Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 8319 ggr
lizaohman
2009-06-05 12:31

Mat i Prag

Ja, nu ska vi ut igen. Jag har försökt läsa på om Tjeckien, men inte hittat så bra info om just maten. Tyvärr köpte vi hotell (med frukost, håll tummarna att det inte bara är bröd, Lätta och svagt kaffe/te) och inte lägenhet. Några tips? Språket kommer nog definitivt att bli ett problem, känner jag (som en gång råkade beställa bläckfisk-barn uppträdda på ett spett uäääck).

Annons:
raphanus
2009-06-05 12:38
#1

Akta dig för "zmrzlina"! Det är kallt, geggigt och kolhydratstint!

lizaohman
2009-06-05 12:38
#2

tack raphanus, varningar är ypperliga tips ;)

pippilotta2003
2009-06-05 12:42
#3

Frukosten består för det mesta av buffe, man får ta själv, så där finns gott om pålägg och ost man kann äta. Man kann alltid beställa ham and eggs till frukost! Eller mjuka ägg i glas.

Middagen kann bli svårare, det serveras ofta mera kolisar i form av ris, potatis, pasta än kött. Men man får säga ifrån. Annars finns det bra köttaffärer, där det finns proteinet och fettet.

Hoppas att det kommer att fungera för dig i Prag

pippilotta2003
2009-06-05 12:44
#4

vill du ha nåt riktigt gott, knusprigt och fett, fråga efter "skvarky" i köttaffären.

lizaohman
2009-06-05 12:46
#5

Skvarky och annat godis från köttaffären i all ära, men jag har ingenstans att tillaga det Gråter. Tack i alla fall, och jag har skrivit upp skvarkyn, Pippilotta, på min lilla lista med plus och minus.

ToFat
2009-06-05 16:20
#6

Knödeln är hemsk…potatis/mjölhistoria som växer i munnen…antagligen zmrzlina som näms här ovan.

 Serverdes till allting.

Annons:
raphanus
2009-06-05 16:34
#7

#6 - Nej nej! Zmrzlina är det livsmedel som i Sverige går under namnet "glass". Men knödel är inte heller nån hit.

Om du, lizaohman, har vägarna förbi Södermalm i Stockholm, kan du i studiesyfte kila in på Soldaten Svejk, eller på Gambrinus på Kungsholmen. De har tjeckisk mat.

pippilotta2003
2009-06-05 19:12
#8

Skvarky är färdiga att äta. Det är helt enkelt fett i bitar som de sakta steker till det blir knaprigt.

Det är bruna bitar, ca 2x2 cm. Själv behöver man bara salta lite och äta, also inget som du måste tillaga själv Flört

Värt att prova.

Dobru chut! (smaklig måltid)

Walnewra
2009-06-05 19:22
#9

Jag var i prag för någon månad sedan, och dom tittade verkligen konstigt på mig och skakade på huvudet när jag inte ville ha någon potatis eller brödliknande mojs med min köttbit jag beställde..men kött fick jag..och gott var det också…Riktigt mumsig stoooor köttabit!!! Och dom är ju inte fett-skrämda i tjeckien heller, så bara du står ut med huvudskakningar mot din matval..så lär det inte vara några problem :) Flertalet ställen har ju ägg och bacon frukostar…fram till lunch om det inte är en bra frukost på ditt hotell/motell…

Ha det mysigt och ta på dig rediga skor…dom har inte upptäckt vitsen med att ha bullerstenarna i samma höjd med varann!!!

parsley
2009-06-05 20:10
#10

Jag har bara varit i Prag på DDR-tiden. Tjeckerna drack öl till frukost vill jag minnas.  Numera är det väl samma turister här som där och samma turistmat? Fantastiskt rågbröd und scweinefleich mit knödel är typiskt för Tjeckien.

irode
2009-06-06 02:01
#11

Prag är inget problem med mat. Gå till samma restauranger som de lokala. Beställ en kötträtt och låta bli att beställa 'sidedish'.

Anka, grisknä, gulasch, ….Tungan ute. Fett och gott.

Tyvärr har Prags vatten mycket klor tillsatt efter översvämningen för några år siden och läsk är mycket dyrare än öl.

Men annars är det inget problem att leva LCHF i Prag.

Trevlig resa

:-) Inge

kaisakavat
2009-06-06 02:08
#12

Var i Prag för kanske 10 år sen.. Åh, underbar stad. Men jag åt inte LCHF då.

Ändå - En av middagarna:

Starter: Soppa på riktig buljong. Fet så det dröp! Gotti! (bröd till som man kan skippa)

Varmrätt: Kött av nåt slag - typ rejäl köttgryta.. Strunta i potatis, knödeln å grejjs som de ofta har till.

Bra robust mat. Inga konstigheter/svammel i den.

Billigt då. Nu vet jag inte!

lizaohman
2009-06-06 10:38
#13

De verkar helt klart inte fettskrämda i Tjeckinen, toppen! De där stekta fettbitarna (snacks :)) skvarsky, är de av fläskfett - eller kanske det är lite av varje? Vad använder Pragborna dem till?

Restaurangbesök verkar vara en enkel affär av vad ni berättar. Soppa är ju en riktigt bra idé, kaisakavat. En gång i tiden slutade jag äta soppa, eftersom kroppen tillgodogör sig fettet bättre i flytande form, men nu vet jag att det är bara bra. Mättar länge också. Hade förresten oflax på Malta. Beställde fisksoppa på en fin restaurang som ville visa sig på styva linan. Jättegod smak, några mikroskopiska fisk-smule-bitar och massor med ris. Fy.

Grisknä?? GRISKNÄ? Det går i samma kategori som grisknorr och kycklinghals. Dvs hundmat Skrattande

Annons:
szwed
2009-06-06 11:03
#14

I polen är  skwarky helt enkelt stekta fläsksvålar, så det borde det nog vara även i tjeckien.

Brukar dom inte ha någon fritterad ost i tjeckien som är väldigt vanlig.

Jag skulle kunna tänka mig att man på vissa ställen kan få surkål i stället  för potatis eller knödel om man ber om detta.

Golonka = fläsklägg (på Polska) Vet inte vad det heter på tjeckiska men ordet kan ju vara värt att prova. (man kan ju inte bli mer än idiotförklaradSkrattande)

pippilotta2003
2009-06-06 11:07
#15

SKVARKY eller OSKVARKY

äter man i hela Osteuropa (i Ungern smakar de speciellt gott)

Det är en snack, att äta ur påsen när man går ute på stan eller med paprika, tomater, bröd till kvällsmat. Fettet som blir över när de steks låter man stelna och brer på bröd (i stället för smör) eller steker kött och potatis i (i stället för olja)

Skvarky görs av det fina vita fettet från grisen, inga konstigheter med det. Jag har också provat att göra de själv hemma, det går utmärkt.

Jag fick just nu en ide, ska trava till köttaffären och beställa en laddning grisfett och göra SKVARKY själv Cool

Grisknä äter man mycket i Tyskland, här heter det Haxen och grillas, men man kan kokas också. Mycket populärt på fester, där man dricker mycket öl.

Var förra veckan i Sverige och köpte "Grisknä" färdigt kokt på OJ i Helsingborg. Det var supergott.

lizaohman
2009-06-06 11:15
#16

Ja, man ska ju prova allt minst en gång, sägs det. Har dock aldrig hört talas om grisknä förut, bara om grisfötter :D

Jag tycker det låter gott med skvarky och kan tänka mig att strö paprikapulver på.

pippilotta2003
2009-06-06 11:22
#17

http://www.marions-kochbuch.de/rezept/0530.htm

Detta är Grisfot (egentligen Knät) - Schweinshaxe.

pippilotta2003
2009-06-06 11:26
#18

14

Friterade osten är jättegott men tyvärr är den panerad i mjöl, ägg och ströbröd, inte särskilt LCHF

Luccy
2009-06-06 12:15
#19

För ca 10 år sedan var jag med sonen på hockeyläger, då åt vi typ husmanskost hela veckan. Supergott men väldigt fett minns jag, du kommer säkert o klara det här jättebra. Jag tror margarineländet är typiskt svenskt, du får kolla om jag har fel.

Ha en trevlig resa o handla inte ihjäl dig allt är superbilligt Cool

lizaohman
2009-06-06 16:09
#20

Nä, det är just på grund av sviktande ekonomi som jag gråter över att jag inte har lägenhet den här gången, så pengarna kommer att gå åt till mat.

När vi var i Bulgarien för ett par år sedan, så handlade maken som en tok. T-shirts för ner till 5:- styck!

Annons:
irode
2009-06-06 17:44
#21

Om du söker utanför turistområden och går till små restauranger som inte tar emot betalkort är det inte särskilt dyrt att äta i Prag.

Tvärgatorna mellan Slezska og Vinohradska (mellan tunnelbanestationerna Namesti Jiriho Z Podebrad och Flora) har mysiga små och billiga restauranger.

Trevlig resa till underbara Prag, som är så fin i juni med blommande robinieträd.

:-) Inge

lizaohman
2009-06-07 09:15
#22

Tack Inge, och jag har markerat området på min karta!!

konichiwa
2013-02-27 11:45
#23

Jag planerar att resa till Prag i april. Utmärkt info här!

Någon som har något mer tips så keep it comin'!

Sindri
2013-02-27 12:13
#24

Åh - Prag! Underbart. Så lycklig jag var när jag äntligen fick se Moldau på riktigt! Vi var där i oktober 2011, till vår stora glädje och förvåning var det högsommarvärme.

Vi bodde här
http://www.hotel-grandmajestic.cz/en/  Fantastiskt läge nära tunnelbanan och gångavstånd till Gamla stan och massor med restauranger, shopping mm. Och vilken frukostbuffé! Åt så vi klarade oss till middan. Enda nackdelen det svindyra vattnet som stod på rummet, som tur var upptäckte vi det (stod inte ens i minibaren) och köpte eget på stan.

Till slottet och andra byggnader tog vi buss och spårvagn. Det blir också en trevlig sight-seeing!
Vill du gå på konsert, opera etc så kan du boka biljetter och skriva ut dem hemma. Mycket praktiskt.
http://www.bohemiaticket.cz/WBS/ang/
Och maten är helt underbart LCHF. Bara att skippa knödel, bröd och annat. Inga som helst problem. 

När vi var där var det billigt att handla - om man gillar Body Shop så har de mycket lägre priser än i Sverige. I alla land som jag besökt, förresten!

Upp till toppen
Annons: