Annons:
Etiketthälsa
Läst 43122 ggr
SirfalasEmy
2009-05-04 00:51

Bråck på magmunnen

En släkting till mig har bråck på övre magmunnen och har heller aldrig kunnat rapa (har alltså aldrig hänt). Jag har ingen aning om detta har något samband. Är inte så insatt. Stackaren får "anfall" och mår då jättedåligt. Riltigt riktigt varmt vatten (så varmt det går utan att hon skållar sig) är då det enda som gäller.

Är dock nyfiken på hur ni som har bråck på magmunnen påverkats av LCHF. Någon?

Annons:
Anninni
2009-05-04 01:06
#1

Jag vet inte om LCHF har någon effekt på jut detta men jag vet att min Morfar som led av bråck på magmunnen inte kunde äta ris och makaroner för att det fastnade. Mycket traumatiska minnen från min barndom när morfar fick som du kallar det"anfall".

Hoppas det går bra för din släkting, det kan ju alltid vara värt ett försök.

SirfalasEmy
2009-05-04 01:16
#2

Hej Anninni och tack för svaret.

Stackars din morfar. Gråter

Jag vet inte när hon får dessa anfall, men jag vill inte minnas att det har direkt med matintag att göra. Ofta kommer det i andra sammanhang, tror jag. Exempelvis sa hon en gång att hon måste luta sig på ett visst sätt när hon skulle in i bilen och fästa min dotters bälte, annars kunde anfallet komma. En gång kom det när hon och jag var ute och körde långt. Rätt vad det var fick hon ett anfall och jag fick kasta in bilen på en parkering vid ett fik och be om varmt vatten.

Hon har ofta väldigt uppblåst mage och det måste vara hur jobbigt som helst att inte kunna rapa. Antar att det är ganska ovanligt (?). Minns att hon berättat att hennes mamma hade ett hte när hon var liten. Spelade ju ingen roll hur hon kämpade, det kom ingen rap.

Jag har verkligen sått frön hos henne ang. LCHF och det verkar som om hon gör små små framsteg. Numera äter hon inte margariner (inte hemma iaf).

[bittek]
2009-05-04 09:28
#3

Jag har bråck på magmunnen. När det har gjort som mest ont har jag trott att det varit hjärtinfarkt. Magmunnen sitter inte långt från hjärtat!

Sedan jag började med lchf har jag inte haft besvär en enda gång! Fick oftast ont i samband med att jag åt grönsaker.

Även magkatarren har försvunnit. Där inbillar jag mig att cocosan varit till stor hjälp, faktiskt. Har det i mitt kaffe (2-3 koppar/dag).

Thyra4
2009-05-04 13:38
#4

#1 Det låter mer som Din morfar hade bråck i matstrupen. Det hade min moster och det kunde bli väldigt jobbigt när något fastnade där.

Min man får någon gång då och då kramp i magen/bröstet och det sprider sig upp i tänderna. Jag hörde en gång på radion att man kan få kramp i magmunnen och att det lindras bara man dricker vatten och det hjälper honom.

Aniara4
2009-05-04 13:51
#5

Min mamma har bråck på magmunnen och måste äta långsamt för att inte få ont. Det är det enda som hjälper för henne.

Cissit
2009-05-04 16:14
#6

Jag har ett litet bråck på övre magmunnen. Största problemet är att jag får mkt sura uppstötningar och att magsyra läcker upp när jag lutar mig framåt eller ligger ner. Sen jag började med LCHF för typ 3 månader sen så har jag klarat mig riktigt bra, har bara haft halsbränna en eller två gånger och då i samband med att jag ätit något speciellt starkt eller surt. Då ska tilläggas att jag hade en riktigt dålig period innan, kunde inte knyta skorna eller ligga ner i sängen (fick halvsitta och sova) för det rann upp magsyra i näsan på mig. Det gick över på en gång när jag la om kosten, har inte ätit en enda omeprazol (som jag annars åt varje dag när jag hade mina värsta perioder).

Vet inte om hennes problem kan bli avhjälpta, verkar som om hon har det riktigt tufft, kanske en operation vore lämplig?? Men om hon har bråck på magmunnen har hon säkert problem med magsyra som rinner upp också och det kanske kan bli bättre. Det skadar inte att testa iallafall skulle jag säga!

Annons:
Lena69
2009-05-04 18:07
#7

Min man har stora problem med att maten fastnar på väg ner. Inte i halsen, utan ungefär vid bröstbenet. . Det rinner inte ens igenom vätska och gör naturligtvis jätteont, innan det släpper. Förr trodde han själv att det var maten som fastnade, men nu tror han mer att det är något med magmunnen. Kan det vara så? Han har inga upstötningar eller halsbränna, men känner sig lite uppblåst och orolig i magen. Han har haft detta i säkert 20 år, men vill inte söka läkare.

Cissit
2009-05-04 19:35
#8

#7 Men han måste ju söka hjälp! Det där låter ju inte alls bra. Usch och fy!

Lena69
2009-05-04 20:08
#9

Visst är det jättejobbigt! Speciellt om man äter borta. Jag vill inte tjata iväg honom till doktorn, han måste få ta det beslutet själv. Han är ju vuxen, men det är jobbigt att se på när det "krampar"

Cissit
2009-05-04 20:49
#10

Lena - Förstår det, det måste vara plågsamt att stå vid sidan om och inte kunna göra så mycket :/ Jag tycker att det låter som något allvarligare än ett bråck, tex så finns det en sjukdom som heter Akalasi som gör att man får kramper i strupen och mat fastnar på vägen ner. Men det är klart, har man ett stort bråck kan det säkert bli konstigt där också. Ibland kan det kanske vara värt att övervinna sin ovilja att gå till läkaren, tänk om man kan få hjälp och slipper lida resten av livet?! Hoppas att han bestämmer sig för att söka hjälp, men jag förstår att du inte vill tjata på honom, han är ju som du säger trots allt vuxen :)

TantRafa
2009-05-04 21:04
#11

Bråck på magmunnen är ingen höjdare! Det är mest usch och aj och fy, men jag har blivit MYCKET bättre efter att ha lagt om kosten till LCHF!

Tidigare gick det helt enkelt inte att äta fet mat, fick våldsamma anfall i kombination med att magsyran "rann över". Men då jag tog bort bröd, potatis, ris, pasta, socker och mjöl går det alldeles utmärkt med alla fullfeta produkter. Det är bara när jag äter mjölkprodukter enbart som jag kan få lite bevär, men det måste man ju inte äta var och varannan dag.

Så hälsa du din kamrat att hon har allt att vinna på att lägga om kosten! Önska henne lycka till från mig!Glad

Lena69
2009-05-04 21:33
#12

#10

 Tack för tipset om Akalasi, läste lite och kom också vidare till en sida om dysfagi. Något är ju tokigt och när det blir tillräckligt jobbigt måste han ju söka läkare, men än är han inte där. Kramperna  kommer ungefär en gång i veckan nu. Försöker ge honom så mycket LCHF mat som möjligt, men han är en riktig mack-och bullmänniska.

SirfalasEmy
2009-05-04 22:09
#13

Roligt att se att så många svarat, dock inte så kul att se att många har detta problem.

Jag har läst upp svaren för min anhörig (som inte kan sitta vid dator pga ögonen) och hon tyckte det lät intressant.

Annons:
Margareta
2009-05-05 02:30
#14

Jag har nog lite av samma problem (reflux) med sura uppstötningar.

Jag har nyss lärt mig av professor Karl E Arfors (som är talare på kryssningen) att jag skall bota "surt med surt".

Sen jag började dricka citronvatten dagligen är jag helt återställd. Det är helt otroligt efter så många år av besvär. Jag har ätit Omeprazol ett tag och blir sjuk av dem. Jag har tagit Gaviscon varje kväll i flera år och jag har haft sängen upphöjd i huudänden. Ingenting har hjälpt helt - det har bara lindrat symtomen en aning. Jag har inte kunnat ha trånga kläder och inte kunnat knyta skor på flera år.

Nu kan jag till och med "stå på huvudet" och gräva i rabatter utan problem. Sanslöst enkelt - men obegripligt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cissit
2009-05-05 14:32
#15

Oj vad konstigt Margareta jag har själv aldrig klarat av sura saker, då blir det MKT värre. Det räcker med lite citron i vattnet för att jag ska reagera och få halsbränna och sura uppstötningar i minst en dag. Men som sagt, det verkar som om det har lugnat ner sig lite nu med kosten.

Omeprazol har funkat bra på mig.

Kan det vara så, som jag läste här någonstans, att en del får liknande problem för att de egentligen har underproduktion av magsyra och då om man tillsätter något surt så drar inte magens egen produktion igång för mycket?

Margareta
2009-05-05 23:38
#16

Så var det för mig också Cissit - jag kunde inte tänka mig sur mat alls - tomater var för sura ett tag.

Jag trotsade mitt eget tyckande och gjorde som professorn sa och härdade ut ett par dagar mot mitt eget bättre vetande - det räckte.

Omeprazol fungerar bra mot magen men jag blir illamående och får starka biverkningar. Jag är hyperkänslig mot allt främmande - tar inte ens Alvedon o dyl om jag inte absolut måste. Jag har tagit så mycket smärtstillande under mitt liv och är numer helt avgiftad - tål ingenting.

Förra året fick jag morfin (halv dos) vid ett armbrott och jag var hemma från jobbet dagen efter med världens baksmälla.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[iovis]
2009-05-05 23:45
#17

Omeprazol har jag slutat med efter starten med lchf, helt problemfri faktiskt! Vid en av alla gastroskopier upptäcktes det att magmunnen inte stängdes riktigt, dvs litet bråck….

Cissit
2009-05-07 17:25
#18

Margareta - Usch vad jobbigt att vara så känslig, iallafall de gånger man verkligen behöver äta medicin av någon anledning. Men skönt att vara avgiftad!

Jag är ganska känslig för biverkningar (har fått sluta med många mediciner, inte ens låg dos har funkat)men just omeprazolen har faktiskt funkat bra, men nu verkar det ju som om jag kanske inte behöver den ändå eftersom magen lugnat sig så mycket :)

Jag har en tarmsjukdom som gör att jag får jätteont i magen i perioder men den verkar också ha lugnat ner sig, så här bra har jag inte mått i magen på många år, hur skönt som helst :)

Jag hoppas ju på att kunna bli bättre i min fibrovärk också i förlängningen, inte för att jag äter speciellt mycket medicin för det nu, någon enstaka stark värktablett när det är som allra värst (om jag inte fått sova på flera dagar tex) men jag vill ju gärna bli frisk och kunna återkomma till arbetslivet och få ett bättre socialt liv än jag har nu. Jag är bara 27 och har varit hemma i över 3 år nu, så jag hoppas på att resten av mitt liv ska kunna bli lite bättre :)

[iovis]
2009-05-07 21:18
#19

Hopas verkligen Cissit att du kommer tillbaka snart, det är tärande på psyket att "stå utanför", jag vet det av egen erfarenhet. Lycka till!

Cissit
2009-05-08 14:06
#20

Tack iovis!

Jag trivs rätt ok med mitt liv ändå, med tanke på omständigheterna, men jag vill hemskt gärna bli frisk och kunna göra "come back" så att säga…men det går sakta men säkert åt rätt håll känns det som iallafall!

Känns som om vi kapat tråden här lite, ledsen för det :)

Annons:
SirfalasEmy
2009-05-08 14:35
#21

#20 Ingen fara Glad Jag har fått svar redan. Att jag inte svarar mer är för att jag inte har koncentrationen att läsa igenom så mycket text.

Cissit
2009-05-08 18:40
#22

#21 Jag förstår. Jag har själv lite svårt med koncentrationen…

SirfalasEmy
2009-05-08 21:01
#23

#22

Mmm, det kan bli lite jobbigt ibland. Här beror det på utmattning. Men det ska vända. Skrattande

Upp till toppen
Annons: