Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9490 ggr
cacao
2009-04-27 12:57

Aftonbladets 8 veckor med LCHF

Nu har dom kört igång!

Länk

Medarbetare på sajten irishcob

 

Annons:
axelina
2009-04-27 13:00
#1

Jag såg det just nu också hoppas verkligen det går bra för det är bra reklam för LCHF, men vi som har hållit på ett tag vet ju att det ofta inte är någon snabbfix metod.

Aniara4
2009-04-27 13:08
#2

Heja på! Gör oss stolta! Flört

cacao
2009-04-27 13:24
#3

Allt beror på tidigare bantningshistorik, fysik, ev sjukdomsstatus samt hur strikt man är.

Startar man från scratch med LCHF så tappar man oftast flera kilo under de två första veckorna i fråga om bunden vätska osv.

Så som sagt var, det ska bli kul att följa och se hur media "vinklar" ev utebliven viktnedgång och om det kommer att rapporteras/betonas några häsloaspekter eller om man enbart kommer att rikta in sig på viktminskning

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

MillisB
2009-04-27 13:29
#4

Vad kul att AB skall följa dem med LCHF-mat, och så tydligt det står att det verkligen är LCHF!

Lycka till!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Mmial68
2009-04-27 15:04
#5

Hej, jo nu är vi igång. Det känns jätteroligt och bilderna blev väl bra. Jag har inte trott att det här är en quickfix, jag tror det här är frälsningen Glad

Jag ska försöka vara personlig i den blogg jag skriver i, utan att vara alltför privat. Utnyttja gärna kommentarfälten för att upplysa alla läsare! Jag ska godkänna alla inlägg som inte är rena personangrepp.

GO LCHF!!!

Kram till er alla. Mia

Maia
2009-04-27 15:26
#6

Grattis till publicitet och bra metod.

Ska bli kul att följa!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
Mervi
2009-04-27 15:29
#7

Lycka till! Annika betonar också att man skall äta så man blir nöjd och inte mätt, det är ofta det som är så svårt.

Skall bli kul att följa.

bustas
2009-04-27 15:44
#8

Jag är inte det minsta orolig, bara de inte börjar jogga för mycket, då kan det bli bom stopp! Egna erfarenheter!

cacao
2009-04-27 15:49
#9

Joggningen eller träning i största allmänhet kanske beror på att man då bygger en viss mängd muskler och muskler väger mer än fett så några kg plus på vågen kan då bero på att muskelmassan ökat men fettmängden minskat. Tror nog att dom väger in dess två personer mycke noga i fråga om muskelmassa, vätskemängd och fettmängd.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Magica1970
2009-04-27 16:00
#10

Träning kan också leda till en ökning av kortisol (stresshormonet), vilket binder vätska. Jag märker när jag är stressad. Då får jag en liten valk på magen :)

RexPect
2009-04-27 16:22
#11

Ja som sagt nu är det igång!  Jag har hållt rätt hårt på att jag INTE har 8 kg på 8 veckor som mål, utan försöker påtala de allmäna hälsoeffekterna.  Tänker inte heller stressa över viktminskningen, för då går det på pipan….

Finns det möjlighet att byta namn på denna tråd till AFTONBLADETS 8 VECKOR MED LCHF eller nåt så blir det en samlad tråd?

Håll nu tummarna för mej och Maria, inte för att vi är några LCHF proffs, men att resultaten ska bli på ett sånt sätt att fler människor förstår vad LCHF är…..

och små glada inlägg i bloggarna är alltid välkomna!

Vi heter alltså Mmial68 och Rexpect här på forumet!

Tjilivippen!

RexPect
2009-04-27 16:58
#12

Fick just ett litet tråkigt mail i min inbox. Snälla, kom ihåg att saker vinklas i kvällspressen för att det ska vara intressant att läsa, att både jag och Mia gjort detta under lång tid kommer inte att framgå, men vi är inte några duvungar, och det kommer heller inte att bli strikt med fakirkost (om det inte krisar på slutet.. ;-)…)

Var glada för oss istället och håll tummarna, jag är övertygad att MÅNGA här är bättre LCHFare än mej, men blir det så att man måste försvara sej så raderar jag min profil PRONTO

#1  vi vet också det! Har varit med över ett år…men vi gör det för att förhoppningsvis få bra publicitet för LCHF…

#2 Tack!

#4 Tack!

#6 Tack! 

#7 Tack!

#8 Vi har inte fått träninsprogramen med Martin ännu…

#9 Ska göra stort fys test på onsdag. Har påpekat ett en vecka efter att man drar igång så är man mitt uppe i att gå över till fettförbränning och har sendrag i hela kroppen, men vi hade en deadline så det får bli lite sämre resultat med förhoppning om en tydlig ökning….

Magica1970
2009-04-27 17:13
#13

Ni gör superbra reklam för LCHF! Det kommer alltid att finnas jantelagsanhängare där ute, och knappast värda att lägga energi på! Se dem som såpbubblor som far vidare i vinden och tillslut spricker för att bli en blöt fläck Skrattande

Annons:
shamani
2009-04-27 17:26
#14

Lycka till tjejer! Det ska bli kul att följa era resultat. =)

missaz
2009-04-27 17:49
#15

Kul att det satt igång! Håller tummarna för er!!! Skrattande Ska följa er!

Och till er som skriver tråkiga mail; sluta!!! Skrikandes

ullebull
2009-04-27 18:22
#16

Håller med #15, sluta upp att morra, vi följer er tjejer och hoppas allt går bra.

Lycka till

mumin61
2009-04-27 18:32
#17

Jag önskar er båda LYCKA TILL!

Det ska bli jätte spännande att följa.

Kramar

Mcshep
2009-04-27 18:51
#18

Oj vad spännande. Lycka till. Glad

Karin

maxiq
2009-04-27 18:54
#19

Nu har jag ändrat rubriken på tråden enligt önskemål. Det blir lättare att hitta den då. Lycka till säger jag med!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Mervi
2009-04-27 19:10
#20

Håller tummarna för er båda och kommer följa med.

Annons:
[iovis]
2009-04-27 19:26
#21

Lycka till! Väldans skoj det här ! Stor kram till er båda! Tack för att ni är så fina ambassadörer! Go LCHF go!!!

VeeZ
2009-04-27 19:34
#22

Men så roligt! Lycka till tjejer! Go, go go!! =)

Lena123
2009-04-27 19:38
#23

Det ska bli jätteroligt att följa er…och trevligt att AB ville göra ett seriöst reportage om LCHF,förhoppningsvis får fler upp ögonen för den här kosten Skrattande

http://www.winthers-skafferi.se/

nenna31
2009-04-27 19:52
#24

Kul….inressant att följa och massor med peppkramar….Kyss

pyre-lena
2009-04-27 20:06
#25

Lycka till!

Hoppas det går bra för er Glad

Kommer att följa med intresse.

*kram* / Lena

NillaNina
2009-04-27 20:13
#26

Stort lycka till! Bokmärker tråden så jag kan följa er. Glad

nobban7
2009-04-27 20:23
#27

Följer också med intresse. Tror nog att ni klarar av att få fram hälsoeffekterna och hoppas samtidigt att ni lyckas med de 8 kilonaFlört

Annons:
Maia
2009-04-27 20:50
#28

Kalasroligt att båda ni är med här och att ni är just gamlingar och inga duvungar. Kör så det ryker!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

PiteCarina
2009-04-28 00:17
#29

Lycka till! Det ska bli roligt att följa er!Glad

niloss
2009-04-28 00:38
#30

Läste justartikeln, o dom kallar annika gör GI doktorn…..Rynkar på näsan

keja01
2009-04-28 02:50
#31

Ta magnesiumtillskott mot sendrag. Magnesiumbrist ger dessutom extra trötthet, muskelsvaghet och dålig kondition.

keja01
2009-04-28 03:18
#32

Cykling med lagom med uppförsbackar tycker jag är betydligt effektivare, skonsammare och behagligare träning för överviktiga än joggning.

Det är träningsvärk man ska uppnå med träningen för maximal viktnedgång. Då växer nämligen musklerna snabbt vilket förbrukar mycket kroppsfett på kort tid enligt min egen erfarenhet.

När man har uppnått träningsvärk i någon muskel behöver den vila i ett par dagar medans den växer tills värken är borta innan man kan belasta den igen för att undvika skador som elitidrottare får. Direkt efter träning (eller före går också) är det viktigt att få i sig något med protein i. Mjölkprodukter med protein i passar utmärkt.

För mycket träning ger samtidigt stresshormoner som förhindrar viktnedgång.

Aliki
2009-04-28 08:22
#33

Grattis! Det här kommer att gå jättebra! Speciellt eftersom ni redan "kan det här".

Har lagt era bloggar under favoriter och även om jag inte kommenterar så ska ni veta att jag sitter här med min gräddkaffe och hejar på var dag.

Lycka Till!

Lena123
2009-04-28 14:44
#34

#28 gamlingar..vad menar du !??Flört

http://www.winthers-skafferi.se/

Annons:
Balanserad
2009-04-28 14:51
#35

Ska verkligen bli kul att följa er!! Hoppas att allt flyter på så där riktigt bra som det kan göra ibland. Jag håller tummarna!

haneit
2009-04-28 15:28
#36

Vad spännande! Hoppas att det går riktigt bra! Glad

RexPect
2009-04-29 16:13
#37

Å vilka super trevliga kommentarer, tack snälla! HAr lite svårt att hinna med jobbet, det vanliga livet, alla möte med Aftonbladet PLUS blogga, så det är ett himla ståhej! Fast jag klagar inte, försöker bara fokusera på det viktiga, hamna i LCHF version 2.0

I bloggen försöker jag tänka på att inte börja med att prata om smörklickar i teet och äggmjölk, utan har börjat lite lätt med cocosans fördelar, vill inte FETT-SRÄMMA de fett-skrämda ännu mer, men det kommer ;-)

330 Har missat att Annika Kallats GI doktorn…..måste kolla…..

Annika

nenna31
2009-04-30 12:53
#38

En liten fråga …har letat efter era bloggar ….(ni som är med i Aftonbladet)….men hittar inte dom…..?????

Letar säkert på fel ställe….Obestämd

Skulle ni kunna skriva länkarna här..????

nenna31

Luccy
2009-04-30 13:00
#39

Cool Lycka till ska följa er resa o håller tummarna för att ni ska få visa alla hur bra lchf är.

Luccy
2009-04-30 13:01
#40

Länk till bloggarna ligger lite längre ner på sidan

nenna31
2009-04-30 13:07
#41

Luccy……

Tack så jätte mycket ….har letat som en toka…Gladmen tydligen inte såååå långt ner….Oskyldignu har jag lagt in dom på favoriter…..Tack en en gång…Kyss

Annons:
Medlem
2009-04-30 13:23
#42

Jätte intressant! Håller alla tummar och tår för er!

[Karro]
2009-04-30 17:51
#43

Lycka till tjejer och vi håller massor av tummar men självklart kommer det gå galant!

Margareta
2009-04-30 17:59
#44

Jättekul projekt och vi håller så klart tummarna för er!

Tur att ni inte är några duvungar…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Halvdansken
2009-04-30 18:12
#45

Jg undrar bara varför ni får omställningsbesvär när ni redan kört i lång tid? Eller skriver ni om tidigare erfarenheter? (Svettningar, trötthet, bly i benen, ketosandedräkt)

Egentigen skulle jag tyckt det var roligare med två riktiga nybörjare, som gått på VV eller liknande innan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

maxiq
2009-04-30 18:23
#46

Här kan ni läsa Plus-artikeln!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Luccy
2009-04-30 18:51
#47

Kyss Tack maxiq

PiteCarina
2009-04-30 23:01
#48

Tack maxiq! Glad

Glömde dock bort att det var en bild, så jag försökte klicka på en länk! Flört

Annons:
maxiq
2009-04-30 23:06
#49

Lätt hänt!

Jag försökte skriva en kommentar…

Skäms


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

PiteCarina
2009-05-01 00:41
#50

Jag visste att det var en bild, men jag klickade ändå! Skäms

Flört:et var alltså menat till mig själv!

Det var jättebra att du la in artikeln som bild på den sidan! Glad

Aniara4
2009-05-06 12:16
#51

Men alltså, Martin Lidberg, har han överhuvudtaget satt sig in i vad det är de håller på med?

"- Om du följer en lågkolhydratdiet bör du köra kortare pass. Ät frukt före passet, säger Martin Lidberg."

Frukt???

Luccy
2009-05-06 13:57
#52

Ja just det reagerade jag åxå på, Frukt är ju inte nått vi äter Kyss

maxiq
2009-05-06 15:36
#53

Varför ska man köra kortare pass när man blir uthålligare?

Obestämd


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Wtn3
2009-05-06 15:41
#54

En del äter väl en och annan frukt även på denna kost, det är ju Annika som coachar dem och hon rekommenderar väl ett något högre kolhydratsintag till de som tränar.

Mmial68
2009-05-07 10:31
#55

Hej, nu har jag pratat med Martin Lidberg för att få den coachning som Aftonbladet skrev om. Martin är en oerhört entusiasmerande och trevlig person, jag kände mig verkligen inspirerad. Men han tror inte på den här kosten för de som tränar, han tror nog inte på kosten alls om jag ska tolka samtalet. Han sa bl a att om man inte har kolhydrater i kroppen så tar kroppen av proteinet dvs musklerna när man tränar. Jag trodde vi gick över på fettdrift?!

Jag har verkligen många frågor till Annika när jag träffar henne på måndag. Puh.

Annars går viktminskningen finfint, har nu gått ner 4,3 kilo på 14 dagar.

Mia

Annons:
Agyr07
2009-05-07 10:39
#56

Grattis till viktminskningen. Kul att det går bra och jag följer resan med intressen.

Trollcina
2009-05-07 11:00
#57

Säger också lycka till och grattis till viktminskningen.

keja01
2009-05-07 14:17
#58

#55,

Lidberg har tydligen ingen praktisk erfarenhet av träning med LCHF. Det är fortfarande så nytt och sällsynt. Han syftar säkert på vanlig svältkost där det försvinner lika många kilo muskler som fett. Proteinbehovet ökar vid träning i förhållande till inaktivitet. Energin ska komma från fett.

De lilla kolhydrater man äter gör minst skada på morgonen eller i samband med träning. De förbrukas då av kroppen på en kort stund och kroppen drivs av fett resten av dygnet.

Protein är det felaktigt att räkna på som en energikälla. Om man äter lagom mýcket protein används det till reparationer i kroppen och inte till energi. Det är bättre att räkna gram protein per centimeter kroppslängd över 100 cm.

missaz
2009-05-07 17:38
#59

#55 Grattis till viktminskningen! (och ni behöver ju inte lyssna till ALLA råd som Martin ger - bara dem om träningen! Kostråden står ju Annika för!)

Tilda-T
2009-05-07 18:03
#60

#55 Vilken bra början och lycka till i fortsättningen tjejer!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

chilisalsa
2009-05-07 19:30
#61

 Kul det går bra för er ! Glad

Martin verkar som sagt inte så insatt. Men det tycker jag inte man kan skylla honom för heller… det lärs helt enkelt inte ut, normalt sett. Om man tränar tungt/högintensivt ska man alltid hålla passen korta, helst under 45min. Gäller oavsett kost. Raska promenader eller en lagom snabb cykeltur kan man göra hur länge som helst. Men inte heller det är optimalt vid viktnedgång… mega-pass alltså.

Det jag tror att han menar, och är ute och cyklar efter, är att man vid glukosbrist vid tung träning knaprar på musklerna (sant). Då börjar man lukta aceton om svetten… Det är inget bra, då ska man sluta genast och gärna äta något litet sött. Vid glukosbrist avtar också fettförbränningen (sant).

Vem har inte hört uttrycket "Fettet brinner i kolhydratens låga" Det kommer från det faktum att fettförbränningen faktiskt avtar vid brist på glukos. Vad är då brist på glukos ???

Ja, det är om man tränar hårt och blodsockret samtidigt är onormalt lågt… dvs lägre än ett normalt fastevärde… Vilket en LCHF:are i praktiken inte har normalt, med undantag för diabetiker som äter och/eller medicinerar fel.

DÄREMOT… uppstår den situationen om en kolhydratätare käkar snabba kolhydrater så att insulinsvaret efter en tid gör att glukosnivån i blodet sjunker under ett normalt fastevärde så att cellerna får brist på glukos. Om man då tränar hårt händer precis det Martin säger…

Medarbeterare på Kost

Margareta
2009-05-07 20:21
#62

Tack chilisalsa för en utmärkt förklaring om vad som händer… Det är många som inte förstår det där med att vårt blodsocker ofta är lika plant som ett salsgolv. De inser inte svängningarna som kommer av att man äter kolhydrater (normala mängder).

När jag förklarar brukar jag börja med att beskriva en kolhydratätares blodsockerkurva. Det har hittills aldrig varit någon som protesterat mot dipparna och att de blir djupare ju mer kolhydrater man laddat in.

Det som förvånar dem är när jag hävdar att jag inte får några dippar alls - som konsekevens av att jag inte har några toppar. Det blir i sammanhanget så logiskt att de oftast köper det utan problem.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
RexPect
2009-05-12 13:15
#63

Hej hopp, och tack för alla glada tillrop!

Vi får komma ihåg att detta är en kvällstidning. Det hade aldrig fungerat med två totala nybörjare, det ska ju produceras nya artiklar varje vecka. Men både jag och Mia hade haft nästan 6 månaders avhopp innan, så vi har ju haft våra "övergångsbesvär" en gång till.  Vi är heller inte fokuserade på "bikini figur till midsommar", så ta det med en nypa salt ;-).  När det gäller träningen så får man kanske mer se det som ett experiment. Jag anpassar träningen till LCHF inte tvärt om och har INTE tagit någon frukt. Har dock även tidigare upplevt att trots att man håller sej på topp längre så är nedförsbackan snabb med LCHF och jag kan tvingas bryta mitt i ett spinninspass innan jag fått bättre kondition.

För MEJ är det här kicken och pressen jag behöver för att hålla mej på banan. För även om jag mår bra, så glömmer jag ibland bort att planera och just som jag är påväg att stoppa en kolhydratbomb i munnen så ser jag den pinsamma löpsedeln framför mej som talar om att Annika minsann blir kvar i vassen en sommar till.

Mitt största problem är att jag helt förstört kommunikationen med kroppen och när jag nu slutat vara sugen så blir jag inte hungrig. Äter efter klockan, men längtar efter att det ska kurra i magen….

fianh
2009-05-12 17:05
#64

# 61 en liten fråga ang acetonlukten… ibland när jag har tränat både innan och efter lchf så kan jag känna dom där stickningarna i näsan som påminner om amoniac… innebär det då att min kropp käkar muskler eller vad? har alltid funderat på det och trott att det är kroppen som inte har nåt och ta av och som det kanske beror på men har aldrig känt under träning utan när man precis har kommit hem.

Mmial68
2009-05-20 13:24
#65

Halvtid och det går halvbra. Har haft en ordentlig uppgång den här veckan och det känns förstås tungt. Men jag vet ju å andra sidan också vad det beror på.

Nya tag behövs. Och kanske lite hejarop?

Mia

Länk

Aniara4
2009-05-20 13:36
#66

Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Upp på banan igen! Heja heja!

Sugiyama
2009-05-20 17:39
#67

5 kg på 4 veckor är väl inget att deppa för, du är jätteduktig. Vore märkligt om du inte fick något bakslag på vägen.

Aliki
2009-05-20 19:39
#68

Jag kollar in er varje dag och hejar på!!

Det är väl jättebra resultat för er båda…fyra veckor till och sedan har ni slutfört uppdraget, men kommer inte att vilja gå tillbaka till kolhydrater…eller hur?

[iovis]
2009-05-22 19:21
#69

Jag tycker att det är starkt av er att gå ut med er "kamp" i media. Kom igen och Lycka till!

Annons:
Margareta
2009-05-22 19:25
#70

Ni är suveräna båda två - bättre PR kan inte LCHF få.

Självklart att det blir bakslag - annars vore ni onormala - det gör det hela bara mer trovärdigt! Jag tycker ni är kanonduktiga!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kaisakavat
2009-05-22 20:26
#71

Så rolig tråd - spännande..

chillisalsa och Margareta - Tack för era kommertarer ovan, med tips om hur man kan "förklara" för folk..

Mmial68
2009-05-25 11:26
#72

Nu hittade jag era kommentarer på min lilla depptråd. Tack för allt stöd. Jag får jättemycket kommentarer och snälla ord på min blogg också. 

Aftonbladet har stulit lite tid i slutet av de här 8 veckorna för att hinna publicera resultaten innan midsommar, men jag hoppas det ska gå bra.

´mia

Aliki
2009-05-25 20:42
#73

Duktiga är Ni!! Det bästa med LCHF är ju trots allt att det är en livsstil och in en Bantningskur…lite vin och annat gott…och sedan tebaks på banan…Det här kommer att gå jättebra!!

shamani
2009-05-28 00:35
#74

Skickar lite styrkehälsningar! Ni kommer att klara det här galant! Alla snubblar lite ibland, men det är bara att kravla sig upp igen, borsta av sig smuten och fortsätta. Go, go!

Luccy
2009-05-29 02:22
#75

Skrattande Go, go flickor vi håller alla tummarna för att ni ska få resultat, så hela världen får se hur bra det här är.

Upp till toppen
Annons: