Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 83052 ggr
missaz
2009-03-24 14:22

Kokta ägg - varför ont i magen?

Har läst flera gånger om att många får ont i magen av kokta ägg. Nu har även jag drabbats av detta! Har inte velat se sambandet, men det går inte att ignorera längre; kokta ägg måste gå bort för mig. Gråter Så synd då jag älskar dem och tycker att det är så lättsam mat att ha liggandes i kylen!

Nu undrar jag såklart hur det kan komma sig att magen blir känslig för just KOKTA ägg; stekta och äggröra går bra, även äggmjölk (än så länge). Jag har ju aldrig haft detta problem förut och skulle verkligen vilja bli av med det!

Teorier vad det kan bero på att många tål kokta ägg dåligt?

Annons:
maxiq
2009-03-24 14:24
#1

Har du provat att skala dem?

Flört


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Jennix
2009-03-24 14:26
#2

Bra fråga, jag förstår det inte själv men jag klarar ju vändstekta ägg och äggröra bättre än kokta ägg. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Medlem
2009-03-24 14:29
#3

Jag har också svårt med just kokta ägg, skumt. Nu vet jag att jag inte är ensam om detta.

Yakuna
2009-03-24 14:43
#4

hur mycket kokta ägg äter ni då? tror nog mer att det beror på mängderna än på själva livsmedlet ägg.

min tanke…

korseett
2009-03-24 14:45
#5

och jag funderar på om äggen förändras kemiskt om man kokar dom för länge eller nåt och det i sin tur ger gasbildning och ont?

Annica38
2009-03-24 14:47
#6

För min del spelar inte mängden någon roll! Till frukost klarar jag bara vändstekta ägg! Övriga tider på dagen går det bra med ägg i vilken variant som helst!Obestämd

Annons:
missaz
2009-03-24 14:47
#7

#1 Hehehe… Flört

#4 Beror knappast på mängd eftersom jag får ont av ett enda kokt ägg.

#5 Njae, förändras kemiskt kanske de gör, men det spelar ingen roll om jag har löskokt; det blir ont ändå. Inga gaser, bara ont och lite illamående.

Yakuna
2009-03-24 14:48
#8

men det finns ju så mycket annat än ägg att äta till frukost.

sylta,fläsk,bacon,ost,majjonäs.

missaz
2009-03-24 14:48
#9

#6 Jag äter ju bara kokt ägg på morgonen; kanske ska man testa om det funkar bättre annan tid för mig med…? Måste nog prova. (har inget med mängd att göra för mig heller)

missaz
2009-03-24 14:49
#10

#8 Jodå, visst är det så. Men jag gillar verkligen kokta ägg och det vore trist om jag slutat tåla dem just för att jag gillar dem så mkt.

Yakuna
2009-03-24 14:58
#11

#ok.men varför just kokta?,du kan göra omelett,steka,äggröra…menar du att kokta är godast? här tycker jag tvärtom,jag kan äta omelett/äggröra/stekta ägg,men har svårare för kokta,tycker inte kokta ägg smakar NÅGONTING!

min tanke..Glad

missaz
2009-03-24 15:49
#12

#11

1) Jag GILLAR kokta ägg, ja. Tycer de är jättegoda med majonäs.

2) Det är väldigt snabbt när man är lite hungrig (typ till frukost då jag oftast har ont om tid och är för trött för att orka fixa äggröra, omelett eller stekta ägg) att ta ett färdigkokt ägg ur kylen.

Visst; när nu min mage inte fixar kokta måste jag ju avstå, men jag tycker att det är jättetrist och jag skulle gärna vilja veta vad det beror på att just kokta ger denna effekt.

korseett
2009-03-24 15:55
#13

#12 och det är äggen och inte majonnäsen du reagerar på, med tanke på de som kan må lite illa ibland av för mycket fett?

Annons:
missaz
2009-03-24 16:01
#14

#13 Jo, det är äggen. Åt rena ägg i morse utan majonäs, äter mycket majo till tonfisk också, och det går fint. Äter jag för mycket fett får jag inte ont; får däremot diarré…

kittun
2009-03-24 22:55
#15

Blir det likadant om du dricker något innan? Din mage kanske har svårt med kokta ägg på fastande mage? Kommer ihåg att jag någon gång har hört att just kokta ägg är väldigt svårsmält.

missaz
2009-03-24 23:03
#16

#15 Hmm, kan ju vara en tanke! Ska prova det någon dag. Tack för tipst!

Zepp
2009-03-24 23:05
#17

Om jag äter kokta ägg med för lite fett käns det som om dom lägger sig på tvären i magen, och det sitter i länge!

Däremot så har kommit på att om jag mosar dom med smör så käns det inte alls på samma sätt!

Kan det vara att fettet fördröjer magsäckstömningen, och att själva problemet är att ägget kommer för snabbt ut i tarmen??

Min enda teori för tillfället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lizaohman
2009-03-26 12:10
#18

Kan vara en poäng Zepp - jag upplever ofta att jag måste gå på hemlighuset väldigt snabbt efter mina frukostägg - när de är kokta och intagna utan majonnäs.

missaz
2009-03-26 12:13
#19

#17 Hm, kanske kan det vara så…? Låter inte som en helt orimlig teori. Jag fattar bara inte varför äggröra och stekt ägg går bra när inte kokta göra det. För jag får ont av kokta även om jag har majonäs till (gillar inte blandningen ägg/smör, så jag brukar inte köra den)

Annione
2009-03-26 12:26
#20

Har tidigare haft besvär av "gallan" (gallstenar) och fick då känslan av ont i magen. Fick på listan över "undvik"  kokta ägg, vilket faktiskt hjälpte att undvika. Det kanske är det du känner av?

 (Numera äter jag dock kokta ägg ofta! Och har inga besvär längre)

Annons:
missaz
2009-03-26 13:16
#21

#20 Har själv tänkt tanken, men vet också att broccoli är bland det värsta för gallan, även fet säger dom ju kan ge gallkänning i början av LCHF. Jag har dock aldrig känt något alls av NÅGON annan mat; äter ofta broccoli (nästan den enda grönsak som spisas här) och fett äter jag ju hela tiden! Tungan ute

Jennix
2009-03-26 13:38
#22

FÖr min del spelar det ingen roll om det är kokta ägg med majonäs, smör eller så. Jag reagerar på det ändå, men inte på stekta ägg eller äggröra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

maxiq
2009-03-26 13:39
#23

När du steker äggen eller gör äggröra så suger de upp en massa fett. Jag har problem med att ens svälja hådkokta ägg just för att de är så kompakta.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

nyborjare08
2009-03-26 13:49
#24

#23 du kanske kan prova att inte svälja dem hela? Flört

 

 

maxiq
2009-03-26 14:03
#25

Jag hinner ju inte tugga! Rynkar på näsan


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

missaz
2009-03-26 16:17
#26

Jennix; precis så för mig med! Märkligt är det!

JazzBass
2012-01-28 19:46
#27

Plockar upp den här gamla tråden då jag börjat få likadana problem. Har det senaste året då jag ätit LCHF varit storkonsument av just kokta ägg (kunde bli uppemot 4 kokta ägg per dag, oftast minst 2). Märkte att jag inte tröttade på dem som jag gjorde på stekta ägg, omelett eller äggröra och är enklare att fixa till som frukost. Man kan fixa annat medan äggen kokar, men hursomhelst…

Testade igår kväll att äta ett paket bacon och äggröra med grädde i till. Inga  problem med det över natten, till skillnad från två dagar innan då jag åt en skaldjursröra med två ägg och en avokado (de är för stora att äta ensam men vad gör man, de blir ju dåliga så snabbt). I morse testade jag igen två kokta ägg. Dumt, då jag hade en 4,5h bilfärd framför mig. Hade ont i magen och satt och rapade nästan hela vägen, men det gick över ungefär samtidigt som jag var framme.

Jag har inga problem med sallader och kött, och annan "vanlig" mat. Bara magen är i skick äter jag sånt med god aptit. Har också minskat på mitt kaffedrickande, men det verkar inte ha lika stor inverkan på magen som äggen.

Problemen började vid julas ungefär. Anade inte att äggen kunde vara orsaken till problemen, utan gissade på stress då jag tidigare lidigt av stressmage (lite stressande att bo hemma över julen i över 10 dagar, plus att jag har miljoner åtaganden vid sidan om arbetet och sånt här nätskriveri), eller fuskandet med maten under julen och efteråt. Dessutom fick jag efter nyår värsta sortens diarré och feber några dagar, det gick nåt virus inom familjen vid julen som jag trodde jag klarade mig undan, men icke… Vet inte om det hade nånting att göra med de här problemen jag beskriver dock.

Hoppas det här är ett övergående problem ock inte ett resultat av att jag ätit LCHF nu en god tid. Jag tror ju benhårt på det här och har fått väldigt goda resultat med det speciellt på vikten, har i dagarna klockat in på 69,8 kg (BMI 22,5) jämfört med 83,5 kg (BMI 27) som max i november 2010 då jag började med lågkolhydratskost för att gå över till ren LCHF vid nyåret efter). Vetenskapen pekar ju också på att det är en fungerande och bra kosthållning, och jag stortrivs med den.

Nån som har nåt tips eller egna erfarenheter att dela med sig av som kanske kunde hjälpa mig lite?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Pennylane1]
2012-01-28 19:48
#28

Väldigt märkligt att du plockade upp just denna tråd som Missaz startat! Precis idag funderade jag på vart hon tagit vägen, det var väldigt länge sedan hon var inloggad! Vet någon?

StillaSinnet
2016-01-17 11:03
#29

Grävde fram denna tråd från 2012

Jag har ätit kolhydratsnål kost i ett år nu och mår prima av det. jag äter ganska stora mängde kokt ägg eftersom jag tar ett par kokta ägg ist för tex frukt och mellanmål på jobbet och ett par till frukost och ett par till kvällsmat. Ja 6-7 ägg om dagen är inte ovanligt. 

Jag blir inte gasig men mycket hård i magen. Jag trodde först det berodde på ost som kan ge trög mage och uteslöt ost, samtidigt som jag ersatte ost me ytterligare ägg, och blev ännu hårdare. 

Någon annan som upplever detta?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hemul
2016-01-17 14:49
#30

Har inte problemet numera, men innan low carb kunde jag känna att det tog stopp med kokta ägg, speciellt hårdkokta. Inte så jag fick ont i magen, men kände mig väldigt full utan att vara mätt och som om jag definitivt skulle må illa om jag åt ett till.  Påverkade inte toalettbestyren dock.

Undrade mycket vad det kunde bero på. Hur kan tillagningsmetoden göra skillnad?

Zepp
2016-01-17 15:23
#31

Vet inte heller men en viss digestial  incomfort infinner sig om jag äter för många hårdkokta ägg.. lösningen är/var antingen löskokta eller att mosa ägget och ta rätt mycket smör till detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

StillaSinnet
2016-01-17 15:38
#32

#31 jag kommer tests en tsk cocosolja efter varje ägg och se om det kan hjälpa. jag föredrar redan mina ägg mjukt krämiga åt det lösare hållet. Mosar inte men tuggar så klart 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sheridan
2016-01-18 07:55
#33

Jag äter fyra ägg på morgonen tillsammans med grekisk yughurt (6%) och någon matsked cocosfett samt ett glas vatten. Har så gjort i snart ett år och det har fungerat utmärkt. Är i alla fall mätt fram till middagen. Någon gång har jag blivit lite hård i magen och kanske det är äggen, vad vet jag.

Margareta
2016-01-20 12:02
#34

Jag klarar tydligen kokta ägg om jag äter fett till. Äggröra, stekta och omeletter har aldrig varit något problem. Jag har aldrig gillat hårdkokta för att jag lätt mått illa men åt det under en resa i förra veckan. Då tog jag portionsförpackat smör 2pkt till varje ägg och tänk så mkt bättre det blev. Enkel lunch.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
kattislchf
2016-02-08 19:05
#35

Ja, det här med kokta ägg är ju lustigt… Själv älskar jag medelkokta ägg, alltså med krämig gula. Åt två sådana varje morgon tills jag blev allt mer illamående och det slutade med att jag kräktes upp äggen. Fick ta total paus från kokta ägg i typ ett år. Nu kan jag äta dem på kvällen. Ägg i andra former går fint på morgonen men inte kokta. Inget annat livsmedel ger den reaktionen. Nu klarar jag mig bra ändå men det är lite märkligt☺️

[tk1971]
2016-02-17 14:58
#36

Nu fick jag syn på den här tråden, och jag hör också till dem som känner sig kymig i magen efter att ha ätit kokta ägg.

Idag åt jag bara ett kokt ägg till lunch (tillsammans med lite andra grejer) och den där välbekanta känslan i magen har infunnit sig. En blandning mellan lätt illamående och magsmärta.

Fialotta333
2016-02-17 15:11
#37

Jag nämnde för vår kock på jobbet att jag mådde så illa av kokta ägg och att jag tycker det är så synd, det är ju både gott, nyttigt och praktiskt. Hans omedelbara kommentar var " men stekta ägg då"? Och joo, det klarar jag mycket bättre. Då nämnde han något om tillagningstiden, att kokta ägg tillagas mycket långsammare. Sen hann vi inte prata mer om det, men undrar om det kan ha att göra med äggets struktur - långsam tillverkning så blir ägget på ett visst sätt (antagligen mer svårsmält av någon anledning) och snabb tillverkning i högre temperatur gör att man klarar det bättre?? Måste luska vidare…

StillaSinnet
2016-02-19 09:22
#38

#37 undrar hur det funkar med råa ägg då?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hemul
2016-02-19 09:35
#39

I mitt fall har jag inga problem med råa ägg heller. Det är bara kokta och bara om jag äter enbart äggen. Har ju inte "problem" med det heller, mer som att jag känner mig äcklad efter ett par stycken, som om jag ätit alldeles för mycket, det bara tar stopp liksom och jag får en antydan till illamående.  Tar jag samma kokta ägg och gör en äggsallad med någonting annat i, räcker med t.ex. lök och tomat, nåt jag ofta gör, då skulle jag kunna äta dubbel portion utan problem. Majjo har jag i båda fallen, så det är helt obegripligt för mig.

byllan80
2016-02-19 09:39
#40

Är det inte farligt att äta råa ägg?

StillaSinnet
2016-02-19 09:51
#41

#40 är det? Det används ju i proteindrinkar, äggtoddy och liknande recept

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
byllan80
2016-02-19 09:57
#42

#41 Jag tycks ha hört något om bakterier som bör upphettas. Och nu googlade jag. Vet inte hur tillförlitlig källa det är dock.

http://www.matvett.se/myten-om-raa-agg/

"Även om svenska livsmedel är ganska skonade mot campylobakter och salmonella så förekommer en risk då du konsumerar råa ägg. Störst risk är om du bibehåller vanan när du åker på utlandssemester (symptom: diarréer, kräkningar, feber). Både salmonella och campylobakter dör vid upphettning till minst 70 grader Celsius."

StillaSinnet
2016-02-19 10:01
#43

#42 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

angest
2016-02-19 10:14
#44

Jag dricker ju äggmjölk flera gånger i veckan. Räknas det som råa ägg i det?

Upp till toppen
Annons: