tråkigt med dålig publicitet men all publicitet är bra publicitet.

Anmäl
2009-03-25 17:19 #39 av: Andina

(Är spannmål och vegetabiliska fetter inflammationsskapande eller inflammationsfrämjande?)

Bra initiativ tycker jag!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-03-25 17:29 #40 av: andreas0

Om man bor i tidningarnas utdelningsområde så är det väl bara att ta fram pennan och skicka in en insändare själv som svar. Att sitta här och skriva hjälper inte mycket, det är det ingen som ser förutom oss som redan känner till det. Är det någon som bor i någon av tidningarnas utdelningsområde?

Anmäl
2009-03-25 19:40 #41 av: bifolia

Kan meddela att  Ulricehamns Tidning också hade Ulf Bohmans artikel!

Anmäl
2009-03-25 20:10 #42 av: seas

Värnamo nyheter publicerade insändaren i måndags, Annika föreläser i Ljungby i kväll.

Anmäl
2009-03-25 20:21 #43 av: parsley

TT-Spektra fd förenade landortstidningar kanske har sitt finger med i spelet? Därav spridningen av artikeln. Kan TT-spektra  tänkas ta in ett bemötande från t ex dr Dahlqvist eller Doc? Lokala läsare kan  skriva insändare utifrån sina utgångspunkter och vänta tre veckor på att lokaltidningen ska få plats att publicera dem. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge sägs det ju.

Vi betvivilar inte att LCHF-förespråkarna vill väl, men vad alla bör veta är att deras råd motsägs av vetenskapen.

Byt ut ordet vetenskapen mot livsmedelsindustrin i ovanstående citat.

Anmäl
2009-03-25 22:14 #44 av: Novisan

#39 Det kanske är bättre med: Spannmål och vegetabiliska fetter skapar inflammation i kroppen...

Anmäl
2009-03-25 22:16 #45 av: Novisan

Värnamo nyheter, Ulricehamns Tidning, Västeråsaren har alltså också publicerat LMV:s artikel. Mailadresser:

insandare@varnamonyheter.se,
red@ut.se
redaktion@vasterastidning.se

Glöm inte att maila till tidningarna enligt #34 också

Anmäl
2009-03-25 22:29 #46 av: Smorblomma80

Suck...  "Livsfarlighetsverket".... att de aldrig kan ge sig.
Men det är jättebra att vi har skrämt upp dem! Skrattande

Förresten... LVM:s forskning på området utförs väl inte av "riktiga" forskare utan av epidemiologer typ. Så räknas det egentligen som forskning? Det är vad jag har hört i alla fall.

Anmäl
2009-03-26 08:35 #47 av: Novisan

Man kan förresten besvara LMV artikel i Sundsvallstidningen direkt till en egen debatt-mailadress som jag missat i #34

debatt@st.nu

Anmäl
2009-03-31 21:15 #48 av: LatMask

Puttar upp den här så att Vanadotter ser... 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.