Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8539 ggr
linneaennil
2009-05-19 21:57

Hunden är mätt

Min lilla westie är i vanliga fall yberhungrig hela tiden, hur mycket hon än äter av sin mat. Jag har tyvärr inte lyckats få tag i något bra/köttigt/fettigt foder till henne - jag har ju misstänkt att det skulle kunna hålla henne mätt.

Idag gjorde jag ett litet experiment. Till efterrätt gav jag min tiggande vovve x antal matskedar köttfett.

Nu ligger hon lugn och harmonisk på golvet och vilar, som en förändrad hund…

Och jag önskar så djupt att det snart dyker upp ett torrfoder med mycket mättat fett som jag kan ge min lilla sötnos.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Annons:
bustas
2009-05-19 22:16
#1

Vå katta "Tulla" har gått över till LCHF. Du kan läsa om denna process på min blogg! Hon mår mycket bättre nu!

LenaKa
2009-05-19 22:31
#2

Mina hundar, varav den ena är lite rund (inte fet) har nu i 1 månad ätit Magussons foder för hårt arbetande hundar. Det är mera kött, ägg och fett i det än det normala fodret.

Hur det går? Den runda har tappat något i vikt, trots att det inte är en hårt arbetande hund.

kaisakavat
2009-05-19 22:32
#3

Min katt har gått från att äta spannmålsspäckat torrfoder, till att äta Orijen torrfoder. Mycket högre halt av sånt som är naturligt för katter att äta.. Förutom detta får han kött, fisk, äggula, räkor m fl bidrag ur min egen meny.

Han mår bra, äter mindre, har blitt slankare och får t ex inte lika många knutar i pälsen längre.

Orijen finns även för hundar..

bustas
2009-05-19 22:38
#4

kaisakavat, du måste älska din katt! Räkor eller "räger" som vi säger på västkusten, mums filibabba! Får den lite majonäs också?Flört

kaisakavat
2009-05-19 22:43
#5

Jodå, nog är jag rätt kär i min lille katt alltid. Men du vet - det går inte åt så många räkor för att göra honom glad. Spinner så han storknar. En annan grej han gillar: gröna oliver.. konstig katt.

Majonnäs har han nog aldrig fått. Obestämd

linneaennil
2009-05-19 22:47
#6

I Helsingborg går det inte att få tag i Orijen… Jag var inne på deras site och kollade återförsäljare. Nog fanns det två, men när jag väl besökte dem var det ändå tomt på Orijenfoder. :/

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Annons:
linneaennil
2009-05-19 22:48
#7

#2 Det låter ju som ett bra foder… Ska genast kolla upp det. Skrattande

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

kaisakavat
2009-05-19 23:00
#8

#6 Var det nyss du kollade efter Orijen?? De har jättestora leveransproblem p g a ökad efterfrågan. Kan ha varit slut helt enkelt.

Ifall du fortfarande vill ha tag på det: Ring dem och fråga..

lil-sis
2009-05-19 23:00
#9

Orijen har lite för mkt örter för mina missar. De föredrar Olivers som är minst lika bra. Men vansinnigt dyrt. Så de äter nästan bara Mjau Blötmat istället.

LenaKa
2009-05-19 23:09
#10

#7 Tyvärr är det lite vete i också…. men inte en massa annat jox…. jo lite. Men jämfört med många andra så är det ok tycker jag.

http://www.hundmat.com/

Cindy
2009-05-20 01:13
#11

Orijen kommer till leverantören om två veckor igen, var senaste budet.

#9  Vad kostar Olivers om blötmat blir billigare!?! Kör man 20-kgs Orijen kostar det 2-5kr per dag beroende på hur stor katten är. Det blir bra mkt billigare än konserverna väl???

#10  Magnussons innehåller inte "lite" vetemjöl, utan mängder - första eller andraingrediens beroende på produkt.

Vänliga hälsningar
Cindy

LenaKa
2009-05-20 13:54
#12

#11  Jopps det är möjligt. Men work fodret innehåller hög procent kött och mina hundar mår alldeles utmärkt på det. :-) I förhållande till många andra foder så tror jag nog att det ser bättre ut.

Min gamla collietik blev 16,5 år….

flikkan77
2009-05-20 14:03
#13

#5 Jag har en katt som älskar inlagd gurka, särskilt spadet. Sen tycker han också om kokt potatis, konserverade champinjoner och sylt i alla smaker.

"You just have to belive…"

Annons:
kaisakavat
2009-05-20 14:09
#14

#13 Vilken rolig katt!! Skrattande

Det är kul när de har egenheter för sig. För det mesta..

Min katt har på äldre dar (han är 12 nu) böjrat äta och dricka på nytt sätt. Han stoppar ner tassen bland torrfodret, snärtar till en plupp i taget så de studsar upp ur skålen och så jagar han ikapp dem.

Han dricker även vatten med ny teknik. Doppar tassen (lurviga tassar - suger upp mkt vatten) och slickar/surplar i sig vattnet från tassen istället för att lapa..

Ser för kul ut!

wannabe
2009-05-20 14:15
#15

Vet inte om man får göra reklam för företag här (och nej jag jobbar inte för dom). Men enligt mig är en av dom bästa tjänsterna som finns foderbilen.se dom levererar hem foder och sand till ett väldigt bra pris. Och jag som bor på fjärde våningen utan hiss tycker såklart att det är värt varenda krona!!! Dom säljer Orijen där för dig som inte kunde få tag på det i Hbg.

VeeZ
2009-05-20 14:19
#16

#9, Majus blötmat är så mycket bättre än allt torrfoder på marknaden så det är ju mycket bättre att du ger dem det! =) Dessutom innehåller det bara svenskt kött villket känns bra tcyker jag. Saknar att kunna ge mina barn detta excellenta, billiga foder efter min Maltaflytt.

Dessutom får de i sig nog med vatten när de äter blötmat, något de sällan får med torrfoder eftersom katter alltid dricker förlite då de normalt skulle få i sig det mesta av det vatten de behöver via sina bytesdjur. Detta gör att risken för urinsten och liknanade också minskar när de äter blötmat utöver det faktum att det är en mer naturlig diet utan kolhydrater åt våra karnivorvänner.  Torrfoder är ett gissel som gett våra älskade katter problem som diabetes, njurproblem, etc som vi ser hos de människor som äter för mycket kolhydrater med. Och då är människor omnivårer, katter är renodlade karnivårer vars hela kroppar är byggda för att äta enbart kött, så därför gör kolhydraterna så mycket mer skada i små kattkroppar.

kaisakavat
2009-05-20 14:23
#17

VeeZ - Tror du är inne på nåt viktigt när det gäller vattnet.. har åxå tänkt på det att de inte får i sig vatten via torrfodret. Men min katt dricker rätt mkt faktiskt - och har krav på vattnet dessutom. Kranvatten mindre kul - vattenpölsvatten mycket bättre! Skrattande

Däremot håller jag inte riktigt med dig i din generella kritik mot torrfoder, när det gäller vissa sjukdomar. Det finns olika bra och dåliga torrfoder.

Min katt vägrar dessutom äta burkmat! Helt och hållet!

Sugiyama
2009-05-20 14:39
#18

Mina hundar får riktig mat, dvs protein och fett i sin mest naturliga form och blir mätta och nöjda. Det är inte krångligare än att ställa om till LCHF för oss människor.

VeeZ
2009-05-20 14:45
#19

Kaisakavat, givetvis finns det bättre och sämre torrfoder och jag inser naturligtvis att det är ett bra val för många i vårt stressade sammhälle då de flesta inte kan ge sin katt 4 eller mer portioner blötmat om dagen och då är det ju jättebra att de väljer ett bättre torrfoder med mer fett och protein =) Ger själv mina katter torrfoder när de ska ha kattvakt tillexempel men jag vidhåller att katter inte har någon somhelst nytta av att äta ett foder som innehåller så mycket kolhydrater som ett torrfoder gör. Dessutom tror jag att det är skadligt för dem liksom för oss att konsumera mer kolhydrater än de borde, och i katters fall är det betydligt mycket mindre än oss människor.  Det finns väldigt mycket info om detta på nätet då BARF (bones and raw food) blir vanligare och vanligare. BARF är väl husdjurens motsvarighet till LCHF skulle jag vilja säga, tillbaka till det naturliga, inte industriprocessade födan i rätt proportioner i förhållande till "djurslag"  =)

Du säger också att din katt vägrar blötmat, det är inte alls ovanligt - många katter som från början fötts upp på torrfoder från sin uppfödare känner inte igen blötmat som föda helt enkelt. Är du intresserad av att få din katt att äta blötmat (kan ju ge lite ibland som tillskott, kycklingvingar, halsar och dyligt är också perfekta snacks som dessutom håller tänderna i trim när katten väl förstått att det är mat ^^) kan du prova att värma burkmaten litegranna (pytteliten portion, stora protioner är ofta ett no go när man vänjer in), då luktar den mer och katten får födo associationer, prova också lite olika märken och med sås, i gele etc.

parsley
2009-05-20 14:51
#20

BARF:a jycken. BARF = bone and raw food eller biologiskt anpassad rå föda.

Ge hunden rått kött, gärna med ben, eller inälvor  från nöt, får eller vilt, kanin, kyckling, fisk eller kalkon. Fläskkött ska undvikas eftersom grisar kan bära på den för hundar dödliga sjukdomen psuedorabies. I Sverige finns inte sjukdomen och det finns ett kontrollprogram mot den. Komplettera med lite grönsaker. Jag brukar ge vanliga frysgrönsaker. Får vovve en klick ister ovanpå maten blir vovve extra glad.

Hundar behöver inte kolhydrater, lika lite som människor behöver det. 

Även katter kan BARF:as. Katter behöver dock aminosyran taurin som finns i hjärtan  och - energiläsk. 

Kenneln min hund kommer från ger rått kött + grönsaker + torrfoder från Magnussons. Jag har tagit bort torrfodret och ger bara kött och grönsaker. 

BARF = LCHF för hundar.

Annons:
kaisakavat
2009-05-20 15:08
#21

# 19 Vill minnas att jag skrev om det ovan, men..

Ger katten all möjlig naturlig mat - från min meny - men kör Orijen som torrfoder i "basen". Betydligt bättre än andra torrfoder - t ex ingen spannmål. Däremot lite örter å potatis (!) å grejjs, men jag bedömer den ev. skadan som otroligt liten jämfört med ifall han skulle äta andra torrfoder som finns på markanden..

Med orijen har han lättat i vikt och har t ex fått finare päls (mindre knutar och mjukare). Tyder på att hans hälsa är förbättrad.

Sen annan aspekt: Burkar i parti och minut att dels diska å sen bära till återvinning. Nej tack! Hellre får han av min mat.

Han är inte uppfödd på torrfoder som liten och hans vägran att äta burkmat har kommit med åren. När han var yngre åt han den - inte numera.

Förståndig katt, tycker jag. Burkmat smakar och luktar plåt! Skrattande

lil-sis
2009-05-20 15:22
#22

#11

För mina tre räcker det med en burk om dagen, som de delar på, de är kanonfina i hullet på det. 9kr/dag blir det.

Olivers kostar drygt 100kr kilot numer har jag för mig.

Vatten är inget problem med mina, de dricker massor om de bara äter torrfoder. Men nu dricker de knappt, vilket inte är så konstigt.

Sen får de köttfärs, ägg och sånt ibland också :)

Greddelin
2009-05-20 15:29
#23

Det bästa är naturligtvis BARF! Det är aningen krångligare och tar plats i frysen men då vet man att hunden får artriktig föda. Spannmål/stärkelse hör lika lite hemma i hundens mage som vår.

Färskfoder är en ok kompromiss, men då kan man få med stärkelse och i vissa fall även melass (= socker) och det är ju onödigt. (Kolla upp innehållsförteckningen ordentligt.)

Favoriten här hemma är malda kyckling- eller kalkonskrov. Beninnehållet gör underverk för matsmältningen! Med naturlig föda blir det dessutom mycket mindre att plocka upp efter hunden. (I storlek med älgpluttar för min hund.)

sepersl
2009-05-20 15:35
#24

min hund (en gammal schäfer) ratar all torrfoder tom Orijen. Hon äter det om hon får det utblandat med mycket riktigt kött ev. blötfoder.

LenaKa
2009-05-20 16:29
#25

#20

Det kan vara farligt att ge hunden fågelben då de splittrar sig på längden och blir vassa som nålar och fastnar i tarmen.

Det kan alla ben göra som är lätta att tugga sönder. Min engelska setter fick akut opereras för det hade fastnat en benbit i tarmen och stuckit hål på den….. Men märgben är bra.

Sugiyama
2009-05-20 17:31
#26

#25, det du skriver gäller tillagade ben. Fågelben som är råa är de mjukaste benen du kan ge din hund eller katt. Min äldsta hund har ätit kyckling i stort sett varje dag i 5 år utan problem. Den yngsta i hela sitt 3 åriga liv förutom de veckorna han var hos uppfödaren. Det är inte bara näringsmässigt den bästa födan, det ger även hunden utlopp för sitt gnagbehov. Märgben ger jag sällan då hundarna kan bita sönder sina tänder på dom.

LenaKa
2009-05-20 19:00
#27

#26, Där ser man hur olika man ser på det. Jag har faktiskt aldrig varit med om en sönderbiten tand under mina 40 år som hundägare, och alltid gett märgben från nöt och älg vid slakt och jakt…. men man ska aldrig säga aldrig.

Däremot skulle jag aldrig ge råa ben från fågel eller gris, då det kan finnas bakterier och parasiter som även är skadlig för en hund. Däremot får mina hundar rått kött från älg, nöt, lamm…. vilka naturligtvis också kan innhålla "saker". Men hos fågel och gris finns ju kända smittor så som trikiner och campylobakter.

Men var och en är "salig" på sin övertygelse…kanske tur det. Glad

Annons:
[Pennylane1]
2009-05-20 19:57
#28

kycklingbakterierna lär vara oskadliga för hundar och i svenskt griskött har man inte påträffat trikiner sedan 1994.

Smorblomma80
2009-05-20 20:05
#29

Wow, vad coolt att LCHF även fungerar på avåra söta husdjur! Cool

LenaKa
2009-05-20 20:06
#30

#28 Vad jag förstått så vet man väl inte helt och fullt hur det är hos hund med campylobakter….trikiner är iofs ovanlig eller obefintlig hos tamgrisen, men hos vildsvin finns den.

Hur som jag är försiktig med ben i vilket fall, ibland är det bättre för tänderna att ge dem en rejäl tjock sena.

lakritsmaja
2009-05-20 21:16
#31

Mina perserkatter är 9 och 12 år, de äter bara Royal Canin Perser (torrfoder). Någon gång tar de sig en slick på en vaniljglass men de äter absolut ingenting annat! Har funderat på "LCHF" till dem, det mest naturliga för en katt är väl ändå kött? Inte ens fisk är väl egentligen naturligt, för hur många katter fångar fisk i det vilda? Vet ej OM jag ska ändra kosten för mina godingar och vet ej hur det skulle gå till. Tanken finns där iaf.

linneaennil
2009-05-20 22:34
#32

Vad säger ni om att det finns jästextrakt (glutamat) i Orijen? Jag svor högt när jag såg det på den annars så fina innehållsförteckningen…

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

VeeZ
2009-05-20 22:34
#33

lakritsmaja, nej du har helt rätt om fisk och katter, tyvärr är "katter och fisk" en så vanlig kombination (se bara på kattmatskålars/leksakers design, fiskar och fiskben överallt!) och det är jättesvårt att ta död på myten att fisk är bra kattföda.

Förutom det uppenbara som att rå fisk kan innehålla bandmask och parasiter så är fisk en av de vanligast födoämnesallergierna hos katt. Dessutom innehåller fisk alldeles för lite e-vitamin i förhållande till andelen fleromättade fettsyror så ger man för mycket fisk riskerar katten att få pansteatit och andra sjukdomar. Fisk har också ett alldeles för högt mineralvärde för katter vilket kan leda till struvit (urinkristaller), rovfiskar som tonfisk innhåller dessutom alldeles för mycket tungmetaller.

Dessutom innehåller rå fisk ett farligt ämne som heter thiaminase (på engelska, heter något liknande på svenska skulle jag tro), det är ett ensym som förstör thiamin, dvs vitamin B1, då katter har ett mycket stort behov av B vitamin (dubbelt så stort som hundar tex) detta kan på sikt leda till anorexi, hjärtsjukdom, förlamning och död.

kaisakavat
2009-05-20 22:43
#34

#32 Vad?? Det var ILLA!! Skrikandes

Annons:
[Pennylane1]
2009-05-20 22:49
#35

# 30 ja hos 0,1 % av vildsvin, man kan ju låta bli att ge dom vildsvinsben… har aldrig någonsin sett vildsvin i köttdisken så min vovve får nog inget sånt iallafall….

linneaennil
2009-05-20 22:49
#36

#34 Jag kollade på det torrfoder min vovve äter för närvarande också, och det innehöll "extrakt av vegetabiliskt protein", vilket jag antar motsvarar glutamat det med. Det finns under så många täckmantlar!! Jag blir galen.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

flikkan77
2009-05-20 23:09
#37

#14 Appropå djur som äter konstiga saker så tycker min kanin om fläsksvålar och proteinpulver. Inte direkt artriktigt föda för en sådan.

Proteinpulvret är han så tokig i att han inte kan vara lös ute när jag äter det för då klättrar han på mig och kan bli så sur över att han inte får att han biter hål i mina byxor. Skrikandes

"You just have to belive…"

sepersl
2009-05-20 23:32
#38

Min hund får oxå rå kyckling med ben. De råa benen är så mjuka att det inte är några som helst problem med det.

En hundpsykolog i Göteborg har lääänge förespråkat naturlig mat till sina hundar genom åren och rekommenderar det till alla hon kommer i kontakt (hon arbetar med hundar) och hon har under alla sina år aldrig hört att en hund skulle få det

Sugiyama
2009-05-21 00:24
#39

Eftersom jag jagar vet jag också att alla vildsvin som skjuts måste trikintestas så något sådant behöver man inte oroa sig för varken hos vild- eller tamgrisar. Det är inte tro utan ren vetskap.

#38, jag började ge rå föda till min hund just för berikningsdelen. Hon var stressad och matfixerad och blev av det mycket lugnare.

Var och en gör som den vill men det är trist när folk försöker skrämmas att det skulle vara farligt att utfodra hundar och katter med naturlig föda.

Greddelin
2009-05-21 00:29
#40

Om man som hundägare vill veta mer om BARF finns det diskussionsforum på Yahoo att delta i.

K9Kitchen är på engelska och är ett väldigt aktivt forum!

NordBARF är på svenska och inte alls så aktivt men man kan ju kolla bakåt i trådarna och hitta bra info.

Vet att det finns motsvarande för kattägare också! Bara att söka.

bigfatmama
2009-05-21 02:02
#41

Brukar vara "barnvakt" åt min dotters hund. Hemma har han specialfoder p.g.a gallsten. Hos mig får han stekt bacon, och han tjatar på mig ända tills han får det. Vad ska jag nu säga till honom, han struntar ju totalt i om det är bra för honom.

Annons:
keja01
2009-05-21 04:24
#42

På människor är det ju fettsnål mat som har visat sig ge extra mycket gallsten på de som undviker fett extra mycket. Gallan får då inget att göra och stenar bildas som följd. Hunden behöver väl då rimligen en del fett varje dag för att gallstenarna ska lösas upp och försvinna och inte återkomma.

lizaohman
2009-05-21 09:09
#43

På tal om hundar och katter och vad de äter, så var min schäfer skoj. Han smet in i badrummet en gång och rusade fram till badkaret och började sörpla i sig badvatten. Självklart fick han inte sörpla hur mycket som helst, det skulle ju räcka till mig också, men när jag ren och fin kliver ut ur badrummet, så började han slicka mig på benen, helt galen efter vaniljdoften. Men det var bara vaniljdoft han reagerade på, inga andra baddofter. Bourbon vanilla från Yves Rocher (vill jag minnas).

LenaKa
2009-05-21 17:15
#44

Hundar brukar ju faktiskt gilla att sätta i sig en eller annan tvål om de får tag i en sådan…. även utan vaniljdoft.

Det kan man knappast kalla naturlig mat… eller så vill de få bort "eländet"

Obestämd

Kabben
2009-05-22 16:57
#45

Citat från blandrashundar.ifokus forumet

kan vara spannmålet i bravon som hunden fiser av,jag bytte bland annat pgr av det,vill inte att hundarna ska ha gaser i magen.

MVH
Lena(Spikes)

Medarbetare på blandrashundar i.fokus

"Smicker liknar vänskap på samma sätt som en varg liknar en hund"

Jag ville inte ge spannmål till min hund, vilket foder ska man ge som liknarr våran LCHF

Typ kött fett å lite grönsaker,,'

Såg i innehållsförteckningen att det var melas i, onödigt eller..

JAUS
2009-05-22 18:49
#46

Fläsksvålar borde väl vara bra hundmat? Man behöver nog blötlägga dem först kanske.

linneaennil
2009-05-22 19:29
#47

#46 Det tror jag med! 

För övrigt har jag precis köpt ett nytt hundfoder. Royal Canins Energy 4800 (tror jag det heter)… Mer fett och protein. Mer fett än i Orijen, och animaliskt dessutom.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Margareta
2009-05-22 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

VOV blötmat för hund finns i olika smaker - den gröna burken som innehåller kött & lever är så gott som kolhydratfri, minns jag rätt är det 0-1% kolhydrater.

Jag har hört en hel del kritik om VOV men vår matglada labbe håller sig mätt och belåten och har gått ner många kilon (6-7kg) sen vi bytte i vintras.  Han har kanonfin päls som han får mycket beröm för och han är inte lika "lysten på mat" som han var innan. Labbar är matglada och han är inget undantag - men innan letade han sig alltid något utomhus och nu är han lugnare.

Vi testade Orijen före VOV och det fungerade inte för viktminskning för hans del, eller så gav vi för mycket, vi blev aldrig kloka på mängden utan följde rekommendationen för hans rekommenderade vikt.

Vov är samma levantör som MJAU kattmat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Sugiyama
2009-05-24 20:02
#49

VOV skulle jag aldrig ge mina hundar, har du någon innehållsförteckning Margaretha?

Om någon är intresserad av att ge rå föda så ser mina hundars matsedel ut så här.

Varje dag 1 resp 2 kycklingklubbor som jag tar farm på morgonen (dom får bara mat en gång om dagen) Ibland byts kycklingen ut mot fläskben (revbenen) viltben eller vad jag får tag i.

Sen har jag ett rullande schema på komplement till benen så hundarna får i sig allt dom behöver:

  1. kött, oftast gris- eller nöthjärta
  2. vom
  3. lever och ägg (äggulan rå, vitan tillagad i micron)
  4. kött
  5. vom
  6. fisk, jag ger tonfisk eller makrill på burk då mina hundar tyvärr inte äter rå fisk.
  7. Så börjar det om igen

Det här mår dom gått på och jag får ofta komplimanger för att dom ser så friska och välmående ut. Jag har aldrig behövt ta bort tandsten på dom och min äldsta hunds ständiga öroninfektioner försvann när jag slutade med torrfoder.

Kycklingklubbor är kanske itne det optimala att ge men jag vill göra det enkelt och smidigt för mig att ge hundarna den här kosten.

kaisakavat
2009-05-24 20:10
#50

Margareta - Tror du är på rätt spår om Orijen..

Nu har jag ju en katt - inte en hund - men Orijens portionsuppskattning på påsarna är för hög.Tror kanske min katt äter hälften av vad det står på påsen.. Kanske lite drygt hälften när han inte får av min mat.

Det verkar vara känt också, för på affären där jag köpte första laddningen, så sa dom det - att det troligen kommer räcka mkt längre än vad man tror om man räknar efter påsens fakta.

Margareta
2009-05-24 21:27
#51

kaisakavat - då kan det ju vara så att vi helt enkelt gav för mycket! Det är så svårt att uppskatta för det ser verkligen lite ut jämfört med alla andra torrfoder. Katterna äter Orijen men har fri tillgång - de har lite olika sorter med Orijen som basmat.

Förutom VOV ger vi hunden rå äggula och ibland smör - det är troligen det som är orsaken till den fantastiska pälsen. Han får mycket beröm för den.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

babo
2009-05-28 02:12
#52

#32  - var står det glutamat? har det gröna paketet för hundar? tacksam för svar - besviken isåfall…

babo
2009-05-28 02:13
#53

jag menar besviken om det finns glutamat Glad

[Pennylane1]
2009-05-28 13:15
#54

( # 53 du vet att du kan redigera om du trycker på hantera inlägg va? Det gör jag oftast ett par tre gånger per inlägg för jag skriver alltid fortare än jag tänker Oskyldig, då slipper man skriva fler inlägg och ingen märker att man gjort fel) )

babo
2009-05-28 19:53
#55

ok tack ska du ha #53 det visste jag ej - Nu har jag gjort något nytt- Ger just nu mina två chihuahuar rå kycklinglår - lite nervöst faktiskt, för det är olika bud. En del säger att råa kycklingben är ok resp ej ok. De gnager tuggar sååå häftigt nu. Även den minsta (små munnar) lyckas bita igenom till märgen. Snälla någon säg det är ok?

Jag är så trött på att kolla all hundmat vad som är vettigt - det är bättre att barfa och ge lite av vad jag äter.

Annons:
sepersl
2009-05-28 20:46
#56

du behöver inte vara orolig. Råa kycklingben är ok. Ser du hur glada hundarna blir =)

linneaennil
2009-05-28 21:30
#57

#52 Det står "jästextrakt". Om du slår upp ordet på wikipedia förstår du varför jag ser det som glutamat. Flört

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Sugiyama
2009-05-28 22:46
#58

#55 vilka starga käkar dina hundar har, jag har för mig att man brukar ge kycklingvingar till vavvor. Du behöver i alla fall inte oroa dig för benen, magarna klarar sådant, dom är gjorda för det. Däremot kan dom bli hårda i magen i början och därför kanske en del av maten ska vara utan ben. Se min matsedel högre upp i tråden för exempel.

Greddelin
2009-05-28 23:29
#59

I de amerikanska barf-forum jag hänger på brukar man säga att man inte ska ge "viktbärande" ben eftersom de är hårdare än övriga. Jag ger hellre kycklingvingar än kycklingben, men allra helst färdigmalda kycklingskrov! Då vet man att de inte är marinerade i socker och salt. länk

babo
2009-05-28 23:30
#60

Så häftigt få svar från er tre #56,57,58 - sååå glada dom blev. Nu fick dom inte allt kött - vet ej  hur mycket de skall ha när de är så små 2 resp. 3,5 kilo - kan tänka mig ett helt kycklinglår räcker för en hel dag. efteråt fick dom slicka i sig lite köttsaft ,med fett, som jag sparat - ska försöka med fläskben nästa gång. Broccoli fick dom igår. Paprika gillar dom men vet inte om det är bra, tror det. Morötter också, Inbillar mig att det är bra med lite kolhydrater också…

Jo du, jag blev högst förvånad så starka i käkarna. Mest den lilla, trodde aldrig hon skulle klara det…men hon gick ifrån benet när hon fått nog.

Det är så skönt att få lite ordning på deras mat - att man vet vad de får i sig - Jag har gjort Margaretas Kycklingslevermouse och den har jag frusit in som storlek stora "köttbullar" så jag kan ta fram och blanda i någon mat.

Jästextrakt ja - googlade och hittade E-nr på jästextrakt/Glutamat. Hittade vad det stod på påsen på framsidan "Glutens or Soy"- Den sidan jag har bif. står det "farliga" och "vänliga" gluten (om jag fattat rätt) med E-nr.

Nu ska jag också slaffsa i mig kycklingben, ugnsbakade Tungan ute

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm#var

Sugiyama
2009-05-29 12:25
#61

#59 Det där med viktbärande gäller större djur, broilers hinner aldrig jobba upp någon styrka i sina ben. Är också med på ett amerikanskt forum för rå föda och där propagerar man särskilt för kycklingklubbor. Hundarna måste få jobba med käkarna, kycklingvingar sväljer mina hela och har alldeles för lite kött i förhållande till ben tycker jag. Nackdelen med klubborna är att de är marinerade men jag resonerar som så att det är bättre än torrfoder i alla fall. Dessutom äter vi mycket färsk kyckling i vå rfamilj och då får hundarna skrovet.

chapp
2009-05-29 13:06
#62

Chapp (på bilden) har levt två år på kyckling ben plus annat (mest kycklingben, mest lårben). Han mår jättebra, pigg och frisk, ingen tripp till veterinär de senaste två åren.

Annons:
[Pennylane1]
2009-05-29 13:17
#63

ni som kan det här, hur mycket, säg kyckling, ska en dalmatiner på 35-40 kilo (har inte fått upp henne på vågen hos vet. på rätt länge) ha på en dag. Om hon inte äter något annat också.

sepersl
2009-05-29 14:20
#64

För tillfället käkar min schäfer på 35 kg Orijen torrfoder med lite "gott" i men när hon åt enbart riktigt kött så åt hon ca 0,5 kg per dag (+ lite matrester från barnens tallrikar). Jag gav henne rå kyckling, lever, blandfärs etc. Hon är 12 år och väldigt inaktiv pga sträckning.

I början gav jag henne mer men jag upptäckte att hon gick upp i vikt och drog därför ner på mängden.

[Pennylane1]
2009-05-29 14:31
#65

ok tack!

min är 4 och väldigt aktiv så det räcker väl kanske inte till henne då?

sepersl
2009-05-29 14:47
#66

prova att ge lite mer kanske ca 600g per dag. Känn på hennes hull varje dag och gör justering  efter det. kom ihåg inälvsmat lite då och då - jag är övertygad om att där finns mycket som hundarna behöver. Drar själv paralellen att det är dem bitarna som äts först av tex lejon.

Sugiyama
2009-05-29 15:33
#67

Min 30 kg jaktlabbe äter 2 kycklingklubbor a' 300 g + 200 g "annat" per dag. Han är väldigt aktiv. Min 26 kg labbe som inte rör sig mer än hon behöver äter hälften. Man säger att hunden ska ha 2-4 % av hundens vikt. Läs mer här

ebet
2009-05-29 17:15
#68

35 kilo flathane får 280g köttfärs till middag (eller lever ibland) till frukost en dl Orijen. plus lite ägg och fett. på det väger han aningen för mycket, så får vi kanske dra ner.

Gnici
2009-05-29 17:28
#69

Det man ska tänka på är att kyckling inte innehåller järn, som hundar behöver, så stor det av maten ska vara andra köttiga ben - nöt, vilt och gris.


Annons:
[Pennylane1]
2009-05-29 18:01
#70

men det där med viktbärande ben? Då får man inte användajmärgben alltså? De kommer väl från djurets ben (alltså dem de går med hahaha) oftast?

chapp
2009-05-29 18:57
#71

Kycklingben plus lever ibland som kompenserar järnbristen? Min lagom aktiva ca 30 kg tunga jaktspets äter en stor kycklingklubba per dag plus en och annan godbit från matbordet. Ibland blir det lite för mycket godbitar. Min hund äter viktbärande ben sedan två år så jag tror inte alltför mycket på det rådet. Eller så blir inte broilers tillräckligt starka i benen för att det ska ha någon inverkan. Han gillar även "tyngre" bensorter, att ligga och gnaga på. Inga kokta ben dock, vilket jag hört inte ska vara bra.

[Pennylane1]
2009-05-29 19:01
#72

nä det om att broiles inte har så starka ben står ju om i # 61

jag frågade om märgben… alltså från nöt tror jag att de är

Sugiyama
2009-05-29 19:13
#73

Oftast kan dom inte tugga på själva benen varför märgben brukar funka. Själv är jag lite restrektiv med just de benen, mina får så mycket ben ändå. Då köper jag hellre nötrevben till rekreation.

Jo kycklingben är väl inte det optimala men billit och enkelt. Jag kompenserar med att ge kött av annat djurslag som tillbehör och så får dom andra typer av ben ett par gånger i veckan. Mina hundar mår bra och har ingen näringsbrist, den ena lämnar blod och blir testad regelbundet så jag vet att hon inte lider brist på något.

[Pennylane1]
2009-05-29 19:23
#74

# 67 det var svårt att få fram om man kan handla på postorder från den sidan,  det står "endast kontant betalning" under villkor?

Sugiyama
2009-05-30 21:38
#75

Ja det är inte helt lätt att beställa från den sidan. Dom levererar med frysbil till olika delar i landet. Maila och fråga om dom kör dit du bor. I Stockholm får man bege sig till deras återförsäljare. Var bor du? Jag kan kolla på BARF-listan om du vill.

EvaP
2009-05-30 22:07
#76

Min katt åt LCHF långt innan jag hade hört talas om det. Allt köttrens, dvs fett, senor o dyl. hackade jag ner till katten. Det blev ganska mycket eftersom jag brukar ta hand om minst en hel älg på hösten, 1-2 lamm och en hel gris till jul. Jag fattade då inte att jag borde äta upp det själv så det blev kattmat. Han mådde bra, blev 19 år gammal och var frisk hela livet.

Annons:
JAUS
2009-05-30 22:20
#77

Kokta ägg borde väl också vara bra mat.

[Pennylane1]
2009-05-30 22:25
#78

#75 Jag bor utanför Kalrstad.

Thyra4
2009-05-31 00:03
#79

Jag har fått kontakt med en Kalkonfarm, som skall slakta på tisdag. Jag har beställt 5 kg kalkonhals,(vilka de annars kastar) men det är kanske mer som kan tas om hand ifrån slakten. Kan någon hjälpa mej. I så fall måste jag ringa på måndag.

AnnaKarin
2009-05-31 00:38
#80

http://naturalcat.forum24.se/  är ett forum för BARF för hund och katt

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Kabben
2009-05-31 01:17
#81

#79

Benen och fötterna kanske…

Allt slaktavfall kanske

Sugiyama
2009-05-31 23:57
#82

PennyLane, Jill skickar till Karlstad. Maila och fråga när nästa bil går.

Kalkonhalsar är perfekta, vad lämnar dom mer, hjärta, lever, mage?

[Pennylane1]
2009-06-01 00:04
#83

ok! Tack för hjälpen!!

Annons:
linneaennil
2009-06-04 11:48
#84

Idag testade jag att ge min vovve rå äggula, men hon spydde upp hela måltiden… :( Vad kan detta bero på?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

mumin61
2009-06-04 16:43
#85

Min hund går in i hönshuset o själ ägg om han kommer åt. Visst har han fin päls, men han fiser så vi kan snart inte ha honom inne.

ebet
2009-06-04 20:27
#86

Är du säker på att det är äggfis? Min vovve får måååånga ägg, och han har bara fisit en gång i sitt tvååriga liv. Han blev väldigt rädd den gången Skrattande

Sugiyama
2009-06-04 21:22
#87

Hundar kan kräkas om dom inte är vana med maten. Ge lite grann till att börja med så den vänjer sig.

Oj va jag skrattar åt hunden som blev rädd för sina fisar. Mina hundar brukar äta fallfrukt på hösten och den ena fiser så han får ligga i ett annat rum. Den andra påverkars inte ett dugg så hundar har olika kännslig mage helt enkelt.

mumin61
2009-06-04 23:42
#88

#86

Ja, jag är ganska säker på att det är äggen han fiser av. Han brukar fisa högt o mycket illaluktande, sen blänger han på oss o går in i ett annat rum.

ebet
2009-06-05 11:56
#89

Skrattande smart hund!

babo
2009-06-15 00:35
#90

Skrattar åt era hundar som fiser. Nu ger jag mina vavvar ett rått kycklinglår varannan dag. Allt kött är inte med, men de älskar det.De äter mycket som LCHF. Paprika också. Jag undrar om de behöver annat också. Lever får dom. Tillagad. Ska försöka få nötben, som någon sa, så att de får järn. Undrar om det är andra vitaminer /mineraler de behöver. Det borde kanske räcka…

Hörde att hundar ska inte äta svamp. Vet någon om detta? för de tycker väldigt mycket om råa champinjoner.

Annons:
Thyra4
2009-06-15 23:03
#91

Nötrevben - var får jag tag på det?

mumin61
2009-06-16 01:12
#92

Hur ofta behöver man avmaska en hund som får rått kött att äta?

sepersl
2009-06-16 10:06
#93

Hhmm, min schäfer är 12 år gammal. Jag fick henne när hon var 6 år. Jag har aldrig avmaskat henne.

Ruska
2009-06-16 11:00
#94

Det finns en gratis nätbok om raw food for dogs, skriven av veterinären Tom Lonsdale. Googla så får ni upp den. Titeln minns jag inte nu. Den var min bibel när jag ställde om hundarna till rått. Idag får dom lite torrisar på morronen och rått på eftermiddan. Det är mest för att dom ska klara torrisar om jag måste ha hundvakt. Jag ger just nu Standardt torrfoder men det innehåller för mycket kolhydrater för min smak. Orijen är ett bättre val, tycker jag.

Mina hundar väger 4,5 resp 7 kilo. Man brukar utgå från en utfodringsmängd av 2% av kroppsvikten, dvs 0,02*7000g=140 g rått per dag för terriern. Men sen får man anpassa mängden utifrån varje hund och dess hull. Jag känner igenom mina regelbundet och ökar/minskar portionerna allteftersom. Jag väger inte maten, det behövs inte. Jag använder "grammen" som en riktlinje bara.

När jag helutfodrade rått tog båda hundarna en frivillig fastedag per vecka. Det gör dom inte längre eftersom dom får torrisar oxå.

Mina får vitt kött med ben måndag-tisdag, rött kött utan ben onsdagar, vitt kött med ben torsdag-fredag, fisk med el utan ben lördagar och lever söndagar. Inga grönsaker, endast människa, apa och marsvin saknar förmåga att tillverka c-vitamin. Hunden behöver inte frukt/grönt.

Ägg ger jag inte mina, då dom kräks av det.

Ps, hundar är INTE människor och ska således inte äta LCHF, som ju innehåller mjölkprodukter etc. Ge gärna hunden SIN naturliga kost istället: rått kött, råa ben och inälvor! Raw food for dogs!

[Pennylane1]
2009-06-16 12:54
#95

jösses 700 gram för min hund då, det är ren köttvikt då , utan ben och så? …. det blir rätt dyrt

LCHF betyder ju bara att det är lite kolhydrater och mycket fett , är ju inget uttalat att där ingår mjölkprodukter. Så den mat du beskrev ÄR ju LCHF och inget annat. Förutsatt att öttet är fett.

Sugiyama
2009-06-16 13:29
#96

#90 du är på god väg men det låter lite ensidigt. # 94 ger ett bra exempel på variation. För att få alla vitaminer och mineraler ska man ge inälvor som tillskott. Och gärna lite andra djurslag också. Hittar du inte lämpliga ben så åtminstånde kött. Jag brukar köpa nötburgare från Bravo och ge som komplement om jag inte har vilt-eller nötben.

#95 700 g är inkusive ben. Det är ungefär 2 kycklingklubbor.

Och ja, rå föda är dyrare än torrfoder precis som att LCHF är dyrare än makaroner med ketchup.

[Pennylane1]
2009-06-16 13:36
#97

jag ger inte min hund undermålig mat idag heller, tack så mycket…

Annons:
JAUS
2009-06-16 21:33
#98

Hundar skall väl ha LCHP istället för LCHF.

Thyra4
2009-06-17 00:01
#99

Kan jag ge min Golden kalkonskrov? - och hur i så fall? De är ju jättestora. Jag fick två stycken idag, men vågade inte ge henne dessa benbitar. Det ena stekte jag i ugnen och skrapade av allt kött (och det blev mycket), det andra skrapade jag av det råa köttet. Men om jag blir erbjuden skrov en gång till - hur skall jag utfordra min hund? Kalkonhalsarna går jättebra.

babo
2009-06-17 00:03
#100

#94 o. #96 - ovärdeliga råd ni ger. Tack alla. Jag har lärt mig mycket genom KiF.

Ja, nu börjar jag variera. Idag nötkalvlever. Oh Gud vad de slukade! speciellt den lilla på två kilo. Så det är bra jag nu vet mängden.

Köpte också små lammkotletter (frysta). Det ska dom få imorgon.

Nu är mitt nästa steg, fisk, Kan man be om fiskrens. Lite rädd för benen, men om era hundar klarar det ska väl mina göra det också.

Jag hoppas det kommer att göra något för deras vikt också. Märkte med det andra torrfodret med mycket spannmål, lagt på sig.

Nu ligger de så nöjda.

lizaohman
2009-06-17 13:29
#101

Lyckliga hundar som får lammkotletter :D (och har så snäll matte/husse)

Sugiyama
2009-06-17 16:17
#102

Kalkonskrov är kanon. Fiskskrov går bra men mina hundar är kräsna och äter endast odlad lax rå. De brukar få en burk makrill eller tonfisk när jag inte har lax.

#97, är övertygad om att du ger din hund bra mat men jag tycker det här med att det är dyrt är relativt. 12-15 kr per dag för hundmat tycker jag är överkommligt men det beror ju på vad man har råd med. Många klagar på att LCHF är dyrt också men det beror ju på vad man jämför med.

peoy
2013-07-23 21:55
#103

Min katt ger jag Orijen, men eftersom det är torrmat så skriker han (att han fortfarande är hungrig) i kanske en kvart efter att maten ätits upp..

Hunden får färskfoder från Fodax, riktigt prisvärt (under 15kr/kg, och min 55kg+ hund äter ca 600g/dag, dvs det blir billigare än mindre dåligt torrfoder) men lite extra arbete med att komma ihåg att hämta från frysen när det närmar sig 2 måltider kvar i den gamla burken.. Annars funkar det bra att nödtina i rumstemperatur några timmar (eller över natten om man kommer på det i tid)

Kan ju tillägga att tjihitjiwaowworna i grannskapet lämnar större högar efter sig än min bjässe :) Det känns nästan fånigt med en liten klutt i skitpåsen för att man funderar vad de man möter på promenixen tänker (stor hund & lite skit = fuskare ?).. Innan färskmaten (och nästan oavsett vilket torrfoder) behövdes det nästan två påsar för att ta upp efter honom..

konichiwa
2013-07-23 23:10
#104

Jag tog hand om en kraftigt överviktig hankatt för två år sedan. Han har bara fått Orijen torrfoder plus det han fångar själv. Nu i sommar är han smal och fin. Som en normal hankatt trots att han är kastrerad. Honkatten däremot som får samma foder (och också är kastrerad) hon har blivit lite småtjock. Vet inte varför.

Annons:
Upp till toppen
Annons: