Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Förhöjda Kalciumvärden

2009-04-21 18:12 #0 av: Matten2

Letat överallt i trådarna om det finns något om förhöjt Kalciumvärde?

Av vad jag förstått av sjukvården här är det ett tillstånd som sällan uppmärksammas fast det är vanligt.

Vet någon här om LCHF metoden kanske inte är lämplig om man har det?

Anmäl
2009-04-21 18:25 #1 av: shogun

Om du hittar någon tråd så ser jag också mot det.

Anmäl
2009-04-21 18:27 #2 av: Matten2

OK...då får vi hoppas att någon klok människa här vet*s*

Anmäl
2009-04-21 18:32 #3 av: Lisabet

Om man har för höra kalciumvärden, så kan man ju undra vad det beror på.

Men ett enkelt (fast inte roligt) sätt att få ner nivåerna är att sluta med alla mjölkprodukter. Det har jag gjort, och jag har fått alldeles för låga kalciumnivåer, eftersom jag har slarvat med mina kalciumtabletter.

Anmäl
2009-04-21 18:34 #4 av: Maia

Det enda som jag kan hitta när jag googlar på bara den här sajten är detta. Inte så upplysande.

Jag tror man får fram mer om man googlar på hela nätet. 

Anmäl
2009-04-21 18:38 #5 av: LatMask

Om man googlar på hyperkalcemi dyker det upp en hel del.

Anmäl
2009-04-21 18:41 #6 av: keja01

När jag hade för höga kalciumvärden en gång efter en cancerbehandling fick jag d-vitamin i en pillerburk av läkaren. Det hjälpte. Behövde bara ta dem några månader. Har haft normalt kalciumvärde sen dess utan tillskott. Jag tänker på att vara ute i solen för att få d-vitamin på det viset. Två ägg per dag ger halva minimala dagsbehohet under vintern har jag sett.

Är det förresten någon som vet om man kan få d-vitamin av solen som passerat en glasruta när det är kallt ute men samtidigt stark sol?

Anmäl
2009-04-21 18:43 #7 av: piri-piri

Ett ökat magnesiumintag tar ner kalcium

Anmäl
2009-04-21 18:47 #8 av: keja01

Riktigt höga calciumvärden innebär nedbrytning av skelettet. Det ger benskörhet efter en längre tid. Det där blodprovet behöver tas fler gånger så man ser att värdet rättar till sig innan det går för långt.

Anmäl
2009-04-21 18:55 #9 av: keja01

Kalciumtabletter ska alltid tas samtidigt med magnesium, helst i samma tablett för säkerhets skull. En del läkare är så dåligt pålästa att de inte vet om det. Allvarlig magnesiumbrist ger också skelettnedbrytning och förhöjt kalciumvärde. Bara kalciumtabletter ger en obalans som förvärrar skelettnedbrytningen.

Referens:

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0020/2567/Vitamin_och_mineralguiden_07.pdf

Anmäl
2009-04-21 19:28 #10 av: Matten2

Tack...jag ska in till läkare igen den 27:e och hoppas dom kollar upp bisköldkörtlarna.

Har det inte med kosten att göra känner jag mig lugnare, men det var en i sjukvården som frågade om jag drack mycket mjöl???????

Då hade jag inte börjat med LCHF!

Har tidigare fått magnesium för brist men fick muskelvärk av den!

Anmäl
2013-11-03 12:57 #11 av: ed0o

Kalcium gör kroppen basiskt. De flesta är försurade så din kropp kanske förbrukar all magnesium och kalcium för att få kroppen till balans igen. Jag har aldrig hört någon säga att han/hon har för mycket kalcium. Tvärtemot har jag märkt att när jag undviker mejeriprodukter så försvagas min emajl. Därför överdoserar jag kalcium tillsammans med vitamin D och min emajl är stark nu.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.