Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 4663 ggr
kajsa71
4/1/09, 9:14 PM

Romarrikets gladiatorer åt sig feta på grönsaker!

I Illustrerad Vetenskap nr 6/2009 finns en artikel med följande rubiker:

Tjockt fettlager fungerade som sköld: Gladiatorerna åt sig till seger.

I artikeln beskrivs hur man genom studier av gravar med begravda gladiatorer dragit slutsatsen att gladiatorerna  var vegetarianer! De åt sig feta och fick ett fettlager som skyddade dem under gladiatorspelen. Så redan under Romartiden visste man att man blir fet av kolhydrater!

Annons:
[iovis]
4/1/09, 9:19 PM
#1

Jaha, och nån sa att Jesus var en kort och korpulent man.

Hur kan de veta?

Jennix
4/1/09, 9:31 PM
#2

Woohoo!!! Alea iacta est. Jag visste att jag varit Romare i ett tidigare liv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Greddelin
4/1/09, 10:21 PM
#3

Jag ägnade gårkvällen åt att söka efter info om vad sumobrottare äter och hittade vad som verkar vara en enda artikel återanvänd hur många gånger som helst.

En buljongbaserad grönsakssoppa som varierades med olika sorters kött till.

Enligt dessa uppgifter skulle de hoppa över frukosten för att dra ner på metabolismen och tränade på fastande mage. Sedan intogs två stora mål, och det handlade visst om kopiösa mängder, innan de la sig för att sova ordentligt på maten.

Jag blir lite nervös eftersom jag har svårt för att äta frukost och ofta väntar till eftermiddagen med mitt första mål, men i Skaldemans bok verkar det egalt när på dygnet man äter. Fast jag tror inte det är bra att gå hungrig så länge som jag gör.

Mycket är fortfarande ett mysterium för mej.

[iovis]
4/1/09, 10:40 PM
#4

Sumosarna är oerhört starka, klart de måste äta proteiner för att bygga muskler, men nånstans får de in kolisarna för att bli feta och fina.

Zepp
4/1/09, 11:43 PM
#5

Dom sköjer ner maten med kopiösa mängder öl bland annat!

Man skall äta när man är hungrig men det får inte missförstås och om man inte har fungerande hungersignaler så kanske man skall äta lite iallafall!

Finns en del som tappar aptiten helt vid övergång till LCHF och signalerna kan vara olika starka för en del, andra missar att hungern är annorlunda då man inte längre reagerar på fallande blodsocker.

Hunger är en komplex mekanism som en del måste träna sig för att lägga märke till, ibland kan den för vissa som har svaga signaler märkas som ett lätt illamående eller huvudvärk!

"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilken signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:

Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat (prova att äta några matskedar smör utan något till) och fyllnadsgrad av matsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Den artikel har jag läst förut och tydligen har man dokumentation över vad dom åt, många gladiatorer var slavar och det finns räkenskapsböcker över mathållningen!

Föresten så levde de Romerska armeerna mest på korngrynsgröt!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

keja01
4/2/09, 2:59 AM
#6

De romerska soldaterna åt också mycket surdegsbröd gjort på fullkornsmjöl av durumvete. Det är långsamma kolhydrater.

Annons:
JAUS
4/2/09, 9:22 AM
#7

Sumobrottarna äter stora mängder ris.

vonHelsinki
4/2/09, 10:02 AM
#8

Läste i nån bok om gladiatorer att en läkare på den tiden som hade hand om dem tyckte att de åt för mycket gröt av nåt slag och därmed blev för klumpiga och feta etc. men att han tyckte att de hade bra skydd av fettlagret. Glad

Upp till toppen
Annons: