Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7509 ggr
Dollan
5/6/09, 6:15 PM

Bittermandelolja

Jag har använt bittermandelolja ifrån Dr Ökners (osäker på stavningen, liten flaska inköpt på Coop) Det står på att den innehåller olja och smakämnen, det står inget om e:n. Den är väldigt god att ha i kokostoppar samt t.ex keso-ostkaka. Är det någon som vet vad som gömmer sej bakom etiketten?

Annons:
[Pennylane1]
5/6/09, 7:46 PM
#1

Ötkers, jag använder det också, det blir så yttepytteliten mängd att det inte känns som det gör något just för min del!

konichiwa
5/6/09, 9:13 PM
#2

Jag älskar (alskade?) marsipan och mandelmassa och som substitut använder jag nu bittermandelolja. Vet inte vilket märke men nu fick jag iden att använda nån droppe i nötbrödet :-) Det ska jag prova ikväll.

Jag brukar ha det i keso-ostkakan och det blir väldigt gott.

MdM-Cernita
5/7/09, 2:26 PM
#3

#2

Brukar oxå använda bittermandelojan till ostkaka tex.

Men om du mixar/mal/river mandel (skalad eller oskalad) Blandar med lite grädde och sötning blir det väldigt gott!

konichiwa
5/7/09, 10:42 PM
#4

#3

det låter som det kunde funka men just nu äter jag ingenting sött. Måste bli av med sötsuget. Visste inte att jag var sockerberoende (eller har inte velat veta) och har haft ett enormt sötsug hela året med LCHF. Jag har använt stevia varje dag men det har bara ökat suget efter sött och bröd :-)

MdM-Cernita
5/9/09, 8:18 PM
#5

#4

Har du provat kokosfett mot sötsuget?

Det är tufft med socker, har märkt att senap, ketchup, inlagd gurka, rödbetor mm saknar sin tjusning utan socker :( men som tur är kan jag äta stevia och sukrin utan problem.

hellah
5/16/09, 12:37 PM
#6

Jag hackar en bittermandel istället för bittermandelolja, till keso-ostkakan.

Jag har för mig att bittermandeloljan (ötkers) inte innehåller bittermandel överhuvudtaget. Bara soja(?)olja och essenser.

Annons:
konichiwa
5/16/09, 1:52 PM
#7

#4,

jag klarar inte att dricka te med kokosfett har försökt flera gånger men jag får äckelrysningar av det flytande fettet på teet. Det kan bero på att när jag liten tvingade mamma i oss barn fiskleverolja i en sked mjölk varje dag. Fettet låg och flöt i gula 'kulor' i mjölken och det smakade vidrigt och fettet la sej kvar i munnen.

Men kokosfett använder jag i maten för det är så gott.

Nu när jag avhåller mej helt från allt sött och sötat så går det bra men jag saknar grädden.

Blir jag sugen mellan målen så äter jag ofta Lidls små minisalami. De är verkligen bra att ha med sej i en liten burk eller i kylen.

Upp till toppen
Annons: